2) Hallituksen esitys laiksi rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen
estämisestä ja selvittämisestä sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa herra puhemies! Hyvät kansanedustajat! Rahanpesun
estäminen on yksi tehokkaimmista keinoista vastustaa järjestäytynyttä rikollisuutta.
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi
laki rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisestä ja
selvittämisestä. Laki korvaisi voimassa olevan
rahanpesun estämisestä ja selvittämisestä annetun
lain. Ehdotetulla lailla pannaan täytäntöön
kolmas rahanpesudirektiivi. Esityksen tavoitteena on osaltaan toteuttaa
talousrikollisuuden ja harmaan talouden torjuntaohjelmaa, jonka
avulla pyritään vaikeuttamaan rikoksentekomahdollisuuksia,
lisäämään rikoksiin syyllistyneiden
kiinnijäämisriskiä sekä vähentämään
ja palauttamaan rikoksen kautta saatua rikoshyötyä.
Uuden rahanpesulain soveltamisala olisi voimassa olevaa lakia
laajempi. Lain piiriin tulisivat uusina ilmoitusvelvollisina muun
muassa elinkeinonharjoittajat siltä osin kuin ne ottavat vastaan
käteistä vähintään
15 000 euroa. Ehdotettava laki sisältää myös
entistä yksityiskohtaisempia ja täsmällisempiä säännöksiä asiakkaiden
tunnistamisesta ja tuntemisesta sekä asiakassuhteiden jatkuvasta
seurannasta. Asiakkaan tuntemista koskevat menettelyt
ovat yksi tärkeimmistä osatekijöistä tehokkaan
rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen estämisessä.
Maksuliikenteelle ja valuutanvaihtotoimintaa harjoittaville sekä omaisuudenhoito-
ja yrityspalveluita tarjoaville asetettaisiin direktiivin vaatimusten
mukaisesti rekisteröitymisvelvollisuus ennen toiminnan
aloittamista.
Rahoitusalalla toimivien ja muiden lain soveltamisalaan kuuluvien
yritysten toimintaa pyritään kehittämään
siten, että niitä ei voitaisi käyttää rahanpesuun
tai terrorismin rahoituksen välineenä. Lakiesitys
edellyttää soveltamisalan piiriin kuuluvien ilmoitusvelvollisten
aikaisempaa huolellisempaa toimintaa sekä korostaa henkilökunnan
koulutustarvetta. Esityksen mukaan vero-, tulli-, rajavartio- ja
ulosottoviranomaisten sekä konkurssiasiamiehen olisi huolehdittava
siitä, että niiden toiminnassa kiinnitetään
huomiota rahanpesuun ja terrorismin rahoittamisen estämiseen
sekä epäilyjen ilmoittamiseen Rahanpesun selvittelykeskukselle.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tästä hallituksen esityksestä ei
ole mitään muuta kuin periaatteessa myönteistä sanottavaa.
Tässä on kuitenkin palautettava mieleen, kuinka
näissä rahanpesulainsäädäntöasioissa
lähdettiin eduskunnassa liikkeelle. Vuonna 1998 hallintovaliokunta
käsitteli vastaavaa ensimmäistä lakiesitystä,
ja muistan siltä ajalta erinomaisen hyvin, millä lähdettiin
liikkeelle. Lähdettiin liikkeelle sillä, että rahanpesu
oli todella lähtenyt Helsingin seudulla käyntiin,
ja semmoinen näyttävin esimerkki oli, että Kruununhaassa,
täällä Helsingin kaupungissa, oli suuri
kiinteistö tullut hankituksi pestyllä rahalla.
Sattumalta se tapaus tuli ilmi, ja se herätti säätämään
ensimmäisen lain. Silloin käytiin eduskunnassa
asiasta perusteellinen keskustelu. Silloin käytiin samanlainen
keskustelu myöskin hallintovaliokunnassa, jossa silloin
satuin olemaan jäsenenä, ja silloin kiinnitettiin huomiota
siihen, että tokkopa nämä välineet
riittävät siihen, että saadaan rahanpesu
kunnolla kuriin. Nyt voidaan todeta, että on tarvittu EU-lainsäädäntöä,
direktiiviä ohjaamaan kansallista kykenemättömyyttä näissä asioissa.
Jos tehtäisiin sellainen koe, että täällä Helsingin
kaupungissa kaikki rahanpesua harjoittavat ravitsemusliikkeet suljettaisiin
yhdellä käskyllä, niin kylläpä olisi
varsinaisia jonoja muutamien aukiolevien ravitsemusliikkeitten ovella
iltasella tuossa kymmenen maissa. Siinä määrin
merkittävästä asiasta on kysymys. Niitä kansanedustajatovereista,
jotka haluavat tutustua tähän ilmiöön lähemmin,
kehotan olemaan liikkeellä aamuöisin kello kahden
ja viiden välillä täällä kaupungilla
(Ed. Kimmo Kiljunen: Ei kannata olla silloin liikkeellä!)
ja tutustumaan, millä tavalla liiketoimintaa harjoitetaan — ei
suinkaan ravitsemusliikkeissä myymällä siellä asianomaisia
tuotteita vaan harjoittamalla näitten tilojen uudelleen
käyttöön saamista jnp., siis eräällä tavalla sisätilojen
ilmiasun muuttamista. Kysymys on siis siitä, että toimija
vaihtuu erittäin nopeasti, ja kaikessa on kysymys rahanpesusta.
Yks hailee, mitä se tuottaa, pääasia,
että se raha kulkee tällaisen ravitsemusliikkeen
kautta.
Arvoisa puhemies! Tämä asia oli esillä hallitusneuvotteluissa,
ja silloin tässä laajemmassa kontekstissa, elikkä harmaan
ja mustan talouden torjunnassa, saatiin aivan erityinen painopistekohde
tähän asiaan, tavoiteohjelmaan kohdaksi 6. Tässähän
on kysymys sen pienestä osa-alueesta. Mielenkiintoistahan
näissä lainsäädäntötoimissa
on se, niin kuin tästäkin hallituksen esityksestä käy
ilmi, että lisätään lääninhallituksen
tehtäviä, kun hallitusohjelmissa lukee, että lääninhallitukset
lakkautetaan. Ehkä se on sillä tavalla, että pitää olla
joku kohde, joka nyt jollakin tavalla noita asioita hoitaa ja jossakin
vaiheessa sitten, kun se lääninhallitus alta häviää pois
vuoden sisällä — vai mitähän
siinä tapahtuu — niin sitten tämäkin
kohta laissa muutetaan, koska tässä vaiheessa
siinä jotakin täytyy lukea.
Sitten vielä, mikä siellä on vähän
semmoinen vakavaksi tarkoitettu mutta huvittavalta kuulostava kohta,
on se, että se koskee verohallinnon toimia ja eräänlaista
itsesäätelyä, toimeliaisuuden heräämistä antamaan
verohallinnosta tietoja muillekin. Se pitää nyt
lakiin oikein merkitä. Jos joku on laiminlyönyt
tehtävänsä, se on verohallinnon keskitetty
osa näissä asioissa. Siellä on todella
lipsuttu pahemman kerran näissä asioissa. Sen
takia on yleensä päädytty siihen tulokseen, että valtio
menettää vuodessa 2 miljardia euroa verotuloja
harmaan ja mustan talouden talousrikollisuuden kautta. Tämä on
paljon. Jos se rahamäärä olisi esimerkiksi
kehyksissä lisää käytettävissä,
niin asiat olisivat aivan kokonaan toisin.
Hyvä lakiesitys, mutta siihen tarvitaan monta tehokasta
pontta pistämään asiat kunnolla järjestykseen.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Ensinnäkin tässähän
on kyseessä johdonmukainen EU:n rahanpesun vastainen työ eli
kolmas rahanpesudirektiivin täytäntöönpano.
Tässä tietysti esitetään myöskin
näiden muiden viranomaisten kuin poliisin, siis
vero-, tulli-, rajavartio- ja ulosottoviranomaisten ja konkurssiasiamiehen velvoittamista
huolehtimaan siitä, että kiinnitetään
toiminnassa todella huomiota rahanpesuun ja myös terrorismin
rahoituksen estämiseen ja epäiltyjen ilmoittamiseen
Rahanpesun selvittelykeskukselle. Tämä on asia,
johon on johdonmukaisesti kiinnitetty eri vaiheissa huomiota, ja tämä on
noussut monella tavalla ja eri yhteyksissä tärkeäksi,
niin Madridin kuin Lontoon terrori-iskujen yhteydessä kuin
myöskin elokuussa 2006 Lontoossa johdollani pidetyssä kokouksessa Lontoon
terroriuhkan johdosta tehdyssä analyysissa: erityisesti
rahaliikennettä on seurattava myös siltä osin
kuin se liittyy laajemmin radikalisoitumisen ja rekrytoitumisen
vastaisen toiminnan tehostamistarpeeseen.
On muistettava, että nämä iskut Madridissa, Lontoossa
ja uhka elokuussa 2006 vauhdittivat näitä erilaisia
prosesseja terrorismin vastaisen toiminnan ja radikalisoitumisen
estämisessä juuri muun muassa siltä osin,
että kyseessä olivat kotouttamisessa tapahtuneet
epäonnistumiset ja sitten myöskin rahaliikenteeseen
liittyvät, muun muassa imaamien koulutukseen ja imaamikeskusten
toimintaan liittyvät selvittelytarpeet.
Mutta minä ed. Pulliaisen lailla kiinnittäisin vähän
laajempiin kysymyksiin nyt tässä yhteydessä huomiota.
Olin murheellinen, koska hallitusohjelmassa ei selkeästi
painotettu ed. Pulliaisen kanssa yhteistä projektiamme
eli harmaan talouden ja talousrikollisuuden vastustamista, jossa
edellinen hallitus perusti 81 erilaista virkaa ja perusti vuoden
2004 alusta krp:hen ulkomaisen laittoman työvoiman valvontayksikön.
Ja erityisesti nyt tämän neljännen talousrikosohjelman etenemisen
osalta on syytä huoleen.
Muun muassa kiinnitän huomiota siihen, että meillä esimerkiksi
vakavissakin, kovissakin talousrikoksissa ensinnäkin kiinnijäämisen
riski on pieni, rangaistukset ovat olemattomat: sakkoa, ehdollista
vankeutta. Oikeusministeri Brax ei ole paikalla, mutta voisi kysyä,
millä tavalla poliisin jäntevää työtä tuetaan,
jos oikeusministeri ja hänen joukkonsa korjaavat syyllisen
jakausta ja mitään kunnollista seuraamusta ei
vakavista talousrikoksista seuraa. Tämä on yhteiskuntamoraalin ja
koko yhteiskunnan kannalta vakava kysymys. Finanssiala ja valtiovarainministeriö eivät
ole erityisesti sitoutuneet tähän projektiin.
Tämä liittyy muun muassa aliurakoiden ja urakoiden
ketjuttamiseen, eli tämä käännetty
arvonlisäverojärjestelmä, jossa Saksa,
Itävalta ja Hollanti muun muassa ovat lähteneet
liikkeelle, mutta meidän valtiovarainministeriömme
jarruttaa EU:ssa tätä projektia. Eli oikeus- ja
sisäasiainministerineuvostossa olisi kyllä syytä olla
ehkä niin kuin omilta pohjiltakin vähän
pontevampia.
Sitten tähän liittyy tietysti tämä Europoliin liittyvä tarve.
Europolia on vahvistettava sillä tavalla, että se
on keskeinen toimija terrorismin torjunnassa ja sille on annettava
paremmin sen tehtävän edellyttämiä tietoja
myös jäsenvaltioilta niin harmaan talouden, talousrikollisuuden kuin
muun muassa terrorismin torjunnan ja rekrytoinnin osalta. Erityisiä ongelmiahan
näyttää liittyvän turvallisuus-
ja tiedustelupalvelujen ja Europolin väliseen tiedonvaihtoon
sekä yhteistyöhön. Suomen pitää edelleen
vahvasti tukea Europolin kehittämistä niin, että sen
sisällä myöskin eri toimijat, Sitcen
ja Europol, saataisiin työskentelemään
hyvässä yhteistyössä siitä riippumatta,
minkälainen kansallinen turvallisuusrakenne kullakin maalla
on. Minusta kuitenkin nykyinen hallitus on Vanhasen ykkösen
lailla kyllä kirjannut joulukuussa 2007 Eurooppa-neuvostossa
tältä osin tämän linjauksen
ihan oikein eli painopisteenä juuri Europolin toiminnan parantamisen.
Tältä osin Suomen on syytä olla myöskin
edelläkävijä jatkossa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että hallitus on
tällaisen esityksen eduskuntaan tuonut nyt, kun maailmantalouden
tilanne alkaa selkeästi heiketä. Nyt tämänviikkoisessa Ecofinin
kokouksessa on esillä juuri tähän valvontaan
liittyvät asiat ja se, millä tavoin Euroopan unionin
jäsenmaat, ovat ne sitten euromaita tai muita maita, voisivat
valmistautua siihen, että tiedetään ensinnäkin,
mikä on tämä taloudellinen tilanne, minkälaisia
arvopapereita on liikkeellä missäkin ja mikä on
pankkien tilanne, vakuutusyhtiöitten tilanne, joka tässä esityksessä näytetään
otettavan tavalla tai toisella huomioon.
Mutta kun jokaisessa jäsenmaassa on vähän erilainen
järjestelmä ja kun Euroopan unionin alueella ei
ole sellaista esimerkiksi arvopapereitten clearing-järjestelmää kuin
Yhdysvalloissa ja tämä on paljon epäselvempi
kaikilta osin, niin se antaa mahdollisuuden juuri siihen, että tällaiset huippurikolliset
pystyvät täällä mellastamaan. Kun
ajat heikkenevät, niin silloin tietysti otetaan enemmän
riskejä. Nythän Euroopan unionissa on lähdetty
tätä viemään eteenpäin
niitten kokemusten pohjalta, joita Suomella oli 90-luvun aikana, kun
meillä oli tämä todella ikävä ja
syvällinen pankkien ja yritysten konkursseihin ja muihin johtanut
tilanne.
Mutta tässä tarvittaisiin nyt myös
resursseja. Monesti, kun rahanpesusta puhutaan, Markku Hirvonen
on se, joka otetaan esimerkiksi, ja todetaan, että Hirvonen
ei ole tehnyt tätä tai, mitä Hirvonen,
tämä yksi erikoinen virkamies, yksin yrittää,
kun hän yrittää yksin, kun sillä sektorilla
ei kovin montaa muuta ole. Poliisin puolella onneksi on näitä resursseja
lisätty, mutta vaikka tässä on kysymys
kai noin 5 miljardista eurosta, niin tähän asiaan
ei puututa. Se olisi selkeätä rahaa valtiolle,
ja sen takia tämä on sellainen asia, jossa Suomen
pitäisi nyt näyttää mallia muille
Euroopan unionin maille.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Pari asiaa. Ensinnäkin se ongelma,
että EU:n alueella on Luxemburg, Yhdistyneiden kuningaskuntien tietyt
osat, kuten Kanaalisaaret ja Mansaari, joissa on näitä paratiiseja
edelleenkin, vaikka niitä on jo jonkin verran saneerattu
ja lainsäädäntöä muutettu
näissä mainituissa EU:n jäsenmaissa. Muodollisestihan
Kanaalisaaret eivät kuulu EU:hun, ja tässä syntyy
juuri näitä ongelmia. Sitten on tietysti Liechtenstein
jne., jotka ovat lähellä EU-maita.
Mutta toinen ilmansuunta, katsotaan tuonne Kaakkois-Suomeen:
Siellä on, voi sanoa, pitkään pulistu
siitä, että venäläistä rahaa
tulee ja se nostaa kiinteistöjen hintaa. Venäläisellä rahallahan
on kiinteistöjen hintaa kyllä nostettu Lontoossakin
ja suuremmissakin paikoissa, mutta sen rahan alkuperä ja
miten harmaata tai mustaa se raha on, joka tulee Suomeen Venäjältä tai
Ivy-maista, on todella vaikeata määritellä.
Siihen tietysti pitäisi jonkinlainen keino keksiä,
koska ne tarjoukset, joita siellä eri kiinteistöjen
ostamiseksi annetaan, ovat paljon yläpuolella suomalaisen kustannustason,
mikä nostaa hintoja, ja siinä tuntuu olevan pääasiana,
että saadaan tietty rahasumma sijoitettua johonkin kohteeseen.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Maailman finanssijärjestelmän
integroituminenhan tässä on tietenkin taustalla,
mikä edellyttää sitä, että meille
luodaan myöskin ylikansalliselle tasolle, globaalitasolle
viime kädessä, finanssijärjestelmän
valvontaan ja sääntelyyn liittyviä mekanismeja.
Tässä suhteessa ed. Soiniin viitaten, joka ei
ole paikalla, joutuu toteamaan sen, että missä on
ongelma, sinne EU. Euroopan unioni on tähän asiaan
nyt tarttunut. Tämä on jo jatkoa prosessille,
jossa pyritään rahanpesua estämään
ja terrorismin vastaisiin toimiin, ja tässä suhteessa
tämä, sekä unionin direktiivi että nyt sen
täytäntöönpano Suomessa, on
ensisijaisen tärkeää, ja tästä tietenkin
täytyy onnitella hallitusta.
Kuten tässä on nyt useissa puheenvuoroissa tullut
esille, on upeata, että hallitus tämän
direktiivin on tuonutkin tänne käsittelyyn. Talousrikosten
torjunnan osalta edelliset hallitukset ovat olleet aktiivisempia,
ja Vanhasen toisen hallituksen ohjelmassahan talousrikosten torjuntaa
ei ole mainittu samalla tavalla kuin aikaisemmin. Jos tähän
nyt tartutaan vakavasti tältä osin, niin toivotaan,
että tästä jatkoa seuraa.
Se, mikä koskee rahanpesua ja terrorismin torjuntaa,
on yksi elementti säätelemättömyydessä, jossa
kansainvälinen finanssijärjestelmä toimii, ja
täällä viitattiin jo näihin
veroparatiisikäytäntöihin, joissa myöskin
veronkierto on yhtenä elementtinä. Näitähän
on unionin hallinnassa olevilla alueillakin hyvinkin paljon. On
viitattu tietysti Kanaalisaariin ja Karibian saariin, muun muassa Gibraltariin
jne., Brittiläisiin Neitsytsaariin. Nämä ovat
kaikki niitä alueita, joihin meidän täytyy
tietysti unionin tasoisesti pystyä pääsemään
vakavammin kiinni.
Toinen iso ongelma, jossa nimenomaan rahanpesua paljon tapahtuu,
on tietysti johdannaiskauppa ja nämä hedge fundit,
vipurahastot, jotka ovat nimenomaan nyt kansallisessa analyysissä, kun
on tehty, eräs keino myöskin rahanpesun hoitamiseksi.
Tässä suhteessa toivoisi, että hallitus
olisi aktiivisempi ja erityisesti tietysti nyt, kun vakuutusvalvonnankin
puolelta on tuotu esille se, että meidän eläkerahojamme
...
Puhemies:
Pitäisi siirtyä tänne puhujakorokkeelle.
Minä lopetan, puhemies, tähän. — Kun eläkerahoja
on sijoitettu näihin suojarahastoihin, niin näiden
valvontaanhan täytyisi hallituksen kiinnittää huomattavasti
enemmän huomiota kuin tähän asti.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Sanoiko ed. Kimmo Kiljunen äsken,
että Vanhasen toisen hallituksen ohjelmassa ei olisi tästä sanottu?
(Ed. Kimmo Kiljunen: Talousrikosten torjunnasta!) Kyllä todellakin
on sanottu ja oikein reippaasti. Nyt on vaan tämä vauhtiin
lähteminen ollut vähän hankalaa, nimittäin
se on siellä kuudentena tavoiteohjelmakohtana aivan erikoisesti
todettu, ja pelkkä vaatimattomuus estää sanomasta,
mikä ryhmä sen sinne sai. Nyt on kysymys vaan,
että pitäisi saada sitten oikein ponnekkaasti
toimia tämän homman kuntoon saamiseksi, koska
tältäkin hallitukselta hynät loppuvat
kohta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Sinänsä tämä on
erinomainen kehitys tässä laissa, mutta täällä on
vähän tämmöisiä ...
Esimerkiksi salassapitovelvollisuuteen tulee tämmöisiä poikkeuksia,
kuinkahan täällä sanottiin: "Artikla
sisältää myös poikkeuksia salassapitovelvollisuuteen.
Rahanpesudirektiivin 28 artiklan mukaisesti säädettäisiin,
kenelle ja millä edellytyksillä tieto siitä,
että rahanpesuilmoitus on tehty, voidaan antaa. Poikkeukset
salassapitovelvollisuuteen on päädytty henkilötietojen
suojelunäkökulmasta johtuen pitämään
mahdollisimman suppeana." Tässä ei sanota nyt,
kenelle näitä sitten annetaan ja monelleko hallituksessa
ja minne EU-maihin näitä menee. Tässä koko
ajan tavallaan joudutaan tietysti nuoralla tanssimaan, kun tämä alkaa jo
tällä riskiperäisellä arvioinnilla
ja asiakkaiden tuntemuksella. Tässä kyllä annetaan
taas Europolille, vai mikä sen nimi nyt olikaan, ja Interpolille
uusia eväitä myös tavallisten kansalaisten, vähänkin
jos vaikuttaa riskialttiilta, asioiden penkomiseen.
Mielenkiintoinen asia on myös se, että onneksi
kuitenkaan tämä riskialttius ei ulotu kirpputoreille,
koska täällä on olemassa tämmöiset 15 000
euron suoritukset ja toimintajutut. Ajattelin sitä, kun
kirpputoreja on yritetty saada kuriin ja niitä on Eurooppa
täynnä ja ne voidaan rinnastaa yrityspalveluihin.
Mutta täällä on tosiaan mainittu erityisesti
tämmöinen 15 000 euron raja, jolloin
rahanpesudirektiivi ei tavallaan mene sitten sinne pienempiin kauppasummiin
mukaan. Silti voisi kuvitella, että oikein kunnon syndikaatteja,
kaiken näköisiä terroristityyppisiä,
voisi olla monilla kirpputoreilla ja hoidella paljon isompiakin
summia. Ainakin entinen edustaja Aittoniemi oli aina huolissaan
siitä, että kirpputoreilla tehdään
kauheasti kaikkea semmoista, joka täytyisi pistää veronalaisuuteen
ja tarkkailuun.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Suomessa rakennusala on sellainen ja miksei
palveluala, ravintola-ala, missä tällaista rahanpesua
ja harmaata taloutta tapahtuu ja usein sillä lailla, että kun
tuodaan ulkomailta työvoimaa, niin siinä yhteydessä on
veronkiertoa ja näitten ihmisten työehtojen polkemista,
ja samoin harmaata työvoimaa pidetään
Suomessa. Tässä on kuvaavaa, että täällä käyvät
työnantajat ja työntekijät niin rakennusalalta
kuin ravintola-alaltakin yhdessä lobbaamassa, että hallituksen
ja eduskunnan pitäisi jotain nyt tehdä tälle,
kun täällä Suomessa nämä rehelliset
yrittäjät eivät nyt pärjää näitä tämmöisiä rikollisia
yrittäjiä vastaan urakkakilpailuissa ja muissa.
Sillä lailla tämä suomalaisia yrittäjiäkin
kaltoin kohtelee.
Ed. Pulliainen sanoi, että hallitusohjelmassa on maininta,
että pitäisi tähän panostaa.
Varmasti on, mutta niin kuin veroasiantuntija Hirvonen on kertonut
julkisuudessa, siihen pitää saada tarkastajien
käsiä lisää, muuten tällaista
ongelmaa, mikä Suomessa on, ei saada hallintaan. Saksassahan
paljastui myös, että sieltä oli Liechtensteiniin,
vai mihin se oli, suuria rahoja siirrelty. En tiedä, onko
Suomesta, sitä ei ole hallitus luvannut selvittää,
onko täältä myös siirretty rahoja näihin
veroparatiiseihin luvatta.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Minusta tämä lainsäädäntö,
mikä nyt on esillä, on sinänsä periaatteessa
hyvä asia, mutta sitten kun miettii, annetaanko viranomaisille
resurssit yhteistyöhön tässä,
meillähän Tulli, poliisi ja työsuojeluviranomaiset
tekevät periaatteessa hyvää yhteistyötä näissä.
Me kävimme Tullin eräässä pisteessä ja
keskustelimme tästä asiasta, ja meiltähän
puuttuvat kumminkin taloudelliset resurssit siinä, että ei
ole toimijoita eikä ole toimivaltaa riittävästi,
että päästäisiin kiinni niihin
asioihin todella. Käytännössähän
pienet tekijät tässä jäävät
kiinni. Meidän pankkitilejämme valvotaan, erilaista
rahaliikennettä pystytään valvomaan nykykonsteilla
suhteellisen helpolla. Mutta sitten isot kalat elävät
täällä yritysmaailman puitteissa. On
puhuttu harmaasta taloudesta. Kuka vahtii isoja yrityksiä,
kansainvälisiä firmoja, paljonko siellä liikkuu?
Toivoisi, että tähän tulisi lisää rahaa
niin virkojen määrässä kuin
sitten myös toimivallassa, koulutuksessa ja ammattitaidossa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt vielä kun sisäasiainministeri
on paikalla, ihan pari tällaista kysymyksen luonteista
asiaa.
Ensinnäkin valvontavastuu, joka nyt siirtyy sitten
ymmärtääkseni yhdelle lääninhallitukselle.
Mitenkä tämä on ajateltu järjestettävän
sen jälkeen, kun lääninhallitukset loppuvat?
Onko mietitty jo viranomaista, kenelle nämä tehtävät mahdollisesti
siinä tapauksessa siirtyvät?
Toisekseen sitten tämä koskee hyvin laajaa yritysjoukkoa,
hyvin uutta yritysjoukkoa, siis ei perinteisesti enää pankkialan
ammattilaisia vaan ihan yhden kahden henkilönkin pieniä yrityksiä, jotka
ovat esimerkiksi lakiasiaintoimistoja ja muita vastaavia, tilintarkastuksesta
vastaavia yhteisöjä. Miten on tarkoitus järjestää kattavasti tämä koulutus,
kun katson kuitenkin, että tämän lain
soveltamisala on sen verran spesiaalia tehtävää,
että se ei ihan keskivertokansalaiselta kyllä välttämättä onnistu?
Onko tässä ministeriö järjestämässä jotakin
kattavampaa valtakunnallista koulutusta sitten, kun tätä lakia
aletaan soveltaa?
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Varmuuden vuoksi tulin korokkeelle, kun 2
minuuttia saattaa ylittyä.
Vastaisin ed. Pulliaiselle, kun hän toi esille äsken
sen, että vertasin omassa puheenvuorossani lyhyesti kahden
Vanhasen hallituksen ohjelmia. Tietysti ohjelmat ovat yksi seikka,
toinen seikka on se, mitä tehdään käytännössä.
Mutta katsotaan ohjelmatasolla. (Ed. Pulliainen: Pääministeri
on sama!) — Joo.
Ensimmäinen Vanhasen hallitus, jossa siis sosialidemokraatit
olivat mukana — kannattaa huomioida sen hallituksen kokoonpano,
jos käy niin, että ed. Pulliainen ei sitä muista — oli
erittäin vahva nimenomaan talousrikollisuuden torjunnan
ja harmaan talouden torjunnan osalta. Siinä ohjelmassa
todettiin ensin hallitusohjelman tasolla, ja sitten voidaan katsoa,
mitä on tehty. Entinen sisäasiainministeri Rajamäki
jo täällä kertoikin vähän.
Mutta ohjelmatasolla: Talousrikosten ja harmaan talouden estämiseksi
ja rikoshyödyn takaisin perimisen tehostamiseksi
kehitetään lainsäädäntöä.
Työntekijöiden työehtojen valvontaa tehostetaan.
Ulkomaisen työvoiman valvontaa tehostetaan. Ulosottoviranomaisten
toimintaa tehostetaan. Konkurssipesien valvontaa tehostetaan
ja poliisin rikostutkintaa ja rikostorjuntatyötä tehostetaan.
Luotiin laaja ohjelma myöskin, neljäs talousrikostorjuntaohjelma,
jonka edellinen hallitus teki, ja oli eräitä muita
toimenpiteitä, joista ed. Pulliainen on tietoinen.
Tässä Vanhasen toisessa hallituksessa, jossa sosialidemokraatit
eivät ole mukana — sekin kannattaa ed. Pulliaiselle
kertoa, jos hän ei sitä tiedä — ei
mainita talousrikollisuutta sanallakaan. Siellä on kieltämättä mainittu
harmaa talous veropolitiikan kuudesta keskeisestä tavoitteesta
puhuttaessa ja viitataan erityisesti ympäristöpolitiikkaan
näiden toimien osalta.
Tässä suhteessa ohjelmatasolla nämä kaksi hallitusohjelmaa
ovat hyvin erilaisia, kun me puhumme talousrikollisuuden torjunnasta.
Toivon kuitenkin sitä, kun täällä sisäasiainministeri
on paikalla, että käytännön
toimet ovat enemmän kuin mitä itse hallitusohjelmassa
tästä asiasta sanotaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt, ed. Kimmo Kiljunen, täytyy palauttaa
teidät arkipäivän järjestykseen.
Kun nuo äsken mainitut Vanhasen ykköshallituksen
hallitusohjelman tavoitteet tietysti hyvä sisäministeri
Rajamäki ajoi läpi, no, eihän niitä nyt
tarvitse mainita, kun ne ovat valmista kamaa. Mutta se homma, mikä jäi
todellakin, on harmaan talouden, sen vaikeamman osan, torjunta.
Siinä suhteessa tämä hallitus otti sen
aivan erikoisesti tavoiteohjelmaan, ja siinä suhteessa
ei vielä ole edetty sillä tavalla kuin olisi pitänyt edetä.
Sitä ollaan nyt ajamassa kovalla vauhdilla läpi.
On tehty niin, että on oikeusministeriön, valtiovarainministeriön
jnp. rooteliin kuuluvat asiat kartoitettu, ja ne asiat ovat kuulemma
ministerien välillä sovitut, mitenkä ne
hoidetaan.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että hallitus
on antanut tämän esityksensä laiksi.
Tässä haluan yhtyä niihin puheenvuoroihin,
joissa on korostettu, että tarvitaan riittävästi
voimavaroja, henkilöstöä, henkilöstön
kouluttamista. Kysymys on niin vaativasta erikoisosaamisesta, että voi
olla hieman vaikeaa tällaisen henkilöstön
löytäminen, mutta toivon, että siihen
rekrytointikeinot ovat olemassa.
Claes Andersson /vas:
Arvoisa puhemies! Tässä rahanpesussa veronkierto
on eräs tärkeä komponentti. Ruotsissahan
taannoin tuli ilmi, että Ruotsin valtio oli ostanut liechtensteinilaisesta
pankista listan, jossa oli tuhatkunta ruotsalaista suurtuloista
ihmistä. Kävi ilmi, että siellä oli
kysymys sadoista miljoonista kruunuista. Kysyisinkin ministeriltä,
onko nyt Suomessa tämmöisiä listoja yritetty
saada käsiin, ja jos ei ole, niin miksi ei, koska on todennäköistä,
että samat mekanismit ovat toimineet muissa Skandinavian maissa
ja myöskin Suomessa kuin mitä Ruotsissa on käynyt
ilmi.
Kimmo Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä, kun käymme ed. Pulliaisen
kanssa tätä debattia, niin minä toivottavasti
en ymmärtänyt teidän puheenvuoroanne
oikein, kun minulle jäi semmoinen mielikuva, että talousrikollisuus
olisi tästä valtakunnasta jo ratkennut, kun hallitusohjelmassa
sitä ei tarvitse mainita ja riittää puhe harmaasta
taloudesta. Ymmärsin, että kun ministeri on tuonut
tämän direktiivinkin tänne meille täytäntöönpanoa
varten, niin tässäkin puututaan erääseen
isoon ongelmaan talousrikollisuuden osalta. Toivon, että en
ymmärtänyt teitä oikein, mitä te
sanoitte.
Mikä koskee sitten tämän hallituksen
toimia, sehän on se kiinnostavampi asia kuin pelkästään ohjelmallinen
taso. Onhan se huolestuttavaa, että nimenomaan työsuojeluviranomaisia
hallitus on vähentämässä tässä valtakunnassa.
Nimenomaan tehtävänä on valvoa työmarkkinoiden
toimintaa ja valvoa erityisesti siinä, että työehtoja täällä noudatetaan
myöskin ulkomaisen työvoiman osalta. Jos tätä puolta
lähdetään heikentämään,
niin me annamme tilaa sekä tälle harmaalle taloudelle
että talousrikollisuudelle monella tapaa. Siinä mielessä,
ed. Pulliainen, vielä tärkeämpää kuin
hallitusohjelman seuraaminen ja vertailu on katsoa, mitä hallitus
tekee. Valitettavasti sosialidemokraatit eivät ole tässä hallituksessa — he
tekisivät tehokkaammin töitä tällä lohkolla,
kuten nykyinen hallitus jättää tekemättä.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt vaan ihan lyhyesti sillä tavalla,
että nyt pitää muistaa se, että minä kehuin
edellisen hallituksen aikana ministeri Rajamäkeä niin,
että aivosta otti, kun jouduin aina kehumaan ja kehumaan,
kun hän muutti poliisin tehtäväkuvia,
ohjasi resursseja tähän toimintaan jnp., ja ne
nyt ovat siellä. Nyt se, mikä jäi, on
se kaikkein vaikein alue elikkä harmaan talouden homma.
Siitä on nyt kysymys. Toisin sanoen se työ tehtiin
loistavan hyvin edellisen hallituksen aikana, se pohjatyö,
ja nyt pitää keskittyä siihen osaan,
mitä silloin ei voitu hoitaa.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa herra puhemies! Ihan mielenkiintoista kuunnella tätä debattia
vähän asiasta ja hieman asian vierestäkin.
Tässä nousi esille myös muutamia
kysymyksiä. Ed. Salo kysyi tilannetta lääninhallitusten purkamisen
jälkeen. Tältä osin asiaa ei tietenkään
ole vielä ratkaistu, vaan siinä yhteydessä katsomme,
kenelle nämä tehtävät olisi
tarkoituksenmukaista säätää.
Tällä hetkellä on ajatus, että Etelä-Suomen
lääninhallitus toimisi tässä viranomaisena.
Koulutuksen osalta voin todeta sen verran, että laki
koskee arviolta noin 10 000:ta yritystä ja varmasti
tässä sen jälkeen, kun laki on astumassa voimaan,
tulee myös katsoa nämä koulutustarpeet.
On tietysti aivan totta, että silloin kun on kyse erikoislainsäädännöstä,
on erinomaisen tärkeää, että myös
riittävä koulutus on saatavilla. Eli pidän
tätä hyvin tärkeänä yksityiskohtana, joka
tulee myös toimeenpanon osalta huomioida.
Tässä nousi muutamia muitakin kysymyksiä. Muun
muassa ed. Claes Andersson kysyi Liechtensteinin tilanteesta ja
tähän liittyvistä rikoskysymyksistä.
Minun tietooni ei ole tullut, että listoilta olisi löytymässä tai
niillä voisi olla suomalaisia. Tilanne on tällä hetkellä se,
että veroviranomaiset ovat tässä avainasemassa
ja poliisille ei ainakaan tämänhetkisen tiedon
mukaan mitään virka-apupyyntöä ei
ole tältä osin tullut, eli sisäasiainministeriön
näkökulmasta minulla ei valitettavasti tähän
ole mitään ylimääräistä lisättävää.
On aivan selvää, että jos virka-apupyyntö tulee,
niin siihen tietysti vastataan ja omalta osaltamme ryhdymme toimiin
sen asian suhteen. Kuitenkin on syytä seurata tätä tilannetta
ja katsoa, mitä sieltä mahdollisesti löytyy.
On ensiarvoisen tärkeätä, että me
pystymme selvittämään myös rajat
ylittäviä rikollisuuden muotoja ja sitä myöten
tietysti ottamaan selvää siitä, onko
mukana myös suomalaisia toimijoita.
Tässä on oltu huolissaan siitä, panostaako
nykyhallitus talousrikostorjuntaan. Kyllä, nykyhallitus
panostaa siihen. Aivan joka sanaa ei mielestäni tarvitse
lukea hallitusohjelmassa, ja on päivänselvää tietysti,
että tämä on yksi tärkeitä painopistealueita.
Haluan myös huomauttaa, että talousrikostorjunnalla
on myös merkittävä roolinsa sisäisen
turvallisuuden ohjelmassa, jonka hallitus tulee hyväksymään
tämän kevään kuluessa. Työhän
on tällä hetkellä loppusuoralla ja on hyvin
pian valmis sitten laajempaan käsittelyyn ja hyväksyntään.
Muutamissa puheenvuoroissa on puhuttu myös resurssitarpeesta.
Haluan kuitenkin huomauttaa, että poliisin kehyksiin on
tulossa 39 miljoonaa euroa seuraavalle neljälle
vuodelle, ja minulla ei ole mitään syytä epäillä,
ettemme pystyisi panostamaan myös tähän
tärkeään työhön, ja
siihen on myös tarkoitus panostaa tältä osin.
Mielestäni tämä summa on erinomaisen tärkeä,
ja pidän sitä hyvin oleellisena poliisin toimintakyvyn
turvaamisen kannalta. (Ed. Rajamäki: Kuinka monta poliisia
palkataan, uusia?) — Uusia poliiseja. No, ne tietysti katsotaan erikseen.
Ei tietenkään ole tässä vaiheessa,
kun on kehyspäätökset tehty, tarkoituksenmukaista yksittäisten
poliisimiesten määrään puuttua,
kuten varmasti varsin hyvin itsekin ymmärrätte
tämän kysymyksen. (Ed. Rajamäki: 2002:n
taso pitäisi saada!) — Niin, tämän
hallituksen lähtökohta on se, että me
emme katso peruutuspeiliin niin kuin edellinen hallitus. Ei ole
mitään syytä katsoa vuoden 2002 tasoa.
Meillähän on tältä osin tällä hetkellä työn
alla laaja resurssiselvitys, joka perustuu myös hallitusohjelmaan,
ja sen tarkoituksena on peilata tulevaisuutta, niitä tarpeita,
mitä muun muassa kansainvälinen rikollisuus meille
aiheuttaa, ja siltä osin meillä on katsanto vuoden
2020 tilanteessa, ja pidän tätä tärkeänä.
Me emme tee menneisyystyötä vaan tulevaisuustyötä,
ed. Rajamäki.
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Kysymys ei ole menneisyystyöstä,
kun on kysymys paikallispoliisin voimavarojen turvaamisesta. Edellisen
hallituksen linjaus 2002 oli linjaus, josta sisäministeriö piti kiinni
ja hallitus myös valtiovarainministerin kanssa, että poliisien
määrää, kokonaismäärää,
ei lasketa vuoden 2002 alle. Tämä ministerin ilmoitus,
että peruutuspeiliä ei katsota, tarkoittaa siis sitä,
että hallitus ei sitoudu sen poliisivahvuuden turvaamiseen,
joka edellisen hallituksen keskeinen, tuottavuusohjelmastaan huolimatta,
linja oli. Ja on selvää, että jos tästä kokonaismäärästä tingitään,
niin paikallispoliisin toimintaedellytykset heikkenevät
ja myös erityistehtävien vaatima resursointi vaikeutuu.
Kun edellisen hallituksen aikana oli korvamerkittyjä rahoja
tähän talousrikollisuuteen, niin nyt niitä ei
taas vastaavasti näy.
Matti Kangas /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri nosti koulutuksen tässä esille,
niin kuin muissakin puheenvuoroissa on tullut esiin. Kuvaavaa on
se, että tässä viikolla tuli ajankohtaisohjelma
tästä ydinvoimalatyömaasta, missä on
satoja ulkolaisia työvoimana, ja Suomi nyt menettää siellä huomattavia
verotuloja. Siellä kumminkin nämä suuret
työnantajat kertovat, että siellä käy
viikoittain tarkastajia, työsuojelutarkastajia ja verotarkastajia
ja näin, mutta siitä huolimatta siellä tapahtuu,
että niitä ei saada kiinni eikä vastuuseen
niistä maksuista. Eli koulutus taitaa olla nyt avainasemassa,
koska eihän, jos siellä joku miehen- tai naisenkuva
käy, jos ei se ymmärrä niistä asioista
mitään, se lukumääräkään
silloin auta. Ja näihin asioihin, että Suomeen
tuodaan tämmöistä harmaata työvoimaa:
siellä on kyllä myös harmaita työnantajiakin,
että niitäkin pitäisi vähän
tutkiskella.
Kimmo Kiljunen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri vastasi ed. Claes Anderssonin kysymykseen
tästä Liechtensteinista. Kysymys oli siis yhdestä liechtensteinilaisesta
pankista, josta on löytynyt 1 400 nimeä salaisilta
tileiltä, ja nämä 1 400 ovat
syyllistyneet veronkiertoon, ja te kerroitte, että tässä joukossa
ei ole suomalaisia. Liechtenstein on 35 000 asukkaan maa,
jossa on 16 pankkia ja 1 500 finanssialan yritystä.
Onko todennäköistä, arvoisa ministeri,
että näillä muilla pankeilla, finanssialan yrityksillä Liechtensteinissa
on mahdollisesti suomalaisia nimiä, jotka ovat syyllistyneet
veronkiertoon? Tämähän on tietysti jäävuoren
huipun murunen, mikä nyt tässä on selvinnyt.
Liechtenstein on vain yksi näistä veroparatiiseista,
näitähän löytyy. Eikö tässä ole
todellinen iso savotta Euroopan unionin tasolla meille kaikille
ratkottavaksi? Ja Suomelta vaaditaan tässä myöskin
aktiivisuutta.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Totean tuohon äskeiseen keskusteluun
tästä poliisien lukumäärästä.
Olen kyllä ministeri Holmlundin kanssa täsmälleen
samaa mieltä siitä, että tuo 39 miljoonan
kehyspäätös — tämä nyt
ei ehkä kuulu tähän asiaan, mutta joka
tapauksessa — ministeri Holmlund totesi, että se
mahdollistaa muun muassa rahanpesun selvittämisen, koulutettujen
poliisien erikoistamisen. On aivan selvää, että näin
on, koska sitä mukaa kuin pystytään täyttämään
poliisivirkoja tuolta tuoreimmasta päästä,
se antaa myöskin mahdollisuuden silloin erikoistua ja siirtyä sitten näihin
vaativampiin tehtäviin, joita muun muassa nyt käsittelyssä olevan
lain tämä suorittaja-, käytännön
työ -porras mitä suurimmassa määrin on.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa herra puhemies! Vaikka tämä poliisin
resurssikysymys ei varsinaisesti ole tämän keskustelun
aihe, niin en malta silti olla kommentoimatta muutamalla sanalla ed.
Rajamäen puheenvuoroa.
En näe mitään syytä pitää kiinni
mistään tietyistä lukumääristä,
jos meillä on selkeästi sellainen tarve, että lukumäärän
pitäisi olla korkeampikin. Niin kuin tässä totesin,
meillä on sitä varten työryhmä,
joka katsoo tulevaisuuteen, ja sitä kautta myös
saamme tietoja, minkä tyyppisiä poliisimiesten
tehtäviä, millaisia virkoja ylipäätään tarvitaan.
Tämä kokonaisselvitys on erinomaisen tärkeä.
Se, että pitäydytään kiinni
jossakin menneiden vuosien luvuissa, ei mielestäni ole tätä päivää ja
ei ole myöskään tämän
hallituksen linjan mukaista. Me katsomme tulevaisuuteen, niin kuin
totesinkin.
Tässä tuli esille ed. Hakolan puheenvuorossa kehysratkaisu.
Ed. Rajamäki totesi tuossa pitäneensä kiinni
edellisen hallituksen aikana vuoden 2002 tasosta. Tosiasia kuitenkin
on se, mitä ei ehkä täältä kaikkia
ole syytä mainitakaan, että tiedämme
varmasti kaikki, miten tästä määrästä on
pidetty kiinni. Eli käytännössä poliisin
resurssitilanne on ajautunut tätä kautta erinomaisiin vaikeuksiin,
minkä onneksi nykyhallitus on viisaalla päätöksellään
korjannut, ja tällä hetkellä pääsemme
etenemään tulevaisuustyötä tehden
ja katsoen eteenpäin ja pystymme myös panostamaan
aidosti niihin kysymyksiin, joista määrärahat
on käytetty loppuun edellisen hallituksen aikana, ed. Rajamäki.
Sen verran liittyen vielä tuohon Liechtensteinin kysymykseen
tarkennuksena ed. Kimmo Kiljuselle: minä en väittänyt,
että siellä ei olisi suomalaisia. Totesin vain,
että minun tietooni ei ole tullut, että siellä olisi
suomalaisia, joten tähän en voi absoluuttista
totuutta tietenkään vastauksessani antaa, mutta
minun tiedossani tällaista näkökohtaa
ei ole olemassa. Toimivaltainen viranomainen tässä on
tietysti veroviranomainen. Jos sieltä selkeästi
tulee virka-apupyyntö poliisille, on aivan luonnollista,
että silloin myös sisäasiainministeriö ja
poliisi tässä kysymyksessä lähtee
toimimaan. Pidän kuitenkin erittäin tärkeänä, kun
tämän tyyppisiä kysymyksiä maailmalla nousee
esille ja tällaista rikollista toimintaa, veronkiertoa,
esiintyy, että Suomessa olemme myös hyvin tarkkoja
sen asian suhteen, niin että ryhdymme toimiin silloin,
kun siihen on tarvetta.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan jäi tämä ministeriltä kysymättä,
kuinka näihin kirpputoreihin sitten suhtaudutaan, vaikka
tavallaan vähän huumorilla heitin tuon ex-edustajan
määritelmän siitä, että kirpputorit
ovat Suomessa kaiken pahan pesä, että pienyrittäjiä sitten
myös siinä fiilataan linssiin, kun myydään uutta
kamaa siellä. Mutta kun mennään Eurooppaan,
niin siellä ne ovat valtavia laitoksia ja siellä menee
miljoonia rahaa ja siellä ei enää uskalla liikkuakaan
monella Pariisin ja Rooman kirpputorilla, koska ne koko ajan vuorokauden
läpeensä vyöryvät siellä,
ne rahamäärät ja ne ihmismäärät
ja kaikki, mitä siellä vyöryykin. Tietysti
on hirvittävä resurssipula lähteä tarkastelemaan. Mutta
jos ed. Aittoniemi aikoinaan oli sitä mieltä,
että suomalaisia kirpputorejakin täytyy ratsata
poliisin voimin säännöllisesti, niin
minun mielestäni yksi rankimpia nyky-Euroopan ongelmia ovat
justiin nämä kirpputorit tämmöisen
kaiken, myös rahanpesun, pesäpaikkana. Onko tähän
tulossa mitään tämmöistä ehkä erityistä?
Kari Rajamäki /sd(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ihan poliisin perusrahoituksesta, että tämä 2002-tasohan
tarkoitti sitä, että sisäministeriö ei
antanut periksi valtiovarainministeriölle vaatimuksessa
alentaa poliisin vahvuutta. Se oli hyvin keskeinen. Erillisrahoitustarpeet
tietysti hoidettiin, myöskin puheenjohtajuus- ynnä muut
hommat. Kysehän on siitä, että te olette
nyt tuottavuusohjelman yhteydessä menneet 2011-tason 447
viran leikkauksiin, ja nyt tämä kehyssumma, josta
te puhutte, ei se mikä yhteenlaskutehtävä ole.
Me näemme 2008 vuoden alusta, paljonko sillä aidosti
pystytään tähän vahvuuteen paikallispoliisin
ja poliisin erityistarpeiden osalta reagoimaan. Tältä osin
on muistettava, että 81 talousrikostorjujan uutta vakanssia
perustettiin edellisen hallituksen aikana. Haluaisin nähdä,
millä tavalla te nyt oikeasti ja aidosti panostatte nimenomaan
nyt tässä käsiteltävänä olevan asian
parempaan suorituskykyyn Suomessa, myös omaan talousrikostorjuntaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Arvoisa ministeri! On hienoa, että olette
paikalla, kun teidän hallintoanne käsitellään
ja tuodaan meille hallituksen esitystä. Sanoitte, että katsotte tulevaisuuteen,
teette tulevaisuustyötä. Pyytäisin kommenttia
siihen, mitkä mahdollisuudet teillä, meidän
hallinnollamme, on katsoa nimenomaan tässä tapauksessa
Pietarin suuntaan ja siihen, tuleeko sieltä harmaata, laitonta
rahaa Suomeen sijoitettavaksi esimerkiksi kiinteistöihin.
Onko yhteistyötä venäläisten
viranomaisten kanssa, ja onko tähän kiinnitetty
huomiota ja aiotaanko tulevaisuudessa kiinnittää?
Oma käsitykseni on, että tulevaisuudessa tämä on
ehkä vielä suurempi kysymys kuin tänään.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! En aina ole kovin päässyt
ymmärtämään ed. Pertti Virtasen
ajatuksenjuoksua, mutta nyt hän kertoi yhden viisauden.
Pitää nimittäin paikkansa, että näissä kirpputori-
ja erilaisissa arvohuutokaupoissa, joita välttämättä ei
järjestetä liike- tai ammattitoimintana, liikkuu
tällä hetkellä huomattava määrä harmaata
rahaa. Yleensä se kätketään arvotaulujen
taakse ja sitä kautta rahaa liikutetaan. Eli tällaisissa
arvohuutokaupoissa, joista näette hyvin useinkin lehdessä ilmoituksia,
on myöskin hyvin paljon niin sanottua harmaata toimintaa.
Täytyy varmaan valiokuntakäsittelyssä kiinnittää huomiota,
mitenkä tämä tulppa pystytään
myöskin Suomessa hoitamaan, että tilanne ei meiltä karkaa
käsistä.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Täytyy sanoa, että tämä kirpputorinäkökulma
on ehkä keskustelussa vähän yllättäväkin
aspekti. En ole ehkä tullut ajatelleeksi, että kirpputorit
olisivat rahanpesun ja terrorismin rahoittamisen kannalta oleellinen
kysymys, mutta ehkä tämäkin asia on syytä sitten
selvittää ja tutkia tarkemmin ja tuoda vaikka
erikseen kirpputoria koskevaa lainsäädäntöä,
mutta selvitellään tarkemmin, ja katson itsekin,
mitä voitaisiin kirpputorien osalta tehdä. Se
ei ehkä varsinaisesti aivan suoraan tähän
lainsäädäntöön liity, mutta
toki on tärkeää, että katsomme
mahdollisimman laajalla perspektiivillä tätäkin
kysymystä.
On tietysti aivan totta, että harmaa talous on kaiken
kaikkiaan hyvin laaja kysymys, niin kuin ed. Pulliainenkin on monessa
otteessa esille keskusteluissa tuonut. Siellä on hyvin
erityyppisiä mahdollisuuksia suorittaa rikollista toimintaa. Tämä lainsäädäntö,
minkä hallitus on nyt esittämässä,
on yksi tapa puuttua tähän kokonaisuuteen ja tähän
kysymykseen.
Sen verran vielä puuttuisin tuohon ed. Rajamäen
yllättäen esille nostamaan kysymykseen liittyen
tuottavuustavoitteisiin. Mielestäni tässä kuitenkin
pitää olla rehellinen siltä osin, että edellisen
hallituksen aikana sisäasiainministeri riitautti tuottavuustavoitteet.
Kuitenkin tämä käytännössä tarkoitti
sitä, että valtiovarainministeriö leikkasi
kehyksistä vastaavat tuottavuustavoitteet, eli sillä ei
ollut mitään merkitystä, ja tältä osin
mielestäni pitää olla rehellinen molemmilla
puolilla, sekä täällä että siellä.
Tiedätte itsekin varsin hyvin, että näin
on tapahtunut. (Ed. Rajamäki: Hallituksen vaihdoksen yhteydessä!) Tiedätte
varsin hyvin myös sen asian, että tuottavuustavoitteet
vaikuttavat poliisin toimintamenomomenttiin kehyskaudella 6,3 miljoonaa
euroa, kun vastaavasti esimerkiksi pelkästään vuokrakustannusten
indeksitarkistukset tekevät 11,5 miljoonaa euroa. Eli kannattaa
myös tässäkin pysyttäytyä totuudessa
ja hahmottaa aidosti, mitkä merkitsevät minkäkin
verran. Eli tuottavuuden ylikorostaminen ja niiden vaikutusten ylikorostaminen
tässä keskustelussa ei mielestäni palvele
ketään.
Tosiasiassa kuitenkin tällä hetkellä kiinnitämme
huomiota siihen, että sitoudumme niihin tuottavuustavoitteisiin,
jotka voidaan toteuttaa. Sen käsityksen mukaan, mikä tällä hetkellä on,
me pystymme nämä toteuttamaan. Tämä edellyttää hankkeistusta
ja selkeästi sitä, että meillä on
realistiset tavoitteet tältä osin. Pidän
sitä erinomaisen tärkeänä. Tälläkin
hetkellä poliisin osalta on paljon yksittäisiä toimia
työn alla, joilla pystymme tätä kokonaisuutta
ratkomaan. En usko, että se on kenenkään
suomalaisen edun vastaista, että poliisi pystyy toimimaan
mahdollisimman tuottavasti. Tämä kuitenkin edellyttää sitä,
että me pystymme ratkomaan sen tyyppiset kysymykset, jotka
ovat pullonkauloina tällä hetkellä poliisitoiminnassa
ja -työssä.
Ed. Tiusanen kysyi Venäjän kanssa tehtävästä yhteistyöstä.
On tietysti aivan selvää, että Venäjä on
tältä osin meille erittäin tärkeä yhteistyökumppani,
ja itsellänikin on ollut vetämässä tapaaminen
Venäjän sisäministerin kanssa. Tältä osin
tulen nostamaan myös rikostorjuntaan liittyviä ja
kaiken kaikkiaan yhteistyöhön liittyviä kysymyksiä esille
siinä vaiheessa, kun mahdollisuus tähän
tapaamiseen tulee esille. Olen tavannut myös Venäjän
rajavartiolaitoksen henkilökuntaa ja johtoa, ja tältä osin
tietysti käymme myös keskustelua siitä,
miten rajavartiolaitokset molemmilla puolilla voivat toimia tämän
kysymyksen eteenpäin viemiseksi. Tältä osin
yhteistyötä tehdään jo tälläkin
hetkellä usealla eri tasolla, ja meillä on tietenkin
myös kansainvälisiä sopimuksia tältä osin.
Kaiken kaikkiaan tämä on mielestäni tärkeä kysymys
myös EU:n ja Venäjän välillä,
ja tämä on yksi niitä keskeisiä kysymyksiä,
joita itsekin oikeus- ja sisäasiainministeriön
neuvostoissa tuon esille.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Venäläiset ja sieltä tulleet
ostavat paljon maata ja maa-alueita. Onko mitään
keinoa, vähäistäkään, varmentaa
niittenkin rahojen kotia?
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Tämä venäläisten
maanhankinta Suomesta on tietysti herättänyt paljon
keskustelua, mutta ihan tässä keskustelussa en
välttämättä tähän
kysymykseen osaa mitään viisastenkiveä antaa.
Tietysti kaiken kaikkiaan on aina syytä mahdollisimman
tarkkaan pystyä selvittämään,
mistä rahat ovat kotoisin, koska on tietysti kaikkien edun
mukaista, että rahanpesuun emme millään
muodolla syyllisty.
Keskustelu päättyi.