2) Hallituksen esitys laiksi Pallas-Yllästunturin kansallispuistosta
annetun lain 4 §:n muuttamisesta
Pentti Tiusanen /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kysymyksessä on hallituksen esitys
laiksi Pallas-Yllästunturin kansallispuistosta annetun
lain 4 §:n muuttamisesta.
Tämän hiukan kuivahkon byrokraattisen otsakkeen
takana on yksinkertaisesti se, että valtioneuvostossa tehtiin
päätös siirtää osa
Kittilän kunnasta Muonion kuntaan vuonna 2003. Perustelut
tähän, miksi näin katsottiin oikeaksi,
ovat eri asia, mutta tästä seurasi kuitenkin tilanne,
että Kittilän kunnan Raattaman ja Rauhalan kylien asukkaiden
oikeus metsästää osassa nykyistä Pallas-Yllästunturin
kansallispuistoa poistui. Tämä taas pohjautuu
nimenomaan siihen, että tämän päätöksen
jälkeen Kittilän kunta ei kuulunut silloiseen
Pallas-Ounastunturin kansallispuistoon. Tämä aiheutti
sitten varsin voimakkaan yhteydenpidon ja yhteydenoton ympäristövaliokunnan
suuntaan, ja kun ympäristövaliokunta käsitteli
Pallas-Yllästunturin kansallispuiston hanketta ja lakia
siitä, niin tuon käsittelyn yhteydessä valiokunta,
myös eduskunta kokonaisuudessaan, teki tästä asiasta
lausuman. Ympäristövaliokunta ei tätä pontta
varsinaisesti muotoillut, vaan ponnen muotoilu tuli täällä suuressa
salissa. Valiokunnan käsittelyssä asia oli esillä,
ja asiaan liittyvässä mietinnössä se todettiin,
mutta sitten tämä ponsi syntyi lopullisesti täällä.
Ponnen sisältö kuitenkin oli siinä mielessä hiukan
epäselvä, että tämä ponsi
ei ihan sellaisenaan ollut käyttökelpoinen.
Mutta nyt hallitus toi eduskuntaan kyseessä olevassa
asiassa siis hallituksen esityksen, ja näin tämä käsiteltiin
valiokunnassa yksimielisesti. Kysymyksessähän
on nimenomaan asia, joka ratkeaa sillä, että itse
lakitekstiin, joka koskee Pallas-Yllästunturin kansallispuistoa,
lisättiin Raattaman ja Rauhalan kylissä vakinaisesti
asuvien oikeus metsästykseen. Näin ollen tämä asia
ratkeaa tällä tavalla, jolloinka Kittilän
kunnan Raattaman ja Rauhalan kylissä vakinaisesti asuvilla henkilöillä on
jatkossakin oikeus metsästää kansallispuiston
siinä osassa, joka kuntajaon muuttamisen seurauksena siirtyi
Kittilän kunnasta Muonion kuntaan.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan puhemies
Paavo Lipponen.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämän asian substanssipuoli
tuli harvinaisen selvästi esille valiokunnan puheenjohtajan äskeisestä esittelystä,
mutta totean vain sen, mitenkä tällaiseen tilanteeseen
tullaan: siihen tullaan sillä tavalla, että kun
tehdään lainsäädännön
muutoksia, niin ei harjoiteta niin sanottua kokonaisvaltaista tarkastelua
tämän muutoksen vaikutuksista. Elikkä siis
toisin sanoen lain valmistelu on puutteellista, välillä se
on surkean puutteellista. Esimerkiksi tässä tapauksessa,
niin kuin valiokunnan puheenjohtaja viittasi, sieltä oli
painetta ympäristövaliokuntaan, mutta maatalousvaliokuntakin
matkasi tämän takia sinne Lapin perukoille katsomaan
asiaa, joka olisi pitänyt hoitaa eräällä tavalla
itseoikaisuna. Minusta olisi erittäin persoonallista ja
suorastaan hyödyllistä, jos tässä tapauksessa
laskettaisiin, paljonko tämä tuli valtiolle ja
kunnille ja ihmisille maksamaan, että tämä muutos
on nyt eduskunnan hyväksyttävänä yksimielisesti.
Se olisi aika huikea summa, joka tästä aiheutuu,
ja vain sen takia, että virkamiehet eivät hoida
hommiaan kunnolla.
Eero Reijonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kyseessä on alueen asukkaitten
nautintaoikeuden palauttaminen isojaon mukaiseksi. Minusta tässä on
juuri virkamiesten tulkinnasta ollut kysymys,
niin kuin ed. Pulliainen sanoi. Ongelmaksihan ei olisi muodostunut
asia lainkaan, jos Metsähallitus olisi osannut lukea sitä niin
kuin aikaisemmin sinne kirjoitettiin. Kysymys oli hyvin pitkälti
siitä, että Metsähallitus tulkitsi omalta
osaltaan alueen hallinnoijana tätä asiaa, ja nyt
se piti avata tarkemmin. Toivottavasti se tulkinta nyt tämän
kirjoittamisen jälkeen on riittävän selkeä.
Tässä on hyvää myös
se, että asiantuntijakuulemisessa on arvioitu, että metsästysoikeuslaajennus
ei uhkaa kuitenkaan alueen riistakantoja, ja sikäli tämä on
hyvin kestävällä pohjalla ja hyvin tässä vaiheessa
toivottavasti valmisteltu.
Tuomo Hänninen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tällä lailla Pallas-Yllästunturin
kansallispuistosta esitetään Rauhalan ja Raattaman
kylien asukkaille vapaan metsästysoikeuden jatkumista ihan samaan
tapaan kuin se oli ennen tuota kotikunnan muuttumista. Tämä on
sen erillistarpeen hoitamista, joka siellä paikallisesti
ilmeni. Tämä lakimuutos on tarpeen tehdä,
jotta kansallispuisto ei toisi turhaa kitkaa vaikutusalueelleen.
Tuossa asiantuntijakuulemisessa, kun kuulimme paikallista väkeä,
ilmeni joitakin muitakin, muun muassa kulkemiseen liittyviä,
hankaluuksia. Niitä tässä mietinnössä ei
ole käsitelty. Toivonkin, että kun siellä paikallisesti
kansallispuiston käyttö- ja hoitosuunnitelmaa
päivitetään, myöskin näihin ongelmiin
sitten avoimesti tartutaan, että saadaan tästä puistosta
hyvä.
Hannu Hoskonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Pallas-Yllästunturin kansallispuiston
laajentaminen, oikeastaan lain muuttaminen, pieni korjaus nimenomaan
näiden kuntarajamuutosten takia, osoittaa ehkä kouriintuntuvasti
sen, miten paikallisten ihmisten oikeuksilla on valtava merkitys
sen seutukunnan ja koko sen osan Suomea houkuttelevuuden kannalta,
niiden ihmisten asuinolosuhteiden kannalta. Samaan asiaan ollaan
törmäämässä hyvin monessa
muussa kunnassa Suomessa. Esimerkiksi itärajan pinnassa Ilomantsissa
on käynnissä parhaillaan Petkeljärven
kansallispuiston laajentamishanke, jossa tässäkin
törmätään nimenomaan paikallisten
ihmisten nautintaoikeuksiin.
Ei saa tuijottaa pelkästään paikallisten
ihmisten nautintaoikeuksiin, koska sehän koskee kaikkia
suomalaisia, koska sille alueelle tulee vieraita, vierailevia ihmisiä,
jotka ovat sieltä kotoisin tai jotka kutsutaan sinne vieraiksi
tai muuten ovat sattumoisin käymässä tällä alueella,
esimerkiksi Pallas-Yllästunturin alueella, vaikka lomailijoina.
Jos siellä on nautintaoikeuksia, jotka viedään pois,
se johtaa siihen, että paikallisen viranomaisen tulkintamahdollisuudet
laajenevat aivan ratkaisevasti. Eihän suinkaan ole eduskunnan
päätösten tarkoitus se, että kun
eduskunta on tehnyt päätöksen, joka on
yksiselitteisen selkeä, vaikka että nautintaoikeudet
jäävät, esimerkiksi kalastuksessa ja
metsästyksessä, sellaisekseen, kuten ennen, ja
sitten jollakin hoito- ja käyttösuunnitelmalla
niitä ikään kuin pikkuhiljaa vähennetään. Tämähän
ei suinkaan saa olla demokraattisen yhteiskuntamme kehittämisen
tarkoitus, että eduskunnan säätämä laki
tai säädös muuttuu pikkuhiljaa ahtaammaksi
ja tiukemmaksi viranomaiskäsittelyssä. Tätä pitää varoa.
Siksi on tärkeää, että eduskunta
lakeja säätäessään,
kuten tässä Pallas-Yllästunturi -lainsäädännön
yhteydessä, ottaa selkeän, yksiselitteisen kannan
ja kaikki on kirjoitettu selkeällä suomen kielellä,
ettei virkamieskäsittelyn aikana jatkossa hoito- ja käyttösuunnitelmalla
esimerkiksi kavenneta paikallisten ihmisten nautintaoikeuksia, jotka — yllätys,
yllätys — koskevat kaikkia suomalaisia, koska
niitä alueitahan eivät käytä vain paikalliset
ihmiset vaan myös helsinkiläiset, länsisuomalaiset,
itäsuomalaiset ja kaikki pohjoissuomalaiset. Se koskee
koko maata, kaikkia meitä suomalaisia. Siksi asiassa pitää olla
erittäin tarkka.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tämä käsittelyssä oleva
laki on todella eriskummallinen paitsi käsittelytavaltaan
myöskin valmistelultaan. Itse kantaisin huolta kahdesta
asiasta. Ensinnäkin siitä, että kun me
eduskunnassa olemme olleet taipuvaisia ajattelemaan, että paikallinen
asiantuntemus on se paras asiantuntemus, niin tämän
lain kohdalla kyllä täytyy sanoa, että sekin
ajatus alkaa jo olla häilyväinen. Ei näköjään
niin aina olekaan, elikkä paikallisesti ei pystytä sopimaan
asioista, jotka olisi mielestäni voitu siellä näin
tehdä.
Toinen asia tämän lain käsittelyssä liittyy
siihen näkökulmaan, että olisi varmaankin
aiheellista, että tämmöisiä lakeja
käsiteltäisiin, sanotaanko, kaikkien sopijaosapuolien
näkökulmasta tasapuolisesti, niin ettei tulevaisuudessa
tule vastaavanlaisia tapauksia, joita joudumme sitten eduskunnassa
ruotimaan ja sopimaan juridiselta puolelta. Elikkä korostan
sitä näkökulmaa, että tällaisella
lainsäädännöllä ei
pidä luoda ennakkotapauksenomaista käsittelyä.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Poiketen siitä, mitä olemme
aikaisemmissa puheenvuoroissa kuulleet, minä näen
positiivista tässä asiassa. Positiivista minä näen
siinä, että ministerin päätöksellä voidaan
Kittilän kunnassa vuosikymmeniä ollut Pallaksen
matkailukeskus siirtää Muonion kuntaan ilman,
että siitä tulee kovin suurta kalabaliikkia. Tämä olkoon
esimerkki siitä kunta- ja palvelurakenneuudistuksen osalta, että jos
vastaavan suuruusluokan asioita tehdään muualla,
esimerkiksi kasvukeskuksissa, ministeriöitten tai ministerin
päätöksellä, niin sitä on
minun mielestäni aivan tarpeetonta pelätä.
Pitää olla rohkeutta muuttaa myöskin
tilanteita, jos sitä kehitys vaatii. Tämä on
positiivinen esimerkki myöskin siitä, että jos
valtio esimerkiksi eduskunnan päätöksellä tekee
virheen, joka kohdistuu maanomistajiin, niin kuin tässä on
kohdistunut rauhalalaisten metsästykseen, niin valtio eduskunnan
kautta korjaa virheensä. Kun maaseudun ihmisiltä tulee
paljon palautetta, että onkos tämä enää oikeusvaltio,
niin olkoon tämä nyt yksi erittäin positiivinen
esimerkki, että me uskallamme myöskin tunnustaa,
että virhe on tapahtunut ja se korjataan, maksoi mitä maksoi,
ed. Erkki Pulliainen.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! Tilannehan on se, että metsästystä kansallispuistoissa
säätelee metsästyslain 8 §:n
sisältö. Näin ollen se oikeus on sidottu
kunnan jäsenyyteen. Kun ministeri Mannisen ratkaisulla
valtioneuvosto sitten siirsi juuri tätä kuntarajaa,
niin nämä ikiaikaiset metsästysoikeudet,
jotka olivat kahdella mainitulla Kittilän kunnan kylällä, Raattaman
ja Rauhalan kylillä, kansallispuiston alueella, raukesivat.
Näin ollen nyt tämä toimi, minkä ympäristövaliokunta
yksimielisesti suoritti hallituksen esityksen 228 pohjalta, ratkaisi
paikallisten asukkaiden, näiden kahden kylän asukkaiden,
oikeudet, niin että se lisäsi uuden momentin kohtaan
"Paikallisten asukkaiden oikeudet", Pallas-Yllästunturin
kansallispuistosta annetun lain 4 §:ään.
Siinä todetaan, luen tämän momentin:
"Sen lisäksi, mitä 1 momentissa säädetään,
on Kittilän kunnan Raattaman ja Rauhalan kylissä vakinaisesti
asuvilla henkilöillä oikeus 1 momentin mukaisesti
metsästää kansallispuiston siinä osassa,
joka kuntajaon muuttamisesta Kittilän ja Muonion kuntien
välillä annetulla valtioneuvoston päätöksellä - -
on siirretty Kittilän kunnasta Muonion kuntaan." Tämä nyt sitten
ikään kuin, toisin kuin metsästyslaki
tarkasti määrää, on poikkeuksena
täällä. Näin pyrittiin todella
paikallisten asukkaiden oikeus takaamaan ja siinä onnistuttiin.
Sitten ihan yleisesti haluan vain todeta, että kun
me vuonna 2004 voimaan tulleen kansallispuistolain Pallas-Yllästunturista
käsittelimme ympäristövaliokunnassa,
niin kaikki toimijat niissä kuulemisissa, mitä suoritettiin
muun muassa Lapissa, eri osapuolet, olivat erittäin yksimielisiä siitä,
että tämä Pallas-Yllästunturin
kansallispuisto on hyvä hanke, ja tukivat sitä erittäin laajasti.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Itsekin sain olla mukana siinä delegaatiossa,
kun käytiin tutustumassa siellä aiheeseen ja kuulemassa
ed. Tiusasen, valiokunnan puheenjohtajan, johdolla ja tutustumassa
tapahtumaan ja niihin tunteisiin siellä. Minusta tässä on
saatu hyvä ratkaisu. Niin kuin valiokunnan puheenjohtaja äsken
kuvasi, tässä niiden asukkaiden, kyläläisten,
tunteet, jotka olisivat menettäneet tämän metsästysoikeuden,
ymmärsi hyvin sen, jotta jollakin rajamuutoksella tapahtuisi
tämmöinen, mitä olisi tapahtunut. Tässähän
eduskunta tekee hyvää työtä.
Mutta itse tähän kansallispuistoajatteluun laajemmin:
Kun tässä on tämmöinen saatu
aikaan ja näitä kansallispuistoja tehdään
jatkossakin — on tehty joka eduskuntakausi, mitä minäkin
täällä olen ollut, useampi ja ilmeisesti
ollaan tekemässä jatkossakin — minusta
pitäisi katsoa, onko samanlaisia oikeuksia myös
näillä etelän puolen ihmisillä.
Muistan hyvästi keskustelun Kolin kansallispuistosta ja
siitä, voiko jollekin rannalle veneen vetää tai
voiko siellä metsästää. Itsekin
olen tehnyt kirjallisen kysymyksen, tainnut jo parikin tehdä,
siitä, minkä takia ei metsästysseuralle
tai riistanhoitopiirille voisi antaa oikeutta katsella, yhdessä tietysti
puiston johtajan kanssa, mitä siellä voi tehdä.
Mutta kyllä aika vähäiset mahdollisuudet
on näköjään olemassa. Viimeinen
vastaus oli, että kyllä puiston johtajan luvalla
voidaan jotain supikoiria ja villiminkkejä pyytää,
mutta siihen se jokseenkin rajoittuu.
Hiljattainhan käytiin, mikähän mahtaa
olla, Forssan lähellä olevassa kansallispuistossa,
joka tehtiin, ja oli puhe hirvieläintiheydestä ja
siitä, millaisia vahinkoja ne aiheuttavat tiestölle
ja mahdollisesti myös siellä metsässä.
Eihän sen enää sillä tavalla
luulisi olevan kansallispuistoajatuksenkaan mukaista, jotta ei tehdä mitään. Jos
siellä on niin tiheä hirvikanta, että se
syö kaikki puut — niillä kun ei luontaisia
vihollisia siellä ole — niin silloin kai pitäisi
ottaa se ajattelu, että ihminen voisi vähentää siellä puiston
alueella kannan siihen harvuuteen, mikä nyt on järkevää,
eikä niin kuin siinä tapauksessa, kun käytiin
keskustelu, että sieltä voi käydä hätistämässä niitä poikkeen.
Ihmettelen, miten pitkään ne kestävät
olla sieltä pois tai kuka niitä vahtii, jotta
ne eivät mene takaisin sinne. Sen takia näissä pitäisi kyllä katsoa
kanssa sen ihmisen, suomalaisen alkuperäisen ihmisen, näkökanta,
jotta eikö sillä ole samanlaiset oikeudet kuin
jossakin tuolla Lapissakin.
Muun muassa Ilomantsissa ollaan nyt, niin kuin ed. Hoskonen
totesi, laajentamassa, mahtaakohan se olla Petkeljärveä vai
mikä tämä on, Koitajoen aluetta, mutta
kuitenkin laajentamassa aluetta. Varmasti siinä keskustelussa
nousee esiin se, onko mahdollista antaa metsästysoikeus,
vaikka rajatummin, mutta sille alueelle, koska ne ihmiset ovat eläneet
ja asuneet sillä seutukunnalla ikänsä.
Kun se on lähes saman tyyppistä, vaikka on etelämpänä,
elinolosuhteiltaan kuin jossakin tunturialueella, niin miksi ei
siellä voisi kanssa sallia saman tyyppistä oikeutta,
kun sitä puistoa laajennetaan?
Siinä tulee se ristiriita, se hyväksyttävyys. Kun
niitä oikeuksia viedään paikallisilta
ihmisiltä, niin totta kai se protesti syntyy ja käydään vihaamaan
periaatteessa luonnonsuojelua ja katsomaan, että tätä ei
voi hyväksyä. Miksi me teemme semmoista asiaa,
minkä järjellä voisi hoitaa toisin, niin
kuin tässäkin tapauksessa nyt hoidettiin järjellä tämä homma,
ja en usko, että tämä vaarantaa sinällään
luontoarvoja siellä hirveän paljon, koska kyse
on nimenomaan paikallisista asukkaista, niin kuin täällä on
tullut esille.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Harvoin tulee niin täydellisesti
väärin ymmärretyksi kuin ensimmäisessä puheenvuorossani
tulin väärinymmärretyksi erikoisesti
ed. Vielman taholta. Yritän, arvoisa puhemies, selkokielellä sanoa
sen saman uudestaan.
Siis koko tämä hommahan tuli tarpeelliseksi kuntajaon
muutoksen takia, jossa nämä pari kylää siirtyivät
kunnasta toiseen. Siitä seurasi, että metsästyslain
8 §:n mukainen, kuntalaiselle lukeutuva vapaa metsästysoikeus
meni. Kun valtioneuvosto teki tämä pienoisen kuntajakomuutoksen,
niin talonpoikainen järki sanoo, että kun tämä niin
sanottu kuntalaisen vapaa metsästysoikeus on niin valtavan
yleisesti tiedossa oleva asia, että se on sitten yleisesti
tiedossa oleva — myöskin Kittilästä kotoisin
olevalla ed. Vielmalla on se varmasti erittäin hyvässä muistissa
ja aivan samalla tavalla näillä virkamiehillä,
jotka tämän valtioneuvoston päätöksen
valmistelivat — siitä olisi pitänyt seurata,
että jo siinä valmisteluasiakirjassa olisi todettu,
että tästä seuraa tämmöinen
erittäin kiusallinen oikeuksien menettäminen vain
tämän kuntajakomuutoksen takia, ja se asia olisi
hoidettu esimerkiksi juuri sillä tavalla kuin se nyt hoidetaan.
Mutta mitä tapahtuikaan? Näinhän
ei tehty, vaan siitä alkoi tämmöinen
huikea prosessi, joka johti siihen, että sieltä kävi
karva- ja muut lakkilähetystöt täällä,
ja täältä pari valiokuntaa matkusti kysymään
sen saman asian siellä paikan päällä.
Ja, arvoisa puhemies, minun äskeinen puheenvuoroni koski
näitä matkalaskuja, niitä hienoja juttuja
ja sitä serveerausta, mikä liittyi tähän
matkustamiseen, joka minusta on täysin tarpeetonta, aivan
tarpeetonta. Mukavahan se on Lapissa käydä. Sehän
on ihan hieno paikka jnp., ja valiokunnat harrastavat tällaista
matkailua, ja sieltä on mukava päästä paikkakuntalaisten, Raattaman
ja Rauhalan kylän väen, käymään Helsingissäkin.
Sehän on ihan mukava juttu. Mutta minä nyt vaan
olen sitä mieltä, että tämä oli
kyllä malliesimerkki siitä, millä tavalla
ei pidä asioita hoitaa. Elikkä, arvoisa puhemies, tästä tässä minun
kustannusanalyysissani oli kysymys.
Itse asia on ihan selvä, kun nimenomaan edes siitä vapaan
metsästysoikeuden mukaisesta metsästysintensiteetistä ei
ole aiheutunut tuolla alueella mitään ongelmia,
ei pienimmässäkään määrin.
Päinvastoin tämä Raattaman kylä erikoisesti on
historiallinen kylä siinä mielessä, että sillä on ollut
näitä erityisiä oikeuksia muutoinkin
ja siellä on tähän kestävän
käytön periaatteeseen omassa metsästyskulttuurissa
sopeuduttu iät ja ajat sitten, vuosikymmenten ja -satojen
aikana. Elikkä siis tämä on yksityinen
asia, jossa kaikki asiat olivat kohdallansa, ja nyt se sitten hoidetaan
uudessa kuntajaossa kohdallensa.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Mahdollisimman lyhyesti täältä paikalta,
koska mitä enemmän puhumme, sitä kalliimmaksi
tämä asia tulee, ed. Pulliainen.
Mutta minä ymmärsin tämän
asian aivan samalla tavalla kuin ed. Pulliainen ja sanoin, että on
hyvä, että korjataan virhe, kun sellainen on päässyt
tapahtumaan.
Sitten korjaan tämän virheellisen käsityksen. Sillä matkalla
käytiin silloin, kun kansallispuistoa perustettiin, eikä sen
jälkeen, kun virhe on havaittu. Olen itse ollut siellä mukana.
Hyvin asiallinen matka kaiken kaikkiaan, ja kerrankin pääsivät
poromiehistä alkaen kertomaan eduskunnan ympäristövaliokunnalle
omia toiveitaan. Se on mitä parasta lainsäädäntötyötä,
eikä se niin hirveästi maksanut, ja varmasti ikänsä muistavat
ne, jotka ovat päässeet huolensa kertomaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Kun ympäristövaliokunta
kävi Lapissa tämän kansallispuistolain
säätämisen yhteydessä, niin matka
kohdistui siis silloin Kolariin ja Enontekiölle sekä Muonioon,
ja myös Kittilän kautta kuljimme. Tämän
käynnin syy oli siis tämä laki 1430/2004
eli Pallas-Yllästunturin kansallispuistosta annettu laki,
joka tuli voimaan 30. joulukuuta 2004, ei tämä niin
sanottu virhe. Virhe liittyi siis siihen uuteen tilanteeseen, joka
oli syntynyt ministeri Mannisen päätöksen
jälkeen. Nyt tämän korjausliikkeen yhteydessä,
joka tehdään, on kuultu valiokunnan toimesta ainoastaan
yhtä Raattaman kylätoimikunnan henkilöä eli
sihteeri Pääkkölää.
Muut asiantuntijat ovat sitten virkatahoja taikka toimihenkilöitä.
Todellakin tämä oikeus metsästykseen
kohdistui siis eräälle aika tavalla rajatulle
alueelle, joka nyt valtioneuvoston ja ministeri Mannisen päätöksellä siirtyy
Kittilästä Muonion kuntaan, ja näin ollen
tässä oikeastaan oli se lupaus täytetty,
jonka me silloin siellä totesimme, kun kävimme
Lapissa, että tämä asia hoidetaan, näiden
kahden kylän oikeus, jotka jäivät siis
edelleenkin osaksi Kittilän kuntaa, mutta heidän
metsästysalueensa siis muuttivat kuntaa, jolloinka heillä ei ollut
enää tämän metsästyslain
mukaan siihen oikeutta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! On hyvä, että ympäristövaliokunnan
matkailu tulee selväksi. Maa- ja metsätalousvaliokunta
kuitenkin kävi siellä varta vasten.
Yleiskeskustelu päättyy.