7) Laki tieliikennelain 60 §:n muuttamisesta
Juha Hakola /kok(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! Aloite käsittelee liikenneturvallisuuden
kannalta hyvin merkittävää asiaa. Vuosikausia
ovat täällä eduskunnassakin puhuttaneet
teiden varsille jääneet onnettomuus- ja muusta
syystä rikkoutuneet ajoneuvot. Aloitteessa esitetään
tienpitäjälle — korostan tienpitäjälle — velvoitetta
poliisin pyynnöstä siirtää liikenneonnettomuudessa
osallisena ollut ajoneuvo pois paikasta, jossa pysäyttäminen
tai pysäköinti on kielletty, mahdollisimman pian
luonnollisesti sopivampaan paikkaan.
Hätäkeskukset, poliisin palvelupisteet ja
kunnalliset tienpitäjät saavat päivittäin
kymmeniä puheluja osittain ajoradoilla, kevyen liikenteen väylillä sekä ajoradan
ulkopuolella olevista onnettomuusajoneuvoista. Ajoneuvot haittaavat usein
muita tiellä liikkujia ja saattavat vaarantaa konkreettisesti
muuta liikennettä. Usein on kysymys niin sanotusta romuajoneuvosta,
jonka jättäminen tien varteen ei ole haltijalleen
taloudellisesti merkittävä uhraus. Ajoneuvon siirtäminen tienvarrelta
on tänä päivänä hidas
prosessi. Lähtökohtaisesti ensin annetaan pysäköintivirhemaksu
ja useiden päivien, jopa viikkojen kuluttua siirtokehotusmääräys
ja vasta sen jälkeen ryhdytään ajoneuvon
siirtotoimiin.
Tässä aloitteessa esitetään,
että tilanteessa, milloin liikenneonnettomuuteen osallinen
tienkäyttäjä ei laiminlyöntinsä vuoksi
siirrä onnettomuusajoneuvoa sopivampaan paikkaan, olisi tienpitäjä velvollinen
poliisin pyynnöstä suorittamaan tarvittavan siirron
laiminlyöjän kustannuksella. Korostan, että myöskin
onnettomuuden lisäksi teiden varsilla on paljon niitä ajoneuvoja, jotka
ovat rikkoontuneet vanhuuttaan tai jostain muusta syystä.
Poliisi on se, joka tekee ja todentaa pääsääntöisesti
havainnon tienkäyttäjää haittaavasta
ajoneuvosta. Ongelma on todella se, että tämänhetkisen
lain mukaan poliisi ei voi velvoittaa tienpitäjää siirtämään
ajoneuvoa pois. On tärkeää, että lakiin
kirjattaisiin kyseinen säännös ja lisäksi tienpitäjän
oikeudeksi, kuten olen esittänyt, mahdollisuus laskuttaa
siirtokustannukset ajoneuvon omistajalta tai haltijalta. Asia ei
ole suuri, mutta yleisen viihtyvyyden ja teiden turvallisuuden vuoksi
tämä on erittäin tärkeä,
ja toivonkin, että valiokuntakäsittelyssä asian
tärkeys ja käytännöllisyys huomioidaan.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Hakola on tehnyt erittäin tarpeellisen
aloitteen. Asiahan tuli esille jo helmikuussa, kun käytiin keskustelua
ed. Salovaaran aloitteesta, joka koski onnettomuustilanteista ilmoittamista.
On tärkeää, että onnettomuusajoneuvot,
jotka häiritsevät liikennettä tai pahimmassa
tapauksessa aiheuttavat jopa uusia vaaratilanteita, korjataan ed. Hakolan
esityksen mukaisesti asianmukaisesti ja ajallaan pois. Pelkkä onnettomuudesta
ilmoittaminen ei riitä. Toivonkin ed. Hakolan esitykselle myönteistä suhtautumista
valiokunnassa. Toivon myös, että onnettomuustilanteissa
toimimiseen panostetaan aktiivisesti myös ajo-opetuksessa
ja Liikenneturvan valistuksella.
Petri Salo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Kollegani Hakolan esitystä voi
olla kovin lämpimästi kannattamassa. Tämä ongelma
ei koske ainoastaan Pääkaupunkiseutua, vaan tämä sama ongelma
toistuu eri puolilla Suomea päivittäin, jolloin
poliisi saa yhteydenottoja kansalaisilta, jotka ovat ärsyyntyneitä tai
muuten huolestuneita siitä, että ajoneuvoja on
jätetty onnettomuuden tai muun tilanteen takia pitkäksikin
ajaksi ilman merkitsemistä vaarallisiin paikkoihin. Kaikilla
kansalaisilla ei ole samanlaista tahtoa huolehtia omaisuutensa siirtämisestä turvalliseen
paikkaan,
ja niitä jää pitkäksikin aikaa
kovin vaarallisiin paikkoihin. Myöskin tiedetään,
että monet näistä autoista ovat aiheuttaneet
uusia onnettomuuksia ja kolareita, koska viesti tien sivuun jätetystä ajoneuvosta
on aina vaaran paikka.
Ed. Hakola on kerännyt tähän yli
40 nimeä erilaisista poliittisista ryhmistä. Toivon
kuitenkin, että tämä johtaa siihen, että valiokunta
suhtautuu siihen sillä vakavuudella ja pyytää tästä myöskin liikenneministeriöstä
lausunnon,
ja johtaisi siihen, että tämä pieni mutta
tärkeä asia voitaisiin tällä vaalikaudella
laittaa kuntoon.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Kyseessä oleva lakialoite on mielestäni
tärkeä. Ei ole pitkäkään
aika, kun 19-vuotias poikani huomasi tienvarressa auton ja totesi
sen paikasta, että tuohan on vaarallinen tilanne, auto
tuollaisessa paikassa jätettynä tienposkeen, aiheuttaa
vaaratilanteen, ja näitä on varsin usein. Vaikka
itse yleensä käytän — otan nyt
näin omakohtaisia esimerkkejä — varsin
paljon julkisia kulkuneuvoja, niin voin sanoa, että perheessämme
on kolme ajokortin haltijaa ja neljäs juuri eilen ilmoittautui
autokouluun. Kilometrejä kahdelle henkilölle on
vuodessa kertynyt noin 100 000 kilometriä, jotenka
kokemusta tienvarsille jätetyistä autoista perheellämme
on. Lakialoite ei todellakaan ole tuulesta temmattu.
Tietenkin tämä lakialoite antaa sitten lisävelvoitteita
kunnille ja tieliikennehallinnolle. Tietenkin sitten ne perisivät
asianomaisilta kustannukset, jotka ovat syntyneet ajoneuvon poiskorjaamisesta.
Mielestäni kuitenkin siinä kohtaa kunnille tulee
ja tietenkin sitten niille tahoille, jotka joutuvat ajoneuvot poiskorjaamaan,
ennen kuin saavat rahansa takaisin, raha valtion toimesta turvata,
mikä tietenkin myös lisää byrokratiaa. Mutta
en usko, että se on nyky-yhteiskunnassa tietokoneaikakaudella
mitenkään suuri asia. Varmasti se on pienempi
haitta verrattuna siihen haittaan, mikä turvallisuusriski
nämä tienvarteen jätetyt kylmät
autot ovat, jotka ovat usein hankalissa paikoissa, aiheuttavat turhia
vaaratilanteita, voivat pahimmillaan johtaa jopa uusiin henkien menetyksiin.
Siihen nähden mielestäni byrokratia ja se vaiva,
mikä tämän lakialoitteen toimesta aiheutuu,
on kuitenkin pienempi kuin se, että menetetään
ihmishenkiä.
Juha Hakola /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää ensinnäkin
kannatuksesta. Ed. Salo totesi, että ongelma on valtakunnallinen,
se pitää täsmälleen paikkaansa.
Nyt kyseessä olevalla lakialoitteella todellakin pienellä muutoksella
saadaan aikaan kohtuullisen iso asia. Tänään
olen muutoinkin näistä työryhmistä ja
muista kertonut, ja tässäkin asiassa istuu romuajoneuvotyöryhmä,
mutta se on istunut kohtuullisen pitkään. Toivoisinkin,
että valiokuntakäsittelyssä tämä etenisi
sillä tavalla, että pyydettäisiin liikenneministeriöltä lausunto
asiasta. Koska päivässä keräsin
44 nimeä kaikista poliittisista ryhmittymistä tämän
aloitteen taakse, niin uskon, että kohtuullisen varmasti
myöskin liikenneministeriössä voisi olla
tähän positiivinen ajattelu, koska tämä on
todellakin pieni, ja ennen kaikkea kustannustehokas aloite.
Tuija Nurmi /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan vielä loppuun todeta, että kannatan
ed. Hakolan, puoluetoverini, hyvää lakialoitetta.
Tulen myös perehtymään tähän
romuajoneuvotyöryhmän työhön
ja pahoittelen, että minulta ei ole kysytty tai minulla
ei ole ollut mahdollisuutta allekirjoittaa lakialoitetta. Olisin
sen tehnyt, jos se olisi ollut mahdollista.
Keskustelu päättyi.