4) Laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun
lain 7 §:n muuttamisesta
Erkki Pulliainen /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos jonkun valiokunnan, niin nykyisen liikenne-
ja viestintävaliokunnan, aiemmin liikennevaliokunnan, asioissa
tulee mieleen, millähän ihmeellä konstilla,
mekanismilla, lainvalmistelu voisi hivenen parantua. Kyseessä saattaa
olla ihan henkilöresurssien puute eikä sinänsä ammattitaidon
puute, mutta jatkuvasti on jotakin entraamisen varaa, kun esitys
on täällä eduskunnassa ollut ja laiksi
sitten muodon saanut. Siitä on tälläkin
kertaa kysymys.
Arvoisa puhemies! Kysymys on laista kaupallisista tavarankuljetuksista
tiellä annetun lain 7 §:n muuttamisesta. Tämän
lain kaupallisista tavarankuljetuksista 7 §:ssä käsitellään
ilman lupaa sallittua kaupallista liikennettä ja nimenomaan
todetaan, milloin lupaa ei tarvita. Niinpä siellä on
semmoinenkin kohta kuin kohta 10, jossa sanotaan, että lupaa
ei tarvita suoritettaessa postipalvelulaissa tarkoitettua postinkuljetusta postitoimiluvan
haltijan hallinnassa olevalla ajoneuvolla. Siitä on jäänyt
pois loppuosa elikkä "eikä postinjakelua postitoimiluvan
haltijan työntekijöiden toimesta". Tämä on
johtanut nyt siihen tilanteeseen, että Itellan elikkä ex-
Suomen Posti Oy:n konttorissa on asiaa tutkiskeltu, ja kun se on
jätetty pois, niin sittenpä on saanut virkahenkilö siellä firmassa
päähänsä, että lähetetäänpä näille
aamuöisin postia jakaville autoilijoille kirje ja ilmoitetaan,
että kun on jäänyt pois, niin tätä lakia
pitää ruveta lukemaan niin kuin se kirjoitettu
on, ja se on sitten kirjoitettu niin, että siinä on
se kahden tonnin kokonaismassaraja vastassa.
Aikoinaan, kun näitä rekrytointeja suoritettiin,
silloin ei kukaan tullut kertoneeksi näille yrittäjille
ja postinjakelijoille, että tällä auton
kokonaismassallakin on jotakin merkitystä. Nyt sitten tuli
ilmoitus, että joo, jos ette tämän vuoden kesäkuun
loppuun mennessä vaihda tätä kulkuneuvoanne
alle kahden tonnin kokonaismassaa olevaan kalustoon, niin teille
ohkoosesti tässä käy ja joudutte luopumaan
siitä kalustostanne tai vaihtamaan sen parempaan, kelpoisempaan,
tai toinen vaihtoehto, että te rupeatte firman autoilla hoitelemaan
tätä jakelua. Elikkä siis joka tapauksessa
se on taloudellinen rasite näille aamuöisin toimiville
tahoille.
Mielenkiintoistahan tämmöisessä tapauksessa
on, että kun se on fibaus, niin eihän poliisi tämmöisiin
yksityiskohtiin kiinnitä huomiota. Jos lainvalmistelijalta
jää jokin asia unohduksiin, jää tarkistamatta
se, mitä on tullut paperille pantua, ja täällä eduskunnassakaan
ei ole hoksattu, että loppuosa puuttuu tuosta virkkeestä,
niin ei sitten poliisikaan tiennyt yhtään mitään,
mitähän sen pitäisi valvoa.
Arvoisa puhemies! Enpä sitten keksinyt mitään
muuta kuin että ryhdynpä pelastusenkeliksi ja
liikenne- ja viestintävaliokunnalle annan valmiin mallin,
että hoitakaa nyt fibauksenne pois. Tässä on
vielä aikaa hoitaa tämä homma, tämä asia.
Kun ministeriöstä Hörkön ottaa
asiantuntijaksi, joka on tämän lain alkuperäinen
valmistelija, niin hän ilmoittaa, että ilman muuta,
ja sillä tavalla saa valiokuntakin suorituspisteen aikaiseksi.
Eipä muuta.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kannatan ehdottomasti ed. Pulliaisen
aloitetta. Olen paininut Varsinais-Suomessa saman ongelman kanssa.
On ilmeistä, että liikenne- ja viestintäministeriö on
tekemässä lainmuutosta tässä asiassa.
Pidän kuitenkin hyvänä, että ed.
Pulliainen tätä kiirehtii. Parasta olisi, että eduskunta
hyväksyisi lakialoitteen ja asia tulisi nopeasti ratkaistuksi.
Ratkaisu tarvitaan ennen 1.7.2009.
Itella eli Posti Oy lähetti 16.12.2008 kehityspäällikkönsä,
työsuojelupäällikkönsä sekä luottamusmiesten
allekirjoittaman kirjeen, jossa edellytetään 53:a
lehtiä jakavaa henkilöä ostamaan uusi
auto, joka täyttää lain kaupallisista
tavarankuljetuksista 7 §:n velvoitteet koskien auton painon
rajoittamista 2 000 kiloon.
Eduskunta käsitteli lakia kaupallisista tavarankuljetuksista
vuonna 2006. Hallitus toi eduskunnalle 31.3.2006 lakiesityksen,
jossa se esitti, että luvanvaraisuudesta vapautettaisiin
alle 2 400 kilon painoiset ajoneuvot. Raja oli tuolloin
1 700 kiloa. Hallitus haluaisi vapauttaa luvasta kotihoitoon
liittyvät paikalliset kuljetukset ja kunnan opetustoimeen
liittyvät kuljetukset kunnan ajoneuvolla. Lisäksi
luvasta vapautettuja kuljetuksia ovat eräät tien-
ja kadunpitoon liittyvät kuljetukset, kuntien ja yhteisöjen
eräät omat kuljetukset sekä kuntien järjestämien
eräiden palvelujen kuljetukset, postinjakelu, ruumiinkuljetus
sekä ammattiopetukseen liittyvät kuljetukset.
Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta
alensi rajan 2 000 kiloon. Nyt Posti on tulkinnut asian
niin, että 2 000 kilon raja koskee myös
lehtien jakelua, jota yksityiset henkilöt omilla autoillaan
hoitavat. Suomessa on alueita, joilla lehtien perillevieminen edellyttää nelivetoista,
yli 2 000 kilon ajoneuvoa. Näistä tosiasioista
ja lain sisällöstä piittaamatta Posti
Oy on esittänyt vaatimuksensa uusien ajoneuvojen ostosta,
joka edellyttää siis investointia 53 lehdenjakajalta.
On erittäin tärkeätä, että liikenne-
ja viestintäministeriö sekä lääninhallitukset
selventävät lakia kaupallisista tavarankuljetuksista niin,
että yksityisten on mahdollista jakaa edelleen lehtiä yli
2 000 kilon autoilla. Lain tarkoituksena ei ole ollut lehdenjakelun
estäminen. Kävi kuitenkin niin, että Posti
Oy tulkitsee lakia tahtomallaan tavalla.
Arvoisa puhemies! Itse epäilen, että Postilla oli
tässä asiassa muita tarkoitusperiä. Sitä ihmettelen,
miksi Postin perus- ja varhaisjakelun luottamusmiehet sekä työsuojelun
erityisvaltuutettu olivat tämän hankkeen takana.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Tässähän minun
mielestäni Posti noudattaa lakia eikä kai ole
varaa jekylöidä, mikä on lainsäädäntö ollut.
Mutta en tiedä, onko tässä sitten joitakin taka-ajatuksia,
niin kuin edellinen puhuja totesi.
Tässä on ihan selvä virhe tapahtunut.
Tietokone on nimittäin sen hännän nielaissut
pois sieltä, siinä on tapahtunut tekstinkäsittelyvirhe
vahingossa, tämähän on ihan selvä tapaus.
Sen takia minusta tämä ed. Pulliaisen aloite on
tosi hyvä, ei kun kaivetaan esille se teksti — tosin
nyt on ed. Pulliainen kyllä löytänyt
sen tekstin tässä. Minusta tämä on
pikku juttu, liikenne- ja viestintävaliokunta uskoakseni
kyllä puuttuu tähän asiaan. Itse satun
olemaan varajäsenenä siinä, ainakin kokeilen
ponnistella tämän puolesta. Vaikka tässä ei
ole kuin ed. Pulliaisen nimi, niin yksi nimi tässä on
sen verran iso ja vahva. Tämä pitää hoitaa
kuntoon.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä ed. Pulliainen saa myös
tästä suorituspisteen, ehdottomasti. Valiokunta
tehnee niin kuin täällä ed. Esa Lahtela
totesi ja niin kuin ed. Pulliainen aikaisemmin, eli hoitaa sen kuntoon. Ei
oikein tarvitse enää minkään
mutkan kautta kuljettaa tätä asiaa, se on selvä juttu.
Paperi on valmiiksi kirjoitettu, ja valiokunta tehnee tässä parhaansa.
Valiokunnan puheenjohtaja ed. Martti Korhonen uskoakseni ottaa tähän
asiallisen kannan ja vie asian päätökseen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tässä en nyt viitsinyt
ruveta suuria tunnustuksia tekemään, mutta minähän
olin aikaisemmin liikennevaliokunnan puheenjohtaja. Olin liikennevaliokunnan
jäsenenä silloin, kun tämä töppäys tehtiin,
elikkä minä olen yksi niitä rikollisia
tässä. Se suorituspiste on kyllä hyvin
vaatimaton, mikä tästä tulee, jos itse
on töppäilyissä mukana. Siinä suhteessa
tässähän ei ole mistään
muusta kuin nokanvalkaisusta kysymys. Tämä homma hoituu
niin yksinkertaisesti, että ministeri Vehviläinen
toteaa lyhyesti ja ytimekkäästi valiokunnan puheenjohtajalle
Korhoselle, että tämä homma otetaan käsittelyyn,
ja se hoituu tänne saliin saman tien.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen tässä nyt
pahoittelee näitä aikaisempia virheitään,
mutta kyllä hän tyylipisteet tästä ansaitsee,
että toimii nopeasti.
Olen myös saanut yhteydenottoja näiltä paikallisilta
postinkuljettajayrittäjiltä, jotka kuitenkin ovat
Itellan työntekijöitä. Mielestäni
tässä on käynyt aivan sama asia kuin äskeisessä rikoslain käsittelyssä,
kun notaarien vihkimisen osalta oli tullut kömmähdys,
samalla systeemillä tämä on mennyt. Vien
viestinne täältä ihan varmasti liikenne-
ja viestintävaliokuntaan, että homma tulee hoidetuksi.
Keskustelu päättyi.