Täysistunnon pöytäkirja 31/2009 vp

PTK 31/2009 vp

31. TORSTAINA 26. MAALISKUUTA 2009 kello 16.01

Tarkistettu versio 2.0

4) Laki kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain 7 §:n muuttamisesta

 

Erkki Pulliainen /vihr(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa puhemies! Jos jonkun valiokunnan, niin nykyisen liikenne- ja viestintävaliokunnan, aiemmin liikennevaliokunnan, asioissa tulee mieleen, millähän ihmeellä konstilla, mekanismilla, lainvalmistelu voisi hivenen parantua. Kyseessä saattaa olla ihan henkilöresurssien puute eikä sinänsä ammattitaidon puute, mutta jatkuvasti on jotakin entraamisen varaa, kun esitys on täällä eduskunnassa ollut ja laiksi sitten muodon saanut. Siitä on tälläkin kertaa kysymys.

Arvoisa puhemies! Kysymys on laista kaupallisista tavarankuljetuksista tiellä annetun lain 7 §:n muuttamisesta. Tämän lain kaupallisista tavarankuljetuksista 7 §:ssä käsitellään ilman lupaa sallittua kaupallista liikennettä ja nimenomaan todetaan, milloin lupaa ei tarvita. Niinpä siellä on semmoinenkin kohta kuin kohta 10, jossa sanotaan, että lupaa ei tarvita suoritettaessa postipalvelulaissa tarkoitettua postinkuljetusta postitoimiluvan haltijan hallinnassa olevalla ajoneuvolla. Siitä on jäänyt pois loppuosa elikkä "eikä postinjakelua postitoimiluvan haltijan työntekijöiden toimesta". Tämä on johtanut nyt siihen tilanteeseen, että Itellan elikkä ex- Suomen Posti Oy:n konttorissa on asiaa tutkiskeltu, ja kun se on jätetty pois, niin sittenpä on saanut virkahenkilö siellä firmassa päähänsä, että lähetetäänpä näille aamuöisin postia jakaville autoilijoille kirje ja ilmoitetaan, että kun on jäänyt pois, niin tätä lakia pitää ruveta lukemaan niin kuin se kirjoitettu on, ja se on sitten kirjoitettu niin, että siinä on se kahden tonnin kokonaismassaraja vastassa.

Aikoinaan, kun näitä rekrytointeja suoritettiin, silloin ei kukaan tullut kertoneeksi näille yrittäjille ja postinjakelijoille, että tällä auton kokonaismassallakin on jotakin merkitystä. Nyt sitten tuli ilmoitus, että joo, jos ette tämän vuoden kesäkuun loppuun mennessä vaihda tätä kulkuneuvoanne alle kahden tonnin kokonaismassaa olevaan kalustoon, niin teille ohkoosesti tässä käy ja joudutte luopumaan siitä kalustostanne tai vaihtamaan sen parempaan, kelpoisempaan, tai toinen vaihtoehto, että te rupeatte firman autoilla hoitelemaan tätä jakelua. Elikkä siis joka tapauksessa se on taloudellinen rasite näille aamuöisin toimiville tahoille.

Mielenkiintoistahan tämmöisessä tapauksessa on, että kun se on fibaus, niin eihän poliisi tämmöisiin yksityiskohtiin kiinnitä huomiota. Jos lainvalmistelijalta jää jokin asia unohduksiin, jää tarkistamatta se, mitä on tullut paperille pantua, ja täällä eduskunnassakaan ei ole hoksattu, että loppuosa puuttuu tuosta virkkeestä, niin ei sitten poliisikaan tiennyt yhtään mitään, mitähän sen pitäisi valvoa.

Arvoisa puhemies! Enpä sitten keksinyt mitään muuta kuin että ryhdynpä pelastusenkeliksi ja liikenne- ja viestintävaliokunnalle annan valmiin mallin, että hoitakaa nyt fibauksenne pois. Tässä on vielä aikaa hoitaa tämä homma, tämä asia. Kun ministeriöstä Hörkön ottaa asiantuntijaksi, joka on tämän lain alkuperäinen valmistelija, niin hän ilmoittaa, että ilman muuta, ja sillä tavalla saa valiokuntakin suorituspisteen aikaiseksi. Eipä muuta.

Jouko Laxell /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kannatan ehdottomasti ed. Pulliaisen aloitetta. Olen paininut Varsinais-Suomessa saman ongelman kanssa. On ilmeistä, että liikenne- ja viestintäministeriö on tekemässä lainmuutosta tässä asiassa. Pidän kuitenkin hyvänä, että ed. Pulliainen tätä kiirehtii. Parasta olisi, että eduskunta hyväksyisi lakialoitteen ja asia tulisi nopeasti ratkaistuksi. Ratkaisu tarvitaan ennen 1.7.2009.

Itella eli Posti Oy lähetti 16.12.2008 kehityspäällikkönsä, työsuojelupäällikkönsä sekä luottamusmiesten allekirjoittaman kirjeen, jossa edellytetään 53:a lehtiä jakavaa henkilöä ostamaan uusi auto, joka täyttää lain kaupallisista tavarankuljetuksista 7 §:n velvoitteet koskien auton painon rajoittamista 2 000 kiloon.

Eduskunta käsitteli lakia kaupallisista tavarankuljetuksista vuonna 2006. Hallitus toi eduskunnalle 31.3.2006 lakiesityksen, jossa se esitti, että luvanvaraisuudesta vapautettaisiin alle 2 400 kilon painoiset ajoneuvot. Raja oli tuolloin 1 700 kiloa. Hallitus haluaisi vapauttaa luvasta kotihoitoon liittyvät paikalliset kuljetukset ja kunnan opetustoimeen liittyvät kuljetukset kunnan ajoneuvolla. Lisäksi luvasta vapautettuja kuljetuksia ovat eräät tien- ja kadunpitoon liittyvät kuljetukset, kuntien ja yhteisöjen eräät omat kuljetukset sekä kuntien järjestämien eräiden palvelujen kuljetukset, postinjakelu, ruumiinkuljetus sekä ammattiopetukseen liittyvät kuljetukset.

Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintävaliokunta alensi rajan 2 000 kiloon. Nyt Posti on tulkinnut asian niin, että 2 000 kilon raja koskee myös lehtien jakelua, jota yksityiset henkilöt omilla autoillaan hoitavat. Suomessa on alueita, joilla lehtien perillevieminen edellyttää nelivetoista, yli 2 000 kilon ajoneuvoa. Näistä tosiasioista ja lain sisällöstä piittaamatta Posti Oy on esittänyt vaatimuksensa uusien ajoneuvojen ostosta, joka edellyttää siis investointia 53 lehdenjakajalta. On erittäin tärkeätä, että liikenne- ja viestintäministeriö sekä lääninhallitukset selventävät lakia kaupallisista tavarankuljetuksista niin, että yksityisten on mahdollista jakaa edelleen lehtiä yli 2 000 kilon autoilla. Lain tarkoituksena ei ole ollut lehdenjakelun estäminen. Kävi kuitenkin niin, että Posti Oy tulkitsee lakia tahtomallaan tavalla.

Arvoisa puhemies! Itse epäilen, että Postilla oli tässä asiassa muita tarkoitusperiä. Sitä ihmettelen, miksi Postin perus- ja varhaisjakelun luottamusmiehet sekä työsuojelun erityisvaltuutettu olivat tämän hankkeen takana.

Esa Lahtela /sd:

Arvoisa puhemies! Tässähän minun mielestäni Posti noudattaa lakia eikä kai ole varaa jekylöidä, mikä on lainsäädäntö ollut. Mutta en tiedä, onko tässä sitten joitakin taka-ajatuksia, niin kuin edellinen puhuja totesi.

Tässä on ihan selvä virhe tapahtunut. Tietokone on nimittäin sen hännän nielaissut pois sieltä, siinä on tapahtunut tekstinkäsittelyvirhe vahingossa, tämähän on ihan selvä tapaus. Sen takia minusta tämä ed. Pulliaisen aloite on tosi hyvä, ei kun kaivetaan esille se teksti — tosin nyt on ed. Pulliainen kyllä löytänyt sen tekstin tässä. Minusta tämä on pikku juttu, liikenne- ja viestintävaliokunta uskoakseni kyllä puuttuu tähän asiaan. Itse satun olemaan varajäsenenä siinä, ainakin kokeilen ponnistella tämän puolesta. Vaikka tässä ei ole kuin ed. Pulliaisen nimi, niin yksi nimi tässä on sen verran iso ja vahva. Tämä pitää hoitaa kuntoon.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa herra puhemies! Kyllä ed. Pulliainen saa myös tästä suorituspisteen, ehdottomasti. Valiokunta tehnee niin kuin täällä ed. Esa Lahtela totesi ja niin kuin ed. Pulliainen aikaisemmin, eli hoitaa sen kuntoon. Ei oikein tarvitse enää minkään mutkan kautta kuljettaa tätä asiaa, se on selvä juttu. Paperi on valmiiksi kirjoitettu, ja valiokunta tehnee tässä parhaansa. Valiokunnan puheenjohtaja ed. Martti Korhonen uskoakseni ottaa tähän asiallisen kannan ja vie asian päätökseen.

Erkki Pulliainen /vihr:

Arvoisa puhemies! Tässä en nyt viitsinyt ruveta suuria tunnustuksia tekemään, mutta minähän olin aikaisemmin liikennevaliokunnan puheenjohtaja. Olin liikennevaliokunnan jäsenenä silloin, kun tämä töppäys tehtiin, elikkä minä olen yksi niitä rikollisia tässä. Se suorituspiste on kyllä hyvin vaatimaton, mikä tästä tulee, jos itse on töppäilyissä mukana. Siinä suhteessa tässähän ei ole mistään muusta kuin nokanvalkaisusta kysymys. Tämä homma hoituu niin yksinkertaisesti, että ministeri Vehviläinen toteaa lyhyesti ja ytimekkäästi valiokunnan puheenjohtajalle Korhoselle, että tämä homma otetaan käsittelyyn, ja se hoituu tänne saliin saman tien.

Anne-Mari Virolainen /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen tässä nyt pahoittelee näitä aikaisempia virheitään, mutta kyllä hän tyylipisteet tästä ansaitsee, että toimii nopeasti.

Olen myös saanut yhteydenottoja näiltä paikallisilta postinkuljettajayrittäjiltä, jotka kuitenkin ovat Itellan työntekijöitä. Mielestäni tässä on käynyt aivan sama asia kuin äskeisessä rikoslain käsittelyssä, kun notaarien vihkimisen osalta oli tullut kömmähdys, samalla systeemillä tämä on mennyt. Vien viestinne täältä ihan varmasti liikenne- ja viestintävaliokuntaan, että homma tulee hoidetuksi.

Keskustelu päättyi.