Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Eduskunta hyväksyi viime vuoden
lopulla äänestyksen jälkeen EU:n perustuslain.
Perustuslakisopimus ei kuitenkaan tule koskaan voimaan, sillä se
kaatui Ranskan ja Hollannin kansanäänestyksissä.
Nyt Saksa puheenjohtajakaudellaan on alkanut tunnustella mahdollisuutta
uuden perustuslakisopimuksen tekemiseksi. Saksan liittokansleri
Angela Merkel on pyytänyt EU:n jäsenmaita vastaamaan
12 kysymykseen koskien uuden EU:n perustuslain hyväksymistä ja
mahdollisia muutoksia aiempaan sopimustekstiin. Kysynkin pääministeri
Matti Vanhaselta:
Mitä Angela Merkel kysyi Suomelta, ja mitä Suomi
on vastannut näihin kysymyksiin?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Suomi jo omalla puheenjohtajakaudellaan aloitti
tämän seuraavan vaiheen käsittelyn, ja
Saksa nyt tähtää siihen, että kesäkuun
Eurooppa-neuvoston kokouksessa voitaisiin tehdä päätökset
uuden hallitustenvälisen konferenssin koolle kutsumisesta
ja määrittää sille täsmällinen
mandaatti, mitkä kysymykset tuossa hvk:ssa voidaan avata.
Tähän liittyen on valmistelutyötä tehty.
Saksa on pyytänyt niin sanottuja focal pointseja virkamiesedustajilta,
jotka kutakin hallitusta ovat edustaneet, joiden kesken neuvotteluja
on käyty.
Sen lisäksi kansleri Merkel on ollut suoraan yhteydessä sitten
kunkin maan pääministereihin. Tässä kokonaisuudessa
on esitetty hyvin erilaisia kysymyksiä siitä.
Me olemme luonnollisesti vastanneet pitäen pohjana sitä sopimusta,
jossa olemme kerran korostaneet, nostaneet siitä esille meidän
kannaltamme tärkeimpiä tekijöitä,
jotka tuossa sopimuksessa on saavutettu. Tämä neuvotteluprosessi
tulee nyt lähiviikot jatkumaan tähtäimessä,
että juhannuksen kokouksessa voitaisiin neuvottelumandaatti
uudelle hvk:lle antaa.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Hallituksen ohjelmassa todetaan, että hallitus suhtautuu
vakavasti kansalaisten unionia kohtaan osoittamaan kritiikkiin.
Tämäkö nyt on sitä vakavaa suhtautumista
ja avointa ja läpinäkyvää EU-politiikkaa,
kun edes kansanedustajat, saati sitten kansalaiset, eivät
saa tietää, mitä Suomelta on kysytty
ja mitä on vastattu. Kysynkin pääministeri
Vanhaselta:
Miksi hallitus salailee näitä esitettyjä kysymyksiä,
ja vielä oleellisempaa, miksi hallitus salailee sitä,
mitä on vastattu Saksalle? Eikö olisi oleellista,
että kansalaiset ja kansanedustajat tietävät,
minkälaista linjaa EU:n perustuslakikysymyksessä Suomen
hallitus tällä hetkellä ajaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ei tässä erityisemmin salailla.
En muista niitä 12 kysymystä tässä ulkoa.
Voisin kertoa eilisillan keskustelustani Merkelin kanssa, jossa oli
tiettyjä aiheita, jossa haarukoidaan sitä, mitä kautta
ratkaisua voitaisiin hakea. Näiden neuvottelujen käyminen
on luonnollisesti myös luottamuksellista, koska me tietysti
puolustamme sitä saavutusta, joka 2004 hallitusten kesken
pystyttiin aikaansaamaan, ja pyrimme kaikki sen ydinkysymykset pitämään
myös tulevissa sopimusmuutoksissa voimassa.
Sitä, onko meillä liikkumatilaa, joustotilaa, joissakin
asioissa, ei julkisuuden kautta kerrota. Ne ovat sitten viimeisiä neuvottelukysymyksiä,
joissa
annetaan mahdollista joustoa. Eduskunnan valiokuntia ja erityisesti
suurta valiokuntaa, ulkoasiainvaliokuntaa, jotka ovat tässä avainvaliokuntia,
informoidaan koko ajan tästä prosessista. Ja hallitus
tulee antamaan selvityksen aivan lähiaikoina, se on huomenna
EU:n ministerivaliokunnassa; jos se siellä menee lävitse,
se tulee eduskunnalle, jossa tämä Suomen neuvottelupositio
tullaan määrittämään.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! On todella tärkeätä,
että kesäkuun kokouksessa voitaisiin saada ratkaisu
siitä suunnasta, jolla tämä perustuslaillinen
sopimus nyt uudistetaan, ja sitä kautta voitaisiin lopettaa
tämä pitkä vaihe, joka haittaa unionin
toimintaa. On kaikkien kannalta vahingollista, ettei ole näköpiirissä selvää näköalaa
unionin toimintakyvystä lähivuosien aikana. Erityisen
tärkeätä pienille maille on se, että meillä on
selvät päätöksentekojärjestelmät
ja tehokas unioni, jotta tuloksia tulee. Samalla on tärkeätä,
että nyt ei heikennetä sitä neuvottelutulosta,
joka on saavutettu. Siihen liittyy esimerkiksi perusoikeusasiakirja
eli kansalaisten oikeuksien vahvistuminen tässä yhteydessä,
työntekijöiden oikeuksien huomioon ottaminen.
Onko selvää, että Suomen hallitus
pitää siitä kiinni, että sosiaaliset
oikeudet, perusoikeudet tulevat säilymään
tässä uudessa sopimuksessa, ja tämä on
selvä viesti Suomelta näissä neuvotteluissa,
joita käydään ennen tätä seuraavaa
Eurooppa-neuvoston kokousta?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Perusoikeusasiakirjan saaminen osaksi tätä perustuslakisopimusta
oli Suomelle erittäin tärkeä tavoite,
ja on luonnollista, että se on yksi meidän prioriteeteistamme
myös näissä jatkoneuvotteluissa. Se muodostaa
tämän sopimuksen niin sanotun toisen osan. Suomi
työskenteli pitkään sen puolesta ja se
on saatu siihen, ja emme ole tässä onneksi yksin.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Hallitusohjelmassa todetaan, että hallitus
aikoo ohjelmassaan syventää ja vilkastuttaa Euroopan unionissa
käytävää kansalaiskeskustelua,
ja siinä mielessä kyllä ed. Arhinmäki
on mielestäni ihan oikeassa, että tämmöiset
tilanteet pitäisi välttää, jossa
syntyy kuva, että valmistelua tehdään
hyvinkin salassa. Nämä 12 kysymystähän ovat
sellaisia suuntaa antavia kysymyksiä, joiden nojalla sitten
voidaan keskustella siitä, halutaanko nykyistä huomattavasti
suppeampi sopimus, halutaanko sitä täydentää joillain
julistuksilla. Tämä on täysin normaalia
kansalaiskeskustelua, johon varmasti myös hallitus ja eurooppaministeri
ja pääministerikin voivat osallistua.
Kysyn nyt kuitenkin sitten niin, onko lähtökohtana
se, että se tuleva sopimus olisi nykyistä huomattavasti
jotenkin suppeampi, että siitä tiettyjä osia
siirrettäisiin pois? Ed. Heinäluomahan jo kysyi
tästä perusoikeuskirjasta, mutta tähän liittyy
myös muita näkökohtia.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus antaa selvityksen eduskunnalle. Silloin
eduskunta pääsee myös ottamaan kantaa näihin
neuvottelutavoitteisiin. Se esitys, joka huomenna jo ministerivaliokunnalle
menee, lähtee siitä, että Suomelle sisältö on
tärkeämpi, muoto ei. Tämän sanon
sen tähden, että tähän, onko
sopimus ikään kuin suppeamman näköinen vai
ei, siihen vaikuttaa hyvin ratkaisevasti se, pyritäänkö edelleen
siihen, että tulee kokonaan uusi sopimus, vai ollaanko
valmiita siihen, että tehdään muutokset
vanhoihin sopimuksiin.
Itse asiassa pidän aika mahdollisena, ehkä jopa
todennäköisenä, että tämä jälkimmäinen metodi
tullaan valitsemaan, että tehdään niin kuin
kaikissa aikaisemmissa sopimusmuutoksissa, että muutokset
neuvotellaan vanhoihin sopimuksiin, ja se tekee siitä silloin
aivan erinäköisen kuin oli tämä yksiin
kansiin kirjattu yhtenäinen sopimus. Se saattaa antaa vaikutelman
siitä, että muutokset ovat ikään
kuin vähäisempiä, mutta meille on olennaisinta
se, mikä on näiden muutosten sisältö,
ja pyrimme pitämään ytimen tästä neuvotellusta
sopimuksesta, jossa toimielinpaketti pitäisi
pitää kokonaisena ja avaamattomana. Meille on
erittäin tärkeä määräenemmistöpäätöksenteon
laajentaminen, perusoikeusasiakirja, pilarijaon poistaminen ja sitä kautta
oikeushenkilöllisyyden saaminen.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! Olisi mielenkiintoista kuulla pääministerin
arvio siitä, onko nyt näkyvissä tämän
perustuslakisopimuksen suhteen jonkinlainen läpimurto,
jota me kaikki toivomme, että saadaan aikaan.
Haluaisin myös jatkaa ed. Heinäluoman esittämää kysymystä,
koska meille on tullut se käsitys, että kyllä ongelmallisempaa
kuin aikaisemmin on säilyttää perusoikeusasiakirja
tulevassa sopimuksessa. Pitääkö tämä paikkansa
ja onko muita, Suomen kannalta tärkeitä asioita,
jotka voivat olla vaarassa tällä kierroksella?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä se on tiedossa, että perusoikeusasiakirjan
oikeudellista sitovuutta vastaan on vasta-argumentteja. Tätä 2004:n
sopimusta ei ole ratifioitu kaikissa maissa eli se ei ole voimassa, että sama
vastustus on olemassa. Se tulee olemaan yksi näistä isoista
kysymyksistä, vaikeista kysymyksistä, ilman muuta
näissä neuvotteluissa.
Sitten, onko läpimurto saavutettavissa? Kaikki järkisyyt
puhuvat sen puolesta, että on. Eurooppa-neuvoston jäsenet
sitoutuivat Berliinissä EU:n 50-vuotisjuhlien yhteydessä käymässämme
keskustelussa siihen aikatauluun, jonka mukaan nyt toimitaan, että kesäkuussa
tehtäisiin tämä mandaattipäätös
ja hallitustenvälinen konferenssi pidettäisiin
verraten suppeana ja se saataisiin suunnilleen tämän
vuoden puitteissa käytyä ja silloin olisi vuosien
2008 ja 2009 puoliväliin mennessä aikaa tälle
ratifiointiprosessille, niin että ennen seuraavia Euroopan
parlamentin vaaleja ja uuden komission asettamista meillä olisi
sopimusmuutokset tehty. Kaikki järkisyyt puoltavat sitä,
että nyt tämä läpimurto pitäisi saada.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Suuressa valiokunnassa on ollut mahdollisuus saada
näistä asioista vähän enemmänkin
tietoa, ja siinä mielessä ihmettelen vähän
tuota ed. Arhinmäen kummastelua ja hämmästelyä täällä,
kun hän muistaakseni itsekin on suuren valiokunnan jäsen.
Mutta asia on sinänsä tärkeä,
hyvä että siitä salissakin nyt keskustellaan.
Arvoisa puhemies! Varmaan, kun tätä ratkaisua
haetaan, niin jotkut symbolit, kansallisvaltio—liittovaltio,
perustuslailliset symbolit, mitä tässä on,
kuten sopimuksen nimi, lippu ja hymni, joutavat mennä.
Ilman niitä pärjätään
varmaan hyvin. Mutta miten sitten tämmöiset muutamat asiat,
jotka Suomessakin ovat kiinnostusta herättäneet:
harvaanasuttujen alueitten asema, pienten jäsenmaiden asema,
turvatakuukysymys, onko näistä näköpiirissä uusia
tietoja tai ratkaisuja?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Luetelluista asioista en ole havainnut, että missään
maassa niitä olisi asetettu kyseenalaiseksi. Työskentelymetodin
pitäisikin olla se, että nyt kesäkuun
kokouksessa, kun hyväksytään tehtävä,
mandaatti, hallitustenväliselle konferenssille, niin siinä mandaatissa
luetellaan ne asiat ja aiheet, jotka ovat avoimina neuvotteluille,
ja kaikki muut asiat, joita ei luetella, katsotaan sovituiksi ja
pidetään kiinni siitä, mitä vuonna
2004 sovittiin.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Ensin ed. Kaikkoselle totean, että suuren
valiokunnan jäsenille on nämä kysymykset
jaettu, mutta vaiteliaisuusvelvollisuudella, eli niitä ei saa
kertoa eteenpäin. Siksi minä kysynkin, miksi kaikki
kansanedustajat eivät saa näitä tietoonsa, ettei
se ole vain pieni valikoitu eliitti, joka saa näistä tietää.
Ymmärsin pääministeri Vanhasen puheenvuorosta,
että näissä kysymyksissä ja
vastauksissa ei ole mitään salattavaa. Ymmärsinkö oikein
siis, että te olette valmis julkaisemaan ne viimeistään
huomenna kaikkien kansanedustajien tietoon, jos niissä ei
kerran ole mitään salattavaa, ja täysin
avoimesti mennään tässäkin asiassa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kysymyksissä ei varmastikaan ole
mitään salattavaa. Ne tulivat jo keväällä.
Ne ovat äärimmäisen yleisluontoisia.
(Ed. Laakso: Miksei niitä ole jaettu?) Voidaan sanoa, että niistä kysymyksistä on
jo siirrytty seuraavaan vaiheeseen. Ne olivat juuri tuon luontoisia,
että ovatko nämä symbolit tärkeitä,
halutaanko lisäyksiä sopimuksiin jne., äärimmäisen
yleisluontoisia. Minun puolestani ne kysymykset, totta kai, voidaan julkistaa.
Vastaukset siltä osin, jos vastauksissa on kuvattu
luottamuksellisesti Suomen mahdollista ikään kuin
liikkumatilaa, perinteisesti silloin kun valtiosopimuksista neuvotellaan,
ne pidetään salassa ja siihen pitää tottua
myös kansanedustajien, että silloin, kun informaatiota
saatte, jos se on salassapidettävää,
niin se on salassapidettävää. (Ed. Arhinmäki:
Sen takia me kyselemmekin?) Siinä on kyse neuvottelutaktiikasta.
Meillä on järjestelmä, jossa ilman muuta,
kun varsinaisiin neuvotteluihin käydään,
eduskunta meidän järjestelmämme mukaan
saa täsmällisen tiedon siitä, mistä neuvotellaan,
myös siitä neuvottelutilasta, joka hallituksella
on. Tähän asti se on pitänyt erittäin
hyvin, tämä luottamuksellisuus, että eduskunta
pystyy valvomaan sitä, mitä hallitus neuvotteluissa
tekee, eduskunta tietää, missä meidän
liikkumatilamme on, ja näin tullaan menettelemään
myös toivottavasti alkavassa hvk:ssa.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Eduskunta saa tiedon suuren valiokunnan kautta.
Sitä varten suuressa valiokunnassa on kaikki ryhmät, jotta
se tieto on kaikkien ryhmien käytettävissä.
Mutta olisin kysynyt tämän asian jatkokäsittelyn
varalta:
Joko hallitus on ratkaissut, kenelle ministerille mahdollisen
hvk:n asiat tulevat kuulumaan, ovatko ne ulkoasiainministerillä vai
ministeri Thorsilla?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä tullaan julkistamaan
sitten, jos hvk päätetään järjestää.
Sen jälkeen asetetaan välittömästi
hvk-valtuuskunta.