3) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta annetun lain muuttamisesta
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä on hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi uusiutuvilla energialähteillä tuotetun
sähkön tuotantotuesta annetun lain muuttamisesta.
Hallituksen esityksessä sanotaan: "Ilmasto- ja energiastrategian
päivityksen mukainen 9 terawattitunnin tuulivoiman tavoite
vuodelle 2025 edellyttänee merituulivoimaloiden laajempaa käyttöönottoa
etenkin 2020-luvulla. Merituulivoimalan kokeiluhankkeella pyritään
saamaan hyödyllisiä kokemuksia ja osaamista tätä tavoitetta
silmällä pitäen. Esitetty muutos, jonka
nojalla merituulivoimalan kokeiluhankkeelle voitaisiin maksaa syöttötariffin
lisäksi muuta valtiontukea, mahdollistaa tällaisen
yksittäisen hankkeen toteuttamisen." Hallituksen esityksessä myös
sanotaan: "Esityksessä ehdotetaan, että merituulivoimalan
kokeiluhanke voitaisiin hyväksyä syöttötariffijärjestelmään,
vaikka siihen investointia varten on myönnetty valtiontukea, esimerkiksi
energiatukea. Muutos koskisi yksittäisiä merituulivoimalan
kokeiluhankkeita, joita arvioidaan nyt vireillä olevan
haun perusteella valittavan hankkeen lisäksi tarvittavan
noin 2—4."
Arvoisa puhemies! Kerron nyt, millaisesta bisneksestä tässä tuulivoimabisneksessä
on
kysymys. Otan esimerkin Posiolta:
Taaleritehtaan pääomarahasto Tuulitehdas rakennuttaa
merkittävän määrän
tuulivoimaa Suomeen. Taaleritehdas suunnittelee noin 100:aa tuuliturbiinia
10:een eri kohteeseen Lounais- ja Etelä-Suomessa sekä noin
50:tä tuuliturbiinihanketta Posiolle. Tuulitehdas on tällä hetkellä yksi Suomen
suurimmista tuulivoimatoimijoista. Kuulostaa hienolta näin
taloudellisesti ankeina aikoina, että suomalainen sijoitusyhtiö rakennuttaa
puhdasta energiantuotantoa melko mittavilla summilla.
Taaleritehtaan Murtotuulen tuulivoimapuiston 51 turbiinia rakennettaisiin
siis Posion yhteismetsän maille. Miksi sijoitusrahasto
sijoittaa tuulivoimaan? Onko se hyvää bisnestä?
On se. Se on sitä siksi, että Taaleritehtaan Tuulitehdas saa
vuosittain syöttötariffin nimellä annettavaa julkista
tukea 0,6 miljoonaa euroa vuodessa jokaista tuuliturbiinia kohti.
51 voimalaa saa siis noin 30 miljoonaa euroa vuodessa. Noilla kannustimilla
turbiinit tuottavat sähköä noin 20 miljoonan
euron arvosta nykyisillä markkinahinnoilla. Siis Murtotuuli
tuottaa 50 miljoonan euron tulot vuodessa. Viidessä vuodessa
se tekee 250 miljoonaa.
Voimalan perustaminen hankintoineen ja rakentamiskustannuksineen
maksaa suuruusluokkaa 150 miljoonaa, ja maavuokraa tässä Posion tapauksessa
yhteismetsälle maksetaan reilu 0,5 miljoonaa euroa vuodessa.
Siihen joudutaan panemaan päälle vielä muutaman
miljoonan euron ylläpitokulut vuodessa. Seuraavan viiden
vuoden aikana Murtotuulen tulot ovat siis 250 miljoonaa euroa ja
menot noin 170—200 miljoonaa. Eli liikevoitto, ennen kuin
Taaleritehdas ehtii maksaa veroja, on noin 50—70 miljoonan
euron luokkaa.
Emoyhtiöhän tässä on Lombard
International Assurance. Nimi on sellainen, että ainakin
minulla herää kysymys siitä, kuinkahan
aggressiivisesti tämä yhtiö verosuunnittelee.
Joka tapauksessa ihan hyvä bisnes, hyvä tulos 190
miljoonan euron pääomalle. Pääoma
tuottaa liki 30 prosenttia. Tämä tuotto perustuu
nimenomaan juuri syöttötariffijärjestelmään
eli järjestelmään siitä, että kaikki
sähkön käyttäjät maksavat
osuutensa tuulivoimayhtiöille. Sen lisäksi me joudumme
kyllä kustantamaan vielä sen säätövoiman
rakentamisen, jolla tehdään sähkö silloin,
kun Posiolla ei tuule. Nämä kivihiilivoimalat
ja näitten rakennuskustannukset kerätään
samassa sähkölaskussa kaikilta kuluttajilta.
Arvoisa puhemies! Vuonna 2010 eduskunta antoi luvan rakentaa
Suomeen kaksi uutta ydinvoimalaitosta ja päätti
samalla uusiutuvan energian paketista, jolla edistetään
tuuli- ja bioenergiaa. Olikohan niin, että tuolloin
2010 elinkeinoministerinä oli Mauri Pekkarinen, ja onkohan niin,
että Taaleritehtaan tuulijohtaja on tänä päivänä Taamir
Fareed, Pekkarisen vävy? Hieno suunnitelma kaikkinensa,
siis tämä 2010 tehty suunnitelma edistää tuuli- ja
bioenergiaa. Suomen valtionvelka on kuitenkin noussut 100 miljardiin
euroon ja pakottaa arvioimaan nämä päätökset
uudelleen. Tämän asetetun 9 terawattitunnin tuulivoimatavoitteen
saavuttaminen maksaa meille veronmaksajille yli 5 miljardia euroa,
ja tarjoankin nyt valtiolle miljardisäästön:
alennetaan tuulivoimalle luvattua tariffitasoa ja siirretään
tavoitteille asetettua takarajaa. Sähkön arvioitu
markkinahinnan nousu jatkossa vähentää kyllä sitten
tuen tarvetta myöhemmin.
Tuulivoiman tuottaja saa veronmaksajien tukemana alkuvaiheessa
10,5 senttiä per kilowattitunti ja myöhemmin hiukan
vähemmän, yhteensä 12 vuoden ajan. Tänä vuonna
sähköä on saanut pörssistä pikkuisen
yli 4 sentin keskihinnalla, joten tuen osuus tuulivoimatuottajan
tuloista on noin 61 prosenttia. (Vesa-Matti Saarakkala: Kuka sen
maksaa?) Tuulivoiman rakentaminen on lähdössä tällä hetkellä räjähdysmäiseen
kasvuun, ja en ihmettele sitä yhtään.
Lappeenrannan teknillinen yliopisto arvioi viime vuonna julkaistussa
sähkön tuotantokustannusvertailussa, että maatuulivoiman
tuotantokustannus on tällä hetkellä 5,3
senttiä per kilowattitunti. Tuulivoiman tuki on siis ihan äärettömän
ylisuuri.
Tässä taloudellisessa tilanteessa energiatuet on
syytä arvioida uudelleen. Ne tukimuodot, jotka edistävät
suomalaisten hyvinvointia ja luovat pysyviä työpaikkoja,
tulee asettaa etusijalle. Tuulivoiman kilpailukyky pikkuhiljaa paranee, joten
sitä ehditään lisäämään
kyllä sitten vähän myöhemminkin.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen ilmasto- ja energiapolitiikka
on ollut viime vuosina katastrofaalista Suomelle. Samalla kun maamme
on EU:n hölmönä mallioppilaana täyttänyt
kaikki keinotekoiset ilmastopoliittiset päästötavoitteet,
ovat oliivimaat ja Itä-Euroopan suurin saastuttajamaa Puola
käytännössä vähät
välittäneet aiheuttamistaan hiilidioksidipäästöistä.
Sama meno jatkuu myös tulevaisuudessa, kun Välimeren
maat saavat rikkidirektiivin avulla lisäajan saastuttaa
Välimerta, kun taas Itämeren rannalla sijaitseva Suomi
laitetaan kärsimään ankarasti vientiteollisuuden
kilpailukyvyn kustannuksella kyseisestä direktiivistä.
Arvoisa puhemies! Suomi on menettänyt energiahinnan
kilpailuetua suuresti Ruotsiin, Saksaan, USA:han ja Kiinaan nähden.
Saksassa sähkön tukkuhinta oli ennen Suomea korkeampi, mutta
nyt se on laskenut Suomeen nähden huomattavasti. Viime
vuonna Suomen sähkön markkinahinta oli kokonaisuudessaan
kolminkertainen vuoteen 2000 nähden. Teollisuutemme ei pysty
enää raskaita logistisia kustannuksia viennissään
korvaamaan halvalla energialla, mikä on tuhoamassa suomalaista
kansantaloutta. Taloutemme vähittäinen romahdus
tuhoaa hyvinvointivaltion rahoituspohjan pysyvästi.
Arvoisa puhemies! EU:n päästökaupasta
on päästävä eroon, jos haluamme
välttää kansantaloudellisen täystuhon.
EU:n energiapolitiikka perustuu raskaan teollisuuden rasittamiseen
erilaisten sanktioiden kautta sekä toisaalta uusiutuville
energialähteille kansallisesti annettaviin tukiaisiin,
Suomessa etenkin tuulivoimaloihin, joita rakennellaan ainakin Vaasan
vaalipiirissä niin sanotusti ihmisten takapihoille ja meluhaittoja vähätellen.
Tuet tähän toimintaan paisuvat mittaluokaltaan
valtaviksi tulevina vuosina. Suomi ei Saksan tavoin pysty kustantamaan
EU:n pakottamaa energiatukiaisten maksua päästöoikeuksien
huutokaupalla, mikä kärjistää maamme
ahdinkoa. Suomen olisikin harkittava eroa EU:n ilmasto- ja energiapoliittisesta
kehyksestä maamme teollisuuden kilpailukyvyn pelastamiseksi.
Arvoisa herra puhemies! Fortumin ja muiden energiayhtiöiden
johtajien nautiskellessa kohonneiden sähkölaskujen
tuottamista tuloista yhtiöilleen kärsii tavallinen
suomalainen raskaasti kohonneista energiakustannuksista. Suomen
on syytä energialaskujen pienentämiseksi alkaa käyttää puuta
ja turvetta energiatuotannossa entistä tärkeämpinä lähteinä sekä huomioida
niiden aiheuttamat päästöt koko elinkaareltaan. Tämä alentaisi
sähkölaskuja sekä nostaisi suomalaisten
kotitalouksien ostovoimaa.
Kaukolämmön tuottamisen lisäämisen
puun ja turpeen avulla onkin oltava yksi tärkeimmistä tulevaisuuden
energiapoliittisista tavoitteista Suomessa. Puu, turve ja bioenergia
nauttivat laajaa kannatusta myös Helsingin Sanomien tänään
julkaisemassa mielipidekyselyssä. Sen mukaan 81 prosenttia
suomalaisista on sitä mieltä, että puun, turpeen
ja bioenergian käyttöä pitäisi
lisätä tulevaisuudessa.
Tuulivoimallakin on toki paljon kannatusta, mutta kuten todettua,
sitä ei pidä rakentaa lähelle asutusta,
puhumattakaan taajamista. Tässä mielessä on
kannatettavaa, että voimaloita rakennettaisiin ensisijaisesti
merelle. Sinänsä tuulivoimatuotanto perustuu täysin
yhteiskunnan tukiaisiin, jotka vieläpä tulevat
tulevaisuudessa valumaan entistä enemmän ulkomaille,
koska ala kiinnostaa ylisuurten tukiaisten takia ulkomaisia sijoittajia.
Kyse ei siis ole samalla tavalla suomalaisesta energiatuotannosta
kuin puun ja turpeen kohdalla.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä hallituksen esitys
on sillä tavalla hyvä, kuten äskeinen
puhuja totesi, että kun näitä tuulivoimaloita
viedään tuonne merelle, niin tästähän hallituksen
esityksessä on kysymys, että merituulivoiman kokeiluhanke
hyväksyttäisiin syöttötariffin
piiriin, vaikka se on saanut investointitukea. Tämän
syöttötariffin perusperiaatehan on yleensä se
ja valtion tukisääntöjen määräykset myös
niin, että tällaista syöttötariffia
maksetaan 12 vuotta, ja se perustuu siihen, että investointitukea
ei makseta.
Minun mielestäni lähtökohtaisesti
tämä syöttötariffijärjestelmä sinänsä on
hyvä. Siihen sisältyy muutamia ongelmia. Yksi
sellainen ongelma Suomessa ja Suomen energiapolitiikassa on se, että sähkön
hintaennusteet pitkälle tämän vuosikymmenen
loppuun saakka ovat jopa tuommoista 30—35:tä euroa
megawattitunnilta. Se tarkoittaa sitä, että tässä maassa
kaikki tuotanto alkaa olla tappiollista verrattuna siihen, millä hinnalla sähköä saa
ostaa Nord Pool -sähköpörssistä. Vain
vanha vesivoima näyttää siltä,
että se on kannattavaa. Ydinvoiman omistaminen on tappiollista
näillä sähkön hintaodotuksilla.
Eli tätä energiapolitiikkaa kyllä täytyy
vähän huolestuneena seurata, kuka yleensä investoi,
ja vaikka me tiedämme, että meillä on
3 000 megawattia vajetta suomalaisessa tehossa, niin mistä se
sähkö tulee? Töpselistä se tietenkin
tulee, mutta kyllä sen nyt kuitenkin huoltovarmuusnäkökulmasta
pitäisi tulla suomalaisista voimalaitoksista.
Ihan sen verran vain tähän investointisuojaan ja
yleensä siihen, mitä me eduskunnassa päätämme,
että jos on päätetty aikanaan, että syöttötariffi
maksetaan 12 vuodelle, niin ei tätä syöttötariffia
kesken voi lähteä katkaisemaan vaan lupaukset
pitää tietenkin pitää, koska
meillä on paljon yrityksiä, jotka ovat paljon
panneet rahaa suunnitteluun ja aikovat investoida, ja vaikka investoidaan,
jos yhtäkkiä katkaistaan syöttötariffi, niin
ei niin voi toimia tämmöisessä valtiossa. Ymmärrän
kyllä sen näkökulman, mihin tämä perustuu,
että jollakin tavalla uudelleen arvioitaisiin, mutta katkaista
sitä ei voi. Sekin täytyy muistaa, että tuulivoimamyllyjä ei
rakenneta 12 vuodeksi vaan se on järjestelmä,
jolla ne maksetaan siellä, ja sen jälkeen se on
täysin tuetonta toimintaa ja ne toimivat markkinasähkön
varassa. Minusta tämä on tärkeä periaate.
Toinen, mikä tähän lisääntyneeseen
tuulivoimaan tietysti sisältyy: Tässä salissa
ei kukaan tiedä, mitä se tulee maksamaan, jos
me toteuttaisimme oikeastaan tämän 2 500
megavolttiampeeria, maksimimäärän tuulivoimaloita,
jotka kuuluvat syöttötariffin piiriin. Kukaan
ei tiedä, mitä se maksaa, koska sehän
on erotus siitä 83,5 eurosta megawattitunnilta ja sitten
markkinahinnasta, ja kun markkinahinta menee niin matalalle kuin
se nyt menee, niin se tulee todella kalliiksi, niin että se
on toki myönnettävä, että tässä on hieman
tällainen ongelma.
Arvoisa puhemies! Tässä oli muutama näkökanta,
ja jos nyt vähän omaa muistiani virkistän, täällä joku
puhuja, taisi olla Turunen, sanoi, että jokainen sähkönkäyttäjä maksaa
sen laskussaan. Minulla on semmoinen käsitys, että on
kiellettyä sähkölaskussa tätä syöttötariffia
periä vaan se maksetaan kyllä valtion budjetista,
mutta voin olla väärässä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puhemies! On monta kertaa noussut esille tämä Suomen
energiaomavaraisuus, ja nimenomaan nyt päästöttömien
osalta ollaan tämän tuulivoiman kohdalla.
Tällä hetkellä maakuntaliitot suunnittelevat maakuntakaavoja.
Meilläkin on tämmöinen tilanne menossa,
ja väliarviointi on siitä saatu. Mutta sitten
kun niitä ruvetaan käsittelemään
julkisuudessa, niin kansalaisten vastustus nousee näitä tuulimyllyjä kohtaan,
ja ennen kaikkea meilläkin Oulujärven rannalla
olisi erittäin hyviä tuulisia paikkoja, mutta
kun ne näkyvät kauas, niin näillä syillä sitten
kansalaiset ja mökkiläiset niitä vastustavat.
Ennen kaikkea minä pidän tätä erittäin
kalliina energiamuotona, ja tässä nyt hallituksen
esityksessä esitetään, että vaikka
saa energiatukea, niin on mahdollista saada vielä sitten
tämä sähkötariffi siihen päälle,
joten kyllä tämä erittäin kallista
on silloin, kun tuulee, mutta jos ei tuule, niin eihän
se silloin tietenkään maksa mitään.
Tuo viimeisin, minkä edustaja Eestilä heitti: minulla
on ihan samanlainen kuva, että tämä syöttötariffi
maksetaan veronmaksajien rahoista ja se ei sähkölaskussa
näy, mutta toivottavasti tähänkin saadaan
valiokuntakäsittelyssä sitten vastaus.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Merituulivoiman hyväksyminen
syöttötariffijärjestelmään
on sinänsä hyvä asia mutta ei täysin hyväksyttävää,
sillä tässähän on tilanne, että kun ilmavirta
loppuu, niin kassavirta jatkuu tuulienergialle. Tämä on
kyllä mielestäni jo energiakartellia lähentelevä tilanne,
kun yksi energiamuoto on näin voimakkaasti tuettu, ja tämä on eräänlaista
tuulivoiman pakkosyöttöä. Ja minusta
tuntuu sangen korkealta tuo tuulienergian tavoite Suomen energiatuotannossa.
Lisäksi esitän suuren huolen tuulivoiman kotimaisuusasteesta.
Minkä verran näitä myllyjen osia tuodaan
tällä hetkellä ulkomailta? Sitäkään emme
tiedä. Ja mitenkä näitten huolto on jatkossa,
elikkä minkä verran tämä työllistää sitten
kotimaista elinkeinoketjua? Tämä olisi selvitettävä,
ja toivon, että tähän tulee valiokuntakäsittelyssä selkeät
tiedot.
Sitten nämä rakennetut myllyt ja kiinteistöt. Kenelle
nämä jäävät? Tässä edustaja
Eestilä otti esille sen, että kun tämä tariffijärjestelmä on
sen 12 vuotta, niin mikä on sitten se tuulimyllyjen jatko
sen jälkeen. Jo nyt me tiedämme, että tuulimyllyjä puretaan,
jotka ovat olleet vain 10 vuotta käytössä.
Minä toivon myös, että valiokuntakäsittelyssä säätövoimaongelmiin
otetaan myös kantaa, sillä tuulivoima tarvitsee
toimiakseen säätövoimaa, ja mitä enemmän
tuulivoimaa, sitä enemmän säätövoimaa.
Kun tuulivoima saa tuen, tuetaanko sitä sitten jollakin
tuotantomenetelmällä, joka ei saakaan tukea? Toivon,
että tätä säätövoimaa
ei ainakaan ratkaista kivihiilellä.
Sitten täällä on otettu, edustaja
Saarakkala otti, kantaa erinomaisesti kotimaisten energiamuotojen
puolesta. Minä esitän myös, että meillä täytyisi
energia- ja ilmastopolitiikassa nimenomaan siellä energiapuolella
ottaa tavoitteeksi vaikkapa reilu prosentuaalinen määrätavoite
siitä, että vuonna 2030 on esimerkiksi 50 prosenttia
energiantuotannosta kotimaista. Se merkitsisi samalla jatkuvuutta
kotimaisille yrittäjille, hakeyrittäjille, ehkäpä maatiloille,
jotka haluavat investoida siihen, että he tuottavat maatiloillaan
biokaasua, ja uskalletaan tähän suomalaiseen,
hyvään metsäklusteriin panostaa. Edelleen
meidän täytyy kehittää energiapuun
käyttöä ja korjuuta muistaen, että sillä raskaalla
motolla ei välttämättä kannata
mennä niitä puunjuuria pilaamaan vaan oikea-aikaisella
energiapuun korjuulla, hoitotöinä, me tuotamme
myös parempaa materiaalia kemialliselle ja mekaaniselle
puunjalostukselle.
Samaten täytyy muistaa, että energiasektorilla on
kehitettävää myöskin nimenomaan
liikennesektorilla. Siellä päästötavoitteita
ei ole otettu huomioon, mutta biopolttoaineitten käytön
lisäämisellä taas kerran voimme hyödyntää sitä korkeaa
teknologiaa, tuotekehitystyötä, mitä Suomessa
on tehty biopolttoaineitten osalta niin, että voidaan käyttää myöskin
sellun sivuvirtoja.
Mitä tulee tämän nykyisen merituulivoiman käytön
lisäämiseen myöskin, siis tällaiseen
yhden energiasektorin voimakkaaseen tukemiseen, niin täytyy
muistaa sitten Suomen matalat rannikot, että mitä se
aiheuttaa sitten siellä niille paikallisvesistöille.
Ja edelleenkin vielä haluan korostaa sitä, että jos
tämä rakentaminen on ulkomaista ja tulee sellaisista
maista, missä sääolosuhteet ovat Suomesta
hyvinkin poikkeavat, niin otetaanko huomioon esimerkiksi sitä,
että Perämeren alueella on jäätä,
jäätiköt, tulevatko nämä myllyt
sitten sellaisista maista, missä jääolosuhteet
on otettu huomioon. Eli tässä on varmasti talousvaliokunnalle
paljon pohdittavaa.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Voitte olla varma, että minä kannatan
puhdasta energiaa, päästötöntä energiaa
ja sitä kautta sillä tavalla tuotettua energiaa.
Mutta edellytän sitten kuitenkin sitä, että energian
tekeminen on liiketaloudellisesti kannattavaa ja järkevää.
Ei voida perustaa energiatuotantoa sille, että tuetaan
investointia ja sen jälkeen tuetaan tuotantoa ja vielä 60
prosenttia tuotannosta. Ja mitä sitten on näiden
alkuinvestointien tukeminen, on eri asia.
Tässä on kysymyksessä nimenomaan
merituulivoima ja hallituksen esitys, että merituulivoima voidaan
laittaa syöttötariffijärjestelmään,
vaikka se on saanut valtion tukea, esimerkiksi energiatukea. Tästähän
on kysymys. Mutta maalaisjärki sanoo sen, että vaikka
tuulivoima on miten päästötön
energiatuotantomuoto tahansa, niin sitä ei ole järkevää tehdä,
jos se ei ole liiketaloudellisesti kannattavaa. Energiatuotantoa
ei voi rakentaa sellaisen toiminnan varaan, joka ei ole liiketaloudellisesti
kannattavaa.
Mitä näihin investointeihin tulee, niin on
aivan selvää se, että niiden laitosten,
niiden myllyjen kohdalla, joille on luvattu, että ne ovat
12 vuotta tämän syöttötariffijärjestelmän
piirissä, se lupaus ilman muuta pitää pitää.
Ei voida katkaista tätä järjestelmää välillä.
Mutta nyt ollaan luomassa ihan uutta järjestelmää,
ja tässä vaiheessa voisi viheltää pelin
poikki.
Edustaja Eestilä edustaja Piiraisen kannattamana oli
sitä mieltä, että syöttötariffikustannukset
maksetaan valtion budjetista, mutta sehän ei pidä tietenkään
paikkaansa. Tämä on valtiontaloudelle
täysin kustannusneutraalia, sillä syöttötariffikustannukset
kerätään kaikilta sähkönkäyttäjiltä sähkölaskussa.
Tämä on ollut ongelma esimerkiksi Saksassa. Ihmiset
ovat nousseet kapinaan sen takia, että on tuettu erittäin
suurilla summilla uusiutuvan energian tuotantoa, joka ei ole liiketaloudellisesti
kovin kannattavaa ollut. Mutta kun nämä peritään
sähkölaskussa, tämä on nostanut
sitten tavallisen kansalaisen sähkölaskun älyttömän
isoksi.
Minä puhuin aikaisemmassa puheessani siitä, että valtio
voisi säästää. No, miten valtio
voi sitten säästää, jos nämä tariffikustannukset
peritään kuitenkin kuluttajilta sähkölaskussa?
Sillä tavalla, että kun esimerkiksi nyt tässä kehysriihessä pistettiin
taas sähköveroon pikkuisen lisää, niin
me voisimme ottaa sieltä pikkuisen sitten poiskin niin,
että tämä jäisi kuluttajalle
kuitenkin neutraaliksi. Eli tarkoitan sitä, että me
voisimme tämän syöttötariffin — jos
ei lähdettäisi nyt tämmöisiin,
koska tämä on vuosien varrella kuitenkin miljardihanke,
jota maksatetaan sitten sähkölaskussa ihmisille — kustannuksen
jättää laittamatta sinne sähkölaskuun
ja sen sijaan laittaa pikkuisen sinne näitä sähköveroja
sillä tavalla, että kuluttajille kuitenkin sähkön
hinta pysyisi edullisempana. — Kiitoksia.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Jokaisella hallituksen esityksellä pitää olla
joku peruste, ja minun mielestäni tämmöinen
innovaatio, että tuulivoimaa rakennetaan merelle, on kuitenkin
rakentamiskustannuksiltaan kaksi kertaa kalliimpaa kuin hallituksen
esityksessä on mainittu, ja se on kuitenkin semmoinen,
joka on hieman epäselvä, miten se toimii. Minusta
se on täysin perusteltua, että se otetaan syöttötariffijärjestelmän
piiriin, koska tämä on kokeiluhanke, josta saattaa
aikanaan olla hyötyä, että tiedetään, kannattaako
sitä yleistää. Koska merellä tuulee eniten,
niin sinnehän kannattaa viedä. On siellä tämmöiset
perusteet.
Toisaalta minä ottaisin esille vähän
laajemman näkökulman. Jos me rakennamme näin
massiivisesti tuulienergiaa, niin kyllä meidän
ihan vakavasti täytyy ottaa sitten harkintaan vesivoiman
lisärakentaminen. Sehän tarkoittaa vesialtaiden
rakentamista sinne Pohjois-Suomeen, ja jos enemmistö ihmisistä siellä on
sitä mieltä, että se tuottaa työtä ja
hyvinvointia Pohjois-Suomeen, niin silloin minun mielestäni
ne kannattaa tehdä. Se on nimittäin säätövoiman
näkökulmasta äärimmäisen
tärkeätä.
Jos puhemies sallii tässä, ottaisin vielä yhden asian
esille. Minä kiitän hallitusta siitä,
että hallitus perui turpeen veronkorotuksen. Turpeen veronkorotus
on sillä tavalla haitannut koko tätä energiasektoria,
että jos me pudottaisimme — mikä on minun
henkilökohtainen mielipiteeni, mitä kannattaisi
harkita ja tehdä — turpeen veron sinne 1,9 euroon
megawattitunti ja se nostaisi hakkeen tuen 18 euroon per megawattitunti, niin
silloin minä luulen, että tulisi kilpailukykyinen
sekä turpeesta että hakkeesta ja se taklaisi kivihiiltä pois.
Tämä kannattaisi hyvin suurella todennäköisyydellä tehdä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Mielestäni kaikki tuet, joissa lähdetään
tukemaan liiketoimintaa, joka ei olisi kannattavaa, eivät
ole perusteltuja. Samalla myöskin vääristetään
niitä terveitä markkinoita, kun rakennetaan tällaisia
entistä vankempia tukijärjestelmiä. Tuulivoiman
osalta on olemassa jo syöttötariffi. Luulisi sen
riittävän tukimuodoksi. Mielestäni se, että lähdetään
vielä investointeja tukemaan, vaikkakin nyt sitten on kokeellisesta
asiasta kyse, joka tapauksessa tarkoittaa tuplatukea. Miksi meidän
tulee tehdä tuplatuki energiantuotantomuotoon, joka ei
olisi kannattava?
Toinen, mikä tuli esille, on se, että tuulivoima tarvitsee
myös säätövoiman ja tuulivoima
itsessään ei ole sitä kautta perusteltua.
Näkisin, että ei Suomen näkökulmasta
tuulivoiman pidä olla ensisijainen muoto vaan hakea juuri
meidän vesistöt ja muut, valjastaa meidän
energiatuotantoon. Jotenkin tuntuu, että me lähdemme
aivan väärästä päästä ratkaisemaan
näitä energiapolitiikan kysymyksiä. Tässä tilanteessa,
jossa rahaa on vähäsen ja kuluttajan lasku halutaan
pieneksi, tämä on hölmöläisen
touhua.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Edellinen puhuja, edustaja Lauslahti, puhui
erittäin hyvin. Tästä on nimenomaan kysymys.
Jos tuetaan pelkästään sillä perusteella,
että on innovaatio, niin kyllähän tuulienergian
tuotanto on niin sanottua kypsää teknologiaa.
Ei siinä hirveästi enää se tekniikka
kehity. Jos sitä sijoitetaan merelle, jossa tuulee paremmin,
niin onko sekään järkevää,
jos se tuotantomuoto itse ei ole järkevää? Sitten
se kannattaisi sijoittaa vaikka Marsiin, kun minun käsitykseni
mukaan Marsissa tuulee ihan älyttömän
paljon kovempaa kuin maapallolla. Periaatteessa se, mihin tuotantoa
rakennetaan, ei ole peruste sille, että sen toimintaedellytykset hiukan
voivat parantua.
Kysymys on siis siitä, mitä me tuemme. Investointeja
minun mielestä voidaan tukea, se on kertaluontoinen tuki,
tai voi olla joku innovaation kehitystuki, että kehitetään
jotain tekniikkaa, mutta sitten pitäisi olla niin valmis
se juttu, että se tuotanto on kaupallisesti kannattavaa.
Ei voi rakentaa energiantuotantoa pelkästään
jonkun tuen varaan, ja tuulivoimalla se on nyt ihan älyttömän
kova, kun se on 60 prosenttia, ja edustaja Lauslahti otti oikein
hyvän asian esille: se vääristää markkinoita.
Meidän pitäisi saada näitä bioenergiaa,
pientuotantoa, hajautettua energiatuotantoa tähän maahan,
jossa me käyttäisimme sitten kotimaista energiaa.
Me saamme näillä pientuotannoilla silloin sitä energiaa,
kun me tarvitsemme, eli tammikuun pakkasissa, ja valitettavasti
tuulivoima ei silloin toimi. Jos me tuemme pelkästään
tuulivoimaa niin voimakkaasti, niin sitten ei ole tämäkään
hajautettu bioenergiatuotanto kannattavaa. Pitäisi sillä tavalla
ottaa järki käteen, että pelataan markkinatalouden
ehdoilla. (Sanna Lauslahti: Juuri näin!)
Markku Eestilä /kok:
Puheenjohtaja! Tämä energiakeskustelu on
siinä mielessä mielenkiintoista, että täällä tuomitaan
tuulivoiman tuki, mutta minä muistuttaisin kaikkia, että aivan
sama 83,5 euroa per megawattitunti on syöttötariffituki
kaasulle ja puulle. Kaasulle ja puulle on vielä olemassa
niin sanottu lämpöpreemio, joka puun tapauksessa
on 20 euroa megawattitunti, niin että kaikkia näitä energiamuotoja
tuetaan. Minusta on vähän outoa, jos me lähdemme
vihaamaan yhtä tukea mutta sitten hyväksytään
muut tuet ja vielä ollaan lisäämässä niitä muita
tukia, niin kuin minäkin ehdotin, että tämä turpeen
ja hakkeen verotuksen kiikkulauta pitäisi korjata, koska
se olisi kotimaisen energiakulutuksen näkökulmasta
oikein. Me olemme samoilla linjoilla, mutta kaikki nämä tarvitsevat
tukea.
Minä vielä nostaisin esille, minkä jo
aikaisemmin otin, että kun tämä sähkön
forward-hinta, siis näkymä tuonne tämän
vuosikymmenen loppuun, on niin alhainen, niin itse asiassa täällä ei kannata
mikään energiantuotanto, ei kukaan investoi. Tuet
ovat sen takia, että edes joku investoisi. Kun ei täällä kannata
ydinvoimakaan, sehän ei saa minkään näköistä tukea,
niin jos katsotaan ihan sitä sähköennustetta,
niin ei sitä kannattaisi rakentaa.
Mutta siihen sisältyy semmoinen ikään
kuin tulevaisuuden kurkistus, että kukaan meistä ei tiedä,
mitä se hinta tulee olemaan 10—20 vuoden kuluttua.
Kuitenkin meidän täytyy ihan jo turvallisuuspoliittisista
syistä pitää tietty määrä omaa
energiantuotantoa. Sen takia tätä tukipolitiikkaa
ei pidä mennä täysin taklaamaan, koska me
tarvitsemme sitä. Koska me tiedämme, että meillä on
3 000 megawattia vajetta omassa tuotannossa silloin, kun
tulee todella kylmä ilma tammikuussa, helmikuussa, ja se
ulottuu Venäjälle ja se ulottuu kaikkiin Pohjoismaihin,
niin sen takia meidän täytyy hieman tinkiä puhdasoppisuudesta
ja aina vähän katsoa järkevämmin, mitä kannattaa
tehdä.
Raimo Piirainen /sd:
Arvoisa puheenjohtaja! Edustaja Eestilä nosti hyvän
asian esille, elikkä siis meillä tuetaan kaikkia
energiamuotoja paitsi ydinvoimaa, siis tuottamista. Tämä investointituki
ei minunkaan mielestäni mikään ongelma
ole tässä. Se on ihan ok. Jos investointia tuetaan
sen takia, että ollaan omavaraisia, niin miksei tehtäisi
sitä?
Mutta sitten tämä syöttötariffijärjestelmä. Näitähän
on, mutta minulla on tässä yksi tieto. Tämä on
tietenkin lobbareitten sanomaa, että uusiutuvat tuet ovat
kustannustehokkaampi tapa tukea kuin päästökauppa.
No, päästökauppahintahan on tällä hetkellä niin
alhainen, että eihän siinä ole tästä kysymys.
Mutta eihän sitä tiedä, miten se heiluu
sitten, ja kun tavoitteet 2030 asetetaan, mikä meidän
energiatuotanto sitten kaiken kaikkiaan tuulivoiman puolella on.
Täällä on mainittu, että 15
terawattituntia olisi silloin tuotanto tällä puolella,
mutta minä nyt annan tuon sähkötariffijärjestelmän
olla sillä mallilla kuin Turunen sanoo. Hän on
talousvaliokunnan jäsen, ja varmaan siellä on
parempi tieto, ja katsotaan sitten, mitenkä tämä hanke
kaiken kaikkiaan etenee.
Yksi tässä on vielä se näköala,
että meillä 12 vuotta tuetaan tätä.
Mikä on sitten sen jälkeen? Jos tuki häviää,
niin miten tuulimyllyt sitten? Kaadellaanko ne vai jätetäänkö sinne
pystyyn vain? Tämä on se ongelma.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa puhemies! Edustaja Eestilä otti tuossa kyllä ihan
tärkeän asian esille: täytyy nyt olla
huolellinen, ettei käytetä energiavihapuheenvuoroja.
Mutta kyllä kai tässä kuitenkin on ihan
lupa keskustella avoimesti niistä ongelmista, ja varmasti
on avoimia asioita, joita talousvaliokunta tulee käsittelemään.
Eli toistan kysymyksen kotimaisuusasteesta: Missä myllyt
rakennetaan? Vastaavatko ne Suomen sääolosuhteita
esimerkiksi tuolla Perämeren pohjukassa, tuolla Pohjois-Suomessa,
mistä minä tulen?
Sitten ylipäätään energian
tukemisesta. Euroopan unionissa on maita, jotka tukevat myöskin
fossiilisia polttoaineita ja fossiilisilla polttoaineilla tuotettuja
energioita, ja se tuntuu kyllä kummalliselta, että kuka
siellä lobbaa ja miten, tämän fossiilisen
tukemisen puolesta, ja miten se ylipäätään
sitten kehittää näitä uusiutuvien
energiamuotojen käyttöä, koska kyllähän
se on niinkin, että me elämme kumminkin rajallisten
raaka-aineitten ja ehtyvien luonnonvarojen maailmassa. Ymmärtääkseni
kuitenkin se puu vielä kasvaa uudestaan ja sitä voidaan
käyttää myöskin energiantuotannossa,
eli sitä minä haluaisin kannustaa. Ja jos sille
tuulelle nyt tuleekin tukea, niin yhtä hyvin ja yhtä reilusti
me voisimme ruveta pohtimaan sitä metsähakkeen
tukemista.
Vielä tämä säätövoimakysymys.
Kyllä pidän erittäin pahana sitä,
että on nähty tämän hallituksen
energiapoliittisissa ja verotusratkaisuissa se, että kivihiilen
käyttö on lisääntynyt, ja sanoisin, että on äärimmäisen
tuomittava tilanne, jos tullaan näkemään
tulevaisuuteen, että säätövoimaa tuotetaan
sitten kivihiilellä. En voi ymmärtää, että me
työllistämme mieluummin sitä puolalaista
kivihiilikaivoksen työntekijää kuin kotimaista hakeyrittäjää.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Kyllä näillä tuilla
on kuitenkin eroa. Kyllä me tuulivoimaa tuemme paljon enemmän
kuin esimerkiksi metsähaketta. Mutta sitten täytyy
miettiä, niin kuin edustaja Mattila aikaisemmin tuossa
sanoi, että kyllä näissä täytyy
ottaa huomioon se kotimaisuusaste, työllisyysvaikutus.
Kyllä valtio voi minun mielestäni hyvinkin esimerkiksi
metsähakkeen korjuuta tukea, jos se työllistää.
Sitä kautta tavallaan se tuki jää kyllä valtiolle,
niin että se on sillä tavalla kustannusneutraaliakin valtion
suuntaan.
Mitä tulee tähän 12 vuoteen, niin
se on niin kova bisnes näin kovalla tukemisella, että esimerkiksi
tämmöiset Taaleritehtaan puistot ovat viidessä vuodessa
maksaneet reippaasti jo itsensä takaisin, kolmessa vuodessa
ovat maksaneet investoinnin jo takaisin ja 12 vuodessa ne ovat tehneet
niin ison tilin, että se on ihan sama sitten, toimivatko
ne myllyt enää 12 vuoden päästä vai eivät.
Tämä on se proggis tässä, että pitäisi
saada tämä tuulivoimatuki järkevälle
tasolle.
Edustaja Mattila otti tämän kivihiilen esille. Emmehän
me voi korvata kivihiiltä tuulivoimalla, kun me emme tiedä,
tuuleeko, mutta metsähakkeella ja turpeella me voimme korvata,
kun me tiedämme, että se palaa kattilassa. Tämäkin on
semmoinen asia, että kannattaako meidän oikeasti
tuulivoimaa tukea: ei tuule, vaikka heitetään
rahaa ilmaan. Rahallakaan ei tuule, jos ei tuule, mutta metsähake
ja turve palavat aina silloin, kun sytytetään.
Markku Eestilä /kok:
Arvoisa puhemies! Tietenkin me voimme näistä asioista
olla montaa mieltä. Itse vain yritän keskustella
niillä faktoilla, mitkä liittyvät sitten
jo tehtyihin päätöksiin ja hallituksen
esityksiin. Minusta tuntuu, että koko tämä tilanne,
mihin me nyt olemme joutuneet, on sellainen, että kun aikanaan
nämä syöttötariffit on tehty
jo vuosia sitten, niin kukaan ei voinut ennustaa, mikä tulee
olemaan päästöoikeuden hinta ja mikä tulee
olemaan sähkön hinta. Nämä kaikki
ja se yhtälö, mikä täällä on
monimutkainen, aika pitkälle — sen voin kohta
lukea, mikä se on — rakennettiin sillä tavalla,
että päästöoikeuden hinta on
korkea, mutta nyt kun se on 6 euroa per tonni hiilidioksidia, niin
se on aiheuttanut sen, että se yhtälö tavallaan
laukesi 10 eurossa hiilidioksiditonni ja se muuttui sellaiseksi,
että siitä seurasi, että turve ja hake
menettivät tavallaan väärällä tavalla
sen kilpailukyvyn kivihiileen nähden.
Jos vielä mennään tähän
kivihiilikeskusteluun, niin takanahan oli kaksi huonoa turvevuotta
ja luvitus- ja muut ongelmat. Se johti siihen, ettei ollut enää polttoainetta
käytettävissä. Se ei ole pelkästään
siitä, että kivihiili maksaa 59 euroa tonni, vaan
se johtui siitä, että oli saatavuusongelmia. Niitä on
tietenkin edelleen, mutta se suurin syyllinen oli se yhtälö,
mikä aikanaan ministeri Pekkarisen aikaan tehtiin. Se ei
ole Pekkarisen vika, vaan päästöoikeuden
hinta oli huomattavan korkealla. Se on monimutkainen yhtälö,
minulla se on kyllä täällä,
mutta sitä nyt on turha lukea. Mutta meidän pitäisi
vain nyt tavallaan tämä yhtälö vähän
niin kuin panna historiaan ja muuttaa niin, että turpeen
verotusta pudotettaisiin, jolloin sen metsähakkeen tuki
nousee 18 euroon megawattitunti. Tämä on minun
henkilökohtainen mielipiteeni.
Sitten, edustaja Turunen, kyllä metsäpään
tuki meillä on myös olemassa, energiapuun korjuutuki.
Se oli muistaakseni 7 euroa, joten joka ketjun kohdassa me tuemme
sitä metsä- ja puu- ja kotimaista energiaa, niin
kuin pitääkin tehdä, ja se on aivan oikea
linja. Mutta ei unohdeta sitä, että se perustuu
kuitenkin siihen, että joka paikassa maksetaan tukea, koska
sen puustamaksukyvyn voimalaitoksella pitää olla
semmoinen, että he pystyvät valitsemaan turpeen
ja puun.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tästä juuri onkin kysymys,
mihin edustaja Eestilä tässä nyt lopetti:
kotimaisen energian hinnan täytyy olla sillä tasolla,
että se pystyy kilpailemaan tuontienergian kanssa ja tässä tapauksessa
kivihiilen kanssa.
Ja miksi tämmöinen tilanne on? No, onhan se totta,
että kivihiilen maailmanmarkkinahinta on laskenut sen takia,
että Jenkeistä on löytynyt liuskekaasu,
mutta en minä laittaisi nyt edellisen hallituksen tiliin
kuitenkaan tuota. Kyllä se on tämä nykyinen
hallitus, joka nosti turpeen verotusta, ja kun tämä on
tämä kiikkulauta, niin samalla sitten metsähakkeen
tuotantotuki laski 30 prosenttia eli kolmanneksen, ja tämä on
se ongelma.
Voimalaitokset kaikki ovat sanoneet, että jos palautettaisiin
turpeen verotus vuoden 2012 tasolle, niin ne käyttäisivät
kotimaista energiaa. Hallitukselle ei käynyt. Nyt poltetaan
kivihiiltä. Maailman suurin bioenergialaitos Pietarsaaressa,
Alholmens Kraft, lopetti kokonaan kotimaisen energian käytön. — Ja
ainoastaan sillä, kun peruttaisiin yksi päätös.
Nyt hallitus hehkuttaa silti, että kehysriihessä ei
korotettu lisää turpeen verotusta. Hei: "Ei korotettu
lisää turpeen verotusta." Kehysriihessä olisi
oikeasti pitänyt päättää,
että perutaan se edellinen päätös
ja lasketaan turpeen verotusta. Sitten me käyttäisimme
kotimaista energiaa, niin siellä Pietarsaaressa kuin Jyväskylässä,
Oulussa, Vaasassa ja monessa muussa kaupungissa. Sillä olisi
työllistävä vaikutus, ja me saisimme
verotuloja. Taloutta hoidetaan niin huonosti.
Raimo Piirainen /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Lähinnä tähän
turpeen veron alentamiseen: Ainakin minulla on semmoinen tieto,
että se ei väistämättä tarkoittaisi
sitä, että kivihiilellä tuotettu energia
olisi edelleenkin edullisempaa, koska päästökauppahinta
on tällä hetkellä niin alhainen. Tämän
ovat asiantuntijat näin meille kertoneet, ja minä uskon,
että tämmöinenkin mahdollisuus on olemassa,
mutta tämä päästökauppahomma
pitäisi pistää ihan uusiksi, uusiin puihin,
kerta kaikkiaan. Sillä ei ole mitään
merkitystä tällä hetkellä, kun
tämä hinta on niin alhainen.
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Monimutkaistetaan tätä keskustelua
hieman. Nyt meillä on semmoinen ongelma, että kun
hiilellä tuotetaan lauhdesähköä eli
se lämpö menee harakoille, sitä ei voi
hyötykäyttää, niin se on täysin
kannattamatonta toimintaa, sen omistaminen on täysin tappiollista toimintaa,
mutta sitä tarvitaan kylminä kuukausina, talvikuukausina,
ja nyt kun tämä huipputeho halutaan ja me käytämme
hiililauhdetta, niin Suomessa on muutama laitos, puolenkymmentä, mitkä hyötyisivät
siitä, että me metsähakkeen tukea nostamme
18 euroon. Ne pystyisivät jollakin tavalla kilpailemaan
kivihiilen kanssa, eli se on aivan totta, mutta se suuri ongelma
on koko Euroopan laajuisessa energiapolitiikassa, että nyt keskustellaan
Keski-Euroopassa niin sanotusta kapasiteettimaksusta. Koska tämän
tietyn voiman ylläpitäminen on omistajalle tappiollista, niin
mentäisiinkin kapasiteettimaksuihin, joissa, kun sinulla
on tietynnäköinen mylli valmiudessa, että sinä pystyt
tuottamaan talvipakkasilla energiaa, saisit kapasiteettimaksun.
Sitä minä en tiedä, tuleeko se Suomeen,
mutta meilläkin joku päivä se keskustelu
alkaa.
Tämä energiapolitiikka ei ole niin yksinkertaista
kuin miltä se äkkiä näyttää,
mutta sen minä edustaja Turuselle sanon, että tässä yhtälössä, mikä aikanaan
Pekkarisen aikaan rakennettiin, kukaan ei tiennyt, että päästöoikeuden
hinta valuu näin alas, ja edustaja Piirainen on täysin
oikeassa, että kivihiilen hinta — se on alle kuusikymppiä tonnilta — on
niin halpa, että sitä vastaan on vieläkin
vaikea taistella, mutta sen tietyn liikkeen jos me tekisimme turpeen
verotuksessa ja metsähakkeen tuessa, se aika pitkälle
pystyisi korjaamaan sitä. Meidän pitäisi
luottaa, että se maksimissaan saisi puuta liikkeelle jopa
1,7 miljoonaa kuutiota.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, nyt tämä sinänsä mielenkiintoinen
energiakeskustelu palautetaan kyllä tämän
päiväjärjestyksen varsinaiseen aiheeseen.
Elikkä kysymyksessä on siis merituulivoimalan
kokeiluhankkeen hyväksyminen syöttötariffijärjestelmään. Seuraavat
puheenvuoron käyttäjät käsittelevät tätä asiaa.
Edustaja Vähämäki aloittaa.
Ville Vähämäki /ps:
Kiitos, kunnioitettu puhemies! Ajattelin kyllä käsitellä tätä päästöoikeutta,
ja siis nähdäkseni tämä nykytilannehan
johtuu siitä, että näitä päästöoikeuksia
on jaettu aivan liiaksi. Mielestäni niitä täytyisi
jossain kohtaa myöskin mitätöidä,
ja toki kivihiilen hintahan on laskenut USA:n liuskekaasulöytöjen vuoksi.
Olen tässä keskustelun kuluessa havainnut sen,
että edustaja Eestilä on paitsi viisas ja älykäs mies
myöskin kauasnäköinen, ja haluaisin häneltä kysyä ennen
kuin hän täältä salista poistuu: mistä teidän
mielestänne johtuvat sitten nämä ennusteet,
että tulevaisuudessa sähkön hintataso
tulee laskemaan huomattavasti, että näitä tämän päivän
investointeja ei voida tehdä ilman voimakkaita tukimuotoja,
niin kuin tässä hallituksen esityksessä ollaan
tekemässä? Tässähän
ollaan antamassa myöskin investointitukea ja tuotantotukea.
Haluaisin nostaa keskusteluun tällaisen asian, että vuonna
2020, tai siihen vuoteen mennessä, EU on asettanut Suomelle
tavoitteen, että tuulivoimalla tuotetun tuki nousee 6 miljoonaan
megawattituntiin. Ja jos sitä tuetaan näillä nykytasoilla,
mitä meillä on tällä hetkellä,
niin sähköä tullaan silloin tukemaan,
tuulivoimalla tuotettua sähköä, 360 miljoonaa
vuositasolla. Jos se tästä edelleen nousee sinne
9 miljoonaan megawattituntiin, niin silloin tuetaan jo noin 500
miljoonan edestä. Nyt kun meillä on teollisuus
antanut kansanedustajille aina saman viestin, elikkä että sähkön
hinta täytyy pitää matalana, joku tämän
tuotantotuen kuitenkin maksaa, ja se valuu ulkomaisille sijoittajille.
Nyt tässä on huomattava ongelma kyllä minun
mielestäni syntymässä tulevaisuudessa:
me tulemme tukemaan pahimmillaan 500 miljoonaa vuositasolla sähköä,
ja se on teollisuudelta pois myöskin osaltaan.
Markku Eestilä /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun kysyttiin, niin näihin ennusteisiin
on kaksi syytä. Norjassa vesivoimalla tuotetaan 99 prosenttia
sähköstä ja Ruotsissa tuotetaan 50 prosenttia
sähköstä vesivoimalla, siis vesivoimalla
tuotetaan se sähkö. Nyt on käynyt sillä tavalla,
että meillä on hydrobalanssi nollassa — aikaisemmin
oli kuivaa jaksoa, nyt on sen verran märkää,
että hydrobalanssi on nollassa — ja sitten sähkön
kulutus: teollinen tuotanto on mennyt alas. Se on hävinnyt
jonnekin Aasiaan tai muualle. Siihen on kaksi syytä.
Mutta jos joku haluaisi toivoa, joku energiayhtiö haluaisi
toivoa, että he saavat kassavirtaa enemmän, niin
silloin kannattaa toivoa kahta asiaa: teollisuustuotanto nousee
ylös, ja tulee mahdollisimman kuivaa. Silloin sähkön
hinta nousee. Eli se sähkön hintaennuste perustuu
näihin tekijöihin. Kapasiteettia on kuitenkin
olemassa markkinoilla, ja teollinen tuotanto ei ilmeisesti muutamaan
vuoteen merkittävästi lähde nousuun.
Eli siinä on tämmöisiä talouspolitiikan
skenaarioita, millä arvioidaan sähkön
tulevaa hinnankehitystä.
Kaj Turunen /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä on ollut mielenkiintoinen
keskustelu, ja tämä minun puheenvuoroni supistuu
aika pienelle osalle, koska nyt rajattiin tätä keskustelua
siihen alkuperäiseen aiheeseen.
Kysymys on kuitenkin, edustaja Eestilä, tuosta hiililauhdesähköstä,
ja nyt tämä hallituksen esitys tarkoittaa sitä,
että yhä enemmän tulee meille tuulivoimalla
tuotettua sähköä, yhä enemmän
tulee tarvetta tuottaa sähköä silloin,
kun ei tuule, ja varmastikin tämmöiset hiililauhdesähkövoimalat
lisääntyvät. Tämäntyyppinen
kehitys, puhutaan kapasiteettimarkkinoista, Euroopassa on nähtävissä,
ja se voi lopulta johtaa jopa siihen, että tuetaan sitten
jo ydinvoimaloita, että saadaan balanssissa kestämään
tämä sähköntuotanto. Tämä kehitys
on kuitenkin katkaistava.
Keskustelu päättyi.