2) Hallituksen esitys laeiksi autoverolain muutoksenhakusäännösten
muuttamisesta
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Hallituksen esitys on mielestäni
ihan hyvä, ja on korkea aika, että tällainen
esitys eduskunnalle annetaan. Hallituksen esitys koskee autoverojen muutoksenhakumenetelmää,
ja haluan todeta, että tällä hetkellä on
Tullissa 16 000 muutoshakemusta eli 16 000 valitusta.
Siis 16 000 valitusta on tehty lähinnä auton
verotusarvosta ja 16 000 valitusta on käsittelemättä.
Minkä takia ne ovat käsittelemättä,
johtuu siitä, että jostakin on tullut käsky,
että niitä ei pidä käsitellä.
Kuvitelkaa tilannetta: yhteiskunnassa kansalaisilla on valitusmahdollisuus,
he tekevät valituksen, valitus saapuu valitusviranomaiselle,
joka panee valituksen nippuun, ja se kasvaa kasvamistaan aina 16 000:een
saakka.
Jo vuosia on vaadittu, että tälle asialle
on jotakin tehtävä. Miksi vasta nyt, siihen minä en
tietenkään osaa vastata. Mutta miksi niitä ei
ole käsitelty, johtuu osittain kyllä lainsäädännöllisistä syistä.
Nimittäin ensimmäinen valitusviranomainen on tulliviranomainen,
jolle nämä valitukset ovat tulleet, ja mikäli
Tulli valitusviranomaisena ei hyväksy valitusta kokonaisuudessaan,
niin se menee automaattisesti hallinto-oikeuteen. Jos esimerkiksi
tulliviranomainen hyväksyy 90-prosenttisesti sen, mitä valituksentekijä esittää,
niin se menee automaattisesti hallinto-oikeudelle. Tämä katkaistaan
nyt, ja tämähän on aivan oikein, että se
katkaistaan, ja sen takia sanon, että hallituksen esitys
on hyvä. Mutta siitä huolimatta haluan nyt vielä kerran
todeta, että on aika merkillistä, että olemme
näin kauan sallineet järjestelmän, joka
teoriassa antaa kansalaisille valitusoikeuden, jolla ei ole kuitenkaan
minkäänlaista merkitystä.
Kun asiaa on käsitelty valiokunnassa, niin kaikki asiantuntijat
ovat olleet sitä mieltä, että on oikein,
että tämä lakiesitys nyt hyväksytään
ja hyväksytään mahdollisimman nopeasti.
Se nimittäin tulee merkitsemään sitä,
että valitus menee ensimmäisestä asteesta
eli tulliviranomaiselta hallinto-oikeuteen vain hakemuksesta. Se
ei mene enää automaattisesti, vaan ainoastaan
siinä tapauksessa, että valituksentekijä haluaa
viedä sen hallinto-oikeuteen. Eri asia on, ja on mahdotonta
sanoa, kuinka suuri osa näistä 16 000
valituksesta menee hallinto-oikeuteen. Toiset olettavat, että se
on merkittävä osa, ehkä suurin osa näistä 16 000:sta.
Jotkut ovat sitä mieltä, että vain pieni
osa menisi hallinto-oikeuteen. Aika näyttää,
kumpi osapuoli siinä on oikeassa.
Mutta asiantuntijakuulemisessa on myöskin selvästi
käynyt ilmi eräiden asiantuntijoiden taholta,
että valitusten määrä tulee
kyllä jatkossakin olemaan erittäin suuri. Miksi
näin? Jo sen takia, että tämä laissa
oleva määräys, miten käytetyn
auton verotusarvo määrätään,
on varsin epämääräinen. Siinä viitataan
yleiseen vähittäismyyntihintaan, ja yleisestä vähittäismyyntihinnasta
syntyy helposti erimielisyyttä ja syntyy helposti erimielisyyttä sen
takia, että Euroopan yhteisön tuomioistuin on
todennut, että verotusarvo ei saa olla suhteessa myyntihintaan
suurempi kuin se, mitä se oli silloin, kun auto tuotiin
uutena maahan. Kun Tullihallitus ottaa nämä verotusarvot
tilastosta, niin tilastoihin tulee yksinomaan hintoja autoliikkeiden
myynnissä olevista autoista, siis vain autoliikkeiden myyntihinnoista.
Pitää muistaa, että sitä autoa,
joka maahan tuodaan, ei voi sellaisenaan verrata autoliikkeessä myynnissä olevaan
autoon. Siihen tuontiautoon on tehtävä aika paljon
muutoksia, monesti tehdään paljon muutoksia. Ensinnäkin
auto puhdistetaan, laitetaan yleensä talvirenkaat siihen autoon,
asennetaan moottorilämmittäjä ja aika paljon
työtä tehdään ja kustannuksia
syntyy siitä, että auto saatetaan siihen kuntoon,
missä autot yleensä autoliikkeissä ovat.
Kun tätä ei tänä päivänä oteta
huomioon, ei lainkaan oteta huomioon, niin se tullee merkitsemään
sitä, että jatkossakin tulee valituksia.
Kuten sanoin, osa asiantuntijoista on sitä mieltä,
että tulisi tehdä muutos tähän
pykälään, joka koskee käytetyn
auton verotusarvoa. Sen takia olen vastalauseessa esittänyt,
että hallitus hyväksyisi ponnen, joka kuuluisi
näin: "Eduskunta edellyttää, että hallitus
pikaisesti valmistelee muutosta autoverolain käytettyjen
autojen verotusarvoa koskeviin pykäliin, jotta verotusarvo paremmin
vastaisi tuodun auton todellista arvoa ja näin vältyttäisiin
tuhansilta valituksilta."
Jokainen ymmärtää, että valituksen
käsittely tulee yhteiskunnalle hyvin paljon maksamaan. Jos
me muutamme tämän pykälän sellaiseksi kuin
tässä ponnessa edellytetään,
niin olen täysin vakuuttunut, siis en vakuuttunut vaan
täysin vakuuttunut siitä, että säästyisimme
monilta, monilta, uskallan sanoa, tuhansilta valituksilta, ja siihen
eduskunta joutuu ottamaan kantaa, kun tästä asiasta
aikanaan äänestetään.
Ed. Heikki Ollila merkittiin läsnä olevaksi.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Nyt täytyy huomioida, että tässä esityksessä on
kyse nimenomaan muutoksenhakusäännösten
uudistamisesta ja tässä esityksessä ei
millään tavoin muuteta autoverotuksen aineellisia
säännöksiä. Oikeastaan tämän tiukan
rajauksen jaosto halusi myös pitää ja
valiokunta myöhemmin, eli tässä haetaan
nimenomaan tähän muutoksenhakuun muutosta. Kyllä se
viesti, joka asiantuntijoilta tosiaan tuli, oli se, että tämä on
uudistus, joka tulee tehdä. On tunnistettu ja tunnustetaan
ne paineet, jotka tällä hetkellä ovat
muodostuneet Tullille. Ne ovat täysin, voisiko sanoa, siinä mittaluokassa,
ettei se tule niitä saamaan hoidettua inhimillisessä ajassa
ilman, että tätä järjestelmää muutetaan.
Toisaalta tämä on sitten myös hallinto-oikeuden
kannalta erittäin vaikeasti hoidettava asia. Mutta haluan edelleen
korostaa sitä, että tässä pitäydytään
nimenomaan vain muutoksenhaussa.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen aivan samaa mieltä hallituksen
esityksestä kuin ed. Lintilä, se on välttämätön,
se on hyvä, minä en sitä vastusta.
Mutta minä en ymmärrä, minkä takia
ei saman tien velvoiteta hallitusta tuomaan sellaista muutosta autoverolakiin,
että vältyttäisiin tulevaisuudessa valituksilta,
kun tiedetään, minkä takia nyt on tehty
valituksia. On tehty valituksia sen takia, että ollaan
eri mieltä verotusarvosta. No, jos tänä päivänä ollaan
sitä mieltä, että verotusarvo ei määräydy
niin kuin EY-tuomioistuin edellyttää, niin kyllä ollaan
vielä vuoden kuluttua, kuukauden kuluttua, sitä mieltä siihen
saakka, kunnes tuo pykälä muutetaan. Ja ne, jotka
tätä vastustavat, ovat myöskin vastuussa
siitä, että tulee vuosittain tuhansia valituksia,
ja minä en halua kuulua siihen joukkoon.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Meillä on tällä hetkellä varsin
hyvin kattava vertailuarvorekisteri, jonka perusteella autojen verotus
määräytyy. Jos me lähtisimme
esimerkiksi kuittipohjaiseen verotukseen, niin oma kauhuskenaario
on kyllä siitä, että se tulisi herättämään
aikamoista kuittitehtailua, aukeaisi oikeastaan ihan uusi markkina
sillä rintamalla.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ponnessa ei esitetä, että lähdettäisiin
kuittijärjestelmään. Ponnessa esitetään,
että lähdetään sellaiseen järjestelmään,
joka paremmin vastaa autojen verotusarvoa. Siihen päästään
muuttamalla nykyistä lakia esimerkiksi niin, että tehdään
tilastohinnasta tietyn suuruinen vähennys niin, ettei se
varmastikaan ylitä sen jälkeen yleistä vähittäismyyntihintaa.
Tuija Nurmi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen kyllä siinä mielessä samaa mieltä ed.
Kalliksen kanssa, että tämä byrokratia tulisi
saada sille tasolle, että tavara pystyisi liikkumaan mahdollisimman
joustavasti maasta toiseen. Jos on kerran niin, kuten täällä valtiovarain mietinnössä
todetaan,
että Tullissa on vireillä noin 16 000
asiasta valitus, niin kyllä se aikamoista byrokratiaa on.
Toivottavasti jatkossa pystytään kehittämään
menetelmiä, että näitä jonoja
ei tule, ja pystytään nopeammin arvioimaan oikea
hinta, että näitä valituksia ei tehdä.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On aivan selvä, että tähän
nykyiseenkin autoveroesitykseen on tyytymättömiä ihmisiä,
sellaisia, jotka tuovat autoja ja ovat sitä mieltä,
että heidän autonsa verotusarvo on määräytynyt
väärin sen takia, ettei ole luotettavasti riittävän
paljon vertailupohjaa, mutta tässä massa-autotuotannossa,
jossa on tuhansia kauppoja tehty, pystytään tietenkin
tarkemmin katsomaan, mikä on oikea markkinahinta. Mutta
verojaoston puheenjohtajan Lintilän kanssa olen tietenkin
täysin samaa mieltä siitä, että tästä ei
voida kyllä avata sitä keskustelua, että lähdettäisiin kuittiperiaatteella,
koska se avaa vaaran momentin siihen, että joku käyttää kuittia
siten, että tulee väärennysrikoksia ym.
ylimääräisiä selvityksiä,
ja se on tietenkin kallista puuhaa. Minä uskon, että ihan
tämäkin keskustelu palvelee sitä päämäärää,
että päästään myöhemmin
hallituksen esityksellä sellaiseen lopulliseen tulokseen, että saadaan
hallintovalitukset vähenemään.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ei ole kukaan esittänyt, että siirryttäisiin
kuittijärjestelmään. Ei teidän kannata
nyt livetä vastuusta sillä, että viittaatte johonkin
epämääräiseen kuittijärjestelmään,
josta kukaan ei ole puhunut. Ponnessa esitetään,
että tulisi muuttaa pykäliä niin, että verotusarvo
vastaisi paremmin yleistä vähittäismyyntihintaa. Asiantuntijoiden
kuulemisessa on todettu, että mikäli näitä pykäliä ei
muuteta, jatkossa tulee lähes yhtä paljon valituksia
kuin aikaisemmin. Ja jos te olette tätä mieltä,
että pitäisi pyrkiä oikeudenmukaisempaan
ratkaisuun, niin kuin te olette puhuneet, silloin teillä on
vain yksi mahdollisuus ja se on äänestää sen
tahdon mukaisesti, mikä tarkoittaa sitä, että (Puhemies:
Minuutti on mennyt!) äänestätte ponnen
puolesta.
Mika Lintilä /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Täytyy nyt kuitenkin muistaa
edelleen se, mitä korostin, että tämä laki on
nimenomaan muutoksenhakuun liittyvä. Onhan tämä huomattava
parannus jo siinä, että verovelvolliset saavat
nykyjärjestelmästä poiketen jo perustellun
päätöksen viranomaiselta oikaisuvaatimukseensa.
Kyllä tämä ihan selkeästi tulee huojentamaan
sitä työtaakkaa, joka tällä hetkellä Tullilla
ja hallinto-oikeudella on.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyesti. Olen samaa mieltä kuin
ed. Lintilä äsken perusteluissaan. Panin merkille,
ed. Kallis, että kun te esittelitte tätä vastalauseen
sisältöä, niin te sanoitte useaan kertaan,
että osa on sitä mieltä, että tällä ei
ole kovin suurta merkitystä, osa on sitä mieltä,
että tällä on suuri merkitys, ja osa
on sitä mieltä, että tällä on erittäin
suuri merkitys. Miten tämä käyttäytyy sitten,
kun tämä laki on voimassa, senhän me
näemme lähiaikoina. Minun mielestäni
valtiovarainministeriö ja vero-osasto voivat reagoida tähän
tarpeen vaatiessa ja tuoda tästä sitten hallituksen
esityksen, mikäli se katsotaan tarpeelliseksi.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Tämä laki ei lainkaan paranna
verovelvollisen asemaa, ei vähääkään, se
päinvastoin huonontaa. Siis aikaisemmin valitukset menivät,
jos lakia olisi noudatettu, hallinto-oikeuteen, nyt ne eivät
enää mene hallinto-oikeuteen kuin hänen
omasta hakemuksestaan. Eli ei se paranna, mutta voisi melkein sanoa,
että se huonontaa. Kyllä minä tiedän,
missä suhteessa se parantaa, mutta odotan, että te
mainitsette sen.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys on hyvä, ja ed.
Kalliksen vastalause on myös perusteltu, ja sitä sopii äänestyksessä kannattaa.
Mutta haluaisin muistuttaa ja palauttaa mieleen, mistä on
kysymys, käytettyjen autojen tuomisesta ulkomailta Suomeen.
Niiden ympäristökuormitus on huomattavasti ongelmallisempi
kuin uusien autojen. Ympäristöteko se ei todellakaan
ole, jos tuodaan vanhoja dieseleitä taikka uudempiakin
Suomeen Saksasta tai muualta Keski-Euroopasta tai bensa-autoja,
joissa tilanne on vielä hankalampi.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt minä en kyllä valitettavasti ymmärrä,
ed. Tiusanen, teidän logiikkaanne, koska kyllähän,
totta kai, ed. Kalliksen vastalause tarkoittaisi sitä,
että se tuonti lisääntyisi mahdollisimman
paljon, (Ed. Kallis: Ei välttämättä!) kansalaiset
kokisivat sen mahdollisimman edulliseksi ja oikeudenmukaiseksi tavaksi
verrattuna nykytilanteeseen tuoda niitä käytettyjä autoja. Samanaikaisesti
te kerrotte, että te ette hyväksy ollenkaan näitten
käytettyjen autojen tuontia, koska ne saastuttavat enemmän
kuin uudet autot. Nyt teidän pitää kyllä päättää se,
kumpaa kantaa te edustatte, tätä vastalauseen
kantaa vai tätä, minkä te ilmaisitte äsken.
Mikko Kuoppa /vas(vastauspuheenvuoro):
Herra puhemies! Suomessa tehty autoverouudistus merkitsi sitä,
että uusien autojen verotus laski ja hinnat laskivat. Se
tuplaantui käytetyissä autoissa. Käytettyjen
autojen tuonti on vähentynyt ja se tulee tämän
uuden autoverolain mukaan edelleenkin vähentymään.
Mutta jos verotuksessa on sellainen epäkohta, että se
aiheuttaa tuhansia ja tuhansia valituksia, niin se verotus pitää korjata
sellaiseksi, että valituksia ei tule ja hallinto-oikeudet
voivat käsitellä muitakin asioita kuin näitä autoverovalituksia.
Pentti Tiusanen /vas(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Ed. Salolle vastaan todella samalla
tavalla kuin ed. Kuoppa. Tuo teidän puheenvuoronne olisi
ollut perusteltu ehkä aikaisemmin, vaikka viime vuonna,
mutta uuden autoverolain myötä todella Suomessa
myytävät käytetyt autot ovat hinnaltaan
laskeneet. Tämä hinnan lasku tekee tilanteen sellaiseksi,
että ei tarvita samalla tavalla käytetyn auton
tuontia kuin aikaisemmin. Tässä mielessä tämä hallinto-oikeuksien
tukkimiskysymys kontra näiden verotusarvo on selkeästi
niinpäin, että meidän ei tarvitse todellakaan
enää pysyä siinä tilanteessa, että automaattisesti
tulee näitä valituksia. Tämä on
mielestäni hyvin tärkeä asia. Kaiken
kaikkiaan autoveron lopullinen vaikutus ilmastopäästöihin
selviää vasta, sanotaan vaikka kesällä 2008.
Pertti Virtanen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun tuossa on tuo puheenvuorokin, niin täytyy
tähänkin puuttua. Tässähän
kaikki näkevät nyt, että tämä on
poliittinen kysymys. Oikeisto selkeästi ei tykkää siitä,
että vähäosaisemmat tai työttömät
tai työläiset tai mitkään saisivat
tämmöisiä komeita, hienoja autoja halvemmalla
missään muotoa, ainakaan näin kymmenintuhansin,
koska sitä ulkokuorta voisi verrata sitten siihen kalliilla
ostettuun omaan. Eli tämä on hyvin tämmöistä vanhakantaista
pitkitystä, vetkuttelua.
Ed. Kalliksen ehdotus on erinomainen, ja vaikka tämä muutos
nyt tähän muutoksenhakuun kuulostaa kauniilta,
niin todellisuudessa tässä näytetään
oikeastaan meille kaikille, kuinka huonoa lainsäädäntöä tällä alalla
on ollut ja justiin tämmöistä pitkitettyä,
väsyttävän kyllästyttävää.
Täällä sanotaan, että tämä menetelmä on
ollut jo 90-luvun alusta voimassa muilla alueilla, mutta muutosta
ei ole siltikään saatu aikaan tähän
asiaan. Kysyn vaan, ettekö te muka itse tajua tämän
poliittisuutta.
Ensimmäinen varapuhemies:
Otetaan vielä yksi vastauspuheenvuoro, jonka jälkeen
me siirrymme puhujalistaan.
Petri Salo /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Jos ed. Pertti Virtanen tarkoittaa oikeistolla
kokoomusta ja tätä hallitusta, niin tämä hallitus
on jo toteuttanut autoveroon merkittävän uudistuksen,
(Ed. P. Virtanen: Ei ole tässä suhteessa!) josta
nyt puhutaan verrattuna siihen edelliseen tilanteeseen, johon ed.
Tiusanenkin oli tyytyväinen. Tämä hallitus
haluaa, että me tietenkin ostamme autoja, jotka ovat entistä turvallisempia,
entistä edullisempia, kuluttavat entistä vähemmän,
ovat kaiken kansan saatavissa, ja nyt autokauppa on huomattavasti
virkistynyt, ja luultavasti tänä vuonna tulee
ennätysmäärä uusia autoja markkinoille
ja nimenomaan Suomeen tuotuna. Ei mikään itsetarkoitus
ole se, että meille tuodaan ulkomailta käytettyjä autoja,
vaan ostetaan mieluummin uudet sekä käytetyt autot Suomen
markkinoilta ja saadaan kaikki ne hyödyt ja verot, mitä tulee,
automaattisesti ilman tätä puliveivaamista, (Ed.
Asko-Seljavaara: Just näin!) mitä monesti näihin
sitoutuu, kun autoja tuodaan ulkomailta.
Ensimmäinen varapuhemies:
Tämä keskustelu alkoi ed. Kalliksen puheenvuorosta,
hän saakoon vielä vastauspuheenvuoron — olkaa
hyvä.
Bjarne Kallis /kd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Autoverouudistuksesta oppositio oli
samaa mieltä hallituksen kanssa pääasiallisesti.
(Ed. Kuoppa: Ei ollut!) — Pääasiallisesti. — Tästä hallituksen
esityksestä oppositio on samaa mieltä, se on tarpeellinen,
se on välttämätön. Mutta me
olemme sitä mieltä, että nyt pitää muuttaa
myöskin käytettyjen autojen verotusarvoa koskevat
pykälät, muuten tämä rumba jatkuu,
muuten meillä on jatkossakin valituksia. Ei voi olla niin,
että muutama kansanedustaja on oikeassa ja 16 000
kansalaista väärässä. Eivät
he ole niin tyhmiä, etteivät tietäisi, vastaako
verotusarvo sitä arvoa, jota EY-tuomioistuinpäätös
edellyttää.
Ensimmäinen varapuhemies:
Nyt mennään puhujalistaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan ed. Kallis sanoikin sen, mitä olin
sanomassa, että tämä on hyvä ja
eteenpäin asiaa vievä ehdotus. Mutta kun täällä useasti
mainitaan tämä EU:n ongelmallisuus, niin tässä asiassa
nyt olisi hallituksen syytä ottaa lusikka, hopealusikka
tai taitaa olla kultalusikka, kauniiseen käteen ja tehdä myös
tämä autoveropäätös,
koska tämä on naurettavaa, tai siis ei nyt naurettavaa,
tragikoomista tai jotain ilkeilyä, että vaikkakin
tuolta äsken tuli se, mitä hyvää tämä uusi
uudistus on tehnyt, niin silti juuri tämä, että kun
on tämmöinen käytäntö,
pitkitetään eikä tämä mene
oikeudessa järjestelmällisesti eteenpäin
eikä näitä asioita käsitellä,
niin tämä kohdistuu lähinnä tiettyihin kansanosiin — me
tiedämme, keitä he ovat.
Minä edelleen olen sitä mieltä, että tämä on
liian poliittista ketkuttelua ja vitkastelua ja muuta tämän
asian suhteen, joten minä ainakin yhdyn, että muistan
sanoa, minä yhdyn tähän ed. Kalliksen,
mikä tämä nyt olikaan sitten, ponteen
ja toivoisin, että hallitus etenisi tässä,
koska kyllä nyt näitä uusiakin jo niin
paljon ostetaan, että kyllä Suomi jo pelastuu
autojen suhteen tälläkin ilmaston säästöllä,
että jos siihen nyt muutama saataisiin hyväkuntoinen
suoraan ulkomailta tuleva vähän halvemmalla vähän
köyhemmällekin kansalle, niin ei se nyt tätä maata
eikä tämän hallituksen, voisiko sanoa,
ilmastonmuutospolitiikkaa pilaisi.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Autoverotustahan on muutettu juuri, kuten
tässä keskustelin tänne tullessani ed.
Salon kanssa. Kun autoverotus on laskenut, niin autoja hankitaan yhä enemmän
Suomesta ja käytettyjen autojen hinnat laskevat. Se, että autot
hankitaan Suomesta, on mielestäni hyvä asia, ja
tämä lakiesitys koskee nyt juuri muutoksenhakusäännösten muuttamista.
Mielestäni on tärkeää, että ihmiset saavat
valittaa, jos kokevat tulleensa väärin kohdelluiksi.
Kuten täällä mietinnössä on,
oikeusministeriö on arvioinut, että Tullissa vireillä olevista
noin 16 000 asiasta arviolta 12 800 siirtyisi
mitä todennäköisimmin nykysäännösten
nojalla Helsingin hallinto-oikeuteen. Se edellyttäisi puolestaan tehtyjen
karkeiden arvioiden mukaan 202 henkilötyövuoden
lisäystä ja 12 miljoonan euron lisäystä toimintamenomäärärahoihin,
jotta asiat voitaisiin käsitellä entisellä nopeudella.
Vertailun vuoksi todettakoon, että Helsingin hallinto-oikeuden
toimintamenot vuonna 2007 olivat yhteensä 8,9 miljoonaa
euroa ja henkilöstön määrä oli
noin 150 henkilötyövuotta.
Meidän pitää muistaa se, kun lakeja
täällä säädämme,
että se aiheuttaa myös mahdollisia valituksia.
Valitukset kuuluvat mielestäni oikeusvaltioon, ja sitten
nämä valitukset pitää pystyä käsittelemään
riittävän ripeässä aikataulussa.
Siis toimintatapojen tulee olla tehokkaita ja tietenkin oikeudenmukaisia
ja tasapuolisia. Tällä hetkellä maailmanmenossa
on se kehitysvaihe, että maailma monimutkaistuu ja oikeudellistuu.
Sille kehitykselle emme mahda mitään. Siihen on
sopeuduttava.
Tiedämmehän, että Suomessa on Euroopan vanhimpiin
kuuluva autokanta. Jo on aikakin, että se uusiutuu. Kesti
kauan, ennen kuin tämä tieto meni perille ja saatiin
muutosta aikaan autoverotukseen. Uskon, että joudumme vielä tulevaisuudessakin
kehittämään autoverotusta, koska maailma
muuttuu. Ja uskon myös, että käytetyt
tuontiautot, esimerkiksi Saksasta, ovat usein uudempia, ympäristöystävällisempiä,
turvallisempia kuin se vaihtoehto, että ihminen ei vaihtaisi
autoa lainkaan. Riippuu tietenkin autosta, mutta monesti saa samalla
hinnalla niin sanotusti enemmän autoa, siis enemmän
laatua, turvallisuutta, ympäristöystävällisyyttä (Ed.
Tiusanen: Enemmän polttoainetta!) ja vähemmän
polttoainetta kuluttavia autoja. Ainakin näin itse olen henkilökohtaisesti
kokenut, kun olen auton ulkomailta Suomeen tuonut.
Auto on Suomessa monelle välttämättömyys, koska
asumme pitkien välimatkojen takana monta kertaa. Nykypäivänä ei
ole harvinaista, että perheissä on useampi auto.
Tämä on nykyelämän kehitystä.
Itse tietenkin soisin mielelläni, että käytettäisiin
julkisia kulkuvälineitä, liikuttaisiin yhdessä ja
kulutettaisiin luontoa mahdollisimman vähän, mutta
se ei ole realismia Suomessa. Suomi on Euroopan unionin maatalousvaltaisin
maa, ja asumme suuressa maassa, pieni kansa hajallaan, ja tämä asettaa
meille haasteita. Katson, että auto pitää olla
mahdollista hankkia suomalaiselle, joka haluaa asua etäämpänä keskuksista,
tai jos sitten töiden vuoksi perheessä tarvitaan
autoja. Olemme EU:ssa, ja EU:ssa tavaran liikkuvuuden pitää olla
vapaata, ja katson, että se on suomalaisten etu.
Haluan vielä tähän lisäksi
mainita, vaikka kyseessä on autoverolain muutoksenhakusäännösten
muuttaminen, että autoveroa kannettiin vuonna 2006 noin
1,3 miljardia euroa. Verotuotosta 90 prosenttia kertyi uusista ajoneuvoista
ja 10 prosenttia käytetyistä ajoneuvoista, ja
autoverotusta toimitetaan kymmenessä toimipaikassa Suomessa.
Eli 90 prosenttia autoverotuotosta kertyi uusista ajoneuvoista ja
vain 10 prosenttia käytetyistä ajoneuvoista, että suhteutetaan
tämä asiaan käytetty aika tämän
euromäärän suuruuteen.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Tämä hallituksen esitys parantaa
mielestäni kyllä nykyistä tilannetta
tässä muutoksenhakuprosessissa, ja siinä mielessä se
on kannatettava. Toisaalta taas uusien autojen hinnanalennus, veronalennus,
Suomessa merkitsi sitä, että käytettyjen
autojen hinnat alenivat selvästi vielä enemmän
kuin nämä uusien autojen hinnat tämän
veronalennuksen johdosta. Tämä on tehnyt sen,
että autojen tuonti ulkomailta tänne Suomeen ei
ole alkuunkaan niin edullista, kuin se on aikaisemmin ollut, ja
se on vähentynyt. (Ed. Salo: Juuri näin, ed. Kuoppa!)
Se on sinänsä aivan oikein. Siinä mielessä kehitys
on mennyt parempaan suuntaan, mutta toisaalta sitten tässä on
tämä vero-ongelma. Minä en näe
kyllä mitään mieltä siinä,
miksi eduskunta ei voisi edellyttää hallitukselta
uutta verolainsäädäntöä,
jolla tämä ongelma poistetaan ja jolla vapautetaan
hallinto-oikeudet muihin tehtäviin, mielestäni
paljon tärkeämpiin tehtäviin kuin että ne
määrittelevät käytettynä ulkomailta
tuodun auton hintaa. Mielestäni hallinto-oikeuksilla on
paljon tärkeämpiä tehtäviä.
Siinä mielessä tämä ponsi on
minun mielestäni kannatettava ja tärkeää se,
että hallitus ei jäisi nyt, niin kun sanotaan,
tuleen makaamaan ja odottamaan taas uutta valitusryöppyä,
mikä mahdollisesti tulee.
Pentti Tiusanen /vas:
Herra puhemies! Haluaisin vielä ed. Petri Salon puheenvuoroon
viitaten painottaa sitä, että nyt vallalla oleva
käsitys verotuksesta on EY-tuomioistuimen päätösten vastainen.
Tässä mielessä ei ole todellakaan järkevää pysyä tällä linjalla.
Mutta mitä tulee yleensäkin auton käyttöön,
niin on hyvä muistaa, että meidän pitää vähentää nimenomaan
päästökaupan ulkopuolisen sektorin päästöjä vuoden
2005 tasosta vuoteen 2020 vähintään 16
prosentilla. Ja tästä 16 prosentista on todellakin
suuri osa autoliikenteestä peräisin olevia päästöjä.
Ne ovat huomattava osuus Suomen koko päästömäärästä.
Yksi neljäsosa Suomen päästöistä tulee
liikenteestä, ja tästä osasta yli puolet
on siis autoliikenteestä. Eli tästä 16
prosentista, mitä vähennyksen pitäisi
olla päästökaupan sektorin ulkopuolisista päästöistä,
huomattava, merkittävä osa on siis autoliikenteen
aiheuttamia päästöjä.
Se, että autoverotus uudistettiin 1.1.2008 alkaen,
on ongelmallista, sillä me uudistimme sen väärällä tavalla.
Ainoastaan niiden ajoneuvojen kohdalla, joidenka päästöt
ylittävät 180 grammaa kilometriltä hiilidioksidia,
autovero nousi ja kaikkien muiden laski, jotenka erittäin
suurimoottoriset ja myös paljon polttoainetta kuluttavat
autotyypit tulivat autoveron alennuksen kohteeksi. Sitten toisaalta
tämä päätös aiheuttaa,
ja on jo aiheuttanut, käytettyjen autojen huomattavan hinnan
aleneman, jolloinka toivon mukaan, ja siltä vaikuttaa — huolimatta
siitä, mitä ed. Tuija Nurmi tässä totesi — tuontiautojen
määrä tulee laskemaan, koska vastaavaa
tarjontaa on yllin kyllin Suomessa ja hinnat ovat tältä osin
laskeneet. Mutta painotan tässä, koska tänään
on keskusteltu myös yleensä liikennepolitiikasta
ja siihen tämä asia nytkin laajentuu, haluaisin
painottaa sitä, että kaiken kaikkiaan henkilöautoilu on
ongelma hiilidioksidipäästöjen osalta.
Ja eikö vain, ed. Nurmi, teilläkin ole oikorata
sinne Lahteen ja se on varsin käypä keino liikkua?
Meillä ei ole tuonne Kotkaan vielä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kiitos, ed. Tiusanen, meillä on oikorata,
joka on ylittänyt kaikki odotukset. Toivottavasti tämä hallitus
pystyy tekemään semmoisia liikennemuutoksia, että yhä useammin
ihmiset voivat käyttää joukkoliikennettä.
Niin kuin ed. Kuoppa täällä totesi, muutoksenhaku
tämän hallituksen esityksen myötä paranee.
Mukava kuulla tämä myös tuolta vasemmalta
laidalta. Olemmehan ed. Kuopan kanssa olleet useita vuosia, muistaakseni
8 vuotta, valtiovarain hallinto- ja tarkastusjaostossa, jossa meille
on tullut varsin tutuksi tämä oikeuslaitoksen
taloudellinen tila, asioiden käsittelyaikojen pituudet
ja voimavarojen puute ja uudistusten tarve. Siksi katson, että on
hyvä, että myös niin oikealta kuin vasemmalta
tulee toteamus, että hallituksen esitys sinänsä on
hyvä. Autoverotuksesta muuten: kuka tykkää minkälaisesta
autosta ja tuo minkälaisia autoja, niin se on aina makuasia.
De gustibus non est disputandum — makuasioista ei voi kiistellä.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Vielä hallituksen autoveropolitiikasta.
Viime vaalien aikana autoverotuksen uudistuksesta oli valtava paine
ja kerrottiin, että on hyvin vaikea tehdä oikeudenmukaista
verojärjestelmää, joka veisi sellaiseen
kehitykseen, jossa me ostaisimme turvallisempia autoja, ympäristöystävällisempiä autoja,
enemmän kotimaasta, virittäisimme autokauppaa,
tekisimme sen niin, että se ei vääristäisi
markkinoita ja olisi myöskin kestävä EU:n
näkökulmasta. Panin merkille, kun katsoin sitä lähetekeskustelua
ja palautekeskustelua, mikä autoverouudistuksen yhteydessä käytiin, että jopa
oppositio oli erittäin tyytyväinen siihen.
Äsken kuulimme juuri ed. Mikko Kuopan käsityksen
siitä, että hinnat laskivat vielä enemmän,
mitä odotettiin, myös käytettyjen autojen osalta.
Myös Suomessa uutena ostettujen autojen hinta aleni enemmän,
mitä me edes odotimmekaan. Uusien osalta se on erityisesti
koskenut dieselkäyttöisiä ajoneuvoja
ja ympäristöystävällisiä autoja,
ja tänä vuonna näyttää siltä,
että autokaupassa tulee uusi ennätys. Kansalaiset
ovat samaa mieltä. He haluavat ostaa turvallisempia, vähempipäästöisiä,
ympäristöystävällisiä ja
Suomeen tuotavia autoja. Tämä vähentää tietenkin tuontitarvetta.
Tässä lakiesityksessä puhutaan nimenomaan ulkomailta
tuoduista autoista. Ja tarkoitus on yksinkertaistaa järjestelmää siten,
että tehdään ensin kirjallinen oikaisuvaatimus
ja katsotaan, että jos se oikaisuvaatimus menestyy, niin
ei tarvitse viedä sinne hallinto-oikeuteen tätä raskasta
järjestelmää läpi, vaan tehdään
se kevyemmällä menettelyllä. Siis ei
haluta hallinto-oikeuksia työllistää turhilla
ja kattavilla autovalituksilla, jos se perustuu tällaiseen
selvään, yksinkertaiseen virheeseen. Tämä on
siis tämä tarve.
Mutta sitten kun oppositio haluaa tehdä tällä asialla
tietenkin politiikkaa ja ilmoittaa, että se haluaa sellaisen
muutoksen autoveroon, että ei tulisi oikeastaan yhtään
valitusta, niin se ei käytännössä elävässä elämässä tule
koskaan olemaan näin. Auton hinnasta, verotusarvosta on aina
käytännössä erimielisyyksiä varsinkin
sellaisten autojen kohdalla, joita tuodaan maahan vähän,
ja vertailutietoja auton todellisesta markkinahinnasta ei ole, riittäviä,
luotettavia tietoja. Näin tulee käymään.
Meillä on myös ongelmana EU:n ulkopuolelta
tuotavat autot, esimerkiksi amerikkalaiset autot. Joka haluaa tuoda
uuden tai käytetyn, siis uuden tai käytetyn EU:n
ulkopuolelta, hän joutuu ilman E-merkintää oleviin
ikkunat vaihtamaan, vaihtamaan turvallisuusvarusteita, tekemään
tuhansien eurojen muutoksia ja purkamaan sieltä uudestakin
autosta esimerkiksi ikkunat ja vaihtamaan ne E-kelpoisiin ikkunoihin.
Tässäkin näkyy, että nettisivuilla
on hyvin paljon tyytymättömyyttä tähän
järjestelmään, minkä takia amerikkalaiset
ikkunat eivät kelpaa EU:n sisällä. Ahvenanmaalle
ne kelpaavat, mutta ei taas Suomen alueelle.
Siis, hyvät edustajakollegat, tämä ponsi
yleisellä tasolla, miten se sanotaan: "valmistelee muutosta
- - autojen verotusarvoa koskeviin pykäliin, jotta
verotusarvo paremmin vastaisi tuodun auton todellista arvoa - -."
Mutta kukaan ei ole kertonut, kuinka se määritellään
pykälään, jotta voidaan sanoa, että se
paremmin vastaa kuin nykyinen. Pitääkö tehdä ylimääräinen
alennus 5 prosenttia, 6 prosenttia, 7 prosenttia vai 8 prosenttia?
Ja sitten joku tulee sanomaan, että ei se vastaa vieläkään
kunnolla, että sen pitää olla 10 prosenttia.
Tätä keskustelua tällaisella ponsiesityksellä voidaan
jatkaa vaikka kuinka pitkälle, ja myöskin muuta
lainsäädäntöä koskien
eikä pelkästään autoverotusta
koskien. Kaiken veronmäärittelyn pohjana pitäisi
olla oikeudenmukaisuus lähtökohtana. Nämä ovat
kaksi asiaa: toinen näkee asian näin, tulliviranomaiset
näin, ja asianosainen, joka haluaisi maksaa mahdollisimman
vähän veroa, totta kai näkee aina sen
alakanttiin. Eli sen takia tämä periaate on hyvä.
Täällä kerrotaan oppositionkin mukaan,
että tämä lakiesitys oli hyvä,
se parantaa nykyistä tilannetta. Tarkkaillaan sitä jatkossa
ja tehdään korjaukset, jos on tarvetta, mutta
sen takia tämä vastalause on turha.
Pentti Tiusanen /vas:
Puhemies! Haluaisin ed. Salon sinänsä ihan
hyvään puheenvuoroon vielä viitata ja
sen alkuosaan. Nimittäin nyt on odotettavissa, että henkilöautoilu
kaiken kaikkiaan lisääntyy Suomessa tämän
uuden autoveromallin tuloksena. Ja miksi? Sen takia juuri, että on
myöskin erittäin paljon autoverohelpotus suuntautunut
suurempiin malleihin, jolloinka on vaihdettu autoja suurempiin moottoritehoihin.
Ja sitten, ed. Salo, älkäämme unohtako
sitä, että nämä käytetyt
autot, niilläkin tulee olemaan ajajansa ja meillä tulee
olemaan ilmeisesti yhä useampi kahden auton, kolmen auton
perhe, eli tässä on ongelma tämän
hiilidioksidi-, kasvihuonekaasunäkökulman vuoksi.
Ehkä turvallisuus, autojen laatu nousee, mutta miten käy
kasvihuonekaasutaseelle? Se on tämä suuri kysymys,
ja se ratkeaa: kesällä 2008 ilmeisesti saamme
ensimmäiset nimenomaan bensiini—diesel-myyntitiedot
näiltä vuoden ensimmäisiltä kuukausilta.
Heli Järvinen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan kuten nyt käsittelyssä olevassa
autoverolaissa tässä on tullut jo sanottua, että sen
toimivuutta pitää tarkkailla ja seurata. Aivan
sama pätee tähän tehtyyn autoverouudistukseen,
aivan kuten ed. Tiusanen sanoi. Vaarana on se, että nyt
asetetut päästörajat ovat liian korkeat
ja vain lisäävät yksityisautoilua. Sen
takia hallitus on luvannut seurata tilannetta, ja siitä lupauksesta
täytyy pitää kiinni.
Heli Paasio /sd:
Arvoisa puhemies! Muistellaan taas itse, mistä laista
onkaan kysymys. Emme me keskustele täällä itse
autoverolain sisällöstä, vaan sen muutoksenhakusäännösten muuttamisesta,
jotta asioihin saadaan jouhevuutta.
Meinasin vaan vastata siihen, kun ed. Salo totesi täällä,
että oppositiokin on laajasti ollut tyytyväinen
tähän. Näin on. Kun puhumme itse muutoksenhakusäännöksistä ja
niihin vaikuttamisesta, jotta oikeutta saadaan entistä paremmin,
entistä perustellummin varhaisemmassa vaiheessa näihin
valituksiin tai oikaisuvaatimuksiin, joita nyt tulee, niin se on
tarkoituksenmukaista, ja voin tukea juuri tätä ajatusta,
että myös oppositio on tukemassa nimenomaan hallituksen esitystä ja
sitä, mitä se pitää sisällään.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun on kuunnellut tätä keskustelua,
se on tietysti, niin kuin ed. Paasio totesi, ollut hieman muualla
kuin tämän hallituksen esityksen ensimmäinen
käsittely. Mutta sen toteaisin vaan, kun minun mielestäni
tämä on ihan hyvä esitys sinällään,
mutta ongelmanahan on se, että valtiovarainministeriön
virkamiehet ovat hyvin tiukasti pitäneet niitä säännöksiä sillä tavoin,
että EY-tuomioistuimen kautta on aina portaittain haettu lievennystä niihin
ja sen seurauksena on tullut tulkintaerimielisyyksiä ja
nämä 16 000 valitusta, jotka nyt ovat
vireillä. Sehän johtuu siitä, että lainsäädäntö sinällään,
peruslainsäädäntö, on liian
tulkinnanvarainen.
Yleiskeskustelu päättyi.