3) Hallituksen esitys huumausainelaiksi ja eräiksi siihen
liittyviksi laeiksi
Juha Hakola /kok:
Arvoisa herra puhemies! Nyt käsittelyssä oleva
esitys huumausainelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi
laeiksi on kokonaisuudessaan hyvin teknisluonteinen. Tarkoitan teknisluonteisella
sitä, että tämähän
on vahvasti tai hyvin pitkälle saman sisältöinen
kuin huumausainelaki aiemminkin on ollut.
Huumausaineiden valvonnassa on lähtökohtana,
että huumausaineiden tuotanto, valmistus, maahantuonti,
maastavienti, jakelu, kauppa, hallussapito ja käyttö muihin
kuin lääkinnällisiin, tieteellisiin tai
huumausainerikostutkintaa edistäviin tarkoituksiin on kielletty.
Kysymys on siis yleiskiellosta huumausainelain 3 §:n mukaisesti.
On äärimmäisen hyvä, että kyseinen
laki on nyt täällä. On hyvä,
että perustuslaista johtuvat säännösten
täydennys- ja täsmennystarpeet on otettu huomioon
tässä kokonaisuudessa. Tämä kokonaisuus
on myös tärkeä siksi, että laissa
täsmennetään säännöksiä toimijoiden
oikeuksista ja velvollisuuksista, sekä siksi, että ne
siirretään asetuksen tasolta lain tasoiseksi määräykseksi
tai säännökseksi.
On perusteltua, että koko laki on kirjoitettu uudestaan
sen sijaan, että sitä olisi muutettu vain osittain.
Tässä on myöskin sitten tästä huumausainelaista
johtuvia muutamia yksityiskohtaisia muutoksia muun muassa rikoslain
50 lukuun, joka käsittelee huumausainerikoksia. Se on erittäin
hyvä. Kiinnitän siinä kohtaa huomion
nimenomaisesti tämän rikoslain 50 luvun 2 kohtaan,
joka kirjaa hyvällä ja riittävällä tarkkuudella
säännöstön huumausaineeksi luokiteltavien kasvien
viljelystä.
Tänä päivänä huumausainerikostutkintaa
suorittava poliisi törmää päivittäin
useita kertoja siihen, että huumausaineita kasvatetaan
kotikonstein kotikäytössä vaatekomeroissa,
foliolla vuorattuina, ja muutoinkin ne on otettu uusiokäyttöön
kasvihuoneeksi. Se on moneltakin osalta osin hyvin hankala. Se on
ensinnäkin paloturvallisuusriski, mitä suurimmassa
määrin, mutta sen lisäksi myös
tietenkin sitten ovat nämä huumausaineen käyttöön
ja sen kasvattamiseen liittyvät kysymykset. On nyt positiivista,
että se on otettu kokonaisuutena tässä uudessa
kakkoskohdassa esiin.
Kaiken kaikkiaan on hyvä todeta se, että huumausainelaki
on tuotu nyt päivitettynä tänne. Kuten
sanottu, muutokset ovat varsin pieniä, mutta tärkeitä kuitenkin
siihen nähden, että kokonaisuuspohja perustuu
vuoden 61 säännöksiin sekä muutamiin
muihin kansainvälisiin säännöksiin.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Päihteiden ja lääkkeiden
sekakäytön lisääntyminen on
lisännyt laillisesti hankittujen lääkkeiden
joutumista väärinkäyttöön,
välitykseen ja katukauppaan. Juuri tästä syystä on
erinomaista, että huumausaineiksi luokiteltujen lääkkeiden
väärinkäytön ja levittämisen
ehkäiseminen on keskeisellä sijalla näissä huumausainelain
tavoitteissa.
Mielestäni on erinomainen asia, että valiokunta
on mietinnössään katsonut, että käynnissä olevissa
valtakunnallisissa terveydenhuollon tietojärjestelmien
kehittämishankkeissa on tarpeen ottaa huomioon myös
huumausaineseurannan nykyistä tehokkaampi järjestäminen.
Tiedossani on useita reseptinväärennystapauksia,
ja eräässäkin tapauksessa tarkka farmaseutti
on pystynyt ehkäisemään lääkkeiden
joutumisen päihteiden väärinkäyttäjille
huomaamalla, ettei kyseinen erikoislääkäri
yleensä määrää huumausaineeksi luokiteltavia
lääkkeitä. Vastaavien tapausten ehkäisyssä tietojärjestelmät
ja esimerkiksi sähköiset reseptit ovat ensiarvoisen
tärkeitä tukikeinoja.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä lakihan ei sisällä periaatteellisia
muutoksia voimassa olevaan huumausainelainsäädäntöön
verrattuna, vaan se on, niin kuin täällä ed.
Hakola sanoi, päivitys, eli tarkoituksena on saattaa Suomen
kansallinen huumausainelainsäädäntö EU-lainsäädännön
mukaiseksi ja ottaa huomioon huumausaineiden väärinkäytön
ehkäisyyn liittyvät kansainväliset velvoitteet.
Tämä on minun mielestäni ihan asiallista,
että näin toimitaan.
Tässä hallituksen esityksessä mainitaan,
että tästä huumausaineiden käytön
kiellosta voitaisiin kuitenkin poiketa lääkinnällisissä,
tutkimuksellisissa ja valvonnallisissa tarkoituksissa, ja mielestäni
se on oikein, koska se on joustavuutta.
En käy nyt yksityiskohtaisesti läpi, mutta
täytyy todeta, että jotkin huumausaineet ovat
tai ainakin eräs huumausaine on ollut hyvä nenä-,
korva- ja kurkkutautitoimenpiteissä, ja jos jo olemassa
oleva aine on toiminut hyvin ja siitä saadaan ehkä vielä parempia
kokemuksia, niin miksi lähteä keksimään
pyörää uudelleen. Mutta tietenkin väärinkäyttö on
aivan toinen asia.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Todella ed. Nurmi viittasi ihan tärkeään
asiaan. Kun puhutaan huumaavista aineista, niin monet niistä lääkeaineena
ovat erittäin tärkeitä. Ja kun on ollut
tämä huumausaineiksi luokiteltujen lääkkeiden
käyttöpelko lääkäreiden
puolella — voin sanoa, että esimerkiksi minä en
ole koskaan kirjoittanut huumausainereseptiä tai tätä huumereseptiä,
jossa on opiaatteja määrätty — niin
se aiheuttaa taas ongelman kivunhoidossa ja kipulääkärit ovat
valtakunnallisesti useita kertoja hälyttäneet siihen
suuntaan, että ihmiset eivät saa koviin kipuihinsa
kylliksi lääkitystä. Esimerkiksi erikoislääkäri
Vuorinen, joka on yksi johtava lääkäri Kymenlaakson
sairaanhoitopiiristä, on kiinnittänyt tähän
huomiota, ja tämä on ongelma.
Toinen ongelma on tietysti se, että meillä on aika
tavalla potilaita, jotka apteekissa asioivat ja käyttävät
jatkuvasti muun muassa tiettyjä yskänlääketyyppejä,
tiettyjä nukahtamislääketyyppejä ja
yleensäkin ei-huumausainereseptiä vaativia lääkkeitä muuhun
kuin siihen tarkoitukseen, mikä on oikea lääketieteen
indikaatio. Tässä on tällainen ongelma
myös, että painostetaan lääkäreitä,
mennään lääkäristä toiseen,
etsitään ja myös väärennetään
reseptejä. Siinä mielessä tämä sähköinen
resepti on varmasti edistysaskel tässä turvallisuuskysymyksessä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kun ed. Tiusanen otti tämän
asian esille, en voi olla nyt puuttumatta siihen, mikä sivuaa
tätä lakia. Se on juuri tämä kipulääkityksen
käyttö. Varsin usein vielä tänä päivänäkin
on uskomatonta, että kuulee, että kipulääkkeiden
käyttö toimenpiteitten jälkeen on riittämätöntä esimerkiksi
laitoksissa, kuten sairaaloissa. Vieläkin, ei uskoisi,
mutta näin se vain on, kuulee, että ei anneta
tarpeeksi kipulääkitystä, joka varmasti
kuuluu näihin huumaaviin aineisiin, sen takia, että pelätään,
että tämä kuolemassa oleva ihminen saattaisi
tulla riippuvaksi lääkkeestä. Siinä vaaditaan
kyllä vieläkin, edelleenkin vuonna 2008 asennemuutosta. Kipupotilaillahan
on omat yhdistyksensä, jotka toimivat tämänkin
asian puolesta. Kivunhoito on vaikea taiteenlaji, tieteenlaji, mutta
mielestäni, koska lääkkeitä on
olemassa kipuihin, niin sairauden vuoksi laitoksissa kivusta on
ihmisen turha tänä päivänä kärsiä ja
siitä pitäisi pitää huoli, että kipuun
saadaan riittävästi lääkitystä.
Silloin ne, jotka ovat paranemassa, paranevat nopeammin ja taas
ne, jotka sitten ovat lähtemässä tästä maallisesta
majasta pois, saavat tehdä sen kivuttomasti.
Juha Hakola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Nyt on vain paikallaan todeta, että täällä käsitellään
huumausainelakia ja tämä kivunhoito on kyllä tärkeä asia,
mutta tällä lailla ei ole mitään
tekemistä sen lääkinnällisen hoidon
kanssa, mitä voidaan antaa. Nehän ovat täysin
luvanvaraisia. Nyt täytyy pitää puurot
ja vellit oikeissa kupeissa. Tässä puhutaan huumausainelaista,
ei kivunhoidosta eikä siitä, mitä lääkettä luvanvaraisesti
myönnetään.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Haluaisin vain vastata tähän
viimeiseen kommenttiin ed. Hakolalta sikäli,
että kysymys huumaavien aineiden käytöstä ja
huumausaineista liittyy kuitenkin niiden lääkkeiden
määräämiseen, käyttöön
ja esiintyvyyteen, jotka kuuluvat opiaatteihin esimerkiksi. Tässä näkökulmassa
nämä asiat leikkaavat toinen toisiinsa. Kun puhutaan
Lääkelaitoksesta varsin usein tässä hallituksen
esityksessä, niin Lääkelaitos seuraa
nimenomaan tämän tyyppisten lääkkeiden
käyttöä, ja niitä käytetään
huumaaviin tarkoituksiin, eikä vain siihen, mihin ne on
tarkoitettu. Sitten tämä yleinen ilmapiiri, missä me
elämme, sen "sivuvaikutuksena" tulee se, että esimerkiksi
avohoidossakin oleva potilas saattaa olla ilman tarvitsemaansa lääkitystä johtuen
siitä, että näitä huumausaineiksi
luokiteltuja lääkkeitä ei haluta kirjoittaa
ja määrätä.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vain, ettei tule väärinkäsityksiä,
ymmärrän kyllä lukemani, mutta luen vielä,
jos joku muu ei sitä ymmärrä tai on joitakin
väärinkäsityksiä, niin tämä hallituksen
esitys n:o 22 vuoden 2008 valtiopäiviltä sisältää tekstin:
"Esityksen mukaan huumausaineen tuotanto, valmistus, tuonti, vienti,
kuljetus, kauttakuljetus, jakelu, kauppa, käsittely, hallussapito
ja käyttö olisi kielletty. Kiellosta voitaisiin
kuitenkin poiketa lääkinnällisissä,
tutkimuksellisissa ja valvonnallisissa tarkoituksissa. Laissa säädettäisiin
näiden toimintojen lupahallintoon liittyvät säännökset.
Lupa- ja valvontaviranomaisena toimisi edelleen Lääkelaitos."
Eli tämä laki käsittelee myös
lääkinnällistä toimintaa. Se
sivuaa sitä, ja mielestäni meillä on
täällä vapaa oikeus puhua lääkäreinä kivun hallinnasta
tämän lain yhteydessä.
Yleiskeskustelu päättyi.