20) Laki puoluelain ja ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain
muuttamisesta
Jacob Söderman /sd:
Arvoisa puhemies! Esillä oleva lakialoite puoluelain
ja ehdokkaan vaalirahoituksesta annetun lain muuttamisesta liittyy
samasta asiasta annettuun hallituksen esitykseen numero 6/2010,
joka on jo lähetetty valiokuntakäsittelyyn. Kyseisessä esityksessä mainitaan
sen tavoitteena puoluerahoituksen avoimuuden lisääminen
sekä korruption ja epäasiallisiin sidonnaisuuksiin
perustuvan vaikuttamisen ehkäiseminen. Tässä lakialoitteessa
esitetään hallituksen ehdotuksen rinnalle kampanjakattoja,
jotka olisivat osaltaan tärkeitä näiden
tavoitteiden toteuttamisessa.
Tarastin toimikunnassahan enemmistö oli kampanjakattojen
kannalla. Vasemmistoliitto ehti jo aiemmin tehdä samasta
asiasta lakialoitteen. Määrittelemällä kampanjakatot
sekä puolueille että yksityisille ehdokkaille
saisimme lopun nykyiselle vaaleihin liittyvälle lieveilmiölle,
niiden mukana tulleelle kilpavarustelulle. Kampanjakustannusten
saaminen kuriin olisi kaikkien etujen mukaista. Toivon, että perustuslakivaliokunta
ja eduskuntaryhmät vielä pohtisivat kampanjakattokysymystä tarkasti
ja harkitsisivat kattojen lisäämistä lakiin.
Arvoisa puhemies! Jotta vihdoinkin saisimme tämän
kiusallisen vaalirahoitusjupakan kokonaisuudessaan päätökseen,
on vielä tehtävä toinen Grecon vaatima,
samaan kokonaisuuteen olennaisesti liittyvä lakimuutos,
nimittäin lahjusrikoslainsäädännön
uudistaminen. Lahjusrikossäännösten uudistus
pohjautuu samaan Euroopan neuvoston korruptionvastaisen toimielimen Grecon
suorituskokonaisuuteen kuin vaalirahoitukseen liittyvät
muutosesitykset. Sosialidemokraatit ovat ilmoittaneet tukevansa
oikeusministeriön lahjusrikostyöryhmän
ehdotuksia. Todennäköisesti lakiehdotuksiin tarvitaan
vielä tiettyjä tarkennuksia, jotta ne eivät
turhaan rajoittaisi tavanomaista poliittista toimintaa. Suunta esityksessä on
kuitenkin oikea.
Aivan keskeistä lahjusrikoslainsäädäntöön tehtävissä muutoksissa
on se, että Grecon vaatimat uudet säännökset
vaikutusvallan väärinkäytön
palkitsemisesta ja vaikutusvallan kauppaamisesta voidaan hyväksyä.
Mikäli vaikutusvallan kauppaamisen käsite määritellään
oikein, voidaan tämän vaalirahoitusjupakan mädän
omenan eli Novan kaltaiset toimijat tulevaisuudessa kokonaan ennakolta
eliminoida. Tällaisia surullisia saippuaoopperoita, joita
olemme saaneet pääsiäisen aikana seurata,
voitaisiin näin välttää.
Muutokset on vietävä läpi ensi tilassa.
Euroopan neuvoston korruptiota koskeva rikosoikeudellinen yleissopimus
lisäpöytäkirjoineen tulisi vielä tänä vuonna
voida Suomessa hyväksyä kokonaisuudessaan ilman
varaumia.
Eero Heinäluoma /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kansanvallan täytyy suojella itseänsä rahan
vallalta. Tämä on keskeinen opetus myös
viime eduskuntavaalien jälkeisestä vaalirahoitusta
koskevasta keskustelusta.
Rahan merkitys vaaleissa on noussut aivan liian suureksi, ja
yhä enemmän rahaa pyritään myös
käyttämään välineenä politiikkaan
vaikuttamisessa. Siitä on myös parhaillaan käynnissä oleva
ajankohtainen keskustelu esimerkkinä. Olemme tänään
voineet kuulla ja lukea, miten liikemiehet kertovat ensin rahoittaneensa
erittäin mittavilla summilla ehdokkaita ja sen jälkeen tehneensä ankarasti
työtä, jotta tämä rahoitus muuttuisi
hyödynnettäväksi, eli pyrkineet vielä erikseen
hallitusneuvottelujen aikana vaikuttamaan siihen, että nämä rahaa
voimakkaasti saaneet kansanedustajat tulisivat valittua ministereiksi.
Järjestelmässä on huomattavia heikkouksia,
ja tämä tietenkin johtaa siihen, että tämä vaikuttaa kansalaisten
yleiseen käsitykseen politiikan luotettavuudesta. Politiikasta
ei saa tehdä osto- ja myyntiliikettä, siksi tarvitaan
tälle ylettömälle rahankäytölle
rajoituksia. Asia on erittäin merkittävä ajatellen
kansanvaltamme tulevaisuutta, ja muutoksia tarvitaan tässä ja
nyt, ja ne ovat lainsäädännöllä tehtävissä.
Hallituksen esitys vaalirahoituksen uudistamisesta jää pahasti
kesken. Sen johdosta sosialidemokraattinen eduskuntaryhmä on
poikkeuksellisesti päättänyt tehdä oman
rinnakkaisaloitteen korostaakseen tämän asian
merkitystä.
Erityisen iso kysymys on, että jotta rahankäytölle
tulee rajat, tulee kampanjoille sekä puolueiden että ehdokkaiden
osalta asettaa nimenomaisesti mediamainontaan käytettyjen
summien osalta selvät katot. Lauri Tarastin johtama vaalirahoituksen
uudistusta pohtinut toimikunta ehdotti näiden kattojen
hyväksymistä ja teki tätä koskevat
konkreettiset, myös pykäläkohtaiset ehdotukset.
Valitettavasti minulle tuntemattomasta syystä hallituksen
ehdotuksesta tämä kaikkein olennaisin vaalirahoituksen
uusimiseen liittyvä kohta on jäänyt pois.
Se on suuri tappio, ja katsonkin, että eduskunnan tulisi
tältä osin tehdä oma, hallituksen ehdotuksesta
selvästi poikkeava kansanvaltaa vahvistava muutos tähän
lakiehdotukseen.
Vuoden 2007 eduskuntavaaleissa valittujen kansanedustajien vaalityöhön
käyttämät summat ovat ehdokkaiden omien
ilmoituksien mukaan nousseet edellisistä vuoden 2003 eduskuntavaaleista
reaalisesti yli 30 prosenttia. Siis yli 30 prosentin reaalinen nousu
vaalikampanjan kuluissa ei mitenkään voi olla
kestävää. On tavattoman tärkeätä,
että myös ihmisläheisellä vaalityöllä, ruohonjuuritasoon
vaikuttamisella voi tulla valittua, ja tämä edellyttää kyllä kampanjoiden
kokoihin puuttumista.
Kun suuri enemmistö puolueista oli valmis hyväksymään
kampanjakatot ja kun Lauri Tarastin toimikunta tätä esitti,
sopii kysyä, miksi nämä eivät
ole ehdotuksessa mukana. Erityisesti sopii kysyä tätä asiaa
vihreiden osalta, koska vihreiden keskeinen perustelu sille, että he
ilmoittivat jatkavansa Vanhasen hallituksessa vaalirahasotkuista
ja sitä koskevasta keskustelusta huolimatta, oli se, että tämä on
tae tehdä demokraattinen uudistus, joka vahvistaa kansanvaltaa.
Nyt kuitenkin olemme nähneet, että ministeri Braxilla
ei ollut rohkeutta hallituksen neuvotteluissa edes ilmeisesti esittää näitä kampanjakattoja,
vaan tämän Tarastin toimikunnan työn
jälkeen hallituspuolueiden puoluesihteerit oli se porukka,
joka teki ratkaisut ja poisti, muutti Tarastin toimikunnan ehdotuksia.
Arvostan suuresti puoluesihteereiden työtä ja
koen heidät kansanvaltaan kyllä kuuluviksi, mutta
en ymmärrä, että puoluesihteerit nousisivat
jonkunlaiseksi eduskunnan ylähuoneeksi, joka pääsee
jo etukäteen päättämään,
millaisia lakiehdotuksia tänne saliin tulee.
Kampanjakattojen mahdollisuutta, niiden säätämistä helpottaa
se, että on esitetty toimiva yksinkertainen malli eli että katot
koskisivat nimenomaisesti mediamainontaan käytettäviä rahoja. Näitähän
on helppo seurata maksullisen ja näkyvän mainonnan
osalta, joten näiden rajoitusten kiertäminen olisi
erittäin vaikeata. Mitä tulee tähän
perinteiseen ruohonjuuritason kiertämiseen, ihmisten tapaamiseen,
sitähän nämä tämmöiset mainoskatot
eivät koskisi, joten se vahvistaisi sellaisten ehdokkaiden
valituksi tulemisen mahdollisuutta ja ehdokkaiden keskinäistä tasa-arvoa,
joilla on laajat kontaktiverkot ja jotka ovat ihmisten arjessa vahvasti
mukana.
Toinen keskeinen puute tässä ehdotuksessa on,
että tämä ei vieläkään
tee vaaleja edeltävää ennakkoilmoitusta
vaalikampanjan kuluista pakolliseksi. Olemme siinä kummallisessa
tilanteessa, että lakiin kirjoitetaan suositusluonteisia pykäliä,
joissa toivotaan, että ennen vaaleja ilmoitetaan vaalikampanjan
kulut ja keskeinen rahoitus. Niin kuin eurovaaleissa jo näimme,
niin tämä asettaa ehdokkaat kovin erilaiseen asemaan,
koska osa ilmoittaa ja osa ei ilmoita. Sen takia on mielestäni
valitulle uudistustielle johdonmukaista, että näistä ennakkoilmoituksista tehdään
pakollisia. Äänestäjien kannaltahan on aivan
ratkaisevaa, että etukäteen, ennen äänestyspäätöstä,
saadaan tietää, kuinka paljon rahaa ollaan käyttämässä ja
ketkä ovat sitten keskeisiä tukitahoja kampanjan
rahoittamisessa.
Niin kuin moneen kertaan on todettu, niin vaalikampanjoiden
rahoittamista ei sinällänsä pidä pitää kielteisenä,
mutta yhtä selvää on, että toisaalta
julkisuus ja toisaalta sitten rahankäytön määrille
pitäisi asettaa selviä rajoja, jotta kansanvalta
pystyy käytännössä toimimaan
ja jotta estämme sen, että kansalaisille ei tule
epäilystä, että politiikasta ollaan tekemässä osto-
ja myyntiliikettä, jossa raha nousee kaikkein keskeisimmäksi
vaikuttajaksi.
Pahoittelen sitä, että tässä salissa
ei ole yhtään vihreää kansanedustajaa
paikalla tätä keskustelua käymässä siitä huolimatta,
että vihreät moneen kertaan ennen päätöksentekoa
julistivat tämän olevan se heidän hallituksessaolonsa
keskeisin peruste, ja siitä huolimatta, että he
ovat ahkerasti esiintyneet vaalirahoitusasioissa muutoin julkisuudessa.
Nyt olisi tilaisuus parantaa hallituksen lakiesitystä sen
mukaisesti kuin Lauri Tarastin johtama toimikunta esitti.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä kysyisin paria asiaa ed. Heinäluoman
puheen perusteella.
Saitteko te rahaa Kehittyvien maakuntien Suomelta ja ilmoititteko
sen, jos saitte? Minä en muista tätä asiaa.
Sen muistan, että teiltä ainakin ed. Matti Ahde
sai.
Toinen asia sitten: Miten tämä julkisuus sitten mitataan?
Onko se kielletty ed. Heinäluoman vaalirahamallissa? Eihän
pelkkä raha ratkaise, vaan myös julkisuus ratkaisee.
Tuskinpa ed. Heinäluoma täällä istuisi,
jos hän ei olisi ollut aikanaan hyvin korkea SAK:n virkamies
ja sitä kautta jatkuvasti tv-uutisissa — mikä sallitaan
jatkossakin, että itse kukin voi olla tv-uutisissa ja -ohjelmissa.
Nämä ovat semmoisia asioita, jotka eivät
ole ihan yksinkertaisia.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkola ei lakkaa ilahduttamasta värikkäillä puheenvuoroillaan
ja mielenkiintoisella ajatuksenjuoksullaan. Kuten julkisuudessa
on käynyt ilmi, Kehittyvien maakuntien Suomihan on rahoittanut
95-prosenttisesti porvarillisia puolueita. Viimeksi tänään
yhdistyksen keskeiset puuhamiehet ovat julistaneet, että heidän
tarkoituksenaankin oli porvarihallituksen pystyttäminen
ja tekivät siinä suhteessa sijoituksia juuri niihin
vaalipiireihin, joita pitivät kaikkein tärkeimpinä.
Totean, että en ole saanut tältä mainitulta
yhdistykseltä vaalityöhöni rahoitusta,
niin kuin olen julkisuudessa aikaisemmin asiasta kertonut.
Sitten tähän muuhun julkisuuteen: Epäilemättä,
jos ihminen hoitaa yhteiskunnallisia tehtäviä, hoitaa
hän niitä sitten urheilujärjestöissä tai
palkansaajajärjestöissä, niin hän
varmaan voi näkyä julkisuudessa. Ei se synnytä riippuvuutta
eikä se synnytä kansalaisissa riskiä,
että valitun henkilön toimintaa ohjaisivat muut
näkökohdat kuin hänen oma poliittinen
vakaumuksensa ja äänestäjille annetut
sitoumukset.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Haluaisin myös kysyä lakialoitteen
tekijältä ed. Heinäluomalta, ei-kö tämä 50 000
ole aika korkea katto yhdelle ehdokkaalle, koska jos se viime kerralla
oli siis 40 000, niin ei ole todennäköistä,
että näitä sponsoreita nyt enää seuraavissa
vaaleissa siinä määrin esiintyy. Tämä on
kyllä melko korkealle vedetty. Jos te todella haluatte
kunnon katon, niin pitäisikö teidän sitten
harkita matalampaa?
Tuulikki Ukkola /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Minä sain kännykkään
tiedon teidän vaalirahailmoituksestanne. Pitäisikö jatkossa
seminaarimyynti kieltää, vai onko se edelleenkin
sallittua? Niitä seminaarejahan ei kannata tämmöisen
pienen rivipoliitikon pitää, vaan siinä tarvitaan
kyllä semmoinen Heinäluoman kaltainen ay-jyrä pitämään.
Eero Heinäluoma /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Ukkolalla on todella mielenkiintoinen
kännykkä. Mielelläni tutustun tuohon
ja toivon, että muutkin edustajat saavat tämmöisiä kännyköitä,
joihin itsestään tulee erilaisia tekstiviestejä.
Kyllä tämä summa on vielä minunkin
mielestäni suuri, mutta halusin olla uskollinen tälle Lauri
Tarastin johtamalle toimikunnalle, kun puolueiden suuri enemmistö oli
siellä valmis hyväksymään nämä summat
ja porvaripuolella näitä summia hinattiin ylöspäin,
niin jotta tällä ehdotuksella olisi läpimenomahdollisuuksia,
olen päätynyt esittämään
Tarastin toimikunnassa käsittelyssä olleita summia,
joille silloin oli eduskuntapuolueiden suuren enemmistön
tuki. Jos itse kirjoittaisin summat, niin pienemmätkin
riittäisivät, mutta ehkä alkuun näillä summilla
päästäisiin liikkeelle. Se jo antaisi
osviittaa sille, että rahasta ei tehdä kaikkein
suurinta vaalien tuloksiin vaikuttavaa asiaa.
Sirpa Paatero /sd:
Arvoisa puhemies! Kun vuoden 2007 vaalien jälkeen
meni vuosi kaksi niin alkoi suuri hämmennys täällä ed.
Kallin kuuluisasta lausahduksesta. Oli erittäin tarpeellista, että koko
vaalirahoituskeskustelu aloitettiin niin sanotusti puhtaalta pöydältä.
Latasimme kaikki varmaan suuret odotukset tähän
todeten, että Lauri Tarasti ryhmän vetäjänä on
varmaan mitä parhain kokoamaan yhteen eri puolueiden esitykset.
Kuten monessa muussakin parlamentaarisessa työryhmässä,
päädyttiin hyvään lopputulokseen,
mutta kuten valitettavan monessa muussakin parlamentaarisessa työryhmässä tämän
hallituksen aikana, ei se esitys tule koskaan tähän
saliin. Meillä on nyt neljä viisi esitystä,
kuten tämä vaalirahoituslaki, mutta sen jälkeen,
kun on puolueiden kesken jostakin sovittu, tulee hallituksen esitys
jonain muunlaisena meille käsittelyyn, ja näin
kävi valitettavasti myös tässä.
Sillä lailla olen pahoillani, kun nämä asiat
vaikuttavat monien vaalien yli eikä pitäisi olla
niin, että näissä tuijotetaan vain tämän
tai seuraavan vaalikauden kohtaa, vaan vaalijärjestelmää pitäisi
muuttaa sen mukaan, että olisi suuri konsensus, jolla voitaisiin
sitten edetä linjakkaasti yli useamman vaalikauden, ettei
joka vuosi väännettäisi tämmöisistä asioista.
Ja olimme toivoneet, että näin olisi mennyt.
Suuri tavoite ainakin meillä sosialidemokraateilla
on ollut saada sekä äänestäjän
kannalta että ehdokkaana olevien osallistujien kannalta
mahdollisimman selkeä järjestelmä, johonka
muun muassa kuuluu se, että kaikki ääniuurnille
menevät tietävät, kuka on ketäkin
rahoittanut. Se on selkeä järjestelmä,
jotta meidän ei tarvitsisi seuraavaa kolmea vuotta vehdata
näitä päivittäisissä uutisissa,
mitkä intressiryhmät ovat mitäkin tukeneet
ja millä tavoitteilla ja omilla tahtomuksillaan.
Toinen suuri tavoite on tietenkin ollut se, mitenkä tuemme
uusien ehdokkaiden osallistumista ja laajempaa tasa-arvoa ehdokkaiden
välillä. Ja tähän tavoitteeseen
tietenkin päästäisiin sillä,
että meillä olisi edes jonkunlaiset tavoitesummat,
mihin summaan asti vaalirahoitusta saa käyttää.
Valitettavasti siis kumpaakaan näistä asioista hallitus
ei halua kunnioittaa, ei selkeyttä äänestäjille
eikä tasa-arvoa ehdokkaiden välille. Ei tässä myöskään
voi hirvittävästi hurrata puoluerahoituksen avoimuuden,
korruption ehkäisyn tai sidonnaisuuksien vähentämisen
puolesta. Tämä esitys, joka nyt hallitukselta
tuli vaalirahoituksen osalta, jättää näiden
kaikkien osalta suuren aukon.
Meillä esityksessä kunnallisvaalien osalta
kokonaissumman katto olisi 20 000 euroa, eduskuntavaaleissa
100 000 euroa ja europarlamenttivaaleissa 200 000
euroa, presidentinvaaleissa se miljoona per kierros. Kuten äsken
debatissa tuli esille, on totta, että nämä ...
(Ed. Piirainen: Väärä summa!) — Väärät
summat? Aivan oikein. Se oli se 50 000 euroa. — On
totta, että nämäkin summat ovat varsin
suuret, kun ajatellaan niitä vaalikampanjoita, joilla monet
meistä ovat tähän saliin tulleet. Mutta
kun tietää, mitkä ovat eri vaalipiirien
käytännön euromäärät,
on aivan erilaista taistella Pohjanmaalla tai Helsingissä verrattuna
ehkäpä Kainuuseen tai Kymenlaaksoon, voisin sanoa,
että meidän kulmakunnalle onneksi.
Kysymys siitä, onko se selkeätä,
mitä tähän laskettaisiin mukaan: tähän
meidän aloitteeseemme on myös kirjattu ne kohdat,
mistä summista tämä kyseinen vaalirahoitusilmoitus
olisi tehtävä. Tähän on listattu
sanomalehti-, aikakausilehti- ja ilmaisjakelulehti-ilmoitukset,
radio- ja televisiomainokset, internetmainokset ja muut ulkomainokset
ja muut, jotka maksetaan oman vaalityöryhmän kautta.
Ainakin näiden osalta kuka tahansa, jopa ulkopuolinen,
pystyy laskemaan laskiessaan millimetrejä, mikä on
se todellinen kustannus ja mikä on se ilmoitettu määrä.
Vihreät siis ovat tässä kohtaa pettäneet
ainakin omat kannattajansa mutta myös monet oppositiopuolueet
jättämällä tämän
kohdan pois yksimielisestä työryhmän
esityksestä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Söderman käytti hyvän
puheenvuoron, ja hänhän viittasi siihen, että vasemmistoliitto
on tehnyt aikaisemmin lakialoitteen tästä samasta
asiasta: vaalirahoituksesta ja sen katoista. On hyvä, että nyt
sosialidemokraattien eduskuntaryhmä on myös liikkeellä.
Hallituksen esitys on ollut tällä tavalla ongelma,
että yksimielinen työryhmä on esittänyt
kattoja, Tarastin työryhmä siis, mutta ei sitten
kuitenkaan ole asiaa saatu lakiin saakka.
On mielenkiintoista, että edelleen tänään
ovat vaalirahoitus ja siihen liittyvät tukitoimet akuutteja,
mutta on itsestään selvää, että ilmaista
juustoa on ainoastaan hiirenloukussa, jotenka nämä maksuun
tulot ovat aina sitten oma tilanteensa.
Ed. Söderman mainitsi myös tämän
vaikutusvallan kauppaamisen, ja saatoimme Ylen A-studiossa nähdä,
kuinka liikemies Toivo Sukari penäsi ministeri Vapaavuorelta
toisenlaista suhtautumista Uudenmaan maakuntakaavaan, jota ministeri
itse piti tärkeänä. No, laki tuossa keskustelussa
voitti, ja ministeri piti laista kiinni, mutta yrittäjä Toivo
Sukari sanoi, että on hänellä muitakin
ystäviä hallituksessa. Eli tämä vaikutusvallan
kauppaamis-, myymis- ja ostamistilanne on edelleen tänään
todella akuutti tilanne vuoden 2007 eduskuntavaalien jäljiltä.
Mukana on siis toimijoita, kuten Nova, KMS ja Suomi-Soffa, ja asia
olisi saatava hallintaan nimenomaan vaalirahoituksesta annetun lain
muuttamisella.
Katja Taimela /sd:
Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Tässä rinnakkaislakialoitteessa
esitetään kampanjakattoa yksittäisille
ehdokkaille ja puolueille sekä ennakkoilmoituksen pakollisuutta,
jossa on oltava suunnitelma vaalirahoituksesta ja vaalikampanjan
kuluista. Ennakkoilmoitus mahdollistaa kansalaisille paitsi oikeuden
nähdä eri ehdokkaiden suuntaa antavat kampanjasummat
niin myös lähimmät rahoittavat sidosryhmät.
On hyvä muistaa myös tässä keskustelussa,
että me sosialidemokraatit esitimme koko vaalirahaprosessin
ajan johdonmukaisesti kampanjakattoa, joka olisi kaikkein tehokkain tapa
rajoittaa rahan ja ulkopuolisten ihmisten valtaa politiikassa, josta
tietysti tänäänkin lehdistössä ja
täällä talossa on keskusteltu.
Täällä salissa olemme myös
muun muassa useammissa vihreiden edustajien puheenvuoroissa saaneet
kuulla heidän vaatimuksensa kampanjakatosta. Vihreiden
vaalirahakeskustelun ryhmäpuheenvuorosta suora lainaus:
"Yksi vihreiden periaate on puolueen perustamisesta saakka ollut
vaalirahoituksen avoimuus ja ylisuurten vaalikampanjoiden vastustaminen."
Minne siis unohtuivat hallituspuolue vihreiden vaatimukset kampanjakatosta?
Ja onko kampanjakatto kenties heille nykyään kirosana,
koska kukaan heistä ei ole edes salissa paikalla?
Jos koska, niin tämän vaalikauden aikana avoimuus
ja läpinäkyvyys ovat osoittaneet oman tarpeensa.
Väitän, että tilausta näille
kahdelle sanalle sen kansan keskuudesta, joiden edustajia olemme,
löytyy hyvin vahvasti.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Vaalirahoituksesta on nyt käyty
koko tämä vaalikausi elikkä vuodesta
2007 lähtien hyvin voimakasta keskustelua. Tuntuu, että tämä keskustelu
jatkuu edelleen ja haetaan erilaisia pelisääntöjä siihen,
kuinka tämän rahoituksen suhteen tulee menetellä.
Itse olen ollut kolmissa valtakunnallisissa vaaleissa ehdokkaana.
Vuoden 1999 vaaleissa, kun oli vielä markka-aika, organisaationi
käytti vaalikampanjaan rahaa pyöreästi
240 000 markkaa elikkä noin 40 000 euroa, vuoden
2003 vaaleissa hiukan ylitse 60 000 euroa ja vuoden 2007
vaaleissa hiukan alle 60 000 euroa, elikkä 59 000
euroa ja rapiat. Näin ollen kolmissa valtakunnallisissa vaaleissa on
organisaatioltani mennyt rahaa kokonaisuutena 160 000 euroa.
Kun laskee, että minulla on toinen vaalikausi tällä hetkellä menossa,
niin laskettuna Väisälän laskuopin mukaan
20 000 euroa keskimäärin vuotta kohti
on tullut vaalimainonta maksamaan tämän edustajakauden
aikana tähän mennessä.
Pelisääntökeskustelu voidaan käydä monellakin
tasolla, ja tuossa aiemmin jo ed. Heinäluoman kanssa keskustelin
kahvilassa ja sainkin vastauksen siihen, minkä takia tämä Tarastin
työryhmän esitys osittain kariutui. Olen monta
kertaa miettinyt sitä, olisiko meidän syytä palata ihan
sinne 60—70-luvulle takaisin, jolloin puolueet mainostivat
yksittäisiä ehdokkaita yhteisellä vaalimainoksella
sillä lailla, että olivat numerot ja kuvat. Varsinaiset
ehdokkaat eivät käyttäneet siihen vaalimainontaan
kovinkaan paljon rahaa, vaan he itse liikkuivat kylillä kansan
keskuudessa, jakoivat vaalilehtisiä, ja oli tolppamainoksia.
Silloin kun me saamme hyvin tiukat pelisäännöt
(Puhemies: 2 minuuttia!), ei meidän tarvitse keskustella
siitä, onko joku riippuvainen vaiko ei.
Eero Heinäluoma /sd:
Arvoisa puhemies! Tarastin toimikunta ei tainnut olla tästä kattoasiasta
aivan yksimielinen, mutta muistan kyllä hyvin, että muun
muassa keskustan ja vihreiden edustajille Tarastin toimikunnassa
tämä kampanjakatto kävi. Keskustahan
oli siinä kehittelemässä nimenomaisesti
tätä mallia, että otetaan katoksi mediamainonnan
katto. Se on minusta ihan aito oivallus, eli otetaan katoksi semmoinen
asia, joka on seurattavissa.
Nyt olisi tietysti toivonut, että kun tämmöinen malli
on täällä käytettävissä,
niin täällä olisi ilmaistu tukea myös
yli tämän hallitus—oppositio-asetelman
näiden kampanjakattojen saamiselle. Olen todellakin hyvin
yllättynyt siitä, että koko keskustelun
aikana ei ole yhtään vihreää puheenvuoroa
tästä asiasta vielä kuultu. Tämä asiahan
ei nimittäin vaikenemalla katoa mihinkään,
vaan tämä tulee olemaan ensi vaaleissa ilman muuta esillä.
On selvää, että jos nyt ei onnistuta
saamaan aikaan lainsäädäntöä,
joka laittaa selvät rajat rahankäytölle,
niin tähän asiaan tullaan lukemattomia kertoja
palaamaan sekä ensi vaalitaistelussa että sen
jälkeen.
Jos politiikka haluaa palauttaa arvostustaan, sen täytyisi
nyt tehdä päättäväisiä korjausliikkeitä.
Mielestäni se on kaikkien kansanedustajien ja kansanedustajiksi
tulevaisuudessa tulevien etu. Pienemmälläkin kampanjoiden
kokonaisvolyymillä on kyllä demokraattinen valinta
tehtävissä, ja tähän asiaan
pitäisi nyt olla riittävästi rohkeutta
puuttua. Toivon, että tässä asiassa vielä mietittäisiin
asiaa ja kun tämä lakialoite tulee valiokuntakäsittelyyn,
se otettaisiin valiokunnassa vakavasti esille.
Kysyn myös, keksiikö kukaan mitään
perustetta sille, minkä takia ennakkoilmoitus rahoituksesta
on vapaaehtoinen. Miksi lakiin kirjoitetaan suositus, miksi se ei
ole pakollinen?
Keskustelu päättyi.