2) Hallituksen esitys laeiksi arvopaperimarkkinalain ja eräiden
siihen liittyvien lakien muuttamisesta
Jouko Skinnari /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies ja hyvät kollegat! — Istuntohan
ei suinkaan päättynyt, vaan nyt alkaa hallituksen
esitysten käsittely ja esillä on arvopaperimarkkinalain
ja siihen liittyvien lakien muuttaminen. — Tässä hallituksen
esityksessä, johon pääosin talousvaliokunta
on yhtynyt, ehdotetaan arvopaperimarkkinalakia ja rahoitustarkastuksesta
annettua lakia muutettavaksi. Muutoksilla pantaisiin täytäntöön
Euroopan parlamentin ja neuvoston direktiivi sisäpiirikaupoista
ja markkinoiden manipuloinnista eli markkinoiden väärinkäytöstä.
Meillä Suomessahan näitä sisämarkkinoitten direktiivejä pannaan
täytäntöön Euroopan unionin
jäsenmaitten kärkijoukossa. Tällä hallituksen
esityksellä, johon valiokunnan mietinnössä myös
yhdytään, pannaan myös täytäntöön
väärinkäyttödirektiivin nojalla
annetut kolme komission direktiiviä. Ne koskevat sisäpiiritiedon määritelmää ja
julkistamista sekä markkinoiden manipuloinnin määritelmää,
sijoitussuositusten asianmukaista esittämistä ja
eturistiriitoja koskevien tietojen julkistamista sekä hyväksyttyjen markkinakäytäntöjen
hyödykejohdannaisia koskevia sisäpiiritiedon määritelmiä.
Samaten sisäpiiriluettelojen laatiminen, johtohenkilöiden
arvopaperikaupoista ilmoittaminen ja epäilyttävistä arvopaperikaupoista
ilmoittaminen tulisivat entistä tarkemmin säätelyn
piiriin. Näillä ehdotuksilla pyritään
Suomesta ja pörssistä tekemään sellainen
kauppapaikka, jossa pelisäännöt olisivat
avoimia ja rehellinen pelaaminen olisi käytännössä entistä enemmän
mahdollista.
Tässä ehdotuksessa on muutettavana samalla myös
sijoitusrahastolaki, rikoslaki, kaupankäynnistä vakioiduilla
optioilla ja termiineillä annettu laki, sijoituspalveluyrityksistä annettu
laki, luottolaitostoiminnasta annettu laki, arvo-osuusjärjestelmästä annettu
laki ja eräiden markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annettu
laki. Eduskunnan talousvaliokunta on tästä saanut myös
perustuslakivaliokunnan lausunnon, joka on vaikuttanut muun muassa
siihen, että tässä esityksessä oleva
9. lakiesitys eräiden markkinaoikeudellisten asioiden käsittelystä annetun
lain muuttamisesta hylätään, koska katsottiin,
että se organisaatio ja valitusmenettely, joka oli esitetty,
perustuslakivaliokunnan mietinnöstä ilmenevistä syistä ei
ole tarkoituksenmukainen.
Tässä myös halutaan tehostaa niitä toimenpiteitä,
joilla päästäisiin niihin tavoitteisiin,
joita lainsäädännöllä on
tavoiteltu eli pelisääntöjen noudattamista.
Sen johdosta tässä on uusia maksuseuraamuksia,
jotka liittyvät tekoihin, joista tällä hetkellä on
säädetty rikosoikeudellinen rangaistus. Valiokunta
katsoo, että tekojen dekriminalisointi on tarkoituksenmukaista.
Selvyyden vuoksi valiokunta toteaa, että uudet seuraamukset
täydentävät nykyistä seuraamusvalikoimaa siten,
että ne ovat ankaruusjärjestyksessä:
rikemaksu, julkinen huomautus, julkinen varoitus ja julkisen varoituksen
ohella seuraamusmaksu. Tämä järjestelmä on
luonnollisestikin tehty sitä silmälläpitäen,
että markkinat käytännössä entistä paremmin
ja uskottavammin voisivat toimia.
Tärkeänä toimijana tässä on
Rahoitustarkastus, Rata. Rahoitustarkastukselle annetaan markkinoiden
väärinkäyttöön liittyvä erityinen
oikeus saada markkinoiden väärinkäyttöä tai
julkisen kaupankäynnin kohteena olevan arvopaperin arvoon
vaikuttavien tietojen julkistamista koskevien sääntöjen
noudattamisen valvomiseksi tarvittavat tiedot. Rahoitustarkastuksella
olisi oikeus saada tietoja paitsi valvottavalta ja muulta rahoitusmarkkinoilla
toimivalta myös muulta henkilöltä, joilla
voidaan perustelluista syistä olettaa olevan tällaista
tietoa. Toisin sanoen Rahoitustarkastuksen valvontaoikeuksia laajennetaan
ja täsmennetään niin, että siinä myös
tulee tämä valvottavien oikeusturva otetuksi huomioon.
Tässä myös sisäpiiriläisten
osalta ehdotetaan tarkennuksia siihen määritelmään,
joka on sisäpiiriläisten osalta tehty, ja tässä mielessä toivotaan,
että käytännössä tämä myös
toimisi. Sisäpiirin omistusta koskevaan julkiseen sisäpiirirekisteriin
sisällytettäisiin tiedot myös johdon
lähipiiriin kuuluvien henkilöiden, esimerkiksi
puolison ja alaikäisten lasten, osakeomistuksista. Julkisen
kaupankäynnin kohteena olevan arvopaperin liikkeeseenlaskijan
olisi pidettävä julkisen sisäpiirirekisterin
lisäksi yrityskohtaista sisäpiirirekisteriä.
Yrityskohtaista sisäpiirirekisteriä pidettäisiin
liikkeeseenlaskijan palveluksessa olevista henkilöistä,
jotka asemansa tai tehtäviensä takia säännöllisesti
saavat sisäpiiritietoa, sekä muista henkilöistä,
jotka työ- tai muun sopimuksen perusteella työskentelevät
tälle ja saavat sisäpiiritietoa. Myös
liikkeeseenlaskijan puolesta tai lukuun toimivan olisi pidettävä yrityskohtaista
sisäpiirirekisteriä. Yrityskohtainen sisäpiirirekisteri
ei olisi julkinen.
Arvopaperin välittäjän, joka tuottaa
tai levittää julkisen kaupankäynnin kohteena
olevia arvopapereita ja niiden liikkeeseenlaskijoita koskevaa tutkimustietoa
taikka tuottaa tai levittää muita sijoittajille
tai yleisölle tarkoitettuja sijoitussuosituksia, olisi
pyrittävä varmistamaan, että tieto esitetään
asianmukaisesti. Meillähän on ollut 90-luvulta
lähtien ja varmaan jo aikaisemminkin oikeudenkäyntejä,
joissa nimenomaan on puututtu näihin asioihin, onko annettu
oikeaa tietoa, ja 90-luvun talousongelmien ja -kriisien aikana,
oliko annettu oikeata tietoa siitä, millä tavoin
osakekurssien kehitys ja osakkeitten omistukseen liittyvät
asiat ja arvonnousut käytännössä voisivat
toteutua. Arvopaperin välittäjän olisi ilmoitettava
tiedon kohteena oleviin arvopapereihin mahdollisesti liittyvät
etunsa ja eturistiriitansa. Samat velvollisuudet koskisivat myös muita,
jotka ammattitoimintana laativat tai levittävät
sijoitussuosituksia. Toimittajiin, jotka sitoutuvat noudattamaan
itsesääntelyssä annettavia määräyksiä,
sovellettaisiin lain säännösten sijasta
asianomaista itsesääntelyä.
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
ja siihen liittyvä talousvaliokunnan yksimielinen mietintö panevat
jälleen täytäntöön
niitä sisämarkkinoitten direktiivejä,
joita Suomessa eduskunnan talousvaliokunta on viime vuosina kiitettävällä tavalla
verrattuna moniin muihin EU-maihin pannut täytäntöön,
ja tämä lakiesitys toivottavasti käytännössä vastaa
sitä tarkoitusta, mihin se on tehty.
Ed. Oras Tynkkynen merkitään
läsnä olevaksi.
Astrid Thors /r:
Värderade talman! Jag vill först tacka utskottets
ordförande för den grundläggande presentationen.
Den var alldeles utmärkt. Att jag tar till orda handlar
närmast om att jag gör det som medlem av grundlagsutskottet. Grundlagsutskottet
hade ju många invändningar mot besvärs-
och påföljdssystemet. Vi krävde att lagen
skulle kunna behandlas i vanlig ordning för att man skulle
kunna besvära sig över de administrativa påföljderna
till högsta förvaltningsdomstolen enligt förvaltningsprocesslagen.
Perustuslakivaliokuntahan edellytti, että tehdään
muutoksia lakiin, jotta tämä laki voidaan säätää tavallisessa
järjestyksessä, elikkä hallinnollisista
seuraamuksista valittaminen tulee tapahtumaan hallintoprosessilain
mukaan. Ranskaksi on tämmöinen sanonta kuin l’esprit
d’escalier, myöhään syntynyt
ajatus, mutta haluan tässä yhteydessä nostaa
sen esille, koska tämän lausunnon antamisen jälkeen
on ollut keskusteluja ja meidän huomiotamme on kiinnitetty
niin sanottuun Fortum-ratkaisuun, jossa silloinen Neste, nykyään
Fortum, valitti markkinaoikeuteen Kilpailuviraston tekemistä päätöksistä ja
Euroopan ihmisoikeustuomioistuin totesi, ettei Fortum ollut saanut
niitä asiakirjoja, joita sen olisi tullut saada, jotta
olisi oikeudenmukainen prosessi.
Ärendets kärna ligger däri att det
finns ett bättre rättsskydd för den enskilda
i en civilprocess och ett brottmål än vad det
finns i förvaltningsprocesslagen enligt vår nuvarande
lagstiftning.
Haluan siis kiinnittää siihen huomiota, että asianosaisella
on parempi oikeusturva, jos käsitellään
rikos- ja siviiliasioita kuin jos käsitellään näitä hallintoprosessilain
mukaisesti. Meidän hallintoprosessilaissamme on puutteita,
elikkä asianosainen ei samalla tavalla saisi esimerkiksi salassapidettäviä asioita.
Toivottavasti me pystyisimme seuraamaan tätä asiaa
ja kiinnittämään tähän
huomiota. Tämä ei ehkä ollut perustuslakivaliokunnan
tarkoitus missään vaiheessa, mutta myöhemmin
on kiinnitetty tähän huomiota. Mielestäni
tämä on siis erittäin tärkeä seikka,
että hallintoprosessissa on huonompi oikeusturva, huonompi
oikeus saada asianosaiselle tärkeätä tietoa
hänen omassa asiassaan. Muissa asioissa tämä asianosaisen
oikeus tietoihin menee myöskin salassapitovelvollisuuksien
ylitse.
Lopuksi kaksi pientä huomiota.
Så en sak med lite mera och en med lite mindre
allvar. Det är intressant att notera att utan någon
större diskussion utsträcker man nu skyldigheten
att ge insideruppgifter till maka och make. Jag hoppas att Finland
inte i det här skedet tycker att maka och make inte längre är
ekonomiskt självständiga, så att
vi inte går och tar ett steg bakåt från
den situationen då kvinnan ensam fick börja råda över
sin egendom.
Tämä on mielenkiintoinen poikkeus, että otetaan
sisäpiirirekisteriin myöskin puolison tiedot, vaikka
ehkä ei puolison nimeä julkisteta, kuitenkin otetaan
ja katsotaan, että ehkä sitten puolisot eivät
hallitse omia varojaan sillä tavalla, mistä meidän
lainsäädäntömme lähtee.
Tämä on puolivakava huomio, mutta haluan kirjattavaksi
pöytäkirjaan, että ainakaan minä en
hyväksy minkäänlaista takapakkia tässä suhteessa.
Kvinna och man har skild egendom.
Erittäin hyvä on, että tässä yhteydessä saadaan
vaikeat säännökset esimerkiksi eri lehtimiesten
toiminnasta ja heidän julkaisutoiminnastaan, koska oli
hyvin vaikea saada oikea tasapaino toisaalta sananvapauden ja toisaalta
vahinkovastuun välillä, mutta se saavutettiin
aikoinaan jo direktiivissä. Toteanpa vaan, että on
esimerkiksi ryhmä analyytikkoja, joita ei millään
tavalla säännellä ja joiden ehkä taloudellinen
vaikutus on yhtä suuri kuin näillä finanssianalyytikoilla. Nykyään
on erilaisia teollisuusanalyytikkoja, jotka arvioivat, miten hyviä joidenkin
yhtiöiden tuotteet ovat, ja sekin vaikuttaa tällä hetkellä hyvin,
hyvin paljon esimerkiksi yhtiöiden osakekursseihin. Heidän
sidonnaisuuksistaan emme tiedä tällä hetkellä mitään.
Haluaisin ottaa tämän asian esille, jotta kiinnittäisin
arvoisan valiokunnan puheenjohtajan huomion, kun valitettavasti ministeri
nyt ei ole kuuntelemassa tätä keskustelua.
Ed. Ilkka Kanerva merkitään
läsnä olevaksi.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Valiokunnan puheenjohtajan selvitys ja myös
ed. Thorsin puheenvuorot olivat erittäin hyviä kuunnella myös
valiokunnan ulkopuolelta. Haluaisin tässä kohdin
viitata siihen, mitä valiokunnan puheenjohtaja ed. Skinnari
sanoi siitä, miten talousvaliokunta on nyt asioita implementoinut
Suomen kansalliseen lainsäädäntöön.
Varmasti on hyvä, että nämä on
tehty. Toisaalta olisi erittäin ja on erittäin
tärkeätä, että meillä Suomessa
on ollut mahdollisuus myös käsitellä direktiiviesityksiä, jolloin
ne ovat olleet U-asioina suuressa valiokunnassa ja sitten olleet
todellakin asiantuntijavaliokunnassa, erikoisvaliokunnassa, tässä tapauksessa
talousvaliokunnan käsittelyssä, eli on ollut tuo
oikea-aikainen varhainen käsittely ennen kuin valmis direktiivi
saapuu, jolloin yksityiskohdat on lyöty aika pitkälti
kiinni, toivottavasti ei kuitenkaan ihan joka soppea myöten.
Toinen asia on talousrikosten selvittäminen. Nämä sisäpiiririkokset
ja -yhteydet ja sisäpiirilainsäädäntö vaativat
tietysti myöskin asioitten selvittämistä.
Tässähän meillä toki tunnetusti
on paljon resurssipulaa. Ne ovat vaikeita, hankalia asioita, ja
kun kuitenkin talous tavallaan, globaali talous, aika laajasti maailmassa
nyt pohjautuu niin epävarmaan pohjaan mitä markkinoiden
kehitys, kurssimuutokset ovat, niin varmasti tässä, jotta
maailmassa menisi tämä markkinatalous nyt kuitenkin
kohtuullisen stabiilisti eteenpäin, näiden sisäpiirikysymystenkin
olisi hyvä olla mahdollisimman tarkoin säädellyt,
mitä nyt tehdään, ja toisaalta olisi
tarvittavat resurssit myös selvittää laista
poikkeamiset.
Yleiskeskustelu päättyy.