Pirkko Mattila /ps(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelyssä on siis hallintovaliokunnan
mietintö koskien hallituksen esitystä laiksi hallintolain
muuttamisesta. Tässä esityksessä ehdotetaan
hallintolakiin lisättäväksi uusi hallintokantelua
koskeva luku, joka sisältäisi hallintokantelun
tekemistä ja käsittelyä sekä kantelun
johdosta annettavaa hallinnollista ohjausta koskevat säännökset,
siis näitä käytännön
ohjeita. Lakia ehdotetaan lisäksi täydennettäväksi säännöksillä viranomaisen
velvollisuudesta määritellä odotettavissa
oleva käsittelyaika tietyille hallintoasioille. Eli on
tavoitteena selkeyttää ja täsmentää hallintokantelumenettelyä koskevaa sääntelyä ja
lisätä laillisuusvalvonnan kokonaisvaikuttavuutta.
Käsittelyaikojen määrittelyvelvoitteella
pyritään edistämään
hallintokulttuuria, jossa käsittelyn joutuisuus katsotaan
osaksi hyvän hallinnon vaatimuksia.
Hallintolaissa vahvistetaan vakiintuneen käytännön
mukainen jokaisen oikeus tehdä hallintokantelu ja säädetään
kantelun muodollisista perusedellytyksistä. Käsittelyä koskevaa
sääntelyä täsmennetään
edellyttämällä valvovan viranomaisen
ryhtyvän niihin toimenpiteisiin, joihin se kantelun perusteella
katsoo olevan aihetta. Ehdotetulla sääntelyllä siis
pyritään takaamaan riittävä harkintavalta
ja joustavuus kanteluiden käsittelyissä.
Uutta on, että hallintokanteluille säädettäisiin kahden
vuoden vanhentumisaika, mutta tämä ei kuitenkaan
estäisi valvovaa viranomaista tutkimasta yksittäistapauksissa
myös kahta vuotta vanhempaa asiaa erityisestä syystä.
Hallinnollisella ohjauksella tarkoitetaan ehdotetuissa säännöksissä huomion
kiinnittämistä siis hyvän hallinnon vaatimuksiin
ja käsityksen ilmaisemista lainmukaisesta menettelystä tai
huomautuksen antamisesta. Nämä ehdotetut ohjauskeinot
vastaisivat kantelukäytännössä vakiintuneita
hallinnollisen ohjauksen muotoja.
Laki on tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian. Valiokunnan
kannanotossa todetaan muun muassa, että hallintokantelu
lakiehdotuksen mukaan voidaan tehdä viranomaisen, siihen
palvelusuhteessa olevan henkilön tai muun julkista hallintotehtävää hoitavan
lainvastaisesta menettelystä tai velvollisuuksien täyttämättä jättämisestä.
Jokainen voi tehdä hallintokantelun toimintaa valvovalle
viranomaiselle. Myös ulkopuolinen taho voi tehdä kantelun,
eikä erityistä intressiä taikka loukattua
oikeutta tai etua edellytetä, elikkä valiokunta
pitää edelleen tarpeellisena säilyttää laaja
mahdollisuus kantelun tekemiseen.
Hallintovaliokunta toteaa myös, että hallintokantelu
ei ole hallintopäätöksen muuttamiseen tai
kumoamiseen tähtäävä oikeuskeino
eikä ole sitten myöskään muutoksenhakukeinona
käytettävä kantelu vaan tämmöinen
täydentävä ohjauskeino. Hallintokantelu
on viranomaisvalvonnan keino, jonka voi tehdä kaikentyyppisestä viranomaistoiminnasta.
Valiokuntakuulemisissa tuli esille se, että käytännössä identtinen
tai asiallisesti samansisältöinen kanteluasia
voi olla vireillä yhtäaikaisesti useammassa paikassa
ja jo käsitelty kantelu voi tulla uudelleen esille toisessa
viranomaistahossa, ja siksi valiokunta pitää tarpeellisena,
että viranomaisresurssien tarkoituksenmukainen käyttö turvataan
ja jatkossa selvitetään ja kehitetään kanteluja
käsittelevien viranomaisten mahdollisuuksia saada tietoa
jo vireillä olevasta tai toisesta kanteluasiasta.
No, yksityiskohtaisissa perusteluissa sitten säädetään
palveluperiaatteesta, palvelun asianmukaisuudesta, käsittelyajan
määrittelemisestä, hallintokantelun tekemisestä — eli
lakiehdotuksen mukaan hallintokantelu tehdään
kirjallisesti — sitten myös käsittelystä koskien
jo aiemmin mainitsemaani käsittelyaikaa ja sitten siitä hallintokantelun
johdosta annettavasta hallinnollisesta ohjauksesta käytännössä.
Saamansa selvityksen perusteella hallintovaliokunta pitää tätä esitystä asianmukaisena
ja puoltaa tätä yksimielisesti.
Yleiskeskustelu päättyi.