Täysistunnon pöytäkirja 32/2006 vp

PTK 32/2006 vp

32. TORSTAINA 30. MAALISKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Valtatie 7:n turvallisuus

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Mielelläni esittäisin tämän kysymyksen ministeri Susanna Huoviselle.

Arvoisa ministeri! Olette vasta julkisuudessa todennut, ettei tämä hallitus muuta, te ette halua olla muuttamassa, niitä tienrakentamissuunnitelmia, jotka tehtiin ministeri Luhtasen liikenneministeritoimikautena. Nyt kuitenkin aivan viime päivien tiedot jälleen Valtatie 7:ltä rajalta tänne länteen päin kertovat, että nimenomaan raskaan liikenteen onnettomuuksia jälleen on tapahtunut, myös kuolemaan johtanut onnettomuus. Tämä tietohan ei ole uusi tämän tyyppinen tieto viime kuukausien ajoilta.

Arvoisa ministeri! Eikö olisi kuitenkin myös kokonaisuuden ja valtion kannalta järkevää nyt tosiasian tunnustaminen, että tämä Valtatie 7 Loviisasta itään (Puhemies koputtaa) aina rajalle saakka vaatisi välittömiä toimenpiteitä tieturvallisuuden parantamiseksi?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! On totta, että nimenomaan raskaan liikenteen osuus tuolla kyseisellä tiellä on voimakkaassa kasvussa johtuen muun muassa näistä raskaista autonkuljetusautoista, joita kulkee idästä lähinnä Hankoon.

Olen kuitenkin lähtenyt siitä, että olemme yhteisesti ajatelleet niin, että liikenneinfraa koskevassa päätöksenteossa olisi tarpeen pyrkiä nykyistä pitkäjänteisempään politiikkaan. Tämä tarkoittaa mielestäni sitä, että näitä suunnitelmia, joita tehdään, tulisi myös noudattaa. Tässä mielessä olen kyllä sitoutunut siihen edeltäjäni ministeri Leena Luhtasen ja ministerikollegoiden tekemään infraministerityöryhmän listaukseen ja sen ykköskoriin tässä vaiheessa.

On totta, että ei näihin suunnitelmiin pidä liikaa takertua, mutta on myös niin, että saamani tiedon mukaan Valtatie 7 ei ole onnettomuustilastojen valossa sen vaarallisempi tieosuus kuin moni muukaan tässä maassa keskeinen tie, jolla myös raskasta liikennettä kulkee.

Pentti Tiusanen /vas:

Arvoisa puhemies! Kuitenkin raskaan liikenteen onnettomuus tapahtui juuri nyt Virolahdella, ja tämä on tosiasia, vastikään sitä ennen Pyhtäällä.

Mutta toinen näkökulma, arvoisa ministeri. Nimenomaan viittasitte autonkuljetuksiin — siis tässä tapauksessa pitäisi tietysti sanoa, että Hangosta itään, ja Kotkan ja Haminan satamista idän suuntaan niitä autoja kuljetetaan. Miten olisi rautatieliikenteen mukaansaanti tähän, autonkuljetukset kiskoille, ei kumipyörillä? Voitteko tukea tätä ajatusta ja tukea tässä suomalaisten ja venäläisten toimijoiden yhteistyötä?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Ministeriössä on juuri valmistunut selvitys tästä aiheesta eli siitä, miten paljon olisi mahdollista siirtää kumipyörillä tapahtuvaa autojen kuljetusta kiskoille. Kyllä keinoja on. Ongelmana on ollut myöskin se, että Venäjän puolella laiturit ym., terminaalit, eivät ole siinä kunnossa, että siellä pystyttäisiin tällaista autojen siirtämistä tekemään siinä mittakaavassa kuin olisi tarpeellista. On myös muistettava, että kuljetusten tilaajat tekevät valintoja. Ei voi käskyttää ministeriöstä, että nyt täytyy valita tämmöinen ja tämmöinen kuljetusmuoto. Kyse on myös eri kuljetusmuotojen kilpailukyvystä.

Mutta haluan nyt todeta, kun edustaja otti esille, että nimenomaan on tapahtunut näitä raskaan liikenteen onnettomuuksia, tähän tällä viikolla tapahtuneeseen viimeisimpään, että minulla on tässä listaus, en tiedä näkyykö, Tiehallinnolta saamani pitkä listaus, niistä tapahtumista, rekkakolareista, joita on ympäri Suomea tällä viikolla tapahtunut, (Puhemies koputtaa) niin että kyllä tämä keliolosuhde on tässä myös nyt ollut aika voimakkaana tekijänä taustalla.

Toinen varapuhemies:

Pyrimme edelleen pitäytymään 1 minuutin mittaisissa puheenvuoroissa!

Ahti Vielma /kok:

Arvoisa puhemies! Viime viikolla, kun käsiteltiin taloudellisia raameja täällä istuntosalissa, minä ainakin ilokseni huomasin, että omaisuuden myyntituloja käytetään vastaisuudessa enemmän kuin aikaisemmin muun muassa infran rakentamiseen, eli 10 prosenttia oli nostettu 20 prosenttiin. Aivan niin kuin ministeri Huovinen täällä totesi, kysymys on pitkäjänteisestä työstä ja rakentamisesta kaiken kaikkiaan. Jos Suomessa jokin tie vaatii pitkäjänteisyyttä, niin se on Nelostie, koska se on niin pitkä ja kallis. Minä kysyn, ministeri Huovinen, keskisuomalaisena ministerinä teiltä:

Onko mahdollista ja varmaa, että Nelostien kunnostus käynnistyy välillä Lusi—Vaajakoski vuonna 2007, vai onko peräti mahdollista, että se käynnistyy vielä tietyiltä osiltaan jo tänä vuonna?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Kuten kansanedustajat hyvin tietävät, niin kyseinen Valtatie nelonen kuuluu nimenomaan tähän ykköskoriin, jossa vielä on hankkeita toteuttamatta viisi kappaletta, ja kyllä olen sitoutunut nimenomaan siihen, että tästä listasta nyt niitä hankkeita katsotaan sitten myös tulevassa budjettiriihessä.

Olen aivan samaa mieltä edustajan kanssa siitä, että on hyvä, että tätä valtionyhtiöiden myyntituloista saatavaa prosenttiosuutta on voitu kasvattaa, ja toivon tietenkin, että tämä tuo tähän aika tiukkaan liikenteen ja liikenneinfran kehykseen myöskin liikkumavaraa, ei vain tällä hallituskaudella vaan toivottavasti myös tulevaisuudessa.

Markku Laukkanen /kesk:

Arvoisa herra puhemies! Suomestahan on muutamassa vuodessa kehittynyt erittäin merkittävä tällainen logistinen solmukohta Euroopan unionin ja Venäjän ja toisaalta myöskin Aasian välisen liikenteen hoitajana. Kuten Anne Brunilan johtama globalisaatiotyöryhmä sanoi, jos me haluamme tämän aseman säilyttää, meidän täytyy laittaa meidän liikenneväylämme kuntoon. Liikenneväylien tila ei vastaa lähimainkaan raskaan liikenteen määrää, joka on erittäin voimakkaassa kasvussa. Arvioidaan, että Hangosta Vaalimaalle tapahtuva liikenne kaksinkertaistuu vuoteen 2010 mennessä. Ei nykyinen väylästö tätä kestä.

Arvoisa rouva ministeri, aiotteko nyt tuoda budjettiriiheen kesällä jonkun uuden, eräänlaisen budjetin ulkopuolisen rahoitusmallin, kokonaisuuden, jolla te voitte aikaistaa ykkös-, kakkoskorin hankkeita alkamaan aikaisemmin ja palvelemaan nimenomaan kansainvälisiä liikennetarpeita? Ja, ministeri Heinäluoma, teidän sanannehan tässä on hyvin ratkaiseva. Mikä on teidän asenteenne näihin välttämättömien kansainvälistä liikennettä palvelevien väylien investointihankkeisiin tulevassa budjettiriihessä?

Toinen varapuhemies:

Yksi kysymys per kansanedustaja ja per ministeri!

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! En ole aivan vakuuttunut siitä, että pystymme mitään aivan uusia malleja tuomaan ensi kesän riiheen, mutta meillähän on parhaillaan Matti Vuorian johtama työryhmä, joka nimenomaan on miettimässä näitä pitkäjänteisempiä keinoja liikenneinfran rahoituksen osalta, ja tämän työryhmän työ päättyy ihan lähiviikkojen aikana. Olen ilmoittanut, että odotan aika paljon tuolta työltä, mutta en ole aivan varma, että pystymme sitä hyödyntämään vielä tämän vuoden osalta. Enemmänkin koen, että siinä on kyse ehkä evästyksistä ensi keväänä eduskuntavaalien jälkeen muodostettavalle hallitukselle, istuivatpa siellä ketkä hyvänsä.

Haluan todeta kuitenkin vielä tähän E18:aan liittyen sen, että olemme luonnollisestikin myös eurooppalaisella tasolla sitoutuneet kyseisen tien perusparantamiseen, koska se on osa myös eurooppalaista tieverkostoa ja vuoteen 2015 mennessä se pitäisi saada kuntoon.

Esa Lahtela /sd:

Arvoisa herra puhemies! Liian usein tuolla itärajalla venäläinen rekka on toisena osapuolena kolarissa. Se voi olla aika subjektiivinen näkemys, mutta kuitenkin itse kun olen seurannut tilannetta, siellä ainakin semmoinen käsitys on olemassa, että venäläisillä on kalusto tai renkaat vähän heikompia, ja en tiedä, onko ajokäyttäytyminen erilainen. Onko tähän nyt jollakin tavalla puututtu tai aiotaanko puuttua? Tämä on vaan minun näkemykseni ja ihmisten näkemys siellä, ja tässä voi olla virheellistäkin tietoa, mutta mitä mieltä ministeri tästä on?

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Varmasti on niin, että yksittäisiä tapauksia löytyy rekkojen kunnon osalta ja ajokäyttäytymisenkin osalta niin ulkolaisten kuskien kuin myös suomalaisten kuskien osalta. Minun saamieni tietojen mukaan venäläinen kalusto ei keskimäärin kuitenkaan ole enää niin heikossa kunnossa kuin se ehkä oli aikaisempina vuosina, eli kalusto on kyllä monelta osin myös parantunut.

Tästä ajokäyttäytymisestä esimerkiksi juuri tällä Vaalimaa—Hanko-välillä on tullut kyllä paljon kansalaispostia koskien sitä, että nämä isot autonkuljetusautot ajavat hyvin pitkissä jonoissa. Ministeriössä tehdyssä selvityksessä otimme kyllä myös sellaisen lähestymistavan, että yritämme tätä tiedotuksellista puolta myös nostaa esille, jotta saisimme sitten myös tämän suomalaisen liikennekulttuurin ja -käyttäytymisen välitettyä heille, mutta kyllä tässä meidän omassakin käyttäytymisessämme ja kulttuurissamme ihan riittävästi parantamisen varaa on.

Sisäasiainministeri Kari Rajamäki

Arvoisa puhemies! Liikenne- ja viestintäministeriin yhtyen raskaan liikenteen valvonnassa on koti- ja ulkomaista kohdetta ja haastetta yllin kyllin. Liikkuvan poliisin puolella on linjaukseni mukaisesti vahvasti nostettu raskaan liikenteen valvontaa, ja näin tullaan jatkamaan. Samoin viime syyskuun alusta voimaan tulleen rajavartiostolain mukaan on sovittu, että liikkuvan poliisin koulutuksella myöskin Rajavartioston ja raja-asemilla tapahtuvan raskaan liikenteen kaluston kuntotarkastusta lisätään.

Tältä osin, mitä tulee raskaan liikenteen valvontaan, ajo- ja lepoaikalait, kuormansidonta ja monet kysymykset on myös alan itsensä kanssa otettu vakavasti viime aikoina keskusteluun, ja kokonaisvastuu eli myös tilaajavastuu eli valvonta myöskin porttien sisäpuolella kotimaisessa raskaan liikenteen valvonnassa on tärkeää.

Pekka Kuosmanen /kok:

Arvoisa herra puhemies! Venäjän-kauppa on viimeisten neljän viiden vuoden aikana lähes kaksinkertaistunut ja tavaraliikenne on kasvanut huimasti. Viime vuonna Kaakkois-Suomen rajan ylitti 800 000 rekkaa, nyt kuluvana vuonna määräksi on arvioitu vähintään miljoona rekkaa. 300 000 linja-autoa ylitti rajan, 3 miljoonaa henkilöautoa. Kysyn ministeri Huoviselta:

Mihin koriin te olette pudonnut, kun ette ymmärrä tällaista hirvittävää liikennettä? Siellä kun liikkuu Valtatie 6:lla tai Valtatie 7:llä, ihan iltarukous pitää aina lukea, ennen kuin illalla lähtee liikenteeseen, että tuleeko takaisin kotiin.

Liikenne- ja viestintäministeri Susanna Huovinen

Arvoisa puhemies! Olen sitoutunut niihin linjauksiin, joihin tämän maan hallitus ja myös eduskunta ovat aika laajalti sitoutuneet käsitykseni mukaan.

Mitä tulee sitten tähän iltarukouksen esittämiseen, niin arvelen kyllä, että aika monella muullakin tienpätkällä valitettavasti joudutaan se rukous esittämään, ja olen aivan vakuuttunut, että esimerkiksi, ed. Kuosmanen, lähtiessänne liikkumaan näitä ykköskorissa olevia tieosuuksia pitkin ihan samanlaisia toiveita joudutaan siellä esittämään. Aivan yhtä lailla kulkee näillä pääväylillämme raskasta kalustoa kuin tällä mainitsemallanne tieyhteydellä.

Toinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.