Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Sadat Euroopan sosiaalirahastohankkeet ja
aluekehityshankkeet odottavat edelleen valtiovallan, erityisesti
työ- ja elinkeinoministeriön, rahoituspäätöksiä.
Ensin luvattiin, että hankekausi avataan elokuussa 2007,
sitten joulukuulle tämä siirtyi, ja edelleenkin
päätökset puuttuvat. Jo viime syksynä olisi
voitu vähintäänkin vastaanottaa hankkeiden
hakemuksia ja ryhtyä päätösten
valmisteluun, sillä ohjelmat olivat käytännössä valmiit
ilman komission hyväksyntää, joka sekin tuli
syksyllä 2007. Viivästyttämällä hankepäätöksiä valtio
kohtelee huonosti työntekijöitään, hanketoimijoita
ja erilaisia kehittämisorganisaatioita. Menettelyllään
valtio vaikeuttaa myös yritysten kehittämistoimintaa,
onhan suurin osa tulevan kauden varoista nimenomaan ohjelmallisesti
varattu yritystoiminnan kehittämiseen.
Arvoisa ministeri, miksi hankekauden alku on viivästynyt
näin pitkälle, ja mitä hallitus aikoo tehdä,
jotta hanketyössä toimivat ja sitten niihin sitoutuneet
yritykset jatkossa voisivat luottaa ministeriön toimintaan
ja annettuihin aikatauluihin?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Vastaan tämän vuoden alusta lähtien
nyt sitten sosiaalirahastosta ja Eakr:stä ja alueohjelmista,
ja hallitus vastaa tietysti kokonaisuutena kaikista näistä,
on vastannut kaiken aikaa. On totta, että näiden
ohjelmien vahvistaminen ensinnäkin Brysselistä kesti
aika pitkään. Vasta viime syyskesällä muistini
mukaan vahvistettiin viimeiset ohjelmat ja näiden ohjelmien käytännön
hallintoon tarvittavat suomalaiset tietojärjestelmät,
ja niiden toimivuuden kanssa on ollut todellakin ongelmia ja suuria
vaikeuksia. Monessa tapauksessa hankkeet, Esr-hankkeet mutta eräissä tapauksissa
myöskin Eakr-hankkeet, ovat joutuneet odottamaan. Tärkeimmät
ja kiireellisimmät päätökset
on voitu kuitenkin tehdä. Kun on ollut akuutista asiasta
kysymys, silloin ne on tehty niin sanotusti käsipelillä.
Olkoon tästä viimeinen esimerkki vaikkapa Kuusamon
lentokentän terminaalia koskeva rakennuspäätös,
joka tehtiin siltä istuimelta noin lyhyesti sanottuna.
Mutta nyt on alettu tehdä näitä päätöksiä muutoinkin
käsipelillä siihen saakka, kunnes nämä tietojärjestelmät
saadaan toimimaan.
Lauri Kähkönen /sd:
Arvoisa puhemies! Koska uusi hankekausi ei ole käytännössä alkanut,
on merkittävä osa pätevistä hanketoimijoista
menetetty ja he ovat hakeutuneet muihin tehtäviin. Niin
lomautuspäätöksiä kuin irtisanomisiakin
on tapahtunut eri puolilla Itä-Suomea. Ministeriön
hidastelu merkitsee erityisesti sitä, että erilaisten
kehittämisorganisaatioiden osaaminen ajetaan alas ja hankekauden
taas todellisuudessa alkaessa joudutaan tilanteeseen, että on
rekrytoitava uudet ihmiset ja lähdetään
tavallaan alusta. Vaarana on mielestäni myös se,
että osa rahoista joudutaan palauttamaan Brysseliin.
Arvoisa ministeri, onko meillä tällaiseen
menettelyyn varaa? Mitä vastaatte ihmisille, jotka ovat
irtisanomisuhan alla ilman tietoa hankkeen alkamisesta, ja hankeorganisaatioille,
jotka ovat menettäneet (Puhemies: Minuutti on mennyt!) aikaisemmin
hankkeissa työskennelleet henkilöt viivästysten
takia?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! En usko, että yksikään
sellainen hanke, joka on hyvä hanke ja rahoituskelpoinen, jää saamatta
rahoitusta tämän viivästymisen vuoksi.
Tämä ohjelmakausi kestää vuoden
2012 loppuun saakka. Jos minä nyt oikein muistan, niin
siitä vielä plus kaksi vuotta on se aikajakso, johonka
mennessä voidaan tällä ohjelmakaudella
liikkeelle pannut hankkeet sitten vielä rahoittaa loppuunsa.
Mutta se on ihan totta, että on voinut olla esimerkiksi
yksittäisiä hankkeita, joissa on ajateltu, että niitten
ylösjuokseminen toteutetaan tässä nyt taakse
jääneitten ja edessä olevien muutaman kuukauden
aikaan. Voi olla, että siellä on tullut tilanteita,
joissa joidenkin ihmisten hankejohdon rahoitusta ei olekaan voitu
turvata. Niin kuin sanottu, ministeriön alaisessa hallinnossa,
ei niinkään ministeriössä, tehdään
nyt käsityönä näitä ratkaisuja.
Miapetra Kumpula-Natri /sd:
Arvoisa puhemies! Mauri Pekkarinen, sanoitte, ettei ole juurikaan
jäänyt hankkeita rahoittamatta, mutta näin ei
ole iloinen terveinen esimerkiksi metsäkeskusten yhteydessä toimineista
energianeuvojista, jotka ovat voineet nimenomaan neuvoa yrityksiä uusiutuvien
energiavarojen käytössä. Irtisanomisilla
uhattiin jo viime hallituskauden lopussa ja maa- ja metsätalousministeriölle
yritettiin antaa pontta siitä, että sieltä tulisi
rakentavia kansallisia rahoituksia nimenomaan siirtymäajaksi.
Mitä tälle tilanteelle kuuluu nyt? Siellä on
kuitenkin pitkiä työsuhteita jouduttu katkaisemaan ja
osaamista hajottamaan. Kyllä sen voi uudelleen rakentaa,
mutta se on aina kovemman työn takana, kun olisi jatkuvuutta
voitu turvata hallituksen toimin.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! En muista, että olisin sanonut, että ei
juurikaan jää käyttämättä.
Minä sanoin, että ei jää käyttämättä tätä rahaa.
Kyllä rahat tulevat käytettyä, koska
tätä ohjelmakautta on monta vuotta vielä jäljellä.
Mutta se on totta, että yksittäiset hankkeet,
joista ajateltiin, että ne lähtevät liikkeelle
esimerkiksi tämän vuoden 1. päivänä,
eivät välttämättä olekaan
lähteneet liikkeelle ja siellä on voinut tulla
tällaisia tapauksia, mitä Kumpula-Natri tässä tuo
esille, ja ne ovat tietysti valitettavia. Rahat eivät jää käyttämättä. Niille
on kysyntää ja tarvetta jatkossakin. Yksittäisiä ongelmia
on tullut vastaan, se täytyy ilman muuta myöntää.
Tuulikki Ukkola /kok:
Arvoisa puhemies! EU-rahoituksen ongelmana on se, että sitä tulee monesta
tuutista kansallisesti ja EU:n puolelta myös. Milloin voidaan
olla varmoja siitä, että on olemassa yksi järjestelmä,
yksi ministeriö, joka jakaa nämä rahat
ja jonka kautta nämä hankkeet tulevat? Alueella
ollaan aivan mahdottomassa tilanteessa, kun ei tiedä, kuka
ne rahoittaa, mistä ne rahoitetaan ja kuinka paljon tarvitaan
lisärahaa kaupungilta tai te-keskuksilta tai muilta. Tämä järjestelmä on
niin sekainen, että ellei siihen tule korjausta, niin mitään
ei saada kyllä näillä todella aikaan.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Yritin aloittaa äsken tällä,
että sanon, että kaikki EU-rahat, Esr-hankkeet,
siis Euroopan sosiaalirahaston rahoitus, ja sitten aluekehitysrahaston
rahat, tulevat nyt hoidettua uuden työ- ja elinkeinoministeriön
kautta. Molemmat rahat on keskitetty samaan paikkaan.
Sitten erikseen niihin hankkeisiin yleensä tulee aina
kansallinen vastinraha tai sitten joissakin tapauksissa kuntarahaa
tai yksityisten yritysten rahaa, mutta yksityisten yritysten ja
kuntarahan järjestelyihin valtiovalta ei voi puuttua. Mutta
tämän EU:sta tulevan ja kansallisesti hankkeisiin
käytettävän rahoituksen osalta mielestäni järjestelmä on
nyt kyllä selvä, kunhan saadaan nämä tietojärjestelmät
toimimaan niin, että ne eivät hankaloita ja hidasta
hankkeitten rahoituspäätöksiä.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Tässä tulikin esille juuri
se, että nyt on uusi ministeriö perustettu ja
juuri muun muassa sen takia, että näissä EU-asioissa
saataisiin tehokkaampi järjestelmä. Maa- ja metsätalousministeriöhän
sieltä te-keskuksista tässä suhteessa
elinkeinoasioitten hoitajana vielä puuttuu. Mutta olisin
nyt kysynyt:
Kuten täällä tuli esille, niin tässä ovat
kunnat mukana, tämä omarahoitusosuus on kauhean
tärkeä. Nyt kun tämä aluehallinto
on tässä siirtymävaiheessa, lääninhallituksia
on tarkoitus lakkauttaa ja sitten tämä aluehallinto,
maakuntahallinto, maakuntaliitot ja muut, on nyt tässä vaiheessa harkinnassa,
niin millä tavoin nyt tässä jossain määrin
hallinnollisessa sekasotkussa käytännössä onnistuu
se, että tehokkaasti pysytään käyttämään
näitä Euroopan unionin rahoja muun muassa työllisyyden
näkökulmasta?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Siihen, mitä äsken sanoin
keskushallinnon osalta, jatkoksi sopii erinomaisesti tämä ed.
Skinnarin kysymys. Nythän on tarkoitus vielä koota
kaikki alueellista elinkeinotoimintaa edistävät
viranomaiset ja myöskin alueellista infraa rahoittavat
viranomaiset yhteen tällaiseen aluehallintoyksikköön.
Kun siellä yhdessä yksikössä katsotaan
näitä hankkeita yhtä aikaa, voisin kuvitella,
että niiden käytännön toimeenpano
maakuntatasolla on entistä johdonmukaisempaa. Uskon näin.
Jäi äsken sanomatta se, että maaseudun
kehittämisrahastohan on edelleenkin maa- ja metsätalousministeriön
hallinnonalaa, mutta nämä alueelliset hankkeet
rahoitetaan, päätökset tehdään kyllä sitten
siellä te-keskustasolla nekin. Uskon siis, että tämä alkuhanke
parantaa omalta osaltaan aluetasolla tämän monimutkaisen
hallinnon selkeyttämistä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa puhemies! On todella hienoa, että näitä Manner-Suomen
rahoja ruvetaan käsipelissäkin jakamaan, että niitä saataisiin
liikkeelle.
Onko työ- ja elinkeinoministerin tiedossa se asia,
että kun on näitä kokoomahankkeita, esimerkiksi
kylähankkeita, niin näitten kautta menevät
monien pienten yritysten alkuinvestoinnit esimerkiksi halleihin
tai tämän tyyppisiin? Mitä voidaan tehdä niin,
että ei tulisi väliinputoajia? Yritystoiminnan
on tietenkin jatkuttava, ja kun markkinalähtöisyys
on, niin jos vienti vetää, kannattaa rakentaa,
vaikka ei pääsisi osalliseksikaan näihin.
Mitä tehdään, ettei tule väliinputoajia?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Kyllä nyt uuden lainsäädännön, joka
taitaa olla kyllä edellisen vaalikauden ajalta näiltä osin,
tavoite on selvä, jos tässä tarkoitettiin
sitä, että kun on maaseutuelinkeinolain mukaiset
investoinnit ja sitten yritystukilain mukaiset investoinnit, näitten
välissähän saattoi olla aiemmin tällaisia
kohtia, joista ei oikein tiedetty, kumpi rahoitti, ja sitten ei
loppujen lopuksi kumpikaan rahoittanut.
Kyllä nyt lakien sanoma on selvää,
näiden vastuualueiden pitäisi tulla yhteensovitetuiksi niin,
että siellä väliinputoamisia ei ole.
Jos niitä on, on periaatteessa rahoituskelpoinen hanke eikä kukaan
ota sitä käsittelyyn, niin kyllä sitten viime
kädessä minä ja maa- ja metsätalousministeri
vastaamme siitä, että näin ei saa tapahtua.
Jukka Gustafsson /sd:
Arvoisa puhemies! Jää kyllä semmoinen
vaikutelma, että uuden ministeriön perustamisessa
on todella hosuttu ja aiheutettu sekasotku. Sitten siinä on
myöskin tämä näkökulma,
että porvarihallitus on kaikkien niiden kimpussa, jotka
alkavat työ-sanalla. (Hälinää — Puhemies
koputtaa) Siellä on työsuojeluresurssien alas
ajaminen, työttömien yhdistysten alas ajaminen,
työllisyysperusteiset investointituet ja nyt myöskin
työntekijät. TEMin työntekijöiltä olen
kuullut sen, että he ovat joutumassa kahden hakukierroksen
kohteeksi vuosina 2009, 2010. On kysymys työvoima- ja elinkeinokeskusuudistuksesta
2008 ja sitten aluehallinnon uudistuksesta 2009.
Ajatteletteko te vielä nöyryyttää TEMin
työntekijätkin tässä nyt?
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Tiedän, että ed. Gustafsson
on aika taitava kääntelemään
ja vääntelemään asioita, mutta
aikamoinen temppu oli kuitenkin kääntää nyt
ne ongelmat, mitkä ovat vanhan Esr:n ja Eakr:n jäljiltä.
Eivät ne ole syntyneet nyt tämän uuden
TEMin perustamisen yhteydessä, vai onko teillä sellainen
käsitys? Vähän sai nyt, annoitte vähän
niin kuin kuulijoille sellaisen käsityksen, että on
niin kuin TEMin syytä se, että on syntynyt tällaisia
ongelmia. Niiden tausta on paljon kauempana. (Ed. Gustafsson: Semmoisia
pelkoja kuulee!) — Teidän täytyy tietää se,
kun noin innokkaasti puhutte siitä, että näin
on. Ovat paljon kauempana nämä ongelmat.
Mitä tulee taas, arvoisa puhemies, siihen, miten uuden
ministeriön henkilöstön rekrytointi on onnistunut,
totta kai voi jossakin yksityiskohdassa olla pulmia, mutta sanon
suoraan, että olen kyllä hämmästynyt,
miten erinomaisella tavalla se rekrytointi on onnistunut. Valituksia,
suuria riitoja tai muuta vastaavaa tällaista ei ole ollut. Kun
on kysymys satojen ja satojen ihmisten sijoittamisesta uuteen tehtävään,
niin se on aika hyvä suoritus.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Suomihan on EU:n nettomaksaja; ne ovat suomalaisten
rahoja, jotka tulevat sitten näiden hankkeiden kautta takaisin,
osa menee maakuntaliittojen kautta. Nyt kuitenkin käytettävissä olevat
tiedot osoittavat, että joissakin maakunnissa ei ole kuitenkaan
niitä rahoja käytetty siellä, missä aikomus
on ollut ja mitä päätökset edellyttäisivät.
Arvoisa ministeri, onko tässä mitään
sellaista valvontamekanismia, vaikkakaan maakuntaliitot eivät
kuulu TEMin alaisuuteen, jolla voitaisiin kontrolloida tätä toimintaa,
vai onko tässä mahdollisesti kuntaministerillä kommentti?
Ed. Anni Sinnemäki merkittiin
läsnä olevaksi.
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Arvoisa puhemies! Minulla ei ole kyllä tietoja tällaisista
väärinkäytöksistä tai
sitten väärään kohteeseen menemisestä.
Eivät maakuntaliitot päätä kuin
pienestä osasta niitä rahoja. Maakunnan liitot
päättävät niitten ohjelmien
keskeisistä sisällöistä toimintalinjoittain,
mihinkä rahaa aiotaan noin karkeana pottina laittaa, ja
sen jälkeen, asian oltua myrissä ne viranomaiset,
joille kuuluu tämä päätösvalta
ja oikeus, tekevät päätöksiä, joista
keskeisiä viranomaisia ovat minun hallinnonalani toimijat
ja maa- ja metsätaloushallinnonalan toimijat jnp. Näin
tämä menee. Tässä on tarpeetonta
maakuntien liittoja osoitella. Tähän liittyy tarkka
valvonta. Tämä valvontajärjestelmä on
uudistettu. Siinä oli joskus aikaisemmin vuosia sitten
pieniä ongelmia. Niitä on meillä, niitä on
muualla. Meillä on radikaalisti vähemmän
näitä ongelmia kuin monissa muissa maissa.
Mutta kysyjä on siinä ihan oikeassa, että kyllä tämä Bryssel-byrokratia,
EU-byrokratia nimenomaan näissä asioissa on kova
juttu ja meillä pitää olla omat paperit
kunnossa, että niistä selviydytään
mahdollisimman liukkaasti. Mielestäni ne nyt ovat jo tällä hetkellä hyvässä kunnossa,
ja näiden tietojärjestelmäongelmien jälkeen
uskon, että kaikin osin järjestelmä toimii
aika hyvin.