2) Hallituksen esitys eduskunnalle ajoneuvojen katsastus- ja
yksittäishyväksyntätehtävien
järjestämistä koskevaksi lainsäädännöksi
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys 17/2013 katsastustoiminnan
uudistamiseksi pitää sisällään
lakiesitykset ajoneuvojen katsastustoiminnasta ja ajoneuvojen yksittäishyväksynnän
järjestämisestä sekä katsastustoiminnan valvontamaksusta.
Lisäksi tässä yhteydessä tehtäisiin
vähäisiä muutoksia ajoneuvojen yksittäishyväksynnän
väliaikaisesta järjestämisestä annettuun
lakiin ja ajoneuvolakiin.
Katsastuslupalakiuudistuksen päätavoitteena on
uudistaa 90-luvun puolestavälistä pääsisällöltään
vain vähäisessä määrin
tähän päivään muutettuna
oleva nykyinen katsastuslupalainsäädäntö palvelemaan
paremmin ja tehokkaammin kuluttajien eli auton käyttäjien
tarpeita. Uudistuksen tavoitteena on myös katsastustoiminnan tehokkuuden
lisääminen ja luotettavan katsastustoiminnan kautta
liikenneturvallisuuden edistäminen.
Suomessa katsastustoiminta avattiin kilpailulle vuoden 1994
alusta. Kuluttajan näkökulmasta alan kilpailukehitys
ei kuitenkaan ole kaikilta osin johtanut tavoiteltuihin myönteisiin
vaikutuksiin. Katsastusala on edelleen jossain määrin hyvin
keskittynyttä. Kaksi suurinta toimijaa alalla muodostavat
edelleen liki 60 prosentin kokonaisuuden katsastusmarkkinoista.
Myös katsastuspalvelujen alueellinen saatavuus ja tarjonnan tasapuolisuus
sekä pitkän aikavälin hintakehitys eivät
ole toteutuneet tavoitteiden mukaisesti. Uudistuksella pyritään
lisäämään katsastuspalvelujen
tarjontaa ja saatavuutta sekä helpottamaan katsastusalalle
pääsyä ja lisäämään
katsastusalan kilpailua. Pitkällä aikavälillä muutoksilla
nähdään olevan katsastusten hintoja hillitsevää ja laatua
parantavaa vaikutusta.
Arvoisa puhemies! Katsastuslupalakiuudistuksessa lähtökohtana
on edelleen, että katsastustoiminta perustuisi Liikenteen
turvallisuusviraston eli Trafin myöntämällä toimiluvalla
suoritettavaan katsastustoimintaan. Nykyinen toimiluvan haltijan
velvoite tarjota sekä raskaan että kevyen kaluston
katsastuksia poistettaisiin. Toimiluvan voisi saada erikseen kevyelle
ja raskaalle kalustolle. Kevyen ja raskaan kaluston määrittelyä muutettaisiin
niin, että kevyeksi ajoneuvoksi katsottaisiin ajoneuvot,
jotka ovat enintään 3 500 kilon painoisia,
mutta kuitenkin kaikki linja-autot painosta riippumatta katsottaisiin
raskaiksi ajoneuvoiksi. Kevyen ja raskaan kaluston toimilupien eriyttäminen
mahdollistaa katsastustoimipaikkojen sijoittumisen kustannustehokkaasti
todellisen katsastuskysynnän mukaan ja lisää myös katsastuspalvelujen
saatavuutta.
Määräaikais- ja valvontakatsastuksissa
luovuttaisiin nykyisestä luvanhaltijan riippumattomuudesta
muuhun ajoneuvoalan toimintaan. Muutos antaa valtakunnallisesti
laajemmalle yritysjoukolle, kuten esimerkiksi autokorjaamoille, mahdollisuuden
tarjota määräaikais- ja valvontakatsastuksia,
mikä lisää myös haja-asutusalueilla
katsastuspalvelujen saatavuutta ja tehostaa alan kilpailua.
Katsastajien peruskoulutusvaatimuksia uudistettaisiin niin,
että nykyisten vaatimusten lisäksi otettaisiin
huomioon myös ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot.
Tämä laajentaisi alan peruskoulutuspohjaa, jolta
olisi mahdollista hakeutua erityiseen katsastajan koulutukseen ja katsastusalalle.
Määräaikaisessa valvontakatsastuksessa
hylätyn ajoneuvon jälkitarkastusta ei enää vaadittaisi suoritettavaksi
samassa katsastustoimipaikassa, jossa ajoneuvo on mahdollisesti
hylätty. Jälkitarkastus sallittaisiin suorittaa
missä tahansa katsastustoimipaikassa, jolla on kyseisen
ajoneuvoluokan katsastukseen oikeuttava toimilupa. Muutos lisää kuluttajien
mahdollisuutta liikkumisensa mukaan valita nykyistä paremmin
määräaikaiskatsastuksen suorittamispaikka
ja myös lisätä katsastusalan kilpailua.
Katsastustoiminnan tehostamiseksi ja edistämään
katsastuspalvelua koskevaa informaatiota Liikenteen turvallisuusvirasto
perustaisi julkisen katsastuspalvelurekisterin, josta asiakkaat
saisivat ajantasaista tietoa katsastuspalvelujen saatavuudesta ja
hinnoista. Tämä lisää kuluttajien mahdollisuutta
vertailla katsastuspalveluja ja -hintoja sekä löytää tarvitsemansa
katsastuspalvelut.
Arvoisa herra puhemies! Katsastuslupalakiehdotus antaa autoalan
kaupallisille toimijoille, kuten esimerkiksi autokorjaamoille, mahdollisuuden
hankkia toimiluvan määräaikais- ja valvontakatsastusten
suorittamiseen. Tämä edellyttää erityisen
huomion kohdentamista katsastuksen laadun ja puolueettomuuden varmistamiseen. Lakiehdotuksessa
tavoitteena on asettaa jo toimilupaa myönnettäessä etukäteen
katsastustoiminnalle ja toiminnan harjoittajalle sellaiset vaatimukset
ja ehdot, joilla voitaisiin varmistaa katsastuksen laatu ja puolueettomuus.
Näin menetellen on mahdollista vähentää katsastustoiminnan
valvonnan tarvetta käytännössä.
Vaikka katsastuslupalakiehdotus mahdollistaa määräaikais-
ja valvontakatsastuksiin oikeuttavan toimiluvan hankkimisen myös
autoalan kaupallisille toimijoille, kuten esimerkiksi korjaamoille,
kuluttajalle jää kuitenkin aina vapaus valita,
käyttääkö ajoneuvonsa katsastuksessa korjaamotoimintaa
harjoittavassa katsastustoimipaikassa vai riippumattomassa katsastustoimipaikassa.
Tapauksissa, joissa autoalan kaupallinen toimija, esimerkiksi
autokorjaamo, suorittaisi määräaikais-
tai valvontakatsastuksia, riippumattomuuden varmistamiseksi edellytetään
ajoneuvon korjauksen ja katsastuksen välille tiukkaa rajaa.
Rajanvedon varmistamiseksi toimintaa varten tulee hankkia Liikenteen
turvallisuusvirastolta toimilupa, jossa ehtojen täyttyminen
ennen toiminnan aloittamista varmistetaan. Katsastustoiminta olisi
organisoitava erilleen muusta toiminnasta. Ajoneuvojen katsastus
olisi suorituksena ajallisesti rajattu ja toteutettu erillisenä toimenpiteenä kyseiselle
ajoneuvolle mahdollisesta tehdystä muusta toimenpiteestä.
Hallintolaissa olevat esteellisyyssäännökset pääosin
koskisivat edelleen yksittäistä katsastajaa, mutta
hän saisi kuitenkin suorittaa katsastuksia ajoneuvoille,
joihin hänen työnantajansa korjaamossa on toisten
henkilöiden toimesta kohdistettu korjaus- tai huoltotoimenpiteitä.
Katsastaja ei luonnollisestikaan saisi katsastaa omia tai lähipiirinsä ajoneuvoja
taikka ajoneuvoja, joiden huoltamiseen tai korjaamiseen hän
olisi jotakin kautta yrityksessä osallistunut, sillä tällainen
menettely ei olisi hallintolain mukaan mahdollista.
Toimipaikalla tulee olla katsastajan koulutuksen omaava katsastustoiminnasta
vastaava henkilö. Katsastusluvan haltijalta edellytettäisiin
toimipaikkakohtaista EN ISO -standardin mukaista sertifioitua
laadunhallintajärjestelmää katsastustoiminnalle.
Tällä varmistetaan toimijoiden omavalvontaa hyödyntäen
käytännön päivittäisessä toiminnassa
katsastustoiminnan pitäminen erillään
muusta toiminnasta sekä helpotetaan myös yleistä valvontaa.
Katsastuksen riippumattomuutta ja laatua valvotaan Liikenteen
turvallisuusviraston toimesta. Katsastustoiminnan harjoittajat kattavat
valvonnan katsastuksesta perittävillä katsastustoiminnan
valvontamaksuilla. Katsastuslupalain uudistus lisää tietyssä määrin
katsastustoiminnan valvonnan tarvetta. Valvontatarpeen lisäyksen
kattamiseksi katsastustoiminnan nykyistä valvontamaksua
2,10 euroa katsastusta kohti korotettaisiin 80 sentillä.
Liikenteen turvallisuusviraston toimesta katsastustoiminnan
laatua valvotaan muun muassa seuraamalla katsastustoimipaikkakohtaisten
hylkäysprosenttien kehitystä sekä hyödyntäen
laajemminkin toimipaikkojen seurantatilastoja, katsastustoimipaikkoihin
kohdistuvilla tarkastuksilla, hyödyntäen katsastuksista
asiakkaiden tekemiä oikaisuvaatimuksia ja muuta
asiakaspalautetta, lakiehdotuksen mukaan jatkossa myös valvomalla
sertifioidun laatujärjestelmän välityksellä toimipaikkoja
ja kohdistamalla valvontatoimia toimiluvan haltijan lisäksi
myös yksittäisiin katsastushenkilöihin
sekä oikeudella pysäyttää katsastuksesta
ulos tuleva ajoneuvo ja tarkistaa se itse toimipaikalla.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan toinen
varapuhemies Anssi Joutsenlahti.
Reijo Tossavainen /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtion katsastusmonopolin purkamisella pyrittiin
palvelun parantamiseen. Niin on käynyt, ja sehän
on vain erinomainen asia. Ala on kuitenkin liian keskittynyt kahdelle isolle
ketjulle, joten kilpailua tarvitaan lisää hintatason
kurissa pitämiseksi. Pelisääntöjen
pitää kuitenkin silloin olla kunnossa.
Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Puhujalistaan.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Suomessa katsastusala vapautettiin asteittain
kilpailulle vuodesta 94 lähtien. Laki ajoneuvojen katsastusluvista
on ollut pääosin ennallaan siitä lähtien.
Nyt annettujen katsastustoiminnan uudistamista koskevien lakiesitysten
tavoitteena on lisätä katsastuspalveluiden tarjontaa
ja saatavuutta.
Itse kannatan siis autokatsastuksen uudistamista. Nostin aiheen
esille eduskunnassa vuonna 2008. Totesin silloin, että henkilöautojen
katsastuspalveluiden hinnat ovat nousseet liian kovaa, Ajoneuvohallintokeskuksen
AKEn selvityksen mukaan yli 150 prosenttia tuosta vapautuksesta eli
94-vuodesta vuoteen 2007. Samaan aikaan yleisen elinkustannusindeksin
nousu oli huomattavasti maltillisempaa eli 18 prosenttia. Totesin silloin
ja totean nytkin, että vuonna 94 tehty päätös
katsastustoiminnan vapauttamisesta oli sinällään
oikea ja edelleen kannatettava.
Kuinka moni muistaa, mitä auton katsastus vuonna 94
maksoi? Se maksoi 17 euroa keskiarvona. Tänä päivänä taidamme
olla lähellä 60—80:tä euroa
päästömittausten kanssa. Katsastustapahtumasta
on muutoksen myötä tullut kuitenkin asiakkaan
näkökulmasta aiempaa miellyttävämpi
tapahtuma muun muassa parantuneen asiakaspalvelun myötä.
Toiminnan tehostumisesta ja parantuneesta palvelusta on kuitenkin jouduttu
maksamaan kohtuuton hinta. Jotta katsastuspalveluiden hintakehitys
saataisiin kestävälle tasolle, tulee alalle saada
kilpailua lisää. Näyttöä kilpailun
tuomasta tehokkuudesta on olemassa, ja itse asiassa tuon vuoden
2008 jälkeen kilpailua on tähän maahan
syntynyt jo lisää. Ongelmana on, että uusien
yrittäjien on hankala tulla alalle, sillä toiminnan
aloittaminen on laite- ja tilavaatimusten vuoksi ollut tähän
asti melko arvokasta.
Esitin 2008, että raskaan kaluston katsastusvelvoitteista
voitaisiin luopua, ja se on nyt mukana tässä liikenneministerin
esittelemässä esityksessä. Toisaalta
sen jälkeen pohdintaan täytyy ottaa se, miten
turvaamme laadukkaan ja kohtuuetäisyydellä olevan
raskaan kaluston katsastuksen koko maassa. Se on minun mielestäni
yksi ihan pohdinnan arvoinen seikka. Esitin myös katsastusmiesten
koulutusvaatimusten kohtuullistamista, ja se on myös mukana
tässä hallituksen esityksessä. Alan peruskoulutusvaatimukset
uudistetaan, ja nykyisten vaatimusten lisäksi huomioon
otettaisiin ammattitutkinnot ja erikoisammattitutkinnot työvoiman
saatavuuden turvaamiseksi. Lisäksi perustettaisiin katsastuspalvelurekisteri,
josta kansalaisilla olisi mahdollisuus seurata ja vertailla näitä hintoja.
Myös koeajoradasta luopuminen on minun mielestä perusteltua. Kevyiden
ajoneuvojen koeajoratavaatimusten poistaminen helpottaa tulevaisuudessa
toimipaikkojen sijoittumismahdollisuuksia tiheään asutuille
alueille. Minun mielestäni vielä voisi myös
pohtia sitä, mikä on katsastuksen aikataulu tai
juoksutus. Nykyisen 3—1—1-mallin mukaan voisi
olla ehkä niinkin, että tuon yhden, ensimmäisen
katsastuksen jälkeen voisi olla ehkä paikallaan
kaksikin välivuotta katsastuksessa.
Arvoisa puhemies! Olen huolissani kuitenkin siitä,
että tämän lain myötä tulevaisuudessa
autokorjaamot voisivat myös katsastaa autoja. Pidän ongelmaisena
tilannetta, että auton korjaamisesta ja huollosta vastaava
yritys myös itse tarkastaa oman työnsä tuloksen.
Näen tämän erittäin ongelmaisena
katsastuksen riippumattomuuden näkökulmasta. Tämä oli
ongelma viime hallituskaudellakin, kun asiaa valmisteltiin ja vedettiin pois
silloin keskustan vaatimuksesta, ja en ymmärrä,
mihin nyt ongelma olisi kadonnut.
Itse siis sanon "ei" autokorjaamokatsastuksille. Tarjonnan,
saatavuuden ja kilpailun lisäämiseksi tässä ehdotetaan
useita muutoksia. Lakiesityksessä ehdotetaan, että määräaikais-
ja valvontakatsastuksissa luovuttaisiin luvanhaltijan tiukoista
riippumattomuusvaatimuksista, jolloin katsastustoimipaikka voisi
myös harjoittaa esimerkiksi ajoneuvon huoltoa ja korjausta.
Näin ajoneuvon voisi jatkossa huoltaa, korjata ja katsastaa
samassa toimipaikassa yhdellä käynnillä. Tämä vähentäisi
näihin toimenpiteisiin kuluvaa aikaa ja vaivaa. Mutta riippumattomuusvaatimusten
lieventäminen on minun mielestäni kysymys, joka
pitää ottaa vakavasti — voiko korjaamoihin
luottaa katsastusasioissa — ja itse jaan tämän
huolen. Sama palkanmaksaja korjaajalla ja katsastajalla, sama kahvipöytä aamulla,
mitä se sitten riippumattomuudelle tarkoittaa? Aiheuttaako
se ylimääräisiä korjauksia?
Aiheuttaako se katsastuksessa sormien läpi katsomista?
Toisaalta, mitä se tarkoittaa hinnoittelussa? Todennäköisesti
katsastushinta hinnoitellaan halvaksi ja huolto entistä kalliimmaksi,
puhumattakaan siis ylimääräisistä,
mahdollisista turhista huoltamisista.
Toisaalta voi kysyä, miksi tässä maassa
sitten talot tarkastetaan muiden toimesta kuin kirvesmiesten toimesta.
Miksi ei riitä, että kirvesmies tarkastaa oman
talon rakentamisensa? Miksi tarvitaan rakennustarkastajaa? Sen takia,
että ulkopuolinen taho valvoo, että rakennus on
tehty asiallisesti. Sen takia minun mielestäni myös
autokatsastuksessa pitää riippumattomuus turvata
ja huolehtia siitä, että saman palkanmaksajan
tai saman yrityksen työntekijä — vaikka
se ei olisi sama henkilö — ei korjaa ja katsasta
ja valvo omaa työtään.
Arvoisa puhemies! Tämän johdosta lakiehdotuksessa
esitetään otettavaksi käyttöön
uusia keinoja katsastusten laadun varmistamiseksi muun muassa antamalla
Liikenteen turvallisuusvirastolle aikaisempaa laajemmat mahdollisuudet
katsastettujen ajoneuvojen katsastuksiin. Nyt siis luodaan standardiin
sidottua laadunhallintajärjestelmää ja
uusi tehtävä Liikenteen turvallisuusvirastolle
katsastaa katsastettuja autoja. Eli meille luodaan maahan uusi järjestelmä,
katsastettujen autojen katsastajat. Liikenteen turvallisuusvirasto
voisi katsastustehtävien ja yksittäishyväksyntöjen
valvomiseksi pysäyttää siis ajoneuvon sen
poistuessa katsastuksesta tai yksittäishyväksynnästä ja
tarkastaa ajoneuvon uudestaan. Liikenteen turvallisuusvirasto saisi
suorittaa tarkastuksen korvauksetta kyseisessä katsastustoimipaikassa
tai yksittäishyväksytyssä paikassa sen tarkastuslaitteita
ja -tiloja käyttäen. Katsastustoiminnan
valvonnassa on myös tarkoitus käyttää entistä tehokkaammin
testiautoja, joissa on valmiina tietyt viat. Autoa kierrätettäisiin
siis useilla katsastustoimipaikoilla määräaikaiskatsastuksessa.
Esitys mahdollistaisi Liikenteen turvallisuusvirastolle tarkastuspalveluiden
hankkimisen myös ulkopuoliselta, asiantuntevalta taholta.
En ymmärrä, minkä takia meidän
pitää luoda tällainen lisäjärjestelmä.
Arvoisa puhemies! Itse pidän riippumattomuuden näkökulmasta
tätä esitystä kestämättömänä.
Minusta olisi perusteltua tuoda liikkuva katsastusmiesjärjestelmä myös
henkilöautojen puolelle. Autokorjaamo tai autokauppa voisi
siis tilata riippumattomalta katsastusasemalta katsastajan hallilleen,
ja näin voitaisiin hyödyntää yhteistyössä korjaamon
laitteita ilman, että riippumattomuus vaarantuisi. Raskaiden
ajoneuvojen palveluiden kohdalla malli on toiminut tähänkin asti.
Nykyisin osa katsastustoimipaikoista käy suorittamassa
raskaan kaluston katsastukset läheisellä kaupallisella
korjaamolla vuokraamalla katsastuksen ajaksi korjaamon tilat ja
laitteet. Minun mielestäni tämä olisi
toimiva malli myös henkilöautojen katsastuksen
puolelle emmekä vaarantaisi riippumattomuutta. Saman yrityksen henkilöt
eivät tarkastaisi oman työnsä jälkeä.
Arvoisa puhemies! Siirtymäajaltaan tämä laki on
myös varsin tiukka ja ehkä hieman kohtuutonkin
näille yrityksille, jotka ovat tulleet vahvojen investointien
myötä tälle alalle, ja toivoisin, että sitä myös
pohdittaisiin vakavasti, että heillä olisi aikaa
kuolettaa näitä investointeja.
Aivan lopuksi, arvoisa puhemies, autokorjaamokatsastuksia lukuun
ottamatta pidän tätä esitystä hyvänä ja
kannatettavana. Muutosten myötä alalle tulee uusia
toimijoita, jolloin määräaikaiskatsastusten
saatavuus paranee. Uskon myös kilpailun lisääntymisen
hillitsevän ja mahdollisesti alentavan katsastuspalveluista
perittäviä maksuja.
Mikko Alatalo /kesk:
Arvoisa puhemies! On totta, että katsastusala on ollut
keskittynyttä. Sitä olisikin avattava, mutta onko
katsastuksen avaaminen korjaamoille se oikea tapa, se on aiheuttanut
keskustelua. Itse otin tähän kantaa jo viime eduskuntakaudella
kriittisesti.
Jälkitarkastuksen salliminen missä tahansa
on sinänsä hyvä asia, varsinkin liikkuville
ammatti-ihmisille. Se, että korjaamot saavat katsastaa,
on suuri kysymysmerkki. Jotta väärinkäytöksiä ei tapahtuisi,
nyt siis perustetaan katsastuksen katsastajan virka. Mutta onko
se väärinkäytöksien kannalta
riittävää, vai luodaanko vain turhaa
byrokratiaa tällä systeemillä? Katsastuksen
riippumattomuuden valvomisessa ei kannata olla hyväuskoinen.
Edustaja Heinonen kysyi aiheellisesti; eihän omakotitalon
rakentamistakaan tarkista se itse rakentava kirvesmies, vaan siellä on
riippumaton rakennuksenvalvoja. Liikkuva katsastusmiesjärjestelmä saattaisi
olla myös hyvä, minkä edustaja Heinonen
mainitsi.
Katsastusyritykset ovat teilanneet tämän lakiesityksen,
että myös korjaamot saisivat katsastaa ja katsastusasemat
korjata. Suuret autoliikkeet odottavat vesi kielellä, että pääsevät
katsastamaan autoja. Se olisi merkkihuoltokorjaamoille helppoa,
koska lähes kaikki tarvittavat testauslaitteet heillä jo
on. Myös henkilökuntaa on mahdollista kouluttaa
katsastustöihin, ainakin välttävästi.
Katsastusyhtiöiden muutos on hankalampi. Niillä on
mahdollisuus lähteä varaosa- ja korjaamobisnekseen,
mutta se ei ole niin helppoa.
Joitakin katsastusasemia varmaankin suljetaan ylikilpailluilla
markkinoilla, jos merkkiliikkeet pääsevät
katsastamaan. Tosin EU:lta tulee myös liikennepaketti nyt
tulevaisuudessa, jossa myös moottoripyörät
ja mopot tulevat EU:ssa määräaikaiskatsastuksen
piiriin. Näin tulee lisää asiakkaita,
ja totta kai kansa maksaa. Uusi katsastuslaki suosisi isoja korjaamoja
niiden hyvän valmiuden vuoksi, mutta pienet korjaamot eivät pääse
yhtä helposti kilpailuun mukaan kalliiden investointien
vuoksi. Näin ollen se perustelu, että maaseudulla
katsastusverkko paranisi, ei välttämättä toteudu.
Päinvastoin harvaan asutuilla alueilla katsastusasemien
verkko saattaisi harveta entisestään, koska vain
suuret merkkikorjaamot porskuttaisivat, ja ne ovat yleensä kaupungeissa.
Tämä eettisyyskysymys eli katsastajan riippumattomuus
on se iso kysymys tässä lakiesityksessä,
ettei vain tule ylikorjaamisen vaaraa. On epäilty, että katsastuksesta
voi tulla suoranaista ryöstöä, kun korjaamoiden
katsastajat pääsevät autojen korjauksia
niin sanotusti vaatimaan, vaikka ovatkin riippumattomia näistä korjaamoista.
Kuluttaja voi näin joutua maksamaan aiheettomista korjauksista,
kun nykyautoja on vaikea maallikon tuntea. Kun konepellin avaa,
ei sille osaa tehdä autoilija itse mitään.
Hän on tällöin täysin katsastajan
eettisyyden varassa, ettei tämä vedä kotiinpäin
eli määrää niin sanotusti ylikorjaamaan
kulkuneuvoa ja nimenomaan työnantajansa merkkikorjaamon
piikkiin. Tämä jääviyskysymys
on se iso asia. Eivät siinä Trafin pistokokeet
auta.
Kun on puhuttu katsastushintojen alenemisesta uuden lain myötä,
niin jos autoja ylikorjataan, ovat korjauskulut satoja, jopa tuhansia
euroja. Merkkiliike voi asentaa ylihintaisia merkkiosia autoihin.
Tämähän on kuin painajaisunta, täysin kafkamaista
meininkiä kuluttajan kannalta. Merkkiliikkeet voivat antaa
katsastukset vaikka ilmaiseksi, kun mökin mummon auto ylikorjataan
sadoilla euroilla. Samalla häipyvät riippumattomat
katsastajat alalta, kun korjaamot vievät suurimman kakun.
Nämä ovat niitä duubioita, mitä alalla
on esitetty, ja ne täytyy tässä vaiheessa,
kun lakia valmistellaan, ottaa esille. Sen vuoksi viime kaudella
olin kriittinen tätä lakisuunnitelmaa vastaan.
Nyt voin vain todeta, että hallitus on viemässä tätä lakia
läpi.
Myöskään katsastajien koulutuksen
madaltaminen ei ole perusteltua. Lakiesityksen mukaan riittäisi
automekaanikon tutkinto ja riittävä kokemus alalta.
Autot kehittyvät koko ajan. Näin ei voida mennä tutkinnoissa
toiseen suuntaan. Alan kiinnostus myös vähenee,
jos katsastushenkilöiden urakehitys heikkenee.
Halusin tämän teille, hyvät kansanedustajakollegat,
kertoa, niin että älkää tulko
sitten sanomaan, ettenkö ole teitä varoittanut
tässä asiassa.
Anu Vehviläinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Minä taas tässä heti
alkuun voin sanoa, että kannatan tätä hallituksen
esitystä.
Ensinnäkin totean sen, miksi katsastetaan. Katsastustahan
tehdään liikenneturvallisuuden ja myös
ympäristöseikkojen vuoksi, ja tämä hallituksen
esitys on minulle erittäin tuttu. Kun kuusi vuotta sitten
aloitin liikenneministerinä, niin silloin minulle kerrottiin
ja näin sen, että hallitusohjelmassa oli maininta
siitä, että tehtäisiin katsastuslain
uudistus, ja en sitä aluksi kyllä itsekään pitänyt
kovin tarpeellisena, koska tulen itse Joensuusta, jossa on maan
alhaisimmat katsastushinnat, oli silloin ja on edelleenkin.
Mutta viime vaalikaudella tätä katsastusasiaa selvitettiin
erittäin paljon, ja tulin sitten lopulta vakuuttuneeksi
siitä, että kannattaa tehdä katsastuslainsäädännön
uudistus sillä tavalla, että tulee lisää toimijoita,
ettei olla pelkästään kahden suuren ketjun
varassa. Nyt kun katson tätä esitystä, niin
tämä on mielestäni hyvin pitkälle
sama kuin mikä silloin viime vaalikauden loppupuolella
oli täällä eduskunnan käsittelyssä mutta
joka raukesi.
Eli kaksi isoa asiaa: Erotetaan toisistaan, annetaan siis mahdollisuus
erottaa toisistaan, henkilöautojen ja raskaan liikenteen
katsastus. Ja sitten toinen seikka, eli avataan tiukoin rajoituksin ja
valvontaedellytyksin myös korjaamoille mahdollisuus tehdä katsastusta.
Tosiaankin viime kauden lopulla tämä esitys valmistui
2010, ja toinkin sen tänne eduskuntaan, kun sain silloiselta
perustuslakivaliokunnan puheenjohtajalta Kimmo Sasilta myös
lupauksen siitä, että perustuslakivaliokunta ehtii
antaa tästä lakiesityksestä silloin lausuntonsa.
Mutta sittenhän kävi niin, että siellä talvella
2011 tuli selville, että perustuslakivaliokunta, koska
oli ruuhkainen, ei pystynyt tätä käsittelemään,
ja tälle hallituksen esitykselle kävi niin, että tämä viime
vaalikauden lopussa raukesi, ja minua se sillä tavalla
tietysti harmitti, kun olin sitten itsekin päätynyt
siihen, että tämä on järkevä,
niin että eihän se hyvältä tuntunut.
Mutta nyt tämä tässä sillä käsittelyllä,
millä itse olen tähän nyt tässä viime
päivinä tutustunut, on hyvin pitkälle
todellakin sama kuin oli silloin viime vaalikauden lopussa käsittelyssä,
ja tätä kannatan.
Nyt haluan vielä todeta sitten näihin riippumattomuusvaatimuksiin
ja keskusteluun: Kävin muuten tänään
läpi sen keskustelun, mikä käytiin joulukuun
10. päivä 2010 ja jossa myös ministeri
Kyllönen, silloin edustaja Kyllönen, kävi tästä keskustelua,
samoin edustaja Heinonen ja edustaja Jokinen, ja silloinkin keskusteltiin
tästä riippumattomuudesta. Minä kyllä ajattelen
sillä tavalla, että tässä on
erittäin paljon niitä palomuureja, joilla varmistetaan
se, että tämä riippumattomuus ja asiallinen
katsastus voidaan järjestää myös
siellä huoltokorjaamoilla. Niitä seikkoja on todella
paljon. Ministeri Kyllönen niitä tuossa omassa
puheenvuorossaan toi esille, ja haluan tuoda nyt vielä myös
sen, että jos löytyy tämmöisiä epärehellisiä,
epäasiallisesti toimivia yrityksiä, joissa on
sekä korjaamotoimintaa että sitten katsastustoimintaa
mukana, niin kun tämä katsastustoiminta on luvanvaraista,
niin se lupahan voidaan ottaa pois. Eli jos on sellainen uhka päällä,
että lupa otetaan pois, niin kyllä minä sanon
niin, että pitää olla aika huono yrittäjä,
että lähdetään sellaiseen toimintaan,
että ehdoin tahdoin ruvetaan tekemään
ylikorjausta tai muita seikkoja, joilla vaarannetaan oman yrityksen maine.
Eli tottahan siinä tulee ensin huomautus, varoitus, ja
sitten loppujen lopuksi viedään lupa pois, ja
se ei ole kyllä myöskään sille
korjaamotoiminnalle eduksi, jos katsastuslupa viedään
yritykseltä pois, joten lämpimästi kannatan
ja toivon, että tämä tällä kertaa
täällä eduskunnassa sitten menee läpi.
Suna Kymäläinen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Autot ja autojen katsastaminen herättävät intohimoja.
Autot ovat lisääntyneet, ja niiden keski-ikä on
nuorentunut. Liikenneturvallisuutemme on parantunut: kuolonkolarit
ovat vähentyneet ennätyksellisesti.
Meillä oli Suomessa vankka katsastusmonopoli. Se purettiin.
Saimme kilpailua, hinnat laskivat aluksi, mutta markkinat keskittyivät
uudelleen ja hinnat kipusivat oudon korkeiksi. Esimerkiksi Etelä-Karjalassa,
josta itse tulen, on Suomen toiseksi korkeimmat katsastuskustannukset,
keskimäärin katsastuksen hinta on noin 92 euroa.
Aivan kuin viimeisen vuoden aikana hintakilpailu olisi palannut
ja kuluttajat päässeet hyötymään
oikeista hinnoista. Hinnat ovat olleet korkeimmat niissä maakunnissa,
joissa palvelut ovat olleet keskittyneimmät.
Hallitus on oikealla tiellä jatkaessaan kilpailun esteiden
purkamista katsastusalalla. Autojen kehittyessä yhä turvallisemmiksi,
autokannan nuorentuessa ja liikenneväylien turvallisuuden parantuessa
on johdonmukaista tarkastella katsastustoiminnan palveluketjuja.
Pakolliset rahastusautomaatit eivät ole tätä päivää.
Oikeastaan näen katsastustoiminnan yhtenä tärkeänä ulottuvuutena
tarkastaa ajoneuvon renkaiden kunnon ja laadun sopivuuden kulloisenkin
ajoneuvon katsastusajankohdan sää- ja keliolosuhteisiin.
Renkaat luovat pidon, rakentavat pohjan ajoneuvojen liikenneturvallisuudelle.
Arvoisa puhemies! On myös huomattava autonvalmistajien
oma toiminta vaaraa aiheuttavien sarjavirheiden korjaamisissa laajojen
takaisinkutsujen avulla. Tähän toimintaan valmistajat ovat
pakotettuja vastuunsa, imagonsa ja vahvan kuluttajaliikkeen takia.
20 vuotta sitten tämä toiminta oli perin harvinaista
eikä läpinäkyvää, kuten
nyt.
Myös auton korjaaminen on vapautunut kuluttajan eduksi.
Vapautuminen merkkikorjaamojen ikeestä mahdollistaa myös
katsastustoiminnan integroimisen osaksi huolto- ja korjaustoimintaa.
Asiakas voi kilpailuttaa huoltamon, asiakas voi äänestää jaloillaan
saadessaan huonoa palvelua. Ja mikä tärkeintä,
esityksessä asiakkaalta jää yksi reissu
vähemmän tekemättä, hiilijalanjälki paranee.
On iso helpotus, kun autoilija voi keskittyä suunnitelmallisesti
kahden pysähdyksen taktiikkaan yhdeltä luukulta
per kalenterivuosi. Keväällä renkaiden
vaihto, huolto ja/tai katsastus ja syksyllä talveen
valmistauduttaessa renkaiden vaihto, vuosihuolto ja/tai
katsastus.
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitystä on kritisoitu
nykyisten alan toimijoiden taholta riippumattomuuden menettämisestä tai
sen vaarantumisesta. Pidän pelkoa liioiteltuna. Katsastustoiminnassahan
myydään tavallaan turvallisuutta, tietoa ajoneuvon
teknisestä kestävyydestä seuraavaan määräaikaishuoltoon
tai katsastukseen asti. Ylikorjaaminen voi olla mahdollista, mutta siihen
ei mielestäni ja kokemusteni mukaan katsastustoiminnalla
ole paljonkaan vaikutusta. Tähän pätevät
samat totuudet kuin muuhunkin kaupankäyntiin ja palvelun
myyntiin. Jälkitarkastuksenhan voi teettää missä vain.
Löydetyt viat voi myös korjauttaa missä vain.
Ottaisivatko korjaamot riskejä vilpistä kiinnijäämiseen?
En usko. Markkinoilla pärjäävät
reilut ja rehdit. Esityksen vaikutuksia on kuitenkin seurattava
tarkasti jatkossa.
Arvoisa puhemies! Vapaus tuo vastuuta, ja niin on katsastamisessakin.
Vapaus avaa myös mahdollisuuksia kehitykselle. Kun ajoneuvojen päästörajat
ensimmäisen kerran tuotiin katsastamiseen, odotettiin hylkäyksiä.
Toisin kävi, voimme jälkikäteen arvioida.
Autonvalmistajat valmistivat vähäpäästöisiä malleja,
kehittivät moottoriteknologiaa ja polttoaineteknologiaa.
Raja-arvot vanhenivat mittaajien mittalaitteisiin. Tätä voisi
kutsua positiiviseksi kierteeksi.
Kiitän liikenneministeriä hyvästä,
ennakkoluulottomasta esityksestä ja sen ripeästä tuonnista
tänne eduskuntakäsittelyyn.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Katsastuslain muutoksesta on tosiaan
keskusteltu pitkään. Tämä keskusteluhan
alkoi jo viime vaalikaudella, ja niin kuin tuossa kuultiin edustaja
Vehviläisen, silloisen liikenneministerin, puheenvuorossa,
niin tämä silloinen esitys katsastuslain muuttamisesta
jäi sitten vaalikauden loppukiireiden vuoksi käsittelemättä ja
raukesi silloin, ja nyt tämä käsittelyssä oleva
esitys on lähestulkoon tuon viime vaalikaudella olleen esityksen
kaltainen.
Katsastustoiminta oli aiemmin hallinnollista virkamiestoimintaa,
tarkastavaa virkamiestoimintaa. Muistan sen ajan, kun katsastukseen
menoa oikein pelättiin, että mennään
virkamiehen eteen ja mitähän siellä tapahtuu.
Niistä ajoista onneksi on paljon katsastustoiminta muuttunut. Se
on muuttunut tähän päivään
ammattimaiseksi turvallisuuspalveluksi kuluttajalle, ja sellaisena se
tulee mieltääkin.
Tämän lakimuutoksen yksi lähtökohta
on nimenomaan tämän kuluttajan, autoilijan, auton omistajan,
auton käyttäjän näkökulma,
ja niin sen tulee olla. Eli kansalaisten kannalta tämä lakiesitys
tuo nyt vaihtoehtoja, mahdollisia vaihtoehtoja hoitaa tuo katsastusvelvoite.
Tuo on luonnollisesti hyvä asia. Myös se, että katsastus
voidaan tehdä samalla kertaa, kun ajoneuvo viedään korjaamolle,
on erittäin hyvä ja tervetullut mahdollisuus kuluttajille.
Silloin yhdellä kertaa voidaan hoitaa nämä kaksi
tehtävää: sekä ajoneuvon huolto
että katsastus.
Tähän lakiesitykseen sisältyy se,
että kevyen ja raskaan kaluston katsastusvelvoite voidaan purkaa.
Eli saman katsastusaseman ei tarvitse enää tarjota
molempia palveluja. Sen vaikutuksia on arvioitu, että mitä se
saa aikaan.
Itse näen niin, että varsinkin tuolla raskaan
kaluston katsastuspuolella voi olla jopa niin, että ammattitaito
lisääntyy, koska on useita katsastustoimipaikkoja,
joissa hyvin harvoin tehdään noita raskaan kaluston
katsastuksia. — Katsastajat itsekin ovat siitä kertoneet,
että niitä tulee niin harvoin, että se
tilanne on aina sitten vaativa. — Tässä on
tiettyjä etuja, kun korjaamokatsastus sallitaan: niissä raskaan
kalustojen korjaamoissa on se ammattitaito ja osaaminen todella
huipussaan ja on hyvä, että se ammattitaito saadaan
nyt myös sitten turvallisuuden takeeksi entistä enemmän.
Myös se, että jälkitarkastusta ei
ole pakko tehdä sillä katsastusasemalla, jossa
katsastus on aloitettu, niin kuin tähän saakka,
lisää sitä mahdollisuutta kuluttajalle
mutta myös sitä ikään kuin valvontaa
ja kontrollia — että onko vika todella sellainen,
että se vaati jälkitarkastuksen — ja
tätä asiakas voi käyttää hyväkseen.
Tässä lakiesityksessä on vielä muutamia
yksityiskohtia, joihin itse odottaisin, että pureuduttaisiin
tarkasti ja voitaisiin tehdä vielä muutoksiakin.
Toivon, että ministeri suhtautuu näihin yksityiskohtiin
huolella ja perehtyy myös niihin niin, että olisiko
mahdollista nuo muutokset tehdä.
Yksi sellainen huoli, joka täältä on
noussut esille, on se, että silloin kun katsastustoimipaikka
tarjoaa erikoiskatsastuksia, eli rekisteröinti-, maahantuonti-,
muutoskatsastuksia, se ei voi tehdä korjaustoimintaa. Tästä voi
aiheutua se uhka, että onko meillä tarjolla tällaisia
katsastustoimipaikkoja hetken päästä eli
onko niitä riittävästi tarjolla, koska
nykyisillekin katsastustoimipaikoille se lisätulon hankkiminen
sillä lailla, että voi tehdä siinä pieniä huoltotoimenpiteitä — vaihtaa
vaikka renkaita ja pyyhkijänsulkia samalla, kun hoidetaan
katsastus — on tärkeä, ja jos se ikään
kuin saastuttaa sen katsastustoimipaikan niin, että silloin
ei enää voida siellä tehdä näitä erikoiskatsastuksia,
niin se voi olla kuluttajan palvelua heikentävä.
Sen takia mielestäni tuota kohtaa tässä lakiesityksessä pitäisi
muuttaa niin, että tämä rajoitus ei olisi
yrityskohtainen, vaan se olisi toimipaikkakohtainen. Elikkä katsastustoimipaikkakohtaisesti
voitaisiin sitten asettaa tämä rajoitus ja tehdä näitä erikoiskatsastuksia,
ja siellä ei tehdä sitten korjaustoimenpiteitä.
Tosin en ymmärrä, mikä tämä yhteys
tässä on, miksi se kielto on näillä toimipaikoilla.
Toinen asia, joka on edelleen vahvasti esillä, on tämä riippumattomuuskysymys
ja epäily siitä, että voiko luottaa,
että ajoneuvo korjataan huolella tai katsastetaan asianmukaisesti
silloin, kun ne toimenpiteet tehdään samalla korjaamolla.
Tähän on näitä valvonta-ajatuksia,
miten se hoidetaan, mutta itse näkisin niin, ja olen puhunut
sellaisesta mallista, että tässä välissä voisi olla
vielä yksi yrittäjyyden muoto eli sellainen muoto,
jossa korjaamo voisi ostaa tätä katsastuspalvelua
koulutuksen ja tämän tutkinnon suorittaneelta
katsastajalta, voisi ikään kuin tilata sen katsastajan
samaan tapaan kuin tilataan nuohooja tekemään
tämä toimenpide, samalla lailla tilataan sinne
katsastaja. Silloin myös asiakkaan kannalta tämä riippumattomuus
ikään kuin taattaisiin. Kiertävä katsastaja,
joka voisi tehdä tällaista yritystoimintaa.
Se olisi hyvä malli siinäkin mielessä,
että se ei vaadi isoja pääomia. Tällä hetkellä nämä ulkomaiset
yritykset ovat pääomittaneet tätä katsastustoimipaikkaverkostoa,
ja myös ne voitot sitten ovat valuneet ulkomaille. Tämänkaltainen yritysmalli
tähän väliin vielä olisi harkinnan
arvoinen. Se toisi ratkaisun myös siihen, mitä edustaja
Alatalo täällä toi esille: että pienten
korjaamojen mahdollisuus tarjota katsastuspalvelua ei ole realistinen.
Sanotaan, että jos on 2—4 tai 2—6 asentajaa,
niin silloinkaan ei vielä välttämättä kannata
yhtä asentajaa kouluttaa katsastajaksi ja eriyttää sitten
siellä toiminnassa, mutta jos sen voisi ostopalveluna tilata,
niin silloin pienetkin korjaamot pääsisivät
tähän toimintaan mukaan. Toivon, että tuota
tässä käsittelyn aikana vielä harkitaan.
Vielä, arvoisa puhemies, aivan lopuksi yksi evästys.
Kun tämä esitys menee myös perustuslakivaliokunnan
harkintaan, niin toivon, että perustuslakivaliokunnassa
perehdytään näihin investointisuojan
siirtymäaikoihin. Viime aikoina on hyvin paljon perustettu
pieniä yhden toimipaikan katsastusyrityksiä, ja
siellä on näillä yrittäjillä omakotitalot
panttina, ja niitä on perustettu ihan viime kuukausinakin.
Silloin tietysti se lähtee siitä oletuksesta,
että jonkun aikaa tämä toiminta on kannattavaa.
Tähän kysymykseen, että kuinka pitkä tämän
investointisuojan tulisi olla, ja se vaikuttaa tietysti tuohon siirtymäaikaan,
on hyvä saada perustuslakivaliokunnan näkemys sitten,
kun liikenne- ja viestintävaliokunta tätä asiaa
käsittelee.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Pekka Ravi.
Ismo Soukola /ps:
Arvoisa herra puhemies! Jos edellinen katsastuslain muutos,
jossa viranomaistoiminta yksityistettiin, oli askel väärään suuntaan,
niin nyt mennään kyllä metsään
sellaista vauhtia, että heikompaa hirvittää.
Tuolloin katsastuksen muutoksen taustalla oli keinotekoinen
tarve saada aikaan kilpailua — ja kilpailuahan saatiin.
Henkilöautojen katsastusmaksut ovat nousseet pahimmillaan
yli kaksinkertaisiksi siitä, mitä ne olivat silloin,
kun katsastus oli viranomaistoimintaa. Ikävintä tässä tietenkin
on se, että katsastusliiketoiminnan voitot valuvat pääsääntöisesti
ulkomaisille pääomasijoittajille.
Minä yritän kyllä löytää kuitenkin
yhden positiivisen seikan silloisesta muutoksesta, ja olkoon se
sitten se, että sen jälkeen kun katsastustoiminta
vapautettiin, ei enää tarvinnut lakki kourassa pelätä ajamista
katsastuskonttorille, vaan siellä ruvettiin jopa tarjoamaan
kahvia sillä aikaa, kun autoa katsastettiin.
Ajoneuvon katsastamisen perimmäinen tarkoitus on varmistaa
sen liikenneturvallinen kunto. Mikäli katsastuslupa annetaan
ajoneuvokorjaamolle, on vaara, ettei katsastuksella enää pelkästään
varmisteta liikenneturvallisuutta vaan myös katsastusta
tekevän korjaamoyrityksen työllistymistä löytämällä katsastettaessa
sellaisia vikoja, jotka on välittömästi
korjattava.
Ministeriön mukaan katsastustoiminnan uudistamisen
tavoitteena on myös palveluiden saatavuuden lisääminen.
Jo nyt katsastuskonttoreita on lähes 350. Vertailu pääkaupunkiseudulta: vuonna
1995 pääkaupunkiseudulla oli 4 katsastuskonttoria,
nyt niitä on 42. Autokanta ei pääkaupunkiseudulla
sen enempää kuin muuallakaan maassa kuitenkaan
ole kasvanut samassa suhteessa, ja tämä käytännössä tarkoittaa
sitä, että vain suuret toimijat pärjäävät
kilpailussa.
On harhakuva, että toiminnan vapauttaminen lisäisi
toimijoiden määrää. Onhan meillä päivittäistavarakauppakin
vapaata, ja silti kaksi suurinta toimijaa kuorivat kermat kakun
päältä. Toki muutama pienyrittäjäkin
joukossa on, mutta sama asia on katsastustoiminnassa.
Arvoisa puhemies! Katsastustoiminnan riippumattomuutta pyritään
varmistamaan laatusertifikaation ja valvonnan avulla. Täällä on
esitetty hyvinkin liikuttavan sinisilmäisiä kuvia
siitä, mitenkä katsastusta ja ylikorjaamista valvotaan, mutta
kuinkahan moni tässäkään salissa
on a) seurannut oman autonsa katsastamista siellä pukin
alla, (Mikko Savola: Minä olen!) tai b) vapaaehtoisesti
ja oma-aloitteisesti selvittänyt ajoneuvonsa alustan kuntoa
määräajoin, jolloinka pystyisi hyvinkin
tarkkaan sitten kertomaan, milloinka esimerkiksi ohjausakselin nivelkumit
ovat puhki.
Tämä valvonta jälkikäteen
on aivan mahdotonta: kuka voi siinä vaiheessa sanoa, että autoa on
ylikorjattu, jos katsastusmies on antanut tuomion, että se
on ollut viallinen ja se on pitänyt korjata. Sitä on
mahdotonta jälkeenpäin valvoa. Eli mitenkä se
valvonta toimii, kun ei se tahdo nykyäänkään
toimia?
Laatusertifikaatti itsessään ei takaa vaadittua laatua.
Trafi itse teki vuoden 2011 lopussa tarkastuksen, ja näissä katsastuskonttoreissa,
joissa laatusertifikaatti on olemassa — oli silloin ollut olemassa
jo pitemmän aikaa — oli kaikkein huonoimmat tulokset
saatavilla.
Laadunvalvontaan ja riippumattomuuden varmistamiseen tarvitaan
viranomaisvalvontaa, jota nykytilanteessa, erilaisten tuottavuusohjelmien paineessa,
ei ole odotettavissa. Siksi koko katsastustoimi tulisikin palauttaa
takaisin viranomaistoiminnaksi, jonka valvonta meillä on
jo olemassa. Lisäksi tulisi vakavasti miettiä uusien
autojen katsastustarvetta, ainakin viiden ensimmäisen käyttövuoden
ajalta.
Arvoisa herra puhemies! Minä pyrin asioista löytämään
aina positiivisenkin kannan. Tässä lakiesityksessä positiivista
olisi se, että määräaikaiskatsastuksessa
hylättyä ajoneuvoa ei tarvitsisi enää uusintakatsastaa
samassa paikassa. Tämä seikka parantaa autoilijan
oikeusturvaa, sillä ei suinkaan ole tavatonta, että ajoneuvo
on hylätty katsastuskonttorin viallisen mittalaitteen näyttämän
perusteella. Nyt annettaisiin sentään mahdollisuus
hakea se kuuluisa toinen mielipide.
Mikko Savola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minä ainakin kannatan lähtökohtaisesti tätä hallituksen
esitystä. Omalta osaltani kokemukset perustuvat lähinnä siihen,
että auton katsastushuoltoon kun vie, niin siellä otetaan
pakokaasumittaukset, tehdään tarvittavat huollot
ja hyvin usein sitten myös sieltä autokorjaamosta päin
käytetään katsastuksessa sitä autoa,
ja tämä tietenkin tuo osaltaan lisää kustannuksia
siihen, kun autokorjaamolta tätä palvelua ostaa.
Mutta tässä keskustelussa on kaiken kaikkiaan
kuitenkin tuotu esiin niitä huolia, joita tästä voi
johtua. Minä ainakin luotan siihen omaan autokorjaamoon,
missä minä käytän autoani huollossa
ja joka katsastaa, että siellä ei niin sanotusti vilppiä tapahdu.
Mutta tästä riippumattomuudesta, mitä tässä on
peräänkuulutettu nyt jo useissa puheenvuoroissa,
että kuinka se tullaan hoitamaan: haluaisinkin ministeriltä vielä tarkempia näkemyksiä
kuulla
siihen, kuinka tätä on ministeriössä pohdittu,
minkälaisia epäkohtia tästä mahdollisesti
syntyy ja onko nyt sitten tämä valvontakeino se
keino, millä halutaan estää väärinkäytökset.
Täällä aiemmissa puheenvuoroissa on esitetty
myös tätä niin sanotusti liikkuvaa katsastusmiestä,
jonka voi sitten tilata sinne omaan autokorjaamoon tekemään
näitä katsastuksia, olisiko se se parempi ratkaisu?
Ymmärtääkseni tämä on
menossa käsittelyyn myös perustuslakivaliokuntaan,
jossa tätä riippumattomuutta pystytään
tutkimaan. Eikö näin, rouva ministeri? Siihen
haluaisin myös saada varmennuksen.
Mutta, herra puhemies, kaiken kaikkiaan varmasti lähtökohdat
tähän lakiesitykseen ovat hyvät ja uskon,
että valiokuntakäsittelyssä saadaan myös
näihin epäkohtiin, mitä tässäkin
lähetekeskustelussa on tullut esiin, sitten tarkennuksia.
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! Kun yritin lukea tuota pumaskaa eilen illalla,
niin täytyy sanoa, että monta kysymystä tuli
mieleen ja monta epäilyä heräsi niistä sanomista.
Suomessa katsastustoiminnalla on lähes satavuotiset
perinteet. Myöskin pakollisten määräaikaiskatsastusten
osalta Suomi on edelläkävijämaa. Katsastuslain
muutoksella markkinat vapautettiin kilpailulle osittain jo vuonna
1994. Samanaikaisesti kilpailun vapautumisen myötä on myös
vaatimustaso katsastuksissa kasvanut, ja myös arvonlisävero
on nostanut katsastusten hintaa.
Katsastuslain muutosesityksessä vertailumaina käytetään
sellaisia maita, joissa katsastustoiminta on huomattavasti nuorempaa
ja vaatimustasoltaankin vaatimattomampaa. Kuitenkin huomiota voi
kiinnittää esimerkiksi Tanskan katsastustoimintaan,
jossa kilpailulle vapauttaminen tapahtui vuoden 2005 alussa. Koulutusvaatimuksia
kevennettiin ja kevyen ja raskaan kaluston katsastus eriytettiin
sekä katsastuksia voitiin suorittaa korjaamotiloissa. Tällä hetkellä Tanskassa todetaan
olevan ylikapasiteettia, jonka uskotaan johtavan hintojen nousuun
asemien vähetessä.
Suomi ei ole vertailukelpoinen useiden muiden maiden kanssa
myöskään pitkien etäisyyksien
takia. Tällä hetkellä meillä on
ehkä pohjoisinta Suomea lukuun ottamatta suhteellisen hyvä katsastusasemaverkosto.
Niillä alueilla, joilla asemaa ei tällä hetkellä ole,
tuskin kannattaa johonkin pikkukorjaamoon hankkia kallista katsastuskalustoa
muutaman auton katsastusta varten.
On selvää, että katsastustoiminnan
liittäminen korjaus-, huoltotoiminnan tai automyynnin yhteyteen
lisää yrityksen kilpailumahdollisuuksia. Mitkä katsastuksessa
havaitut viat ovat todellisia ja ajoneuvon käyttöön
vaikuttavia? Tulisiko korjaamolle kiusaus kasvattaa liiketoimintaansa korjauksella?
Riippumattomuus ei tältä osin ole mielestäni
millään todennettavissa. Lisäksi se ei kuitenkaan
takaa kokonaiskustannusten laskemista, vaikka jonkinlainen riippumattomuusvaikutus
säilytettäisiinkin. Kokonaiskustannuksista osa
olisi helppo siirtää korjaamo- tai huoltokustannuksiin.
Kaikki ne palvelut, mitä korjaamot tällä hetkellä tarjoavat
katsastuksiin liittyen, eli päästömittaukset,
jarrusovitukset, nopeudenrajoittimien testaukset jne., maksavat
saman verran kuin katsastusasemillakin.
Katsastusten kokonaiskustannuksiin tulee uuden lain myötä vaikuttamaan
kustannuksia lisäävästi valvonnan tarve.
Norjassa, jossa korjaamokatsastus on käytössä,
tarvitaan reilulle miljoonalle katsastukselle noin 60 ulkopuolista
valvojaa. Joku nekin kustannukset kyllä maksaa. Suomessa
nykyisellään lähes 2,5:tä miljoonaa
katsastusta valvoo muutama katsastusten valvoja. Suomessa arvioitu
lisäkustannus olisi reilut 2,5 miljoonaa. Osa siitä perittäisiin
heti katsastusmaksun yhteydessä. Loput siitä menisi
valtion budjetista maksettavaksi eli niiltäkin, jotka eivät autoa
tarvitse. Norjan tilanteeseen viitaten tuo lisäkustannustarve
on reilusti alimitoitettu tai sitten tarkoitus on valvonta jättää olemattomaksi.
Suomessa ei ajoneuvokanta lisäänny niin paljon,
että se käytännössä lisäisi
katsastettavien ajoneuvojen määrää.
Katsastukset jakaantuisivat lainmuutoksen myötä useammalle
toimijalle, mikä taas aiheuttaisi pienten yritysten karsiutumista
alalta. Toiminta tulisi keskittymään pääosin
suurille toimijoille ja mahdollisesti entistä kauemmas
pieniltä paikkakunnilta. Henkilöautojen ja raskaan
kaluston eriyttäminen toisi mukaan niin sanottuja rusinanpoimijoita,
jolloin raskaan kaluston katsastukset siirtyisivät kohtuuttomien
matkojen päähän.
Arvoisa puhemies! Kilpailun avaamisella on saatu se saavutettavuushyöty,
mitä silloin haettiin, mutta tällä lakiesityksellä tuota
hyötyä ollaan mielestäni selkeästi
heikentämässä. Toivottavasti tähän
valiokunnassa otetaan vielä hyvin reippaasti kantaa ja
mietitään asioita monelta kantilta.
Jukka Kopra /kok:
Arvoisa puhemies! Minä pidän tätä katsastuslain
uudistusta hyvänä asiana. Katsastuspalveluiden
tarjonta ja saatavuus lisääntyvät, ja
uskon, että vaikutus katsastuksen hintoihin on kuluttajan
kannalta positiivinen — siis odotan hintojen laskevan.
Siitä, että kilpailua vapautetaan ja esimerkiksi
tavalliset autokorjaamot voivat harjoittaa katsastustoimintaa, hyötyy nimenomaan
kuluttaja. Mielestäni toiminnan perusperiaatetta oltaisiin
voitu vapauttaa vieläkin enemmän siten, että katsastusta
voisi harjoittaa auktorisoitu henkilö missä tahansa.
Varsinaisia omia katsastustiloja ei välttämättä tulisi
edellyttää. Näin auktorisoitu katsastaja
voisi kiertää esim. maaseudun autokorjaamoilla
katsastuksia suorittamassa. Yrittäjien ei tarvitsisi investoida henkilöstöön
niin paljon, ja asiakkaat saisivat autonsa katsastukseen lähellä,
eikä tarvitsisi ajella kauemmaksi. Tämän
asianhan edustaja Jokinen nosti puheenvuorossaan mainiolla tavalla
esiin.
Valmistelutyöhön liittyvässä keskustelussa ovat
jotkut epäilleet vilunkimahdollisuuksien lisääntyvän.
On esimerkiksi ajateltu, että autokorjaamo hylkää ajoneuvoja
perusteetta saadakseen myytyä katsastettavaan ajoneuvoon
enemmän osia ja korjaustyötä. Enpä usko,
että tästä on pelkoa. Mikään
itseään kunnioittava autokorjaamo ei voi ottaa
riskiä, että käryäisi tämänkaltaisesta vilpistä.
Siitähän seuraisi katsastustoimiluvan menetys
puhumattakaan maineen menettämisestä kuluttajien
keskuudessa, millä voi olla yritykselle kohtalokkaat seuraukset.
On myös huomioitava, että katsastustoimipaikkaluvan
saadakseen yrityksillä tulee olla sertifioitu ISO 9001 -pohjainen
laatujärjestelmä, jossa huomioidaan katsastustoiminnan
erityispiirteet. Jo tämä hyvin pitkälle
varmistaa sen, etteivät härskihartikaisten pyörittämät
hämärät korjaamot katsastusauktorisointia
tule saamaan vaan että toiminta painottuu vakiintuneisiin,
vakavaraisiin ja hyvin johdettuihin yrityksiin.
Trafin tulee tietysti valvoa aktiivisesti katsastajien toimintaa.
Viranomaisella tulee olla riittävät resurssit
tehdä pistokokeita ja yllätyskoeajoja. Puhutaan
erityisen testiauton käytöstä, jossa olisi
tietyt viat, joiden löytymistä katsastuksessa tarkkailtaisiin.
Tämä on hyvä systeemi, ja on hyvä,
että rahatkin tälle tarkastustoiminnalle on varattu.
Kannattaa muistaa kuitenkin, että katsastajilla on auton
runkonumeroon perustuen varsin kattavat tiedot yksittäisistä ajoneuvoista.
Tästä voi seurata se, että tällainen
testiajoneuvo bongataan sieltä katsastusjonosta ja katsastuspaikalla helposti
ja pistokoe tavallaan vesittyy.
Arvoisa puhemies! Kaiken kaikkiaan kuluttajien valinnanvapaus
lisääntyy ja yrittämisen mahdollisuudet
toimialalla paranevat. Tämä on oikea suunta.
Johanna Ojala-Niemelä /sd:
Arvoisa herra puhemies! Kuten on täällä kuultu,
tämä ala on aika keskittynyt. A-Katsastus-konsernin
markkinaosuus on 40 prosenttia, K1 Katsastajat Oy:n osuus vajaat
20 prosenttia, ja lopun kakusta sitten jakavat muut. Mutta pidän
hyvinä tämän esityksen tavoitteita siinä suhteessa,
että se lisäisi katsastuspalvelujen tarjontaa
ja saatavuutta eri puolilla Suomea. Tulen itse tuolta pohjoisesta Lapista,
ja meillä on kyllä ongelmana tällä hetkellä se,
että katsastusasemalle on 100 kilometriä suuntaansa.
Toivon, että nyt näitten pienten korjaamojen yhteyteen
saataisiin tätä katsastustoimintaa ja päinvastaisista
puheista ja opposition esittämistä epäilyksistä huolimatta
tulisi lisää näitä yrittäjiä ja
toimintaa tälle sektorille, ja tietenkin tämän
tavoitteena on myös katsastushintojen nousua hillitä.
Myös se on minusta ihan aiheellista. Itse käyn
elokuussa yleensä katsastamassa autoni, ja 100 euroa siitä on
lähestulkoon saanut joka kerta pulittaa. Olisi hyvä,
että ne hinnat olisivat huokeammat.
Varmasti tästä käydään
keskustelua sitten valiokunnassa, tästä riippumattomuudesta,
ja korjaus- ja huoltotoiminnan sekä katsastuksen välillä tulee
olla tiukka raja tulevaisuudessa. Uskon, että ministeri
on punninnut hyvin näitä näkökohtia, että tämä täyttää tämän
lain edellytykset.
Tietenkin laadusta on paljon puhuttu ja sitten uskottavuudesta.
Tässähän hallitus esittää,
että uskottavuuden edellyttämä lisääntynyt
valvontatarve voitaisiin toteuttaa niin sanotun omavalvonnan keinoin,
joka perustuisi erityiseen sertifioituun laatujärjestelmään.
Näistäkin varmaan käydään
sitten punnintaa valiokunnassa.
Eero Suutari /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys katsastuslain uusimisesta
on mielestäni hyvä ja sopii niin kuluttajalle,
ammattiautoilijalle kuin yrityksellekin. Katsonkin, ettei katsastustoiminnan
sallimiselle korjaamotoiminnan tai muun alan toiminnan yhteydessä ole
estettä. Positiivista siinä on myös huoltamoyrittäjien kannustaminen
laadullisesti ja kilpailullisesti yhä uusille aloille.
Liikenneturvallisuus Suomessa on sitten 80-luvun alun kehittynyt
muutamia poikkeusvuosia lukuun ottamatta tasaisesti parempaan suuntaan. Myös
ajoneuvojen turvallisuus ja muukin tekniikka on kehittynyt. Osa
tästä hyvästä kehityksestä on
myös kuluneen katsastustoiminnan ansiota. Alan edelleen
kehittäminen on kuitenkin välttämätöntä.
Nykyinen katsastusverkko varsinkin pienemmillä paikkakunnilla
ei ole tarpeeksi kilpailua edistävää.
Kotipaikkakunnallani Kajaanissa henkilöauton katsastuskustannus
on yli 90 euroa. Tämä lienee noin kaksinkertainen
painotettuun keskiarvoon nähden. Tämän
vuoksi kilpailun esteiden purkaminen on mielestäni suotavaa
ja jopa pakollista. Epäily siitä, että huoltamoyritykset
tekisivät tässä jotakin hämärää,
kuten on epäilty, ei mielestäni ole perusteltua.
Arvoisa puhemies! Autojen laatu on viime vuosikymmenien aikana
parantunut huimasti. Mielestäni alle kuuden vuoden ikäisille
autoille tehdään määräaikaishuollossa
varmasti kaikki tarpeellinen, ettei sen päälle
tarvittaisi katsastusta ollenkaan.
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Tämä uusi katsastuksen
toimilupalaki asettaa eriarvoiseen asemaan nykyiset alan yrittäjät
ja tulevat uuden lain sallimat autoliike-, autokorjaamokatsastajat.
Nykyisiltä katsastusasemilta, jotka suorittavat autojen
rekisteröintejä ja muutoskatsastuksia, vaaditaan
riippumattomuutta muun muassa auto-, öljy-, kuljetus- ja
korjaamoalasta. Elikkä he eivät voi harjoittaa
korjaamoalan toimintaa, kun taas uudet korjaamoyrittäjät,
jotka tekevät määräaikais- ja
valvontatarkastuksia, saavat tehdä korjaamo- ja huoltotöidensä lisäksi
katsastuksia vain esittämällä yhtiönsä organisaatiokaavion.
Myös katsastuksen hinta on korjaamoyrittäjällä helppo
manipuloida kevät- ja syksytarkastuksiin sekä huolto-
ja korjaustöihin ja veloittaa vain esimerkiksi noin 10
euroa per katsastus.
Kun kilpailu nykyiselläänkin on jo niin kovaa suurilla
paikkakunnilla, on yrityksen jatkaminen aivan kannattavuuden rajoilla.
Mikä on tilanne sitten, kun tämä uusi
laki tulee voimaan?
On mahdollista ja vaarana, että nykyiset suomalaiset
pienyritykset ajetaan uudella toimilupalailla konkurssiin taikka
lopettamaan toimintansa. Nykyiset katsastusyrittäjät
ovat lain mukaisesti investoineet kuorma-autojen katsastusta varten
isoihin halleihin ja laitteisiin, kouluttaneet omalla kustannuksellaan
nykyiset katsastusmiehet ja -insinöörit,
jotka todennäköisesti jäävät
työttömiksi. Syy on siinä, että korjaamot
saavat edullisemmin palveluksensa mekaanikoilta, jotka tekevät
myös huolto- ja korjaustöitä. Nykyinsinööreillä ei
ole halua eikä mahdollisuutta alkaa huoltamaan ja korjaamaan
autoja. Kysynkin: voiko kuluttaja luottaa puolueettomaan katsastukseen,
kun sen suorittaa huolto- tai autokorjaamo?
Osmo Kokko /ps:
Arvoisa puhemies! Katsastuslain muutos, mitä nyt ollaan
tässä suunnittelemassa, on omalla tavallaan oikeansuuntainen.
Tietysti tarvitaan tähän kilpailua, mutta lähinnä olen
myös huolestunut, niin kuin useat edustajat ovat täällä,
kun tämä toiminta siirretään
nyt näille korjaamoille, tästä riippumattomuudesta.
Näkisinkin, että nyt valiokuntakäsittelyn
yhteydessä tätä asiaa tarkastellaan ja
otetaan nämä seikat hyvin huomioon.
Nythän meillä nykyisen lain puitteissa on
raskaan kaluston kohdalla mahdollisuus, että sinne korjaamolle,
missä korjataan, katsastusmies tilataan, ja täällä on
edustaja Jokinen ainakin todennut tuossa, että tätä seikkaa
täytyisi tässä huomioida, ja minäkin
näkisin, että nimenomaan nyt tämän
kevyen kaluston osalla tällainen mahdollisuus tähän
tulisi. Tämän uskoisin tuovan lisää kilpailua
ja hinnan kehitystä siihen suuntaan, että se olisi
kuluttajalle edullinen, ja myös tässä tämä riippumattomuusasia
tulisi erittäin hyvin huomioiduksi.
Tietysti jotain hyvääkin tässä on.
Esimerkiksi nyt jos käytetään konttorilla
ja auto hylätään, niin sitä ei
välttämättä sitten jatkossa
tarvitse samalle asemalle suorittaa. On jotain aina hyvääkin,
jos jotain negatiivista tässä asiassa, mutta odotetaan mielenkiinnolla
ja seurataan, kun valiokunnassa näitä asioita
käsitellään, ja otetaan huomioon sitten
ne lausumat ja muut tässä.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Tässä katsastuslain
muutoskäsittelyn yhteydessä pitää pikkuhiljaa
ruveta muokkaamaan ajatusta siitä, että katsastus
ei ole ikään kuin sitä vanhaa viranomaisen
tarkastustoimintaa vaan katsastus on turvallisuuspalvelua autoilijalle
ja kuluttajille. Se on turvallisuuspalvelua samalla lailla kuin
korjaamo- ja huoltotoiminta on turvallisuuspalvelua. Esimerkiksi
silloin kun auto viedään huoltoon, jos siellä asentaja
havaitsee jonkun todella liikenneturvallisuutta vaarantavan vian,
niin se varmasti korjataan siinä huollossa, oli katsastusta
tulossa tai ei. Eli pitää mieltää se,
että tässä on kysymys liikenneturvallisuuspalvelusta eikä pelkästään
tämmöisestä tarkastavasta kontrollitoiminnasta.
Tämä ajoneuvojen katsastusvelvoite — oikeastaan
ministeriltä haluaisin kysyä, oletteko harkinnut
sitä, kun on tämä vuosittain määrätyllä jaolla
toistuva ajoneuvojen katsastusvelvoite, että se sidottaisiin
ajokilometrimääriin. Nykyään niissä on
suuri ero. Toiset ajavat vuodessa 10 000 kilometriä,
toiset saattavat ajaa 200 000 kilometriä, ja on
selvää, että sillä on vaikutusta
ajoneuvon kulumiseen. Oletteko tätä harkinnut,
tuleeko jatkossa pohtia aikavelvoitteen sijasta kilometrirajoitetta
tuohon katsastusvelvoitteeseen?
Sitten täällä on puhuttu siitä,
että korjaamot alkavat tekemään katsastustoimintaa,
mutta tämä lakiesityshän sisältää myös
sen, että nykyiset katsastustoimipaikat voivat ruveta harjoittamaan korjaamotoimintaa.
Silloin sitten on ehkä turha enää puhua
riippumattomasta katsastustoimipaikasta, koska nykyisten katsastustoimipaikkojen kannattavuus
heikkenee. Sitä olemassa olevaa kakkuahan jaetaan tässä.
Ei tule yhtään lisää massaa,
jota katsastetaan, vaan olemassa olevaa kakkua jaetaan, ja jos kannattavuus
heikkenee nykyisillä toimipaikoilla, niin otetaankin korjaamotoimintaa
lisäksi siihen, ja silloinhan se ei ole enää niin
sanottua riippumatonta sekään. (Puhemies koputtaa)
Tähän väliin tuo aikaisemmin ehdottamani
malli kiertävästä katsastajasta, joka tarjoaa
tätä palvelua korjaamoille, on täysin
riippumaton näistä katsastustoimipaikoista. Kysynkin
ministeriltä, mitä ajattelette tästä mallista. Oletteko
valmis sitä harkitsemaan?
Lea Mäkipää /ps:
Arvoisa puhemies! On ihan todettava, että näistä kahdesta
suurimmasta K-liike hallitsee 20:tä prosenttia ja sitten
A-liike, A-Katsastus, 40:tä prosenttia. Tämän
A:nhan omistaa englantilainen yhtiö, joka ei todella maksa
Suomeen veroa.
Minuun ovat ottaneet monet yksityiset katsastusihmiset yhteyttä,
ja he ovat investoineet näihin toimitiloihinsa, ja on ehkä pitkiä vuokrasopimuksia,
ei ole yksi satatuhatta, on puoli miljoonaa. Kyllä tässä sitten
näin käy, että jos tämä hallituksen
esitys näin menee lävitse, niin on todella mahdollisuus,
että näiden niin sanottujen varsinaisten katsastusasemien
pitää lopettaa toimintansa ja sitten syntyy korjaamon
taholle näitä katsastusasioita. Kyllä minä tässäkin
mielessä taas kannattaisin, että tätä suomalaista
työtä pitäisi pitää.
Tuntuu, että nämäkin keskitetään
entistä suuremmille yrityksille, ja minä en ainakaan
tällaista halua. Kyllä pitäisi näillä yksityisilläkin
yrittäjillä olla mahdollisuus toimia.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Sitten ministeri Kyllönen, 2 minuuttia ja ihan sieltä omalta
paikalta, olkaa hyvä.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Kiitoksia edustajille hyvistä puheenvuoroista.
Tärkeitä huomioita.
Nostaisin ehkä ensimmäisenä sen asian
esille, että tämä katsastuslain uudistus
ja muutos on ollut vireillä jollakin tasolla vuodesta 2006
lähtien, niin että ihan täydellisenä yllätyksenä tämä ei kyllä enää vuonna
2013 voi kenellekään tulla. Hallituksessa on läpikäyty
monenlaisia malleja, monenlaisia ratkaisuvaihtoehtoja, myös
edustaja Jokisen esille nostama kiertävän, liikkuvan
katsastajayksikön malli.
Itse asiassa meillä tälläkin hetkellä on
katsastuksen suorittamisesta katsastustoimipaikan ulkopuolella olemassa
olevassakin lainsäädännössä se,
että on mahdollista hakea poikkeustapauksissa lupaa esimerkiksi
tämmöisillä haja-asutusalueilla, missä on
vähemmän tarjontaa, mutta tämmöiseen
ei ole ainakaan tähän asti kukaan lupia hakenut
eikä myöskään pyrkinyt rakentamaan
tämmöistä yritystoimintaa itselleen.
Elikkä ei tulisi varsinaista muutosta nykytilaan tämän
kuvion kautta, jos puhutaan tästä liikkuvasta
katsastuksesta.
Sen takia valtioneuvoston päätöksellä silloin, kun
tämä lakiesitys tuli valtioneuvostoon, sinne saatettiin
lausuma, jossa yhteisenä tahtona seurataan katsastuksen
valvontaa ja siihen liittyviä maksuja, kustannuksia, mutta
myös sitä, että jos tämä nyt
eduskuntaan tullut laki ei täytä niitä tavoitteita
katsastuksen saatavuuden ja hintakehityksen osalta, niin sitten
voidaan palata uudelleen lainsäädäntöön,
mutta ainakaan tällä hetkellä en ole
saanut mitään semmoisia uusia esityksiä,
joiden perusteella olisin valmis tätä kokonaisuutta
lähtemään avaamaan.
Kannattavuuden rajoilla toimivien yritysten kannattaa varmasti
nyt hakea sitten pienemmillä paikkakunnilla ainakin niitä kumppaneita
sieltä korjaamoyrityksistä, eli perusajatus on
ollut se, että jos on kaksi kapealla leivällä toimivaa,
niin voisivatko lyödä ne hynttyyt yhteen sitten,
että se toiminta sillä vähäväkisellä alueella
jollakin tavalla sitten kannattaisi ja mahdollistaisi myös sekä korjaamo-
että katsastustoiminnan jatkuvuuden. Tämä on
tietysti yrittäjien itsensä mietittävä ja
pohdittava, millä tavalla asioita sitten jatkossa hoidetaan.
Käytännöllisesti katsoen nyt tässä on
viimeiset kaksi vuotta haettu ratkaisuja siihen, millä tavalla
turvataan valvonta, seuranta, mitenkä arvioidaan näitten
katsastajien mahdollisten toimipaikkojen laadukkuutta ja toimivuutta.
Valvontakäynnit ja kaikki aktiivitoiminta kohdennetaan tietysti
niihin yksiköihin, joissa huomataan myös runsaasti
tilastollisia poikkeamia. Sen takia tulee se rekisteri, jotta niitä pystytään
myös analysoimaan ja arvioimaan, eikä tämäkään
laatujärjestelmä ole ilmainen, ihan kuka tahansa
ja minkälainen järjestely tahansa ei pysty olemaan
tämän systeemin takana. Siihen tarvitaan osaamista,
tietotaitoa, koulutettua henkilökuntaa, laitteistoa, ja sen
takia en usko, että kukaan ottaa sitä riskiä jo hallintolakiin
viitatenkin, että haluaisi lähteä pilaamaan
kokonaan maineensa yritysmaailmassa tekemällä filunkia,
korjaamalla enemmän kuin on tarvetta tai muuta vastaavaa.
Kuluttajansuojalaki on tietysti autokorjaamoalalla erittäin
vahva tänä päivänä ja
turvaa asiakkaan aseman pitkälle.
Kalle Jokinen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Aivan lyhyesti tuohon ministerin vastaukseen,
eli tällähän hetkellä tuo katsastustoimilupa on
sidottu toimipaikkaan, ja on tämä ajatus siitä, että olisi
tämmöinen kiertävä katsastaja,
jolla olisi toimilupa, mutta se ei edellyttäisi toimipaikkaa.
Eli se toisi silloin tätä joustavuutta ja mahdollisuutta
näille pienillekin korjaamoille lähteä mukaan
tarjoamaan tätä katsastajapalvelua. Se oli tuo
idea.
Mutta kysyn vielä ministeriltä tähän
loppuun — nyt, kun tämä esitys on menossa
ja kun se tulee voimaan — mikä on teidän
näkemyksenne siitä, laskeeko katsastusten hinta
tämän uudistuksen myötä.
Liikenneministeri Merja Kyllönen
Arvoisa puhemies! Peruslähtökohtana ei ole
ollut ajatus siitä, että pystyttäisiin
välttämättä laskemaan katsastusten
hintaa, vaan hillitsemään se valtava kustannuskehitys, mikä nyt
viimeisten vuosien aikana on ollut, niin että jollakin
tavalla pystytään rajaamaan se, että se
nousu ei ole tällainen hyppyrimäkimäinen koko
ajan vaan pystytään tasaamaan sitä hintakehitystä.
Keskustelu päättyi.