7) Laki moottoriajoneuvoverosta annetun lain 14 §:n
muuttamisesta
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Esittämässäni
lakialoitteessa on perusajatuksena se, että 20-kertainen
rangaistusdieselvero poistetaan autoilta, jotka käyttävät
kotimaista biopolttoainetta tai bioenergiasta valmistettua polttoainetta.
Ymmärrän tietenkin, että valtion täytyy
kaikesta verot saada, mutta tämä on todella tämän
päivän maailmassa perustelematon rankaisu, koska
kovin monet seikat puoltavat sitä, että ruvettaisiin
biopolttoaineita käyttämään,
ja niiden keräilyä, pakkausta, pullotusta ja autotekniikkaa
ruvettaisiin kehittämään.
Kerron muutamia asiaa puoltavia seikkoja: Kehittelyähän
ei kukaan todellakaan suostu tekemään tänä päivänä,
koska on 20-kertainen veroportti siinä edessä.
Jos panet sen käyntiin, heti läsähtää maksu.
Totta kai, kukaan ei kehitä. Tänäkin
päivänä kaatopaikkakaasuja kerätään
aivan siitä syystä talteen, kun ne vapaasti ilmaan
noustessaan ovat 20-kertaa saastuttavampia kuin poltettuina. Niitä kerätään
kaatopaikoilla ja poltetaan vain putken nokassa komeasti taivaalle.
Siinä kyllä ilmastosopimuksen tavoitteita parannetaan,
mutta tämä on suurta tuhlausta, koska ruotsalaisten
tutkimusten mukaan sen lopputuotteen eli ajoneuvovalmiin polttoaineen
hinta lisääntyy vain 7 prosenttia, kun se puhdistetaan
ja pakataan autojen käyttöön sopivaksi.
Tänä päivänä autotekniikka
on sillä tasolla, että ei ole mikään
ongelma panna auto toimimaan kaasulla ja bensalla vuorotellen. Tietenkin aina
ihanteellisinta kaasun hyödyntämisen kannalta
olisi, että sitä olisi niin paljon saatavissa, että saisi
ajaa koko ajan kaasulla. Se ei ole todellakaan mikään
pulma: jos kaasupullo tyhjenee, napin painalluksella mennään
bensatankin puolelle ja jatketaan sillä.
Ympäristösyyt ovat hyvin vakava lisäpointti tämän
asian läpiviemiselle sikäli, että kaikki
tietävät, että kasvihuonekaasujen suurimpana
ja vaikeimmin vähennettävänä alueena
on nimenomaan liikenne. Liikenteestä kasvihuonekaasupäästöjen
vähentäminen on kaikkien vaikeinta. Jokainen auto,
joka pannaan käymään biokaasulla, omalta
osaltaan ei silloin enää saastuta bensan poltolla
maailmaa.
Yhtenä hyvin merkittävänä syynä on
se, että kyseinen polttoaine on kotimaista. Toisena hyvin
merkittävänä syynä on, että se
on uusiutuvaa. Sitä tulee jatkuvasti, haluttiin tai ei.
Maatalous voisi myös alkaa hyödyntää samaa asiaa.
Maatalouspuolella on laitteita olemassa, joilla kaasu voidaan hyödyntää tai
ottaa talteen ja polttaa lämmitystarkoituksiin. Kesäaikana
ei ole lämmöntarvetta maatilalla niin paljon,
joten olisi hyvin perusteltua, että tällaisissa
laitoksissa se pakattaisiin pulloihin ja käytetään
autohommissa. Huoltovarmuus tässä myös
paranee. Silloin kun on kotimainen ja hajautettu energiantuotanto,
olipa se sitten kaasun, sähkön tai lämmön muodossa,
se on aina huoltovarmuuskysymys. Lakialoite on myös hyvässä balanssissa
Kioton tavoitteiden kanssa, että todella kasvihuonekaasuja
vähennetään.
Lakialoite on myös erinomaisessa balanssissa, tasapainossa,
EU-lainsäädännön kanssa. Eilen
meillä oli pöydällä U 11/2002,
jossa puhuttiin tästä samasta asiasta, ja todella
tämä U-asia tukee tekemääni
lakialoitetta. Merkkinä siitä, että se
on hyvä, siinä on 128 allekirjoittajaa oman nimeni
lisäksi. Tällä hetkellä ei ainakaan
ole salissa yhtään semmoista henkilöä,
jolta olisin nimeä kysynyt ja joka olisi sen minulta kieltänyt.
Tietenkään ministeriltä en sitä kysynytkään;
tapoihin kuuluu tässä talossa sillä lailla
menetellä.
Näillä perusteilla ja demokratian kunnioituksella
uskon, että tämä asia saa tässä talossa
asianmukaisen käsittelyn. 128 edustajaa on kuitenkin niin
iso määrä, että ihmettelen syvästi,
jos tämä asia ei tule hoidettua kunniakkaaseen
loppuun asti hyvin joustavasti.
Tämä tällä kertaa, arvoisa
puhemies.
Antti Rantakangas /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Vilkunan lakialoite on paitsi hyvä myös
erittäin ajankohtainen. Täytyy todella ihmetellä Suomen
hallituksen kriittistä kantaa Euroopan komission ehdotukseen
vaihtoehtoisten liikennepolttoaineiden veronalennuksista. Lehtitietojen
mukaan hallitus on vähätellyt komission ehdotusta
ja kantaa eikä ole ottamassa niitä helpotuksia,
mitä EU-komissio ehdottaa, käyttöön.
EU-komission direktiiviehdotuksessa esitetään,
että biopolttoaineisiin voitaisiin soveltaa alempaa valmisteverokantaa
kuin perinteisiin liikennepolttoaineisiin. Alennus riippuisi biopolttoaineen
määrästä polttoaineseoksessa.
Komission tavoitteena on, että biopolttoaineella olisi vuonna
2005 vähintään 2 prosentin osuus bensiinin
ja dieselin myynnistä. Vuonna 2010 osuuden tulisi olla
5,75 prosenttia. Suomessa se merkitsisi sitä, että vuonna
2005 tarvittaisiin noin 75 miljoonaa litraa bioetanolia ja 48 miljoonaa
litraa biodieseliä. Tärkeimpiä biopolttoaineita,
joita pyritään suosimaan, ovat bioetanoli, biodiesel
ja biokaasu.
Hallitus ei pidä siis komission ehdotusta hyvänä.
Se on todella ihmeellinen kanta, koska muutoin puhutaan Kioton velvoitteiden
täyttämisestä ja uusiutuvan energian
käytön edistämisestä. Nyt pitääkin
toivoa, että ed. Vilkunan ja todella 128 kansanedustajan
lakialoite saatetaan päätökseen. Se olisi
todella ryhdikäs teko eduskunnalta ja linjaratkaisu, että kaikki
ne aloitteet, joissa on yli 100 edustajaa, pitäisi saattaa
myöskin lainsäädäntöön.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vilkunan aloite on hyvä,
niin kuin edellinen puhuja totesi, ja ajankohtainen. Yksi asia tästä puuttuu.
Tässä pitäisi olla vielä häkäpönttö,
ei pelkästään kaasut, vaan myös
puupolttoaineella kulkeva systeemi, joka on ollut aikaisemminkin Suomessa
käytössä. Tämmöisiä voimalaitoksia kehitellään
ihan isommassa mitassa ihan tälläkin hetkellä.
Puusta tehdään häkää,
ja se poltetaan suoraan, ja se on ihan hyvä polttoaine.
Se pitäisi lisätä vielä tähän.
Silloin periaate olisi kuitenkin, jotta tuetaan kotimaisuutta. Se
olisi ihan järkevä asia. Sitä ei pidä verottaa
niin kuin nyt verotetaan, ikään kuin sakotetaan
siitä, jos aiotaan käyttää kotimaista
polttoainetta.
Sen lisäksi, mitä ed. Vilkuna totesi perusteluissaan,
ovat kaatopaikkakaasut, joita poltetaan Ämmässuolla.
Biotutkijan mukaan, joka on ympäri Suomea näitä tutkimuksia
tehnyt ja tehnyt siitä kirjasenkin, Ämmässuon
kaatopaikkakaasulla, jota poltetaan nyt soihtuna ilmaan, voitaisiin
pyörittää Pääkaupunkiseudun
julkinen liikenne kokonaan. Näin tämä tutkija
ainakin väittää. Kyllä me suomalaisina
olemme täysin pöljiä, kun tuomme energiaa, öljyä,
tänne Suomeen, ja osa omista energiavaroista meillä on
varaa polttaa vaan soihtuna ilmaan, jolloin ilmastosopimus kyllä siinä täyttyy,
mutta hukataan hyvää raaka-ainetta ja poltetaan
tavallaan rahaa.
Ruotsissa nimittäin kaatopaikkakaasut on otettu tehokkaammin
käyttöön kuin Suomessa. Muun muassa Tukholman
bussit kuulemma kulkevat näillä kaatopaikkakaasuilla.
Siellä tämän tutkijan mukaan on 20 laitosta,
jotka pakkaavat näitä kaasuja.
Se ongelma näillä pienillä tiloilla
on, jos ajatellaan maatilojen osalta, että pakkauslaitos
on sen verran kallis, että ilmeisesti omaan autoon tankkaaminen
on vähän hankalaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pekka Vilkuna on tehnyt hyvää työtä keräämällä 128 edustajan
nimen. Se tietenkin osoittaa tätä aikaa, että eduskunnassa
löytyy syvää huolestuneisuutta myöskin
siitä, miten tulevaisuudessa, ehkä kymmenen—kahdenkymmenen
vuoden päästä, kun öljyvarat
alkavat vähetä ja saasteongelmat edelleen pahenevat,
me pystymme myös liikkumisen turvaamaan suuressa Suomessa.
Luulen, että tämä esitys tulee saamaan
ihan vakavan huomion valiokuntakäsittelyssä. Mutta en
yhdy niihin näkemyksiin, mitä täällä nähdään,
että tämä olisi jonkinlainen hallitus—oppositio-kysymys.
Kun katsoin allekirjoittajien määrää,
niin näistähän on yli puolet hallituspuolueista.
Luulen, että tämä asia nähdään
niin hallitus- kuin oppositiopuolueiden puolella ihan samalla tavalla.
Mutta ongelma varmasti tuotekehittelyssä on se, että riittävän
hyvää rakennetta ei autoteollisuus ole vielä pystynyt
saavuttamaan, miten näillä uusilla polttoaineilla
saadaan sellaisia autoja ja sellaisia välineitä,
joissa on riittävä teho ja riittävä käyttömukavuus.
Ei ole muodostunut sellaisia ostajan markkinoita, joilla tämä kehitys
lähtisi liikkeelle. Luulen, että tällainen
veroratkaisu pystytään tekemään
hyvinkin nopeasti siinä vaiheessa, kun meillä on
sellainen tuote, jolla on myöskin kysyntää markkinoilla.
Toivotaan, että suomalainen aivo-osaaminen pystyy myöskin
tätä kehitystä viemään
siihen lopputulokseen, että meillä on joskus sellainen tuote,
jonka me voimme myöskin myydä kuluttajille.
Jouni Lehtimäki /kok:
Arvoisa puhemies! Kuulun myöskin aloitteen allekirjoittajien
joukkoon ja pidän aloitetta erittäin hyvänä.
Toivon, että aloite etenee ja saa oikean käsittelyn.
Oma syyni allekirjoitukseen oli se, että haluan nähdä sillä tavalla,
että kaikki ne keinot, joilla edistetään
kotimaisen polttoaineen käyttöä, ovat
hyviä ja pitää ottaa käyttöön.
Sitä kuitenkin ehkä pitäisi pohtia,
onko moottoriajoneuvosta annettu laki liian vanha, kun myöskin
ed. Lepän aloite tänään osoittaa
sen, että tarvetta tämmöisiin tilkkutäkkimäisiin
korjauksiin on erittäin paljon. Pitäisikö meidän
lähteä siitä, että koko laki
otettaisiin käsittelyyn ja pohdittaisiin, miten tätä lakia
pitää nykyaikaistaa. Se on vuodelta 66 eli lähes
40 vuotta vanha laki. Aloite on hyvä, mutta onko oikein,
että yhtä lakia parannetaan pienin harppauksin?
Pitäisikö se ottaa käsittelyyn kokonaisuudessaan?
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Vilkunan tekemä lakialoite
biokaasujen laajemmasta käytöstä ja mahdollisuuksien
parantamisesta liikennepolttoaineena on aivan erinomainen ja kannatettava.
Mehän olemme myöskin jo pitkään
halunneet etsiä korvaavia polttoaineita öljypohjaisille
ja samaan aikaan lisätä riippumattomuutta tuontipolttoaineesta.
Tätä keskusteluahan on käyty myöskin
perusvoimaratkaisun yhteydessä erittäin voimakkaasti.
Kannustavaa veropolitiikkaa tulisikin ottaa käyttöön
tämän suuntaisissa ympäristö-,
työllisyys- aluetalous- ja yrittäjyyshankkeissa,
joita tämä lakialoite aivan selvästi
tukee. Samoin myös peltodieselin käytön
esteet tulee raivata ja näin edelleenkin vahvistaa meidän
omaa kotimaista huoltovarmuuttamme.
Kun on puhuttu uudesta teknologiasta ja muun muassa vetytaloudesta,
vetyteknologiasta, tässä yhteydessä,
niin kun äskeinen puheenvuoron käyttäjä ed.
Lehtimäki totesi, että on vanha lainsäädäntö,
niin myöskin tässä kohdassa voidaan todeta,
että vetyautolla on ajettu jo viime vuosisadan alkupuolella
Ab Woikoski Oy:n toimesta, eli sekin on erittäin vanhaa
tekniikkaa itse asiassa. Se on vain nykyisin moottorivalmistuksen
ja nykyisen tekniikan myötä jäänyt
taka-alalle, koska on ollut halvempaa valmistaa sellaisia autoja ja
sellaisia laitteita, jotka käyvät nykyisillä aineilla.
Ei ole ollut tarvetta kehittää vetytekniikkaa
eikä ed. Vilkunan ehdottamia biokaasulla toimivia laitteita.
Nyt olisi niiden aika, korkea aika, koska tiedämme, kuinka
fossiilisille polttoaineille ja niiden saatavuudelle tulevaisuudessa käy.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Pekka Vilkunan aloite on erittäin
hyvä, ja ed. Vilkuna on tehnyt hyvän työn
keräämällä tähän
näin suuren joukon allekirjoituksia. Ilmastokysymyksen
kannalta on erittäin tärkeätä,
että metaani — tässä aivan oikein
todetaan, että se on kaksikymmentä kertaa hankalampi kasvihuonekaasu
kuin hiilidioksidi — saadaan sillä tavalla poltetuksi,
että siitä on myös hyötyä, ei
niin kuin Ämmässuolla.
Edelleenkin on selvää, että tämä aloite
olisi hyvä lähettää myös
ympäristövaliokuntaan lausunnolle, koska tässä on
hyvin vahva ympäristönäkökulma,
joka tukee tämän lakialoitteen läpiviemistä.
Kaiken kaikkiaan on nähtävä niin,
että tämä kuvaa sitä tahtoa,
mikä eduskunnassa on uusiutuvien polttoaineiden, uusiutuvien
energialähteiden, kehittämiseen ja käyttöön
ottamiseen. Ed. Lepän maininta Woikoski Oy:stä on
erittäin hyvä, koska meillä on hyvin
helposti käsitys, että vetytalous olisi jotenkin
mahdotonta, mutta tosiasia on, että sitä muun
muassa Woikoski Oy on jo aikoja sitten soveltanut käytäntöön.
Ismo Seivästö /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakialoite osoittaa
hyvin sen, että verojärjestelmämme monin
paikoin kaipaa uudistusta, ja myös sen, millainen tahtotila
eduskunnassa vallitsee kotimaisten uusiutuvien energialähteiden kehittämiseen.
Tämä tahtotila on hyvin yhteinen huolimatta siitä,
millä kannalla me olemme ydinvoiman kohdalla. Näin
ainakin olen pitkälti tulkinnut tämän
salin ajatuksia.
Ed. Esa Lahtela nosti esiin puheenvuorossaan erittäin
mielenkiintoisen asian. Joskus olen itsekin miettinyt sitä mielessäni,
vaikka en olekaan sota-aikaa elänyt, että jos
niin sanottua häkäpönttöä olisi
lähdetty kehittämään niistä vuosista,
miten loistava tuote se tänä päivänä jo
olisikaan.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. Rantakangas otti puheessaan esille
valmisteveroasian. Siihen täytyy sanoa, että nyt
tässä minun lakialoitteessani ei ole kysymys valmisteverosta,
tässä on kysymys nimenomaan ajoneuvoverosta, joka
määräytyy ajoneuvon painon mukaan. Totta
kai valtion täytyy veronsa tästäkin muodosta
saada, mutta sitten mielestäni on aika tästä asiasta
keskustella, kun tämä on lähtenyt kehittymään
ja käyntiin. Sitten tälle biopolttoaineelle, biokaasulle,
pannaan myös asiallinen valmistevero.
Ed. E. Lahtelalle hyvin mielelläni sanoisin, että minun
kemian käsitykseni mukaan häkä on nimenomaan
biokaasua. Sana häkäpönttö tästä puuttuu,
mutta käsitykseni mukaan silloin, kun tässä talossa
puhutaan biopolttoaineesta, silloin puhutaan myös puusta.
Puusta tuotettu kaasu on tämän logiikan mukaan
biokaasua.
Sitten ed. P. Salolle semmoinen asia, että tekniikka
on olemassa. Hollannissa ajetaan maakaasulla hyvin yleisesti. Hollantilaiset
autot, pienliikenne, toimivat maakaasulla. Se on pikkuisen enemmän
vaivaa vaativaa, mutta todella tekniikka on, ja tämä on
juuri sama aine, mitä tässä poltetaan.
Ed. Salo, sanoitte, että kunhan tekniikka kehittyy, niin
sitten otetaan käyttöön tämä aine. Ei
se näinpäin toimi. Kun on 20-kertainen dieselveroportti
edessä, tekniikka ei kehity. Se portti pitää aukaista,
että saadaan tekniikka kehittymään ja
sitten se homma lähtee rullaamaan.
Näistä ympäristöhaitoista
vielä semmoinen asia, että muun muassa hiukkaspäästöt
ovat kaasuajoneuvolla pienemmät kuin fossiilisella polttoaineella
ajaen.
Jari Leppä /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun tämä lakialoite tuli
julkisuuteen viime viikolla, ensimmäisissä lehdissä sen
näin, siitä on muutama yhteydenotto tullut ja
selkeää tämän tyyppisten laitosten,
jotka tuottaisivat ajoneuvoihin käypiä biokaasuja,
halukkuuta on olemassa. Tähän joukkoon ja repertoaariin,
jolla tämän käyttöä voitaisiin
lisätä, liitän myöskin investointituet
ja niiden kohdentamisen tämän tyyppiselle toiminnalle.
Yksi hyöty, joka täällä on
vielä jäänyt huomioimatta, on se, että myöskin
hajuhaittoja pystytään merkittävästi
vähentämään tämän
tyyppisellä toiminnalla, kun biohajoava aine muutetaan kaasuksi
ja sitten seostetaan ja paineistetaan.
Petri Salo /kok:
Arvoisa puhemies! Vielä tekniikan kehittymisestä sen
verran, että en tiedä, onko suomalainen verolainsäädäntö ollut
esteenä siihen, että keskieurooppalainen autoteollisuus
ei ole lähtenyt tuottamaan sellaista tekniikkaa, koska
Suomessa olisi niin korkea verojärjestelmä, koska
kaikissa Euroopan maissa on erilainen verojärjestelmä.
Onhan meillä Helsingissäkin paljon maakaasubusseja,
joista on erilaisia kokemuksia vähän vuosien mittaan,
mutta ongelma olemme me kuluttajat. Niin kuin sanoitte puheenvuorossanne,
biokaasuauto ei välttämättä ole
niin helppokäyttöinen, niin tehokas, niin nopea,
niin dynaaminen kuin taas biopolttoaineella käyvät
autot, joilla on omat ongelmansa. Muistan vain itsekin ajaneeni
80-luvulla petroliautolla. Kyllä hyvin nopeasti Suomessa,
kun petroliautoja Saabkin lähti kehittämään
ja Talbot muun muassa Suomessa, tuli sellainen lainsäädäntö voimaan
Suomessa, että ne olivat vapaat dieselverosta jne. Petroliajoneuvotkaan
eivät lähteneet liikkeelle, vaan nyt ne ovat kaikki
käytännössä poistuneet jo markkinoilta.
Pekka Vilkuna /kesk:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. P. Salon tiedot ovat tässä asiassa
väärät. Hollannissa on todella paljon
autoja, jotka kulkevat kaasulla eivätkä ole tehottomia.
Minulla kotipihassa on trukki, joka kulkee nestekaasulla. Nestekaasussa
ja biokaasussa oikein pakattuna ei ole mitään
eroa. Siitä minun trukistani ei tunne käytännössä mitään
eroa, onko katkaisija asennossa bensa vai kaasu. Sisätiloissa
ajetaan kaasulla ja ulkotiloissa ajetaan bensalla, ja tehoja löytyy,
lähtö löytyy. Se tekniikka todella on. Nykyaikainen
auto ei tarvitse kuin pienen lisälaitteen ja putkistot
kaasulle. Silloin voidaan ajaa kummalla vain.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa rouva puhemies! Ed. P. Salolle aion todeta myös
sen, että ei maakaasussa ja biokaasussa tai kaatopaikkakaasussa ole
mitään eroa tehossa.
Ed. Vilkuna totesi, että häkäpöntön
kaasu on biokaasua. Tämä meidän varmaan
täytyy tutkia, kun en itse kemiaa niin tunne. Minusta tuntuu, että siinä on
kyse vähän eri asiasta, mutta me selvitämme
ed. Vilkunan kanssa kuppilassa vaikka tämän asian,
mikä tämän todellisuus on.
Keskustelu päättyy.