4) Hallituksen esitys laiksi maa- ja puutarhatalouden kansallisista
tuista annetun lain muuttamisesta
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys maa- ja puutarhatalouden
kansallisista tuista annetun lain muuttamisesta toteuttaa nyt sitten
viime marraskuun 27. päivänä Suomen EU-komission
välillä saavutetun 141 artiklan neuvottelutuloksen
täytäntöönpanon Suomessa vuoden
2008 alusta alkaen. Nythän tehtiin ensimmäisen
kerran kuuden vuoden mittainen sopimus 141 artiklan mukaisten tukien
jatkumisesta.
Uusina tukimuotoina tässä sopimuksessa on kotieläintilan
hehtaarituki ja Etelä-Suomen erikoiskasvituki, jota maksetaan
avomaavihannesten ja tärkkelysperunan viljelystä.
Nämä on tarkoitus ottaa myöskin käyttöön
vuoden 2008 alusta alkaen.
Neuvottelutuloksen mukaisesti sika- ja siipikarjatuet ehdotetaan
irrotettavaksi tuotannosta Etelä-Suomen tukialueilla A
ja B. Tämä oli komission ja komissaarin ehdoton
edellytys, että näissä yksimahaisissa
siirrytään tuotannosta irrotettuun tukeen, jotta
yleensä sopimus voidaan tehdä. Tämä dekoplaus
tullaan toteuttamaan vuoden 2009 alusta lukien. Samaan aikaan otetaan käyttöön
sika- ja siipikarjataloudessa niin sanottu rakennemuutoskorvaus,
joka mahdollistaa sen, että ne, joilla ei ole tilallaan
jatkajaa taikka jotka ovat muuten ikääntyneitä,
voivat luopua tuotannosta ja saavat vuosina 2009—2010 tai vastaavasti
2010—2011 rakennemuutoskorvauksena tilan viitemäärän
mukaisen tuen, kuitenkin niin, että tuella on vuosittainen
katto, joka on 20 000 euroa. Tällä tavalla
mahdollistetaan siis tästä tuotannosta poissiirtyminen.
Kaiken kaikkiaan tämän neuvottelutuloksen aikaansaamisessa
hyvin keskeistä roolia näytteli se, että 141
artiklan mukaisen tuen aikana Suomessa on erityisesti sikataloudessa
ja kananmunataloudessa ylituotanto merkittävästi
kasvanut. Meillä on sikapuolellakin lähes 30 prosentin
ylituotanto. Kuitenkin se varsinainen asetelma silloin, kun liittymissopimuksesta
neuvoteltiin, oli se, että tuotanto ei saisi kasvaa kulutuksen
kasvua enemmän. Nyt oltiin tilanteessa, että oltiin melkoisessa
ylituotantoasetelmassa, ja sitäkin taustaa vasten tämä rakennemuutoskorvaus
on käyttökelpoinen väline.
Uusi elementti tässä sopimuksessa on tosiaan tämä kotieläintilan
hehtaarituki. Se on sen takia siellä tärkeällä sijalla,
että meillä ei olisi ollut muuten mahdollisuutta
märehtijöiden kohdalla löytää sellaista
ratkaisua, jossa tuen alenema on hyvin minimaalinen. Hehtaarituen
kautta tukeen tulee jopa pieni korotus tämän sopimuskauden aikana,
koska meillä on maidontuotannossa ja naudanlihantuotannossa
tällä hetkellä se tilanne, että tuotanto
on ennemmin laskussa kuin nousussa.
Kotieläintilan hehtaaritukea maksetaan siis A- ja B-alueilla
sijaitseville peltoaloille. Ehtona on se, että hakija täyttää luonnonhaittakorvauksen
mukaiset
yleiset edellytykset ja noudattaa lfa-sitoumuksen ehtoja. Hakijan
tilan tulee lisäksi olla lfa:n kansallisessa lisäosassa
kotieläintila tai täyttää vastaavat
kriteerit.
Tässä sitten puhutaan myöskin vuoden
2007 peltohehtaareista. Halusimme sitoa tämän
tietyn vuoden peltohehtaareihin, jotta ei pääse
syntymään sitä tilannetta, että kun
hankkii lisää peltoa, saa lisää tukea,
joka taas vastaavasti koko ajan nostaa sitten pellosta maksettavaa
hintaa taikka vuokraa. Tätä haluttiin nimenomaan
tällä ratkaisulla nyt estää.
Kaiken kaikkiaan tämä 141-ratkaisu on mielestäni
kohtuullinen ottaen huomioon sen tilanteen, josta lähdimme
neuvottelemaan. Kun kävimme ensimmäisen neuvottelun
11.6. komissaarin kanssa, saimme hyvin selvän viestin,
että tämä on viimeinen sopimuskausi,
joka tehdään, ja tuen pitää mennä nollaan
vuoden 2013 jälkeen. Nyt kuitenkin siellä on vuonna
2013 vielä jäljellä 63,9 miljoonaa euroa
ja neljä ensimmäistä vuotta saamme elää tilanteessa,
jossa tuen alenema on noin 2,7 prosenttia vuodessa eli pienempi
kuin maatilojen lukumäärän vähenemisvauhti tällä hetkellä.
Kaiken kaikkiaan toivon, että maa- ja metsätalousvaliokunta
käsittelee ripeästi tämän esityksen
ja pääsemme sitten käytännössä sitä soveltamaan.
Niin kuin sanoin, rakennemuutoskorvaukset tulevat voimaan vasta
vuonna 2009. Kevään tukihaun yhteydessä niitä haetaan,
joten siihen ei järjestetä mitään
erillistä hakujärjestelmää,
koska yritämme nyt välttää ylimääräisiä byrokratian koukeroita.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Anttila jo kuvasi aikaansaannostaan varsin
perusteellisesti. Muutama yleinen näkökohta. Ensinnäkin
haluan onnitella ministeri Anttilaa siitä, että hän
onnistui tämän 141-operaation viemään
tällä tavalla satamaan. Tämä tuntui
lähestulkoon epätoivoiselta hankkeelta johtuen
siitä, että komissiolla tietysti on ollut aivan
päinvastaiset pyrkimykset kuin mihinkä nyt tässä päädyttiin
sitten loppujen lopuksi. Tämä oli uljas saavutus,
ja siitä vilpittömät onnittelut!
Nimittäin tässähän on kysymys
paitsi substanssista myöskin siitä, elääkö artikla
141 vai ei, ja silloin on kysymys vielä syvällisemmin
siitä, elääkö artikla 142 vai
ei. Vaikka se artikla 142 on niin sanotusti pysyväisluonteiseksi
sovittu, jos 141 olisi siitä kyljestä pudonnut
pois, niin kun tuntee valtakunnan sisäiset kaunaisuudet,
niin voi hyvänen aika sitä kaunaisuuden määrää, mikä olisi
lähtenyt liikkeelle. Se ei nytkään ole poistunut,
ei suinkaan. Täällä on käynyt
viikon sisälläkin lähetystöjä,
joilla on toisenlaiset aatteet mielessään. Mutta
joka tapauksessa kansallisen edun kannalta ministeri Anttila sai
hyvän tuloksen.
Sitten tähän liittyy, arvoisa puhemies, muutama
semmoinen näkökohta, joka kuuluu ryhmään kiusallisia
yksityiskohtia. Nyt kun on tätä health checkiä elikkä terveystarkastusta
seurannut, ja kun tässä muun muassa tärkkelysperunaan
kiinnitetään huomiota ja luodaan sen tuelle perusteita,
niin health checkissä, jos olen ymmärtänyt
oikein, tämä tärkkelysperuna on kuvassa
mukana. Siinä taas komissiolla on omat pyrkimyksensä, jotka
ovat vastoin Suomen kansallisia intressejä. Sillä on
alueellisia merkityksiä erikoisesti läntisemmässä Suomessa
mutta jonkun verran myöskin Suomen eteläpuoliskon
itäisessä osassa. Kysymys on myöskin
pyrkimyksestä irrottaa tuet tuotannosta, millä tietysti
sitten fiskaalisesti on merkitystä tuottajille.
Minä toivon hartaasti, että mahdollisimman pian
saataisiin sovulla aikaan kansallinen strategia tämän
osan hoitamiseen samoin kuin yleensä suhtautumiseen terveystarkastustilanteeseen,
myöskin
näissä tapauksissa, joissa uhkaa kokonainen erikoiskasvituotantoala
hiipua pois. Jos ei sillä yleissuomalaisittain olekaan
nyt ihan ratkaisevaa merkitystä, mutta jos nämä erikoiskasvituotannot
ja erikoistuotantoalat yksi toisensa jälkeen sisämarkkinaperustein
hivutetaan pois, niin kyllä sillä on sitten jo
paitsi aluetaloudellinen merkitys myös valtakunnan kokonaisedun
kannalta merkitystä.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Koska käsittelemme lakiesitystä maatalouden kansallisista
tuista, on syytä ottaa esille maatalouden ympäristötukeen
liittyvät tunnetut ongelmat. Maatalouden ympäristötuki
on osa Euroopan unionin maataloustukijärjestelmää.
Maanviljelijät voivat saada korvausta ympäristön
kannalta hyvien viljelymenetelmien käyttöönotosta
aiheutuvista kustannuksista ja tulonmenetyksistä. Suomessa
maatalouden hyvinvointitukea on pidetty maanviljelijöiden
yhtenä tulotuen muotona.
Maatalouden ympäristötuki ei ole parantanut ympäristön
tilaa maatalousalueilla. Tukien vaikutuksista tehdyn laajan tutkimuksen
mukaan maatalousluonto on jatkanut köyhtymistään
ja vesistöön pääsevän
typen määrä on jopa kaksinkertaistunut.
Maataloudelle on maksettu ympäristötukea vuodesta
1995 lähtien noin 300 miljoonaa euroa vuodessa. Tavoitteena
on ollut vähentää päästöjä 30—40
prosenttia, mutta nyt valmistuneen tutkimuksen mukaan tämä ei
ole kyllä toteutunut. Tukimäärä on
suuri. Se on melkein samaa luokkaa kuin koko ympäristöministeriön vuotuinen
budjetti. On vaikea ymmärtää, ettei näin
suurella rahamäärällä aikaansaada
parempia tuloksia.
Arvoisa puhemies! Suomen ympäristöpolitiikan
kannalta on välttämätöntä,
että maatalouden päästöt saadaan
kuriin. Esimerkiksi sisävesien ja merialueiden typpikuormituksesta
54 prosenttia ja fosforikuormituksesta 63 prosenttia on peräisin
maataloudesta. Myös metaanin ja ammoniakin päästöt
ovat suuria. Mutta jos nykyistä ympäristötukea
pidetään maanviljelijöiden tulotukena,
niin sen lisäksi pitää rakentaa tukijärjestelmä,
joka johtaa maatilojen päästöjen merkittävään
vähentämiseen. Jokaisen maatilan päästöt on
tarkasti arvioitava sekä sovittava oikeista toimenpiteistä päästöjen
vähentämiseksi. Toimenpiteiden vaikuttavuus arvioitaisiin
ja tuki annettaisiin vaikuttavuuden mukaisesti.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Haluan yhtyä täällä ed.
Pulliaisen antamiin kiitoksiin ja tunnustuksiin ministeri Sirkka-Liisa Anttilalle
141-neuvotteluista, joissa saatiin se tulos, mikä tuli.
Tällä taattiin myöskin 142:n jatkuvuutta,
jos nyt käytän noita termejä. Siitä parhain
kiitos ja tunnustus!
Nyt käsiteltävänä olevassa
asiassa kiinnitän huomiota siihen, että täällä on
myönteisesti kiinnitetty myös siihen asiaan huomio,
että sukupolvenvaihdoksissa voidaan myöskin edetä myönteisesti.
Maatalous on perusasia, sitä ei voida maahan tuoda. Tuotteita
voidaan tuoda mutta ei itse elinkeinoa. Se on vain täällä omassa
maassa, ja ministeri Anttila on sitkeästi puolustanut suomalaista
viljelijää. Tästä paras kiitos!
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! Maataloustukijärjestelmä on
suuri kokonaisuus, joka koostuu erilaisista tuen muodoista, ja jokainen
yksikkö vaikuttaa toiseen. Lopputulos kuitenkin ratkaisee.
Tämä 141 on yksi osa tätä kokonaisuutta,
jostain näkövinkkelistä ehkä pienehkö osa,
mutta monille tuotannonaloille hyvin ratkaiseva osa. Samalla on
kuitenkin todettava, että kun tässä 141-ratkaisua
sorvattiin ja siinä erittäin hyvin kuitenkin onnistuttiin
näistä varsin heikoista lähtökohdista
huolimatta — siitä kiitos ministerille — niin
noudatettiin sitä pitkää linjaa, mitä oikeastaan
jo EU-jäsenyyden alkupuolelta lähtien on sovellettu
ja pyritty sitä 141-tuen osuutta hiukan häivyttämään
ja saamaan tähän lisäosuutta näistä EU:n
omista tukijärjestelmistä, ja tähän
suuntaan tässä ratkaisussa varsinkin sen loppupuolella
mennään.
Nyt on kuitenkin muistettava, että siellä on
se lfa-uudistus ja sen kriteerit uudelleen arvioitavina ja pitää paljon
kiinnittää huomiota siihen, että meille
nämä kriteerit todellakin muodostuvat sellaisiksi,
että ne meidän erityisolosuhteemme ottavat huomioon
ja me pystymme sitten jatkossa, tämän tukikauden
loppupuolella vallankin, ottamaan ne huomioon.
Kiinnittäisin huomiota siihen, että tästä varsin tyydyttävästä kokonaisuudesta
huolimatta tässä on myöskin määrättyjä heikkouksia
erityisesti yksimahaisten puolella, sika- ja siipikarjan puolella.
Tuki tulee alenemaan aika voimakkaasti, ja se kohdistuu tämän
tukijärjestelmän muutoksen vuoksi — kun
siirrytään eläinkohtaisesta tuesta viitemääräkohtaiseen
tukeen — erityisesti näihin investointeihin ja
erikoistuneisiin tiloihin, joilla ei ole mahdollisuutta peltoalan
kautta saada tätä tukea takaisin. Siksi niille
pitää löytää erikoisratkaisuja
ja myöskin toimia, jotka auttavat niiden toimeentulossa.
Kari Rajamäki /sd:
Puhemies! Meillä on nyt näitä voimakkaita
torjuntavoittojen johtopäätöksiä tehty:
on sokerit, artikla 141, mietitään miten nyt koko
tämä tilanne heijastuu C-alueisiin, on kansallinen
maakiintiö maidossa, joka on ollut keskeinen, meidän
työvaltaisen maataloutemme ja aluerakenteemme perusta ollaan
menettämässä.
Puhemies! Kyllä minusta nyt pitäisi jo vihdoin
Suomen aktiivisesti ymmärtää teidän
analyysinne siitä, että Suomen kaltaisen maan
maatalouden tulevaisuus ei voi olla 27 erilaisen maataloustuotantoa
harjoittavan maan yhteisössä. Ja nämä tukikriteerit
ovat epäoikeudenmukaisia. Vuoden 1992 reformista lähtien
ne ovat perustuneet väärään,
epäoikeudenmukaiseen lähtökohtaan Suomen
kannalta, ja byrokratia ja väärinkäytökset
leimaavat yhteisöä, joka on maatalousyhteisö,
jonka ei tarvitsisi olla enää tällä tavalla rakennettu.
Yhteinen maatalouspolitiikka on kyllä tullut tiensä päähän.
Nyt pitäisi pystyä osittaiseen kansallistamiseen,
renationalisointiin, liittyviä johtopäätöksiä todella
aktiivisesti ajamaan tietyt terveyspoliittiset ynnä muut,
kauppapoliittiset asiat yhteisesti sopien mutta niin, että kansallisesti
voidaan suunnata panoksia kansallisiin erityispiirteisiin ja tuotanto-olosuhteisiin
nähden tärkeille tuotantosuunnille. Tämä johtaa
Suomen maatalouden alasajoon ja on jo pitkälle johtanut. Jäsenyyden
aikana olemme menettäneet jo yli puolet maitotiloistamme,
ja vauhti hirvittää jatkossa.
Jari Leppä /kesk:
Puhemies! On selvää, että yhteisen
eurooppalaisen maatalouspolitiikan kaikki tavoitteet ja välineet
eivät sovellu Suomeen. Se on myönnettävä tosiasia,
näin asianlaita on. Suomen hallitus, ja erityisesti kärjessä ministeri
Anttila, on vienyt näitä asioita, nimenomaan Suomen
näkökulmaa Suomen poikkeuksellisista olosuhteista,
erittäin voimakkaasti eteenpäin. Siitä kiitoksena
tämä kuitenkin kohtuullinen, niin kuin ministeri
itsekin mainitsi, kohtuullinen tulos 141-ratkaisusta, joka nyt on meillä lain
tasolla täällä eduskunnassa käsittelyssä.
Yhtenä esimerkkinä voin mainita enkä malta olla
mainitsematta, että kun maa- ja metsätalousvaliokunta
kävi Unkarissa viime syksynä, niin siellä asianomainen
maa- ja metsätalousministeri totesi, että Suomen
ministeri Sirkka-Liisa Anttila vie näitä Suomen
sokeri- ja 141-asioita raivon lailla eteenpäin. En oikein
keksi, miten niitä enemmän ja voimakkaammin voi
viedä eteenpäin kuin mitä tämä ilmaisu,
häntä näin sanatarkasti lainatakseni,
kertoo. Tämä on osoitus siitä, että hallitus
on ottanut asian tosissaan. Siitä myöskin nämä tulokset
kertovat, se on selvä.
Puhemies! Se myöskin vaatii sitä, että nyt
kun tämä markkinatilanne Euroopassa ja laajemminkin
maailmalla ruoantuotannon osalta on myönteinen, niin nyt
tässä tilanteessa komissio ja Euroopan unioni
eivät saa tehdä sellaisia harkitsemattomia liikkeitä ja
ratkaisuja, jotka vaikuttaisivat siihen, että sitten kun
seuraava taantuma tulee, sen jälkeen ei ole mahdollisuuksia
kaikkialla harjoittaa maataloutta sillä tavalla kuin meillä perussopimuksessa
lukee. Tämä on iso asia, ja tästä pitää pitää huoli.
Tämä ei ole pelkästään Suomen
asia vaan koko unionin asia. Siinä mielessä olen
huolestunut vähän komission toiminnoista, joissa
nyt markkinatilannetta vähän käytetään
keppihevosena näiden asioiden eteenpäin viemiseksi,
ja siinä toivon, että me Suomessa pidämme
puolemme kovasti.
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti: Tähän ed.
Lepän huoleen markkinatilanteen mahdollisesta väärinkäytöstä on
sillä tavalla helppo yhtyä, että meillä on
nyt ollut kahdessakin neuvostossa jo keskustelu turvaverkkojärjestelmien luomisesta,
jotka sitten astuvat kuvaan silloin, kun tilanne kovasti sahaa markkinoilla.
Siitä varmaan kuullaan jo seuraavissa neuvostoissa lisää.
Ed. Rajamäki täällä kantoi
huolta siitä, miten tämä heijastuu C-alueelle.
C-alueen evaluointi on parhaillaan käynnissä,
ja siinä selvityksessä, joka komissiosta valmistui,
ihan selkeästi todetaan, että 142-tuki on ollut
tarpeen, se on säilyttänyt tuotannon alueella
ja tuotannon kannattavuuden. Eli siihen tukeen ei kohdistu mitään
uhkia nyt. Ainoastaan siitä tullaan käymään
keskustelua komission kanssa, että siihen arviointiin sisältyy
lause siitä, miten silloin neuvotellut tukijärjestelmät
sopivat tähän päivään.
Me yritämme, totta kai, maidossa ja naudassa edelleenkin
säilyttää tuotantoon sidotun tuen. Se
on itsestäänselvyys.
Sen sijaan ed. Rajamäen se ajatus, että maatalouspolitiikka
pitäisi uudelleen kansallistaa, on turhaa ajattelua, koska
päätösvalta säilyy kaikissa
tilanteissa Brysselissä. Sitä, että me
haluamme sinne maksajiksi mennä, en pidä järkevänä, koska
maatalous- ja aluepolitiikka on ainoa, mistä me saamme
jäsenyysmaksua vähän tänne takaisinpäin.
Ed. Laxellille sanoisin, että kannattaisi hiukan paremmin
tutustua siihen ympäristötutkijoiden eiliseen
viestiin, koska kuitenkin selkeästi sekä typen
että fosforin käyttö on merkittävästi
alentunut. Se kannattaa noteerata. Sitä, kuinka nyt sitten
nämä erittäin sateiset kesät
ja talvet ovat vaikuttaneet, pitää jatkossa selvittää.
Eli kaiken kaikkiaan kiitos tästä keskustelusta,
ja siihen lopuksi yhdyn, mitä ed. Pulliainen sanoi, että jos
ei olisi saatu sataneljäykköstä, niin olisi
aika mahdoton tilanne koko Suomessa. Se vaikuttaisi myöskin
142-alueelle. Se kannattaa aina muistaa.
Keskustelu päättyi.