3) Hallituksen esitys laiksi poliisin, tullin ja rajavartiolaitoksen
yhteistoiminnasta sekä eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Arvoisa puhemies! Ptr-viranomaisten yhteistoiminnan tarkoituksena
on edistää poliisin, Tullilaitoksen ja Rajavartiolaitoksen toimintaa
siten, että niille säädetyt tehtävät
tulevat hoidetuiksi tarkoituksenmukaisesti, taloudellisesti ja joustavasti.
Ptr-yhteistoiminnan keskeinen yhteinen tavoite on viime vuosina
ollut rajat ylittävän vakavan rikollisuuden torjunta.
Käytännössä Rajavartiolaitos
on keskittynyt laittoman maahantulon ja ihmiskaupan torjuntaan sekä Tulli
salakuljetukseen, huumekauppaan ja tavaroiden kuljetuksiin liittyviin
törkeisiin veropetoksiin. Poliisi rikostorjunnan päävastuuviranomaisena
osallistuu aktiivisesti myös näiden kuten muidenkin
rikosten torjuntaan.
Ptr-yhteistoiminnasta on tällä hetkellä säädetty
asetustasolla. Säädöstaso on sääntelyn
sisällön vuoksi perusoikeusjärjestelmän
kannalta liian alhainen. Säädöstaso ei
siten ole tukenut riittävästi ptr-yhteistoiminnan
kehittämistä. Ptr-viranomaisia koskevissa erillislaeissa
on säännöksiä yhteistoiminnasta,
mutta niiden muodostama sääntelykokonaisuus on
hajanainen eikä siihen liity säännöksiä kaikkia
kolmea ptr-viranomaista koskevasta yhteistyöstä.
Esimerkiksi jokaisella ptr-viranomaisella on oma henkilötietojen
käsittelyä koskeva lainsäädäntönsä.
Tietyistä yhteistyömuodoista, kuten yhteisistä tiedonhankinta- ja
tutkintaryhmistä, ei ole lainkaan säännöksiä. Käytännön
arkipäivän yhteistoimintaa ptr-viranomaisten kesken
ovat ohjanneet viranomaisten keskinäiset sopimukset. Niissä on
sovittu yhteistoiminnan käytännön järjestelyistä.
Tehdyn esityksen mukaan lain tasolla säädettäisiin
niistä keskeisistä asioista, joista säädetään nykyisessä asetuksessa,
sekä muista lakitasoisista sääntelyä edellyttävistä ptr-viranomaisten
yhteistoimintaa koskevista asioista. Esityksen tavoitteena on, että ehdotetusta
laista saisi kokonaiskuvan ptr-viranomaisten yhteistoiminnasta rikostorjunnassa,
valvontatoiminnassa ja kansainvälisessä yhteistyössä.
Ehdotettu lainsäädäntö muodostaisi
myös selkeän oikeudellisen pohjan ptr-viranomaisten
yhteistyölle.
Ehdotetulla lailla ei muutettaisi ptr-viranomaisten päävastuualueita,
mutta sillä parannettaisiin yhteistoimintaedellytyksiä erityisesti
rikostorjunnassa sekä lisättäisiin viranomaisten mahdollisuuksia
tietyissä tilanteissa suorittaa toiselle ptr-viranomaiselle
kuuluvia rikostorjuntatehtäviä tämän
puolesta. Lailla ei annettaisi ptr-viranomaisille uusia toimivaltuuksia
muutoin kuin yhteistoimintaan sisältyvään
tiedonhankinta-, tutkinta- ja rikostiedusteluyhteistyöhön
liittyen. Käytännössä tämä tarkoittaa
sitä, että esimerkiksi poliisin johtamassa tutkintaryhmässä rajavartiomiehet
saisivat oikeuden osallistua telekuuntelun suorittamiseen.
Ehdotuksessa esitetään säädettäväksi
keskeisistä uusista yhteistyömuodoista, kuten
yhteisistä rikostiedustelu- ja rikosanalyysitoiminnoista. Lain
tasolla siten säädettäisiin ptr-viranomaisten keskinäisestä tietojen
vaihtamisesta, tallentamisesta ja käsittelemisestä sekä siitä,
minkälaisia yhteisiä tietokantoja ptr-viranomaisilla
voisi olla. Käytännössä tämä tarkoittaa
yhteisten analyysirekistereiden perustamista koskevaa sääntelyä.
Ehdotukseen sisältyvät myös niin
kutsuttua valvottua läpilaskua koskevat menettelylliset säännökset,
joita eduskunta on toiminnalta myös edellyttänyt.
Toimivaltasäännökset ovat olleet kunnossa
lainsäädäntöömme implementoitujen kansainvälisten
oikeusapusopimusten kautta, mutta laintasoiset menettelylliset säännökset ovat
puuttuneet.
Laissa säädettäisiin myös
henkilöstön, välineistön ja
tilojen käyttöön liittyvästä yhteistoiminnasta
sekä ptr-yhteistoiminnasta aiheutuneiden kustannusten korvaamisesta.
Lähtökohtana on, että yhteistoiminnasta
aiheutuvat kustannukset katetaan kunkin viranomaisen omista toimintamenoista,
ellei erikseen muuta sovita.
Kari Rajamäki /sd:
Herra puhemies! Edelliseen keskusteluun viitaten sisäisen
turvallisuuden ohjelman rahoitus ja poliisin perusrahoitus tulevat
kyllä varmasti tarkemmin arvioitaviksi ja voimme arvioida
edellisen ja nykyisen hallituksen paikallispoliisin ja muita voimavarapainotuksia
tässä syksymmällä lisää.
Mutta, puhemies, Euroopan unionin keskeisen periaatteen eli
ihmisten vapaan liikkuvuuden toteutuminen on muuttanut jäsenvaltioiden
tilannetta lainvalvonnan näkökulmasta enemmän kuin
olemme voineet aavistaa. Kansainvälinen yhteistyö on
lisääntynyt. Viranomaisillamme ei kuitenkaan useimmissa
tapauksissa ole vielä käytössään
riittäviä työkaluja kansalliseen työhön
eikä myöskään tehokkaaseen yhteistyöhön EU:n
kanssa tai niitä ei osata käyttää täydellä teholla.
Laajentuneen EU:n hyväksyttävyys kansalaisten
näkökulmasta riippuu siitä, miten he
kokevat henkilökohtaisen turvallisuutensa vahvistuvan.
Päätöksenteon tehostaminen viranomaisyhteistyössä tulee
olemaan ratkaisevaa kansalaisten arjen turvallisuuden varmistamiseksi.
Eurooppa tarvitsee toimintakykyä uusien vakavien ilmiöiden,
kuten ihmiskaupan, torjunnassa, ja tältä osin
on erittäin tärkeätä korostaa
juuri ministerineuvostossa ja EU:ssa hyväksyttyjen ulkorajastrategioiden
täytäntöönpanoa ja unionin yhdennetyn
ulkorajojen valvontajärjestelmän kehittämistä.
Tähän liittyy myöskin Suomen puheenjohtaja-aikana
tehty aloite eurooppalaisen yhteisvastuun syventämisestä maahanmuutto-, rajavalvonta-
ja turvapaikkapolitiikassa.
Keskeistä tässä on tietysti myös
taloudellinen yhteisvastuu laittomasti saapuneista turvapaikanhakijoista,
kunhan varmistetaan, että jäsenmaan maahanmuuttaja-
ja rajaviranomaiset soveltavat hyväksyttyjä eurooppalaisia
menettelyjä yhdenmukaisesti. Tältä osin
erityisesti tässä lakiesityksessä ihmiskaupan
torjunnan näkökulmasta on erittäin tärkeää,
että voidaan tehokkaasti käyttää hallittua
läpilaskua muun muassa ihmiskauppiaiden paljastamiseksi,
kuten onnistuneesti poliisi—Rajayhteistyöllä on
kyettykin tekemään.
Kansallisen turvallisuutemme sekä EU:n yhteisen toimintakyvyn
vahvistamiseksi rajat ylittävän rikollisuuden,
terrorismin ja laittoman muuttoliikkeen torjuminen oli pääsyy
mukaan ähtöömme Prümin sopimukseen.
Toivottavasti näitä linjauksia ei muuta nykyisen
hallituksen aikana se, että EU:n oikeus- ja sisäasiainministereiden
neuvostossa istuu nyt kaksi ministeriä, ministerit Thors
ja Brax, jotka vielä toissa talvena eduskunnassa vastustivat
Suomen liittymistä tähän sopimukseen.
Valtioiden välinen turvallisuus ja rajavalvontaan liittyvä yhteistyö ei
toteudu ilman kansallisten viranomaisten sujuvaa yhteistyötä.
Suomen poliisi-, tulli- ja rajaviranomaisten välinen yhteistyö on
todettu unionissa niin sanotuksi parhaaksi käytännöksi,
ja tätä on kelvannut kyllä varmasti Suomen
taholta edelleen esitellä. Esitimme myös suomalaista
ptr-toimintaa eurooppalaiseksi toimintamalliksi. Sisäinen
ja ulkoinen turvallisuus muodostavat kokonaisuuden, joka tulee parhaiten
otetuksi huomioon viranomaisten kyvyssä ylittää hallinnolliset
rajat. Operatiivinen toiminta perustuu nyt keskeisesti ptr-tiedusteluun
ja analyysikykyyn. Tullin ja Rajavartiolaitoksen toiminnassa vallitsee
myös hyvä tekemisen meininki.
Herra puhemies! Laajentuneen EU:n ja Suomen sisäisen
turvallisuuden näkökulmasta poliisin, Tullin ja
Rajavartiolaitoksen hyvä yhteistyö rikosten ennaltaehkäisyssä ja
tutkinnassa on erityinen voimavara. Pidän myös
tärkeänä, että vahvistamme tämän
yhteistyön tuomaa lisäarvoa muun muassa raskaan
liikenteen valvonnan tehostamisessa. Raskaan liikenteen erityisosaamisen
ja turvallisuuden vahvistaminen edellyttävät,
että tiivistetään alueellisesti Tulli-,
Rajavartiolaitoksen ja poliisin yhteistyötä.
Viranomaisten tuloksellinen ja tehokas toiminta jäsenvaltioiden
sisällä on välttämätöntä, jotta
viranomaisyhteistyö jäsenvaltioiden välilläkin
toimisi. Meidänkin etumme on, että EU-jäsenvaltioiden
viranomaisyhteistyö saadaan aivan uudelle tasolle, voisi
sanoa, Suomen malliin. Tässä asiassa on ollut
erittäin tärkeätä, että eduskunta
on hyvin voimakkaasti ollut jo pitkään tukemassa
ptr-linjauksia ja nimenomaan ptr-toimintaa kokonaisuudessaan määrittelevän
lainsäädännön valmistumista.
Herra puhemies! Muutama havainto vielä. Tämä laki
sisältää pohjan ptr-yhteistyölle,
ja ptr-viranomaisten välillä ei ole myöskään
rajanveto-ongelmia. Käsittääkseni tässä nyt
selkeästi määritellään
esimerkiksi Rajavartioston ja poliisin suhteen poliisin otto-oikeus
rajatapauksissa ja myöskin kustannustenjaossa noudatetaan
samaa menettelyä kuin poliisin ja puolustusvoimien virka-apumenettelyssä,
eli pääsääntöisesti
laskuja ei lähetetä.
Tähän liittyy kuitenkin eräs kysymys,
jota täytyy valiokuntakäsittelyssä selkiyttää.
Erityisesti tämä liittyy siihen, kun käytetään
toisen viranomaisen kalustoa tai apua: millä tavalla korvaukset
näissä asioissa rajatapauksissa määritellään. Käsittääkseni
valtiovarainministeriö on pyrkinyt tähän
vähän ptr-hengen vastaisesti tuomaan tällaista
byrokraattista korvausjärjestelmää, ja
on vaikea kuvitella, että tämä henki,
50 vuoden suomalainen poliisin, tullin ja rajavartioston yhteistyö,
viranomaisyhteistyömalli, toteutuu, jos eteläsavolainen
poliisi joutuu miettimään, uskaltaako hän
eksyneen ihmisen etsintään pyytää Rajavartioston
helikopteria esimerkiksi taloudellisten seuraamusten vuoksi. Tämä asia
on ehdottomasti varmistettava, ettei tällaista tulkinnallista ongelmaa
synny.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Erityisesti Itä-Suomessa ja muun
muassa Pohjois-Karjalassa tätä ptr-yhteistyötä on
tehty todella vuosikausia. Viime vuosinahan lainsäädäntökeinoin
tätä yhteistyötä on tavallaan
helpotettu. Jos hiukan karrikoin, niin tällä hetkellä voi
sanoa sillä tavalla, että aiemmin oli tilanne,
että ensin kysyttiin, sitten toimittiin, ja tällä hetkellä taas
ensin toimitaan ja sitten kysytään.
Niin kuin arvoisa ministeri totesi, tämän
lain myötä ei puututa toimivaltuuksiin, mutta
tosiaan lain tasolle viedään näitä asioita.
Kuitenkin olen henkilökohtaisesti erittäin huolissani
siitä, tehostaako tämä laki sitä yhteistyötä.
Nimittäin ihan aiheellinen huoli on kansalaisten turvallisuudesta
syrjäseuduilla ja haja-asutusalueilla. Viittaan tuohon
tuottavuusohjelmaan. Nimittäin sen myötä on
jo tehty päätöksiä, että muun
muassa Pohjois-Karjalan rajavartiostoalueella, erityisesti sivummalla,
ollaan erittäin voimakkaasti vähentämässä ja
on jo vähennetty rajavartijoitten määrää,
ja muun muassa viime viikonloppuna kuitenkin käytännössäkin
näin tätä poliisin ja Rajavartiolaitoksen
yhteistyötä liikennevalvonnassa. Se on todella
hyvin toiminut, ja kyllä kannatan tämän
yhteistyön edelleen kehittämistä. Mutta huoli
on juuri siitä, kun henkilöstömäärää vähennetään
niin voimakkaasti.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On syytä palauttaa ihan lyhyesti
mieleen sitä edellistä vaihetta, joka tässä ptr-lainsäädännössä oli.
Silloinhan oli täällä eduskunnassakin
poliisipuolue, tullipuolue ja rajavartiopuolue, kun nämä toimialueitten
edushenkilöt olivat napit vastakkain. Kysymys oli reviirirajoista,
ja ne tuntuivat olevan silloin erinomaisen vaikeita. Silloinkin eduskunta
otti asian hallintaansa ja ratkaisi asian sillä tavalla,
että saatiin ensimmäinen vaihe ajettua läpi.
Nyt, kun arvioidaan jälkikäteen, mitä olisikaan
tapahtunut, jos ei eduskunta olisi ptr-lakia silloin asiaankuuluvalla
tavalla hoitanut, niin esimerkiksi Itä-Lapissa oltaisiin
sisäisen turvallisuuden asioissa lähestulkoon
turvattomuuden tilassa. Yritin lukea tätä asian
valmistelupuolta, että onko tässä nyt
ollut samaa henkeä mukana, mutta ei ainakaan kirjallisesta
esittelystä eikä ministerin esittelystä tätä puolta
tullut esille, joten minä ymmärrän, että tämä on
nyt yhteistoimin tehty.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy todeta tässä heti
alkuun se, että kun on joskus myöskin tehnyt itse
tätä ptr-yhteistyötä eri puolilla
Suomea, niin se on ainoa sellainen positiivinen hanke pitkään
aikaan ja erittäin tarpeellinen sekä luonnollinen
jatke tälle ptr-toiminnalle, joka vuonna 2004 vahvasti
aloitettiin tuon rikostorjunnan saralla.
On erittäin hyvä, että poliisin,
Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistoimintaa säännellään
nyt viimeinkin lailla, aiemmin tätä toimintaa
kun on, kuten ministeri jo totesi, säädelty asetuksilla.
Se on ollut osin hyvin hajanaista, koska toiminta näissä kaikissa
organisaatioissa on kuitenkin monessakin tapauksessa erityislain
säätelemää, ja näin
ollen toimintamallit ja käytännön toiminta on
joskus ollut hieman hajanaisella pohjalla.
Tämä nyt käsittelyssä oleva
lakiesitys antaa kuitenkin erittäin hyvän kokonaiskuvan
viranomaisten yhteistoiminnasta, siitä toiminnasta, mitä rikostorjunnassa,
valvontatoiminnassa ja kansainvälisessä yhteistyössä ptr-yhteistyö parhaillaan
on. On nostettava esille ensinnäkin se, että laki
ei todellakaan anna ptr-viranomaisille mitään
uusia toimintavaltuuksia muussa kuin yhteistoimintaan sisältyvässä tiedonhankinta-,
tutkinta- ja rikostiedusteluyhteistyössä.
Suomessa poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyöllä on
ollut varsin pitkät perinteet. Kokonaisuudessa voidaan
todeta, että koko 2000-luvulla ptr-viranomaisten yhteistoiminta on
entisestään tiivistynyt. Nimenomaisesti ptr-yhteistyö on
tuottanut rikostiedustelun kautta erittäin hyvää tulosta.
Ptr-toimintaa on kyetty tehostamaan vakavan rikollisuuden torjunnassa erityisesti
sekä on pystytty nostamaan esille sellaisia seikkoja, joihin
muuten ei ehkä vielä olisi osattu kiinnittää huomiota.
Voidaan siis todeta, että ptr-yhteistyö sitä kautta,
että siinä on ollut kaikki kolme tärkeää viranomaistoimijaa
mukana, on kyennyt nostamaan sellaisia elementtejä esiin,
jotka olisivat ilman tuota tärkeää analyysitoimintaa
kokonaan kenties jääneet huomiotta.
Yhtenä esimerkkinä voidaan ottaa se, että kansainvälisen
rikollisuuden puolelta tällainen jatkuvan massarikollisuuden
tekeminen, sarjoittaminen, oli hyvin merkittävä ptr-toiminnan
lähtölaukaus. Äskeisessä lähetekeskustelussa
käytiin paljon keskustelua siitä, miten terrorismi-
ja rahanpesuasiat ovat edenneet. Tässä on aivan
sama asia. Esiin on tullut hyvin paljon omaisuus- ja talousrikollisuuteen
liittyviä juttukokonaisuuksia, joissa on ollut aivan samat
tekijät kysymyksessä kuin tuossa edellisessäkin
lähetekeskustelussa, joten siltä osin on erittäin
hyvä, että nämä ovat nyt samassa
käsittelyssä esillä.
Totesin jo aikaisemmin sen, että ptr-rikostiedustelu-
ja rikosanalyysikeskus aloitti; sanoin ehkä väärin,
kun sanoin, että toiminta alkoi, mutta tarkoitin sitä,
että ptr-rikostiedustelu- ja rikosanalyysikeskus
aloitti toimintansa keskusrikospoliisissa vuonna 2004. Saman vuoden syksyllä alkoi
myös lääneissä lääninpoliisin
toimesta vastaava toiminta. Kokonaisuudessa tuo lähtölaukaus
johtui siitä, että kartoitus rikostutkinnan tilasta
Suomessa aiheutti muutamia kirjauksia ja erityisesti niitä huolenaiheita,
mitä rikollisuuden kansainvälistyminen, vakavan
rikollisuuden muutokset ja ennen kaikkea kehnot massarikosten selvitysprosessit
osoittivat.
Ed. Rajamäki viittasi omassa puheenvuorossaan siihen,
että viranomaisilla ei ole ollut riittäviä työkaluja.
Nyt haluan tähän todeta, että tämä lakiesitys
on sellainen, joka keskeisesti ja erittäin merkittävästi
lisää näitä työkaluja
ja mahdollisuuksia toteuttaa yhteistyötä.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies: Käytännön ptr-yhteistyössä erityisiä ongelmia
ei ole ollut. Ed. Kähkönen viittasi tässä siihen,
että yhteistoimintaa on liikenteenvalvonnassa, siihen,
että Lapissa ei olisi käytännössä urbanisoitunutta
järjestyksenvalvontaa ollenkaan ilman tätä yhteistyötä.
Siinä on puolet tosiasiaa. Sen lisäksi sitten täällä viitattiin
myöskin, oliko se näin, Rajavartiolaitoksen virka-apuun
muun muassa helikopterien käyttämisessä kadonneiden
etsinnässä. Sitä ei nyt sovi sekoittaa
kokonaisuudessaan tähän, koska osin se on tietysti
tämänkin lain alaisuudessa, mutta lähtökohta
on myös se, että sitä säätelevät
virka-apusäännökset viranomaisyhteistyöstä.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! On erittäin hyvä, että tällainen
hallituksen esitys poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistoiminnasta
on annettu. Tätä yhteistyötä todella
tarvitaan rikollisuuden ennalta ehkäisemiseksi mutta myöskin
torjumiseksi ja estämiseksi ja rikollisten lailliseen vastuuseen
saattamiseksi.
Olen huolissani siitä, että meillä Rajavartioston
ja Merivartioston toimipaikkoja kuitenkin esitetään
vähennettäväksi. Mielestäni
tätä kehitystä ei voida pitää hyvänä.
Näen, että kyllä tarvitaan niin sanotulla
vihreällä rajalla myöskin ihmistä valvomassa
palveluskoiran kanssa, ja katson, että meidän
on löydettävä riittävät
voimavarat poliisille, Tullille ja Rajavartiostolle, jotta voi olla
myöskin henkilökuntaa ja välineitä riittävästi.
Sisäasiainministeri Anne Holmlund
Kiitos, arvoisa puhemies! Kiitos myös näistä kommenteista
liittyen tähän ptr-lainsäädäntöön.
Mitään suuria dubioita ei keskustelussa ole noussut esille,
ja ehkä tämä kuvastaa sitä hyvää yhteistyön
henkeä, mikä ptr-viranomaisten keskuudessa vallitsee,
niin kuin ed. Hakola tuossa omassa puheenvuorossaankin ansiokkaasti
toi esille.
Tässä nousi esille se, onko eteläsavolainen
poliisi jossakin määrin hankalassa tilanteessa.
Mielestäni ei ole, sen verran olen itsekin ympäri
Suomea kiertänyt ja tutustunut ptr-toimintaan eri puolilla.
Olen ollut hyvin vakuuttunut siitä, että tälläkin
hetkellä ptr-yhteistyö toimii täysin
moitteettomasti. Meillähän on erittäin
pitkät perinteet tältä osin, ja ensimmäiset
päätökset on muistaakseni tehty vuonna
1927, toki niitä on matkan varrella monta kertaa uudistettu.
Tärkeätä kuitenkin on se, että nyt
prt-yhteistyö saadaan selkeästi lain tasolle,
ja tämä mielestäni selkeyttää kaiken kaikkiaan
tätä kokonaisuutta. Pienen maan resurssit pitää käyttää järkevästi,
ja ptr-toiminta parhaimmillaan tietysti on erinomainen esimerkki
tästä.
Ehkä sen verran voisin vielä todeta, että kun hetki
sitten vierailin tunturi-Lapissa ja tutustuin siellä hieman
harva-asutusalueiden ptr-kuvioihin tai siihen, miten yhteistyö siellä toimii,
täytyy sanoa, että muun muassa Rajavartiolaitoksen toiminta
ja läsnäolo sellaisilla alueilla, missä poliisi
ei välttämättä ehdi aivan joka
paikalle, on ensiarvoisen tärkeää. On
hyvin tärkeää tietysti, että tunnistamme
myös ne erilaisuudet, joita eri puolilla Suomea on edessä liittyen
poliisin, Tullin ja Rajavartiolaitoksen yhteistyöhön
liittyviin kysymyksiin. Leikkimielisesti jossakin vaiheessa on todettu,
kun ptr-lakia on säädetty, että nyt lailla
ei saisi pilata hyviä yhteistyökäytäntöjä.
Ja tältä osin minun on sanottava, että tällä lailla
ei todellakaan pilata niitä vaan vahvistetaan nimenomaan
sitä hyvää yhteistyötä,
joka tässäkin vaiheessa jo on moneen otteeseen
todettu.
Ed. Oinonen nosti esille Rajavartiolaitoksen toimipaikkojen
karsimisen. Siltä osin kuin tullaan tekemään
päätöksiä toimipaikkojen yhdistämisestä,
siitähän tässä lähinnä on
kyse, on kuitenkin ehkä nähtävä se
kokonaisuus, miltä osin ja kuinka monella paikalla Rajavartiolaitos
on läsnä. On tietysti aivan selvää,
että ihmisiä me tarvitsemme, mutta myös
toimipaikoilla on omat kustannuksensa. Ja silloin on tietysti hyvin
tärkeää katsoa, mikä on se kokonaishyöty,
jos me samalla henkilömäärällä pystymme
kuitenkin mallikkaasti hoitamaan tehtävät ilman,
että jaamme toiminnot useampiin toimipaikkoihin esimerkiksi
tiettyjen rajojen osalta. Tämä on varmasti aivan
järkevää. Ja mielestäni niillä,
mitä on suunnitteilla ollut, on myös selkeä,
vahva perusta, niin että kannattaa puuttua näihin
kysymyksiin.
Kaiken kaikkiaan itse näen tämän
hallituksen esityksen erittäin myönteisenä ja
toivottuna, odotettunakin esityksenä.
Keskustelu päättyi.