Täysistunnon pöytäkirja 32/2008 vp

PTK 32/2008 vp

32. TORSTAINA 3. HUHTIKUUTA 2008 kello 16

Tarkistettu versio 2.0

7) Laki tieliikennelain 60 §:n muuttamisesta

 

Juha Hakola /kok(esittelypuheenvuoro):

Arvoisa herra puhemies! Aloite käsittelee liikenneturvallisuuden kannalta hyvin merkittävää asiaa. Vuosikausia ovat täällä eduskunnassakin puhuttaneet teiden varsille jääneet onnettomuus- ja muusta syystä rikkoutuneet ajoneuvot. Aloitteessa esitetään tienpitäjälle — korostan tienpitäjälle — velvoitetta poliisin pyynnöstä siirtää liikenneonnettomuudessa osallisena ollut ajoneuvo pois paikasta, jossa pysäyttäminen tai pysäköinti on kielletty, mahdollisimman pian luonnollisesti sopivampaan paikkaan.

Hätäkeskukset, poliisin palvelupisteet ja kunnalliset tienpitäjät saavat päivittäin kymmeniä puheluja osittain ajoradoilla, kevyen liikenteen väylillä sekä ajoradan ulkopuolella olevista onnettomuusajoneuvoista. Ajoneuvot haittaavat usein muita tiellä liikkujia ja saattavat vaarantaa konkreettisesti muuta liikennettä. Usein on kysymys niin sanotusta romuajoneuvosta, jonka jättäminen tien varteen ei ole haltijalleen taloudellisesti merkittävä uhraus. Ajoneuvon siirtäminen tienvarrelta on tänä päivänä hidas prosessi. Lähtökohtaisesti ensin annetaan pysäköintivirhemaksu ja useiden päivien, jopa viikkojen kuluttua siirtokehotusmääräys ja vasta sen jälkeen ryhdytään ajoneuvon siirtotoimiin.

Tässä aloitteessa esitetään, että tilanteessa, milloin liikenneonnettomuuteen osallinen tienkäyttäjä ei laiminlyöntinsä vuoksi siirrä onnettomuusajoneuvoa sopivampaan paikkaan, olisi tienpitäjä velvollinen poliisin pyynnöstä suorittamaan tarvittavan siirron laiminlyöjän kustannuksella. Korostan, että myöskin onnettomuuden lisäksi teiden varsilla on paljon niitä ajoneuvoja, jotka ovat rikkoontuneet vanhuuttaan tai jostain muusta syystä.

Poliisi on se, joka tekee ja todentaa pääsääntöisesti havainnon tienkäyttäjää haittaavasta ajoneuvosta. Ongelma on todella se, että tämänhetkisen lain mukaan poliisi ei voi velvoittaa tienpitäjää siirtämään ajoneuvoa pois. On tärkeää, että lakiin kirjattaisiin kyseinen säännös ja lisäksi tienpitäjän oikeudeksi, kuten olen esittänyt, mahdollisuus laskuttaa siirtokustannukset ajoneuvon omistajalta tai haltijalta. Asia ei ole suuri, mutta yleisen viihtyvyyden ja teiden turvallisuuden vuoksi tämä on erittäin tärkeä, ja toivonkin, että valiokuntakäsittelyssä asian tärkeys ja käytännöllisyys huomioidaan.

Outi Mäkelä /kok:

Arvoisa puhemies! Ed. Hakola on tehnyt erittäin tarpeellisen aloitteen. Asiahan tuli esille jo helmikuussa, kun käytiin keskustelua ed. Salovaaran aloitteesta, joka koski onnettomuustilanteista ilmoittamista. On tärkeää, että onnettomuusajoneuvot, jotka häiritsevät liikennettä tai pahimmassa tapauksessa aiheuttavat jopa uusia vaaratilanteita, korjataan ed. Hakolan esityksen mukaisesti asianmukaisesti ja ajallaan pois. Pelkkä onnettomuudesta ilmoittaminen ei riitä. Toivonkin ed. Hakolan esitykselle myönteistä suhtautumista valiokunnassa. Toivon myös, että onnettomuustilanteissa toimimiseen panostetaan aktiivisesti myös ajo-opetuksessa ja Liikenneturvan valistuksella.

Petri Salo /kok:

Arvoisa herra puhemies! Kollegani Hakolan esitystä voi olla kovin lämpimästi kannattamassa. Tämä ongelma ei koske ainoastaan Pääkaupunkiseutua, vaan tämä sama ongelma toistuu eri puolilla Suomea päivittäin, jolloin poliisi saa yhteydenottoja kansalaisilta, jotka ovat ärsyyntyneitä tai muuten huolestuneita siitä, että ajoneuvoja on jätetty onnettomuuden tai muun tilanteen takia pitkäksikin ajaksi ilman merkitsemistä vaarallisiin paikkoihin. Kaikilla kansalaisilla ei ole samanlaista tahtoa huolehtia omaisuutensa siirtämisestä turvalliseen paikkaan, ja niitä jää pitkäksikin aikaa kovin vaarallisiin paikkoihin. Myöskin tiedetään, että monet näistä autoista ovat aiheuttaneet uusia onnettomuuksia ja kolareita, koska viesti tien sivuun jätetystä ajoneuvosta on aina vaaran paikka.

Ed. Hakola on kerännyt tähän yli 40 nimeä erilaisista poliittisista ryhmistä. Toivon kuitenkin, että tämä johtaa siihen, että valiokunta suhtautuu siihen sillä vakavuudella ja pyytää tästä myöskin liikenneministeriöstä lausunnon, ja johtaisi siihen, että tämä pieni mutta tärkeä asia voitaisiin tällä vaalikaudella laittaa kuntoon.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Kyseessä oleva lakialoite on mielestäni tärkeä. Ei ole pitkäkään aika, kun 19-vuotias poikani huomasi tienvarressa auton ja totesi sen paikasta, että tuohan on vaarallinen tilanne, auto tuollaisessa paikassa jätettynä tienposkeen, aiheuttaa vaaratilanteen, ja näitä on varsin usein. Vaikka itse yleensä käytän — otan nyt näin omakohtaisia esimerkkejä — varsin paljon julkisia kulkuneuvoja, niin voin sanoa, että perheessämme on kolme ajokortin haltijaa ja neljäs juuri eilen ilmoittautui autokouluun. Kilometrejä kahdelle henkilölle on vuodessa kertynyt noin 100 000 kilometriä, jotenka kokemusta tienvarsille jätetyistä autoista perheellämme on. Lakialoite ei todellakaan ole tuulesta temmattu.

Tietenkin tämä lakialoite antaa sitten lisävelvoitteita kunnille ja tieliikennehallinnolle. Tietenkin sitten ne perisivät asianomaisilta kustannukset, jotka ovat syntyneet ajoneuvon poiskorjaamisesta. Mielestäni kuitenkin siinä kohtaa kunnille tulee ja tietenkin sitten niille tahoille, jotka joutuvat ajoneuvot poiskorjaamaan, ennen kuin saavat rahansa takaisin, raha valtion toimesta turvata, mikä tietenkin myös lisää byrokratiaa. Mutta en usko, että se on nyky-yhteiskunnassa tietokoneaikakaudella mitenkään suuri asia. Varmasti se on pienempi haitta verrattuna siihen haittaan, mikä turvallisuusriski nämä tienvarteen jätetyt kylmät autot ovat, jotka ovat usein hankalissa paikoissa, aiheuttavat turhia vaaratilanteita, voivat pahimmillaan johtaa jopa uusiin henkien menetyksiin. Siihen nähden mielestäni byrokratia ja se vaiva, mikä tämän lakialoitteen toimesta aiheutuu, on kuitenkin pienempi kuin se, että menetetään ihmishenkiä.

Juha Hakola /kok:

Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ensinnäkin kannatuksesta. Ed. Salo totesi, että ongelma on valtakunnallinen, se pitää täsmälleen paikkaansa. Nyt kyseessä olevalla lakialoitteella todellakin pienellä muutoksella saadaan aikaan kohtuullisen iso asia. Tänään olen muutoinkin näistä työryhmistä ja muista kertonut, ja tässäkin asiassa istuu romuajoneuvotyöryhmä, mutta se on istunut kohtuullisen pitkään. Toivoisinkin, että valiokuntakäsittelyssä tämä etenisi sillä tavalla, että pyydettäisiin liikenneministeriöltä lausunto asiasta. Koska päivässä keräsin 44 nimeä kaikista poliittisista ryhmittymistä tämän aloitteen taakse, niin uskon, että kohtuullisen varmasti myöskin liikenneministeriössä voisi olla tähän positiivinen ajattelu, koska tämä on todellakin pieni, ja ennen kaikkea kustannustehokas aloite.

Tuija Nurmi /kok:

Arvoisa puhemies! Haluan vielä loppuun todeta, että kannatan ed. Hakolan, puoluetoverini, hyvää lakialoitetta. Tulen myös perehtymään tähän romuajoneuvotyöryhmän työhön ja pahoittelen, että minulta ei ole kysytty tai minulla ei ole ollut mahdollisuutta allekirjoittaa lakialoitetta. Olisin sen tehnyt, jos se olisi ollut mahdollista.

Keskustelu päättyi.