Claes Andersson /vas:
Arvoisa puhemies! Kysymys on pääministeri
Matti Vanhaselle.
Pääministeri Matti Vanhanen arvostelee viime
perjantain Helsingin Sanomien mukaan viestimiä siitä,
että ne osoittavat joidenkin ihmisryhmien voivan huonosti
eivätkä kerro, miten hyvin suurella enemmistöllä menee.
Juuri näin. Meillä on Suomessa nyt vallalla niin
sanottu tyytyväisen enemmistön kulttuuri tai valta,
varallisuuserot ihmisten välillä ovat jatkuvasti
syventyneet, köyhien talouksien määrä oli
20 vuotta sitten 2—3 prosenttia, tänään
noin 10 prosenttia. Viime kuukausina mediat ovat kyllä olleet
pullollaan varsin hyvätuloisten ihmisten ongelmia. Ihmisten
todellisista ongelmista ei ole puhuttu paljon mitään.
Miten, pääministeri, tällaista köyhien
ja vähävaraisten vähättelyä sisältävää lausumaa
kommentoitte?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kannattaa lukea se koko parinkymmenen liuskan
puhe, koska heti muistaakseni kahden lauseen päästä,
kun olin analysoinut tätä, totesin aivan erikseen,
että tällä en vähättele
köyhyyden ja vähätuloisuuden asemaa yhteiskunnassa,
vaan se puhe oli kokonaisarvio taloutemme tilanteesta, mitä tehdään.
Muotoilu saattoi tämän yhden lauseen osalta olla
epäonnistunut, koska toiset ovat kommentoineet sitä tämmöiseksi
vallantäyteydeksi, toiset köyhien vähättelyksi.
Halusin sillä puheella kiinnittää huomiota siihen,
että tästä yleisestä mielikuvasta
huolimatta meillä reaalitulot kasvavat tänä vuonna
ihmisillä selvästi, aivan normaaleilla perheillä.
Kaikista maksukorotuksista, veromuutoksista johtuen meillä reaalitulot
kasvavat selvästi. Tällä on vaikutusta
myös kotimarkkinakysyntään. En halunnut
tällä puheenvuorollani todellakaan vähätellä heikko-osaisuuden
merkitystä. Miksi olisin sen tehnyt, kun johdan hallitusta,
joka on pystynyt harjoittamaan paljon sosiaalisempaa politiikkaa
kuin mihin meillä on ollut vuosikausiin mahdollisuuksia?
(Naurua)
Claes Andersson /vas:
Arvoisa puhemies! Kansanvaltaisen kehityksen edellytyksenä on
vapaa ja monipuolinen yhteiskunnallinen keskustelu. Hallituksen
viimeaikaiset toimet ovat omiaan edelleen syventämään
kansan kahtiajakoa: veroratkaisut, varallisuusveron poistaminen,
perintöveron uudistaminen, korotetut maksut terveydenhoidossa
ja päivähoidossa. Ja tätä listaa
voitaisiin jatkaa loputtomiin.
Herra pääministeri, onko teidän tavoitteenanne
edelleen syventää juopaa varakkaiden, hyvin pärjäävän
enemmistön, ja yhä huonommin pärjäävän
vähemmistön välillä? Toivon
selkeätä vastausta.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä viime kaudella tehtiin varallisuusveromuutos
hyvin perustein, ja se tuottaa, uskon, tälle kansantaloudelle
hyvää tulosta. Tällä kaudella
on jo tehty perintöverotuksen uudistus, leskien ja alaikäisten
lasten kohdalla korotettiin huojennusta erittäin paljon,
tätä yhteiskunnallista epäkohtaa poistettiin.
Sosiaalisia tulonsiirtoja voidaan verrata siihen vaiheeseen, jolloin
ed. Claes Anderssonin puolue oli hallituksessa. Nyt on tehty kansaneläkkeisiin
tuntuva korotus, opintotukeen tehtiin 15 prosentin korotus 10 vuoden nollakauden
jälkeen. Tämä hallitus tosiasiassa harjoittaa
sosiaalisempaa politiikkaa kuin vuosikausiin on ollut mahdollista,
ja siihen on meillä myös halua.
Liisa Jaakonsaari /sd:
Arvoisa puhemies! On erittäin epäreilua verrata
nykyistä hallitusta siihen hallitukseen, jossa ed. Claes
Andersson oli mukana. Silloin oli Euroopan taloushistorian syvin
lama ja porvarihallituksen jälkeen oli pakko velan kierre
pysäyttää.
Mutta ylimielisyyden virus teihin on ainakin iskenyt ja koko
hallitukseen, sen kyllä viimeaikaisesta käyttäytymisestä on
voinut päätellä.
Tulevaisuusvaliokunta vieraili eilen Stakesissa, ja siellä todettiin,
että kotien lähtökohtaerot ovat kasvaneet
niin huikeasti, että tänä päivänä meidän
mainio peruskoulumme ei enää pysty sitä tasoittamaan.
Arvoisa puhemies, jotta me estäisimme uuden köyhyyden
syntymisen, uuden syrjäytymisen, silloin peruskoulun jälkeinen
aika on ydinkysymys.
Kysyisinkin hallitukselta: Mitä te aiotte oikeasti
tehdä, jotta koulupudokkaitten määrän kasvu
estettäisiin? Tänään Oulun lääninhallitus esitti,
että oppivelvollisuusikäraja pitäisi
nostaa (Puhemies koputtaa) 18 vuoteen, jotta tämä ongelma
voitaisiin korjata.
Opetusministeri Sari Sarkomaa
Arvoisa puhemies! Aivan erinomainen kysymys. Sinivihreän
hallituksen keskeinen painopiste on kehittää perusopetusta.
Me teimme päätöksen siitä, että ne
voimavarat, jotka vapautuvat, kun ikäluokat pienenevät,
suunnataan juuri perusopetuksen kehittämiseen, niin että jokainen,
joka pääsee peruskoulusta, omaa sellaiset valmiudet,
jotta voi jatkaa toisen asteen koulutuksessa. Me olemme lisänneet
toisen asteen koulutuksen aloituspaikkoja ammatillisessa koulutuksessa,
olemme suunnanneet voimavaroja myöskin oppilaanohjaukseen.
Kaiken kaikkiaan hallitus teki ison voimavarasatsauksen syrjäytymisen
ehkäisyyn, jossa on esimerkiksi etsivää nuorisotyötä,
ja ammattistarttiin panostettiin ja myöskin joustavaan
perusopetukseen. Erittäin laaja toimenpidepaketti tuli
jo ensimmäisessä budjetissa, eli todella työtä tehdään
sen eteen, että jokainen nuori saisi hyvän koulutuksen
ja pääsisi sille uralle ja alalle työelämässä,
mille haluaa.
Esko-Juhani Tennilä /vas:
Herra puhemies! Tämän Stakesin raportin mukaan
eriarvoisuus Suomessa kasvaa nyt jyrkästi ja on palattu
1970-luvun alun tilanteeseen tässä suhteessa eriarvoisuuden
osalta. Ettekö te näe, mihin tämmöinen eriarvoisuus
johtaa? Minä pelkään, että jos
te olisitte lääkäri, te noilla opeilla
toteaisitte jollekin potilaalle, että hyvinhän
teillä muuten menee mutta tuo nilkka on poikki, jatkakaa
vaan taivaltamista ontuen. Ettekö te ymmärrä sitä,
että jos yhteiskunnassa on tämmöistä eriarvoisuutta,
se johtaa koko yhteiskunnan sairastumiseen ajan myötä?
Tämä on se kysymys. Sen takia politiikan ja median
pitää kiinnittää huomiota siihen, mikä yhteiskunnan
kokonaisetua uhkaa, ja se on tämä eriarvoisuus,
ja tätä te ette minun mielestäni oikein
ymmärrä.
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Stakesin tutkimuksen luvut päättyvät vuoteen
2006. Siitä puuttuvat vielä kaikki ne sosiaaliset
tulonsiirtovaikutukset, jotka on tehty nyt tämän
hallituksen aikana. Se vertailee vuosien 1996 ja 2006 välillä tapahtunutta
kehitystä. Sieltä käy hyvin muun muassa
ilmi se, että kun on systemaattisesti mitattu muutaman
vuoden välein sitä, minkälaisia maksuvaikeuksia
esimerkiksi kansalaiset kokevat, niin kymmenessä vuodessa
tämä yhteiskunta on kehittynyt niin hyvin, että jos
kymmenen vuotta sitten näitä vaikeuksia, joko
erittäin suuria vaikeuksia tai vaikeuksia, koki joka viides
suomalainen kotitalous, tällä hetkellä enää 9
prosenttia. Eli tämä suunta on aivan oikea. Tuloerot
tässä suhteessa ovat helpottaneet. Ihmisten reaalitulot
ja pärjääminen on parantunut talouskasvun,
työllisyyden kasvun vaikutuksesta, ja tämä on
todellista kehitystä. Kun ihmiset kokevat sen omassa taloudessaan,
se auttaa meitä kotimarkkinoiden ylläpitämisessä myös
niitten kansainvälisten riskien oloissa, jotka edessä ovat.
Meillä on ryhmiä, joilla on toimeentulovaikeuksia.
Siksi hallitus on kohdistanut tulonsiirtonsa (Puhemies koputtaa)
näihin ryhmiin ja olemme valmistelemassa sosiaaliturvauudistusta,
joka tulee tähän puuttumaan. Meillä on
nyt myös taloudellisia mahdollisuuksia viime vuosia enemmän
harjoittaa sosiaalisempaa politiikkaa.
Ed. Hanna-Leena Hemming merkittiin läsnä olevaksi.
Bjarne Kallis /kd:
Arvoisa herra puhemies! Pääministerin vastauksista
voi kyllä vetää sellaisen johtopäätöksen,
että media ei ole ymmärtänyt hänen
viestiään väärin. Kyllä te
vähättelette sitä, mitä tilastot
osoittavat.
Uskotteko te siihen tilastoon, joka osoittaa, että suhteellinen
köyhyys on lisääntynyt? Minä en
kiellä, etteivätkö lähes kaikkien
tulot ja reaalitulot olisi lisääntyneet, mutta
suhteellinen köyhyys on lisääntynyt.
Minä en ymmärrä, että hallitus
voi olla tyytyväinen sivistysmaassa, jos suhteellinen köyhyys
lisääntyy. Te viittaatte siihen, että ne
päätökset, mitkä hallitus on
tehnyt, eivät vielä näy tilastoissa.
Mitä, jos vuoden kuluttua kehitys on samanlainen, mitä te
silloin teette?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tunnustan täysin nämä suhteelliseen köyhyyteen
liittyvät tilastot. Ei ole pienintäkään epäselvyyttä.
Nehän lasketaan niin, että katsotaan köyhäksi,
jos on alle 60 prosentin tason mediaanitulosta. Mutta silloin, kun
näin sanotaan, pitää myös tunnustaa
se, että mediaanitulo on saatu kasvamaan viime vuosina
tuntuvasti. Siinä työllisyyden paraneminen, talouskasvun
kehitys ovat auttaneet. Eli suhteellinen köyhyys ei kerro absoluuttisesta
köyhyydestä. Ihmisten toimeentulo ja hyvinvointi
ovat parantuneet viime vuosina. Kun nämä vuoden
2008 kansaneläkkeiden korotukset, opintotuen korotukset
näkyvät täysimääräisesti
näissä tilastoissa, niin olen täysin varma,
että kun päästään vuoteen
2009, niin se näkyy myös näissä Stakesin
tutkimuksissa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Herra pääministeri,
te olette ollut rehellinen, tämähän on
kepun politiikkaa. Kepun aluepolitiikka näkyy Kemijärvellä,
siinä on jätetty oman onnensa nojaan syrjäseutualueet.
Vanhojen puolueiden politiikka veroissa näkyy varallisuusverossa.
Kokoomus hurrasi ja aplodeerasi, kun kepu ja demarit poistivat varallisuusveron.
Näin on käynyt. Mutta suuri ongelma, joka yhteiskuntaa
kohtaa, on nuorten miesten syrjäytyminen, se on suurin.
Se tulee maksamaan paitsi inhimillistä kärsimystä myös
miljoona euroa jokaista syrjäytynyttä nuorta miestä kohden.
Mitä te tälle kaikista suurimmalle köyhyys-
ja syrjäytymisongelmalle olette tekemässä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Työttömyys ja pitkäaikaistyöttömyys ovat
suurimmat syrjäytymiseen liittyvät riskit. Tämä lähtee
liikkeelle tästä ed. Jaakonsaaren mainitsemista
koulupudokkaista. Niihin liittyen, kuten Sarkomaa vastasi, hallitus
toimii niin kuin toimi edellinen hallituskin. Eli työllisyyden
parantaminen on varmin tapa näitä riskejä pienentää.
Tässä viime vuosien kehitys on ollut myönteinen.
Työllisyys paranee, ja toivottavasti kotimarkkinat vetävät
myös mahdollisten kansainvälisten vaikeuksien
ylitse meidät. Siihen meillä on mahdollisuudet
olemassa. Hallituksella on mahdollisuus jonkin verran elvyttää kotimarkkinoita,
jos tarvetta siihen tulee. Tällä hetkellä vielä onneksi
tätä tarvetta ei ole.
Kemijärven osalla minusta on kaikki mahdollisuudet
siihen, että tämän vuoden aikana merkittävä osa,
elleivät kaikki, näistä Kemijärvellä työttömäksi
jääneistä, voisi löytää uuden
työn tai eläkeratkaisun ja yksilötasolla
saataisiin myönteiset tulokset. Tämän
puolesta pitää kaikkien viranomaisten ja yhteistyökumppaneiden
aktiivisesti toimia niin Kemijärvellä kuin muillakin
rakennemuutospaikkakunnilla.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Epäilen, että keskustan
oppi-isä Santeri Alkio ei uskoisi, että on mahdollista,
että keskustalainen pääministeri sanoo,
että yhteiskunnan epäkohdista kirjoitetaan liikaa.
Siinä on kyllä tapahtunut joku aivan hämmästyttävä kehitys.
Täytyy sanoa, että onneksi tällaisia
puheenvuoroja ei sentään ollut edellisessä hallituksessa.
Kun lapsiperheet tänä vuonna kohtaavat 1 500
euron menetykset lisämaksuina ja hintojen nousuina Osuuspankki—Pohjola-pankin
tutkimuksen tuloksena, niin jokainen ymmärtää,
että noiden keskivertolukujen taakse, mitä te
esittelitte, tulee kätkeytymään aivan
toinen todellisuus. Tänään te olette
kuulemma tehnyt päätöksiä perintöverotuksen
osalta, että perintöverotus puolestaan käytännössä lopetetaan
kokonaan suurten yritysvarallisuuksien, maatilojen osalta, (Puhemies
koputtaa) samaten metsänomistajille tulee lisää verohelpotuksia.
Onko tämä tämän päivän
alkiolaisuutta, pääministeri Vanhanen?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kannattaa lukea se koko puhe kokonaan. Kuten
sanoin, tässä yksittäisessä lauseessa saattoi
olla muotoiluvaikeuksia, koska se on tulkittu näin ristiriitaisella
tavalla. Tämän osalta vastaan siitä muotoilusta,
mutta politiikan sisällön minä olen kertonut
tässä.
Tämä Osuuspankkikeskuksen tutkimus kertoo
näistä maksujen ja muiden verojen vaikutuksista,
mutta sama tutkimus kertoo siitä, että näiden
keskivertolapsiperheiden reaalitulot kasvavat 2 prosentilla tänä vuonna.
Eli yhteiskunnassa on erilaisia tuloja, erilaisia maksuja, erilaisia
hintojen nousuja, mutta yhteisvaikutus on se, että ihmisten
reaalitulot kasvavat selvästi ja se antaa valoisan näkymän
myös tämän vuoden kansantalouden kehitykselle.
Kotimarkkinat voivat elää luottavaisina siinä,
että meillä on selvää kasvua tapahtumassa,
kysyntää on olemassa ja se jakautuu laajalle tässä yhteiskunnassa.
Ben Zyskowicz /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ed. Jaakonsaari sanoi, että ei
voi verrata 10 vuoden takaiseen aikaan — ja siitä olen
samaa mieltä — mutta edelliseen hallitukseen voi
verrata. Ja paras asiantuntija vertaamaan on molempien hallitusten
pääministeri eli Matti Vanhanen, ja jos hän
sanoo, että tämä hallitus tekee sosiaalisempaa
politiikkaa kuin edellinen Vanhasen hallitus, niin kyllä sitä on
uskominen. (Välihuutoja) Kun pienimmät eläkkeet
nousevat noin kolmella neljäsosalla eläkeläisistä tämän
vuoden alusta 50 eurolla ja kun pienimmät vanhempainrahat
nousevat ensi vuoden alusta noin 140 eurolla, niin kysyn pääministeriltä tai
muilta ministereiltä:
Milloin vastaavat tulonsiirtojen korotukset yhdellä kertaa
on tässä talossa nähty?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Minusta nämä voidaan aika
tarkkaan vaikka tilasto tilastolta verrata, minkälaisia
muutoksia on tehty tulonsiirtoihin, verotukseen, miten ne kohtelevat
eri kansalaisryhmiä. Tämä hallitus myös
seuraa erittäin tarkasti huono-osaisuuden, syrjäytymisen
kehitystä. Tässäkin suhteessa on ratkaisu
tehty, esimerkiksi tämä alimpien äitiyspäivärahojen
korottaminen, niin kuin ed. Zyskowicz kysymyksessään
sanoi, noin 140 eurolla kuukaudessa. En usko, että historiasta
löytyy vastaavantasoista tulonsiirtojen korottamista. Se
kohdistuu, voisi sanoa, mustimpaan epäkohtaan meidän
tulonsiirtojärjestelmässämme, niihin,
jotka kaikkein alinta päivärahaa saavat. Ei se
silloinkaan vielä nouse kuin vasta peruspäivärahan
tasolle, mutta on selvä yhden epäkohdan korjaus,
ja siihen meillä on nyt mahdollisuus.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Jos emme puhu siitä, mitä pääministeri
puhui viime viikolla, vaan siitä, mitä sanoitte
ihan äsken. Teidän mielestänne Suomessa
ei riittävän hyvin tiedetä, miten hyvin
meillä menee. Minä taas väitän,
että se tiedetään, mutta se on aivan
liian hämärässä, että on
olemassa paljon eriarvoisuutta. Otetaan esimerkiksi lapsiköyhyyden
kasvu. Sehän on kaikkein huolestuttavinta. Lapsiperheiden
osalta vaikkapa päivähoitomaksujen merkitys on
valtavan iso, ja tällä hetkellä teillä on suunnitelmissa
korottaa päivähoitomaksuja. Sitten on vielä nämä maksut
indeksiin, että ne varmasti jatkossakin nousevat.
Pidättekö ongelmana sitä, että aivan
normaalituloinen lapsiperhe joutuu maksamaan samansuuruista päivähoitomaksua
kuin siellä aitiossa istuvat ministerit? Toiseksi puhuitte
näistä lapsilisien korotuksista. Pienimmillä tuloilla
elävät ne lapsiperheet, jotka saavat kunnallista
(Puhemies: Minuutti on mennyt!) toimeentulotukea. Heille ei tule
lapsilisän korotusta. Milloin tähän aiotte puuttua?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Hallitus ohjelmassaan on päättänyt,
että tämän vaalikauden lapsilisäkorotukset
tullaan kohdistamaan yksinhuoltajille ja monilapsisille perheille,
kolme lasta tai enemmän. Tämäkin perustuu
täysin näihin tutkimuksiin, Stakesin tutkimuksista
alkaen, missä perheissä, talouksissa tämä lapsiköyhyysriski
on suurin, ja silloin kohdistetaan heihin. Ja se kritiikki, mikä on
tullut oppositiosta, oliko se, että 80 prosenttia perheistä jää näiden
korotusten ulkopuolelle, se pitää paikkansa, koska
halutaan kohdistaa korotukset niille perheille, joilla köyhyysriski
on kaikkein suurin. Minusta tämäkin tässä on
sosiaalista. Pitää uskaltaa tehdä valintoja
käytettävissä olevien resurssien pohjalta.
Näiden päivähoitomaksujen osalta
varmaan ministeri Risikko voi jatkaa.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! On aivan totta, että meillä joillakin
nousevat päivähoitomaksut, mutta meillä on
myös sellaisia perheitä, joilla tämän
päätöksen jälkeen laskevat päivähoitomaksut.
Meillä myöskin säilyy nollamaksuluokka.
Elikkä juuri nämä kaikkein vähävaraisimmat
säilyvät tällä hetkellä ja
tulevaisuudessa myöskin nollamaksuluokassa. Ja sitten minä haluan
nyt korostaa sitä, että kaikilla eivät
nouse päivähoitomaksut. Päinvastoin,
voivat jopa laskea.
Antti Kaikkonen /kesk:
Arvoisa puhemies! En usko, että pääministeri
haluaa unohtaa köyhimpien asemaa yhteiskunnassa. Sekin
on aivan hyvä, että hän tai me muutkin
silloin tällöin toteamme sen, että talous
ja työllisyys on kasvanut aivan erinomaista vauhtia sekä viime
hallituskaudella että edelleen tämän
hallituksen aikana. Eikä se ole mikään
itsestäänselvyys politiikassa. Tämän
talon ratkaisuilla on tietty vaikutus siihen, että tämä myönteinen
kehitys on tässä jatkunut. Kuitenkin uskon, että koko
sali kantaa huolta köyhimmistä. Tämä perusturvauudistus
nyt antaa tilaisuuden puuttua siihen, mikä on kaikista
heikoimmassa asemassa olevien asema.
Arvoisa puhemies! Haluaisin kysyä nyt sitä, kuinka
pitkälle tässä perusturvauudistuksessa voidaan
edetä tämän hallituksen aikana. Voidaanko
kaikista heikoimmassa asemassa olevien ihmisten asemaa parantaa?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Tämä uudistus on valmisteilla.
Ensimmäiset ratkaisut pitää tehdä tämän
hallituksen aikana. Mutta se suunnitelma pidemmälle, sehän on
Sata-komitea, eli se viittaa vuoteen 2017 — Suomen itsenäisyyden
satavuotisjuhlavuoteen. Tämä tehdään
asteittain, se pitää suunnitella. Toivottavasti
sille saadaan niin laaja poliittinen tuki, että se pystytään
tämän ajan kuluessa resurssien kasvaessa toteuttamaan
täysin. Mutta ministeri Hyssälä vastaa
valmisteluista ja on parempi, että hän kuvaa tarkemmin.
Sosiaali- ja terveysministeri Liisa Hyssälä
Arvoisa puhemies! Todellakin valmistelu on menossa, jaostot
tekevät omaa työtään, komitea omaansa.
Ensimmäiset tällaisia väliinputoamistilanteita
koskevat ehdotukset ovat eduskunnassa ensi syksynä, mutta
suuret linjat sitten — sanoisin, että vuoden päästä ollaan
viisaampia. Sinnehän on sisään kirjoitettu
tämä perusturvan vahvistaminen, köyhyyden
vähentäminen. Sikäli täällä on
ihan hyvä keskustella tästä asiasta.
Se on Sata-komiteassa hyvin keskeisesti esillä. Mutta toiselta
puolelta on myöskin kannustavuus, että päästään
työhön, saadaan työtuloja, poistetaan
niitä esteitä, jotka lyhytaikaisen työn
vastaanottamisessa on, pienten työtulojen ja sosiaaliturvan
parempi yhdistäminen, miten me voisimme sen tehdä,
että nämä järjestelmät
paremmin toistensa kanssa keskustelisivat, että kaikilla
olisi mahdollisuus saada ansioilla myöskin lisää työtuloja
ja niillä, joilla ei ole, niin se sosiaaliturva tulisi
sinne vastaan. Nämä ovat suuria haasteita. Nämä vaativat
myös ... (Puhemies: Minuutti on mennyt!)
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tämä on todella tärkeä keskustelu,
ja tällä on kauaskantoisia vaikutuksia, niin kuin
tässä sanottiin. Mutta tämän
hallituksen työtyyliä kyllä kuvaa se, että se
haluaa lopettaa keskustelun yhteiskunnan vähäosaisten
ongelmista. Se haluaa, että keskeneräisistä asioista
ei saa käydä julkista keskustelua, ennen kuin
päätös on valmis. Ja sitten tässä sosiaaliturvauudistuksessa
ei oteta oppositiota mukaan, vaikka pääministeri
juuri äsken todisti, että vaikutukset ovat kauaskantoisia
pitkälle ensi vuosikymmenen loppuun. Hän toivoo
täällä tukea tälle uudistukselle,
josta me emme tiedä yhtään mitään.
Ministeri Hyssälä kertoi, että syy
on se — lehtihaastattelussa — että oppositiolla
on väärät mielipiteet. (Naurua) Oletteko
te, pääministeri, valmis tällaiseen politiikan
tekoon, että jos on väärät mielipiteet,
niin sitten ei valmisteluun pääse mukaan?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Kyllä parlamentaarisessa järjestelmässä hallitus
on toimeenpanevana elimenä, se valmistelee. Sen piirissä tapahtuu
valmistelu kaikissa normaaleissa asioissa, niin kuin tässäkin. Äsken sanoin,
että täällä tarvitaan riittävän
laaja poliittinen tuki, siis budjettivaltaa käyttää enemmistö, yksinkertainen
enemmistö, eduskunnassa. Pitää olla sellainen
poliittinen tuki, jolla on sitoumus jatkaa tätä uudistusta
sillä toteutusjaksolla, joka on. Hallitus tekee yhden johdonmukaisen
kokonaisesityksen, jossa yhdistyvät kannustavuuden lisääminen
ja perusturvan parantaminen. Tälle politiikalle haetaan
riittävä tuki, että se saadaan vietyä myös
jatkoon, ja aina kukin hallitus tietysti tämän
valmistelun tekee. Sitten on yhteiskunnallisia, tämmöisiä kansallisia
kysymyksiä, niin kuin esimerkiksi ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan
liittyvät aiheet, joissa meillä on perinne siitä,
että haetaan jo valmisteluvaiheessa laajempi hallitus—oppositio-rintaman
ylittävä valmistelu, mutta jopa tämän
puolustusselonteon osalla se varsinainen virallinen valmistelu tapahtuu
hallituksen piirissä, mutta seurantaryhmässä on
mukana oppositio.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ne ihmiset, jotka ovat kaikkein köyhimpiä ja
joiden elämä on riippuvainen sosiaalisista tulonsiirroista,
ovat myös keskimääräistä riippuvaisempia
poliittisista päätöksistä, joten
silloin on luonnollista, että politiikassa ehkä hieman
suurempi huomio keskittyy nimenomaan näihin ihmisiin kuin
niihin keskimääräisiin ihmisiin.
Suomessa lapsiperheiden köyhyys joinain vuosina 2000-luvun
alkupuolella ylitti väestön keskimääräisen
köyhyysasteen. Tämä on ollut tilanne, joka
olisi vielä 90-luvun Suomessa ollut mahdoton kuvitella.
Hallituksen tavoitteena on se, että lapsiperheiden köyhyysaste
laskee alle 10 prosentin, ja siinä vaiheessa, kun tilastoja
tämän hallituksen tekemisistä on olemassa,
(Puhemies koputtaa: Kysymys!) on myös syytä palata
kysymykseen: Olivatko meidän tulonsiirtomme riittäviä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Aina tietysti kysymys tulonsiirtojen riittävyydestä on
aivan oikea kysymys. Jokaisessa hallitusohjelmassa jaetaan se kehyskauden
kasvu tai sitten supistusten taakka eri ryhmien välillä,
ja tämä hallitus on varannut tulonsiirtoihin, eläkkeisiin,
opintotukeen, lapsilisään, kotihoidon tukeen,
alimpiin sairauspäivärahoihin jne. tietyn summan
resursseja, ja se on tälle hallituskaudelle arvioitu, ja
hallitus puolustaa sitä. Ja sitä on helppo puolustaa,
koska ne korotukset, kun niitä vertailee moniin muihin
hallituskausiin, osoittavat selvästi sosiaalisempaa politiikkaa kuin
mitä pitkään aikaan on pystytty tekemään.
Erkki Tuomioja /sd:
Herra puhemies! Suurelle valiokunnalle kerrottiin eilen, että hallitus yhtyy
EU:n valtiovarainministereiden sosiaalipoliittisiin näkemyksiin,
joissa muun muassa sanotaan, että tulonjaon tasaamista
enemmän tulisi kiinnittää huomiota tasapuolisien
mahdollisuuksien luomiseen ja sosiaalimenot tulisi suunnata kaikkein
köyhimmille, kuitenkin huomioiden kannustimet työnteolle.
Nyt kysyn:
Tarkoittaako tämä sitä, että teidän
hallituksenne pyrkii tuloerojen suurentamiseen vai ainoastaan hyväksyy
sen, että näin tapahtuu? Ja toiseksi: Voitteko
kertoa, missä on sellainen sosiaalipolitiikka, joka on
vain ja ensisijassa köyhyyspolitiikkaa eikä samanaikaisesti
tuota eniten köyhyysrajan alle jääviä ihmisiä?
Pääministeri Matti Vanhanen
Arvoisa puhemies! Emme todellakaan aja tulonsiirtojen kasvattamista.
(Hälinää, naurua) — Anteeksi, emme
todellakaan aja tuloerojen kasvattamista (Ed. Gustafsson: Freudilainen
lipsahdus!) — mutta siinä samassa kannanotossa
oli tulonsiirto kohdistettava — lisäykset — kaikkein
köyhimmille, ja sen mukaan toimimme. Tässä hyvä esimerkki
minusta on lapsilisät. Edellinen lapsilisän korotus
kohdistettiin tasaisena mattona kaikille perheille, sille oli omat
hyvät perustelunsa. Tämän kauden lapsilisät
tullaan kohdistamaan niille perheille, jotka tutkimusten mukaan
ovat suurimmassa köyhyysriskissä.