5) Laki kaivoslain muuttamisesta
Heidi Hautala /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen kaivoslaki on vuodelta 1965, ja hyvin
paljon on muuttunut sen jälkeen. Ensinnäkin se
on muuttunut, että kyse ei ole pelkästään
enää tämmöisistä kansallisten
rajojen sisällä olevista suomalaisista intresseistä. Maailma
on globalisoitunut, ja myöskin talouselämä on
muuttunut monikansalliseksi, jolloin ne yhtiöt, joilla
on kiinnostusta kaivostoimintaan, ovat pääsääntöisesti
suuria monikansallisia yhtiöitä. En mitenkään
anna ymmärtää sitä, etteikö niilläkin
voisi olla oikeutettuja intressejä, mutta ne eivät
ole samat kuin kansalliset intressit ja varsinkaan, kun kaivoslaki
on ehkä ainoa ympäristöä koskeva
laki, jossa taloudellisen toiminnan harjoittamisen intressi menee
lähes kaikkien muiden intressien ohitse, myöskin
maanomistajien intressien ohitse. Tässä on nyt
kerrankin sellainen ympäristökysymys, jossa maanomistajien intressit
ja ympäristönsuojelijoiden intressit aivan täydellisesti
yhdistyvät, ja on mukavaa, että esimerkiksi ne
kiistat, mitä Natura on synnyttänyt ympäristönsuojelijoiden
ja maanomistajien välille, voidaan varmasti tälläkin
tavalla osittain ratkaista, kun huomataan, että ollaankin
samalla puolella.
Se, mikä myöskin on muuttunut, on käsitys siitä,
kenellä on oikeus osallistua ympäristöä koskevaan
päätöksentekoon, se on radikaalisti muuttunut
sitten vuoden 65. Meillä on perustuslaki, jossa jo vuodesta
95 alkaen on määrätty, että jokaisella
on oikeus osallistua elinympäristöään koskevaan
päätöksentekoon ja jokaisella on myös
oikeus terveelliseen ja puhtaaseen ympäristöön
ja jokaisella on myös velvollisuus suojella luonnon monimuotoisuutta.
Tämän tyyppiset perustuslakipykälät
eivät vähimmässäkään
määrin näy meidän kaivoslaissamme.
Myöskin käsitys osallisuudesta on muuttunut sillä tavalla
radikaalisti, että nykyään pidetään lähtökohtana
lakien säätämisessä, että asianosaisuus
määritellään laajasti ja esimerkiksi
kansalaisjärjestöillä on maanomistajien
ja asukkaiden ohella oikeus päästä mukaan
päätöksentekoon. Tästä on
Suomi ollut mukana sopimassa esimerkiksi Århusin sopimuksella,
jota on tässäkin salissa useassa yhteydessä käsitelty.
Kaivoslakia on yritetty uudistaa perinpohjaisesti jo vuodesta
99. Nyt kun sitten aika hiljattain on tullut näitä uraanikaivosvaltaushakemuksia usealta
eri kansainväliseltä yhtiöltä eri
puolille Suomea, niin voidaan todellakin kysyä, ovatko nämä yhtiöt
päässeet yllättämään
Suomen täydellisesti, onko tässä kaivoslakityöryhmässä nukuttu
ruususen unta ja ajateltu, että jokseenkaan mikään
ei edellyttäisi, että sitä kiirehdittäisiin.
Nyt kun ihmiset eri puolilla Suomea ovat havahtuneet siihen,
että heidän maillaan ja heidän kotinsa
yhteydessä on jätetty näitä valtaushakemuksia,
niin ihmiset todella ovat nyt ryhtyneet vaatimaan kaivoslain muuttamista.
Olen ollut huomaavinani, että nämä puheet
ovat myös vaikuttaneet kauppa- ja teollisuusministeriöön.
Ministeri Pekkarinen tuossa lähtiessään
täysistunnosta sanoi, että hän olisi
oikein mielellään osallistunut tähän
keskusteluun, koska hän on kokenut varmasti aika paljon
paineita nyt sen takia, että ihmiset eivät ole
tyytyväisiä lainsäädännön tilaan
ja katsovat, että se on pahasti ajastaan jäljessä.
Ministeri Pekkarinenkin varmasti kiirehtii nyt tätä kaivoslain
kokonaisuudistusta.
Pyrin tällä lakialoitteella siihen, että saataisiin aikaan
nopeasti keskeiset uudistukset, jotka takaisivat ympäristönäkökohtien
huomioon ottamisen ja osallisuuden, jotta jo niissä valtaushakemuksissa,
jotka ovat tänä keväänä kauppa-
ja teollisuusministeriön käsiteltävänä,
päästäisiin soveltamaan uudistettua lakia.
Voidaan varmasti kysyä, onko säätäminen
ylipäätänsä mahdollista, kun
meillä ei ole tämmöistä eikä yleensä pidetä hyvänä lainsäädäntönä sellaista
lakia, joka vaikuttaa taannehtivasti. Tässä tapauksessa
voidaan nyt kuitenkin todeta, että näitä valtaushakemusratkaisuja
ei ole vielä viranomainen tehnyt, ja voidaan myöskin
ajatella niin, että nykyinen kaivoslaki on pahasti ristiriidassa voimassa
olevan perustuslain osallistumista ja ympäristönsuojelua
koskevien määräyksien kanssa, joten on
perusteltua se, että laki ensinnäkin pikaisesti
uudistettaisiin olennaisilta osin, ja toiseksi, että se
koskisi jo näitä nyt viranomaisen käsiteltävänä olevia
valtaushakemuksia.
Mitä tässä sitten esitetään?
Ensinnäkin nykyisessä laissa perusteet valtaushakemuksen
epäämiselle ovat erittäin vanhanaikaiset
ja rajalliset. Tässä esitetään,
että näitä valtauksen esteitä,
kaivoslain 6 §:ää, muutettaisiin sillä tavalla,
että siinä täysimääräisesti
otetaan huomioon ympäristönäkökohdat,
luonnonsuojelulainsäädäntö ja myöskin
kaavoitus ja vaihtoehtoiset maankäyttötarpeet,
joita voi olla.
Toiseksi tässä esitetään,
että jo valtausvaiheessa sovellettaisiin nykyaikaisia kuulemis-
ja lausuntomenettelyjä laajan asianosaisuus-käsitteen
pohjalta. Euroopan unionissa on aivan hiljattain hyväksytty
kaivannaisjätedirektiivi, ja olen ottanut tähän
aloitteeseen mukaan määräyksen, joka
tulee hyvin nopeasti Suomessakin voimaan saatettavaksi, ja se liittyy
siihen, että toiminnan harjoittajan pitää antaa
taloudellinen vakuus siitä, että jos hän
tavalla tai toisella pakkaa laukkunsa ja siirtyy muualle, jälkeen
jäävien jäteongelmien hoito pystytään
rahoittamaan.
Mielenkiintoista on se, että nykyinen kaivoslaki on
sellainen, että se mahdollistaa kummalliset tilanteet.
Esimerkiksi eilisessä Hufvudstadsbladetissa kerrottiin
yksittäisestä henkilöstä, joka on
jättänyt Suvisaaren eteläpuolella sijaitsevalla saarella
kaivosvaltaushakemuksen. Viranomaisilla on syytä olettaa,
että tässä ei oikeastaan olla edes vakavasti
perustamassa mitään kaivosta. Voisi olla aika
mielenkiintoinen sellainen yhden naisen kaivoshanke saaristossa
kaikkine kuljetus- ja muine ongelmineen. Epäillään,
että tässä on kyse siitä, että kyseinen
henkilö tavalla tai toisella haluaa päästä perustamaan
melontasataman tähän saareen. Eihän kaivoslaki
voi todellakaan kovin kauan olla tällainen. Ja tämä kaikki
siis maanomistajan tahdosta täydellisesti riippumatta.
Kuten jo kerroin, tähän lakialoitteeseen liittyy toimenpidealoite,
joka hyvin pitkälle on saanut ympäristövaliokunnan
tuen ja suurelta osin myös ympäristöministeriön
tuen tämän kansalaiskeskustelun ollessa kuumimmillaan.
Siinä siis esitetään sitä, että ympäristövaikutuksen
arviointi aina tehtäisiin uraania tai muuta radioaktiivista metallia
koskevasta kaivoshankkeesta koosta riippumatta ja niin, että se
koskisi myös koelouhintaa.
Toivon, että tämä aloite, jonka on
allekirjoittanut hiukan yli 30 edustajaa — muuten ed. Oinosen
nimi on tästä jäänyt pois, mutta
se on asia, jolle emme mitään voi — nyt
osaltaan tulee nopeasti kauppa- ja teollisuusministeriön
kaivoslakityöryhmän eteen. Minulla on sellainen
käsitys, että työryhmässä on
ymmärtämystä monille näille
näkökohdille, ja toivon, että tämä ymmärtämys
on aika kiireellistä laatua.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluan ihan muutamalla sanalla sanoa tähän
problematiikkaan, onko ministeri kiinnostunut vai muuten vain ei
ole paikalla. Nimittäin tänään
me olemme käsitelleet Pallas-Yllästunturin kansallispuistoa
koskevan asian, ympäristövaikutusten arviointimenettelystä annetun
lain muuttamisen. Aivan samalla tavalla noissa asioissa ministeri Enestam
totesi minulle poistuessaan, että hän olisi kiinnostunut
mutta ei voi jäädä. On taas mielenkiintoista,
että kun aloitimme keskustelun Pallas-Yllästunturin
kansallispuistosta, ministeri Manninen oli vielä tässä tilassa
läsnä, kun hän oli juuri se, joka allekirjoitti
sen päätöksen, joka aiheutti tämän
lainsäädännön, mutta hän
ei osallistunut keskusteluun millään lailla ja
poistui aika nopeasti paikalta.
Olisi tietysti erittäin hedelmällistä,
että asianomainen ministeri voisi jotenkin kommentoida näitä asioita,
niin kuin nyt ed. Heidi Hautalan ym. lakialoitetta 12/2006
vp, koska tämä lakialoite on kyllä erittäin
perusteellinen, laaja, osaavasti tehty ja ajankohtainen. Tämä asiahan
syntyi todellakin tavallaan, tai sanoisin niin, että ajankohtaisuuden
merkitys korostui, kun ranskalainen Cogema ja muutama muu lähti
liikkeelle, ja tämä alue, mihin tämä nyt
Suomessa heijastuu, on tosi suuri osa Suomea. Käytännössä nyt ihmiset,
kansanliikkeet, ovat tämän kanssa jo pitkään,
useita kuukausia, olleet liikkeellä. Tästä on tehty
kirjallisia kysymyksiä, on saatu vastauksia, on paneuduttu
ongelmaan laajasti tässä talossa.
Todella, kun ed. Hautala, joka on ympäristövaliokunnan
varapuheenjohtaja, viittasi tähän valiokunnan
kantaan ja sen valiokunnan suhteeseen toimenpidealoitteeseen, käytännössä valiokunta
omassa toiminnassaan käsitellessään tuon edellisen
asian tukee juuri tämän tyyppistä menettelyä.
Ongelmaan siitä, miten sitten, jos ja kun tulee modernimpi
kaivoslaki voimaan, suhtaudutaan näihin erittäin
lukuisiin hankkeisiin, jotka on laitettu vireille, valtaushankkeisiin,
mennäänkö vanhan lain mukaan vai ei,
olisi kyllä syytä erittäin tarkkaan myös
lain valmistelussa ottaa kantaa ja myös sen perustuslain
mukaiseen käsittelyyn, koska tämä kaivoslain
vaiheistus on mielenkiintoinen. Mehän olemme kuulleet jatkuvasti,
että valtaus ei sinänsä merkitse kovin
paljon mitään, ei tarvita ehkä ympäristövaliokunnassa arviointiakaan
tässä vaiheessa, ei myöskään
sitten koelouhosvaiheessa kaikin osin, ja näitä mielipiteitä siis
kuullaan. Mikä näin ollen on se sitovuusaste?
Milloin tämä itse prosessi on niin pitkällä,
että voidaan sanoa sen olevan sidoksissa nimenomaan vanhempaan
lainsäädäntöön eikä sitten
uudempaan, jossa otetaan huomioon Århusin sopimuksen näkökulmat
ja muutenkin perustuslaki? Erittäin hyvin mielestäni
lakialoitteen ensimmäinen allekirjoittaja on lähtenyt
juuri tästä näkökulmasta, ottanut
huomioon perustuslain velvoittavat näkökulmat
ja Århusin sopimuksen, joista nyt ei ole tietoakaan nykylaissa.
Luonnonsuojelulain käsittelystä vuodelta 1996
haluaisin todeta, että siinä on pykälä,
joka asettaa sen lain kaivoslain yläpuolelle. Näin
ollen lainsäädännössä on
jo modernimpaa näkökulmaa, joka katsoo tilannetta
perustuslainkin näkökulmasta, ja siitä muuten
silloin syksyllä 1996 käytiin jonkinmoinen kampanja.
Silloin olivat lobbarit liikkeellä sen suhteen, että tuo
pykälä olisi pitänyt muuttaa ikään
kuin vanhan kaivoslain hengen mukaiseksi, mutta eipä muuttunut, vaan
eduskunta yksimielisesti hyväksyi modernimman muotoilun,
jossa siis luonnonsuojelulliset arvot ohittavat kaivoslain lähtökohdat
luonnonsuojelulain pykälässä. Näin
ollen voimme tietysti toivoa tälle lakialoitteelle todella
pikaista etenemistä sillä tavalla, että se
otetaan niissä pöydissä huomioon, joissa
nyt kaivoslain valmistelu on vireillä.
Vielä lopuksi: Kun kaivoslaki tulee tähän
taloon, hallituksen esitys, on erittäin tärkeää,
että se lähtee muun muassa ympäristövaliokuntaan lausunnolle,
varmasti monien muiden valiokuntien lisäksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä kaivoslain muuttaminen
on todella tarpeellinen asia. Vanha laki on ollut 40 vuotta voimassa.
Noin viisi kuusi vuotta sitten alkoi ylikansallisten kaivosyhtiöitten
invaasio Suomeen, ja siinä vaiheessa yhteydenottoja tähän
taloon oli todella paljon. Sitten järjestin sellaisen operaation, että itse
soittelin KTM:ään asianomaiselle osastolle ja
virkamiehille siitä, mitenkä kaivoslain muuttamisasia
etenee. Siihen sai sellaisia ja tällaisia ja tuollaisia
vastauksia. Sitten käytin vähän bulvaaneja
apuna, jotka tekivät saman tempun, ja vertailtiin vastauksia
jnp. Totesin, että eihän tässä ole
tarkoitus suinkaan kaivoslakia miksikään muuttaa.
Kysymys on halusta toimia vanhan lain mukaan, koska se antaa väljät
kädet tehdä käytännöllisesti
katsoen ihan mitä tahansa. Sitten kun mennään
ulkomaille ja katsotaan, kuinka ylikansalliset yhtiöt ovat
toimineet, niin jälki on todella kammottavaa. Muun muassa
kustansin osaltani yhtä televisio-ohjelmaa, jossa Kanadassa
selvitettiin ja kuvattiin näitä asioita. Se ohjelma
on lähetetty myöskin TV2:ssa Suomessa.
Arvoisa puhemies! Minä ehdotan, että ympäristövaliokunta
tai mikä siinä esityksessä nyt olikaan,
mihin valiokuntaan tämä menee, taisi olla talousvaliokunta,
tekee tästä mietinnön ja ponnessaan kiirehtii
kaivoslain muuttamista, jotta saataisiin eduskuntaan kannanotto
siitä, että jollakin voimakkaammalla vedolla vietäisiin
tätä uudistusta eteenpäin.
Rauno Kettunen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Heidi Hautala on tehnyt varsin perusteellista ja
hyvää työtä aloitteessaan kaivoslain
muuttamisesta. Nykyinen, vuonna 1965 säädetty
kaivoslaki on vanhentunut. Tärkeää edelleen
kuitenkin on, että luonnonvaroja voidaan hyödyntää ja
jalostaa yhteiseksi hyväksi. Ympäristönäkökohtien
parempi huomioon ottaminen on tärkeää,
ja tämän nykyisen lain voimassa ollessa tiedän useita
tapauksia, missä ympäristönäkökohtia
ei ole riittävästi otettu huomioon ja myös
maanomistajien intressien yli on menty. Sinällään
en usko, että on järkevää liikaa
luoda esteitä luonnonrikkauksien hyötykäytölle,
mutta lakialoitteessa esille tuodut perustelut ja ehdotukset on otettava
huomioon kaivoslain kokonaisuudistuksen yhteydessä.
En voi olla sanomatta, että esimerkiksi Kaavilta Pohjois-Savosta
on hyvä huono esimerkki valtauksesta, minkä alueella
uskotaan olevan timantteja. Kaivaukset ovat aiheuttaneet jatkuvia riitoja
maanomistajien ja kaivosyhtiön välillä. Kaivoslaissa
pitäisi olla selkeämmät säännöt sekä korvauksista
että ympäristön kunnostamisesta mahdollisten
kaivutöiden yhteydessä ja niiden jälkeen.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Joitakin näkökohtia vielä hyvin
lyhyesti.
Tällä lakialoitteella ei suoranaisesti kielletä valtauksia
eikä yhdellekään kaivokselle anneta lupaa,
mutta sillä yritetään nyt luoda sellaiset
nykyaikaiset päätöksentekopuitteet, että voidaan tehdä valistuneita
ja järkeviä päätöksiä.
Ruotsissa muuten kunta voi kieltää kaivosvaltauksen; Suomessa
kunta antaa KTM:lle lausunnon ja kuntalaisia ei millään
tavalla kuulla eikä edes maanomistajia.
Tämä invaasio, johon ed. Pulliainen viittasi, on
todella varmaankin ajoittunut niihin aikoihin, kun Suomi liittyi
Euroopan talousalueeseen, näin ainakin muistelen. Mikä tässä on
tärkeätä huomata, on se, että Eta-alueella
kaikkia taloudellisen toiminnan harjoittajia on kohdeltava täsmälleen
yhtäläisesti. Tässä ei todellakaan
voida sitten välttämättä evätä lupia
esimerkiksi ulkomaiselta toiminnanharjoittajalta, jos olisi satuttu
lupa myöntämään kotimaiselle,
tai jos yhdelle Eta-alueella toimivalle on lupa myönnetty,
niin ei toisen suurin piirtein saman tyyppistä hakemusta voida
sitten hylätä.
Ongelmallista mielestäni on se, että Geologian
tutkimuskeskus ilmeisesti hyvässä yhteisymmärryksessä KTM:n
kanssa mainostaa nettisivullaan, että Suomessa on edistyksellinen
kaivoslainsäädäntö ja investoinneille
myönteinen. Toivoisin todellakin sydämestäni,
että Suomi ei kuulu niihin maihin, jotka houkuttelevat
huonolla ympäristölainsäädännöllä tänne
tämän tyyppistä toimintaa. Valitettavasti
ne maat, jotka houkuttelevat huonoilla ympäristösäädöksillä yrityksiä,
ovat toisen tyyppisiä maita, ja Suomi on sentään — niin
kuin puhemieskin tietää — saanut aikamoisia
mainintoja edistyksellisestä ympäristölainsäädännöstään.
Keskustelu päättyy.