Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Arvoisa pääministeri! Talouden
taantuma näkyy aina työllisyydessä viiveellä,
mutta nyt työttömyys on kääntynyt
nopeaan nousuun, ja erityisesti nuorisotyöttömyys
on itse asiassa räjähtämässä käsiin.
Vaikkapa Turussa, Jyväskylässä, Kotkassa ja
Tampereella nuorisotyöttömyyden nousu on ollut
yli 50 prosenttia. On tärkeää, että panostetaan
työllisyyteen, mutta yhtä tärkeää on
huolehtia työttömyydestä. Hallituksen
kehysriihi oli pettymys tästä näkökulmasta,
että työttömyyden hoitoon ei ole esitetty
riittäviä panostuksia siihen nähden,
miten suuren kriisin edessä me olemme.
Työttömyys on tässä ja nyt,
pääministeri. Onko teistä järkevää,
että esimerkiksi jo tänä vuonna, vaikka
työttömyys nousee näin rajusti, työvoimapolitiikan
rahat laskevat voimakkaasti?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Työministeri varmasti jatkaa tästä.
Kehysriihessä ei käsitellä tämän
vuoden rahoja, vaan siinä luodaan ensi vuoden ja seuraavien vuosien
rahat, ja ensi vuoden budjetti tullaan käsittelemään
elokuussa. Tässä kehysriihessä teimme
päätöksiä, joilla tullaan tekemään
tilaa budjetin sisälle siihen, että voidaan erilaisiin
tarpeisiin vastata tarkemmin. Tässä koko taloustilanteessa tietysti
olennaisinta on huolehtia siitä, että saataisiin
minimoitua maailmantalouden kriisin takia meille aiheutuva työttömyyden
kasvu mahdollisimman alhaiseksi, ja sen rinnalla sitten meillä on
runsaasti aktiivisia toimenpiteitä, joita on tarjolla sekä lomautusten
kohteena oleville että työttömäksi
joutuville.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa pääministeri! Te sanotte, että teillä on
runsaasti asioita, joilla te helpotatte ihmisten työttömyyttä.
Mutta otetaanpa vaikka esimerkiksi Turku, jossa työttömyys on
noussut voimakkaasti. Siellä esimerkiksi nuorisotyöttömyyden
nousu on ollut 66 prosenttia. Tämän vuoden rahoilla
siellä voidaan kouluttaa alle 300 henkeä, volyymin
taso kulkee tällä tasolla, kun se viime vuonna
oli vielä lähes 2 000 henkeä.
Tämä on se todellisuus, missä tällä hetkellä elävät
hyvin monet työvoimatoimistot. Teillä on mielestäni
kaunis ajatus — koulutetaan niin lomautettuja kuin työttömäksi
joutuvia — mutta se yhtälö ei toimi näillä rahoilla,
joita työvoimatoimistoissa on käytössä,
varsinkin kun samaan aikaan tuottavuusohjelma leikkaa niitä henkilöresursseja,
joita siellä kipeästi tarvittaisiin.
Ymmärrän, että kehysbudjetointi on
ensi vuotta varten, mutta tämä työttömyyden
ongelma meillä on käsillä jo tässä ja
nyt. Voisitteko te luvata, että asia korjataan mahdollisimman
pian lisäbudjetilla?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! On totta, että rahat työvoimapolitiikkaan
ovat vähentyneet tässä perusbudjetissa.
On totta myös, että tänä vuonna — viimeiset
tilastot tulivat tiistaina — työpolitiikan toimenpiteissä olevien
määrä on vähentynyt kokonaisuudessaan
Suomessa noin 2 000:lla. On kuitenkin niin, että lisäbudjetissa
lisätään rahaa työvoimakoulutukseen.
Kehysriihessä sovittiin noin 17 miljoonan lisämäärärahasta,
ja olemme sopineet myös, että lomautettujen koulutus,
yhteishankintakoulutus, toteutetaan täysimääräisesti,
niin paljon kuin sillä on kysyntää. Olemme
myös helpottaneet näitä ehtoja siten,
että se on sekä yrityksille että työntekijöille
entistä houkuttelevampaa.
Nuorisotyöttömyys on kasvussa. Se on erittäin
suuri ongelma. Siihen olemme nyt aktiivisesti puuttumassa. Meillä on
aivan erityinen ryhmä, joka käsittelee nuorten
miesten työttömyyttä. Se on kasvanut
paljon — nuorten naisten työttömyys on
huomattavasti vähäisempää. Erityistoimenpiteitä suunnataan
heille tässä tilanteessa. Samoin lähdemme
nyt katsomaan nuorten tukityöllistämistarvetta.
Työharjoittelu on myös ongelma siinä suhteessa,
että yritykset, jotka ovat lomauttaneet, eivät
voi käyttää työharjoittelua.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Mitä tulee työ- ja elinkeinotoimistojen
henkilöstöresursseihin, on totta, että tuottavuusohjelmassa
niitä jonkun verran leikataan sen mukaan, mitä työ-
ja elinkeinoministeriö vuodenvaihteessa esitti. Täsmälleen
se malli meni kehysriihessä lävitse, mutta enemmän
kuin niitä tänä ja ensi vuonna leikataan,
huomattavasti tätä enemmän, otetaan muilla
rahoilla, palkataan, työ- ja elinkeinotoimistoihin väkeä,
eli väen määrä siellä ei
tänä vuonna ja ensi vuonna vähene vaan
mieluummin lisääntyy.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Kysyisin: Koska tuo lisäbudjetti
tulee? Niin kuin ministeri Cronberg varmasti hyvin tietää,
silloin kun hankitaan koulutusta tai sovitaan tukityöllistämispaikasta,
se ei tapahdu käden käänteessä. Jos
budjetti on odotettavissa meille syksyllä, niin itse asiassa
työvoimatoimistot eivät siitä juurikaan
hyödy. Vaikka he kuinka varautuisivat siihen, niin he eivät
ehdi esimerkiksi koulutusta kilpailuttamaan. Se tarvitaan välttämättä tänä keväänä.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Pitää paikkansa, että työvoimapoliittinen
koulutus vaatii tietyn ajan, jotta sitä voidaan toteuttaa.
Tämän takia olemme sitoneet työvoimapoliittisen
koulutuksen määrärahoja 85 prosenttia
etupainotteisesti siten, että mahdollisimman suuri osa
tästä koulutuksesta toteutetaan välittömästi.
Syksyllä tuleva lisäbudjetti voi vaikuttaa tukityöllistämiseen,
mutta jos lomautettujen siirtyminen irtisanotuiksi tapahtuu keväällä,
niin silloin hallitus joutuu siihen puuttumaan.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Nythän sovittiin myöskin
kehyksiin aivan uudesta instrumentista, elikkä työmarkkinatukea
ja peruspäivärahaa saavien perusturvaa parannetaan
aktiivituella, joka tulee olemaan liki 100 euroa kuukaudessa. Voidaan
ymmärtää, että tällä halutaan
estää heidän syrjäytymisensä,
saattaa heidät aktiivisesti myöskin työmarkkinoitten
käyttöön, ja tällä on
suuri merkitys suhteessa heidän saamaansa aiempaan tukimuotoon.
Katson, että tämä on aivan uusi avaus
juuri tämän ryhmän kohdalla. Tietyin
rajauksin he pystyvät aktivoimaan itseään
työttömyyden aikana.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Kun te puhutte aktiivituesta, niin silloin
pitää olla näille ihmisille työpaikka,
ja nyt tällä hallituksen politiikalla, kun te
olette leikanneet ja vähentäneet tukityöllisyyttä,
tukityöpaikkoja, ei tällä aktiivirahalla
ole mitään virkaa. Minä sanoisin kyllä nyt
ihan näin, että hallitus on nyt kyllä tässä asiassa
edesvastuuton. Työttömyys on räjähtämässä käsiin.
Te siirrätte käytännössä vuodella taas
niitä toimia, jotka pitäisi välttämättä rahoittaa
tässä ja nyt. Sen vuoksi toistan tämän
kysymyksen: pitää saada lisäbudjetti
kuukauden, kahden päästä, jotta tähän
rajuun työllisyystilanteeseen päästään
kiinni, että saadaan nuoret töihin, pois kotisohvalta.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Sosiaalitupossahan ansiopäivärahaa
saavien aktiivitoimiin sovittiin tietty rahasumma ja osuus. Silloin
jäivät kokonaan paitsi nämä työmarkkinatuella
olevat ja peruspäivärahalla olevat, juuri se työttömien
osio, joka varmasti kaikkein eniten tarvitsee niitä toimenpiteitä.
Nyt me voimme saada tällä aktiivituella myöskin
heidät työn syrjään kiinni,
että he eivät syrjäydy, kun nousu alkaa.
Tässä taantumassa on nyt tärkeää,
että tämä ryhmä huomioidaan,
ja tähänhän juuri eduskunta on kiinnittänyt huomiota,
ja nyt tämä on toteutunut.
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Pitää paikkansa se, että nämä aktiivituet,
olivat ne sitten sosiaalituposta tai kehysriihestä tulevia
tukia, tarvitsevat aktivointitoimia. Nämä ovat
nimenomaan työpolitiikan toimia: koulutusta, tukityöllistämistä,
työharjoittelua. Hallitus on tietoinen näistä vaatimuksista,
jotka tästä syntyvät, ja olemme varautuneet
siihen, että budjetissa tulee rahoitusta näihin
aktivointitoimiin.
Lisäbudjetti on hyväksytty jo, ja tarkoitus
on, että otamme esille nämä viimeistään
budjettiriihessä, mutta tilannehan riippuu hyvin paljon
siitä, miten työttömyys kehittyy. (Välihuutoja)
Tällä hetkellä se on ollut erittäin
maltillista.
Marjaana Koskinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Ministeri Hyssälälle
tai pääministerille kysymys.
Turun kaupunki tekee tällä hetkellä säästöohjelmaa
säästäen noin 100 miljoonaa euroa, ja siellä on
tällä hetkellä toimeentulotuessa semmoinen
tilanne, että lakia ei noudateta eli seitsemän
arkipäivän lakia siitä, että pitää toimeentulotuki
saada. Nuoria perheitä ottaa yhteyttä, kun he joutuvat
ensimmäistä kertaa toimeentulotukiasiakkaaksi,
kun työt on menetetty, että heidän pitää saada
toimeentulotukea, ja sosiaalitoimisto on yliruuhkautunut. 30 uutta
toimeentulotukiasiakasta tulee päivittäin.
Mitä tehdään tälle ongelmalle,
kun ne ihmiset, jotka ovat olleet työelämässä aikaisemmin, joutuvat
työttömäksi eivätkä saa
työmarkkinatukea, peruspäivärahaa, tarvitsevat
toimeentulotukea ja kuntien kohdalla ei ole tulossa mitään
sellaista lisäpanostusta, joka auttaisi sosiaalitoimen tilannetta
ja jolla saataisiin sosiaalityöntekijöitä lisää?
Siihen ei nyt auta tämä aktiiviraha.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Luonnollisesti myös kuntien ja kaupunkien
pitää noudattaa sääntöjä.
Hallitus valtion puolesta helpottaa kuntien talousahdinkoa tällä viikolla
tekemillään ratkaisuilla, joissa yhteisöveron
jako-osuutta muutetaan reippaasti kuntien hyväksi. Parannusvaikutus
sekä tänä että ensi vuonna on
400 miljoonan euron molemmin puolin. Samoin aikaisemmin talvella
tehdyllä päätöksellä poistaa
kelamaksu kunnilta saadaan mittaluokaltaan noin 250 miljoonan euron
vuosittainen parannus kuntien talouteen.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Tämä on minusta aika suuri
periaatteellinen kysymys, että sosiaalitupossahan huolehdittiin
kyllä ansiosidonnaista turvaa saavien aktiivitoimista,
ja se on hyvä asia, mutta siellä jäivät
täysin ilman huomiota työmarkkinatuella olevat
ja peruspäivärahalla olevat. Nyt kun tähän
tulee aktiivituki, niin tämä ryhmä osittain
pääsee pois toimeentulotuen piiristä.
He pääsevät tähän,
sanotaanko nyt, elämän syrjään
paremmin kiinni. Perusturvaa vahvistamalla saadaan ihmisiä pois
toimeentulotuen piiristä, ja minusta se on hyvä asia.
Toimeentulotukiasia sinänsä kuuluu ministeri Risikolle,
ja hän ei ole tänään täällä paikalla.
Tarja Filatov /sd:
Arvoisa puhemies! Minä harvoin hermostun, mutta nyt
alkaa kyllä jo suoraan sanottuna hermostuttaa. Te puhutte
kauniisti siitä, että on olemassa aktiiviraha,
tulee aktiivitoimia, mutta teidän hallituksenne luoma todellisuus
on se, että työttömyys kasvaa mutta näiden aktiivitoimien
määrärahat menevät alaspäin. Meillä tänä vuonna
on huomattavasti vähemmän ihmisiä aktiivitoimien
piirissä kuin oli viime vuonna, joka oli työllisyyden
kannalta hyvää kasvua kokonaisuudessansa.
Voisitteko te nyt ihan oikeasti, pääministeri, huolehtia
siitä, että te tuntisitte sen todellisuuden, mikä tuolla
arjessa on?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ed. Filatov väitti, että hallituksen
toimesta työttömyys kasvaa. (Välihuutoja)
Se ei pidä paikkaansa. Kyllä tämä työttömyyden
kasvu johtuu täysin kansainvälisestä kriisistä,
ja me olemme päinvastoin eräillä Euroopan
ja Oecd-maiden suurimmista elvytystoimista pyrkineet hillitsemään
työttömyyden kasvua. Siitä huolimatta
sitä tapahtuu. Ja luonnollisesti myös näiden
seurausten kantaminen kuuluu yhteiskunnan vastuulle, niin valtion
kuin kuntien ja muiden osapuolten vastuulle, ja näistä pitää yhdessä selvitä.
Tähän on pyritty löytämään
erilaisia uusia keinoja, sekä lomautettujen että irtisanottujen kohdalle,
niin että heidät saataisiin mahdollisimman nopeasti
koulutukseen, että ihmiset säilyttäisivät
työmarkkinakykynsä ja -kelpoisuutensa, niin
että kun uusi nousu alkaa ja työvoimaa varmasti
tullaan tarvitsemaan, ei syntyisi pitkäaikaistyöttömyyttä,
vaan väki pääsisi takaisin töihin.
Martti Korhonen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Kyllä te nyt hallituksessa
hypitte kuin kissa kuumalla hellalla tämän asian
kanssa. Tällä hetkellä maassamme on noin
400 000 työtöntä, jos siinä otetaan
irtisanomisuhan alla olevat lomautetut huomioon. Valtiovarainministeri
ymmärtääkseni riihessä sanoi,
että uhan alla on vielä noin 100 000
lisää, puoli miljoonaa työtöntä, ja
te nyt tässä mietitte vielä, mitä pitäisi
tehdä vai pitäisikö tehdä yhtään
mitään.
Minä sanon kanssa ja tunnustan sen, että pelkästään
sisäisistä syistähän ei olla
tässä tilanteessa, mutta se, herra pääministeri,
on teidän omaa syytänne, että te leikkaatte
ostokykyä koko ajan tästä maasta pois.
Sisämarkkinat tässä jumiutuvat nyt. Te
olette tekemässä ihmisiä koskevia päätöksiä,
jotka vievät sieltä ostovoiman, kiinteistöveronkorotuksen
osalta, kunnallisverojen korotuksien osalta, palvelumaksujen osalta.
Miten sen jälkeen sisämarkkinat toimivat, kuuluu kysymys.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ed. Korhonen väitti, että hallitus
leikkaa ostovoimaa. (Välihuutoja) Nyt pitää kyllä kaksi asiaa
sanoa: Jos olette katsoneet sekä valtiovarainministeriön
että Suomen Pankin suhdannekatsauksen, niin käy
selvästi ilmi, että oikeastaan vain tämä julkisen
kysynnän lisääntyminen on nyt se kasvava
osa kansantaloudessa, ja toisekseen me lisäämme
ihmisten ostovoimaa ennen muuta nyt tänä vuonna
muun muassa veronkevennyksillä. Nyt pitää kyllä kysyä,
lisätäänkö sitä ostovoimaa
vai eikö lisätä, mutta hallituksen toimilla
nimenomaan tässä tilanteessa lisätään ostovoimaa.
Kaikki muut tekijät tässä maailmantaloudessa
ovat sitä ostovoimaa leikkaamassa, valitettavasti.
Hannes Manninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Työllisyyden hoito on ollut ja sen
pitää tietysti olla hallituksen ykköskysymys,
mutta yksinomaan täällä julkisen vallan
puolella me emme tässä asiassa pääse
eteenpäin, vaan me tarvitsemme sitä, että kannattavat
ja hyvät yritykset saavat sillan läpi tämän
laman, ja nyt tarvitaan täsmäelvytystä myös
sille puolelle. Kysyisinkin ministeri Pekkariselta:
Millaisia täsmätoimenpiteitä työ-
ja elinkeinoministeriöllä on käytettävissä siihen,
että näiden yritysten vaikeaa tilannetta voidaan
helpottaa, jotta ne voivat, kun tämäkin lama joskus
loppuu, lähteä nousuun ja Suomessa tietyt tärkeät toimialat
säilyvät jatkossa?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Hallitus on tänään
valtioneuvostossa vahvistetussa kehyspäätöksessään
pöytäkirjannut joukon toimenpiteitä,
joiden valmistelu nyt käynnistyi jatkoa silmälläpitäen.
Ne ovat ne erilaiset investointihankkeet, jotka tähtäävät juuri
siihen, että sellaisista investoinneista, jotka joka tapauksessa
joko julkisella tai yksityisellä sektorilla pitää tehdä lähivuosien
aikaan, arvioidaan, mitkä ovat niitä kiireisimpiä ja
tärkeimpiä, joita voidaan nyt aikaistaa tähän
vuoteen ja ensi vuoteen. Tämä työ käynnistyy.
Lisäksi samassa yhteydessä arvioidaan, millä tavalla,
missä määrin, minne kohdistaen tutkimus-,
kehittämis- ja innovaatiohankkeita voidaan kenties lisärahoittaa
ja saada sitä kautta vahvistusta siihen vaiheeseen, kun
uusi nousu alkaa. Nämä ovat ei vain työ-
ja elinkeinoministeriötä koskevia vaan koko hallitusta
koskevia toimia.
Erikseen on sillan rakentaminen ihan vaikeimman vaiheen yli,
ja ne toimet sitten ovat työ- ja elinkeinoministeriön
käsissä. Niistä kuitenkin täällä useammalla
kyselytunnilla on jo aika monta kertaa keskustelua käyty.
Alleviivaan näitä ensiksi mainitsemiani asioita,
jotka mielestäni ovat tavattoman tärkeitä.
Ei ole järkeä päästää konkurssiin
(Puhemies: Nyt on minuutti kulunut!) monia tärkeitä toimialoja,
monia tärkeitä yrityksiä tässä vaiheessa.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Taloudellisen tiedotustoimiston
tuoreen tutkimuksen mukaan nuorista yli puolet pelkää,
ettei löydä työtä tulevaisuudessa,
ja työharjoittelut muodostavat tärkeän
väylän työelämään.
Olisinkin kysynyt:
Tuleehan valtio huolehtimaan siitä, että nyt tuottavuusohjelmankin
aikana valtio tarjoaa riittävästi opintoihin liittyviä työharjoittelupaikkoja nuorille?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! Pyrimme nyt tällä hetkellä katsomaan työharjoittelua
siten, että kaikille nuorille, jotka sitä tarvitsevat,
löytyisi työharjoittelua. Tällä hetkellä ongelman
muodostaa se, että yritys, joka on lomauttanut, ei voi
ottaa työharjoitteluun ihmisiä. Tästä meillä on
ensi viikolla neuvottelut ja käymme läpi sitä tilannetta,
mitenkä voimme taata sen, että työharjoittelijoita
ei käytetä väärin mutta toisaalta
työharjoittelupaikkoja on tarjolla.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Arvoisa puhemies! Työllisyystilanne huononee nyt jyrkästi,
ja oman kortensa kekoon kantaa myös Stora Enso, joka siirtää toimintoja
Suomesta Ruotsiin. Se tarkoittaa työttömyyden
kasvua, ainakin lomautuksia tehtailla Suomessa ja myös
metsissä sekä puukaupan kautta myöskin
hankaluuksia metsänomistajille.
Suomen valtio ja Kela omistavat erittäin ison osan
tästä yhtiöstä. Onko teillä nyt
valmiutta puuttua tähän toimintaan, kun meillä on
muutenkin tämmöinen tilanne? Minä arvaan,
että pääministeri jatkaa sitä aikaisempaa
keskusteluamme, joka käytiin Kemijärven sellutehtaasta,
ja toteaa, ettei pörssiyhtiöön voi mitään
vaikuttaa, vaikka se Suomelle hankaluuksia tuottaakin. Kysynkin ministeri
Pekkariselta:
Aiotteko te puuttua jotenkin tähän Stora Enson
toimintaan, siten että joku tolkku tulee siihen, ettei
nyt ihan vaan omien etujen perässä juosta, vaan
katsotaan myös tämän maan etua pikkuisen?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Me kaikki tiedämme, että kysymyksessä ei
ole yksittäisen yrityksen ongelma, vaan kysymys on koko
toimialan ongelmasta Suomessa. Kysymys on kysyntä-, menekkiongelmista,
kysymys on siitä, että puuraaka-aine muodostaa
erittäin ison kustannustekijän. Puu tänä päivänä maksaa
Suomessa 30 prosenttia enemmän kuin Ruotsissa. On väärin
ilmaista, että siirretään tuotantoa Ruotsiin;
oikeampi ilmaisu on se, että valitettavasti Suomessa on
jouduttu lomautuksiin, ne ovat aina valitettavia. Ruotsissa alentuneen
kruunun ja alhaisemman puukustannuksen vuoksi on edullisempi pyörittää tuotantoa.
Tästä on kysymys. Sitä, milloin tilanne
helpottaa, ei kukaan pysty varmuudella sanomaan, mutta kysymys on
koko toimialan ongelmista ja haasteista Suomessa, ja sen vuoksi hallitus
on tehnyt omia ratkaisuja muun muassa tämän puukaupan
edistämiseksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Helposti syntyy sellainen käsitys,
että hallitus on tyytyväinen kaikkiin niihin toimenpiteisiin,
mihin se on ryhtynyt, ja että nämä ovat
riittäviä. Mutta kyllähän totuus
on se, että niin kuin tässä usein väitetään
ja sanotaan, työ on parasta sosiaaliturvaa, siihen kaikki
yhtyvät. Vain sota on työttömyyttä pahempi.
Nämä ovat tosiasioita, mitkä meidän
kannattaa pitää aina mielessä.
Varmasti on paljon, mitä vielä voitaisiin
tehdä, mutta kuvitelkaa sellainen perhe, missä sekä isä että äiti
jäävät työttömiksi,
minkälainen on ilmapiiri sellaisessa perheessä,
mitä siitä seuraa, tai mitä jos henkilö on
yli kuusi kuukautta työttömänä.
Kysynkin: Eikö varsinkin tällaisiin tapauksiin
pitäisi erityisohjelmalla puuttua, ettei tule sitten kohtalokkaita
seuraamuksia?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Ilman muuta. Jos käy niin, että perheessä sekä isä että äiti
ovat joutuneet työttömiksi, niin kaikki se apu,
mikä yhteiskunnan puolelta voidaan antaa, pitää pystyä osoittamaan.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Nuoret miehet ja naiset ovat fiksuja.
Heillä on elämä edessään.
He haluavat mahdollisuuden. Nyt on kysymys siitä, että hallitus
omalla politiikallaan takaa nämä mahdollisuudet.
Meillä on 150 000 yritystä, joita pyörittää yksi
mies tai yksi nainen. Näiltä henkilöiltä on
minulle tullut paljon yhteydenottoja, että jos heille saisi
pientä lisähelpotusta, niin tämä on
se tapa, jolla kotimarkkinoita voidaan hyödyttää.
Yhtäkkiä satoja työpaikkoja ei löydy
yhteen kasaan, mutta isoon määrään
pieniä yrityksiä löytyy aina. Mitä olette valmis
tekemään tämän hyväksi,
suomalaisen työllistämisen hyväksi?
Työministeri Tarja Cronberg
Arvoisa puhemies! On totta, että tällä hetkellä yksinyrittäjiä on
erittäin paljon, ja tässä työllisyystilanteessa nimenomaan
yksinyrittäjien uuden työntekijän palkkaaminen
on yksi tapa lisätä työllisyyttä ja erittäin
hyvä tapa. Siihen on mahdollisuus tällä hetkellä tietyillä alueilla.
Meillä on 30 prosentin tuki ensimmäisen työntekijän
palkkaukseen. Sitä on käytetty näillä alueilla
aika vähän, ja nyt on suunnitelmissa sitten laajentaa
sitä koko maahan.
Puhemies:
Lisäkysymys, ed. Lapintie. Tässä on mahdollisuus
myöskin laajentaa tätä kysymyspiiriä.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Tämä hallituksen kehyspäätös
ei auta kuntia niiden ahdingossa, ja vaikka tässä pari
viikkoa sitten valtiovarainministeri kertoi, että hallitus
ei aio leikata — mikä on sinänsä ihan
oikein, jos se viime kerralla jäi jotenkin epäselväksi — niin kunnat
joutuvat leikkaamaan teidän puolestanne. Esimerkiksi useissa
kunnissa suunnitellaan pakkolomia, määräaikaisia
työsuhteita ei uusita, mikä tarkoittaa työttömyyden
lisääntymistä. Samalla tavalla uhataan
kuntien palveluita silloin, kun kuntien henkilökuntaa vähennetään.
Millä tavalla nyt tässä kehysriihessä tai
jollakin muulla tavalla aiotte puuttua siihen, että ette itse
lisää sitä työttömyyttä ja
samalla vielä heikennä kuntien palveluita? Luokkakoot
kasvavat, vanhustenhuollosta puuttuu väkeä, kunnat
lomauttavat, kunnat eivät uusi määräaikaisia
työsuhteita. Onko teillä mitään
vastausta tähän?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tämä taantuma on niin syvä,
että valtio ja kunnat kantavat tästä vastuun yhdessä.
Ne päätökset, joita kehysriihessä tehtiin,
auttavat erittäin paljon kuntataloutta. Yhteisövero-osuuden
korottaminen 10 prosentilla tietää noin 380 miljoonaa
euroa jo tänä vuonna kunnille. Samoin kansaneläkemaksun
poistaminen tuottaa noin 80 miljoonaa tänä vuonna,
ensi vuonna sitten 250 miljoonaa euroa. Samoin kiinteistöveron
korotus kasvattaa kuntien veropohjaa. Valtionosuuksien osalta tulemme
sitten budjettiriihessä ja lisäbudjettiriihessä katsomaan
sitä, minkälainen se korotustarve on. Mutta se
on, niin kuin on todettu, sidottu myös siihen, että kuntien
menopuolella pystytään saamaan aivan erilainen
menokehitys aikaan kuin mikä on ollut viime vuosina, esimerkiksi
viime vuonna 8 prosenttia. Pitää katsoa ei ainoastaan
niitä tuloja, vaan myöskin niitä menoja.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Vielä tästä kiinteistöverosta.
Sen te nyt sitten valitsitte. Se ei ota huomioon maksukykyä,
se ei ota huomioon tulotasoa, ja tietääkseni esimerkiksi metsämaata
ette ole aikonut verottaa. Kiinteistövero kohdistuu erittäin
epäsosiaalisesti. Se nostaa ihmisten vuokria, ihmisten,
jotka asuvat vuokralla, lapsiperheiden vuokria, jotka joutuvat asumaan
isommissa kiinteistöissä. Eikö olisi
oikeudenmukaisempaa antaa kunnille lisää valtionosuuksia?
Miksi te pakotatte kunnat suorittamaan nämä leikkaukset?
Ja kunnat — se tarkoittaa niitä ihmisiä,
jotka siellä asuvat, ja niitä peruspalveluita,
joita he tarvitsevat. Kiinteistöveroa kyllä peritte,
mutta miten olisi rikkaiden varallisuusvero?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kuntien etujärjestö nimenomaan
toivoi, että hallitus nostaisi kiinteistöveron
alarajoja. Eri kunnissa on erilainen tilanne. Kaikissa kunnissa
ei ole tarvetta nostaa kiinteistöveroa, ja joissakin kunnissa
taas sitä haluttaisiin mutta ei ole poliittista mahdollisuutta
tai tahtoa viedä näitä asioita läpi.
Kuntien etujärjestön ensiarvoinen, ensisijainen,
tavoite oli nimenomaan se, että tehdään
tarkistus myös tähän alarajaan.
Tämmöisessä taloudellisessa tilanteessa,
jossa meillä kaikki verotulot supistuvat ja meillä on vain
yhdet ainoat veronmaksajat, jotka maksavat veroa sekä kunnalle
että valtiolle, sekä suomalaiset yksilöt
että yritykset, tavalla tai toisella kunnan pitää pystyä keräämään
tarvittavat tulonsa. Niin kuin ministeri Kiviniemi totesi, valtion muut
toimenpiteet tarkoittavat, että noin 600 miljoonaa euroa
vuositasolla tulee kunnille lisää tuloja. Kuntien
välillä on erittäin suuria eroja, ja siihen
kustannuspuoleenkin pitää pystyä kiinnittämään
huomiota.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Yllättäen eräänä iltana
Sari Sairaanhoitaja soitti minulle, ja minä tietysti vähän
ihmettelin, miksi hän minulle soittaa kokoomuksen äänestäjänä,
mutta hän sanoi, että hän on pettynyt
kokoomukseen ja koko porvarihallitukseen. Syynä oli nimenomaan
se, että hallitus ei saa hänen mielestään riittävästi
aikaan nimenomaan tässä työllisyyskysymyksessä.
(Ed. Zyskowicz: Ja sitten te heräsitte! — Naurua)
Täällä kysyttiin jo valtion omistajapolitiikasta,
mutta, ed. Zyskowicz, hallitus ei ole tässä suhteessa
tehnyt mitään. Te ette ole — ette Stora
Enson osalta, ette TeliaSoneran osalta, ette muittenkaan yhtiöitten
osalta — esittäneet mitään,
millä tavoin tässä tilanteessa valtio
voisi työnantajana näyttää esimerkkiä siitä,
mitä pitäisi tehdä, puhumattakaan siitä,
että kun pitäisi löytää jotain
uutta elinkeinotoimintaa ympäri Suomea — tämä on iso
maa pinta-alaltaan — niin teillä ei ole minkäänlaista
esitystä siitä, millä tavoin valtio lähtisi
ottamaan (Puhemies: Minuutti on kulunut!) vastuuta elinkeinojen
kehittämisestä. Arvoisa ministeri Häkämies,
mitä te oikein aiotte tehdä?
Puolustusministeri Jyri Häkämies
Arvoisa puhemies! Uskon, että kysyjä itsekin
tietää vallan hyvin, että monissa näistä yrityksistä,
joita jo mainitsitte ja joissa valtio on osakkaana, kysymys on kansainvälisestä talouskriisistä,
kysyntä on äkillisesti pysähtynyt. Pitkän
päälle ei tuotteita voi varastoon tehdä.
Meillä on ollut kaksi viestiä: ensinnäkin
se, että osinkojen osalta valtio-omistaja on maltillinen,
jotta yritykset eivät joutuisi velkaantumaan osinkojen
maksun tähden, ja toisaalta, että mahdollisimman
hyvin löydettäisiin yhdessä henkilöstön
kanssa keskustellen pehmeitä keinoja, kesälomarahojen
vaihtoja ja sen tyyppisiä keinoja, että vältyttäisiin
irtisanomisilta. Mielestäni tässä on
kohtuullisen hyvin nyt onnistuttu. Mutta, totta kai, ei se, että valtio
on jossakin yrityksessä omistajana, pidä sitä pahaa
maailmaa, talouskriisiä, poissa. Kyllä se tulee
Suomenlahdelta Suomeenkin, vaikka valtio olisi kuinka omistajana näissä yrityksissä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Puutun siihen, mitä ministeri Häkämies äsken juuri
totesi. On hyvä palauttaa mieleen, mitenkä tämä keskustelu
eduskunnassa kyselytunneilla käynnistyi siinä vaiheessa,
kun selvisi, että mekin olemme mukana tässä kansainvälisessä rahoituskriisissä.
Silloin keskustelun ytimessä oli se, onko vientiyrityksillä riittävästi
likviditeettiä velvoitteidensa hoitamiseen. Kysymys kuuluu nyt:
Onko tämä asia nyt pystytty hoitamaan sillä tavalla,
että se ei ainakaan siitä klikkaa?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Niiltä osin kuin normaalit rahoitusmarkkinat
eivät sitä kykene hoitamaan, me olemme antaneet
erittäin vahvat valtuudet nimenomaan valtion omistamalle
Finnveralle ja sen tytäryhtiöille. Me olemme miljardeilla,
3,25 miljardilla, lisänneet nimenomaan viennin rahoitusta:
Suomesta käsin rahoitetaan sitä, että malesialainen
hissinostaja pystyy ostamaan suomalaiselta hissinvalmistajalta niitä hissejä.
Tässä eivät limiitit tule vastaan. Niitä on
paljon, miljardimäärin, käytettävissä.
Me olemme lisänneet valtiontakauksia, nostaneet 7,9 miljardista
12,25 miljardiin euroon. Meillä on miljardeja ja miljardeja
käytettävissä. Minä nyt tietysti
vaan toivon, että normaalit rahamarkkinatkin hoitaisivat oman
osuutensa eivätkä jatkuvaa epäluottamusta viljelisi.
Mutta siltä varalta, että ne eivät osuuttaan
hoida, valtio on, niin kuin sanottu, ottanut piikkiinsä suuret
riskit, ja se hoituu Finnveran, sen erityistuotteitten, kautta.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Hallitus ei suostu peruuttamaan miljardiluokan veronalennuksia
rikkaille. Pörssikeinottelijoiden ja bankstereiden aiheuttama
finanssikriisi ollaan nyt kaatamassa pienituloisten niskaan tasaveroilla,
kuten pakottamalla kunnat kuntaverojen nostamiseen, kiinteistöveron
nostamisella, palvelumaksujen nostamisella. Ja kaiken lisäksi
te vielä leikkaatte, te teette leikkauslistoja. Nimittäin
poliittiset nuorisojärjestöt ovat omatunto ja
kertovat, mistä todella tuulee, ja Kokoomusnuoret ilmoitti
julkisesti kokoomuksen kannan — "Suomella ei ole enää varaa
lähimainkaan nykyisen kaltaisiin sosiaalietuuksiin ja julkisiin
palveluihin" — ja vaatii leikkauslistoja.
Ministeri Katainen, nyt kun te ette auta kuntia, te samalla
ajatte kunnat leikkauksiin, peruspalveluiden heikentämisiin,
lomautuksiin, irtisanomisiin, siihen, että määräaikaisten
työntekijöiden työsuhteita ei jatketa.
Myönnättekö te nyt sen, että Kokoomusnuoret
todellisuudessa rehellisesti kertoi sen, mikä teidän
politiikkanne on, vai pesettekö te täällä eduskunnan
edessä kätenne niistä leikkauksista,
(Puhemies: Minuutti on kulunut!) niistä irtisanomisista,
jotka te olette omalla politiikallanne aiheuttaneet?
Valtiovarainministeri Jyrki Katainen
Puhemies! Joidenkin kuntien tiukka taloustilanne johtuu siitä,
että niiden verotulot ovat romahtaneet, pääsääntöisesti
yritysten huonojen tulosten seurauksena. Tähän
vaivaan hallitus juuri käytti, niin kuin täällä on
aiemminkin todettu, muun muassa yhteisöveron jako-osuuden
vahvistamista kunnissa. Tämä yhdessä kelamaksun
poiston kanssa, jota te olette vastustaneet, kuntataloudessa tarkoittaa
noin 650 miljoonan euron helpotusta vuodessa. Yksinkertaisesti kelamaksun
poiston vaikutus vuositasolla kuntasektorilla on 250 miljoonaa euroa,
mikä tarkoittaa 6 000 työntekijän
palkkakustannuksia. Eli tämä paketti jo itsessään
on varsin merkittävä helpotus kunnille. Mutta
eihän kukaan sitä kiistä, etteivätkö valtion ja
kuntien verotulot pienene, koska työttömyys lisääntyy
ja erityisesti yritysten vientikysyntä heikkenee.
Minä olen eri mieltä ed. Arhinmäen
kanssa siitä, etteikö eläkkeensaajien
ja palkansaajien ostovoimaa olisi pitänyt lisätä.
Hallitus on sitä mieltä, että eläkkeensaajien
ja palkansaajien ostovoimaa pitää lisätä,
jotta kotimainen kysyntä pysyisi edes jossakin mallissa
niinä aikoina, kun vienti ei vedä.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Pienituloiset, jotka mainitsin, eivät
maksa valtionveroja. Sen sijaan he maksavat kuntaveroja, tasaveroa,
jota nyt ollaan korottamassa, puhumattakaan kiinteistöveroista.
Kun esimerkiksi sanoitte, että kuntien tilanne helpottuu,
niin kokoomuslainen ylipormestari Jussi Pajunen esittää Helsingissä 8
prosentin leikkauksia henkilöstöön. Se
tarkoittaa 3 100:aa ihmistä vähemmän
töissä. Minulla on tässä lista kunnista,
jotka ovat lomauttamassa opettajia. Täältä löytyy
isoja kaupunkeja, joissa sitä suunnitellaan — Turku,
Jämsä, Riihimäki, Joensuu — ja
kaupunkeja, jotka ovat jo päättäneet:
Kuopio, Kemi, Varkaus.
Eikö nyt voida sanoa, että hallitus on epäonnistunut,
jos se ei omalla politiikallaan pysty auttamaan kuntia, jotta ne
pystyisivät huolehtimaan peruspalveluista ja jotta ne eivät
joutuisi panemaan ihmisiä kilometritehtaille ja lomauttamaan?
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa herra puhemies! Mehän olemme tehneet mittavat
uudistuspaketit sosiaaliturvaan, parantaneet etuuksia, ja te olette
huolestuneita kuntalaisten pärjäämisestä.
Se on ihan oikea huoli, ja jaamme sen, mutta olemme ennakoineet
sillä tavalla, että koko vaalikaudelle on tehty
jo kehyksiin tiettyjä toimenpiteitä mutta myöskin
sosiaaliturvaan parannuksia. Tiedätte hyvin, että olemme
eläkeläisten asemaa pystyneet parantamaan sekä verotuksella
että tasokorotuksilla, tulossa on takuueläke.
Sen jälkeen olemme pystyneet lapsiperheitä sekä lapsilisien
että kotihoidon tuen korotuksilla auttamaan, ja indeksit
ovat tulossa. Elikkä kyllä tätä perusturvaa
parannetaan niin, että paitsi kansalaisten ostovoima paranee
myöskin sitten sosiaalinen turvallisuus paranee.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kuntapalvelujen näkökulmasta
oli kyllä suuri pettymys, että kuntien valtionosuuksiin
ei riihessä esitetty korotusta, vaikka sitä ainakin
rivien välistä lupailtiin hallituksen taholta.
Kyllä me kaikki täällä tiedämme
sen, että niillä toimenpiteillä, joita
nyt on esitetty, ei kyetä korjaamaan puutteita terveyskeskuksissa,
vanhustenhuollossa, kouluterveydenhuollossa, lastensuojelussa tai
edes säilyttämään nykytasoa
näissä kouluryhmien kokokysymyksissä.
Kristillisdemokraattinen eduskuntaryhmä on esittänyt,
että jo tässä vaiheessa tehtäisiin
200 miljoonan euron tasokorotus kuntien valtionosuuksiin. Miksi
tämä esitys ei hallitukselle kelpaa?
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Tuo hallituksen tiistaina päättämä paketti
tiesi kunnille huomattavasti enemmän varoja kuin tämä kristillisdemokraattien
esitys. Kuten totesin, tulemme sitten lisäbudjettiriihessä ja
budjettiriihessä arvioimaan sen, mikä on kokonaisuutena
myös tulevina vuosina tämä valtionosuuksien
lisäystarve sidottuna siihen, että kuntien menokehityksessä myös
pitää tapahtua askel oikeaan suuntaan.
Silloin kun kunnilla on vahvaa ylijäämää,
valtio sitä ylijäämää ei
ole itselleen keräämässä, ja samalla
tavalla nyt, kun kunnilla on alijäämää, sen
kattaminen on yhteinen tehtävä kunnille ja valtiolle.
Jokaisessa kunnassa pitää pystyä löytämään
myös niitä keinoja, miten voitaisiin asiat tehdä paremmin,
jotta saataisiin ne varat riittämään.
Tämä tehtävä ei ole helppo.
Onneksi meillä on suomalaisissa kunnissa vahvaa osaamista, mutta
tarvitaan myöskin uskallusta ja rohkeutta kuntapäättäjiltä.
Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies! Yhteisövero-osuuden nostopäätös
oli tervetullut, mutta tosiasia on, että senkin jälkeen
jää vielä 2 miljardin aukko kunnissa
katettavaksi. Tämä tulee väistämättä merkitsemään
palvelujen heikentymistä ja leikkauksia. Se merkitsee hoivajonojen
pidentymistä, luokkakokojen suurenemista, kouluruokailun
leikkaamista.
Pääministerin mielestä tämä linja
on ilmeisesti aivan oikein, koska hän perusteli kehysriihen päätöksiä sillä,
että kunnat ovat eläneet kovin tuhlailevaisesti.
Kysynkin kuntaministeri Kiviniemeltä: Yhdyttekö tähän
pääministerin arvioon?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Varmaan kuntaministerikin arvioi kohta.
Kuntien menot kasvoivat viime vuonna 8 prosenttia. Kuntaliitosta
minulle sanottiin, että he pystyvät siitä kasvusta
selittämään 6 prosenttia, mutta 2 prosenttia
jää vielä selittämättä.
Se 8 prosenttia taitaa olla 2,5—3 miljardia euroa — yhden
vuoden aikana — menoja lisää, kuluja
lisää. Kyllä valtiovallan pitää myös
kannustaa kuntia siihen, että menokehitystä myös
yritettäisiin hillitä. Ei meillä rahoituspohja
riitä tällaisen rahoittamiseen pitkässä juoksussa.
Siksi on tärkeätä, että nyt
kunnissa yhdessä — ja toivon, että myös oppositio
osallistuu siihen — etsitään keinoja, joilla
voidaan tätä kustannuskehitystä hillitä. Mehän
hyväksyimme peruspalveluohjelman myös kehysriihen
yhteydessä. Se oli muistaakseni rakennettu niin, että seuraavienkin
vuosien aikana joka vuosi voitaisiin noin 4 000 lähinnä hoitoalan
ihmistä palkata lisää kuntiin, ja tähän
on varauduttu. Mutta kyllä yleinen kustannuskehitys pitää saada
kuriin. Siksi hallitus on halunnut kannustaa kunta-alaa tekemään
vielä kolmen vuoden mittaisen palkkaratkaisun, joka muodostaisi
semmoisen ankkurin ja rungon seuraavien vuosien taloussuunnittelulle.
Hallinto- ja kuntaministeri Mari Kiviniemi
Arvoisa puhemies! Kyllä meillä on koko hallituksella
täsmälleen sama analyysi kuntatalouden kehityksestä.
Se tehdään myös yhdessä Kuntaliiton
kanssa peruspalveluohjelmassa, niin että sinänsä nämä luvut
ovat samat.
On todellakin niin, että viime vuosien menokehitys
kunnissa on ollut aivan liian kovaa. Jos se sellaisenaan jatkuisi,
niin kyllä se pää vetävän käteen
tulisi myös ilman tätä taloustaantumaa. Monessa
kunnassa on oikein hyvällä tavalla tartuttu tähän
tilanteeseen. Muun muassa ylipormestari Pajusen esitys, joka tarkoittaisi
käytännössä sitä, että lomautuksiin
ja irtisanomisiin ei tarvitsisi lähteä, kertoo
siitä, että kyllä siellä on myös
sellaisia toimintoja, joita uudelleen organisoimalla pystytään
niitä säästöjä saamaan
aikaan, eikä kyse ole mistään peruspalveluiden leikkaamisesta.
Mutta tunnustan sen, että tilanne on vaikea ja huolestuttava
ja vaatii sekä valtion että kuntien toimenpiteitä.