18) Hallituksen esitys lakisääteistä eläkevakuutustoimintaa
harjoittavien eläkelaitosten vanhuuseläkkeiden
rahastointia ja toimintapääomaa koskevien säännösten
väliaikaisesta muuttamisesta annetun lain 8 §:n muuttamisesta
Jyrki Yrttiaho /vas:
Arvoisa herra puhemies! Olemme jatkamassa nyt latua, joka avattiin
syksyllä 2008. Säätämällä poikkeuslain eduskunta
pelasti yksityisten eläkeyhtiöiden vakavaraisuuden
sallimalla keinottelusijoitusten heikentämien taseiden
kirjanpidolliset korjaukset. Nyt tämän lain voimassaoloa
halutaan jatkaa vuosiin 2011 ja 2012. Käytännössä yhtiöt
saavat siirtää yli miljardin vanhuuseläkerahastojen
varoja omiin toimintapääomiinsa.
Olisin odottanut, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
olisi asettanut mietinnössään ehtoja
lain voimassaolon jatkamiselle ja kirjannut myös näitä tiukkoja
ehtoja itse lakiin. Mutta lain voimassaoloa esitetään
jatkettavaksi ilman ehtoja. Annetaan siis lisää vapauksia
käyttää sijoitusvaltaa työntekijöiden
eläkerahoihin ja myös osakkeiden omistukseen perustuvaa
omistajavaltaa.
Hämmästelen, että ammattiyhdistysliike,
sen huippujohto, on tässä mukana. Menettelyä ja poikkeuslain
jatkamista on arvostellut muun muassa sosiaali- ja terveysministeriön
vakuutusosaston vuodenvaihteessa eläkkeelle siirtynyt ylijohtaja
Pukkila. Hän asetti poikkeuslain jatkamiselle kaksi ehtoa:
asiakashyvitystä ei tulisi maksaa niin kauan kuin poikkeuslaki
on voimassa ja hyvityksiä ei myöskään
tulisi maksaa ennen kuin vanhuuseläkerahastoihin on palautettu
se runsas miljardi, joka poikkeuslailla rahastoista otettiin eläkelaitosten
vakavaraisuuden pönkittämiseksi.
Herra puhemies! Tämän päivän
Helsingin Sanomat toi minusta varsin konkreettisesti esille ne riskit,
jotka sisältyvät myös varmoina kohteina pidettyihin
valtioiden velkakirjoihin. Suomalaista eläkerahaa on sijoitettu
yli 4 miljardia talouskriisissä tarpovien valtioiden velkakirjoihin: Kreikkaan,
Italiaan, Espanjaan jne. Kuntien eläkevakuutus Keva kertoo
omistavansa noin 500 miljoonalla eurolla sekä Kreikan valtion
että Italian valtion joukkovelkakirjalainoja.
Vielä paljon mittavammat ovat osakesijoitusten riskit.
Kansainvälisten rahastosijoitusten riskit kasvavat ja voivat
uhata koko eläkejärjestelmäämme.
Kaikista eläkemiljardeista runsas kolmannes on osakeriskeissä.
Niistä on sijoitettu lähes kaksi kolmasosaa ulkomaille.
Finanssikriisi on muuttanut tilannetta aivan radikaalisti. Riskit ovat
arvioitua suuremmat. Sijoitustuotot tulevat alenemaan. Tämä näkyy
myös suomalaisyhtiöiden sijoitusten tuotoissa
5—10 vuoden tarkasteluvälillä. Näköpiirissä on
aika, jolloin maailman eläkerahastoista virtaa varoja ulos
enemmän kuin maksuina tulee sisään. Siinä vaiheessa
eläkerahastojen on ryhdyttävä realisoimaan
sijoituksiaan, ja tämä ei ainakaan lisää rahastojen
sijoitustuotto-odotuksia. Siksi on varsin löysää vannoa riskisijoitusten
mahdollisiin tuottoihin.
Herra puhemies! On selvää, että poikkeuslain jatkaminen
ilman tiukkoja ehtoja merkitsee vihreää valoa
toimia niin kuin tähänkin saakka on toimittu:
siirtää eläkevaroja taseiden pönkittämiseen
ja jakaa samaan aikaan mittavia asiakashyvityksiä suuryrityksille.
Tämä jos mikä lisää eläkemaksujen
korotuspaineita ja tarpeita leikata tulevaisuuden eläketurvaa.
Turhaa ei eläkepoliittisessa keskustelussa ole jatkuvasti
tukku samaan maaliin tähtääviä kestohankkeita:
eläköitymis-ikää pakotetaan
ylös, työkyvyttömyyseläkkeelle pääsyä vaikeutetaan
ja indeksin korjaamisesta ei ole todellakaan puhuttu vaalilupausten
jälkeen.
Arvoisa herra puhemies! Vastustan lain hyväksymistä ilman
selviä eläkeyhtiöitä velvoittavia
ehtoja, eläkeyhtiöiden sijoitustoiminnan suurempaa
läpinäkyvyyttä ja tehokkaampaa yhteiskunnallista
valvontaa. Työeläkeyhtiöiden vakavaraisuutta
turvaava poikkeuslaki kannustaa riskisijoituksiin. Siksi poikkeuslain
jatkaminen ilman ehtoja on vastuutonta. Siksi ehdotan lakiesityksen
hylkäämistä.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Edustan tässä keskustelussa
sitä kantaa, että jos riskit edes osaksi sosialisoidaan,
niin silloin valtion kantaman riskin vastineeksi pitää tulla
osakkeita ja määräysvaltaa. Aivan kuin
ed. Yrttiaho, allekirjoittanut ja ainoastaan kolme muuta vaativat
silloin, kun islantilaisen Kaup-thing-pankin tarjoamien ylikorkeitten
korkojen perässä lähtivät juoksemaan
yksittäiset yritykset, kansalaiset ja myös julkiset
organisaatiot, kuten esimerkiksi Espoon kaupunki, joka muistaakseni
sijoitti ylikorkean koron toivossa 15 miljoonaa euroa tähän
islantilaispankkiin. Kun sitten rysähti, niin valtiota
huudettiin apuun turvaamaan myös ne ylikorkeat korko-odotukset. Koskaan
valtion ei pidä mennä väliin maksumieheksi
ylikorkeitten tuotto-odotusten ja niitä vääjäämättä seuraavan
suuremman riskin välille. Ainakin minun maalaisjärkeni
sanoo, että se on vaarallista, jos tällainen luontainen
säätelymekanismi puretaan. Mitä useamman
yritysjohtajan, rahoitusmaailmaa tuntevan henkilön kanssa
keskustelin tästä asiasta, niin he olivat kyllä laitalukien
samaa mieltä kuin ne ainoastaan viisi kansanedustajaa silloin,
kun Kaupthing-pankin tuesta päätettiin.
Nyt tässä hallituksen esityksessä todetaan,
että työeläkemaksun pitkän aikavälin
nousupaineita vähennetään nostamalla
tuotto-odotuksia ja lisäämällä sijoitusriskiä.
Tähän pyritään nimenomaan osakesijoitusten
osuutta kasvattamalla. Eläkerahastoissa on rahaa paljon,
yli kaksi kertaa sen, mikä on valtion vuosibudjetti. Tosin
kokonaispotista suli edellisen notkahduksen aikana yli 20 miljardia
euroa, niin että nykyinen rahastojen arvo on ehkä hieman
yli 120 miljardia euroa. Se potti ja niiden taitava ja vastuullinen
sijoittaminen on tarkoitettu tulevan ajan eläketurvaksi.
Kannattaa varoa, ettei käy niin kuin Yhdysvalloissa, jossa
eläkkeelle jääneet ihmiset joutuivat
palaamaan töihin, kun heidän eläkerahansa
oli tupeloitu taivaan tuuliin.
Valiokunta perustelee mietintöään
sillä, että näin voidaan parantaa myös
kotimaisten yritysten mahdollisuutta saada rahoitusta takaisinlainauksen
kautta. Kuitenkin suuri osa siitä liikkumavarasta, jonka
eduskunta aiemmin järjesti eläkeyhtiöille,
valui asiakaspalautuksina suuryhtiöille.
Arvoisa puhemies! Edellisen kerran vuonna 2008, kun sosiaali-
ja terveysvaliokunta mietinnössään pohti
tätä asiakashyvitysproblematiikkaa, se hyväksyessään
määräaikaisen lain huomautti, että työeläkejärjestelmän
uskottavuuden kannalta olisi ongelmallista, jos tuettaessa lainsäädäntötoimin
eläkelaitosten vakavaraisuutta samaan aikaan työeläkelaitoksista
jaettaisiin varoja ulos asiakashyvityksinä.
On täysi syy kysyä, että eikö valiokunta
tuolloin tiennyt, mitä lausui, kun nyt tässä tuoreemmassa
mietinnössään perustelee asian juuri
päinvastoin. Valiokunta huomauttaa, että saamansa selvityksen
mukaan asiakashyvityksistä luopuminen vuodelta 2008 olisi
merkinnyt, että työeläkemaksu olisi ollut
hyvityksen verran korkeampi. Toisena asiana valiokunta huomauttaa,
että asiakashyvitykset ovat yksi harvoista kilpailukeinoista
yhtiöitten välillä ja ovat osaltaan kannuste
tehokkaaseen toimintaan. No, nyt kyllä pitää kysyä,
tulivatko nämä asiat asiantuntijavaliokunnalle
täytenä yllätyksenä.
Toinen kysymys, mikä herää, on se,
että eikö eläkevaroja olisi viisasta
sijoittaa enemmän kotimaisiin kohteisiin, vaikka sitten
niihin kelkkatehtaisiin? Jos jako on kolmasosa kotimaisiin sijoituksiin
ja kaksi kolmasosaa ulkomaalaisiin, niin se kai kertoo riskeistäkin
jotain. Tämän tuoreen Helsingin Sanomien jutun
mukaan riskimaihin, esimerkiksi Italiaan ja Kreikkaan, on sijoitettu
eläkevaroja noin neljän miljardin euron verran.
Arvoisa puhemies! Jotta joku muistuttaisi eduskuntaa myös
siitä, että riskien kantaminen tarkoittaa totuuden
hetken koittaessa myös maksamista, kannatan ed. Yrttiahon
esitystä hallituksen esityksen hylkäämisestä.
Kuvaavaa tälle ajalle on se, että kun kaikki
vähänkään talousasioita seuraavat
tiesivät, että Kreikka on väärentänyt
kansantalouden kirjanpitoa jo pitkään ja että sen
taloudessa on paljon ilmaa, niin vasta viimeisessä hädässä,
kun pää tuli vetävän käteen,
tunnustettiin tosiasiat ja haluttiin nähdä se,
kuinka surkeassa jamassa Kreikan talous oli ja on. Siitä meillä on
varmasti kaikilla jotain opittavaa. Ei Suomessakaan saa olla isännätöntä rahaa,
ei valtionyhtiössä, ei eläkeyhtiössä eikä valtion
kassassa.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Työeläkevarathan ovat todella
yli 100 miljardia euroa, kuten vasemmistoliiton edustajat sanovat.
Mutta kyllä tämä laki on ollut erittäin tarpeellinen,
sekä se edellinen että tämä seuraava
väliaikaislaki, sen takia, että sen avulla sijoitusvarallisuus
on pystytty säilyttämään. Ei
kai vasemmisto halua, että nämä varat
olisivat häipyneet taivaan tuuliin silloin, kun osakkeiden
arvo laski. Myöskin katsomme, että on tarpeellista, että asiakashyvitykset
ovat olemassa, koska niillä säädellään
sitten näitä työeläkemaksuja.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Minä vielä perään
sitten, että kuinka — jos ajatellaan, mikä markkinatilanne
silloin tätä esitystä alun perin tehtäessä oli
ja mikä se on sitten nyt, tilannehan on aivan toisenlainen,
te varmasti tunnustatte sen, ja kuitenkin nämä samaisen
valiokunnan kahteen eri otteeseen antamat mietinnöt ovat
keskenään täysin ristiriitaiset — kuinka te
tämän voitte perustella.
Viittaan myös vielä tähän
Helsingin Sanomien taloustoimittajan hyvin asiantuntevaan ja laajaan
artikkeliin, joka on tämän päivän
lehdessä. Yhden osajutun otsikko on: "Eläkeyhtiöiden
kilpailu tyssäsi", ja toimittaja toteaa myöskin
sen, että kun alun perin näiden eläkeyhtiöitten
sijoitusstrategiat poikkesivat hyvin paljon toisistaan, niin nyt
ne ovat yhdenmukaistettu, ja epäilläänpä,
että pitkän aikavälin sijoituksissa tuotto
ei nouse millään merkittävämmällä yhtiöllä yli
4 prosentin.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Todellakin vasemmistoliitto haluaisi, että työeläkeyhtiöt
olisivat hävinneet monia miljardeja euroja tässä osakkeiden
pelissä, joka meillä oli viime vuonna. Nythän
osakkeiden arvo on huomattavasti noussut ja alkoi nousta jo viime vuoden
loppupuolella. Kyllä ihmettelen suuresti, miksi te heitätte
rahaa hukkaan näin paljon.
Keskustelu päättyi.