Täysistunnon pöytäkirja 32/2004 vp

PTK 32/2004 vp

32. TORSTAINA 25. MAALISKUUTA 2004 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Tieliikenteen turvallisuuden parantaminen

Tero Rönni /sd:

Arvoisa puhemies! Viime viikonlopun tapahtumat Konginkankaalla ja läheltä piti -tapahtuma Laihialla järkyttivät meitä kaikkia kovasti. Olen ennustanut jotain tällaista tapahtuvaksi jo useamman vuoden ajan muun muassa tässä salissa, niin hulvattomaksi meno tuolla maantiellä on viime vuosina mennyt erityisesti myöskin raskaan liikenteen parissa. Vaikka tässä onnettomuudessa ei näykään laittomuuksiin syyllistytyn, on silti vaara muitten kohdalla edelleen olemassa. Olen puhunut tästä viimeksi syksyllä tekemäni aloitteen yhteydessä, jossa ehdotin raskaan liikenteen valvontayksikön perustamista, mutta mitään ei ole tapahtunut. Kysyisinkin nyt hallitukselta:

Onko esityksiä tai toimenpiteitä tulossa tieliikenteen turvallisuuden parantamiseksi lähiaikoina?

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Tänä päivänä on liikenneministeriössä selvitetty ja tehty kartoitus ensinnäkin siitä, mitä tässä Konginkankaan onnettomuudessa tapahtui, ja sitten tehty selvitykset ja päätetty siitä, mihin välittömiin toimenpiteisiin tämän tilanteen takia pitää ryhtyä. Siinä kartoitettiin erilaisia tilanteita, luonnollisesti tietysti tieolosuhteet ja erityisesti tietysti talviliikenneolosuhteisiin liittyvät olosuhteet, mutta myös päätimme eräänä toimenpiteenä sen, että laadimme tutkimuksen nimenomaan raskaan tieliikenteen, siis sekä kuorma- että linja-autojen, turvallisuustilanteesta ja siihen liittyvistä parantamistoimenpiteistä ja muun muassa tarkistamme sitä, pitäisikö esimerkiksi ajokorttisäännöksiä lähteä muuttamaan ylikuormitukseen liittyvistä asioista jne. Nämä asiat eivät ole millään tavalla yksinkertaisia eivätkä helppoja. Näihin osittain liittyvät EU-direktiivisäädökset ja muut sellaiset säädökset, mutta joka tapauksessa tämän selvityksen ja niin sanotun pikaisesti tehtävän tutkimuksen perusteella ryhdymme toimenpiteisiin. Tälle selvitykselle on nyt annettu määräaika. Itse asiassa tämän kevään aikana pitää saada tämä selvitys valmiiksi. (Puhemies: Aika!) Meidän tilannekartoituksemme käsitti myös monenlaisia muita toimenpiteitä, mutta minä luulen, että nämä liittyvät juuri tähän ed. Rönnin tarkoittamaan kysymykseen.

Tero Rönni /sd:

Arvoisa puhemies! Kysyisin ministeri Rajamäeltä: Joko liikkuvan poliisin konstaapelit ja myöskin — kohdistan kysymykseni ministeri Mönkäreelle — työsuojelutarkastajat alkavat tehdä jotain ja tulevat koloistaan ulos ja alkavat tutkia asioita niin kuin pitää?

Sisäasiainministeri  Kari Rajamäki

Herra puhemies! Viime kesänä ja syksyllä omastakin ymmärryksestä mutta myös Akt:n perustellusta yhteydenotosta johtuen kävin pariinkin otteeseen liikkuvan poliisin johdon kanssa keskustelua raskaan liikenteen valvonnan tehostamisesta muun muassa ajo- ja lepoaikojen mutta myös kaluston ja kuormien määräysten noudattamisesta. Viime syksynähän tapahtui myöskin eräitä onnettomuuksia, joissa selvästi oli tässä suhteessa havaittavissa laiminlyöntejä.

Liikkuvan poliisin voimavaroja on viime vuosien kehityksestä poiketen linjauksenne mukaisesti tänä vuonna lisätty vuoden 2002 tasoon nähden ja asiaan on kiinnitetty siis jo viime syksynä useaan otteeseen huomiota ja tullaan kiinnittämään jatkossakin.

Maija-Liisa Lindqvist /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Haluaisin tiedustella ministeri Luhtaselta, onko tarkoitus myös voimavaroja lisätä liikenneturvallisuuden tiedottamiseen yleisesti liikennekäyttäytymisen osalta eli liikennevalistukseen. Meillä kaikilla on varmaan nimittäin peiliin katsomisen paikka, kun katselee tuolla, millä tavoin ohitellaan, millä tavoin käyttäydytään liikenteessä, ja tilannenopeudet eivät muutu, vaikka on sää mikä tahansa. Ne aiheuttavat varmasti hyvin monta kertaa vähältä piti -tilanteita, jotka valitettavan usein johtavat myös onnettomuuksiin.

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Tänä päivänä päätimme useasta eri toimenpiteestä. Voin sanoa näin, että ensinnäkin tästä liikenneturvallisuudesta sinänsä tiedottaminen liittyy myös jo valtioneuvoston tai hallituksen hyväksymään niin sanottuun liikenneturvallisuusohjelmaan, kaikinpuolisen tiedottamisen parantaminen. Mutta näistä nopeusrajoituksista sinänsä minusta on hyvin tärkeätä nyt tällä hetkellä pohtia sitä, onko meillä tällä hetkellä olemassa oikean laatuiset nopeusrajoitukset esimerkiksi, mitkä liittyvät talviaikoihin tai liittyvät erilaisiin kuljetusvälineisiin. Näissä selvityksissä nyt harkitaan sitäkin, pitäisikö erilaisille ajoneuvoille esimerkiksi laatia erilaiset nopeusrajoitukset vaikka pienillekin tienpätkille. Näitä selvitetään paraikaa, ja totta kai on ihan selvää, että niistä siis pitää sitten myös pystyä tiedottamaan ja tietysti valvontaa pitää myös tältä osin pystyä lisäämään.

Pekka Kuosmanen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Ajopiirturihomma on semmoinen, että jos laivat ovat satamassa myöhässä kolme, neljä tuntia ja kuski on autossa, hän ei voi laivaan siirtää sitä autoa, koska ajotuntimäärät ylittyvät tällä.

Sitten toinen asia: Kun kuljettajaa sakotetaan, kun hän ajaa sinne laivaan tai laivasta pois, ja kun kansainvälisesti sakotetaan, se sakko, minkä työnantaja maksaa työntekijän puolesta, on tuloa sille kuljettajalle.

Eikö nyt olisi syytä jo liikenneministeriön ryhtyä toimenpiteisiin, että sitä kuljettajaraukkaa ei lyödä monta kertaa siitä ensinnäkin, kun lainsäädäntö on virheellinen ja sitten sakotuskäytäntö virheellinen?

Liikenne- ja viestintäministeri Leena Luhtanen

Arvoisa puhemies! Nyt, puhemies, täytyy sanoa, että en ihan ymmärtänyt ed. Kuosmasen kysymystä tai saanut siitä ihan selvää, mitä tarkasti kysyitte. Totean vain sen, että joka tapauksessa, jos tämä liittyy kuljettajien ajo- ja lepoaikoihin, siinähän on tilanne se, että nythän meillä eduskunta on ottanut tähän direktiiviehdotukseen sillä tavalla väljemmän kannan kuin itse asiassa komissio ehdotti. Tässä tämän päivän keskustelussa, kun pohdimme tätä kysymystä, jos nyt ed. Kuosmanen hiukankaan tätä tarkoitti, pohdimme sitä, pitäisikö tämä asia keskustella uudelleen eduskunnan kanssa eli pääsisimmekö toisenlaiseen ratkaisuun.

Puhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.