Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Suomen talous on kasvanut viime vuosina tai
kuluneen vuoden aikana erittäin ripeästi, mutta
työttömyys on jumittunut paikoilleen eikä työllisten määrässä ole
tapahtunut viime aikojen hyvistä uutisista huolimatta sellaista
kehitystä, mitä hallitus on asettanut tavoitteekseen,
eli vaalikauden aikana 100 000 uutta työpaikkaa.
Eli tarvitaan siis uusia päätöksiä uusien
työpaikkojen luomiseksi aivan erityisesti palvelusektorin
työpaikkapotentiaalin lunastamiseksi. Kysyisinkin nyt pääministeri
Vanhaselta viitaten tämän päivän julkisuudessa
olleisiin tietoihin matalan tuottavuuden tukimallista:
Mikä nyt on todellisuus ja tilanne? Ollaanko hallituksen
piirissä luopumassa tuosta tukimallista, ja minkä mallin
pohjalta hallitus aikoo edetä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kehysriihessä tehdyt päätökset
ovat voimassa. Malliin on varauduttu käyttämään
vuositasolla 150—200 miljoonaa euroa ja mallin valinnasta
päätökset tehdään budjettiriiheen
mennessä.
Jyri Häkämies /kok:
Arvoisa puhemies! Edelleen jatkaisin samasta aiheesta kysymällä, että ensinnäkin
tämä varattu rahamäärä ei
varmaan mahdollista sellaisen työpaikkapotentiaalin lunastamista
varsinkaan, kun sen rahoitus maksatetaan muilla yrittäjillä.
Edelleen tuota mallia on nyt lähes kaksi vuotta selvitelty
ja on oikeastaan tullut aika selväksi, että erityisesti
sosialidemokraattien piirissä ei ole koko aikana oikeastaan
oltu innostuneita tuon mallin toteuttamisesta. Esimerkiksi ed. Ala-Nissilä on
tällä viikolla vaatinut ripeitä toimia,
uusia päätöksiä.
Kävikö, arvoisa pääministeri,
tässä sillä tavalla, että SDP
ensiksi jumitti ja hidasteli ja loppujen lopuksi jyräsi
keskustan yhden keskeisimmän vaalitavoitteen toteuttamisen
tällä vaalikaudella?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kuten sanoin, valmistelu on edelleen käynnissä.
Siihen on tietty resurssi varattu. Missään ei
ole päätetty, että se maksatetaan muilla työnantajilla.
Tämä muiden työnantajamaksujen korottaminen
on yhteen näistä malleista liittyvä malli,
mutta myös muita lähestymistapoja katsotaan. 150—200
miljoonaa euroa ei ole mikään pieni raha. Se kannattaa
muuttaa markoiksi, jos se helpottaa havainnollistamaan. Riippuu
paljon siitä, miten se onnistutaan kohdistamaan siten, että se
tehoaa. Näissä eniten esillä olleissa
malleissa, niin sanotussa Holmin—Vihriälän
mallissa tai sitten kansaneläkevakuutusmaksun alentamismallissa,
ongelma avoimesti sanottuna on se, että niissä hyötysuhde
syntyvää uutta työpaikkaa kohti on suuruusluokaltaan
se, että kuluu noin 50 000 euroa vuodessa uutta
työpaikkaa kohti, eli se kustannushyöty ei ole
sellainen, joka olisi hyväksyttävä. Se
vaikuttaa liian kalliilta ratkaisulta, kalliilta mallilta. Täytyy
löytää tehokkaampi (Puhemies koputtaa)
tapa fokusoida se tuki niin, että tulosta syntyy halvemmalla.
Suvi-Anne Siimes /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä kehysriihen päätöksessä esillä oleva
tuki ja ylipäätänsä kaikki Holmin—Vihriälän
mallin variaatiot ovat työnantajalle vastikkeetonta tukea, johon
ei sisälly mitään velvoitetta perustaa
uutta työpaikkaa, vaan tuen saa sillä perusteella,
että työstä maksettava palkka on matala.
Nyt, arvoisa pääministeri, kun te olitte Eurooppa-neuvostossa
keskustelemassa Lissabonin strategiasta ja siihen liittyvistä tavoitteista, miten
tämä ajatus tuoda matalapalkkaisia töitä Suomen
työmarkkinoille vastaa alkuperäistä Lissabonin
strategian tavoitetta, jossa Eurooppaan haluttiin kilpailukyvyn
ja kasvun kautta ei vain uusia työpaikkoja, vaan nimenomaan
kunnollisia, riittävän toimeentulon takaavia työpaikkoja? Miten
tämä toteutuu teidän mallillanne?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Meillä on työtehtäviä,
joissa palkkataso on matala. Ei ole tarkoitus luoda tässä suhteessa mitään
uutta. Meillä on työtehtäviä,
joissa tuottavuus on verraten heikko ja palkanmaksukyky sitä kautta
melko heikko. Meillä on myös paljon työtöntä työvoimaa,
jonka osaamistaso ei yllä korkeasti palkattuihin korkean
teknologian alojen tehtäviin. Kyllä tähän
Lissabonin strategiaan, jonka tavoitteena on nostaa työllisyyttä Euroopassa,
sopii myös se, että erityisesti palvelualoilla
ja muilla heikon tuottavuuden aloilla lisätään tämän
työn kysyntää, luodaan sellaisia työpaikkoja,
jotka ovat täällä kotimarkkinoilla ja
joita globalisaatio ei voi meiltä varastaa.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Pääministeri sanoi, että nämä työpaikat
maksavat niin ja niin paljon. Kysyisin: Mihin tämmöinen
laskelma voi perustua? Nyt jos meillä on kaksi vaihtoehtoista
tapaa kerätä sama määrä veroja,
niin miten voi sanoa, että toinen näistä tavoista
on kalliimpi ja toinen halvempi? Entä jos alun perin se
vero kerättäisiin sillä tavalla, mitä nyt
suunnitellaan, ja muutettaisiin takaisin nykyiseen, maksaisiko sekin?
Koska sama määrä veroja kerätään,
niin mikä on se hinta? Sitten täytyy todeta, että kuluttajathan
saavat tämän rahan myös takaisin sitä kautta,
että heidän ostamansa palvelut muuttuvat halvemmiksi,
ja jos kansantaloudessa vain useampi ihminen tekee työtä,
se on kyllä kaikki voittoa. Siinä mielessä kysyn:
Kun kuitenkin kerättävän veron määrä molemmissa vaihtoehtoissa
on sama, niin miten toinen tapa voi olla kalliimpi kuin toinen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä nämä mallit,
jotka esillä ovat, sekä Holmin—Vihriälän
malli että kansaneläkevakuutusmaksun alentamismalli,
tuovat uusia työpaikkoja. Ne lisäävät
työpaikkojen määrää ja
sitä kautta kokonaishyvinvointia. Mutta kun viittasin niiden
ikään kuin tämmöiseen kustannukseen
per syntyvä uusi työpaikka, tämä kustannus
on verraten korkea johtuen siitä, mihin ed. Siimes äsken viittasi.
Kun tämä on tietysti vastikkeetonta tukea, siitä varsinkin
alkuvaiheessa ylivoimainen valtaosa tietysti kanavoituu olemassa
oleviin näiden palkkatasojen työtehtäviin
liittyen, ja sen tähden tämä kustannushyöty
ei ole aivan niin hyvä kuin olisi toivottavaa. Sen takia
tässä on hyvä käyttää aikaa
sellaisen mallin etsimiseen, jossa tämä tuen kohdistus
toisi tehokkaamman tuloksen. Mutta se lopputulos, itse tarkoitus,
olisi sama, ja tarkoitus on se, että lisätään
heikon tuottavuuden alan töiden kysyntää.
(Ed. Ollila: Kuinka kauan sitä aikaa käytetään?)
Myös meidän rakennetyöttömyytemme
helpottaminen edellyttää, että tätä kysyntää lisätään.
Sari Essayah /kd:
Arvoisa puhemies! Pääministeri juuri äsken
vastasi ja totesi, että olisi hyvä käyttää aikaa
tämän mallin etsimiseen. Ed. Ala-Nissilä,
joka on valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja, kuitenkin totesi,
että mallinhan nimenomaan pitäisi olla selvillä jo
ennen kesän budjettiriihtä, jotta verohallinto
ja yritykset voisivat siihen varautua, ja peräänkuulutti
ennakkoluulottomuutta. Tähän on kyllä helppo
oppositionkin yhtyä. Koska hallitus oikein aikoo saada tämän
mallin valmiiksi, päätöksen tästä käytettävästä mallista?
Jos sitä ei ole ennen kesän budjettiriihtä,
niin meillä on taas edessä tilanne, että koko
mallia joudutaan siirtämään ja meillä ei
ole vuoden 2006 alussa vieläkään tätä matalapalkka-alojen
tukeen tarkoitettua mallia selvillä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Pitäkää tämä hallituksen
huolena. Kyllä me tämän tekniikan tunnemme.
(Naurua) Kun päätös on se, että budjettiriihtä korostetaan
päätöksessä, se vaan johtuu
siitä yksinkertaisesta syystä, että budjettiriihi
on se paikka, jossa verotukseen liittyviä päätöksiä viimeistään
muodollisesti tehdään. Se, onko ratkaisun sisältö tosiasiallisesti
sovittu aikaisemmin, on sitten toinen kysymys.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kun hallitusohjelma tuli julki, totesivat huumori-ihmiset,
että näyttää käyneen
niin, että kepu sai selvitykset, kun demarit saivat vallan. Tässä asiassa
nimenomaan tämä ennustus tuntuu käyneen
toteen. Tätä asiaa on selvitelty jo pari vuotta,
ja tämä keskustan lempilapsi vaalikampanjan ajalta
on lykkääntynyt ja lykkääntynyt,
ja mitään ei tosiasiassa ole vielä tapahtunut.
Se on nyt sitten päätetty, että rahaa
käytetään 150—200 miljoonaa
euroa. Tämä pääministerin äsken
ilmoittaman mukaan ei ole pieni raha. Miten se ei ole pieni raha,
kun ennen vaaleja kokoomuksen esittämä 350 miljoonaa
oli keskustan mielestä liian pieni raha? (Ed. Kuosmanen:
Aivan!) Kysymys kuuluu:
Uskotteko todella, että tällä taloudellisella
panostuksella voitaisiin aikaansaada merkittäviä työllisyysvaikutuksia,
kun ne tähän uudistukseen käytetään?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vastaus riippuu siitä, miten tämä kohdistus
onnistutaan tekemään tehokkaammin kuin niissä malleissa,
jotka vaalien edellä olivat esillä. Minusta on
rehellistä politiikassa se, että vaikka vaaleissa
malleja esitellään, niin sitten, jos niitä tarkemmin
valmisteltaessa osoittautuu, että niiden kustannushyötyanalyysi
ei ole kovin tehokas, silloin otetaan aikalisä. Teilläkin
oli summa esillä vaaleissa, mutta ei ollut pienintäkään
valmistelua siitä, minkälainen se malli todella
käytännössä olisi ja mikä sen
hyötysuhde olisi. Me yritämme toimia tässä asiaperustalta.
Jos tällä rahasummalla saadaan hyvä hyöty,
niin uskon, että sen jälkeen valmiutta laajemminkin
Suomessa satsauksen lisäämiseen tulevina vuosina
tulee, kunhan saadaan näyttöä, että homma
pelaa.
Mikko Immonen /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä työllisyyden
hoitamisen tärkeänä tekijänä ovat
tietysti yritysten investoinnit. Vuoden 93 jälkeen yritysten
investoinnit ovat laskeneet hurjasti, ja vuonna 93 tapahtui osinkoverotusuudistus.
Tämä tarkoittaa käytännössä sitä,
että jos euroihin verrataan, niin silloin yritykset investoivat eurosta
noin 30 senttiä ja osinkoina maksettiin 10 senttiä.
Nyt tilanne on päinvastoin, yritykset investoivat
10 senttiä eurosta, ja osinkoina maksetaan 30 senttiä.
Mitä hallitus miettii, koska näin oleellinen seikka
on vaikuttanut todennäköisesti investointeihin
verotuksen osalta, erityisesti osinkoverotuksen osalta jatkossa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tässä mennään
osittain kauppa- ja teollisuusministeriön tontille, mutta
ministeri on matkoilla. Investointeja on kahta laatua, on fyysisiä investointeja,
joihin kysyjä viittaa, mutta on myös sitten investointeja
osaamiseen. Minusta olisi rehellistä, että myös
osaamisinvestoinnit nykymaailmassa nostettaisiin esille, koska niiden
osalla suomalaiset yritykset ovat investoineet erittäin
paljon. Näiden yritysinvestointien ansiosta yhdessä valtiovallan
tekemien t&k-panostusten kanssa Suomi on Ruotsin jälkeen
toisena maailmassa t&k-investointien tasossa. Näistä kaksi
kolmasosaa muodostuu osaamiseen tehdyistä investoinneista,
jotka nykymaailmassa yritysten menestymisen kannalta ovat vähintään yhtä tärkeitä,
elleivät jopa tärkeämpiä kuin
fyysiset investoinnit. Fyysisten investointien osalla juuri tämän
päivän luku näytti olevan, että teollisuuden
käyttöaste on 83 prosenttia, eli olemassa olevienkin
investointien puitteissa meillä olisi mahdollisuus tuotantoa
lisätä, mikäli kysyntää on.
Janina Andersson /vihr:
Arvoisa puhemies! Kun pääministeri sanoi,
että on syytä käyttää harkinta-aikaa
ja pohtia tarkkaan, ennen kuin tehdään mitään,
tämä tulee aika kalliiksi. Kun ajatellaan rakenteellista
työttömyyttä, se on jo tuplaantunut 4
prosentista 8 prosenttiin. Suomen Pankin suunnalta eilen kerrottiin,
että rakenteellinen työttömyys vaikuttaa
nyt olevan noin 8 prosenttia. Vaikka meillä nyt on paljon
työvoimakysyntää, niin työpaikat
eivät kohtaa työnhakijoita. Tämä on
todella vakava ja kallis ongelma.
Olisiko todella aika nyt tehdä aika suuria ratkaisuja
ja nopeasti eikä jäädä odottamaan,
kun nämä maksavat niin paljon, koska selvästi
on niin, että pelkkä taloudellinen kasvu ei tuo
nyt työpaikkoja näille ihmisille? Täytyy
tehdä jotakin muuta ja aika suurella kädellä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Vaikka näihin kuukausikuvaajiin
ei kannata liikaa nojautua, niin helmikuun työllisyysluvut
olivat 40 000 suuremmat kuin vuosi sitten. Tämä matalapalkkatuen
ratkaisu, sen osalla ikään kuin odotusarvo siitä,
mikä sen vaikutus joidenkin vuosien kuluttua työllisyyteen
on, liikkuu suuruusluokassa, nyt puhun suuruusluokasta, noin 10 000
plus miinus jotakin. Eli ei pidä myöskään
luoda sellaista odotusta, että tämmöinen
yksittäinen ratkaisu olisi ratkaisemassa meillä rakennetyöttömyyden.
Kyllä hallituksen päätoimet työllisyyden
osalta liittyvät tähän yleiseen talouspolitiikkaan,
muihin tehtyihin veroratkaisuihin, työvoimahallinnon uudistamiseen, yrittäjyyspolitiikkaan.
Näillä on saatava moninkertaisesti suuremmat tulokset.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan puheenjohtaja ed.
Ala-Nissilä on ehdottanut vaihtoehtoja Holmin—Vihriälän
mallille, kotitalousvähennyksen kehittämistä,
arvonlisäverojärjestelmän kehittämistä sekä muun
muassa ed. Rantakangas yksinyrittäjille tukea silloin,
kun he palkkaavat uuden työntekijän. On muitakin
malleja, perhevapaakustannusten tasaus työnantajien välillä jne.
Voitteko, arvoisa pääministeri, kertoa, ovatko nämä ehdotukset,
jotka ovat tulleet muun muassa hallituksen riveistä, valmistelussa,
ja vielä kerran: missä aikataulussa, jotta nämä saadaan voimaan
mahdollisimman pian?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Niin kuin olen hallituksessa todennut, niin
erilaiset vaihtoehtoiset mallit, myös mahdolliset ikään
kuin yhdistelmät eri ratkaisuista, ovat kaikki harkittavissa,
ja näin pitää ollakin. Aikataulun osalla,
kuten totesin, se, mikä on muodollista päätöksentekoa,
koskee sitä, että budjettiriihessä tehdään
ratkaisut, ja teille eduskuntaan ne tulevat sitten syksyllä.