2) Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi ammatillisesta koulutuksesta
annetun lain ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain
muuttamisesta sekä eräiksi niihin liittyviksi
laeiksi
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd:
Arvoisa puhemies! Tämän lakiesityksen tuomilla
muutoksilla on tarkoitus luoda puitteet selkeämmälle
ja aiempaa paremmin työelämän vaatimuksiin
vastaavalle tutkintorakenteelle sekä tutkintojen perusteiden
uudistamiselle. Keskeisenä tavoitteena on vahvistaa ammatillisten
tutkintojen osaamisperusteista määrittelyä (Hälinää — Puhemies
koputtaa) ja tutkinnon osiin perustuvaa rakennetta, mikä tukee
joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista.
Tärkeä tavoite on myös eri käsitteiden
yhtenäistäminen ja selkeyttäminen. Ammatillisena peruskoulutuksena
suoritettava tutkinto muodostuisi nykytilaa vastaavasti ammatillisista
tutkinnon osista, yhteisistä tutkinnon osista sekä vapaasti
valittavista tutkinnon osista. Näyttötutkintona
suoritettavat tutkinnot muodostuisivat jatkossakin ainoastaan ammatillisista
tutkinnon osista. Erityisesti säänneltyjen ammattien
osalta, esimerkiksi lähihoitaja, on tärkeää varmistaa, että tutkinnon
pakolliset osat tuottavat riittävän ammattitaidon
suhteessa alan ammatinharjoittamissäädöksiin,
olipa opintojen suorittamistapa mikä tahansa.
On erittäin hyvä, että muita tutkinnon
osia on vahvistettu, mutta ammatillisessa koulutuksessa on erittäin
tärkeää, ettei pakollisten osien määrästä,
laadusta ja osaamisvaatimuksista tingitä. Yhteisten tutkinnon
osien tavoitteena on varmistaa se, että ammatillisen perustutkinnon
ammatillisena peruskoulutuksena suorittaneella on alasta ja tutkinnosta
riippumatta kaikilla toimialoilla tarvittavaa yhteistä osaamista
ja yhtäläiset valmiudet elinikäiseen
oppimiseen. Nämä valmiudet ovat erittäin
tärkeitä muun muassa jatko-opinnoissa ja vaihdettaessa
ammattia työuran aikana. Yhteiset tutkinnon osat on tarkoitus
koota neljäksi laajemmaksi tutkinnon osaksi, joissa kaikissa on
myös eri osa-alueita, ja niissä on osa pakollisia
ja osa valinnaisia. Nämä neljä tutkinnon
osaa ovat viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen,
matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava
osaaminen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen.
Arvoisa puhemies! Keskustelimme täällä eduskunnassa
pari viikkoa sitten demokratiaselonteon yhteydessä siitä,
että ammatillisessa koulutuksessa on liian vähän
yhteiskunnallisia aineita. Tässä lakiesityksessä on
tarkoitus korjata tätä epäkohtaa, sillä yhteiskunnassa
ja työelämässä tarvittava osaaminen
-tutkinnon osan osuutta on tarkoitus vahvistaa entisestään.
Tämä on vastaus myös työnantajien
viestiin siitä, että ammatillisesta koulutuksesta
valmistuneilla on usein riittämättömät
työelämätaidot ja työelämävalmiudet. Hyvä uudistus
on myös se, että työkyvyn ylläpitäminen
yhdessä liikunnan ja terveystiedon kanssa on tulossa uudeksi
pakolliseksi osa-alueeksi. Toivottavasti tällä muutoksella
saadaan varmistettua nykyistä paremmin nuorten liikunnallisen elämäntavan
säilyminen ja jopa lisääntyminen koko
opiskelun ajan.
Tutkintoihin sisältyvä valinnaisuus, tutkinnon osien
suorittamismahdollisuudet sekä yhteisten tutkinnon osien
uudistettu rakenne tukevat opintojen suorittamisen joustavuutta.
Joustavat opintopolut ja tutkintoihin sisältyvä valinnaisuus edistävät
myös koulutuksellista tasa-arvoa ja vähentävät
tarpeetonta moninkertaista koulutusta. Tutkinnon osiin perustuva
tutkinnon rakenne on keskeinen asia myös opiskelumotivaation
ja opintojen keskeyttämisen vähentämisen
kannalta. Opintonsa keskeyttäneen opiskelijan näkökulmasta
on tärkeää, että hän
voi palata myöhemmin jatkamaan opintojaan tutkinnon loppuun
saamiseksi.
Arvoisa puhemies! Yhteenvetona totean, että ehdotetut
lakimuutokset vaikuttavat erittäin perustelluilta, ja jäänkin
mielenkiinnolla odottamaan asiantuntijavaliokunnan näkemyksiä asiasta.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ministeri Kiuru, voitte käyttää puheenvuoron
sieltä paikalta.
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minulla meni matkaan sen verran aikaa tuolta,
että edustaja jo ehti ennen, mutta ei ole mitään
hätää tässä kuitenkaan,
kun pääsen käyttämään
puheenvuoron.
Eli, hyvät kansanedustajat, me olemme tulleet tärkeän
lain ääreen sen takia, että me olemme vahvistamassa
suomalaista ammatillista koulutusta. Olen hirveän ylpeä siitä,
että me olemme pystyneet tekemään isoja
muutoksia jo perusopetuksen sisältöön
mutta olemme tekemässä niitä myös
lukiokoulutukseen ja ammatilliseen koulutukseen. Se, että me
pystymme samalla nyt sitten myös kiinnittämään
huomiota siihen, että näyttötutkintojen
puolella tapahtuu isoja juttuja, on meille todella todella hieno
koulutuksen ja osaamisen vahvistamista kuvaava kehityskaari.
Arvoisa puhemies! Tässä uudistuksessa, joka tänään
on käsittelyssä, on tarkoitus hallitusohjelman
puitteissa tehdä selkeämmät ja aikaisempaa paremmin
työelämän vaatimuksia vastaavat tutkintorakenteet
ja tutkinnon perusteet. Tarkoituksena on siis vahvistaa ammatillisten
tutkintojen — siis mukaan lukien perustutkinnot, ammattitutkinnot
ja erikoisammattitutkinnot — osaamisperusteista määrittelyä ja
tutkintojen osiin perustuvaa rakennetta. Tällä tuemme
sitten samalla myös sitä, että jokaisella
on mahdollisuus rakentaa yhä yksilöllisempiä opintopolkuja,
ja se edistää myös sitä, että sillä aikaisemmin
hankitulla kokemuksella ja osaamisella on jatkossa paljon paljon
suurempi merkitys kuin aikaisemmin. Eli tämä osaaminen
tunnistetaan ja tunnustetaan osaksi tutkintoa, hyväksiluetaan
tiiviimmin kuin koskaan ennen. Tämä periaate on
osa hallitusohjelman kirjauksia. Sillä tietenkin edistetään
myös sitä, että eri koulutusmuodot voisivat
paremmin olla yhteensovitettavissa joustavalla tavalla.
Arvoisa puhemies! Keskeisiä muutoksia tulee moniin
asioihin. Ensinnäkin yksi niistä on lainsäädännön
ja tutkinnon perusteiden selkeyttäminen. Tällöin
kysymys on siitä, että muutamme ensinnäkin
lain vastaamaan paremmin tämän lain sisältöä.
Muutamme siis lain ammatilliseksi peruskoulutukseksi, jolloin se
kuvaa sitten paremmin ja aikaisempaa selkeämmin lain soveltamisalaa.
Eli selkeytämme tutkintoja ja näiden tutkintorakennetta
koskevaa terminologiaa ja myöskin valtuutus- ja määräyksenantovaltuuksia.
Toisena muutoksena tutkintoihin ja tutkintorakenteeseen ehdotetaan
lisättäväksi ammatillisten tutkintojen
osaamisperusteiset määritelmät. Eli käytännössä sovitaan
toimivallasta opetusministeriön ja Opetushallituksen kesken.
Tässä valmisteluprosessissa annetaan siis jo nykyisin
käytännössä toimivat käytänteet
osaksi lainsäädäntöä ja
tehdään näin Opetushallituksen rooli
myös näkyväksi. Eli reagointia tässä tutkintojärjestelmässä parannetaan,
ja samalla sitten tulee nykyisen kahden asetuksen rinnakkaiselon
tilalle se, että jatkossa meillä on vain yksi
tutkintorakenneasetus, jossa määritellään
kaikki käytössä olevat tutkintorakenteeseen
kuuluvat ammatilliset perustutkinnot, ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot.
Näin sitten sisällöstä eli niistä ammattitaitovaatimuksista
ja osaamistavoitteista päätettäisiin
nykytilaa vastaavasti opetusministeriön määrittelemissä tutkinnon
perusteissa.
Arvoisa puhemies! Sitten tehdään muutoksia myöskin
osaamisperusteisuuteen, eli käytännössä ammatilliset
tutkinnot muodostuisivat tutkinnon osista ja nämä tutkinnon
osat määriteltäisiin tutkinnon perusteissa.
Tutkintojen osien ammattitaitovaatimukset ja osaamisperusteet kuvattaisiin
tutkinnon perusteissa, joista sitten on helppo katsoa, mitä henkilö tietää,
ymmärtää ja pystyy tekemään.
Myöskin henkilökohtaistaminen ja tämä aikaisemmin
opitun hyväksilukeminen ovat paljon paremmin mahdollisia.
Näin sitten voidaan myöskin pitää yllä paljon
parempaa opiskelijaosaamisen arviointia ja todistuksia koskevia säännöksiä tässä yhteydessä
on
sitten helpompi huomioida, kun tuo osaamisperusteisuus tulee näin
esiin.
Arvoisa puhemies! Sitten tehdään myöskin muutoksia
osaamispisteiden käytön suhteen, eli kun aikaisemmassa
järjestelmässä lähdimme siitä,
että opintojen ajalliseen kestoon perustuvat opintoviikot
mittasivat niitä, niin tässä tapauksessa
otamme käyttöön ammatillisen perustutkinnon
ja tutkintojen osien mittausperusteena eurooppalaisemman järjestelmän,
ja silloin puhumme osaamispisteistä jatkossa. Näin
sitten nämä määritellään
osaamisperusteisesti sen mukaan, mikä on tämän
osaamisen kattavuus, vaikeusaste ja merkittävyys suhteessa
sitten niihin tutkinnon ammattitaitovaatimuksiin ja osaamistavoitteisiin.
Sitten vielä on hyvä todeta, että tutkinnot muodostuvat
siis jatkossa 180 osaamispisteestä, mutta on huomioitava,
että näyttötutkintona suoritettavat tutkinnot
sisältäisivät sitten vain ammatillisia
tutkinnon osia eikä niitä mitattaisi osaamispisteinä.
Lisäksi yhteisiä tutkintojen osia tässä lainsäädännössä tultaisiin
nyt terävöittämään eli
käytännössä ammatillisten perustutkintojen yhteisten
opintojen rakennetta muutettaisiin niin, että ryhmitellään
nämä nykyiset yhteiset opinnot aiempaa laajemmiksi,
osaamisperusteisiksi tutkintojen osiksi. Siellä sitten
tärkeätä on se, että näihin
opintojen osiin kuuluisivat viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen,
matemaattis-luonnontieteellinen osaaminen, yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava
osaaminen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen. Erilliset
oppiaineet sisällytettäisiin osa-alueina ja osaamistavoitteina näihin
tutkinnon osiin. Sitten yhteisten tutkintojen osien laajuudet osaamispisteinä sekä
niihin sisältyvät
osa-alueet määriteltäisiin valtioneuvoston
asetuksella. Lopputyön tekisi Opetushallitus niin kuin
nykyään muillakin koulutusasteilla, eli he määrittelisivät
sitten nämä yksityiskohtaiset sisällölliset
perusteet, ja näin on paketti valmis.
Muutoksista on hyvä todeta myös se, että voimaantulon
suhteen tavoittelemme sitä, että eduskuntakäsittelyssä voisimme
lähteä siitä, että koko paketti
tulee voimaan 1.8.2015 eli seuraavan vuoden syyslukukauden alusta.
Opetushallituksella on nyt sitten aikaa tehdä näitä sisältöperusteita
koko tämän ajan mutta kuitenkin niin, että järjestäjillä on
mahdollisuus näitä omia opetussuunnitelmia uudistaa
tämän lain voimaantulon jälkeen, niin
että ehditään tuohon lain voimaantuloon
mennessä nämä järjestää ja
opintosuunnitelmat saada valmiiksi.
On hyvä vielä todeta, kun rahasta on pulaa, että siltä osin
esityksestä ei olisi välittömiä valtion-
tai kunnallistaloudellisia kustannuksia.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten jatketaan puhujalistaa.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Ammatillisen koulutuksen arvostus suhteessa
lukio—yliopisto-malliin on ollut heikompaa. Viime vuosina
on onneksi herätty huomaamaan ammatillisen koulutuksen
todellinen arvo ja merkitys.
Yhteiskunta muuttuu koko ajan, ja myös ammattien sisältövaatimukset
ovat kokeneet suuren muutoksen. Lähes jokaisessa työssä tietotekniikka
näyttelee jotain roolia, välillä pääroolia.
Työvälineet ovat kokeneet suuria muutoksia samoin kuin
koko työelämän vaatimukset. Ei ole nuoren helppo
valmentautua työelämän odotusten mukaisesti
työntekijäksi halliten kaikki tiedot ja taidot,
joita ammatissa menestyminen edellyttää. Lisäksi
yhteiskunnan puolelta tulee paineita valmistua nopeasti, työllistyä nopeasti
ja jaksaa työssä ikälopuksi asti.
Kieltämättä koulutusjärjestelmät
ovat hidasliikkeisiä — muutokset vievät
vuosia. Yrityksissä muutokset toteutetaan nopeammin ja
siirtyminen uusiin teknologioihin ja tuotantomenetelmiin tehdään,
kun tilanne niin vaatii ja rahat muutoksiin löytyvät.
Toisin on oppilaitoksissa. Oppilaitosten ja järjestelmien
ja oppimisympäristöjen ajantasaistaminen on kallista,
ja hankintojen tulisi palvella vuosikymmeniä. Ei oppilaitos
pysty ostamaan uusimpia sorveja tai laserleikkureita noin vain.
Oppilaan kuitenkin tulisi hallita monenlaista tekniikkaa ja taitoa.
Monissa maissa on oppimisympäristöinä oppimistehtaita,
jotka ovat sekä yritysten että oppilaitosten käytössä.
Opiskelijat toteuttavat työssäoppimistaan uudenaikaisessa,
todellisessa työympäristössä.
Kun valtiolla on jatkuva resurssipula, eikö Suomessakin
voitaisi tehdä kunkin isomman ammattiopiston yhteyteen
oppimistehtaita? Oppimistehdas voisi myös toimia alan teknologioiden
käytännön testauspaikkana ja voisi tukea
myös tuotekehitystä. Sosiaali- ja terveydenhoitopuolen
opiskelijat harjoittelevat yliopistollisissa sairaaloissa, kunnallisissa
laitoksissa ja yksityisissä laitoksissa. Siellä työssäoppimisjärjestelmä on
toimiva.
Suomessa hukataan resursseja, kun tuotekehitys ja -testaus
toteutetaan usein projektiluontoisesti. Otan tässä esimerkin:
Metsäteollisuussektorin testaus- ja tuotekehitysympäristöt.
Niitä oli vuosien 2007—2013 aikana 46 kappaletta
ripoteltuna eri puolille Suomea. Ne palvelivat VTT:tä,
yliopistoja, ammattikorkeakouluja, muutamaa yritystä. Suuri
osa näistä on ollut käytössä vain
yhden tutkimusprojektin ajan. Jos käytettäisiin
järkeä, voitaisiin tuotekehitysympäristöt
valjastaa palvelemaan myös käytännönläheisesti ammattia
opiskelevia. Jos tähän lisättäisiin
oppimistehdas ajatuksena, saataisiin yksikkö myös tuottamaan
myytäviä tuotteita.
Laitteistot voisivat olla eri yritysten ja oppilaitosten yhteisessä omistuksessa
ja käytössä. Tämä olisi
rakenteiden joustavuuden ja innovoinnin kautta saatavaa hyötyä,
josta yhteiskunnan lisäksi erityisesti ammattia opiskelevat
nuoret hyötyisivät.
Jään vielä kaipaamaan ammatillisen
opiskelun täydentämispolkuja. Jos ammattiopiston
jälkeen olisi nopeimmin muuttuvilla aloilla jatkokoulutusjärjestelmä,
vähän kuin autokoulussa: ensin perustutkinto ja
sitten täydentävät osat muutaman vuoden
työjakson jälkeen. Vaikka näitä mahdollisuuksia
on ja erilaisia kursseja ammattitaidon täydentämiseen
löytyy pilvin pimein, olisi monilla aloilla hyödyksi,
että tutkintotavoitteissa olisi täydentäviä jaksoja
esimerkiksi kolmen tai viiden vuoden ajalle sijoitettuna ensimmäisen
tutkinnon suorittamisen jälkeen.
Arvoisa puhemies! Opiskelujen keskeyttäminen on ammatillisella
puolella välillä ongelma. Varsinkin peruskoulusta
ammattiopistoon suuntaava nuori ei voi mitenkään
pystyä hahmottamaan itselleen sopivaa ammatillista linjaa.
Monilla aloilla ensimmäinen vuosi on yleistä ja
sitten opinnot lähtevät suuntautumaan siihen valittuun
ammattiin. Toivottavasti ammattialan vaihtaminen opintojen aikana
pystyttäisiin tekemään entistä enemmän
joustavaksi. Myös todellinen osaaminen ja sen mittaaminen
vaatii parantamista. Ehkä ammatillisen koulutuksen opintosuoritusten
siirtojärjestelmä, ECVET-järjestelmä,
tuo tähän nyt sitten vähän apuja.
Ihan yleisesti huomiona sanoisin, että ei se tutkinto
aina pelasta, vaikka olisi kuinka monta ammattipaperia kädessä.
Jos ihminen ei ole motivoitunut tai millään tavalla
omaan ammattiinsa sopiva, ei muodollinen pätevyys ole ammattilaisen mitta.
Esimerkiksi palvelu- ja hoitoalalla sosiaaliset taidot ja aikaisemmissa
ammateissa hankitut valmiudet pitäisi pystyä arvottamaan
paremmin ammattia vaihdettaessa. Olisi ehkä syytä tarkastella
pätevyysvaatimuksia välillä maalaisjärkeä käyttäen.
Työelämä vaatii työntekijältä joustavuutta,
koulutusjärjestelmän on syytä myös olla
entistä enemmän työelämän
vaatimuksia palveleva, eikä lainsäädäntö saisi
olla missään nimessä kehityksen jarru.
Arja Juvonen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
näin äkkiseltään, kun tähän
on tutustunut, vaikuttaa tosi hyvältä. Itse tunnen juuri
erikoisammattitutkinto- ja aikuiskoulutustaustan takaa näitä asioita,
koska olen itse ne opiskellut myöhäisellä iällä ja
nähnyt ne vaikeudet, mitä siellä koulussa
opettajilla on kohdata niin sanotusti konkareita, jotka ovat pitkään
toimineet työpaikoilla ja joilla on vahva osaaminen, ja
kuinka he siellä tunnistavat ja tunnustavat tämän
osaamisen ja miten se vaikuttaa sitten näihin opintoihin.
Elikkä on todella hyvä asia, että se
osaaminen luetaan tulevaisuudessa ehkä enemmän
sitten hyväksi.
Olisin kysynyt ministeriltä näistä opintopisteistä,
jotka muutetaan nyt osaamispisteiksi: pidentääkö tämä pistemuutos
jollakin tavalla mahdollisesti sitten tätä koulutusta?
Ja sitten sivuan vähän tätä samaa
asiaa, mitä edustaja Lea Mäkipää tuossa
esitti, elikkä nopeutta tai erilaisia polkuja hankkia sitä lisäkoulutusta.
Miten nyt sitten, kun esimerkiksi ammattikorkeakoulututkinnon jälkeen
olisi vielä mahdollisuus lähteä opiskelemaan
juuri näitä aloja, joista puuttuu tällä hetkellä työntekijöitä,
esimerkiksi sosiaali- ja terveysalaa, ylempää ammattikorkeakoulututkintoa:
missä vaiheessa kenties voisimme nostaa keskusteluun sitä pyrkimistä ja
pääsemistä niihin jatko-opintoihin, ja
kuinka kauan siinä välillä on oltava
työelämässä mukana? Monesti
tosiaan nämä opiskelijat ovat jo pitkän
työuran tehneet ja sillä tavalla omaavat myös
vahvan ammattitaidon.
Lähihoitajien koulutuksesta sen verran, että kun
he haluavat ja lähtevät esimerkiksi sairaanhoitajaopintoihin,
niin olisi todella hyvä, että myös lähihoitajan
aikaisempaa opintotaustaa luettaisiin hyväksi sitten siellä sairaanhoitajan opinnoissa.
Käytäntöhän tähän
asti on ollut se, että lähihoitajat joutuvat opiskelemaan
hyvin pitkälti toistamiseen ne asiat, jotka he jo osaavat. Olen
itse kokenut, että he ovat olleet tässä vähän väliinputoajia. — Kiitos.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä esitys ammatillisesta
koulutuksesta ja ammatillisesta aikuiskoulutuksesta sisältää monia
ihan positiivisia muutoksia. Mutta sen sijaan ministeri ei kertonut
siitä asiasta, joka on myös aivan yhtä oleellinen,
että ammatillisen koulutuksen rahoitukseen tullaan tekemään
muutoksia ja rakennepaketin mukaisesti toiselle asteelle on tulossa
260 miljoonan säästöt. Olisi erittäin
mielenkiintoista kuulla, miten ne koskevat tätä ammattikoulutusta.
Senhän olemme jo kuulleet, että esimerkiksi pienet
lukiot, erityislukiot ovat vaarassa ja aikuislukioiden resursseja
etenkin aineopiskelijoitten kohdalta vähennetään
erityisen paljon, mikä vaarantaa sitten esimerkiksi jatko-opiskeluun
pääsyä ja itse asiassa koko aikuislukiotoiminnan.
Mutta sitten itse tähän esitykseen. Todellakin on
ihan hyvä asia, että työelämälähtöisyyttä pyritään
parantamaan. On hyvä asia se, että näytöillä pystyy
osoittamaan jatkossa entistä paremmin, että opiskelija
hallitsee tietyt asiat. Sekin on tosiasia, että yksilöllistä opintopolkua
yhä useampi nuori nykypäivänä tarvitsee.
Niihinkin syihin, miksi tarvitsee, olisi tosin joskus hyvä pureutua.
Mutta sitä jäin pohtimaan, että kun
sitten taas toisaalta täytyy määritellä nykyistä tarkemmin, mitä on
opiskelijan osattava, jotta näihin lopputuloksiin päästään,
niin miten on sen suomalaisille tyypillisen joustavuuden kanssa.
Meillähän ammattikoulutus on ollut hyvin työelämälähtöistä nytkin,
tai ainakin siihen on pyritty. Jos jossain päin tarvitaan
tietyntyyppistä erityisosaamista, niin miten se voidaan
niin kuin laajalla skaalalla sitten esimerkiksi täällä Helsingin
päässä määritellä?
Myös haluan tässä nostaa keskusteluun
kaksi oikein isompaa asiaa tästä ammattikoulutuksen kohdalta.
On oikeastaan sääli, tai on oikeastaan järkyttävää se,
että meillä 25 prosenttia ammattikoululaisista
tällä hetkellä keskeyttää opinnot,
ja se on tässä sääli, että meidän
koulutusjärjestelmämme ammattikouluissa on mennyt
hyvin paljon siihen suuntaan, että lähiopetusta
pystytään antamaan yhä vähemmän
ja oppilaitten pitäisi itse suorittaa erilaisia selvityksiä,
ryhmätöitä, raportteja ja etätöitä.
Väitän, että se on ollut osasyy siihen,
että ne oppilaat, jotka tarvitsisivat vähän sitä paimentamista
ja tukea, sitten helposti keskeyttävät.
Olen joskus miettinyt, että jos tiivistäisimme ammattikoulua
vaikkapa 2 tai 2,5 vuoteen ja pystyisimme sen opetuksen sitten antamaan
siellä ihan paikan päällä entistä enemmän,
se voisi parantaa sitä opiskelijoiden opintojen loppuun
saattamista.
Toinen asia, minkä haluaisin nostaa esille nyt, kun
hallitus on tehnyt päätöksen oppivelvollisuuden
pidentämisestä — tämä on
erittäin kallis uudistus myös oppikirjamielessä:
Onko sitä asiaa pohdittu, miksi jokaisen kuntayhtymän
tai kunnan täytyy itse hankkia omat koulukirjansa? Miksi
ei voisi olla yhteistä oppimateriaalia netissä,
yhteisiä oppikirjoja, joiden lisenssi olisi valtiolla niin,
ettei sitä tarvitsisi moneen kertaan maksaa? Nimittäin
tämä oppikirjojen tuottamisjärjestelmä meillä on
erittäin kallis, ja se on erittäin kannattava
bisnes näille kustannusyhtiöille.
Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pikaisesti tarkasteltuna esitys vaikuttaa
hyvältä ja on eräänlainen käytännöllisen
järjen voitto. Tässä on huomioitu työelämän
vuorovaikutteisuuden syventäminen, alan vaihtajat yhä enenevässä määrin
jatkossa — jo nykyisin on alan vaihtajia — huomioidaan
erilaiset oppilaat, erilaisen työ- ja henkilöhistorian
omaavat ja näiden osaamisen tunnustaminen ja tunnistaminen.
Aina ajoittain käydään keskustelua kulttuurisesta
kaanonista ja siitä, mitä siihen mahdollisesti
sisältyisi ja mitä kuuluisi. Ymmärrän,
että tämä kokonaisuus, yhteiset tutkinnon
osat, ovat eräänlaista ammatillisen koulutuksen
kaanonia. Näiden toteuttamisessa oppilaitoksilla on suuri
vastuu. Ne eivät saa olla mitään läpihuutojuttuja,
vaan oppilaitosten pitää suhtautua niihin oikealla
kunnianhimon tasolla ja vakavuudella. Kokonaisuus vaikuttaa hyvältä pikaisesti
tarkasteltuna. Toivottavasti ei sitten ole devil in details eli
paholainen pikkuasioissa.
Eeva-Johanna Eloranta /sd:
Arvoisa puhemies! On hienoa, että ammatillisen koulutuksen ja
ammatillisen aikuiskoulutuksen kehittäminen on otettu tosissaan
tämän hallituksen toimesta. Tässä esityksessä ammatillisessa
koulutuksessa siirrytään seuraavalle tasolle,
kun muutoksilla luodaan puitteet selkeämmälle
ja aiempaa paremmin työelämän vaatimuksia
vastaavalle tutkintorakenteelle sekä tutkintojen perusteiden
uudistamiselle. Tavoitteena on vahvistaa ammatillisten tutkintojen
osaamisperusteita ja tutkintorakennetta, mikä tukee joustavien
ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista ja edistää aikaisemmin
hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista osaksi tutkintoa.
Ammatillisiin perustutkintoihin kuuluvia yhteisiä tutkinnon
osia selkiytettäisiin esityksen mukaan ryhmittelemällä ne
aiempaa laajemmiksi osaamisperusteisiksi tutkinnon osiksi. Yhteisiä tutkinnon
osia olisivat viestintä- ja vuorovaikutusosaaminen, matemaattis-luonnontieteellinen
osaaminen, yhteiskunnassa ja työelämässä tarvittava
osaaminen sekä sosiaalinen ja kulttuurinen osaaminen. Erilliset
oppiaineet sisällytettäisiin osa-alueina tai osaamistavoitteina
näihin tutkinnon osiin.
Myös ammatillinen liikkuvuus helpottuu, kun käyttöön
otetaan kansainväliset osaamisperusteet eli niin sanotut
ECVET-pisteet, jotka ovat siirtymän jälkeen yhteismitalliset
EU-maiden kesken ja helpottavat esimerkiksi työssäoppimisen
suorittamista ulkomailla. Toisin sanoen se mahdollistaa yhä laajemmalle
nuorisojoukolle tilaisuuden tutustua toisen maan työkulttuuriin
ja tapoihin.
Ammatillisen koulutuksen hienous on se, että sen ensisijainen
tavoite on tuottaa työmarkkinoille osaavaa työvoimaa
ja mahdollistaa elinikäinen oppiminen. Näin myös
ammatillisen koulutuksen rakenteen on kyettävä vastaamaan
ympäröivän yhteiskunnan ja työelämän
muutokseen. Ammattiosaaminen muuttuu, ja uusia ammatteja syntyy
samalla, kun vanhoja häviää. Ammattiosaamisen
lisäksi tarvitaan tietoja ja taitoja selviytyä muutosten
keskellä. Nuorten koulutuksen on tarjottava hyvät
yhteiskunnassa toimimisen ja elinikäisen oppimisen valmiudet.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen on nykypäivää koulutuksen
kentällä. Kun nuorilla on sellaisia valmiuksia
ja esimerkiksi harrastustoiminnan kautta saavutettua osaamista,
joka vastaa ammatillisen perustutkinnon ammattitaitovaatimuksia
tai osaamistavoitteita, ne voidaan lukea hyväksi osaksi
tutkintoa.
Arvoisa puhemies! Toivon, että ammatillinen koulutus
saa uuden tutkintorakenteen myötä myös
suuret keskeyttämisprosenttinsa kuriin. Se, että vuosittain
ammatillisen peruskoulutuksen keskeyttää noin
9 prosenttia opiskelijoista, on kestämätön
tilanne. Entistä yksilöllisemmällä ja monimuotoisemmalla
koulutuksella voidaan tarjota kaikille mielekäs vaihtoehto
opiskella ammatti. Tutkinnon osiin perustuva tutkinnon rakenne on
siis keskeinen myös opiskelumotivaation ylläpitämisen
ja opintojen keskeyttämisen vähentämisen
kannalta. Myös opintoihin palaaminen uudelleen mahdollistetaan.
Jos opiskelija keskeyttää opintonsa, hän
voi palata myöhemmin jatkamaan opintojaan tutkinnon loppuun saattamiseksi
tai aloittaa ihan uudella alalla ja lukea aiemmat suoritukset hyväkseen.
Käsillä on siis kaikin puolin mainio hallituksen
esitys.
Mirja Vehkaperä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Ammatillinen koulutus on melkoisessa myllerryksessä tällä
hetkellä.
Koulutusverkkoa on aiottu supistaa ja koulutuksen järjestäjiä niputtaa
yhteen. Samalla ei voi muuta kuin ihmetellä myöskin
hallituksen koulutuspolitiikan linjauksia ja ristiriitoja siitä,
että ammatillisen koulutuksen laatua halutaan tälläkin
hallituksen esityksellä parantaa mutta toisessa vaakakupissa
on kovat ammatillisen koulutuksen leikkaukset. Toisen asteen säästöjä aiotaan
repiä jopa 200 miljoonan euron verran vielä tämän
vaalikauden aikana, ja lisäksi myöskin ammatillisen
aikuiskoulutuksen leikkaukset ovat vielä hämärän
peitossa, minkä suuruisia ne tulevat olemaan.
Olemme nähneet myöskin melkoista liikehdintää opiskelijapaikkavähennysten
osalta. Niitä on välillä tämän
vaalikauden aikana leikattu ja lisätty, eli melkoista sahaamista
siellä on tapahtunut. Mutta voidaan sanoa, että edelleenkään
toisen asteen koulutukseen meillä eivät kaikki
peruskoulunsa päättäneet nuoret pääse.
Koulutustakuu, tämä yhteiskuntatakuu, nuorisotakuu,
ei ole vielä saavuttanut sitä linjausta, että koulutuspaikkoja
olisi tarpeeksi nuorille. Me tarvitsemme niitä kiperästi
lisää. Siksi on hyvin ristiriitaista puhua ammatillisen
koulutuksen uudistamisesta niin kiihkeään ja hyvään
sävyyn kuin opetusministeri teki, koska nämä leikkaukset
kohdentuvat nimenomaan sille nuorisoasteelle. Kun ammatillisen koulutuksen
vetovoima tänä päivänä on erittäin
hyvä, niin se on ristiriidassa sen kanssa, mitä me
haluamme sitten koulutukselta tulevaisuudessa.
Eilen hallituksen kehysriihessä tuli myöskin päätös
oppivelvollisuusiän nostosta, ja tämä lisää koulutuksen
kustannuksia, ja tuskin pääsemme sillä 15
miljoonalla edes oikeastaan alkuun näitten oppivelvollisuusiän
kustannusten kanssa.
Arvoisa puhemies! Kyseessä oleva hallituksen esitys
tähtää siihen, että muutetaan
ja uudistetaan ammatillisen koulutuksen tutkintoa. Koulutuksen laatuun
satsaaminen on tietysti tärkeää, mutta
se vaatii myöskin resurssinsa. On hyvä, että tutkinnoissa
on lähdetty liikkeelle siitä, että aikaisempi
kokemus, työelämävastaavuus, luetaan
ja katsotaan tärkeäksi, koska jatkokoulutuskelpoisuuden
pitää olla myöskin ammattikoulun yksi
rakentava elementti. Työelämälähtöisyys, työssäoppiminen
ovat juuri niitä asioita, joita tämän
päivän elämässä pitää korostaa.
Tarvitsemme entistä enemmän ammatillisessa koulussa myöskin
sellaista yleistä valmiutta ja valmiuksia lisäävää opetusta,
matematiikassa ja kielissä etenkin.
Opetussuunnitelmien osaamisperusteisuus on kysymysmerkki tässä vaiheessa,
koska kun resursseja ei lisätä, niin miten nähdään
ja katsotaan aidosti, että tämä tutkintouudistus
pystytään toteuttamaan siellä paikallisella
tasolla? Tarvitsemme entistä enemmän yksilöllistä ohjausta
ja opetusta oppilaille — entäpäs opettajien
työ ja työn lisääminen ja työn
kuormittavuus tässä asiassa? Ammatillisen opetusalan
ihmiset tarvitsevat myöskin lisäkoulutusta tämän
uudistuksen eteenpäinviemiseen.
Opetuksen ohjaus, opetusryhmäkokojen pienuus — tai
siis sen suuruus — on tässä mielessä myöskin
nostettava tapetille, koska me tarvitsemme juuri tähän
tutkintouudistukseen nojaavassa uudistuksessa yksilöllisyyttä,
ohjausta, entistä enemmän. Se vaatii myöskin
sitten opettajilta lisäpanostuksia. Kun he lähtevät
esimerkiksi niihin työssäoppimisjaksoihin sinne
työpaikoille, niin se ei ole ihan yhden tunnin keikka,
kun sinne lähdetään.
Opetuksen järjestäjiltä olen saanut
myöskin palautetta tämän hallituksen
esityksen aikataulusta sen verran, että tämä uudistus
on tarkoitus pistää voimaan vuonna 2015 syksyllä.
Kuten aluksi jo totesin, niin ammatillisessa koulutuksessa on todella
isoja uudistuksia juuri parhaillaan menossa, ja tämä tulee
kaiken päälle. Siksi on kohtuullista, että eduskuntakäsittely
on tietysti jouhevaa ja reipasta mutta ennen kaikkea annetaan jo
hyvissä ajoin signaalit siitä oppilaitoksille,
miten tämä asia, tutkintouudistus ja opetussuunnitelmat,
tullaan toteuttamaan. On kohtuutonta antaa sellaisia uudistuksia
oppilaitoksille, että siellä ei pystytä vastaamaan
myöskin aikataulullisesti niitten tutkintojen täytäntöönpanoon,
ja siksi aikataulu on todellakin tiukka, ja sitä haluan
alleviivata puheeni lopuksi.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Erityisesti näin korkean nuorisotyöttömyyden
aikana on erittäin oleellista, että ammatillinen
tutkinto voidaan suorittaa joustavalla tavalla ja että aikaisemmin
hankitun osaamisen tunnistamista ja tunnustamista myöskin
helpotetaan. Kaikki tiedämme, miten tärkeää on
hankkia työelämäkokemusta ennen valmistumista,
ja huomioitavaa on erityisesti se, miten paljon nuoret itse arvostavat
nimenomaan juuri tätä mahdollisuutta. Opiskelijajärjestöjen
tutkimussäätiö Otuksen julkaisemassa
"Rahkeet duuniin. Työllistymisen laatu ammatillisella toisella
asteella" -tutkimuksesta käy ilmi, että 80 prosenttia
vastaajista katsoo tutkintoon sisältyvän työssäoppimisen
kehittävän työelämässä tarvittavia
taitoja, ja tästä samaisesta tutkimuksesta käy
myöskin ilmi, että tutkinnon antamista valmiuksista
tärkeimmäksi nousee juurikin tämä käytännön
ammattitaito.
Eli lyhyesti ja ytimekkäästi tämä hallituksen esitys
on todella kannatettava.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Hallitusohjelman mukaan tutkintojen osaamisperusteista
määrittelyä vahvistetaan ja ammatillisen
koulutuksen tutkintorakenteen uudistamista jatketaan tiiviissä yhteistyössä työelämän
kanssa. Hallitusohjelman kirjauksen mukaan tavoitteena on selkeämmin
ja paremmin työelämän vaatimuksia vastaava
tutkintorakenne ja tutkinnot. Koulutuksen ja tutkimuksen kehittämissuunnitelman
2011—2016 mukaan ammatillista tutkintojärjestelmää uudistetaan
siten, että se muodostaa työelämän
osaamistarpeiden näkökulmasta selkeän
ja johdonmukaisen kokonaisuuden.
Herra puhemies! Tämä on laaja ja kunnianhimoinen
lakipaketti. Tällä kokonaisuudella luodaan osaltaan
tuleville vuosikymmenille perustaa, jolla Suomi pysyy hyvinvointivaltiona.
Tässä pitkässä laskusuhdannetilanteessa
on uskottava koulutuksen ja osaamisen pitkiin heijastusvaikutuksiin.
Yhteistyö työelämän kanssa on
varmasti yksi osa-alue, jolla skarpattavaa riittää. Tämä on
ollut viesti teollisuudelta. Sokea kouluttaminen ohi työmarkkinoiden
on pienen maan voimavarojen haaskausta, johon meillä ei
ole varaa.
Arvoisa puhemies! Haluan nostaa tässä yhteydessä esiin
yhden ongelmakohdan, joka olisi esimerkkinä hyvä käydä läpi
valiokuntakäsittelyssä. Olen tehnyt aiheesta kirjallisen
kysymyksenkin tänä vuonna, mutta se ei liioin
tuonut asiaan selvyyttä. Kiteytetysti se on ammattipätevyyden ja
ekologisuuteen tähtäävän sertifikaatin
sekä säädöstemme ristiriidasta,
joka liittyy tärkeään metsurin ammattikuntaan
oleellisesti. On nimittäin niin, että koulutamme
muun muassa oppisopimusjärjestelmän kautta metsureita,
joiden ammattipätevyys ei sisällä kaadetun
puun määrän ja laadun mittauspätevyyttä.
Toisaalta sertifikaatti edellyttää mittauspätevyyttä henkilöltä,
joka kaataa puun. Näin ollen metsurin ja metsänomistajan
itsensä kaatama puu ei täytä sertifikaattia eikä näin
ollen ole arvoltaan markkinahintainen. Tämä vaikeuttaa
oleellisesti metsurien ansaintaa ammatinharjoittajana sekä metsänomistajien
tekemiä hankintahakkuita. Nykytila on myös mielestäni
EU:n sosiaalisten perusoikeuksien vastainen.
Arvoisa puhemies! Edellä kuvatun kaltaisia loukkuja
ei mielestäni pitäisi missään
nimessä luoda. En ole vakuuttunut, että kuvattu
asiantila olisi tietoisen tai harkitun päätöksen
tulos. Jos se on, se on korjattava kiireellisesti ja motiivit selvitettävä.
Ei voi olla oikein, että sinänsä ammatillaan
itsensä elättämään
kykenevät ammattilaiset lisätään
yhteiskunnan tuella elävien jonoon vain huonon säädöksen
vuoksi.
Arvoisa puhemies! Arvostan tavoitetta edesauttaa opintojen joustavuutta
ja selkeyttää lainsäädäntöä tutkintorakenteiden
osalta. Tämä hallituksen esitys on siten hyvin
perusteltu ja hyvä.
Ministeri kertoi terveisiä, että on vielä palaamassa
keskusteluun ja näihin esitettyihin kysymyksiin, joita
täällä salissa mahdollisesti nousee,
hän tulee vielä antamaan vastaukset. Kysymykset
kerätään ylös. Tämän
terveisen lupasin teille välittää.
Mika Niikko /ps:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys sinänsä on
hyvä tavoite uudistaa ammatillista peruskoulutusta ja selkeyttää näitä asetuksia.
Kuitenkin tässä esityksessä käy
vähän päinvastoin.
Nimittäin nyt käynnissä olevat leikkaukset
yhdessä näitten asetusten kanssa eivät
anna välttämättä sitä toivottua
lopputulosta, jota esimerkiksi sivistysvaliokunnassa on toivottu.
OAJ on itse esittänyt, että tässä lainmuutoksessa
olisi otettu huomioon esimerkiksi opinto-ohjaajien määrä oppilaisiin
nähden, ja tämä tässä lakiesityksessä on
jätetty nytten kokonaan pois. Opintojen ohjauksen oppilasmäärän
tulisi olla enintään 200 opiskelijaa opinto-ohjaajaa
kohti. Tässä lakiesityksessä viitataan
kyllä, tässä 29 §:n
otsikossa, siihen, että on oikeus saada opetusta ja opintojen ohjausta,
mutta jätetään kuitenkin se asetuksen tasolle.
Asetuksessa taas täällä ei mainita tästä määräsuhteesta
mitään, ja olisinkin tästä kysynyt ministeriltä enemmän,
mutta hän ei taida enää olla läsnä täällä.
Arvoisa puhemies! Koska me tiedämme, että ammattiin
opiskelevat yleensä luovuttavat helposti tämän
opintouransa ja keskeyttävät opintonsa, olisi
syytä siihen kiinnittää enemmän
huomiota. Uudenmaan alueella lähes 30 prosenttia syystä tai
toisesta lopettaa opintonsa kesken. Tästä syystä johtuen
olisi suotavaa, että hallitus vielä tarkistaisi
tätä asiaa ja harkitsisi sitä, voisiko
esimerkiksi opinto-ohjauksen keinoin saada oppilaat suorittamaan
tutkintonsa loppuun saakka.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämän lain ja asetuksen
tarkoitus on ammatillisen koulutuksen laadun parantaminen ja säädösten
selkeyttäminen, ja siinä ei ole mitään
moitittavaa. Se on oikein kannatettava periaate. Mutta nämä hyvät
tavoitteet ovat ristiriidassa samaan aikaan käynnissä olevien
ja tulevien leikkausten kanssa. Rahoitusleikkausten vaikutusta uudistusten
toimeenpanoon ei ole ennakoitu lainkaan tai ainakin hyvin heikosti.
Muun muassa OAJ on jo ehtinyt ottaa tähän kantaa.
Tässä uudistuksessa tietenkin, tämän
seurauksena, työ lisääntyy monin tavoin,
kun opetussuunnitelmat uudistetaan ja osaamisperusteisuus tulee
osaamispisteiden myötä käyttöön.
Oppimisen ja osaamisen arviointi muuttuu, ja arvioinnin määrä tietenkin
kasvaa. Opiskelijoiden yksilöllisten reittien mahdollistaminen
kasvattaa ohjauksen tarvetta, ja erilaisten polkujen rakentaminen
ja toteutustapojen eriyttäminen vaativat suunnittelua ja
toteutukseen tietenkin lisää resursseja, jos ja
kun opiskelijat eivät jatkossa opiskele ryhmissä samaan
tahtiin. Meillä Suomessa on semmoinen harhakäsitys,
että puhutaanpa sitten lapsista, nuorista tai aikuisista, kaikki
oppivat samat asiat yhtä aikaa ja samaan tahtiin, mutta
sehän ei kyllä mitenkään pidä paikkaansa,
ja meillä nyt jatkuvasti nähdään
siitä esimerkkejä, että erityistä tukea
tarvitaan kaikilla koulutusasteilla.
Kun puhutaan tästä ammatillisen koulutuksen kehittämisestä,
on mielestäni kyllä puhuttava myöskin
koko toisesta asteesta ja sen uudistustavoitteista. Nythän
tiedossa jo on sekin, että lukion erityisen koulutustehtävän
lisärahoitus puolitetaan vuodesta 2015 alkaen. Se panee
kysymään tietysti, miten käy pienten
lukioiden. Sitten on kysyttävä tässä yhteydessä,
miten käy aikuislukioiden aineopiskelun. Aikuislukioiden noin
25 000 opiskelijasta vain reilu viidennes on tutkintotavoitteisia
opiskelijoita. Kun rahoitus poistuu monelta ylläpitäjältä,
tulee sellainen tilanne, että ei ole muuta vaihtoehtoa
kuin lopettaa tämä toiminta liian kalliina. Tämäkin
on osa tätä sinänsä hyvän
nuorisotakuun toteuttamisen periaatetta, ja aikuislukioita tarvittaisiin
myös kipeästi tähän. Monet nuoret
aikuiset haluavat parantaa arvosanojaan päästäkseen
jatko-opintoihin, ja kyse on tietenkin myös maahanmuuttajien
mahdollisuudesta päästä opiskelemaan.
On sanottava vielä siitä, että tämä koko
toisen asteen rakennemuutos, jos oikein huonosti menee, heikentää kyllä koulutuksen
tasa-arvoa ja saavutettavuutta ja myös laatua. Hallitus
sanoo kauniisti kyllä tavoittelevansa kaikkien perusopetuksen
päättävien nuorten mahdollisuuksia päästä toiselle
asteelle, ammatilliseen koulutukseen tai lukioon, mutta kun esimerkiksi
oppilaitosverkkoa karsitaan ja valtion ohjaus tiukkenee kuntien
toimintavapauden kustannuksella, tuon tavoitteen saavuttaminen on
erittäin vaikeata. Ongelmia tulee vastaan monta kautta:
Tuo lukioitten karsiminen vie päteviä opettajia
myös peruskoulun yläluokilta töihin muualle,
eli sitä kautta koulutuksen laatu heikkenee. Koulumatkat
sekä ammattioppilaitoksiin että lukioihin tulevat
huomattavasti pitenemään, ilman muuta erityisesti
harvaan asutuilla Pohjois- ja Itä-Suomen alueilla.
Tämä tarkoittaa sitä, että oppilaat joutuvat
hankkimaan asunnon opiskelupaikkakunnalta. Sekin maksaa. Kun samaan
aikaan kontaktiopetusta ollaan vähentämässä,
nämä oppilaat menettävät samaan
aikaan kodin tuen opintojensa onnistumiseksi.
Toisen asteen leikkauksiksi on ilmoitettu 260 miljoonaa euroa,
ja on selvää, että tätä summaa
ei saada kasaan tekemättä isoa vahinkoa koko koulujärjestelmällemme.
Toisen asteen rakennemuutos on ehdottomasti suurin mullistus sitten peruskoulun
kehittämisen. Peruskoulusta keskusteltiin vuosia ennen
kuin se tuli voimaan. Tässä menossa olevasta toisen
asteen rakennemuutoksesta ei käydä juurikaan julkista
keskustelua. Tätä valitetaan myös Opetushallituksessa, jonka
virkamiehet joutuvat vastaamaan kentältä tuleviin
kysymyksiin. He eivät tiedä vastauksia. Tätä en
millään tavalla voi ymmärtää.
Kysymys on niin isosta asiasta, että kyllä iso
julkinen keskustelu tästä asiasta olisi tarpeen
ja näkökulmien esiin tuominen. Ilman muuta.
Sinuhe Wallinheimo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Puhumme tänään
usein koulutuspoliittisessa keskustelussa vähemmälle
huomiolle jäävästä aiheesta,
nimittäin ammatillisen koulutuksen nykytilasta ja erityisesti
sen tulevaisuudesta. Pohjana keskustelussa on kauan kaivattu hallituksen
esitys ammatillisen koulutuksen tutkintojärjestelmän
kehittämiseksi, ja kehitettävää meillä tällä hetkellä riittää.
Nykyinen tutkintojärjestelmä on monin paikoin
jäykkä ja vanhanaikainen. Sen seurauksena monen
suomalaisnuoren ja miksei aikuisopiskelijankin kohtalona on kouluttautua
ammattioppilaitoksesta suoraan kortistoon. Tämä ei
luonnollisestikaan saa olla hyväksyttävä tilanne.
Yhtä huolissamme tulee meidän olla koulupudokkaiden
korkeasta määrästä ammatillisessa
koulutuksessa. Yhä useammalle ammattiin opiskelevalle annettu
opetus ei niin sanotusti nappaa. Siksi jo hallituksen kärkihankkeeksi
nostaman nuorisotakuun uskottavuuden pelastamiseksi täytyy
ammatilliselle koulutukselle tehdä tämä päivitys.
Kokonaisuudessaan, arvoisa puhemies, hallituksen esitys onnistuu
hyvin tässä päivitystavoitteessa. Annettavan
koulutuksen reivaaminen osaamisperusteisempaan suuntaan on ehdottomasti
oikea päätös. Se sekä parantaa
annettavan koulutuksen laatua että myös omalta
osaltaan vahvistaa ammatillisen koulutuksen valinneiden koulussa
viihtymistä. Toinen, erityisesti koulupudokkaiden määrän
vähentämiseen pureva linjaus on päätös
tukea joustavien ja yksilöllisten opintopolkujen rakentamista
ja edistää aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamista
osaksi tutkintoa. Normien höllentäminen näkyy
toivottavasti opintoaikojen lyhenemisenä ja siinä,
että erityisesti aikuisopiskelijoille ammattiopinnoista
tulisi entistäkin houkuttelevampi vaihtoehto. Yhdessä nämä voisivat
omalta osaltaan leikata meidän julkisen talouden mittavaa
kestävyysvajetta.
Toisaalta, arvoisa puhemies, esitykseen liittyy muutamia lisäpohdintaa
aiheuttavia ehdotuksia. Yksi tällainen liittyy osaamispisteiden
käyttöön sekä perustutkinnoissa
että näyttötutkinnoissa. Esimerkiksi
EK on esittänyt sitä, että osaamispisteet
tulisivat ensi vaiheessa käyttöön ammatillisena
peruskoulutuksena suoritettavissa perustutkinnoissa ja vasta kokemuksen
kertymisen jälkeen myös näyttötutkinnoissa.
Tällöin myös voitaisiin ehkä paremmin
varmistaa se, että muutos osaamisperusteiseen suuntaan
olisi sujuvampi, kun emme maalaisi heti alussa itseämme nurkkaan
näyttötutkintojen tulkinnanvaraisten arvioiden
takia.
Vielä lopuksi, arvoisa puhemies: Toinen lisäpohdintaa
aiheuttava ehdotus liittyy liikunnan asemaan ammatillisessa koulutuksessa.
Se ei, ikävä kyllä, tässä sinällään
hyvässä esityksessä parane, vaikka tutkimukset
osoittavat, että tarve liikunnan ja terveystiedon tarjonnalle
nimenomaan tälle väestöryhmälle
on ilmeinen. Toivoisinkin, että tähän
asiaan voitaisiin kiinnittää huomiota esityksen
valiokuntakäsittelyssä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Muutamia huomioita hallituksen esityksestä.
Ensinnäkin todistuksesta. Tämä on
ehkä tällaista yleistä pohdintaa jatkotyöhön,
asetuksiin liittyen. Meillä on hyvin kirjava käytäntö todistusten
arvosanoissa. Ammatillisella puolella on 1—3, lukiopuolella
on normaali 4—10, ja ammattikorkeakouluissa ja yliopistoissa
on 1—5. On tullut kritiikkiä siitä, että vuonna
2009 tehty muutos, jossa siirryttiin ammattikouluissa 1:stä 3:een
tapahtuvaan arviointiin, ei ole onnistunut: se ei riittävästi
kerro osaamisesta eikä myöskään kannusta
opiskelijoita tavoittelemaan niitä parhaimpia arvosanoja.
Jatkotyössä, kun tätä viedään
eteenpäin, toivotaan, että myös tämä arvosananäkökulma
tulee esille.
Toinen pohdinta liittyy samalla lailla aika sekaviin käytäntöihin.
Meillä yleisesti käytetään opintopisteitä,
mutta nyt tässä tuodaan uusi käsite,
"osaamispisteet". Siltä osin aina pohdituttaa, kun kommunikoimme
toistemme kanssa, lisääkö se ymmärrystä,
kun toinen puhuu osaamispisteistä ammatillisessa ja sitten,
kun ollaan siellä yliopiston puolella, ollaankin opintopisteissä. Kyllä soisi,
että Suomessa olisi kuitenkin yksi sana ja käsite
opinnoissa.
Hallituksen esityksen osalta voi todeta, että tavoitteet
ovat erinomaiset: työelämän taidot ja kyky
reagoida työelämässä tapahtuviin
muutoksiin. On hyvä, että tässä myöskin
saadaan lisää selkeyttä tutkintorakenteisiin
ja ennen kaikkea sitä, kuinka meidän tutkintorakenteet
ja tutkinnot joustavat. Nämä ovat ehkä niitä suurimpia
aikamme haasteita, että kun nämä meidän
nuoret menevät sinne ammatilliseen opinahjoon, niin pahimmassa
tapauksessa, kun he sieltä valmistuvat, osaaminen onkin
jo vanhaa. Kysymys onkin: mitkä ovat ne geneeriset taidot,
joita sitten meidän nuorilla tulee olla, kun he valmistuvat? Näihinhän
esityksessä on onneksi kiinnitetty huomiota, mutta niihin
liittyy aina kolikon toinen puoli. Toivon mukaan meidän
ammatillisella puolella ei teoreettinen osaaminen tule liian vahvasti
näkyviin, koska suurin osa odottaa sitä työssäoppimista
ja tekemällä oppimista.
Lopuksi haluaisin nostaa erittäin tärkeät
kaksi näkökulmaa. On hyvä asia, että lakiin
on kirjattu tarkoituspykälään, että lain
tavoitteena on lisätä meidän ammatillisen
puolen yrittäjänä toimimisen onnistumista,
että pystyy itsensä työllistämään
yrittäjänä, koska tiedetään,
että tänä päivänä yhä vähemmän
on suuria työpaikkoja, joihin sitten ammatilliseltakaan
puolelta päästään, mutta yhä useampi
mahdollisesti työllistää itsensä yrittäjänä,
ja sitä kautta yrittäjänä toimimisen edellytyksiä on
ehdottomasti ammatillisella puolella rakennettava lisää.
Toinen hyvä asia, joka on erittäin hyvä asia, vaikkakin
tässä opinto-ohjauksesta on hieman kritiikkiä ollut,
on se, että henkilökohtainen opintosuunnitelma
on tuotu lakiin asti, koska silloin se tuo myös sen merkityksellisyyden,
kuinka yksilökohtaisesti pohditaan sitä opinnoissa etenemistä,
ja toivottavasti tätä kautta myös sitä keskeyttämistä saadaan
vähennettyä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Pidän tätä hallituksen
esitystä hyvänä ja tietyllä tavalla
koulutuksen kehitystä ammatillisen koulutuksen puolella
eteenpäinvievänä.
Aloitan tästä ammatillisen koulutuksen kiinnostavuudesta.
Sehän on nyt viime vuosina ollut korkeampi kuin esimerkiksi
lukiokoulutuksen. Sillä tavalla ovat nuoret ehkä halukkaitakin
lähtemään ammatillisen koulutuksen puolelle
ja pääsevät sitä kautta nopeammin
sitten ansiotöihin. Työllistyminen on ollut hyvää.
Mutta keskeyttäminen on muodostunut ongelmaksi, ja
aivan samalla tavalla nostaisin esille tämän henkilökohtaisen
opintosuunnitelman teon tässä, elikkä sillä on
varmasti merkitystä sille, millä tavalla nuori
sitoutuu tähän koulutukseen ja sitten sen eteenpäinviemiseen.
Mutta varmasti myös sillä on merkitystä,
mitenkä aikaisemmin opiskelijat on arvioitu. Muistaakseni
syyskuun loppupuolella, tiettynä päivämääränä,
katsotaan, paljonko on nuppeja koulussa, ja sen mukaan tulee kouluun
rahat. Nythän tämä tilanne muuttuu, elikkä ei
ole näitä tarkastelupäiviä,
vaan arvioidaan koko tätä nuoren tilannetta.
Sitten vielä, arvoisa puhemies, tuolla harvaan asutulla
seudulla nämä harjoittelupaikat ovat hyvinkin
kaukana. Saattaa olla jopa 40 kilometriä, satakin kilometriä matkaa,
ja tällä hetkellä esimerkiksi levyseppähitsaajien
saaminen on ollut hankalaa Kainuussa sen takia, että oppipaikka
on niin kaukana ja sitten ei ole kuljetusta sinne harjoittelupaikkaan.
Tämä on semmoinen, mikä olisi syytä ottaa
huomioon myös tässä, että koulutuksen
järjestäjällä olisi sitten jonkunlainen
kyyti, millä voitaisiin sitten viedä nuoria tänne
harjoittelupisteeseen. On aivan selvää, että mitä enemmän
työssäoppimista, sen parempi se on kädentaitojen
kannalta, koska siellä on myös niitä, jotka
eivät halua lukea, haluavat oppia kädentaitojen
kautta, ja tämä on yksi semmoinen asia, mihin
ammatillisen koulutuksen puolella kannattaa panostaa. — Kiitoksia.
Pirkko Ruohonen-Lerner /ps:
Arvoisa puhemies! Tänään täällä on
käytetty useita hyviä puheenvuoroja ammatillisen
koulutuksen kehittämisestä. Edustaja Mäkipää otti
puheenvuorossaan esille näkemyksen oppimistehtaista. Meillä tulevaisuudessa
tulee olemaan suuria haasteita siinä, kuinka me saamme
julkiset varat riittämään kaikkeen siihen
välttämättömään,
jota yhteiskunta tarvitsee pyöriäkseen, ilman
että yhteiskunta velkaantuu liiaksi.
Siksi on erittäin tärkeää,
että kaikki investoinnit, mitä julkinen sektori
toteuttaa, tehdään ne sitten rakennuksiin, irtaimistoon,
koneisiin, laitteisiin, toteutetaan mahdollisimman tarkoituksenmukaisesti
ja siten, että tätä tekniikkaa käytetään maksimaalisesti
hyväksi, koska joka tapauksessa tekniikka vanhenee muutamassa
vuodessa. Sen tähden on erittäin tärkeää,
että näitä tämäntyyppisiä oppimistehtaita
pohdittaisiin, saataisiinko tällä tavalla tehostettua
uusien resurssien ja tekniikan käyttöä silloin,
kun tätä ammatillista koulutusta kehitetään.
Arvoisa puhemies! Jatkuva osaamisen kehittäminen on
myös hyvin tärkeää niille, jotka
ovat suorittaneet tutkintoja, joten joustavuutta on todella syytä lisätä,
jotta pystytään ammattitaitoa ylläpitämään
mahdollisimman korkeatasoisena joustavasti ja helposti.
Täällä on otettu esille myös
yrittäjäkoulutus ja osaaminen ammatillisessa koulutuksessa.
Kannatan sitä näkemystä lämpimästi.
Nimittäin henkilöt, jotka valmistuvat ammattikoulusta,
voisivat hyvin ryhtyä ammatinharjoittajiksi ja liikkeenharjoittajiksi,
ja siinä yhteydessä on hyödyllistä,
että heillä olisi jonkinlaiset perustiedot kirjanpidosta,
verotuksesta ja niin edespäin, jotta he sitten helpommin
myös uskaltautuisivat yrittäjyyden uralle.
Vielä lopuksi, arvoisa puhemies, haluan ottaa esille
liikunnan aseman myös ammatillisessa koulutuksessa. Tuoreiden
tutkimusten mukaan 30—40-vuotiaitten miesten kunto on heikompi kuin
vanhempien ikäluokkien. On erittäin tärkeätä,
että tähän kiinnitetään
huomiota myös ammatillisessa koulutuksessa ja edistetään
näiden nuorten liikuntaharrastuksia ja muutenkin terveellisiä elämäntapoja.
Muuten meidän yhteiskunnalle tulee kestämättömän
suuri lasku, jos meillä on rapakuntoisia nuoria aikuisia.
Pietari Jääskeläinen /ps:
Arvoisa puhemies! Rakentava puhe.
Kauniita lakeja ja asetuksia on varmaan mukava säätää,
kuten nyt käsittelyssä oleva ammatillisen koulutuksen
laadun parantamista ja säädösten selkeyttämistä koskeva
lainsäädäntö. Miten on mahdollista
antaa lakiesitys, jonka tavoitteet eivät voi toteutua rajujen
säästötoimien takia? Leikkausten vaikutuksia
uudistusten toimeenpanoon ei ole ennakoitu. Tällaista tämä hallituksen politiikka
on: kauniita sanoja ja lupauksia samaan aikaan, kun matto vedetään
jalkojen alta.
OAJ:n mukaan valtionosuuden leikkaukset vuonna 2015 ovat vähintään
123 miljoonaa euroa. Rakennepoliittisessa ohjelmassa esitetään toisen
asteen koulutukseen niin sanotun rakenteellisen kehittämisen
kautta saataviksi säästöiksi yli 200
miljoonaa euroa. Lisäksi tulevat myös ammatillisen
aikuiskoulutuksen leikkaukset. Koulutuksen järjestäjät
ovat arvioineet leikkausten kokonaisvaikutuksen toimintamenoihin
olevan jopa viidesosa. Hallitus on todennut koulutuksen olevan sen
keskeinen painopistealue, johon panostetaan. Hallitus panostaa vähentämällä rahoitusta
yli 300 miljoonaa euroa — että semmoinen panostus.
Koulutuspoliittiset tavoitteet ja rahoitus ovat jyrkässä ristiriidassa.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Ammatillisen koulutuksen suosio lisääntyy,
ja se on täysin ymmärrettävää,
koska eläköitymisen kautta nämä suorittavan
työn työpaikat tulevat lisääntymään
aika paljon ja nuoret pääsevät sitten nopeasti
työelämään ja hankkimaan omaa
rahaansa.
Näihin keskeyttämisiin: Tämä hallituksen
esitys on oikein hyvä, että nuorten opinto-ohjausta ja
nuorten kannustamista pitää ehdottomasti lisätä,
ja siinä on semmoinen merkitys, kun nuoret sitten mahdollisesti
niitä harjoitteluja suorittavat siellä työpaikoissa,
että heille mahdollistetaan tämä. Ja
edustaja Piirainen käytti hyvän puheenvuoron:
niillä alueilla, missä on pitkät etäisyydet ja
näitä mahdollisuuksia ei ole runsaasti, myös tähän
saavutettavuuteen ja sen järjestämiseen pitää kiinnittää huomiota.
Tämä hallituksen esitys on senkin takia hyvä, että kaikin
keinoin pitää tukea, että oppilaat jaksavat
loppuun asti, sillä tulevaisuudessa ammatillisen koulutuksen
rahoitus perustuu suoritettuihin tutkintoihin. Opetuksen laadusta
kiinnipitäminen ja oppilaiden tukeminen on tärkeätä,
ettei käy niin, että opetuksen taso laskee sen
takia, että rahoitusta saadaan näitten suoritettujen
tutkintojen mukaan. On monipuolisesti otettava jatkossa huomioon,
kuinka me ammatillista koulutusta kehitämme, ja tietenkin
sen täytyy sitten näkyä määrärahoissa,
mikäli jatkuvasti suosio kasvaa. Että kyllä tämä määrärahakysymyskin
on tärkeää ottaa esille.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Pyysin tähän nyt puheenvuoron,
kun ministeri tuli paikalle.
Tämän lain ja asetuksen muutoksen tarkoituksena
on ammatillisen koulutuksen laadun parantaminen ja säädösten
selkiyttäminen. Tavoitteet ovat kuitenkin voimakkaasti
ristiriidassa samaan aikaan käynnissä olevien
ja tulevien leikkausten kanssa. Rahoituksen leikkausten vaikutusta
uudistusten toimeenpanoon ei ole juurikaan arvioitu. Muun muassa
Opettajien Ammattijärjestö pitää näitä leikkauksia
merkittävänä uhkana uudistuksen tavoitteiden
saavuttamiselle ja koulutuksen laadulle. Kysynkin ministeriltä:
miten te näette tämän lain tavoitteiden
saavuttamisen kannalta nämä aika merkittävät
leikkaukset?
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! Vielä haluan palata edustaja Jääskeläisen
leikkauksiin. Meillähän ikäryhmät
pienenevät koko ajan ja on todellakin syytä reagoida
siihen, että myös ne vastaavat. (Pietari Jääskeläisen
välihuuto) — Joo, kyllä.
Mutta vielä tähän osaamisen arviointiin.
Aikaisemmin ovat olleet nämä niin sanotut tutkinnot
ja osaamisen arviointi. Ministeri oikeastaan voisi vastata, mitä nyt
tulee osaamisen arviointiin. Minulla on ainakin tämmöinen
tuntuma, että se tarkoittaa laajempaa, käytännössä tutkittua osaamista,
että on hyvät perustiedot ja pystyy sillä tavalla
sitten niin teorian kuin käytännönkin kautta
tätä omaa ammattiaan suorittamaan. Mutta monta
kertaahan on niin, että ammattikoulusta ei tulla valmiina.
Se tarkoittaa, että siihen tarvitaan sitten jotakin muuta.
Ehkä oppisopimuskoulutus on hyvä siihen tai sitten
joku muu ammatillinen jatkokoulutus, mutta se on niin kuin valmistava.
Ammattikorkeakoulu on tietysti yksi vaihtoehto.
Meillä on tällä hetkellä lukion
ja ammatillisen koulutuksen yhteiskoulutusta. Tähän
vielä kysymys: onko tämä mahdollista
tulevaisuudessa, ja onko mahdollista syventää lukiokoulutuksen
ja ammatillisen koulutuksen yhteistyötä? Tämä näyttää olevan
tällä hetkellä nuorten osalta aika kannattavaa.
Tällä tavalla nopeutettaisiin myös sitä opiskelupolkua
sitten mahdollisesti, jos vielä mennään
ammattikorkeakoulun puolelle.
Arto Satonen /kok:
Arvoisa puhemies! Mitä näihin säästötoimiin
tulee, niin se on toki myönnettävä, että ammatillisessa
koulutuksessa lähiopetustunnit ovat jonkun verran pienentyneet. Siinäkin
on oma rajansa, kuinka pitkälle siinä voidaan
mennä. Mutta ymmärtääkseni eilen
tehdyissä päätöksissä ei
kyllä tulevalle vuodelle ja sitä seuraavalle vuodelle
ole ainuttakaan säästötoimea ammatillisen
koulutuksen osalta. Ymmärtääkseni siellä oli
pelkkä nolla kirjassa, joten se on nähty. Kun
tietää, kuinka mittavia ratkaisuja muuten tehtiin,
niin se osoittaa sitä, että ammatillista koulutusta
pidetään hyvin tärkeänä ja
sen toimivuuteen halutaan myöskin jatkossa panostaa.
Sastamalassa on käynnistynyt tämmöinen
kokeilu, että opetus annetaan 50-prosenttisesti suoraan
työpaikoilla. Se on mielestäni erittäin
hyvä idea, koska silloin nämä nuoret
kiinnittyvät suoraan kiinni yritykseen ja suorittavat näyttökoetyyppisesti
opiskelunsa. Heidän on mahdollista olla kesätöissä siinä samassa
yrityksessä, missä he ovat. Kun kyse on vielä sellaisista
yrityksistä, jotka ovat viime aikoina hyvin menestyneet,
niin mahdollisuus myöskin valmistumisen jälkeen päästä työllistymään
siihen yritykseen on erittäin hyvä. Jos ajatellaan,
että tällaista toimintaa olisi laajemminkin, niin
siinä koulukin saattaisi säästää silloin
seinistä ja laitteista.
Lisäksi monilla pienillä paikkakunnilla on vaikeaa
saada täysiä ryhmiä. Tiedän,
että esimerkiksi Parkanossa on metallialan koulutuksessa vaikea
saada sitä kuuttatoista aloituspaikkaa ensisijaisia hakijoita
mutta on kuitenkin yrityksiä, jotka tarvitsevat nuorta
työvoimaa, ja tämäntyyppinen räätälöity
yrityksissä annettava koulutus, jossa lähinnä teoriaopetus
on vain ammattikoulussa, kuulostaa hyvältä. Kun
tämä kokeilu on nyt käynnissä,
niin kysyn ministeriltä: koska tästä ensimmäisiä tuloksia
saadaan?
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Nämä leikkaukset eivät
ole nyt missään linjassa sen mukaan, mitä nytten
haluttaisiin tämänkin lain osalta tehdä.
On hyvä muistaa, että tutkintoon johtavan koulutuksen
opiskelijoista 5,7 prosenttia keskeytti opinnot eikä jatkanut
missään tutkintoon johtavassa koulutuksessa lukuvuonna 2010—2011.
Ihan noin kuriositeetin vuoksi voin sanoa, että lukiokoulutuksen
keskeyttämisprosentti oli 4,4 ja nuorille suunnatusta ammatillisesta
koulutuksesta liki 10 prosenttia lopetti tuon koulutuksen, ammattikorkeakouluopiskelijoista
8,8
prosenttia. Eikö nyt olisi enemmänkin syytä tarttua
siihen, että saataisiin nämä opiskelijat
pysymään opiskelemassa näitä aineita,
mihinkä he ovat tulleet? Sen lisäksi meillä on
kymmeniätuhansia nuoria, joista me emme edes tiedä,
missä he ovat.
Täällä sanottiin, että ikäryhmät
pienenevät ja meidän nuorten määrä pienenee.
Nyt kannattaa lukea näitä tilastoja vähän
tarkemmin. Se on hetkellinen notkahdus, joka on jo nyt nähtävissä, mutta
se notkahdus tulee siitä korjaantumaan. Mikäli
meillä leikataan ammatillista koulutusta, se tulee tarkoittamaan
sitä, että meillä ei ole ammattitaitoista
työväkeä. Kenties tämä on
sitten yksi suuntaus siihen, että otetaan lisää ammattitaidottomia
maahanmuuttajia maahan ja ryhdytään kouluttamaan
heitä. Mutta miten heitä sen jälkeen
koulutetaan, kun koulutus on leikattu? Mistä me saamme
ne työntekijät tänne? Mistä me saamme
ne koulutetut työntekijät tänne?
Ei ole mitään järkeä siinä,
että me annamme nuorten tipahtaa suojaverkkojen ulkopuolelle, koulutuksen
ulkopuolelle ja ammatin hankkimisen ulkopuolelle. Me tarvitsemme
ammattitaitoista väkeä, jotta meidän
vientimme vetäisi ja jotta meidän teollisuutemme
saisi työntekijöitä ja palvelut saisivat
työntekijöitä. Meillä on huutava pula
vanhustyöntekijöistä muun muassa. Tällä hetkellä on
erittäin hälyttävää,
että nuoret naiset ovat niitä, jotka keskeyttävät
nimenomaan ammatillisen koulutuksen. Siihen ongelmaan olisi syytä kiinnittää,
arvon ministeri, huomiota.
Ville Vähämäki /ps:
Kunnioitettu puhemies! Ihan lyhyesti haluaisin kysyä ammatillisen koulutuksen
jatko-opintokelpoisuudesta. Ollaanko tekemässä minkäänlaisia
muutoksia tähän jatko-opintokelpoisuuteen? Nythän
on ollut havaittavissa se, että monetkin opiskelijat syttyvät
vasta hieman myöhemmällä iällä opiskelemaan, hankkivat
ensin sen ammatillisen pätevyyden, jatkavat siitä yliopistoon
tai amk:hon. Nähdäkseni ei ainakaan minkäänlaisia
tiukennuksia saisi tehdä, mutta mikä on tämä tulevaisuus
jatko-opinto-oikeuden ja -kelpoisuuden osalta?
Opetusministeri Krista Kiuru
Arvoisa puhemies! Minä kiitän tästä keskustelusta.
Joudun ensinnäkin pahoittelemaan, että jouduin
olemaan noin 15 minuuttia pois tästä keskustelusta, mutta
onneksi kansanedustajat minua auttoivat, että sain näitä kysymyksiä siltä väliltä
myöskin ylös
sitten kirjattua.
Haluaisin aloittaa siitä, että minusta edustaja Mäkipää piti
erittäin hyvän puheenvuoron. Haluan kiittää myös
oppositiota siitä, että olette nähneet
tämän lain syvän olemuksen. Haluan sillä viitata
siihen, että ammatillinen koulutus on jäänyt
meidän poliitikoidenkin mielestä pikkuisen tällaiseen
toisarvoiseen asemaan. Minä kiitän siitä,
että täällä on ollut niin paljon
kansanedustajia keskustelemassa ammatillisen koulutuksen tulevaisuudesta,
koska minulla on ollut sellainen tunne, että erityisesti
suuri julkisuus ei kovin paljon ole ollut kiinnostunut ammatillisen
koulutuksen kehittämisestä. Minusta siinä on
suomalaisen osaamisen tulevaisuus, että me osaamme myöskin
ajassa liikkua tässä tutkintojärjestelmän
kehittämisessä.
Tämä on aivan yhtä iso uudistus kuin
lukiouudistus on tai peruskoulu-uudistus, joita ollaan jo nyt tekemässä.
Eli siltä osin on hyvin keskeisestä ja isosta
uudistuksesta kysymys, ja ensimmäinen asia on se, voidaanko
tällä uudistuksella vaikuttaa siihen isoon juttuun,
että meidän nuoret olisivat enemmän ja
paremmin kiinnostuneita ammatillisesta koulutuksesta. Siihen minulla
on kyllä vilpitön vastaus, että kyllä.
Tätä samaa kysymystä myöskin
edustaja Mäkipää ja edustaja Juvonen
peräänkuuluttivat, voitaisiinko tällä saada
aikaan sitä motivaatiotason parannusta.
Tämän lain tarkoituksenahan on juuri se, että niille
nuorille, jotka pystyvät ammatillisessa koulutuksessa liikkumaan
nopeammin, tässä avautuu — en nimittäisi
sitä kurssimuotoisuudeksi — mahdollisuus siihen,
että pystyy vähän nopeammin liikkumaan
ja opintoja suorittamaan omassa tahdissa, ja tässä avautuu
myös mahdollisuus siihen, että jos on opintoihin
liittyviä esteitä siinä etenemisessä,
niin oma tahti on mahdollista paremmin kuin koskaan aikaisemmin.
Samaan aikaan tämä avaa mahdollisuuden siihen, että osa
koulutuksesta voidaan suorittaa joustavammin ja myöskin
koulutyön ulkopuolella niiden nuorten kodalla, jotka eivät
ole tällaisesta perinteisestä oppilaitosmuotoisesta
opiskelusta kiinnostuneita.
Siinä suhteessa, kun myös edustaja Satonen kysyi
siitä, voidaanko miettiä näitä muitakin malleja,
niin tämä lakihan avaa mahdollisuuden myöskin
tällaiseen suurempaan joustavuuteen. Mutta silläkin
on, edustaja Satonen, rajansa, koska oppilaitoksissa opiskellaan
tänä päivänä tositarkoituksella,
se ei ole hollitupa sille, että ollaan vain työpaikalla.
Siinä on ainoa rajoite, joka tulee olemaan jatkossakin
näin, eli katsomme sitä rajaa, kuinka paljon voidaan
työssä oppia, kuinka paljon sitä pitää vielä tehdä oppilaitoksessa. Muuten
ollaan sitten kyllä peruslinjoista samaa mieltä.
Toinen keskustelun kulku käy sitten siinä, kuinka
paljon osaamista voidaan tunnistaa. Minun täytyy sanoa,
että tämän lain hieno puoli on se — kun
edustaja Juvonen käytti puheenvuoron juuri siitä,
voisiko katsoa laajemmin nyt sitä vanhaa osaamista, joka
on jo monilla, jotka hakeutuvat ammatilliseen koulutukseen — että minusta tämä laki
tarjoaa aivan uskomattoman hienot uudet mahdollisuudet siihen, että ei
tarvitse ihan alusta aloittaa, ja se on tärkeä puoli
koko tätä keskustelua.
Sitten edustaja Kalmari kysyi siitä, miksi ylipäätään
me enää perinteisiä oppikirjoja pidämme
yllä, miksei voisi olla näitä digitaalisia
oppikirjoja. Me olemme valmistelemassa koulutuspilveä,
johon menee myös toisen asteen koulutus, ja minä olen
toivonut, että kunnat itse kilpailuttaisivat Kuntaliiton
johdolla näitä oppimateriaaleja niin, että ne
olisivat laitettavissa yhteiseen koulutuspilveen. Siellä on
aika isoja asioita liikkumassa silläkin puolella. Se on
osa myöskin näitä säästötoimenpiteitä,
että säästetään sellaisista
asioista, jotka ovat mahdollisia.
Edustaja Eestilä ja muutamat muutkin kysyivät
siitä, riittävätkö nyt paikat.
Kyllä minun täytyy sanoa samaan äänensävyyn
kuin edustaja Piirainenkin tässä toi julki, että meidän
ikäluokkahan tosiasiallisesti tulee olemaan pienempi kuin meillä on
tällä hetkellä, eli näille nuorille,
jotka käyvät tulevina vuosina koulua, on enemmän paikkoja
tarjolla kuin tälle ikäluokalle, joka nyt on ollut
ammatillisessa koulutuksessa. Samaan aikaan kuitenkin Suomessa on
1,6 paikkaa toisella asteella per hakija. Eli siltä osin
kyllä meillä paikkoja on, mutta miten ne alueellisesti
kohdistuvat, se on se suuri haaste, joka meillä vielä on. Meillä on
joillakin alueilla vielä tekemistä tämän asian
kanssa, mutta nuorisotakuu ja sen alainen koulutustakuu varmistavat
sen, että tämän pitäisi olla
kuitenkin kunnossa.
Sitten minä haluaisin vielä joihinkin yksityiskohtiin
vastata. Tässä käytiin minusta kiinnostava
keskustelu siitä, miten nämä muut uudistukset
liittyvät tähän. Minun täytyy
sanoa, että minä ymmärrän ja
arvostan sitä, että oppositio on huolissaan ammatillisesta
koulutuksesta. Minä itsekin olen. Mutta jos olette huolissanne
ammatillisesta koulutuksesta, niin tämä käsittelyssä oleva lakiuudistus
on parasta, mitä ammatilliseen koulutukseen on tehty vuosikymmeniin.
Tämä on todella hieno, ja meidän ammatillisen
koulutuksen porukka on ollut siinä vahvasti mukana.
Mutta uhka tulee todella siitä, että jos rakenteita
ruvetaan järjestämään, niin
kuin me olemme yhdessä eduskunnassa päättäneet — miljardi kuntapuolella
pitää löytyä säästöä — niin
täällä ovat kaikki hallituspuolueet ja
oppositiopuolueet olleet sitä mieltä, että kunnilla
on liikaa tehtäviä. Sen takia minä hiukan
ihmettelen näitä tiettyjen edustajien puheenvuoroja,
että ei osata erottaa sitä, että tämä on
sisältöä ja siinä järjestellään
järjestäjien hallinnollisia rakenteita, ja niillä hallinnollisilla
rakenteilla ei ole ennenkään yksistään kukaan
istunut koulutuksessa siellä järjestäjien hallinnossa,
vaan kyllä se tehdään luokissa se koulutus.
Mutta minä olen yhtä lailla huolissani siitä,
että me emme voi menettää yksiköiden määriä,
koska nuorten pitää päästä käymään
koulua siellä, missä he asuvat, eli takaisin menneeseen
ei pidä palata myöskään tässä isossa
toista astetta koskevassa rakenteellisessa uudistuksessa, joka on
näitä rakennepoliittisia toimia. Siltä osin
huolemme on aiheellinen, mutta kuitenkin on tärkeää säilyttää maltti
siinä, että tällä uudistuksella
ei ole sen kanssa tekemistä, ja kun on ollut sellaista
puhetta, että nämä jollakin tavalla liittyisivät
toisiinsa, niin tässä on kysymys sisällöstä,
jota on vuosikausia odotettu. Toinen liittyy rakenteisiin, ja siinä pitää olla
tarkkana, että me voimme varmistaa, että nämä opiskelupaikat
eivät alueellisesti kohdennu väärin,
mutta rakenteista ja hallinnosta meidän täytyy
pystyä säästämään,
eli järjestäjien määrän
täytyy olla pienempi jatkossa kuin se on nyt, mutta yksiköiden
määrään me emme voi kajota siellä,
missä niitä ei ole paljon. Tämä on
tämä pähkinänkuori.
Vähämäelle sanon vielä,
että se oli hyvä kysymys, eli kiitän
siitä, että kiteytit sen, mistä ammatillisessa
koulutuksessa on kysymys. Nimittäin kun niin moni toivoo
aina, että voisiko ammatillisen koulutuksen hurauttaa vaikka
vuodessa tai kahdessa, niin minun vastaukseni on, että ei
voi. Ei voi, kun se ei ole bulkkitavaraa. Siellä annetaan
jokaiselle suomalaiselle nuorelle toisen asteen yleissivistävääkin
koulutusta, jotta heidän jatko-opintokelpoisuutensa säilyisivät.
Sen takia on tärkeätä, että näillä kaikilla
nuorilla, jotka valitsevat 15—16-vuotiaana ammatillisen
koulutuksen, on mahdollisuus mennä ammattikorkeakouluun
tai yliopistoon opiskelemaan myöhemmin. Ja kun tämä dead
end -ajattelu ei ole Suomessa enää vallalla, olen
itse halunnut säilyttää tässä kyseisessä lajissa
sen, että tämä jatko-opintokelpoisuus
säilyy, että me emme ole kurjistaneet ammatillista
koulutusta pelkkiin ammattiaineisiin, jotta sieltä voi
edetä vielä muihinkin koulutuspolkuihin sen takia,
että nuorella on mahdollisuus 19-vuotiaana päättää toisin
kuin hän päätti 15-vuotiaana.
Keskustelu päättyi.