3) Laki vesistöön johdettavan lämpöenergian
verottamisesta
Sanna Perkiö /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Keskustelemme tänään lakialoitteestani,
jonka tarkoituksena on vesistöön johdettavan lämpöenergian
verottaminen. Aloite on toinen lakialoitteitteni sarjassa, jotka muuttavat
verotusta ympäristön kannalta parempaan suuntaan.
Lisää on vielä tulossa tässä sarjassa.
Ensinnäkin se, mistä tässä aloitteessa
on kyse, mitä toimintaa siis verotetaan. Laki koskee ydinvoimaloista
ja yhdyskuntien jätevedenpuhdistamoista vesistöihin
johdettavia lauhde- ja jätevesiä. Niiden mukana
siirtyy tai siirretään lämpöä vesistöön,
siis Itämereen tai sisävesiin. Mistä tämä lämpö on
peräisin? Se on peräisin energiantuotannosta,
teollisuudesta tai yhdyskunnista, kuumista kotitalouksien vesistä ja
teollisuusprosessien jäähdyttämisestä.
Lämpöä siis siirtyy monesta lähteestä vesistöön
näin yleisesti ottaen. Vesistöihin johdettavan
lämmön määrä vastaa arviolta
lähes tämänhetkistä Suomen sähköntuotannon
määrää terawattitunneissa, eli
on kyse erittäin suuresta määrästä energiaa.
Tämä lakialoite koskee ainoastaan ydinvoimaloita
ja yhdyskuntien jätevesilaitoksia, ydinvoimaloita sen takia,
että ne johtavat Itämereen erittäin suuria
määriä lämpöä,
yhdyskuntien jätevedenpuhdistamoita sen takia, että lämmön
hyötykäyttö olemassa olevan asumuston
ympärillä olisi suhteellisen helposti toteutettavissa — siis
jätevedenpuhdistamot ovat lähellä asutusta. Haluan
näin ollen kannustaa myös kuntia kierrätystalouteen.
Miten vero määräytyy? Vero määräytyy
vesistöön siirrettävän lämpöenergian
määrän mukaan — tämä kerrotaan
ydinvoimaloissa yleensä terawattitunteina — sekä hiilidioksidipäästöoikeuden
hinnan perusteella, eli tämä kytkeytyy siis myös
päästökauppaan. Päästökauppa
ja lämpökuormitus kytketään
toisiinsa hiililauhdetuotannon ominaispäästön
kautta. Vero siis määräytyy päästökaupan
perusteella. Kun vero on kytketty päästöoikeuden
hintaan, sen määrä muuttuu samassa suhteessa
kuin ydinvoimaloille kerääntyvät windfall-voitot.
Kun ydinvoimaloiden päästökaupasta johtuvat
windfall-voitot kasvavat, niin lämpökuormituksen
verotus kiristyy eli veroa tulee enemmän valtiolle tässä tapauksessa, valtio
saa siis verotuloja enemmän. Jos nämä päästöoikeuden
hinnat pienenevät, niin silloin myös verorasitus
pienenee. Tämä on tällainen vähän
monimutkainen dynaaminen veromalli.
No, mitä hyötyä siitä on?
Ydinvoimaloiden vesistöihin johtamat lämpökuormitukset
on saatava verolle Itämeren vuoksi. Ne ovat Itämeren tilaa
pahentava tekijä. Lämpöenergian hyödyntäminen
on erittäin tärkeää, sillä muuten
tuleva ydinvoiman lisärakentaminen pahentaa entisestään
Itämeren tilaa. Samaan hengenvetoon on sanottava, että kannatan
kyllä ydinvoiman lisärakentamista. Se on järkevää sekä Suomen
huoltovarmuuden että ilmastotavoitteiden kannalta: hiilidioksidipäästöjä saadaan
vähennettyä. Aloite kannustaa kansakuntamme energiatalouden
merkittävään tehostamiseen. Se tukee
väkevästi kierrätystaloutta, tervehdyttää tuhlaavaa
taloutta, tervehdyttää ympäristöä.
Tämä on erittäin järkevä aloite
valtiontalouden kannalta. Verotuksen painopistettä on siirrettävä työn
verotuksesta ympäristöhaitan verottamiseen. Tämä vero
on toteutettava myös talouden, valtiontalouden, vuoksi.
Pelkästään olemassa olevien ydinvoimaloiden
hukkalämpöä verottamalla voitaisiin arvioni
mukaan kerätä valtiolle tuloja vuosittain 350
miljoonaa euroa. Aloitteella on merkittävä vaikutus
valtiontalouteen, sillä päästöoikeuden
hinnan noustessa ja ydinvoimatuotannon lisääntyessä verokertymä saattaa
nousta lähes miljardiin euroon. Hyvät kollegat,
olen pelkkänä korvana: mitäs mieltä olette?
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Perkiön aloitteet ovat yleensä parhaimmillaan
erinomaisia ja huonoimmillaankin kiinnostavia, joten jään
mielenkiinnolla odottamaan niitä tähän
sarjaan kuuluvia tulevia aloitteita.
Ed. Perkiö on markkinoinut tätä omaa
aloitettaan vähän ikään kuin
vaihtoehtona keskusteluissa pyörineelle windfall-verolle,
joten peilaan tätä aloitetta windfall-veromalleja
vasten.
Windfall-veroahan on kritisoitu erityisesti kahdesta syystä:
ensinnäkin on väitetty, että se korottaisi
sähkön hintaa, ja toiseksi on esitetty, että se
muodostaisi nurinkurisen kannustimen ja sitä kautta hillitsisi
investointeja päästöttömään energiantuotantoon.
Molemmat väitteet ovat perusteettomia. Ensinnäkään
windfall-vero ei nostaisi sähkön hintaa, koska
se ei kohdistu marginaalisähkön tuotantoon, joka
määrää pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla
kulloisenkin sähkön hinnan. Windfall-vero ei myöskään
olisi nurinkurinen kannustin. Se ei hillitsisi investointeja uuteen,
päästöttömään
energiantuotantoon siitä yksinkertaisesta syystä,
että windfall-vero koskisi vain vanhaa, jo vuosia sitten
rakennettua energiantuotantoa.
Sen sijaan ed. Perkiön esittämä lakialoite
tai sen sisältämä veroehdotus muodostaisi
nurinkurisen kannustimen. Se nimittäin hillitsisi investointeja
ydinvoimaan tai tekisi lisäydinvoimainvestoinneista vähemmän
kannattavia. Se on kiinnostava esitys kokoomuslaiselta kansanedustajalta.
Itselläni ei toki ole mitään sitä vastaan,
että ydinvoiman tuotantoa verotetaan nykyistä enemmän,
mutta olen hieman yllättynyt, että ed. Perkiö tällaista
mallia esittää.
Ed. Perkiö on rajannut veroesityksensä koskemaan
ainoastaan ydinvoimaloita ja jätevesilaitoksia yhdyskunnissa.
Kuitenkin, niin kuin hän itsekin totesi, hukkalämpöä johdetaan
vesistöihin myös muunlaisessa tuotannossa eli
käytännössä kaikessa lauhdevoimatuotannossa
ja myös monissa teollisuuden laitoksissa. Äkkiseltään vaikuttaisi
siltä, että monet niistä perusteista,
joita ed. Perkiö on lakialoitteessaan esittänyt
tälle verolle, koskisivat yhtä lailla myös
näitä muita hukkalämmön muotoja,
ja sen kannalta tuntuisi johdonmukaiselta, että vero koskisi
kaikkea vesistöihin johdettavaa hukkalämpöä.
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minun on pakko tarttua nyt tähän
windfall-voittoveroasiaan. Näen tämän
ongelmalliseksi myös muista syistä kuin mitä tässä tuli
ed. Tynkkysen puheenvuorossa esiin. Nimittäin windfallin
kaltaista hyötyä syntyy hyvin monien lakiesitysten
ja määräysten kautta. Aina joku liiketoiminta
saa hyötyä siitä, että viranomaisvaatimukset
kiristyvät tai tulee muuta painetta. Se on loputon suo,
jos lähdemme voittoja erottelemaan sen tähden,
että joku säädös tai joku määräys
tai tällainen rakennelma on sen aiheuttanut. Tästä syystä pidän
sitä erittäin epäviisaana yritysveropolitiikkana,
että siihen lähdettäisiin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Yhdyn tähän ajatukseen,
minkä ed. Tynkkynen totesi tämän kiinnostavuudesta,
ja siitä kyllä ed. Perkiölle hatunnostoja — tämä on
yksi merkki siitä — että tällaisia
lakialoitteita, joissa on analyyseja, tehdään.
Nämä ovat ihan hyvää työtä.
Mutta windfallin sijaan tai sitä korvaamaan tästä ei
todella ole, niin kuin ed. Tynkkynenkin totesi. Hiililauhdevoima
on jätetty pois, vanha vesivoima on jätetty pois,
eli nämä ansiottomat voitot, jotka tulevat tuulen
tuomina, on vain osin tässä, siis ydinvoiman osalta,
huomioitu. Ydinvoimalaitosten rakentamista, jos tämä lakialoite tulisi
voimaan, tietysti nämä hillitsevät. Tällä hetkellähän
maassa on ydinvoimaepidemia, niin kuin tarttuva tauti. Kolme nyt
on jonossa, ja joku on sitä mieltä, että enemmänkin
pitäisi olla täällä markkinavetoista
ydinsähköä. En ymmärrä tätä ollenkaan,
kansallisen etummekaan kannalta.
Ed. Perkiö viittasi siihen, että ydinvoimalat vähentävät
hiilidioksidipäästöjä. Silloin
kun tässä talossa 2002 äänestettiin
viidennestä ydinvoimayksiköstä, joka
muutamalla äänellä voitti, siis se kanta — ei
ollut loppujen lopuksi suurikaan tämä äänten
ero — niin sitä edelsi varsinainen osto- ja myyntiliike
ensinnäkin, lupauksia olivat ilmat täynnä.
Mutta yksi lupaus, joka oli se, että se auttaisi hiilidioksidipäästöjen
vähentämisessä post-Kioto-kauden alettua,
siis 2012, ei täyty. Se tiedetään, se
on kylliksi myöhässä. Eli näitä tämäntyyppisiä laitoksia,
joita lähdetään koerakentamaan ja joita
koskaan ennen ei ole tehty, ei pitäisi toki tuostakaan
näkökulmasta lähteä tekemään.
Eli ei luonnollisestikaan ydinvoimalan rakentaminen sinänsä,
sellaisenaan, vähennä hiilidioksidipäästöjä,
päinvastoin. Sen toimintaan ja sen rakentamiseen liittyy
oma päästömääränsä hiilidioksidia,
kasvihuonekaasuja, mutta ainoastaan korvaamalla jotakin hiilidioksidilla
kuormittavaa päästölähdettä toteutuisi
tämä ed. Perkiön ajatus.
Tässä on toki todettava, että tämä summa, minkä ydinvoimalaitoksille
tämä lakialoite laittaisi vuodessa, 10 euroa per
hiilidioksiditonni, verokertymän arvion pohjalta on kohtuullisen merkittävä,
lähes puolitoista miljardia euroa, ja tämä on
tietysti jo sellainen tekijä, joka voisi järkeistää ydinvoimarakentamista
ja jolla olisi oma vaikutuksensa. Omalta osaltani haluan kyllä kiittää tästä aktiivisuudesta.
Tämä ei kuitenkaan poista sitä keskustelun
ja arvioinnin tarvetta, mikä eduskunnalla on windfall-voittojen
poistamiseen, sen lainsäädännön kehittämiseen,
ja sopii ihmetellä, miksi sitä ei ole tullut.
Se ei tullut nyt tässä hallituksen riihessä, se
ei ole tullut politiikkariihessä, se ei ole tullut esille
myöskään kehyskeskusteluissa. Ministeri Pekkarinen
totesi, että tulee myöhemmin keväällä tämä asia
keskusteluun ja uudelleen arvioitavaksi. Tuntuu vain siltä,
että siellä on vahva este. Onko se sitten tämä toinen
merkittävä hallituspuolue kokoomus — ehkä merkittävin
hallituspuolue tässä asiassa — joka estää tämän
windfall-lainsäädännön edistymisen?
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voin ed. Tiusaselle valottaa, että tämä lakialoite
on myös verotyöryhmän tiedossa, joten
saattaahan olla, että tätäkin siellä verotyöryhmässä mietitään
vaihtoehtona.
Mitä tulee näihin muihin lämpökuormittajiin, niin
niitä tosiaankin on ja ne ovat teollisuutta, vientiteollisuutta.
Olen tarkoituksella rajannut vientiteollisuuden lämpökuormitukset
tämän esityksen ulkopuolelle. Olen halunnut tuoda
tämän mallin esiin myös juuri tässä vaiheessa,
kun hakemuksia on kolme sisällä, jotta nämä toteutuksen
vaihtoehdot tulisivat paremmin näkyviksi, se, minkälaisia
asioita meidän pitää miettiä,
kun lupia ydinvoimaloille täällä annamme.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Noihin viimeisiin lauseisiin ja sanoihin voisin
ihan hyvin yhtyä ja siihen ajatukseen, että Itämeri
on tärkeä meille ja lämpimän
veden laskeminen, Itämeren lämmittäminen,
Suomenlahden lämmittäminen, edesauttaa rehevöitymistä.
Mutta, ed. Perkiö, olette kuitenkin jättänyt
pois myöskin hiililauhteen, tässä mielessä tämä on
hiukan epätasainen aloite. Hiililauhde on myös
omalta osaltaan lämmittämässä Suomenlahtea.
Tämä esitys sinänsä keskittyy vain
energiantuotantoon, joka tapahtuu ydinvoimalla. Mutta aivan hyvä on
se, jos tämä nyt sitten laittaisi näitä ydinvoimayhtiöitä miettimään, mihin
kaikkeen ne mahdollisesti joutuvat varautumaan. Toivon, että veroryhmä todella
tätä miettii.
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä hiililauhdetuotanto
on poissa senkin vuoksi, että sitä päästökauppa
jo koskee tällä hetkellä, mutta ydinvoimaloita
päästökauppa ei varsinaisesti koske;
silloin siinä olisi kaksi leikkuria, leikkurit kahdesta
suunnasta.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Perkiön jo täälläkin
todettu innovatiivinen aloite on hyvin mielenkiintoinen ja minun mielestäni
kannatettava. Tässä lakialoitteessa on tehty laskelmia,
että ydinvoimaloiden hukkalämpöä verottamalla
valtiolle kertyisi verotuloja noin 350 miljoonaa euroa vuodessa
ja määrä voisi olla jopa lähellä miljardia.
Näiden verotulovaikutusten lisäksi erittäin
merkittäviä ovat lakialoitteen ympäristönsuojeluun
ja energiatalouteen liittyvät näkökohdat.
Jo suullisella kyselytunnilla ja äskenkin tuli esiin tuo
Itämeren varsin onneton tila, ja ed. Perkiön lakialoite
ei mielestäni ole pisara meressä, kun puhutaan
Itämeren tilasta.
Maataloutta varsin usein syyllistetään suurena
saastuttajana, mutta mielestäni rehevöitymistä torjutaan
jo maatalouden ravinnepäästöjä vähentämällä.
Varsinkin ministeri Anttilan mainitsema Teho-hanke on lähtenyt
hyvin käyntiin Aurajoen ja Eurajoen valuma-alueilla. Kaiken
kaikkiaan yhdyskuntien ja teollisuuden päästöjen
vähentämisen lisäksi ydinvoimaloiden
lämpökuor-mituksen vähentäminen,
joka on mittaluokaltaan kuitenkin yli 43 terawattituntia, on erittäin
hyvä lisäkeino tässä paketissa.
Timo Kaunisto /kesk:
Arvoisa puhemies! On syytä kiittää ed.
Perkiötä luovasta aloitteesta. Tässä nousee
esille erityisesti energiatehokkuus myöskin ydinvoimalaitosten
ja eräiden muiden laitosten suhteen, ja se on tärkeä parannettava kohde
meidän sähkön- ja lämmöntuotantomme suhteen.
Nousee esille myöskin se ajatus, kun tässä puhutaan
Itämeren rehevöitymisestä, onko ydinvoima
sittenkään esimerkiksi niin päästötöntä kuin
millaiseksi sitä on monesti eri yhteyksissä kehuttu.
En näe tätä kuitenkaan windfall-verotuksen vaihtoehtona,
ehkä jonkunlaisena täydentäjänä jossain
pienemmässä mittakaavassa. Ongelmia varmaan tulee
uusien ja vanhojen laitosten suhteen, millä tavalla ne
voisivat reagoida tähän uuteen tilanteeseen, voitaisiinko
tuota kaukolämpönä esimerkiksi jossain
hyödyntää. Aika huonoja kokemuksia on
muun muassa, kun Rauma lämmittää katujaan
ihan muulla energialla kuin vieressä sijaitsevan Olkiluodon
lauhde-energialla, mikä olisi aika helppo toteuttaa. Myöskään
kasvihuoneita ei esimerkiksi ole syntynyt näiden olemassa
olevien ydinvoimaloiden lähettyville, vaikka se olisi teknisesti
ehkä kaikkein helpoin tapa hyödyntää tuota
lämpöä. Eli kaiken kaikkiaan mielenkiintoinen
ehdotus, mutta monia teknisiäkin yksityiskohtia on vielä selvitettävänä. Sitten
edelleenkään en näe tätä windfall-verotuksen
vaihtoehtona.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täällä on kehuttu
tätä aloitetta, ja minä voin nyt liittyä tähän
kuoroon. On ihan hyvä, että näitä asioita
tällä tavalla tarkastellaan.
Jos vielä vähän otetaan perspektiiviä tälle, mitä näistä asioista
on keskusteltu tässä muutaman vuosikymmenen aikana,
kun on ollut tilaisuus olla kuuntelemassa näitä keskusteluja,
niin tässä on mielenkiintoisiakin yksityiskohtia.
Otan vain yhden ainoan yksityiskohdan, jonka merkitystä ei
pidä liikaa korostaa: silloin kun käytiin — oliko
se vuonna 92 — suuria ydinvoimakeskusteluja täällä salissa,
niin silloin oli kysymys myöskin siitä hyötysuhteesta,
millä ydinvoimalat toimivat. Silloin niihin taustakeskusteluihin, joita
johti nykyinen pääministeri Matti Vanhanen, tuotiin
meille näitä asiantuntijalausuntoja, mihinkä hyötysuhdetasoon
tultaisiin pyrkimään näillä ydinvoimaloilla,
joihinka periaatekannanottoa kaivattiin. Se hipoi sitä 40
prosentin rajaa, 38—39 nyt ainakin. Tässä on
todettu, arvoisa puhemies, 35 prosenttia. Tässä kun
Fennovoiman lobbareita kuunneltiin viikko, pari sitten, niin se oli
sikäli reilua, että puhuttiin kai 30 prosentista jopa.
Siis siinä suhteessa voidaan todeta, että on reilun
pelin tasolle siirrytty siinä, kun todellakin kysymys on
varsin vaatimattomasta hyötysuhteesta. Toisin sanoen suurin
osa energiasta menee vesien lämmitykseen.
Näinhän käy lauhdetuotannossakin
sitten muutoin, niin kuin täällä aivan
oikein on kiinnitetty huomiota. Se lauhdetuotannon muoto, joka nyt
tässä erikoisesti tulee mieleen — paitsi
kivihiili, joka on sillä omalla tavallaan jo pelissä mukana,
niin kuin ed. Perkiö tässä totesi — on
turvelauhdetuotanto, jolla ajetaan tällä hetkellä Haapavedellä huippuja,
niitä oikein hyvin arvotettuja huippuja. Elikkä silloin
kestää kyllä maksaa myöskin
siitä joen veden lämmittämisestä. Siinähän
ei ole kysymys siitä, että laitos sijaitsisi meren
rannikolla, vaan ihan kaukana meren rantaviivasta.
Sitten on hyvin mielenkiintoinen asia se, että nämä ydinvoimalat
toimivat kai Mankala-periaatteella kaikki elikkä siis toisin
sanoen myydään omistajille omakustannushintaan.
Kun firmojen taseita katsotaan, niin ne ovat nollataseita, elikkä siellä ei
ole yhtään mitään jemmaan kerättyä rahaa,
vaan kaikki toimii. Se on melkein sentin tarkkuudella nollataseista
hommaa, ja silloin tietysti tämmöinen 1,25 miljardia
euroa on hyvin merkittävä summa, Mankala-periaatteella
siis, kun vertailukohteena on uusiutuva energia, sitä kilpailuasetelmaa
ajatellen, jonka tietysti kilpailulainsäädännön
kannalta pitää olla se vertailurakennelma.
Elikkä tässä suhteessa olen yrittänyt
nyt vain perustella sitä, miksi minä nyt asetuin
selvästi kannattamaan ed. Perkiön lakialoitetta.
Tämä on ihan hyvää innovaatiotuotantoa
tällä puolella.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Ed. Pulliaisen puheenvuoroa en halua millään
tavalla muuten riitauttaa kuin todeta vain sellaisen asian, että kun
hän totesi, että kivihiililauhde on jo muuten
mukana, niin itse kysyin ja kysyn edelleenkin ed. Perkiöltä,
miksi ei kivihiililauhde ole tässä mukana. Hyvä aloite,
jos tämä lähtee siitä jalosta
ajatuksesta, että suojellaan Itämerta, mutta jos
se on sitten windfall-vaihtoehto, niin sitä itse en voi
kannattaa, mutta siinä mielessä, että se
olisi tällainen luontovero, joka suojelee Itämerta,
aivan hyvä aloite, ja silloin tätä voi
toki kannattaa, mutta ei windfallin sijasta.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun täällä on niin
paljon viisaita kansanedustajia, ed. Pulliainen ja ryhmätoverini
Perkiö, ja nyt tuli kaiken lisäksi vielä ministeri
Pekkarinen tänne paikalle, niin minähän voisin
kysyä, kun en tiedä yhtään mitään
tämmöisestä asiasta, että kun
tulee sitä lämmintä lauhdevettä,
siis sitä vettä, joka siitä ydinvoimalasta
tulee ja nyt johdetaan mereen, niin miksi ihmeessä ei rakenneta
putkea ja lämmitetä sillä taloja, kaukolämpöverkosto
lähellä olevaan kylään tai kaupunkiin
tai mikä siellä nyt on. Jos kerta pystytään maan
alle rakentamaan joku Nord Stream -putki, niin kai nyt
yksi putki pystytään rakentamaan ydinvoimalasta
kaupunkiin, eikö vaan?
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Voin vastata ed. Ukkolalle, että tässä on
kysymys juuri näistä hintasuhteista. Kun on lähes
ilmaista laittaa sitä lämpöä veteen, niin
silloin kannattaa sitä mieluummin laittaa sinne kuin investoida.
Osin tämä vesi on aika matalalämpötilaista,
ja sen hyödyntäminen vaatii lämpöpumppuratkaisuja
ja tällaista. Se vaatii investointeja, ja nämä hintarakenteet
ovat sellaisia, että tämä hyödyntäminen
ei kannata, ja siksi tälle pitää saada
hinta ja laittaa vero.
Mitä tulee sitten tähän veropohjan
laajentamiseen, minun puolestani veropohjaa voidaan laajentaa, mutta
tässä vaiheessa en nyt halunnut kuitenkaan ottaa
tähän ensinnäkään vesivoimaa, koska
vesivoimalla ei ole näitä päästöjä ja
se on siinä mielessä tämän windfall-keskustelun
ulkopuolella, ja toisekseen vientiteollisuuslaitoksia, koska nämä yritykset
ovat nyt aika kovassa ahdingossa tällä hetkellä.
Kolmanneksi en halunnut näitä energiantuotantolaitoksia,
joilla jo on (Puhemies: Minuutti on mennyt!) päästökaupparasitusta,
tähän enää ottaa mukaan.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Koska minä näin,
että ministeri Pekkarinen tuli paikalle, en malttanut olla pyytämättä tätä vastauspuheenvuoroa
ihan juuri siksi, että minä ajattelen hyvin vahvasti
tästä myös, niin kuin täällä on
edellä muutama puhuja todennut, että tämä ei
missään nimessä saa olla vaihtoehto windfall-verolle.
Sitä windfall-veroa me olemme nyt odottaneet tältä hallitukselta
kaksi vuotta ja menettäneet monta sataa miljoonaa euroa
sen ajan aikana. Minä todella nyt haluaisin viestittää tästä vahvasti,
että kun teillä oli juuri kehysriihi hallituksella,
tässä yhteydessä olisi ollut oiva paikka
jo vihdoin päästä päätökseen windfall-veron
suhteen. Minä elättelin toiveita, kun ministeri
Katainenkin sille välillä lämpeni. Eli
mikä mättää? Miksemme nyt saa
realistisesti tätä windfall-veroa, josta olemme
selvityksiä saaneet, tiedämme, että sillä on
edellytykset toimia jnp.? Miksei se asia tule päätökseen
ensin?
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin olen ed. Viitasen kanssa
aivan samaa mieltä, että ei tämä ole mikään
vaihtoehto windfall-verolle. Se on ihan toinen juttu.
Mutta ed. Tiusaselle: Minä vaan viittasin kivihiilen
kohdalla ed. Perkiön puheenvuoroon enkä mitään
muuta. Se oli sitaatti vaan eikä mitään muuta.
Tässä keskustellaan ed. Perkiön aloitteesta
ed. Perkiön ehdoilla, ja se on ihan reilu peli tällä tavalla.
Ed. Ukkolalle siitä, minkä takia sitten ei
ole niitä putkia vedetty sinne yhdyskuntiin elikkä sitä lämmintä vettä kaukolämpönä:
kun katsotaan sitä, arvoisa ed. Ukkola, mitä oltiin
kuuntelemassa Fennovoiman esittelyssä, niin kyllä on niin
kauaksi viety lähimmästä taajamasta Fennovoiman
laitoksetkin, että siinä rupeaa jo putket loppumaan
Rautaruukilta.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Yhdyn edellisiin puhujiin siinä mielessä,
että tässä on sinällään
hyvästä asiasta kyse. Itse olen ihmetellyt sitä asiaa
hyvin pitkään. Jo aikoinaan Puhoksen tehtaalla
olin aloiteasiamiehenä ja pyrin saamaan siellä hallintaan
aloitetoiminnalla, aloitekilpailulla, sen. Oriveteen laskettiin
lauhdevesiä valtavasti ja ilmaan sitten näiden
huippuimureiden kautta lämmintä, joka olisi voitu
ottaa veteen talteen, mutta silloin — se oli markka-aikaa — markka
oli niin kova konsultti, että kuulemma kahdessa vuodessa
olisi pitänyt saada maksettua se investointi takaisin,
koska energia oli niin halpaa. Sen takia tässä mielessä tämä ed. Perkiön
aloite lähtee samasta periaatteesta, jotta tässä euro
on paras konsultti. Sen takia muutama näkökulma
tähän kysymykseen.
Nimittäin tuntuu järjettömältä,
että meillä on varaa tuhlata energiaa sillä tavalla,
jotta hyötysuhde on olematon näissä,
ei pelkästään ydinvoimaloissa, vaan monissa
muissakin voimaloissa, joissa lauhde tuhlataan. Ensittäinkin
siihen pitäisi kyllä kehittää — tai
olen ymmärtänyt, että siihen ollaan kehittämässä — semmoisia
tekniikoita, että tästä matalammastakin
vedestä saadaan lämpö temmottua talteen
ja johonkin joko lämmitys- tai mahdollisesti jopa sähköenergiamuotoon.
Se hyötysuhde tietysti jää heikoksi niissä, mutta
uskon, että se tekniikka tulee vielä kehittymään.
Tuolla valiokunnassa, maassa ja metsässä, taisin
kysyä sitä, ja joku asiantuntija totesi, että mehän
olemme paneutumassa tuolla tekniikkapuolella.
Sitten se idea, mikä tässä on, on
se, että tämänhän pitäisi
olla vielä tehokkaampi tavallaan. Tosin tämä filosofia
on ihan oikein, elikkä katsotaan se ero tavallaan, sen
veden, mihin lasketaan, ja sitten sen laskettavan veden lämpötilan
ero. Siitähän pitää palkita,
jos vedetään neljään asteeseen
esimerkiksi se lämpötila. Minusta pitäisi vaatiakin
sillä tavalla, ja sitten se vero olisi aika kova. Jos se
firma ei lähde tekemään tämmöistä investointia,
niin sitten sen veron pitäisi olla progressiivisesti kohoava,
koska siitä palkittaisiin, kun otetaan mahdollisimman tehokkaasti lämpö talteen.
Mietin vaan tätä tekniikkaa. Tässä on
tehty sillä tavalla, 6 §:ssä ed. Perkiö on
tehnyt, jotta jos sitä lämpökuormituksen
määrää ei pystytä mittaamaan,
niin sitten on tämmöinen arviojuitsu tässä olemassa.
Tuolla polttolaitosten puolellahan on olemassa anturit, piirturit,
kaikki mahdollinen järjestelmä, jolla savukaasut
mitataan. Näkisin, että kun tässä on
kuitenkin aika rajattu tämä piiri — tämä ei
ole joka kotitaloutta koskeva — niin tässähän pitäisi
lähteä siitä — nämä ovat
sen verran massiivisia laitoksia, mitä tämä koskee — jotta
näihin kyllä olisi mahdollista tehdä samanlainen
järjestelmä, jossa olisi mittarit ja koko se juttu
menisi piirturin kautta, nähtäisiin joka vuorokaudenaikana,
joka tunti, mitä siellä tulee, onko miten tehokasta
se lämmön talteenotto sieltä vedestä,
jolloin se ei investointina olisi iso. Ja meillähän
on viranomaisia, jotka kävisivät katsomassa ne
piirturit, ei jäisi pelkästään
semmoisen arvion varaan joku juttu. Minusta tämä pitäisi saada
hyvin hallituksi toimenpiteeksi ja myöhemmin tietysti kattamaan
myös nämä muut, jos olisi tämmöinen
pilottijuttu nämä ydinvoimalat ja tämmöiset
isommat kohteet, jätevesiputsaamot. Silloin me saisimme
semmoinen järjestelmän, joka ei olisi mikään
harkinnanvarainen, ja tavallaan se kannustaisi ainakin siihen, jotta
sen veden lämpötila, joka lasketaan tuonne, olisi mahdollisimman
matala.
Sitten yksi asia tähän liittyen. Kun ed. Perkiö totesi,
että hän tulee tekemään uusia
aloitteita ja tämä on perusteellisesti näin
taulukoittain tehty, niin yksi vinkki vaan: seuraava aloitehan voisi koskea
vaikka Ämmässuon kaatopaikkaa ja yleensä näitä tämmöisiä.
Silloin kun on näitä kompostoreita tehty, ei siis
biokaasulaitoksia, siellä lasketaan valtavat määrät
hyvää energiaa hukkaan samalla tavalla kuin tässä.
Se vaan menee nyt vahingossa ilmaan tuonne ja aiheuttaa kasvihuonepäästöjä,
ja siitähän pitää ilman muuta
tehdä semmoinen verotusjärjestelmä. Niin
pitkään kuin nämä kompostorit
laskevat ilmaan nämä kasvihuonepäästöt
ja hyvät energiat, niin sitähän pitää verottaa.
Siitä tehtäisiin samanlainen systeemi, joka kannustaisi
tämmöisiin investointeihin, ja tulisi semmoisia
biokaasulaitoksia. Elikkä muutettaisiin nämä kompostilaitokset biokaasulaitoksiksi.
Silloin meillä sieltä kautta saataisiin huomattavaa
ilmastoetua ja samalla saataisiin energiaa. Siinä vihje,
kun olette taitava aloitteentekijä!
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti yritän sanoa pari kommenttia
Ensinnäkin, ihan mielenkiintoinen aloite, ja tätä varmaan
sietää selvitellä. Ei se nyt ihan pulmaton
kuitenkaan ole. Monia sellaisia seikkoja liittyy tähän
ehdotukseen, jotka varmasti kiinnostavat yhtäältä energiamarkkinoilla
toimivia, vähän eri näkökulmasta
itse kutakin, ja toisaalta varmaan myöskin veroministeriön
puolella voi olla kiperiäkin kommentteja tähän.
Mutta mikäs siinä, selvitetään
ja setvitään.
Mitä tulee taas tämän lämmön
johtamiseen kauaksikin ydinvoimapaikkakunnalta, silloin kun on ydinvoimalaitosten
mereen laskemasta lämmöstä kysymys, niin
minä olen ymmärtänyt, että niin
lähellä näitä ydinvoimaloita
ei tahdo oikein olla niin laajoja asuttuja tai rakennettuja yhdyskuntia,
että ne pystyisivät hyödyntämään
kaiken sen lämmön, minkä ydinvoimalaitokset
tuottavat. Nehän tuottavat paljon enemmän energiaa sinne
mereen, 70 prosenttia, ja 30 prosenttia tulee noita sähköjohtoja
pitkin meille. Arvioidaan, että vasta seuraavan, neljännen
sukupolven ydinvoimalaitoksissa voidaan nousta yli 40 prosentin siinä osuudessa,
joka tulee sitten sähkönä. Vielä tulevankin,
valmisteilla olevan, sukupolven tuotteesta pitkästi yli
50 prosenttia menee kuitenkin merien lämmitykseksi.
Arvoisa puhemies! Sallitaanko vielä hetki jatkaa?
Ensimmäinen varapuhemies:
Olkaa hyvä!
Arvoisa puhemies! Kun täällä nousi
esille tämä aloite vaihtoehtona windfall-voittojen
leikkaamiselle, niin ihan lyhyesti vaan totean, että vaikka
tervehdin tietyiltä näkökulmilta ihan
positiivisesti tätä esitystä, tätä ei kuitenkaan
hallituksessa katsota minkäänlaiseksi vaihtoehdoksi
windfall-voittojen leikkaamiselle, vaan ajatus on, että ensi
viikolla tiistaina meidän ministeriryhmämme käsittelee
nyt sitten seuraavan kerran tätä ehdotusta, joka
meillä on valmisteltu, ja jos se hyväksytään,
tuo varsinainen vero siirtyisi sen jälkeen valtiovarainministeriön
valmisteltavaksi. Se on veromuoto, millä aiotaan näitä windfall-voittoja
leikata.
On paljon käyty keskustelua siitä, johtaako windfall-voittojen
leikkaaminen sähkön hinnan nousuun. Olen ollut
itse siitä varma ja vakuuttunut, että ei johda.
No, me pyysimme kahdelta korkealta asiantuntijalta, Helsingin yliopiston asianomaiselta
professorilta ja Vattin tutkijalta, lausunnot, ja toisistaan riippumatta
aivan samanlaiseen johtopäätökseen, hivenen
erilaisella analyysilla, päätyivät nämä kaksi
korkeaa asiantuntijaa. Vastaus oli, että kerta kaikkiaan
tällainen veromuoto, jolla windfall-voitot leikattaisiin,
ei todellakaan mene hintoihin. Minusta on aika selväkin,
että se ei mene, koska kysymyshän on siitä,
että kun sähköä otetaan käyttöön,
erilaista kapasiteettia, mitä meillä on, niin
sitähän otetaan edullisuusjärjestyksessä muuttuvien
kustannusten osalta: ensin on vesivoima, sitten on ydinvoima, sitten
on chp, ja sitä tietä tulevat sitten kivihiili
ja kaasukombinaatit viimeisinä.
Näitten kahden ensimmäisen kategorian osaltahan
päästökauppajärjestelmä ei
millään tavalla vaikuta niiden hintaan, se ei
rasita tätä vanhaa vesivoimaa eikä vanhaa
ydinvoimaa, mutta sen sijaan se rasittaa tätä hiiltä ja
tätä kaasuvoimalaitosten tuottamaa sähköä.
Nyt kun päästökauppa nostaa näiden
hintaa, niin se antaa ansiottomasti hyötyä myöskin
tälle vanhalle vesivoimalle ja vanhalle ydinvoimalle. Tarkoitus
on, että tästä näiden ansiottomasti
saamasta hyödystä vain osa leikataan. Ei ole likimainkaan
tarkoitus kaikkea leikata, mutta osa on tarkoitus leikata pois tällä windfall-voittoverolla.
Tämä ei ole vain sen takia, että valtio
tarvitsee tällaisia veroja erilaisiin tarpeisiin, vaan
tämä on myöskin sähkömarkkinoilla
olevien erilaisten toimijoiden tasapuolisen kohtelun kannalta paikallaan
ja perusteltua. Minä aina muistan Tampereen energialaitoksen
tilanteen verrattuna vaikkapa Fortumiin tai Vattenfalliin. Tampereen energialaitos
on aivan tolkuttoman huonossa asemassa verrattuna Fortumiin ja Vattenfalliin markkinoilla,
ja nyt tämä windfall-voittojärjestelmä omalta
osaltaan pikkasen tasaa myöskin tätä markkinatilannetta,
eri toimijoiden välillä olevaa markkinatilannetta.
Minä luotan siihen, että aika pitkään
ajamani windfall-voittojen leikkaussysteemi menee nyt eteenpäin.
Oikeastaan missään Euroopassa muualla windfall-voittojen
tämäntyyppiselle syntymiselle kuin Pohjolan markkinoilla
ei ole perusteita ja edellytyksiä. Ruotsissa ja Norjassakin tämä vaikuttaa
jonkun verran. Nehän siitä hyötyvät
periaatteessa enemmän kuin Suomi, mutta Ruotsi ja Norjakin
perivät kiinteistöverotyyppisillä järjestelyillä osan
siitä voitosta pois, minkä heidän vesi-
ja ydinvoimayhtiönsä saavat tällä hetkellä tämän
järjestelyn, päästökaupan tuottaman
ansiottoman voiton, ansiosta. Osa sielläkin otetaan näillä metodeilla
pois näiltä yrityksiltä.
__________
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
__________
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ministeri Pekkariselle voisi todeta tässä,
että nyt äkkipäätä kun
tekisi johtopäätöksen, kun ydinvoima
on hyvin turvallista — näin on väitetty — ja
kun olette puuhastellut näitten lupien myöntämisen
piirissä, niin eikös nyt pitäisi sanoakin,
jotta nyt nämä valitut paikat ovat ihan täysin
vääriä. Meidänhän pitäisi
saada ydinvoimala ehdottomasti tähän Helsingin,
Pääkaupunkiseudun, viereen, jolloin saataisiin
lämmitettyä tämä Pääkaupunkiseutu
kokonaan.
Toisaalta sitten tästä lämmönkäytöstä muuten:
jos ydinvoimalat ovat hyvin turvallisia, niin miksi me emme sitten
ohjaa rakentamista sillä tavalla, jotta kasvihuoneet olisivat
sitten näiden ydinvoimaloiden vieressä ja kalankasvatuslaitokset,
koska silloin olisi ilmaista energiaa? Nyt me tuomme öljyä,
lämmitämme aina kasvihuoneet sitten öljyllä,
ja siinä olisi ihan ilmaista, hyvää energiaa
käytössä.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Meillä Temmissä nyt ei ole
vielä puuhasteltu näitten lupahakemusten kanssa.
Ne ovat nämä kolme firmaa puuhastelleet, kun ne
ovat näitä hakemuksia tehneet. Me olemme vaan
lähettäneet ne nyt sitten, kun ne ovat meille
tulleet, lähinnä Stukille jatkoselvityksiä,
lausuntoja varten. Myöhemmin vasta alkaa varsinainen arviointi
tuolla ministeriössä.
Mitä tulee siihen, että ydinvoimalaitokset
tulisivat keskelle kaupunkia: Se on totta, että siinä tapauksessa
tämä lämmön hyödyntäminen
olisi kyllä huomattavan paljon helpompaa, niin että siitä vaan
ehdotuksia tekemään. En ole kyllä havainnut,
että olisi tehty. Minä olen ymmärtänyt, että esimerkiksi
Loviisasta ajateltu putki Helsingin seudulle edellyttäisi
ei vain esimerkiksi nykyisen Helsingin kaupungin mukaan tulemista sen
piiriin vaan koko tämän Pääkaupunkiseudun.
Tarvitaan valtava kuorma. Kaiken lisäksi sillä välillä taitaa
vielä sen höyryn tai veden lämpö aika
lailla laskea. Ei taida olla ihan yksinkertainen asia.
Mitä tulee vielä siihen, kun windfall-voittovero
ei ole ollut tähän mennessä käytössä,
paljonko on menetetty: Aina voidaan laskea, paljonko on menetetty.
Minä voisin laskea, kuinka paljon on menetetty sinä aikana,
kun edellisen valtiovarainministerin toimesta ei asiaa hoidettu.
Se olisi varmaan jo vuodet 2007 ja 2006, ne vuodet vähintäänkin,
ollut voimassa, ja tällä tavalla. Ei minusta kannata
näillä nyt enempää leikkiä.
Yritetään nyt saada tämä järjestelmä toimimaan
ja voimaan.
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tässä on moni edustaja ollut Itämeren
asialla, kuten ed. Anne-Mari Virolainen ja muitakin. Mutta tässä on
tullut myös hyvin esiin tämä elinkeinonäkökulma.
Nyt oikeastaan, kun summaamme näitä ajatuksia,
eikö tässä jonkinlainen lämpöklusteritutkimusohjelma pitäisi
saada aikaan? Ihan ministeri Pekkariselle terveisiä sinne
ministeriöön, että nyt voisi joku työryhmä vähän
miettiä, mitä elinkeinoja tällaisen lämmön
tuottamisen ympärille voitaisiin järkevästi
rakentaa. Ei ole tosiaankaan tomaattiviljelmiä pahemmin
syntynyt.
Ed. Lahtela otti aivan hyvän asian esiin myös: varmasti
pystytään mittaamaan ihan putken päästä nämä lämpömäärät
ja lämpötilat, totta kai, ja veden määrät
siellä.
Ed. Pulliainen otti esille tämän hyötysuhteen. On
kyllä hämmästyttävää,
että aika alhainen tämä ydinvoiman hyötysuhde
on, (Puhemies: Minuutti on mennyt!) se täytyy tunnustaa.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Perkiölle tiedoksi, että semmoinen
kartoitus, mitä te juuri ministeri Pekkariselta pyysitte,
on tehty, ainakin yksi, ja se on oikein iso luntta. Minäkin
olen sen lukenut aikoinaan. Se on tehty Haapaveden lauhdevoimalaitoksen
lauhteen hyväksikäytöstä, ja
se on paksu pumaska. Oli innovaatiokykyä näillä.
Siinä oli lasinalaisviljelyksestä lähtien
kaikkea mahdol-lista.
Pia Viitanen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Harmi, että ministeri Pekkarinen
ennätti nyt lähteä pois. Nimittäin
olisin nyt kuitenkin halunnut todeta sen, mitä viime hallituksen
loppupuolella tapahtui. Eli nimenomaanhan sosialidemokraattien aloitteesta
se käynnistettiin: sosialidemokraattinen valtiovarainministeri
käynnisti tämän selvityksen ja teki pohjatyöt
siinä, että tämä windfall-vero
olisi ollut selvitettynä ja valmiiksi käyttöön
otettavissa. (Ed. Mannisen välihuuto) — Kyllä minä puhun
ihan totuuden, ed. Manninen. Voitte sitten käyttää oman
puheenvuoronne myöhemmin, mutta nyt on minun vuoroni puhua,
ja sanon kyllä, että juuri näin siinä kävi. — Harmi,
että tämä kaksi vuotta tässä nyt
on odotettu. Toivottavasti tämä nyt menee eteenpäin,
niin kuin ministeri Pekkarinen tuntuu uskovan.
Se, mikä oli tärkeää, mitä hän
ei tuossa nyt sanonut ääneen, mutta mikä on
meidän kannaltamme tietenkin tärkeää täällä eduskunnassa
tietää, on sitten se, kuinka paljon tällä mallilla
arvioidaan niitä tuloja valtiolle tulevan. Eli se on myös aivan
olennaista, että saadaan sitten sitä kautta lisätuloa.
Mutta nämä kaksi vuotta on tässä nyt menetetty.
Nämähän ovat olleet sosialidemokraattien
esityksiä vaihtoehtobudjeteissamme koko ajan. Me olemme
arvioineet välillä 300 000:ksi, välillä vähän
ylikin, sen tuoton, ja ne ovat hyvin varovaisia arvioita kaikkinensa.
Siksipä minä olin aluksi vähän
epäileväinen sen suhteen, kun olen ed. Perkiönkin
kanssa joskus täällä vaihtanut ajatuksia
windfall-veron hyödyllisyydestä, onko tämä aloite
tehty siksi, että tämän aloitteen avulla
haluttaisiin ikään kuin johtaa se päätöksenteko
pois siitä windfall-verosta, mutta ilmeisesti näin
ei ole, ja näitä ei pidä sitten toivottavasti
nähdä vastakkaisina.
Valitettavasti en kuullut ed. Perkiön esittelypuheenvuoroa,
koska tulin saliin myöhemmin. Sitä pidän
hyvin tärkeänä, että tällaisia
tehdään, uusia innovaatioita toki pitää olla,
pitää heitellä tällaisia esityksiä.
Mutta kuten kuulimme ministeri Pekkarisenkin vastauksesta, on selvää,
etteivät tällaiset asiat nopeasti etene. Tässä on
varmasti paljon teknisiä selvitettäviä asioita
ja monia muita asioita. Niin kuin ministeri sanoi, sietää selvitellä.
Mutta selvää on, että nopeasti tämä ei
käy, ja siksipä se windfall-veron voimaantulo on
(Puhemies: 2 minuuttia!) äärimmäisen
tärkeää kaikkinensa.
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Viitaselle haluaisin selventää,
että kannattaisi lukea oikeustieteen tohtori Kalle Määtän
viime hallituskaudella tekemä selvitys, joka on tehty juuri
teidän ministerinne aloitteesta siellä valtiovarainministeriössä.
Se on hyvin seikkaperäinen selvitys tästä asiasta.
Ja kun sitä lukee, tulee kyllä siihen johtopäätökseen,
että ei sitä windfall-voittoveroa noin vaan pystytä järkevästi
kasaamaan. Täällä aiemmin jo perustelin,
miksi se on erittäin epäloogista yritysverotusta.
En haluaisi antaa sellaista viestiä elinkeinoelämälle,
että minkä tyyppistä voittoveroa tahansa
voidaan ruveta lisäverottamaan, että ei ole sellaista
vakaata toimintaympäristöä. Ympäristöhaitan
perusteella on huomattavasti järkevämpää verottaa
kuin jotain enemmän abstraktia (Puhemies: Minuutti!) vain,
ansiotonta voittoa.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kyllä minä nyt niin uskon,
että kun hallitus toivottavasti vihdoin aikoo saada tämän
windfall-veron aikaiseksi, niin toivottavasti se nyt silloin tarkoittaa
sitä, että tämä mahdoton yhtälö,
mistä ed. Perkiö omassa puheenvuorossansa puhui,
on ratkaistavissa ja toivottavasti ratkaistu, ja näin minä uskon.
Itse asiassa tämä olisi ollut valmista kauraa — vai
mitä, ed. Pulliainen? — pistää saman
tien windfall-vero pystyyn jo parikin vuotta aikaisemmin.
Mitä tulee sitten tähän veron laatuun,
niin kyllä minä tässä nyt kuitenkin
sitä korostaisin, että windfall-verohan on nimenomaan
voiton verotusta, ansiottoman voiton verotusta, ja se on myös
oikeudenmukaisuuskysymys. Miksemme voisi myös tästä näkökulmasta
näitä ansiottomia arvonnousuja verottaa? Mielestäni
ihan hyvin ministeri Pekkarinen puhui myös siitä,
että tämähän tasoittaa myös
sitä kilpailutilannetta eri toimijoiden välillä,
ja sitä kautta (Puhemies: Minuutti täyttyy!) näkisin,
että tässä on kaikki hyvät perustelut.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen hyvin muistutti mieliimme
Pohjanmaalla toimivan turvetta käyttävän
lauhdevoimalan. Siinä on mielestäni juuri tämän
energiantuotannon varsinainen musta ruusu, kun ajattelemme sitä,
että se todella rasittaa luontoa hyvin laajasti turpeen
ottamisen johdosta, aiheuttaa sisävesien rehevöitymistä.
Ja sitten se hiilidioksiditase on aivan kohtuuton, ja se käyttää vielä,
tai sillä on ainakin mahdollisuus käyttää,
hyväkseen syöttötariffia. Sen lisäksi
myöskin turpeen varastointikorvauksia on autettu ja myöskin
arvonlisäveroa madallettu, niin että kaiken kaikkiaan
tässä on ongelma.
Mutta sitten tähän ed. Perkiön lakialoitteeseen
19/2009. Tietysti aloitteen pääasiallisen
sisällön kohdalla todetaan, että tämä on
käsitettävä windfall-verotuksena, se
on edustajan lähtökohta. Mielestäni tätä voitaisiin
käsitellä positiivisesti, jos se on luonnonhaittaverotukseen
liittyvä asia, niin kuin mielelläni näkisin.
Silloin sitä voi kannattaa, muttei windfallin sijasta.
Kun ed. Viitanen täällä jo puhui — ja
on kohtuullisen usein puhunut — tästä sosialidemokraattien
aloitteesta, niin mielestäni ministeri Pekkarinen totesi
aivan hyvin, että tämän asian kanssa
on turha puoluepolitikoida. Suomi tarvitsee windfall-verotuksen,
(Ed. Viitasen välihuuto) ja annan puolestani — ja
uskon, että tekin, ed. Viitanen, annatte — täyden
tuen nyt ministeri Pekkariselle, että hän tuo
tämän asian tähän taloon ja
saamme sen lainsäädäntöön.
Sanna Perkiö /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Mitä tulee tähän
windfall-leikkaukseen juuri tässä lakialoitteessa,
niin verotusperuste on tässä otettu päästökaupasta,
mutta sehän ei ole lainkaan välttämätöntä.
Verotusperusteena voi olla myöskin joku aivan muu luku,
jolla kerromme sitten tämän terawattituntimäärän,
ja sitä kautta saamme sille verolle jonkun summan.
Minusta oli aika hämmästyttävää tehdä tätä laskelmaa,
kun otin nämä ominaispäästöt
ja päästökaupan ja sain luvuksi 350 miljoonaa
euroa, mikä on suurin piirtein sama summa, mitä on
arvioitu joissakin laskelmissa windfall-voittoveron tuotoksi. Se
oli aika hämmästyttävä kokemus.
Ajattelin, että se voisi ihan olla vaikka dekadia pienempi,
mutta tällainen luku sieltä vaan tuli ihan tämän
yhtälön ratkaisuna taikka tämän laskukaavan
perusteella, (Puhemies: Minuutti on mennyt!) jonka olen laatinut.
Pia Viitanen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ihan vain lyhyesti ed. Tiusaselle totean:
Jos ei tässä paikassa, eduskunnassa, saa puhua
siitä, mikä on poliittisten puolueiden tavoite,
niin missä ihmeessä siitä saa puhua, ja
miksi poliittiset puolueet on ylipäätään
sitten keksitty, jos ei puolueilla ole omia tavoitteita, omia ihanteita,
minkä pohjalta yhteiskuntaa kehitetään?
Minä olen hyvin ylpeä siitä, että meillä sosialidemokraateilla
on monia hyviä ympäristöveroesityksiä esimerkiksi
omissa vaihtoehdoissamme, ja niitä kyllä haluan
todella tuoda täällä esiin. Ja totta
kai, silloin jos hallitus tulee samoille linjoille ja toivottavasti
etenee tässä asiassa, ed. Tiusanen, niin annamme
kaiken tuen, kaiken tuen, ministeri Pekkariselle siinä,
että hän tuo sen lakialoitteen. Me olemme kaksi
vuotta ilmoittaneet, että tämä tuki tulee,
kunhan se laki vaan tänne tuotaisiin, eli tästä on
kysymys. Mutta sitä minä paheksun, jos me täällä salissa,
jos me puolueiden edustajat täällä eduskunnassa,
sanomme, että ei saa kertoa puolueiden tavoitteista, sitä minä ihmettelen
todella paljon.
Esa Lahtela /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä windfall-vero ikään
kuin jollakin tavalla kytkeytyy tähän ydinvoimaan, vähän
toisessa muodossa.
Mutta sitten kun vesivoimaa katsotaan, niin minä koen
sillä tavalla tämän vesivoiman, että kun
tuolta taivaalta sataa vettä kaikkialle Suomeen, niin minusta
se jotenkin tuntuu hassulta, jos sitten meillä on vielä Mankala-periaate,
että sitä ei edes voi verottaa, kuka omistaa ne
myllyt. Eikös kuitenkin olisi aika kohtuullista noin muutenkin,
jotta kaikki voivat nauttia siitä elikkä että verotuksella
otetaan tietty siivu pois sieltä, jolloin kaikki suomalaiset
ihmiset tällä niemellä voivat nauttia
siitä veden tuomasta energiasta? He kyllä voivat
nauttia ja mennä tuonne, ja tukka kastuu, ja muuten tuntuu
mukavalta, ja voi uida tuolla, mutta minusta on aika törkeätä,
että se on nyt kapitalisoitu ja että jotkut firmat
ovat voineet saada omistukseensa sen veden ja nauttivat siitä voitosta.
(Puhemies: Minuutti on täysi!) Sen takia pitää yhteiskunnan
saada osansa, ja windfall-vero on sen tyyppinen tässä.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Missään tapauksessa en halua
estää ed. Pia Viitasta puhumasta puolueensa tavoitteista
tai yleensäkään en ole sitä mieltä,
ettei täällä pidä puhua poliittisista
tavoitteista. Mutta kun ed. Pia Viitanen sanoo, että kaksi vuotta
on mennyt (Ed. Pia Viitanen: No niin on mennyt!) ja "me sosialidemokraatit",
ja kun ministeri Pekkarinen sanoo, että entäs
se edellisen hallituksen valtiovarainministeri, jos hän
olisi tehnyt sen homman, olisi saatu vuodet 2006 ja 2007, niin kuin
hän sanoi täällä, niin se menee tällaiseksi
puoluepoliittiseksi nokitteluksi, kun me nyt tarvitsemme sen hallituksen
lakiesityksen tähän taloon, että voimme
säätää windfall-lainsäädännön.
Antti Vuolanne /sd:
Arvoisa puhemies! Windfall-voitot, jotka ovat ansiottomia,
johtuvat markkinoiden toimimattomuudesta. Silloin on aiheellista
kysyä, niin kuin sosialidemokraatit ovat kysyneet, pitäisikö näitä ansiottomia
voittoja sitten saada parempaan käyttöön,
esimerkiksi siihen, että kehitetään sellaisia
energiantuotantomuotoja, jotka olisivat ympäristöllisesti
kestävällä pohjalla.
Mutta nyt täytyy huomata myös se, että windfall-voitot,
jotka tulevat päästöttömille
energiamuodoille, on nimenomaan tarkoitettu ohjauskeinoiksi. Kun
uutta energiantuotantokapasiteettia luodaan, niin siinä silloin
valtio suosii tiettyjä tuotantotapoja toisten tapojen kustannuksella. Nyt
kuitenkin on jo eduskunnan päätöksellä rajattu
se, että uutta kapasiteettia esimerkiksi sähkön
tuotantoon ei voi päästöttömältä pohjalta luoda
lisää, joten sitten syntyy näitä ylimääräisiä ansiottomia
voittoja. Keskeinen kysymys olisi nyt se, että saisimme
energiamarkkinat toimimaan siten, että synnyttäisimme
kotimaista päästötöntä energiantuotantoa
lisää, ja sillä myös osaltaan
korvattaisiin sitten saastuttavampaa ja ei-kestävää,
hiilidioksidipäästöjä tuottavaa
energiantuotantoa.
Sitten kun tuossa keskustelussa tuli esille tämä,
voisiko esimerkiksi ydinvoimaloiden jäähdytysvettä (Puhemies:
2 minuuttia) käyttää vaikka kaukolämmössä,
niin silloin tarvitsisi rakentaa näitä voimaloita
riittävän lähelle suuria keskuksia.
Oras Tynkkynen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Perkiö kritisoi windfall-veroa
sillä perusteella, että olisi loputon suo, jos
aletaan puuttua kaikkiin erilaisiin ansiottomiin voittoihin, joita
yhteiskunnan päätöksillä syntyy.
Näkisin kyllä itse, että päästökaupan
sivutuotteena syntynyt windfall-voitto on aika poikkeuksellinen
jo suuruusluokkansa takia. Harvalla yhteiskunnan päätöksellä on
suoritettu puolen miljardin euron suuruusluokkaa oleva tulonsiirto
kuluttajilta ja sähkönkäyttäjiltä muutamille
suurille energiayhtiöille, joten ehkä se ansaitsee
erityiskohtelun. Pidän myös hieman erikoisena
sitä ajatusta, että jos yhteiskunnallisella päätöksellä voidaan
toisaalta luoda ansiottomia voittoja, niin sitten yhteiskunnallisilla
päätöksillä ei niitä ansiottomia
voittoja saisi leikata. Se ei kuulosta aivan johdonmukaiselta.
Ed. Perkiö perusteli teollisuuden rajaamista tämän
veron ulkopuolelle sillä, että ei nyt ole paikallaan
rasittaa teollisuutta lisäkustannuksilla. Kuitenkin, kuten
ed. Pulliainen totesi, itse asiassa tämä vero
lisäisi Mankala-periaatteella tuotetun ydinsähkön
kustannuksia sen ostajille ja sitä kautta vaikuttaisi aika
merkittävään osaan suomalaista teollisuutta
ja lisäisi sen kustannuksia.
Ed. Viitanen kyseli, kuinka paljon tuottoja windfall-vero voisi
saada aikaan. Muistelen ministeri Kataisen julkisuudessa arvioineen,
että suuruusluokka voisi olla 30—300 miljoonaa
euroa vuodessa, riippuen tietysti siitä verotasosta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin vielä kiitän
ed. Perkiötä tästä lakialoitteesta,
tämä keskustelu on ollut mukava, hyvä,
ja se jatkuu, kun saamme nyt hallituksen esityksen windfall-veroista.
Silloin voimme palata tähän asiaan uudestaan,
katsoa, mitenkä hallitus nyt sitten perustelee sen oman
esityksensä, ja sitten katsomme, onko ekolokeroa tälle
vaihtoehdolle vai ei. Mutta tällä perusteella
ei voida hallituksen esitystä windfall-verosta kyllä poistaa agendalta,
se on ihan selvä asia.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Ihan lyhyesti vielä tästä windfall-verosta
lähinnä vesivoimanäkökulmasta.
Vielä jatkan sitä filosofointia, minkä aloitin
tuossa vastauspuheenvuorossa. Minusta pitäisi miettiä koko
tämä vesivoimakysymys sillä tavalla,
miten joku voi omistaa ne vedet. Niitä ei ole monta tämäntyyppistä asiaa kuin
vesi, näidenhän pitäisi kaikkien olla
silloin valtion omistuksessa. Elikkä se tuotto tulisi suoraan
valtion kassaan, ei mitään veroja, vaan kokonaan,
se tuotto tulisi valtion kassaan, eikä joku yksityinen
voisi nauttia niistä millään Mankala- tai
muulla sellaisella periaatteella, että sillä yksityiset
firmat jakavat voittoa. Kaiken lisäksi, kun nämä ovat
vielä kauppatavaraa, se omistajuus saattaa mennä vaikka
mihin maailman ääriin näissä.
Norjassa taidettiin olla sen verran viisaita, että kun
ne aikoivat myydä vesivoimaa, niin Norjan valtio taisi
mennä peliin, eivätkä ne myyneetkään
sitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Todella, samoin kuin ed. Pulliainen aikaisemmin,
haluan todeta, että ed. Perkiön aloite todella
viritti hyvän keskustelun. Erityisesti sen teki eläväksi
se, että täällä oli ministeri
Pekkarinen vakuuttamassa siitä, että varsin pian
windfall-verotuslainsäädäntö etenee.
Se on positiivinen uutinen hallituksen suunnasta, ja sillä tavalla
päästään eteenpäin.
Toinen mielenkiintoinen asia, mihin ed. Perkiö kiinnitti
itse huomiota, on se, että hän sai laskemalla,
ehkä yhteisöveroprosentin kautta, tuotosta noin
350 miljoonaa, sen saman tuloksen, mikä muuten on ollut
liikkeellä — mieluummin todella se 350 miljoonaa
euroa kuin joku 30 miljoonaa. Tästä lähtökohdasta
sillä rahalla olisi niin paljon myöskin substanssia,
että sillä tehtäisiin aika tavalla ympäristötekoja,
jos se sitten sillä tavalla myös kohdennettaisiin.
Sanna Perkiö /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos näistä kannustavista
puheenvuorosta ja vilkkaasta keskustelusta, jota täällä on
käyty, ja evästyksistäkin — varmasti
tätäkin lakialoitetta on vielä mahdollisuus
parantaa. Jatkan edelleen työtäni näitten
ympäristöperusteisten lakialoitteiden, veroaloitteidenkin
ehkä, tekemiseksi. Katsomme sitten, mikä mahtaa
seuraava puheenaihe olla. Kiitoksia paljon!
Keskustelu päättyi.