3) Laki yksityisistä teistä annetun lain muuttamisesta
Toimi Kankaanniemi /kd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Olen tehnyt lakialoitteen yksityisistä teistä annetun
lain muuttamisesta. Vanhasen istuvan hallituksen ohjelmassa luvataan
pyrkiä turvaamaan yksityisteiden palvelutaso vähintään
nykytasoisena.
Lipposen ensimmäinen hallitus vuonna 96 ensitöikseen
toi eduskuntaan esityksen yksityistieavustuksia tarkoittavien säädösten
kumoamisesta niin, että koko yksityistieavustusjärjestelmä valtion
toimintana olisi lakkautettu. Eduskunta kuitenkin silloin ryhdistäytyi
ja torjui hallituksen tällaisen esityksen. Taisi olla lähes
ainoita asioita, jotka eduskunta silloin hallituksen esityksistä muutti.
Keskusta oli silloin vahvana tekijänä tässä ja
oma eduskuntaryhmäni myös ja varmasti vihreät
ja muutamat muutkin tahot, koska Lipposen hallitus, jossa olivat
sosialidemokraatit, kokoomus, vasemmistoliitto, vihreät
ja ruotsalaiset, tällaisen esityksen toi, mutta se ei kuitenkaan
täällä läpi mennyt. Se muuttui
sellaiseksi, että lakisääteisistä valtionavuista
luovuttiin, mutta lakiin jätettiin mahdollisuus, että talousarviossa
varattujen määrärahojen puitteissa voidaan
vuosittain myöntää avustusta yksityisteiden
kunnossapitoon ja parantamiseen. Tämä, että "voidaan
myöntää", johti siihen, että näitä määrärahoja
rajusti leikattiin 90-luvun loppupuolella. Sitten niitä vähin
erin on nostettu hieman korkeammalle tasolle, mutta ei lähellekään
sitä tasoa, millä ne olivat silloin, kun tuo laki
oli voimassa siinä muodossa, että lakisääteiset
valtionavut yksityisteiden tiekunnille olivat olemassa.
Lipposen toinen hallitus vakuutti ohjelmassaan, että liikenneverkkojen
kunto ja arvo säilytetään nykytasolla,
ja liikenneverkkojen yksi keskeinen osa tässä laajassa
Suomenmaassa on yksityistieverkko, ja näin ollen sitten
Lipposen toinen hallitus lupasi, että sen kunto säilytetään. Onko
näin tapahtunut, sitä voidaan tietysti arvioida.
Osittain on, osittain ei. Suurelta osin — täälläkin
käydyn äskeisen keskustelun pohjalta tiedämme — vaikeuksissa
olevat kunnat ovat lisänneet avustuksiaan tiekunnille.
Useinhan ne kunnat, joissa on paljon yksityisiä teitä,
ovat näitä köyhiä maaseutukuntia,
joissa tämän tiestön merkitys on sitäkin
suurempi.
Eli Lipposen hallitukset siirsivät kuntien vastuulle
näitten teiden tason ylläpitämistä,
ja sinne puolelle se taakka on kaatunut, niin kuin monessa muussakin
asiassa. Tuosta määrärahasta, mikä on
viime vuosina ollut käytettävissä yksityisteiden
valtionapuihin, osa on ollut sidottu myös vanhojen metsien
suojelupäätösten aiheuttamiin kompensointitarpeisiin,
jolloin sekään koko raha, mikä siihen
on varattu, ei ole mennyt varsinaisesti näiden teiden kunnossapitoon,
ja myöskin rakentamiseen on ollut riittämättömästi
varoja.
Herra puhemies! Nyt tässä lakialoitteessa
esitän, että tämä lakisääteisyys
palautettaisiin lakiin. Uskon, että nykyinen johtava hallituspuolue
on tällä linjalla, koska se silloin viime kaudellakin
oli kahdeksan vuotta tällä linjalla. Ne edellytykset,
joilla tiekunnat tämän lakialoitteen mukaan avustusta
saisivat, ovat suurin piirtein ne, mitkä olivat voimassa
silloin, kun lakisääteinen valtionapujärjestelmä oli
voimassa: Pitää olla perustettuna tiekunta; pitää olla
ajokelpoinen, autoliikenteeseen soveltuva tie; ja tiellä pitää olla paikkakunnalle
huomattava merkitys, tai tien varrella pitää olla
pääsytie asutukseen vähintään 1 000
metrin matkalla ja vaikutuspiirissä vähintään
yksi asuttu talous.
Edelleen tietysti on tärkeää, että laissa
on ne prosenttiosuudet, enimmäis- ja vähimmäisprosenttiosuudet,
joitten puitteissa kunnossapidosta aiheutuvat kustannukset valtion
rahoilla korvataan. Tien tekemiseen osoitettaisiin tämän
lakialoitteen mukaan rahoitusta edelleen harkinnanvaraisesti
valtion talousarvioon varatun määrärahan
puitteissa. Näinhän se oli aikaisemminkin, mutta
nämä varathan voidaan aina vuosittain varata riittäviksi
ja toisaalta sitten suorittaa työ vaikka seuraavana vuonna,
jos jonakin vuonna rahan tarve on suurempi kuin määräraha,
eli siinä ei käytännössä ole
suurta ongelmaa. Saattaa olla niin, että näitä tientekemisiä ei
enää niin mittavasti ole tässä maassa,
kun maaseutu autioituu hurjaa vauhtia tämän Euroopan
unionin murjomisen ansiosta, ja toisaalta sitten aluepolitiikan
ja muun tehottomuuden takia.
Herra puhemies! Tämän järjestelmän
lakisääteiseksi palauttaminen on tärkeää siksi,
että näin voidaan saattaa ihmiset nykyistä tasa-arvoisempaan
asemaan. Sillä voidaan lisätä turvallisuutta, varautua
metsäpalojen, eksymisten ja muiden onnettomuuksien varalta
ja voidaan turvata myös jokamiehenoikeutena vapaa käyttöoikeus
näille teille. Jos niitä ei tueta, niin puomit
voidaan helpommin laittaa, mutta jos niitä valtio tukee,
niin silloin ei ole mahdollisuutta sulkea marjastajilta ja muilta
harrastajilta ja käytöltä näitä teitä.
Herra puhemies! Tämä vaatii määrärahaa
tämän vuoden budjettiin nähden muutaman
miljoonan, ehkä 5 miljoonan euron verran, eli ei ole kovin
suuresta määrärahatarpeesta kysymys ja osahan
siitä palautuu takaisin yhteiskunnalle.
Herra puhemies! Kun hallitus suunnittelee kiinteistöveron
alarajankin nostamista, niin nämä haja-asutusalueilla
ja näiden yksityisteiden varrella asuvat ihmiset joutuvat
tuon kiinteistöveron korotuksen kohteeksi. Se on kohtuutonta,
koska he eivät saa maksamaansa kiinteistöveroa
vastaavasti mitään palveluita niin kuin taajamassa
olevat saavat auratut kadut jne. Tässäkin mielessä,
jos hallitus tuon kiinteistöveron alarajaa nostaa eli pakottaa
kunnat nostamaan kiinteistöveroa, olisi välttämätöntä,
että lakisääteinen yksityisteiden rahoitusavustus
otettaisiin uudelleen käyttöön.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Laki yksityisistä teistä,
laki yleisistä teistä, rakennuslaki ja vesilaki
ovat kaikki kokonaisuuksia, jotka on säädetty
tässä talossa jo yli neljä vuosikymmentä sitten.
Kaikilla edellä mainituilla laeilla asetuksineen on ollut
myös oma tehtävänsä, vaikka
ne toisaalta ovat täydentäneet ja tukeneet toisiaan.
Yleisten teiden, yksityisteiden sekä rakennuskaavateiden
ja -katujen suunnittelusta, rakentamisesta ja kunnossapidosta säädetyt
lait ja asetukset ovat olleet suhteellisen hyvin toimivia ja
yhdyskuntasuunnittelua sekä rakentamista palvelevia.
Kustannusvastuu on myös ollut suhteellisen selväpiirteinen.
Yleisistä teistä on periaatteessa vastannut
valtio, rakennuskaavateistä ja -kaduista ovat vastanneet
kunnat sekä yksityisistä teistä yksityiset
maanomistajat. Valtio ja kunnat ovat osallistuneet kuitenkin myös paikallisteiden
ja yksityisteiden rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Yksityistiet ovat palvelleet ja tulevat myös jatkossa
palvelemaan hyvin keskeisesti haja-asutusalueitten liikennetarpeita.
Sekä maaseudulta elantonsa saavien ihmisten että vapaa-ajan
asukkaiden liikenne pääteille on hyvin suurelta
osalta yksityistieverkoston varassa. Näin tulee olemaan
myös jatkossa, ja sen vuoksi koko järjestelmän
sekä kustannusvastuun jakaantumisen tulee olla selkeitä.
Monet kunnat ovat olleet yksityisteiden tukemisessa ja sitä kautta
haja-asutusalueiden elämän turvaamisessa aikaansa
edellä. Vaikka laeissa ja asetuksissa ei suoranaista velvollisuutta
olekaan sälytetty kuntien harteille, ovat monet kunnat
ottaneet yksityisteiden kunnossapitoja vastuulleen, mikäli
tien varrella on ollut yksikin pysyvästi asutettu tila
tai muu talous.
Muuttoaalto maalta aluekeskuksiin ja Pääkaupunkiseudulle
on jatkunut maassamme jo vuosikymmenien ajan. Elämme juuri
parhaillaan vaarallista aikaa siinä suhteessa, että muuttovirran seurauksena
syntyy maahamme jatkuvasti uusia asumattomia tai palvelu- ja perusrakenteeltaan puutteellisia
alueita. Sen vuoksi julkishallinnon, valtiovallan ja kuntien, tulisi
tehdä yhteistyössä kaikki voitava, että niillä alueilla,
joilla muutoin elämisen edellytykset olisivat olemassa,
tuo kaikki ei jäisi ainakaan tiestöstä kiinni.
Tässä mielessä tehty aloite puolustaa
paikkaansa. Menisin henkilökohtaisesti kuitenkin vieläkin
pitemmälle. Valtion ja kuntien sekä maakuntaliittojen
tulisi tehdä pikaisesti kokonaisselvitys maamme keskeisimmistä asuttujen alueiden
yksityisteistä ja niiden muodostamista verkostoista. Tuon
selvityksen puitteissa yksityistiet voitaisiin luokitella esimerkiksi
kolmeen ryhmään.
Tärkeimpien yksityisteiden, esimerkiksi ensimmäinen
luokka, rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaisi valtio. Tällaisia
yksityisteitä olisivat väylät, jotka
yhdistävät haja-asutusalueet pääteihin.
Toisen luokan yksityisteiden rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaisivat
kunnat, ja tähän luokkaan kuuluisivat lähinnä haja-asutusalueiden
sisäiset pääväylät.
Kolmanteen luokkaan sisältyisivät kaikki muut
yksityistiet, joihin sitten sekä valtio että kunnat
voisivat myöntää harkinnanvaraista avustusta.
Tämä on vaan esimerkki järjestelmästä,
millä tavalla tämä nykyinen tilanne mielestäni
saataisiin selkeämmäksi ja oikeaa aluepolitiikkaa
tukevaksi. Edellä esitetyn mallin kustannukset tulisi luonnollisesti
arvioida. Tuon arvion sekä suunnitelmien mukaan sitten
voitaisiin lähemmin määritellä,
mikä on valtion osuus, mikä on kuntien vastuu
ja mistä vastaavat yksityiset maanomistajat ja asukkaat
noilla alueilla.
Arvoisa puhemies! Vielä lopuksi: Kun elämme
todella pahaa muuttoaaltoaikaa edelleenkin, tällainen selvitys
mielestäni pitäisi tehdä, jotta voisimme
niillä alueilla, joilla — kertaan vielä — elämisen
edellytykset ovat olemassa, myöskin pysyvää asutusta
pitää jatkossa.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Asia sinällään
on tärkeä, mutta tällä aloitteella
ei ole mitään virkaa. Nimittäin meillä on
laki yksityisteistä olemassa. Nyt on kyse vain siitä,
onko meillä rahoja käyttöön
siihen. Se järjestelmähän on täysin
toimiva.
Lipposen ykköshallituksen aikaan, niin kuin ed. Kankaanniemi
vähän sinnepäin muisteli sitä asiaa,
oli esitys lopettaa kokonaan koko yksityistielaki. Sitten eduskunnassa
löytyi — muistan ne kovat väännöt — tahto
siihen, jotta lakia ei kumottu. Muistan sen aikaisen opposition
puheet täältä hyvin, kun naurettiin sille,
mitä sillä lailla tekee, kun ei ole rahaa. Silloin,
oliko se 95 vai 96 vuonna, (Ed. Kankaanniemi: 96!) oli muutama miljoona
siihen rahaa, joka sekin käytettiin joihinkin pohjoisen
siltojen korjaukseen, yhtään ei ollut muualle.
Mutta sen jälkeen, kun se linjanveto täällä tehtiin,
vuosittainhan on tähän eduskunnan toimesta lisätty
varoja, siis eduskunnan toimesta. Joka joulun alla käytiin
kova vääntö siitä, tuleeko yksityisteihin
rahoja vai eikö tule. Siellähän on tällä hetkellä muistini
mukaan 11,1 miljoonaa euroa. Nythän nämä kehykset
ovat aika karut siinä mielessä, että kun
eilen käytiin sitä keskustelua, niin siinähän
linjaus lienee sen oloinen, että nyt tässä ei
olla siihen lisäämässä. Mutta
korostan yhä edelleen, että minusta eduskunnan
pitäisi nyt taas ottaa handuun tämä homma
ja hoitaa kuntoon, ei tässä mitään
uusia lakeja tarvita. (Ed. Kankaanniemi: Kyllä tarvitaan!)
Kun rahaa on siellä ja jakojärjestelmät
ovat olemassa, voidaan hoitaa muutakin. Tällä hetkellähän
nämä 11,1 miljoonaa euroa riittävät
vain peruskorjauksiin, rahaa ei jaeta avustuksina ollenkaan. Se
on tässä ollut ongelma, jotta siinä se
hoito on vähän kärsinyt.
Onneksi kunnat ovat tulleet apuun siinä sillä tavalla,
jotta useimmissa kunnissa on korvattu jonkun verran tätä valtion
pois vetämää budjettirahaa. Sieltä vuosittain
sitten jaetaan vähän ed. Vielman ajattelun mukaan
varoja. Useimmissa kunnissa on pantu useampaan lohkoon, onko läpiajotie
vai onko tämmöinen pussinperä, jossa asuu
muutama, vähintään kaksi taloutta, ja
sinne annetaan pienemmät prosentit ja sitä myöten myös
euromäärät kilometriä kohti.
Mutta sitten, missä on läpiajotie, se kuuluu siihen
korkeampaan avustusluokkaan. Ihan kohtuullisesti ainakin Pohjois-Karjalassa,
missä olen liikkunut, siellä tiekunnat ovat pystyneet
hoitamaan jollakin tavalla nämä velvoitteensa.
Se on tietysti tiennyt, että pitkien yksityisteiden
varsilla asujille tämä on myös lisännyt
heidän kustannuksiaan, ja sen takia odottaisin tässä, jotta
eduskunnasta löytyisi tahtoa siinä mielessä taas
budjettiin lisätä varoja, jos hallitus ei budjettiriihessä siihen
laita varoja riittävästi, jotta saataisiin jossakin
vaiheessa tilanne, jossa voitaisiin jakaa myös yksityistieavustuksia
oikeasti. Sen tiedän, jotta tällä hetkellä se
11,1 miljoonaa euroa, kun sitä on jaettu näihin
peruskorjauksiin, on kyllä tehnyt aika hyvän säväyksen
sinällään.
Viime kesänä ajelin tuolla meidänkin
maakunnassa monessa paikassa ja tunnen hyvin sen puolen ongelmat.
Siellä on kyllä monia teitä nyt tässä matkan
varrella, vuosien varrella, saatu korjattua, ja sehän tehdään
perusteellisesti. Siinä tehdään suunnitelma
ja sitten se tie laitetaan perusteellisesti alusta juurin kuntoon
ojineen päivineen ja penkkoineen, jotta ne ovat todella
hyvässä kunnossa, jolloin myös sen hoito
helpottuu siinä. Siinä mielessä, kun
nyt saataisiin vain jonkun verran tänne lisää,
kun budjetissa olisi semmoinen yhteensä 25 miljoonaa euroa,
silloin voitaisiin hoitaa saman tasoinen avustus indeksikorotuksineen
kuin on tapahtunut 90-luvun puolestavälistä tähän
päivään. Viime joulun allahan tästä äänestettiin.
Esitin 25:tä miljoonaa euroa, ed. Pulliaisella oli vähän
pienempi esitys siellä hännillä. Oli
monta äänestystä ja mikään näistä ei
mennyt läpi. Odotin, että ed. Pulliaisen esitys
olisi mennyt läpi, koska se oli hyvin vaatimaton, se ei
olisi lisännyt mitään menoja. Mutta valitettavasti
eduskunnasta ei löytynyt sitäkään vertaa
tahtoa. Se olisi auttanut jo huomattavasti.
Muistan senkin hyvin, kun — hyvä, että on kokoomuslaisia
salissa — oli kokoomuslainen ministeri Linnainmaa ja hänhän
oli täysin ulkona koko jutusta, ei edes tiennyt, mitä yksityistiet ovat.
Hän luuli näitä yksityisteitä joiksikin
peltosarkateiksi ja tämmöisiksi pihateiksi. Onneksi me
saimme sen verran opastettua Linnainmaata, että hän
varmaan nyt myöhemmässä elämässään tietää tuolla
maakunnassa kiertäessään, mikä on yksityistie
oikeasti. Siinä vaiheessa oli kova äläkkä kyllä hallituspuolueen
sisällä, kun tämä tapahtui,
jotta laki jäi voimaan, vaikka rahattomana.
Toivon nyt edustajilta, että tuossa joulun alla ryhtiä löytyy
tästä salista ja viedään sitten
eduskunnan toimesta, mutta ensisijaisesti odotan tietysti, että hallitus
tuo tähän sen verran, jotta saadaan semmoinen,
jos ei kertarysäyksellä sinne 25 miljoonaan euroon
vuositasolla, niin kuitenkin kohtuullinen nousu siihen avustusten
määrään.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Jatkan näitä muisteluita.
Ed. Kankaanniemi aivan oikein muisteli sitä, millä tavalla
operoitiin täällä. Sitten ed. Esa Lahtela
kertoi tästä viime vuoden operoinnista. Kyllä sitten,
kun näitä yhdistelee sopivasti, siitä se
kokonaisuus hahmottuu. Minun lähestymistapani on eräänlainen
yhdistelmä näistä muisteluista. Minä ennakoin
seuraavalla tavalla tämän tulevaisuuden.
Ed. Kankaanniemen lakialoitteen tulevaisuushahmotelma tulee
toteutumaan, ja se tulee toteutumaan seuraavilla mekanismeilla.
Siinä on sitten ed. Esa Lahtelan ajattelua myös
mukana. Tässä on kaksi keskeistä vaikuttavaa
tekijää. Toinen on elinkeinoliikenne, jossa puun
korjaaminen ja metsänhoitotöitten tekeminen ja
erikoisesti energiapuun korjaaminen tulevat olemaan hyvin merkittävässä roolissa.
Tarkoittaa sitä, että asutus harvenee, niin kuin
se valitettavasti tekee — mikä nyt tässä on
ollut se keskeinen pointti, siis ne asutut tilat ja omakotitalot
jnp. ovat olleet se kiinnekohta — mutta tulevaisuudessa
yhteiskunta ja erikoisesti teollisuus tulee erityisesti valvomaan
sitä, että elinkeinoliikenne monipuolisesti säilyy
silloin, kun luonnonvaroja hyödynnetään.
Toinen tekijä sitten tässä on demareitten
omistamat kesämökit. Mitä enemmän
yhteiskunta vaurastuu, se erikoisesti näkyy, että demareiden omistamien
kesämökkien määrä kasvaa.
Sehän on ollut ihan selvä indikaatio yhteiskunnan
taloudellisesta vaurastumisesta, että demarit ovat se ryhmä,
jonka mukaan seurataan. Kun yhteiskunta vaurastuu, demarit vaurastuvat
erikoisesti ja hankkivat lisää kesämökkejä ja
siitä tulee yhteiskunnallisesti vaikuttava tekijä.
Nämä kaksi näkökohtaa: välttämätön,
väistämätön elinkeinoliikenne
ja demarien vaurastuminen ovat ne keskeiset tekijät.
Nämä kaksi tekijää johtavat
siihen, mitä ed. Esa Lahtela sanoi, elikkä kun
yhteisesti saimme aikaiseksi tämän lain säilymisen
harkinnanvaraisessa osassa, niin se johtaa juuri siihen, kuin ed. Esa
Lahtela äsken kuvasi, elikkä tätä 11,1:tä miljoonaa
euroa, mikä siellä budjetissa nyt on, sitä ruvetaan
kasvattamaan. Se kasvaa sinne 25 miljoonaan euroon poliittisen välttämättömyyden
ja elinkeinopoliittisen välttämättömyyden
kautta.
Kun ollaan lähellä sitä tilannetta,
että ollaan siinä, että on kiikun kaakun,
toteutuuko se, mitä ed. Kankaanniemi lakialoitteellaan
tarkoittaa, niin siinä vaiheessa sitten demarit toteavat,
että ei, kyllähän kaikki pitää hoitaa.
Ja viimeisenkin demarin kesämökille pitää yksityistie
olla kunnossa, ja silloin siitä tehdään
velvoittavaa lainsäädäntöä,
ja silloin tämä asia on hoidettu juuri niin, kuin
ed. Kankaanniemi on suunnitellut asian hoidettavan. Kun ed. Kankaanniemi
on osoittautunut kansanedustajaksi, joka on täällä noin 80
vuoden ikään saakka ainakin, niin hän
pääsee toteamaan, että tämä lakialoite
on toteutunut hallituksen esityksen kautta.
Matti Väistö /kesk:
Herra puhemies! Pääministeri Matti Vanhasen
hallitus tulee muistamaan teitä, ed. Kankaanniemi, myös
yksityisteitä. Yhteiskunnan koko pientiestön merkitys,
kuten edellä on hyvin kuvattu, on tärkeä.
Näitä elämän ylläpidossa
tärkeitä hiussuonia tarvitsevat niin yksityisteiden
varrella pysyvästi asuvat kuin siellä vapaa-aikaa
viettävät asukkaat — yhteiskunnallisesta
näkemyksestä riippumatta. Kaikille heille tie
on tärkeä. Tiet ovat tärkeitä myös maa-
ja metsätalouden ja tähän liittyen entistä enemmän
energiapuun korjuun näkökulmasta. Ne ovat tärkeitä matkailun
ja muun maaseudun yritystoiminnan kannalta. Tästä syystä,
herra puhemies, on tärkeää, että myös
yksityisteiden niin kuin muunkin yhteiskunnan ylläpitämän
pientiestön kunnosta kautta maan kyetään
pitämään huolta ja että tähän
osoitetaan valtion talousarvioon riittävä määräraha.
Tässä tulee päästä sen
vajaan kymmenen vuoden takaisen romahduksen jälkeen pitkäjänteisen
tienpidon, vakaan tienpidon turvaavalle tasolle.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! En malta olla sanomatta ed. Pulliaiselle,
että odotan mielenkiinnolla sitä päivää,
kun myöskin vihreät alkavat hankkia kesämökkejä tuolta
rantojen alueelta. (Ed. Esa Lahtela: Teltassa ollaan!) Veikkaan,
että siitä taitavat myöskin lainsäädäntö, rantojensuojeluohjelmat
ja muut alkaa muuttua, kun myöskin vihreät huomaavat,
että tämähän on ihan hyvä harrastus
ja järvien vieressä on mukava kesämökkiä pitää.
Mitä tulee tähän lakialoitteeseen,
totean vain sen, että minun mielestäni ed. Vielma
käytti hyvän puheenvuoron, kun hän määritteli
hieman niitä erilaisia tarpeita, mitä meidän
teidemme kunnostuksessa on. Me joudumme priorisoimaan joka tapauksessa
tulevaisuudessa näitä teitä hieman eri
luokkiin sen mukaan, mikä tarve niille yhteiskunnalla,
elinkeinoelämällä, yrityksillä ja
asumisella on.
Esimerkiksi tällä hetkellä meillä on
hyvin paljon valtion teitä ja kuntien teitä. Ed.
Kankaanniemi aloitteessaan edellyttää, että tie
on ajokelpoinen. Saan päivittäin soittoja Pohjanmaalta,
jossa rehuauto tai kuorma-auto tai jonkin talon henkilöauto
on akseliansa myöden savessa kiinni, varsinkin nyt kelirikon
aikana. Ne ovat valtion omistamia teitä ja kuntien omistamia
teitä, joiden pitäisi olla vielä paremmassa
kunnossa kuin esimerkiksi nämä yksityistiet. On
semmoisiakin teitä, joilla ei pääse enää kuin
traktorilla liikkumaan, ei enää ajoneuvolla. Tällä hetkellä valtio
ei pysty pitämään näillä määrärahoilla
teitä kunnossa johtuen routakelirikosta, joita on tuhansien
kilometrien alueella edelleen Suomessa. Toivoisin kyllä painopistettä,
että yritettäisiin pitää edes nämä vielä tärkeämmät
tiet kohtuullisessa kunnossa. Ne ovat tällä hetkellä menemässä todella huonoon
kuntoon.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä täytyy kiittää keskisuomalaista
edustajakollegaa, jolle luvattiin vielä pitkää valtiopäivämiesuraa
tästä hyvästä lakialoitteesta,
ja toivotaan, että tämä asia saataisiin
kuitenkin kuntoon, ennen kuin menee turhan pitkä aika.
Yksityistiethän ovat hyvin tärkeä peruslähtökohta
ihmisten elämässä. Ne pienet tiet vievät
kotiin, ja ne ovat sen takia tärkeitä. Todellakin,
kun maaseudulla asutus on harventunut, niin saattaa olla yksityisteitä,
että ei ole kuin yksi pysyvä asutus, jolloinka
sekin tarvitsee tämän tien, ja tulee toimia juuri
niin kuin lakialoitteessa ed. Kankaanniemi on esittänyt,
myös siten, että saadaan tätä valtionavustusta
tielle. Aikoinani kun olen ollut tien toimitsijamiehenä ja
hoitokunnissa, niin tiedän, mitenkä merkittävä tuo
valtionavustus on, ja sitä täydensi myös
kunnanavustus. Nyt kun kuntataloudet ovat tiukoilla ja vaikka kunnissa
on halu nimenomaan pitää kiinni yksityistieavustuksista,
niin siitä huolimatta kunnilla on myös tässä ollut
paineita, ikävä kyllä. Silloin kun asutus
vähenee tien varrelta, niin saattaa olla, että myös osakasmaksutulotkin
vähenevät, vaikka nämähän
ovat kyllä maaomaisuuteen käytännössä sidottuja.
Eihän se maa mihinkään katoa, että sille on
aina joku, joka maksaa, mutta kapeimmille harteille on joka tapauksessa
vaara, että jää tämä yksikkömaksu,
ja silloin valtionosuus on entistäkin tärkeämpi.
Täällä on viitattu muun muassa puuhuoltoon. Sehän
on hyvin tärkeä asia, että tehtaat saavat puuta
silloin, kun tarvitsevat. Ainakin nykyaikana on menty siihen, että kun
hakkuukone hakkaa, niin tiedetään jo, milloinka
tunnilleen tavaran pitäisi olla tehtaalla, eli entisajan
luontoystävällinen uitto ei enää nykysysteemissä valitettavasti
sillä tavalla voisi tulla lukuun, mitä se on aiemmin
ollut. Toivon, että myöskin näitä muitakin
kuljetusmuotoja sinällänsä edelleen selvitettäisiin
suuremmissa yhteyksissä. Mutta nimenomaan sieltä metsästä kun
puutavara lähtee, niin käytetään
yksityistietä. Samalla se on asumisen eräs tärkeä edellytys.
Monet yksityistiet tietysti pitkään kestivätkin
sitä, että ei aina niin pidetty kunnossa, mutta
jos on kymmenenkin vuotta kunnossapitotasoa jouduttu laskemaan,
niin kyllä se näkyy ja tuntuu, että kallis hinta
tulee sitten tien kuntoonsaattamisesta. Jotenka todella toivottavaa
olisi, että tähän valtio voisi osoittaa
rahaa ja samalla muuhunkin alemman asteiseen tieverkostoon, joka
näinä viikkoina tullaan taas tuntemaan kelirikkoteinä.
Juuri nämä sorapäällysteiset
tiet, joita nimenomaan kotimaakunnassani Keski-Suomessa on erityisen
paljon, ovat tärkeitä puutavaran kuljetuksille,
toki teiden varren asujille, heidän elinkeinoilleen mukaan
lukien niin maaseutumatkailu kuin muukin pienyritystoiminta.
Mutta ed. Pulliainen täällä hyvin
toi esille tämän vapaa-ajan asumisen merkityksen.
Vapaa-aika on tärkeä osa ihmisten elämää.
Itse minä en vaan tiedä, missä sitä on,
mutta minä olen kuullut, että semmoinen käsitekin
on olemassa kuin vapaa-aika, ja sen on sanottu olevan tärkeä.
Ilmeisesti se näin on, kun viisaammat näin esittävät
ja sanovat. Annettakoon kesämökkien ja kesäasuntojen
kukoistaa maaseudulla ja rannoilla. Silloin tieverkosto nimenomaan
ympäri vuoden hoidettuna on hyvin tärkeätä,
ja tämä aiheuttaa omat hoitokulunsa. Tämä on
eräs tekijä, jolla voidaan maaseutua pitää myöskin
asuttuna ja elävänä.
Olisin toivonut, että ed. Kankaanniemi olisi aloitteessaan
kiinnittänyt myös huomiota siihen järjettömyyteen,
mikä on yksikköteiden arvonlisäverokäytäntö.
Kun tietä aurataan, sorastetaan, hiekoitetaan, lanataan,
kaikista näistä maksetaan 22 prosenttia arvonlisäveroa.
Toivon, että yksityistiet voitaisiin saada tästä arvonlisäveromaksusta
vapaiksi. Tämä on sinällänsä järjetön. Kun
kuntakin antaa avustusta, niin kaikista menoista kuitenkin yhteiskunta
vie 22 prosenttia arvonlisäveroa. No, jos on sopuisa tie,
niin siellä toimitaan aika pitkälti talkoillakin
juuri sen takia, että tätä järjetöntä arvonlisäveroa
ei menisi kovin paljon.
Kun olen esittänyt, että yksityisteiltä arvonlisävero
tulisi saada pois, niin siinähän vasta monimutkaiseen
viidakkoon ja melkein kiistoihin ja riitoihin joudutaan, kun sanotaan,
että senhän voivat vähentää verotuksestaan
maanviljelijäyrittäjät, jotka
ovat arvonlisäverovelvollisia. Mutta ensinnäkään
kaikki maatalousyrittäjät ja metsätalousyrittäjät
eivät ole arvonlisäverovelvollisia ja ainakaan
se omakotiasuja, kesämökkiläinen ei ole
arvonlisäverovelvollinen ainakaan siitä mökistään
ja hän ei voi vähentää tätä mistään.
Elikkä tässä tulee tavaton eriarvoisuus
tämän vähennyskäytännön
myötä. Siksi tulisikin päästä siihen,
että yksityistiet teiden hoidosta —aurauksesta,
sorastuksesta, lanauksista — olisivat arvonlisäverovapaat.
Arvoisa puhemies! Aloite on oikein hyvä, kannatettava,
ja toivon, että tähän kipeimpään kysymykseen,
arvonlisäveroon, voitaisiin kiinnittää esittämälläni
tavalla huomiota.
Ed. Arja Alho merkitään
läsnä olevaksi.
Susanna Haapoja /kesk:
Arvoisa puhemies! En malta olla liioin kommentoimatta näitä edellisiä puhujia.
Minusta on kyllä sangen mukavaa, että kesämökkiasujilla
on aatteita, ja tietysti toivon, että monien muidenkin
puolueiden ihmisillä on meillä haja-asutusalueilla
vapaa-ajan asuntoja. Toivonkin tässä suhteessa
rantarakentamisen lisääntymistä myös
sosialidemokraattien ja kokoomuslaisten ja miksei myös
meidän keskustalaisten piirissä.
Sitten en malta olla kertomatta erästä kauhavalaista
tarinaa. Kun oli yksi valtion omistuksessa oleva tie erittäin
huonossa kunnossa, niin isäntä soitti kunnanjohtajalle
ja ilmoitti, että minä nyt lähtisin maksamaan
näitä veroja, jos suinkin vain täältä kotoani
pääsisin. On aivan totta, mitä ed. Salo
mainitsi, että joillakin teillä tilanne on niin paha,
että traktori on ainut, jolla päästään
liikkeelle. Siksi toivon tälle aloitteelle menestystä ja toivon
myös, että näinä päivinä,
kun teiden kunnosta ja liikenteestä puhutaan runsaasti,
niin kaikilta osin tähän asiaan kiinnitetään
huomiota.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Yksi asia tästä on
unohtunut kokonaan, nimittäin jokamiehenoikeudet. Tämä yksityistieverkko
on sillä tavalla merkittävä, jotta jos
olisi sillä tavalla, että yhteiskunta ei näitä avustaisi,
10 vuoden rajahan siinä on olemassa, sinne voidaan laittaa puomi
eteen ja se on kuulkaa kova juttu.
Ed. Pulliainen on siinä ihan oikeassa — hän jätti
juonina miehenä sen kertomatta, jotta vihreäthän
pääsee vähän siinä siivellä.
Kun on demarien kesämökki, niin pääsevät
sinne bongaamaan lintuja ja kaikkia ötököitä katselemaan.
Siinä mielessä tämä on semmoinen
symbioosi ja pitääkin olla olemassa, jotta demarit
tekevät mökit ja saadaan tiet kuntoon ja sitten
vihreät pääsevät katsomaan lintuja
sinne esimerkiksi, tai muita luonnonarvoja, vaikka kusiaisen munitukseen sitten
aikanaan tuonne Pohjois-Karjalaan.
Siinä mielessä yhteiskunnan tuki yksityisteille
on tärkeä. Tämä kannattaa pitää ihan
oikeasti yllä, jotta ei tule sitä eriarvoa, ja
jotta kaupunkilainenkin pääsee marjankeruuseen
ja sieniä keräämään
ja kalastamaan ja tietysti metsästämään luvalla,
mutta onkimaan voi esimerkiksi mennä huoletta eikä kukaan
pysty kieltämään, kun siihen tiehen on
yhteiskunta, kunta tai valtio, antanut apua.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Aluksi täytyy yhtyä ed.
Esa Lahtelan näkemyksiin, että kyllä näistä yksityisteistä todella
vihreätkin saattavat hyötyä, että kannattaa
ihan laajentaa tätä näkökulmaa,
niin voi olla, että varsin useista ryhmistä löytyy
näitä ihmisiä, joita tämä koskettaa.
Mutta, arvoisa puhemies, yksityisteistä puhuminen on
nyt hyvin ajankohtaista varsinkin, kun tiemäärärahat
ovat nyt kauttaaltaan huomattavasti vähentymässä,
ja tämä on tietenkin tämän hallituksen
esittämän tiukan budjettiraamin seurausta, josta
eilen paljon keskusteltiin.
Aluepolitiikan ja haja-asutusalueiden kannalta yksityisteillä on
tärkeä merkitys. Ellei aluepolitiikkaan oteta
toisenlaista suuntaa, niin maaseudun autioituminen edelleen jatkuu
kiihtyvällä vauhdilla. Tästähän
meillä on jo vakavana muistutuksena muuttoliike, joka on
aivan liian suurta.
Jos oikein muistan, niin eilisessä kehyskeskustelussa
ei paljon yksityisteistä puhuttu, joten on ihan hyvä,
että nyt tänä iltana puhutaan. Olisin
varmaan eilen jo odottanut, kun tämä aluepolitiikka
kuuluu hallitusohjelmaan, että se olisi myöskin
jotenkin noussut eilisessä kehyskeskustelussa esille. Näyttää siltä,
että hallitus ei noudata omaa ohjelmaansa ja tuo tarvittavia
esityksiä, joilla haja-asutusalueitten tilannetta voitaisiin korjata.
Päinvastoin, on tullut paljon esityksiä, joilla
vaikeutetaan haja-asutusalueilla asuvien tilannetta ja muistutan
muun muassa maataloustukiasiasta. Pohjois-Suomen osaltahan ollaan
luopumassa pysyvästä EU:nkin hyväksymästä aluetuesta,
ja kun tässä tulee muitakin suuria mullistuksia
tuleviin maataloustukiratkaisuihin liittyen, niin kyllä haja-asutusalueilla
varsinkin tuolla pohjoisessa ollaan varsin huolestuneita tilanteesta.
Sitten, arvoisa puhemies, olen myös samaa mieltä siitä,
mitä ed. Esa Lahtela mainitsi, että tässä on
kysymys enemmänkin rahasta kuin tarpeesta muuttaa lakia.
Mutta toisaalta ei tämän lain muutoskaan varmasti
paha ole, jos se sillä korjaantuu. Ei tätä lakia
ainakaan voi vastustaa vaan toivoa, että tämä kaiken
kaikkiaan johtaisi siihen, että asiassa päästäisiin
eteenpäin. Mutta kyllä ydinkysymys on se, että rahaa
ei ole nyt riittävästi yksityisteille. Näen
kyllä vähän laajemmin yksityisteiden
merkityksen kuin ed. Pulliainen. Niillä on laajempaa merkitystä maaseutuelinkeinoille,
jotka ovat muuten tänä päivänä hyvin
monimuotoisia. Siellä on hyvin monenlaista elinkeinoa mahdollisuus
harjoittaa. Sen takia näillä teillä on
laajempi merkitys koko maaseudun elinvoimaisuudelle ja hyvinvoinnille.
Olen sitä mieltä, että yksityisteistä niin
kuin muistakin alempiarvoisista teistä pitää huolehtia paremmin.
Kyllähän viime hallituskaudellakin tästä puhuttiin
monta kertaa ja valitettavasti alempiarvoiset tiet jäivät
heikommalle osalle. Mutta viime kaudella todella kuitenkin yksityisteillä päästiin
sellaiselle uralle, että siellä vähän lisättiinkin
määrärahoja. Nythän tässä kuulostaa siltä,
että jatkossa lisäyksiä ei tule, vaikka
tarvetta varmasti on.
Arvoisa puhemies! Täällä ovat eräät
keskustan edustajat puhuneet hyvin yksityisteiden puolesta. Mutta
nyt on niin vain, että pelkät puheet eivät
kuitenkaan riitä, sillä asiat ratkaistaan silloin,
kun määrärahoja budjettiin myönnetään täällä eduskunnassa.
Jos muistellaan viime syksyn budjettikäsittelyä,
niin juuri keskustalaiset edustajat äänestivät
silloin yksityisteiden määrärahoja vastaan,
vaikka nämä esitykset olivat varsin maltillisia
ja kohtuullisia. Eli eivät nämä asiat
korjaannu, jos ei tule tekoja puheiden katteeksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Täytyy ihaillen taas antaa pöytäkirjaan
todistus, kuinka fiksu ja nokkela ed. Esa Lahtela oikein onkaan.
Hän jälleen kerran palautti mieleensä sen,
kuinka me vihreät olemme taitavia myöskin eräässä asiassa,
siinä, että tässä reformipolitiikassa
valitsemme ne erityiskohteet ja sitten semmoisissa vähän
toisenlaisissa asioissa me peesaamme demareita. Tässä on
luonnostakin ihan esimerkki olemassa: jokaisella virtahevolla on
selässään lintuja, jotka nokkivat sieltä sapuskan
itselleen, ja me olemme näitten norsu- ja virtahepodemarien
selässä olevia lintuja, jotka nokimme sieltä sitten
nämä hyödyt, mitä me tarvitsemme.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Todella tämä yksityistieasia
on maaseudun kehittämisen kannalta oikeastaan se tärkein asia,
koska kun puhutaan väylästöjen kunnosta yleensä,
niin jos paikallista taloutta halutaan kehittää,
silloin pitää väylien olla kunnossa.
Mutta jos palataan hieman lähihistoriaan, ed. Valpas
todisti suurella paatoksella, miten kamalasti on toimittu. Mutta
jos historiaan palataan, niin Lipposen ykköshallitus, muistaakseni
vasemmistoliittokin oli siellä istumassa, teki nämä suuret
määrärahaleikkaukset, ja taisipa olla
uhka päällä, että koko rahoitusjärjestelmä romuttuu. Ed.
Valppaalta tämä on ilmeisesti unohtunut. (Välihuuto) — Joka
tapauksessa tämä on historiaa. Kävin
sen äsken tarkistamassa muun muassa ed. Kankaanniemeltä,
ja ilmeisen tarkka tieto sieltä tulikin, ihan paperilta.
Mutta joka tapauksessa tämä yksityistieasia on
erittäin tärkeä. Se, että ne
rahat on silloin vuonna 96 leikattu, on selvä asia. Kun
valtiontalous on tiukka, palaaminen entiselle tasolle on taistelua
rahasta, koska on monta muuta tärkeää kohdetta.
Kysymys on tietysti näistä prioriteeteista, niin
kuin paljon puhutaan. Mutta tieverkko sinänsä on
erittäin tärkeä ja sen pitää olla
prioriteeteissa siellä eturivissä, koska tämä 300 000 kilometrin
yhteisesti suomalaisten käytössä oleva
tieverkko todella on koko maaseudun henkireikä. Se on senkin
takia tärkeä, koska suomalaiseen yhteiskuntaanhan
kuuluu tällainen käsittämätön
oikeus, mitä Euroopassa ei tunneta, kuten jokamiehenoikeus.
Tähän jokamiehenoikeuteen vedotenhan me voimme
kulkea, kuka tahansa, missä tahansa, kunhan ei mene 150:tä metriä lähemmä tonttia,
taloa, puutarhaa tai toisen viljeltyä aluetta. Silloin
saa vapaasti kulkea esimerkiksi metsäautoteillä.
Joskus 60—70-luvulla oli vielä puomeja teillä,
mutta enäähän niitä ei ole.
Mikä on sitten yksityistien ja metsäautotien ero?
Sehän käytännössä on
se, että yksityistie yksityistielakiin perustuen on tiehoitokunnan
hoitama ja se päättyy sitten aikanaan yleensä vielä jatkuen
metsäautotienä sinne pitemmälle. Metsäautotien
on taas kustantanut pienempi porukka. Mutta pahintahan tässä järjestelmässä on
se, että ne, jotka ovat virallisesti tielain mukaan osakkaina
tässä tiessä, joutuvat vastaamaan sekä kunnossapidosta
että hoidosta, talvihoidosta, kesähoidosta ja
mahdollisista peruskorjauksista. Tämä on se iso
pukki, mihin silloin aikanaan vuonna 96 ilmeisesti eduskunta — eikö siihen
kiinnitetty tarpeeksi huomiota, kun tapahtui tämmöinen
pieni kömmähdys. Niin tai näin, kuitenkin
noin puoli miljoonaa asukasta asuu jatkuvasti tämän
paikallistieverkon piirissä, päivittäin
tekee töitä. Esimerkiksi itse olen kahden tiehoitokunnan
jäsen ja toisessa niistä vielä asiamiehenä ja
viime vuoden tilityksen tein tai oikeastaan laskin kaikki kuitit
yhteen ja tein semmoisen loppuselvityksen viime vuoden tapahtumista,
niin siellä oli markoissa mitattuna hieman yli 10 000
markkaa mennyt rahaa sen tien hoitoon. Kunnostettiin rumpu ja sorastettiin
ym., ym. Siitä suurin osa meni niiden ihmisten kukkarosta,
jotka ovat sen tien varrella osakkaina. Näiden osakkaiden
käyttö tässä kyseisessä tiessä on
hieman alle prosentin. Elikkä tämä kuvastaa
sitä vääryyttä, mitä tässä tehdään.
Ne, jotka joutuvat tiehoitokunnassa maksamaan kustannukset, maksavat
ne omasta pussistaan saamatta yhteiskunnalta kovinkaan paljon yhtään
mitään. Ed. Kankaanniemelle pitää ihan
kiitos sanoa, että tämä on erittäin
ansiokasta, että tämmöinen asia nostetaan
esille. Kyllä hallitusohjelmassa, totta kai, näihin
tukeudutaan ja halutaan, että näitä rahoja
nostetaan ylöspäin, mutta asiat pitää myös
nostaa esille.
Tiehoitokunnan vastuuhan sinänsä on erittäin iso.
Jos yksityistiellä tapahtuu joku onnettomuus ja tutkinnan
yhteydessä paljastuu, että syy on siinä,
että tie on huonossa kunnossa, niin ihan faktisestikin
on laillinen vastuumahdollisuus olemassa tiehoitokunnalle ja varsinkin
sen puheenjohtaja joutuu selittelemään sitten
mahdollisesti jopa lakituvassa, miksi tie on näin huonossa
kunnossa. Sen tienpitäjän vastuu tässä asiassa
on todella iso. En muista, onko yhtään ennakkotapausta
olemassa, että olisi semmoinen tuomio annettu käräjäoikeudessa
tai saanut lainvoiman tämmöinen tuomio, mutta
kuitenkin se aito mahdollisuus Suomen lain mukaan on olemassa.
Tienpito maksaa suurin piirtein vähän tien kunnosta
riippuen 200—400 euroa vuosittain per kilometri. Esimerkiksi
talven lumisuus vaikuttaa paljon siihen ja tienkäyttömäärät,
mutta nämä eivät ole pieniä määriä varsinkin,
jos asuu tuolla syrjäseudulla, jossa se hiekkatie saattaa
olla vaikka kuusi seitsemän kilometriä pitkä,
joka on niin sanottua yksityistietä.
Tämä jokamiehenoikeusasia on otettava tulevaisuudessa
ehdottomasti vakavasti. Se on suomalaisille tärkeä asia,
mutta se tarkoittaa sitä, että eduskunnan pitää siihen
vakavasti paneutua ja lisämäärärahoja
saada reilusti. Vanhasen hallituksen ohjelmassa tämä on
ja nimenomaan se, että on infraan kiinnitetty huomiota,
ylemmän tieverkon kuntoon, mutta siinä samassa
yhteydessä pitää nostaa myös
tämä alemman tieverkon kunto vielä reilummin
esille.
Paikallistalouden kannalta yksityistiet ovat erittäin
tärkeitä, koska kaikki se elinkeinotoiminta, kaikki
se toiminta, mikä maaseutukylissä tapahtuu, on
tieverkon kannalta, ihmisten elintason kannalta, elämisen
tason kannalta erittäin tärkeää.
Jos ajatellaan esimerkiksi niitä 90 000:ta kesämökkiläistä,
jotka ympärivuotisesti asuvat kesämökillänsä,
käyttävät sitä kaikkina vuodenaikoina
pitäen talon lämpimänä, heidänkin
kannaltaan ja maaseutuelinkeinojen kehittymisen kannalta olisi erittäin
tärkeää, että saadaan nämä tiet
vielä parempaan kuntoon. Kunnat ovat toki vähäisistä varoistaan
varautuneet, kuten kotikuntanikin on varautunut, tällaisiin
yllätyksellisiin menoihin omassa budjetissaan vuosittain,
että jos jollekin tielle tulee niin sanotusti yllättäviä korjauskuluja
esimerkiksi raskaasta puutavaraliikenteestä johtuen, niihin
on varauduttu kunnan talousarvion kautta. Mutta on toisaalta väärin,
että kunta joutuu tavallaan pakon edessä pistämään rahaa
peliin, mutta sehän on ihan pakko, koska siellä ihmisiä asuu
teiden varsilla. Ei heitä voida jättää sen
varaan, että moottorikelkalla ajetaan esimerkiksi sairaita
ihmisiä päätien varteen. Kyllä ympärivuotinen
tieverkko on heille yhtä lailla oikeus kuin meillä oikeus
kävellä vaikka Helsingin katua pitkin, joka on
hyvin hoidettu.
Oikeastaan tieverkon hoidossa tulevaisuudessa soisi sen tapahtuvan,
että kun puhutaan maaseudun kehittämisestä ja
tasa-arvoisesta yhteiskunnasta, niin miellettäisiin myös
yksityistiet siihen kuuluvaksi, koska pidän sitä maaseudun
ja näiden syrjäisten alueiden kehittymisen kannalta erittäin
tärkeänä. Metsätaloutta ei missään
tapauksessa tässä yhteydessä saa unohtaa.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Jotta tämä yksityistiekeskustelu
ei lähde väärälle uralle, näitä alueita
nimittäin on paljon lähempänä kuin
me luulemmekaan: Esimerkiksi Espoon kaupunki on aina viiden suurimman
yksityistiemäärärahojen saaja Suomessa,
tällaiset laajatkin kaupungit ja alueet, että aina
ei ole kysymys Pohjanmaasta tai Pohjois-Karjalasta, kun puhutaan yksityisteistä,
vaan muun muassa Espoon kaupunki on näin merkittävästi
yksityisteiden kilometrimäärien haltija. Toisekseen
sitten vaan muistutan, että jokainen yksityistie käytännössä alkaa
valtion ylläpitämältä tieltä.
Tällä hetkellä on tilanne se, että sinne
yksityistielle ei pääse, kun valtion hoitama tie
on siinä kunnossa, että routakelirikko on katkaissut
teitä ja ajoneuvot vaipuvat akseliansa myöden
sinne mutaan. Meidän pitää pitää kyllä huoli
ja ajatus kirkkaana koko ajan siitä, että tämä hiussuoniverkosto,
joka on yksityistie, ei toimi, jos valtimot ovat tukossa. Ja jopa
nämä pienet tärkeät valtimot,
jotka ovat nimenomaan valtion ylläpitämiä teitä,
ovat tällä hetkellä erittäin
huonossa kunnossa, ja valtiovallalla ei tunnu olevan halua laittaa
näitä sorapäällysteisiä teitä kuntoon.
Sinne pitää lisätä määrärahoja.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Tämä aloite synnytti laajan
keskustelun, ja se on ollut varsin hyvä, että näin
on käyty keskustelua tästäkin asiasta.
Koko tierahoitus on siis tärkeä ja siihen pitäisi
saada lisää voimavaroja. Jäi kyllä tuossa
kyselytunnilla avoimeksi edelleen se, onko valtiovarainministeri
Kalliomäki oikeassa vaiko kauppa- ja teollisuusministeri
Pekkarinen, jotka eilen ja tänään ovat
puhuneet täysin ristiin, ja liikenneministeri Luhtanen
sitten yritti selittää asian ja asettui siihen
väliin, niin että asia on mahdollisimman epäselvä.
Tältä osin hallituksen politiikka on varsin sekaisin
niin kuin on tämä veropolitiikkakin. Mutta, herra
puhemies, tässä keskustelussa on noussut joitain
asioita esille, joita haluan kommentoida toistamatta niitä,
mitä jo aiemmin kävin läpi.
Ensinnäkin tästä tilanteesta on jouduttu
siihen, että kunnat todellakin maksavat aika merkittävästi
yksityisteiden kustannuksista ja kunnittaiset erot ovat varsin suuria.
Ed. Esa Lahtela, se ei ole oikein, että naapurikunnassa
ovat asukkaat hyvin erilaisessa asemassa kuin toisessa. Se on meidän
perustuslakimmekin kannalta vähän kyseenalainen
tilanne. Kunnittaiset erot ovat siis suuria, ja se voidaan korjata
vain sillä, että lakisääteisesti
määritellään avustusten rajat
ja ehdot, niin kuin ennen oli olemassa, mutta nyt ei ole. Siksi
tarvitaan lakiin tämä järjestelmä.
Toisaalta valtion varoja ei voida jakaa pysyvästi noin
vain harkinnanvaraisella menettelyllä, vaan pohjan pitää olla
lain tasoisesti määritelty, kun näinkin merkittäviä summia
käytetään valtion rahoja. Siihenhän
liittyvät myös valvonnan velvollisuudet jne.
Vielä palaan tuohon kuntakysymykseen sen verran, että eniten
kuitenkin, vaikka ed. Salo varmaan on oikeassa, että Espoossakin
näitä maksetaan, niin eniten kuitenkin yksityisteitä on
Pohjois-, Itä-, Keski-Suomessa, Pohjanmaallakin ja siellä talvet
ovat pitkiä ja lumisia verrattuna tähän
eteläisimpään Suomeen ja olosuhteet siinä mielessä hankalammat
ja teiden kunnossapito kalliimpaa kuin täällä etelässä.
Siksi tietysti köyhimmät kunnat, jotka ovat tuolla
Itä-, Pohjois-, Keski-Suomessa, joutuvat tässä suhteessa
suurempiin taakkoihin kuin Etelä-Suomen kunnat, ja lisäksi
sitten nämä ihmiset, jotka ovat näitten teitten
varrella, yleensä ovat siellä vähävaraisempia
kuin täällä etelässä.
Ed. Pulliainen tuossa toi esille kyllä mielenkiintoisen
asian tästä, miten tämä hanke
saataisiin eteenpäin. Eli demareilla on näitä,
ei mitään kesämökkejä vaan
semmoisia oikein kunnon ökyhuviloita järviemme
rannoilla — muun muassa eräät demaritoverit
ovat rakentaneet Keski-Suomeen tällaisia — ja
heidän pitää päästä mersullaan
sinne perille asti. Silloin kun vaalityössä työtä tehdään,
niin on se lada ja mennään vain sinne (Naurua)
kunnon paikkoihin, mutta mökille pitää päästä sillä mersulla,
ja silloin tarvitaan yksityistietä, ja tietysti sosialidemokraattinen aate
on sellainen, että kaikki pannaan kehdosta hautaan yhteiskunnan
maksettavaksi, ja näin sitten tämänkin
tien täytyy olla mersulla ajettavassa kunnossa kesämökin
pihaan asti, tai sen huvilan. No niin, eli näkökohta,
jonka liikennevaliokunta voi ottaa sitten huomioon, jotta asia menee varmemmin
eteenpäin, kun hallitus muutoin ei ole oikein ollut tälle
lämmin.
Arvoisa puhemies! Tähän liittyy vielä se,
että nämä ihmiset tekevät tavattoman
paljon talkootöitä, jotka elävät
siellä näitten teitten varsilla tai ovat tiekunnissa
mukana. Siinäkin on oma rajansa.
Sitten on yksi asia, joka ei ole tullut varmaan vielä esille,
että näiden yksityisteiden tiekunnat ovat arvonlisäverovelvollisia
eli maksavat. (Ed. Pulliainen: On se sanottu!) — Jaha,
se on sanottu, hyvä. Olin välillä poissa.
Mutta tämä kysymys pitäisi hallituksen
... (Ed. Pulliainen: Ei pitäisi poistua, jos on oma aloite
käsittelyssä!) — Pitää asioita
hoitaa. — Tämä aloite on sitäkin
tärkeämpi, jos hallitus ei saa aikaiseksi sitä,
että tämä arvonlisäveroasia
tältä osin korjattaisiin. Hallituksen tulisi luopua
ainakin näiltä osin tämän kiinteistöveron
kiristämisestä. Se on aivan kohtuuton näitten
ihmisten kannalta, jotka syrjässä asuvat. Itse
olen niitten harvojen kansanedustajien joukossa, jotka asuvat ihan
maaseudulla korvessa pienen maalaispitäjän sivukylällä,
mutta en asu yksityistien varrella, vaan valtion saran varrella,
että en puhu omassa asiassani, mutta tunnen nuo olosuhteet,
joissa ihmisiä aika paljon asuu.
Täällä ilmeni edelleen, että puukuljetukset, energia,
puu ja muut tällaiset ovat tarpeita, joitten takia yksityisteitä tarvitaan,
ja se on ihan totta. Usein kyllä niin on, että kun
on tällaisia yhtiöitten puuajoja, niin silloin
ne panevat tien sen jälkeen kuntoon, mikä on sitten
yksityistielle ehkä eduksikin samalla tavalla kuin meillä Jyväskylän
seudulla esimerkiksi kotikunnassani Jyväskylän
suurajot ovat sellainen tapahtuma, että kun ne tuhoavat
sen tien parin päivän aikana, niin sitten se seuraavalla
viikolla pannaan loistavaan kuntoon, eli on siitä rallista
jotakin hyötyäkin, jos siitä voi olla
jotakin haittaakin joillekin.
Arvoisa puhemies! Lopuksi vielä ed. Vielma jakoi tätä tiestöä sillä tavalla,
mikä ennen vanhaan oikeastaan aika pitkälle olikin
käytössä. Eli meillä nämä on
valtatiet, kantatiet, maantiet, sitten oli paikallistiet, jotka
valtio piti kunnossa, mutta laskutti osan kustannuksista kunnilta.
Se menettely on lopetettu ja kuntien paikallistiemaksuosuudet on
poistettu, ja ne tiet ovat pääosin valtion hoidossa,
(Ed. Salo: Huonossa kunnossa!) ja ne ovat kyllä valitettavan
huonossa kunnossa. Yhdyn siihen, mitä ed. Salo sanoi, että meillä on
alemman asteista valtion hoidossa olevaa tiestöä paljon,
joka on luvattoman huonossa kunnossa, esimerkiksi tässä nyt
seuraavien kolmen kuukauden aikana pitkälle kesään
rajoitusten alaisina ja sitten yhtä kuravelliä,
eli sinnekin pitää saada kyllä panostusta.
Herra puhemies! Kysymyksessä on kaiken kaikkiaan kansalaisten
tasavertainen kohtelu, pannaanko heidät maksamaan vain
veroja lisää ja lisää vai annetaanko
heille myös peruselämisen tarpeisiin edellytykset,
esimerkiksi juuri tällä tiestön kunnossapidolla
avustamalla sitä. Vai onko se aluepolitiikka tämänkin
hallituksen aluepolitiikkaa, että pyritäänkin
ajamaan ihmiset maaseudulta suuriin taajamiin, jossa sitten kaikki
ongelmat kärjistyvät.
Unto Valpas /vas:
Arvoisa puhemies! Muutama kommentti ed. Hoskoselle. Ihmettelen, miksi
arvoisa edustaja kaiveli Lipposen ensimmäisen hallituksen
tekoja tähän keskusteluun. Silloin varmasti leikattiin
aika paljon muitakin kohteita; itse en ollut silloin vielä eduskunnassa. Minun
mielestäni ed. Hoskonen olisi voinut aivan hyvin muistella
tuoreempia tapahtumia, eli mitä tapahtui viime joulukuussa
täällä eduskunnassa, kun me äänestimme
yksityisteiden määrärahoista. Jos en
nyt ihan väärin muista, niin taisitte äänestää näitä hyvin
vaatimattomia korotusesityksiä vastaan. Pyydän
anteeksi, jos muistan väärin, mutta minulla on
se käsitys, että täällä ed. Pulliainen
muun muassa teki tällaisen 5 miljoonan euron lisäysesityksen
ja siinä ei tainnut ed. Hoskonen olla kannattamassa tätä esitystä.
Eli puheet täällä ovat täysin
toisenlaiset kuin teot, ja niin kuin jo tuossa varsinaisessa puheenvuorossani
totesin, niin ei tässä tapahdu mitään,
jos emme saa lisää rahaa ja täällä päätöksiä näitten yksityisteiden
puolesta. Eli turha täällä on nyt sitten
surkutella rahojen vähyyttä, jos itse äänestää niitä vastaan.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Todellakin niin, että kun sitä budjettia
koottiin tässä joulun alla, niin siellähän
oli valtava määrä näitä erilaisia
yksityistiemäärärahaesityksiä,
että jos sitä kaikkea olisi tukenut, niin todennäköisesti
se olisi aiheuttanut sen tilanteen, että tietysti yksityisteille
olisi voinut laittaa vaikka asfaltin niillä rahoilla, mutta
se nyt ei ollut ehkä realismia. Muutamaa hanketta toki
tuinkin, ja siinä linjassa nimenomaan, että saataisiin
näitä tieasioita kuntoon. Mutta senhän varmaan
vanhemmat parlamentaarikot ymmärtävät,
että niin kuin joku oli laskenut kerran näistä tiemäärärahoista,
jotta moottoritien tasoiset tiet tulisi, jos kaikkia näitä raha-asia-aloitteita
olisi tukenut. Mutta se on taas toinen, semanttinen asia.
Mutta joka tapauksessa se on iso asia, että kerralla
poistettiin ne rahat sieltä — tai melkein — ja
oli jo vaara, että menee koko se yksityisteiden rahamäärä kokonaan
pois. Se on se iso asia, niiden rahojen hilaaminen takaisin samalle
tasolle on se vaikea tehtävä, mutta siihen pitää määrätietoisesti
pyrkiä, niin kuin monessa puheenvuorossa tässä on
sanottukin. Se on tapahtunut tosiasia, ja meidän pitää nyt
palata oikealle tielle pikkuhiljaa ja nimenomaan muistaa se, että eivät
yksityisteiden käyttäjät ole sen huonommassa
asemassa kuin muutkaan ihmiset tässä maassa.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kyllä tämä arvonlisävero
on ollut esillä, niin kuin täällä jo
välillä todettiin. Tämä olisi
mielestäni semmoinen mielestäni kaikkein helpoin
ja nopeimmin ja oikeudenmukaisimmin tehtävä korjaus
yksityisteitten talouteen. Se tuntuisi 22 prosenttia heti välittömästi.
Tuntuu mielettömältä, että jos
yhteiskunta antaa rahaa, niin se arvonlisäverona sen koppaa
sitten takaisin pois. Tämä olisi semmoinen hyvin
selkeä lähtökohta, millä voitaisiin
asiaa auttaa, ja todellakin, että valtion osuus tulisi
siihen mukaan.
Nythän on helposti tullut se ajatus, että tienhoitoon
ei enää valtion rahaa tule. Tämä ajatus
on annettu ymmärtää jo, kun monta vuotta
on ollut, että sitä ei ole ollut, vain johonkin
erityiseen rakentamiseen, ja sitten, jos siellä ei olekaan
sitä kolmea asuttua taloa esimerkiksi sillan takana, niin
ei sitten voidakaan rahaa antaa. Tästäkin nimimerkki
Kokemusta on. Tiedän hyvin, että täytyisi
päästä aloitteenmukaiseen järjestelyyn
ja arvonlisävero pois. Silloin asiat kohentuisivat.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Niin kuin tuossa edestä jo
puhujakorokkeelta puhuin, niin tämä aloite on
ihan jonninjoutava. Ei tällä ole mitään
merkitystä. Meillä on yksityistielaki voimassa,
ja silloin Lipposen ykköshallituksen aikaan, muistan hyvästi
koko sen käsittelyn, mikä tappelu käytiin,
demariryhmässä yhtenä torstaipäivänä tehtiin
semmoinen päätös, että ei taivutakaan
sen lain kaatamiseen. Täällä ed. Rajamäki
aikanaan, nykyinen ministeri, kysyi sitten Linnainmaalta — Linnainmaa
sattui olemaan tuossa ministeriaitiossa — vielä sitä,
miten tämä juttu on, että meillä on
päätetty tämä homma nyt, demariryhmä ei
suostu tähän kaatohommaan, ja ed. Hoskonen on
siinä mielessä oikeassa, että rahat meni,
se meni kokonaan pois, ei yhtään pennin jätiä jaettu
avustuksena. Mutta sitten onneksi sen jälkeen ryhtiä löytyi
eduskunnasta ja vuosittain ollaan lisätty siihen. Siinä mielessä nyt toivoisi,
että sitä ryhtiä löytyisi nyt
tässä tulevina vuosina sitten. Siellä voisi
ajaa mersulla sitten, jottei tarvitsisi ladalla ajaa sitten sivuteitä.
(Naurua)
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! On erittäin tärkeää,
että kansanedustajat toimivat ja ovat aloitteellisia eri
asioissa, ainakin minun mielestäni. Jälleen kerran
ed. Kankaanniemi on ollut hyvin toimelias ja hänen lakialoitteensa
on aivan oikeansuuntainen ja yhteistä hyvää tarkoittava
tärkeä aloite.
En malta olla pitämättä puheenvuoroa,
kun täällä on niin kauniisti puhuttu
lääketieteellisin termein näistä teiden
merkityksestä, ja tietenkin lääkärinä tässä sitten
minäkin heltiän puhumaan. Täällä on
ed. Salo puhunut valtimoina valtion teistä ja ed. Väistö hiussuonista
ja kuinka nämä kaikki tiet johtavat kotiin. Pidän
kyllä erittäin tärkeänä,
että sinne kotiin tai juurille pääsee,
on sitten matkalla, niin kuin ed. Kankaanniemi sanoi, mersulla tai
ladalla, mutta kotiin pitää päästä. Niiden
teiden päässä on kuitenkin paljon taloudellista
toimintaa, muun muassa metsätaloutta, maataloutta ja muuta
vastaavaa toimintaa, joka on kuitenkin elintärkeää koko
valtakuntaa tarkasteltaessa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tulin tänne puhujakorokkeelle sen
takia, että minä näen ed. Hoskosen, kun
pidän tässä sellaisen isänmaallisen
saarnan hänelle. Nyt on syytä muistaa, että tässä on
isänmaallisten tekojen aika, ed. Hoskonen, ja nyt on kysymys
siitä, onko meillä muilla näyttöä isänmaallisista
teoista. Kun ed. Hoskonen ei niihin isänmaallisiin aikoihin
ollut eduskunnan jäsen, meidän täytyy
palauttaa mieleen hänelle historiallisena takaumana, mitä täällä on
oikein tapahtunut.
Kun Suomen keskusta oli hallitusvastuussa viime vuosikymmenen
alkupuolella, 91—95, silloin otettiin velkaa parhaana vuonna
65 miljoonaa markkaa, velkaannutettiin tämä valtio
vallan hirmuiseen tilaan kerta kaikkiaan. (Eduskunnasta: 65 miljardia!) — Anteeksi,
65 miljardia, sorry, nyt on euroajassa, niin rupeaa menemään
sekaisin. — Mitä tästä oli seurauksena?
Siitä oli seurauksena, että Suomi ei olisi saanut
enää sitten vuoden 95 tienoilla mistään
vippiä. Sillä tavalla, kun Lipposen ensimmäinen
hallitus aloitti työskentelynsä, jouduttiin siihen
tilanteeseen, että oltiin pakkoleikkausten edessä,
jouduttiin tekemään sellainen kautta linjan juustohöyläleikkausoperaatio.
Siihen liittyy nyt tämä asia. Se liittyy sillä tavalla,
että sen linjan mukaisesti pyyhittiin myöskin
tässä kysymyksessä oleva laki, siis se
pohjalaki, huitsin kuikkaan. Mutta siinä tehtiin se isänmaallinen
teko, että me emme hyväksyneetkään sitä temppua.
Me ryhdyimme vallankumoukseen, ed. Hoskonen, ja rankimman jälkeen
vallankumoukseen. Me saimme aikaiseksi, että se laki säilyi.
Sitten siihen ruvettiin saamaan niitä harkinnanvaraisia
rahoja.
Nyt, ed. Hoskonen, teillä, jotka puhuitte äsken
juuri niin kuin te puhuitte, niin kuin ed. Oinonen erikoisesti puhui,
jolla on myöskin laaja näkemys siitä,
että myöskin arvonlisäverohommat ja kaikki
hoidetaan kuntoon, nyt teillä, arvoisat Suomen keskustan
kansanedustajat, on mahdollisuus osoittaa se isänmaallinen
tekonne. Te aiheutitte kaikki nämä ongelmat 90-luvun
alkupuolella. Nyt me vaan täältä katsomosta
katsomme, kun te hoidatte tämän kotiin.
Hannu Hoskonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Lyhyesti vain, että minusta ed. Pulliaisen
analyysi oli kohtuullisen hyvä mutta siinä hän
keskittyi vaan seurauksiin, syystä ei uskaltanut mainita
mitään. Jos lääkäri
olisi, enpä uskaltaisi mennä lääkäriin.
Tarkoitan, miksi sitten aikanaan nämä velat otettiin.
Olin Suomen Pankissa muutaman ryhmän kanssa käymässä,
ja siellä taisi olla pääjohtaja Vanhala,
joka sanoi, että hulluttelu 80-luvun lopulla maksoi pankkikriisin
myötä 45 miljardia markkaa ja Suomen Pankin taseesta
hävisi 5 miljardia markkaa. Tätä ilmeisesti
ed. Pulliainen ei enää muista, mutta ei mennä historiaan
pitemmälle, on tärkeämpiäkin
puheenvuoroja ehkä. Jos seurauksiin keskittyy, pitäisi
mainita syykin. Ymmärtääkseni tämä on
terveydenhoidossakin parasta. Jos keskittyy vain siihen, mitä on
tapahtunut, eikä muista syitä, ollaan aika heikoilla
jäillä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Hoskonen ja ed. Oinonen, nyt katse pois
80-luvulta ja katse pois karhuista, susista ja liito-oravista kohti
yksityisteitä! Toteaisin yksityisteistä sen lisäksi,
että tietysti kaikki tiet vievät Roomaan, että kun
kuuntelin aikaisemmin keskustelleita ed. Esa Lahtelaa ja ed. Pulliaista,
niin nyt todella olisi aikaisemmin suurimman oppositiopuolueen,
nyt suurimman hallituspuolueen kansanedustajilla mahdollisuus toimia
tässä asiassa niin, että saisimme rahoituksen
kuntoon, ja tämä yksityistieasia, josta ed. Kankaanniemi
on tehnyt hyvän lakialoitteen, menisi myöskin
todella ensi vuoden budjettiin kunnolla rahoitettuna — tärkeä asia
nimenomaan maaseudulla, niin kuin edustajat Hoskonen ja Oinonen
varsin hyvin tietävät, koska tuntevat ne asiat
erittäin hyvin.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kiitän ed. Tiusasta, ympäristövaliokunnan
puheenjohtajaa, että antoi tunnustuksen, että tunnemme
asiat hyvin. Tämä on hivelevää kuulla. Jotain
tunnemme, ja on hyvä, että näin tunnustusta
saadaan, se velvoittaa. Minä todella toivon, että kun
nyt Suomen keskusta on hallituksessa, meidän ministerimme
siellä tähän asiaan, joka on maaseudun
kannalta ja koko kansantalouden kannalta tärkeä,
kyllä voisivat nopeasti puuttua.
Tiedän, että sitä odotetaan maakunnissa.
Nyt ovat yksityisteiden vuosikokousten aikaa juuri nämä kuluvat
viikot ja tulevat lähiviikot. Toivon, että näissä asioissa
voitaisiin saada signaali, joka on merkki siitä, että maaseutua
ei ole unohdettu, mukaan lukien maaseudulla vapaa-aikaansa viettävät,
tätä toivon.
Valitettavasti luonnon ystävätkin menevät
autolla sinne luontoon. Kesällä käytiin
karhudebattia lehdessä. Minä kirjoitin, että ihmiset
vieraantuvat petojen takia luonnosta. Minä olin suden jäljillä omilla
maillani menneenä viikonloppuna, mutta joku kirjoitti lehdessä,
että kuka enää metsään
menee, autollahan me sinne menemme ja sieltä katselemme
luontoa, hän, joka puolusti petoja.
Toivon, että ihmiset kuitenkin liikkuisivat eri tavoin
näillä yksityisteillä ja ne olisivat
hyvässä kunnossa.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Lopuksi vielä totean ed. Esa Lahtelalle
ensinnäkin, että kyllä teidänkin
on syytä varautua siihen, että voi käydä niin,
että sosialidemokraatit eivät ole hallituksessa
joskus ja saattaa taas tulla niin sanottu linnainmaa, viinanen tai
niinistö, joka leikkaa nämä rahat, jos
niitä ei ole lailla säädetty. Toki he
voivat lainkin muuttaa, mutta se on aina isompi ja vaikeampi kysymys.
Siksi laki on ihan hyvä, ja se antaa varmuuden myös
näille ihmisille, että he saavat avustuksensa
tähän tärkeään asiaan,
joka heidän elämäänsä koskettaa.
Ed. Pulliaiselle totean, että te olette ollut täällä vuodesta
87 lähtien niin kuin minäkin ja tiedätte äärimmäisen
hyvin erinomaisen viisaana miehenä, että 80-luvun
loppuvuosina tässä maassa elettiin kuin pellossa.
Sosialidemokraattien ja kokoomuksen hallittu rakennemuutospolitiikka johti
silloin siihen, että Suomi syöksyi valtavaan lamaan,
jota kansainvälinen lama, Neuvostoliiton hajoaminen, sosialismin
ja kommunismin romahtaminen jne. syvensivät, ja se oli
silloin käsissä jo 91, kun Ahon hallitus aloitti.
Silloin se saatiin korjattua niin, että 94 lähti
nousu. Sen jälkeen ei olisi tarvinnut enää ...
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Pyydän pysymään aiheessa!
... ed. Pulliainen, leikata tällaisia menoja.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Minä olen tästä aiheesta
puhunut tässä salissa enemmän kuin kukaan
muu näitten vuosien varrella. Jo 87—91 eduskunnassa
varoitin, mikä se kehitys tulee olemaan.
Keskustelu päättyy.