Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Herra pääministeri,
fantastista. Kaksi viikkoa sitten, kun hallituksen ministerit tulivat
tänne henkseleitä paukutellen, niin tiedotustilaisuudesta
oli kulunut 45 minuuttia. Nyt näyttää olevan
aika uusi printti, eli aikaa on vieläkin vähemmän
käytetty. Kysyn kuitenkin: koska hallitus tekee sellaisia
päätöksiä, jotka eivät
heti muutu, ja ymmärtääkö se,
mimmoisia päätöksiä se on tehnyt?
Piensijoittajat ja piensäästäjät
ovat joutumassa teidän osinkoverouudistuksenne maksumiehiksi.
Tiesittekö te ylipäätään,
mitä te päätitte, ja jos tiesitte, niin
kuka tiesi ja kuka ei tiennyt? Tämä muistuttaa
Euroopan unionin toimintaa, tämä teidän
hallituksenne toiminta. Pidetään kokous ja sitten
kaksi viikkoa sen jälkeen mietitään,
mitä tuli päätettyä.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia edustaja Soinille kysymästä.
EU:kin mahtui siihen vielä ihan hyvin.
Meillä hallitusryhmien puheenjohtajat ovat sopineet,
kun tiesimme, että muutoksia tehtyihin päätöksiin
on syytä tehdä, (Mauri Pekkarinen: Miten niin?)
tiettyjä täsmennyksiä tähän
osinkoverokysymykseen. (Mauri Pekkarinen: Kaksi viikkoa sitten ei
ollut!) Eli perusperiaatteet säilyvät. Yhteisövero
laskee 20 prosenttiin ja tuottoprosentti on 8, huojennusalue 25
prosenttia. Teimme tiettyjä tarkennuksia tämän
päivän aikana käytännössä niin,
että listaamattomien yhtiöiden osalta tulee porras
150 000 euron kohdalle ja 8 prosentin vuotuisen tuoton
ylittävä osa on 80-prosenttisesti veronalaista
pääomatuloa. (Ben Zyskowicz: 85!) — 85-prosenttisesti
veronalaista pääomatuloa. (Naurua — Välihuutoja) — Vastaava
muutos tehdään myös listattujen yhtiöiden osinkoon
eli listatuista yhtiöistä saadusta osingosta 85
prosenttia on veronalaista pääomatuloa. Kun lasketaan
esimerkiksi yhtiön maksama vero, joka nyt siis alenee,
ja sitten tämä osinkovero, niin ulosjaetun voiton
veroaste tällä puolella säilyy ennallaan,
mutta osinkoverotuksessa on lievä kiristys, yhtiöverotuksessa
reilu alennus.
Miksi näin tehtiin? Siksi, että me uskomme, että nämä uudistukset
johtavat työpaikkoihin. Siis tämän koko
uudistuksen idea on työllisyyden, (Mauri Pekkarinen: Miksei
kaksi viikkoa sitten?) työpaikkojen lisääminen
ja kasvuyrittäjyyden vahvistaminen.
Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! Oli piristävää kuulla
edustaja Zyskowiczin välihuuto, koska hän on silloin äänessä,
kun kokoomuksella on hätä suurin, ja nythän
se tietysti oli näin. Ääni on Jaakobin ääni,
mutta kädet ovat Esaun kädet.
Kerrataan nyt hieman tätä osinkoverouudistusta
ihan ymmärryksen kanssa. Kun teiltä meni kaksi
viikkoa ymmärtää, että olette
tehneet väärin, niin kuka sen ymmärryksen
teille toi? Minä uskon, herra pääministeri,
että te tiesitte kaksi viikkoa sitten, mikä on
tilanne. (Mauri Pekkarinen: Ei pidä liioitella!) Ministeri
Haglund, te luulitte tietävänne ja valtiovarainministeri
Urpilainen ehkä tiesi ja kulttuuriministeri Arhinmäki
ei tiennyt. (Ben Zyskowicz: Ei kun tiesi!) Eli minä en
ymmärrä tätä, että te
ette ymmärrä, mitä te hallituksessa päätätte.
Miksi minä nyt uskoisin teitä? Kertokaa nyt minuutissa,
mikä tämän osinkoverouudistuksen keskeinen
ero on siihen, minkä te hyväksyitte kaksi viikkoa
sitten yksimielisesti.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä koko uudistus
eli yhtiön maksaman veron selkeä alennus, esimerkiksi
teollisuusyritysten maksaman veron selkeä alennus, tähtää siihen,
että Suomessa voidaan palkata ihmisiä ja Suomessa
tehdään uusia investointeja eli saadaan kasvuyrittäjyyttä ja
sitä kautta työpaikkoja. Usko työhön
on ollut tämän kokonaisuuden taustalla koko ajan.
Se, mikä tämän päivän päätösten
perusteella poikkeaa aiemmasta, on esimerkiksi se, että pörssilistattujen
osingot eivät mene 100-prosenttisesti verolle vaan 85-prosenttisesti,
ja toinen ero on se, että listaamattomien yhtiöiden
maksamaan osinkoon tulee porras 150 000 euron kohdalla.
(Mauri Pekkarinen: Olihan siinä muutakin! Nyt tuli erilainen
selitys kuin äsken!) Näin ollen tämä kokonaisuus
on varmastikin kasvun kannalta jopa entistä parempi, koska
se kannustaa pk-yrityksiä kasvuun ja toisaalta sitten pitää myös
pörssin elävänä, mikä tarkoittaa
sitä, että meidän kasvavat yritykset
saavat sitä kautta lisää pääomia
piensijoittajien sijoitusten kautta.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Täytyy kiittää hallitusta
siitä, että opposition neuvotkin joskus kelpaavat.
Tämä muistuttaa jonkin verran sitä tänään
esittämäämme mallia, ja siitä kiitokset
teille.
Haluaisin kuitenkin vielä palata siihen viime torstaihin.
Mitä silloin oikein tapahtui? Kysyisinkin arvoisalta pääministeriltä,
mitä tällä uudistuksella tavoiteltiin,
että suuret osingonsaajat olisivat olleet selviä hyötyjiä.
He eivät sitä odottaneet. Olen saanut paljon puheluja
isoiltakin osingonsaajilta, jotka sanovat, että eivät
he tarvitse tällaista huojennusta, sitä huojennusta
tarvitaan enemmänkin siellä pienten osinkojen
saajien, pienten yritysten maksamien osinkojen kohdalla. Sillä on
kannustava merkitys, ei näillä suurilla osingoilla.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kehysriiheen kun valmistauduimme, meillä oli
päällimmäisenä mielessä se,
että Suomeen tarvitaan lisää työpaikkoja.
Meillä on hyviä yrityksiä, mutta jostakin
syystä yritykset eivät ole innostuneet investoimaan
eivätkä kasvamaan, ja se käytännössä tarkoittaa
sitä, että liian moni suomalainen jää vaille
työtä, ja kun jää vaille työtä,
yhteiskunnalla ei ole verotuloja. Sen takia me halusimme etsiä isoa
verotuksen remonttia, jolla tuetaan työtä, uuden
työn syntymistä, kasvuyrittäjyyttä.
Tämä malli, joka silloin päätettiin,
on pääpiirteissään sama malli
kuin tällä hetkellä. Me teimme siihen
pieniä täsmennyksiä, ja uskon, että tämä kokonaisuus
on parempi. Eli pörssilistattujen osinkojen verotus ei
ole 100 prosenttia vaan 85, listaamattomien yhtiöiden kohdalta
tulee porras osinkoihin 150 000 euron kohdalle ja kokonaisveroaste
on kasvuun kannustava. Eli kun katsotaan, että yhtiövero
alenee ja jossakin määrin sitten osinkovero kiristyy,
niin tämä on sen linjan mukainen, että laajennetaan
veropohjaa, (Puhemies koputtaa) madalletaan verokantoja, jotta saadaan
lisää työpaikkoja ja kasvua.
Pentti Kettunen /ps:
Herra puhemies! Hallituksen kehyspäätöksestä voi
lyhyesti sanoa, että tällä päätöksellä rikkaat
rikastuvat ja köyhät köyhtyvät.
(Ben Zyskowicz: Teillä on vanha puhe!) Rikkaille ammennetaan
rahaa ja pienituloiset unohdetaan.
Herra puhemies! Yrittäjät, jotka toimivat
henkilöyhtiöinä eli toisin sanoen esimerkiksi
kommandiittiyhtiöinä tai yksityisinä toiminiminä,
on tässä ratkaisussa kokonaan unohdettu. Heille
tulee vain rasituksia, lisää välillisiä veroja
ja kulutusveroja maksettavakseen.
Herra puhemies! Kysyn pääministeriltä:
koska te tulette ottamaan huomioon nämä todelliset pienyrittäjät
eli yksityiset toiminimen haltijat ja sen alla työskentelevät
yritystoimintaa harjoittavat ja muun muassa kommandiittiyhtiöt?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Pienillä yrityksillä,
kuten edustaja mainitsi, on ollut erittäin tärkeä rooli
työllistämisessä ja työllisyydessä ja
tulee olemaan sitä jatkossakin. Nämä yrittäjät
yleensä saavat tulonsa palkkatuloina, ja tällä hetkellä me
emme ole alentamassa palkkatuloverotusta. Mutta se, mikä hyöty
heille tulee välillisesti, on siinä, että kun taloudellinen
toimeliaisuus lisääntyy eli meillä on
lisää työllistäviä yrityksiä,
lisää kasvavia yrityksiä, jotka työllistävät
ihmisiä, jotka tekevät investointeja, niin silloin
näiden palvelualayrittäjien palveluja tarvitaan,
ja kun ostovoima työllisyyden paranemisen kautta paranee,
niin heidän palvelujaan tarvitaan entistä enemmän.
Eli me halusimme siis satsata työhön, työpaikkoihin
ja kasvuun, ja minä olen ihan varma, että tämä veromalli
johtaa työllisyyden kannalta, kasvun kannalta, yrittäjyyden
kannusteiden kannalta huomattavasti parempaan lopputulokseen kuin tämä nykyinen.
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa puhemies! Tässä salissa, mediassa,
tv:ssä, radiossa ja lehdissä on eräänlainen
slogan, etten sanoisi brändi, joka kuuluu näin:
"suomalaisten työpaikkojen puolesta". Eräs ministeri
on tätä hyvin usein lausunut ja varmaan tänäänkin
se jo kuultiin. Suomessa on 131 000 työtöntä.
Minusta tuntuu, että tämä slogan, jonka äsken
mainitsin, toimii päinvastoin kuin hallituksella on ajatus.
Mielestäni olisi tuettava suomalaista työtä antamalla
vakuuksia ja takauksia suomalaisille yrityksille eikä Etelä-Euroopan
hulttiomaille. Koska hallituksen suunta tässä käytännössä muuttuu?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Tuupainen totesi, että pitäisi
rahat käyttää yritysten tukemiseen. Meidän
ajatuksemme on se, että me haluamme poistaa yritystukia,
koska me uskomme suomalaiseen yrittäjyyteen. Kyllä yrittäjät
menestyvät, kun olosuhteet ovat suotuisat. Eli me poistamme
yritystukia, poistamme sellaisia verotukia, jotka itse asiassa ovat
vääristäneet, ja on riski, että vääristävät, normaalia
kasvutoimintaa. Sen sijaan me teemme ison uudistuksen verotukseen,
jossa yrityksen maksamaa veroa alennetaan, jotta yritykselle jää enemmän
varoja palkata ihmisiä töihin, jotta yritykselle
jää enemmän varoja tehdä investointeja,
koska niistä tämä maa elää,
ja samaan aikaan kiristämme joiltakin osin osinkoverotusta, koska
me uskomme, että tämä on oikeudenmukaisempi,
kasvuhakuisempi ja työtä ruokkivampi, työtä tekevämpi
malli.
Mika Lintilä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tuntuu, että se kritiikki
teidän aiempaa esitystänne kohtaan ei niinkään
lähtenyt siitä, että sillä ei
ollut työllistävää vaikutusta, vaan
se lähti oikeudenmukaisuudesta. Nyt te, pääministeri,
perustelette tätä uudistusta sillä, että tällä on
työllistävä vaikutus. Ettekö te
ollenkaan kantanut huolta oikeudenmukaisuudesta, (Ben Zyskowicz:
Eikö työn lisääminen ole oikeudenmukaista?)
jota siinä teidän aiemmassa mallissanne ei todellakaan
ollut? Nyt te perustelette pelkästään
työpaikkavaikutuksella. Onko tämä vallitseva
käsitys hallituksessa yleensäkin, että se
teidän aiempi oli oikeudenmukainen? Täytyy myöntää,
että sosialidemokraattien ryhmän puheenjohtaja,
Backman, kyllä viimeksi viittasi, että tämä on
linjakas ja oikeudenmukainen ratkaisu, tämä aiemmainen.
Toisaalta voi kysyä myös sitä, että kuinka
te kannustatte investoimaan, jos te samalla olette poistojärjestelmää selkeästi
heikentämässä, tiukentamassa, luopumalla
menojäämäpoistosta. Tämä on
aivan ristiriitainen työskentely teidän kannalta.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Investointeihin kannustetaan sillä,
että yrityksille jää enemmän
sen itsensä tekemää ja työntekijöiden
tekemää voittoa, eli sillä on omaa rahaa
tehdä investointeja. (Pertti Virtanen: Suuryrityksille!)
Mitä tulee sitten tähän oikeudenmukaisuuteen:
minä uskon, että tämä täsmennetty
malli on muun muassa siinä mielessä huomattavasti
parempi, että me pystymme tämän ketjuverotusasian
aika pitkälti ratkaisemaan sillä, että tulee
tämä 150 000 euron raja, eli että jos
holding-yhtiössä on pörssiosakkeita,
niin tämän huojennuksen piirissä olevia
osakkeita voi saada siihen 150 000 euroon asti, ei loputtomasti.
Me kävimme tätä ketjuverotusasiaa läpi
(Timo Soini: Montako minuuttia?) ja uskomme, että tämä on
yksi keskeisimpiä tapoja, jolla se voidaan tehdä.
Eli tämä muun muassa lisää oikeudenmukaisuutta,
samoiten se, että pörssiosingot eivät
ole sataprosenttisesti verotettuja vaan 85-prosenttisesti. Se on
parannus. Ja sitten se, että ylipäänsä on
tämä 150 000 euron katto, tai ei katto,
vaan porras, niin sillä on oma positiivinen merkityksensä.
Tämä verojärjestelmä, missä ei
ole mitään portaita, on aina tietysti tyylipuhdas
ja hyvin yksinkertainen, mutta ei tämä kovin monimutkaiseksi
nytkään mene.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun kaksi viikkoa sitten moitin teidän
silloin esittelemäänne, riemulla esittelemäänne,
veromallia (Timo Soini: Koko hallitus!) ja, arvoisa pääministeri,
te sanoitte minulle seuraavalla tavalla — nyt luen kerrankin
paperista: "Te kun hieman perehdytte tähän malliin
paremmin ja juttelette ihmisten kanssa, niin minä luulen,
että tekin olette ihan sitä mieltä, että kyllä tästä hyvä tulee."
(Naurua) Näin te sanoitte minulle kaksi viikkoa sitten.
Ja valtiovarainministeri, te säestitte hivenen toisin sanoin
sekä täällä salissa että sen
jälkeen seuraavina päivinä vielä television kautta.
Arvoisa pääministeri, ensinnäkin
tunnustus teille: kerrankin nöyrrytte ja tunnustatte, että pieleen
meni. Mutta vieläkin jää tähän
malliin, minkä nyt esittelette, monta kysymystä.
Kaksi esitän niistä teille.
Edelleenkin tavallisten pienten yritysten kohdalla — niitten,
jotka ovat arvokkaita Suomelle ja Suomen työllistämisen
kannalta — ette tässä esityksessänne
muuta yhtään mitään. Näiden
veroastekin nousee, ja toisekseen niitten veropohja — se,
mihinkä veroa kohdennetaan — laajenee. Tässä on
edelleenkin iso virhe. Ja myöskin henkilöyhtiöiden
kohdalla, niin kuin täällä äsken
esitettiin, (Puhemies koputtaa) verotus kiristyy entisestään.
Miksi näin?
Ja toinen kysymys: Esititte kahdella eri tavalla kahdessa ensimmäisessä vastauksessa
sen, miten käy niitten listaamattomien yritysten suuromistajien
verotuksen, joka oli jättimäisesti alentumassa
(Puhemies koputtaa) teidän kahden viikon takaisen esityksenne
mukaan. Miten sen käy? Kertokaa jollakin esimerkillä,
niin me kaikki ymmärrämme vähän
paremmin, kun kaksi viikkoa sittenkään me emme
ymmärtäneet teidän esityksiänne
oikein.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Yritetään pitää näistä minuuteista
kiinni.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Olen pahoillani, jos sanoin kahdella
eri tavalla. Esimerkiksi 150 000 euron ylittävältä osalta
veronalaista tuloa on 85 prosenttia. Eli pääpiirteissään
tämä veromalli, joka aiemmin kerrottiin, pysyy
sellaisenaan, mutta me teemme täsmennyksiä muun
muassa tässä, että on 150 000
euron porras ja sen ylittävältä osalta 85
prosenttia on veronalaista tuloa. 8 prosentin vuotuisen tuoton ylittävä osa
on 85-prosenttisesti pääomatuloa. Eli malli kokonaisuudessaan
on erittäin kannustava. (Mauri Pekkarinen: Mites pk-yritykset?) — Kun
pk-yritykset ja yrittäjät yleensä sanovat,
että he laskevat yhteen osinkoverotuksen ja yhtiöverotuksen,
tämä on se palaute, jota yrittäjäjärjestöt
mutta erityisesti yrittäjät itse sanovat, niin
uskonpa, sen palautteenkin perusteella, joka on tullut, että moni
on tyytyväinen siihen, että merkittävä yhteisöveron
alennus parantaa pk-yritysten kykyä kasvaa, työllistää ihmisiä ja
tehdä investointeja.
Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! Vielä kertaalleen: Nyt tällä hetkellä vielä niitä pieniä yrityksiä,
jotka pystyvät nettovarallisuuden perusteella ottamaan
osinkoja siihen 60 000 euroon asti, kannustetaan aivan
erityisesti, ja nuo osingot ovat niille verottomia, koska kahteen
kertaan ei haluta verottaa samasta tulosta. Nyt te panette tämän
yhdenkertaisesti verolle ja teette toisen tärkeän
asian. Samalla kertaa laajennatte sitä veropohjaa, kun
te otatte pois näitä vähennyksiä ja
kun te vielä poisto-oikeuksiin kajoatte, niin kuin täällä edustaja
Lintilä sanoi. Näiden yritysten ja näiden
yrittäjien kohdalla, ja niitä on kymmeniätuhansia,
on vaikea kuvitella, että sieltä riemunhuutoja
sanotaan. Minä ymmärrän, että on
osa yrittäjiä, jotka tässä saavat
ihan oikean kädenojennuksen, mutta on erittäin
paljon pieniä työllistäviä yrityksiä,
joiden kohdalla verotus kiristyy.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Meillä voi olla varmaan erilaisia mielipiteitä,
mutta ainakin se palaute, mikä yrittäjäkentältä on
tullut, myös pk-yrittäjäkentältä, (Pertti
Virtanen: Suuryrittäjät!) on ollut erittäin positiivinen
sen takia, että he laskevat sekä osinkoveron että yrityksen
maksaman veron yhteen, koska pienissä yrityksissä se
on yhtä ja samaa tuloa. Kun esimerkiksi ansiotulo-osingot
poistuvat ja kun yhtiövero laskee merkittävästi,
niin se mahdollistaa sille pienelle yritykselle paremmat kasvun
edellytykset eli edellytykset palkata toisia suomalaisia työhön,
edellytyksiä tehdä investointeja.
Eli jos edustaja Pekkarinen on sitä mieltä,
että tämä nyt voimassa oleva malli olisi
jotenkin huomattavasti parempi kuin tämä meidän
mallimme, niin siitä me olemme todella paljon eri mieltä.
(Mauri Pekkarinen: Tämän päivän
malli!) Eli tämä koko ajatus lähtee siitä,
että kun Suomessa on vähintäänkin
neljä hienoa pääomaa, maailman koulutetuin
kansa, yksi maailman parhaimpia innovaatiojärjestelmiä,
stabiili hyvinvointiyhteiskunta, joka luo tasa-arvoa, ja teknologiajohtajia
yrityskentässä, (Puhemies koputtaa) niin me tarvitsemme
paremman, kannustavan ympäristön näille,
jotta saamme paremman tuoton, ja nyt se tapahtuu.
Petteri Orpo /kok:
Arvoisa herra puhemies! Ensinnäkin kiitos kiitoksista
puheenjohtaja Sipilälle. Todellakin näkee sen,
että tämä on (Timo Soini: Kehu nyt vähän
minuakin!) hyvä malli.
Edustaja Pekkariselle huomio siitä, että iso päätös,
iso verolinja, ei ole muuttunut. Hallitus on tehnyt — kiitos
siitä hallitukselle taas — tärkeitä tarkennuksia,
on kuunnellut palautetta ja toiminut nopeasti, mikä on
tärkeää. Kokoomuksen eduskuntaryhmä on
erityisen kiitollinen siitä, että piensijoittajia
kohdellaan tässä tarkennetussa päätöksessä paremmin.
Pieniä osinkoja verotetaan (Mauri Pekkarinen: Vielä kiristetään
nykyisestä!) ainoastaan 85-prosenttisesti. Kun tähän
vastaantuloon lisätään se, että yritysten
verotusta eli yhteisöveroa lasketaan, se mahdollistaa sen,
että yritykset ovat kilpailukykyisempiä, tekevät
parempaa tulosta ja voivat maksaa enemmän osinkoja. Tämä on
aivan erinomainen kokonaisuus. (Eduskunnasta: Kysy!) Lisäksi
kokoomus on tyytyväinen siitä, (Puhemies koputtaa) että tämä 150 000:n
katto tuli.
Mutta kysyisin: Kun kehysriihessä tehtiin lukuisa määrä päätöksiä,
joilla lisätään työtä Suomeen
ja tasapainotetaan taloutta, ovathan nämä voimassa?
Onhan kotitalousvähennyksen parannuskin vielä olemassa?
(Naurua)
Pääministeri Jyrki Katainen
Ilokseni voin todeta, että kyllä on voimassa,
eli me teimme tietoisesti ratkaisut, nämä täsmennykset,
tänään sen takia, että eduskunta
saa kokonaiskuvan siitä, mitä hallitus esittää.
Ensi viikolla on kehysselontekokeskustelu, ja meidän mielestämme
on tärkeää, että eduskunnalla
on koko kuva siitä, kuinka velkaantuminen taitetaan — siis
velkaantuminen tullaan taittamaan, me teemme kivuliaita päätöksiä leikkausten
ja veronkorotusten suhteen — mutta myös siitä,
kuinka uutta kasvua, uusia työpaikkoja Suomeen luodaan.
Eli nyt eduskunnalla on kokonaisuus käsissään.
Meillä on kokonaisuus, joka pitää sisällään
esimerkiksi ministeri Gustafssonin alaisuudessa olevan oppisopimuskoulutuksen
kehittämisen, nuorille uusia mahdollisuuksia, ammatillisen
koulutuksen kehittämisen, uusia mahdollisuuksia. (Sirkka-Liisa
Anttila: Sieltäkin leikataan, pääministeri!) Meillä on
joustava kotihoidon tuki, meillä on uusia mahdollisuuksia
perheen ja työn yhteensovittamiseen, ja sitten on vielä kannustava,
työtä lisäävä verouudistus,
(Puhemies koputtaa) vielä pitää mainita
opintotukiuudistus. Eli tämä kokonaisuus on nyt
tiistaina (Puhemies: Nyt minuutti on täynnä!)
käsittelyssä, ja nämä päätökset
pitävät.
Jouni Backman /sd:
Arvoisa puhemies! Viimeisen viikon aikana Suomessa on puhuttu
oikeudenmukaisesta verotuksesta enemmän kuin pitkiin aikoihin.
(Pertti Virtanen: Ja syystä!) Sosialidemokraatit ovat puhuneet
siitä jo pitkään, eivät vain
puhuneet vaan myös tehneet. Tämä hallitus
on lisännyt suurituloisten verotusta niin ansiotulojen,
pääomatulojen kuin isojen perintöjenkin
osalta, ja tämä linja pitää.
Kun pääministeri totesi, että nyt
on tehty pieniä tarkennuksia kahden viikon takaisiin päätöksiin,
pidän tämänpäiväisiä ratkaisuja
merkittävinä lisäyksinä kahden
viikon takaisiin. Se merkittävä lisäys
on juuri se, että aivan kuten oli alussa jo tarkoituskin,
tässä ei olla tekemässä mitään uutta
verorälssiä, ei sellaista järjestelmää,
jossa pystyttäisiin ottamaan isoja osinkotuloja hyvin alhaisella
verotuksella. Sen takia tämä 150 000 euron
raja on erittäin tärkeä linjaus jo tässä vaiheessa
tehtynä.
Kysyn kuitenkin, että kun tämä on
iso, vaikea kokonaisuus ja tässä on paljon erilaisia
pieniä mahdollisia porsaanreikiä, niin kammataanhan tässä jatkovalmistelussa
kaikki mahdolliset porsaanreiät, epäkohdat tarkasti
läpi.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Me olemme tehneet poliittiset linjaukset,
poliittiset päätökset siitä,
mitä haluamme, ja nyt alkaa normaali lainvalmistelu. Aivan
normaalilla tavalla verolait valmistellaan valtiovarainministeriössä ja
siinä arvioidaan kaikki eteen tulevat asiat.
Esimerkiksi, jos katsotaan vaikkapa tätä ketjuverotusasiaa,
niin uskon, että 150 000 euron portaalla pystytään
merkittävästi se ongelma ratkaisemaan. Mutta pitää vielä katsoa.
Sieltä tulee varmasti tämmöisiä verotekniikkaan
liittyviä kysymyksiä, joita meidän pitää katsoa
sitten matkan varrella ihan niin kuin minkä hyvänsä verolain
valmistelun yhteydessä. Tämä on se normaali
tapa.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Hallitus on korjannut linjaansa, se
on hyvä. Mutta kyllä täytyy sanoa, että aika
erikoinen on tilanne: Kaksi viikkoa sitten te annoitte oppositiolle 45
minuuttia aikaa, viikko sitten oltiin pääsiäislomalla,
ja nyt minulla on vieraana Myllypuron yläastetta. Kun minä kävelin
sieltä tänne, niin sillä välillä saimme
tiedon, että te olette tehneet korjauksia, hyvä näin.
Mutta onko se parlamentaarisen arvokkuuden iso huomioiminen,
että kun teitä voidaan haastaa, niin te juuri
silloin sanotte, että on muutoksia tehty? Niin, vielä hyvin
yksinkertaisesti: Kuka teki pohjat, ja mihin ja kenen lukuihin tämä perustui?
Onko kaikki porsaanreiät nyt tukittu? Ovatko kaikki hallituspuolueet
nyt ymmärtäneet, mitä te olette päättäneet?
(Mauri Pekkarinen: Arhinmäkikin!)
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! On se torstai ensi viikollakin, jos se torstai
on joku päätöksenteon päivä.
Me halusimme tehdä päätökset
nyt, jotta voimme poistaa epävarmuuden, jotta voimme poistaa
epävarmuuden siitä, millä edellytyksillä Suomeen
voi luoda työpaikkoja. (Ilkka Kanerva: Hyvää johtajuuttakin!)
Mitä hyötyä siitä olisi ollut,
että olisimme pitkittäneet epävarmuutta?
Ei mitään hyötyä. Olen ymmärtänyt,
että oppositiopuolueetkin ovat olleet sitä mieltä,
että jos teette jotakin, niin tehkää nopeasti.
Me teimme täsmennyksiä sen takia, että epävarmuus
poistuu.
Toinen syy oli se, että ensi tiistaina on kehyskeskustelu.
Silloin parlamentarismia pitää kunnioittaa niin,
että kaikilla kansanedustajilla on tiedossa se kokonaiskuva:
velkaantuminen taittuu, mitä tehdään
sen eteen; uusia työpaikkoja syntyy, mitä tehdään
sen eteen.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Ymmärrän hyvin sen yhtiöveron
laskun vaikutuksen investointeihin ja pitkällä tähtäimellä työpaikkojen
syntymiseen. Mutta en mitenkään ymmärrä sitä,
miten suurten osinkojen veroale olisi tuonut yhtään
ainutta työpaikkaa. (Ben Zyskowicz: Siksi se korjattiinkin!)
Tähän meidän tänä aamuna
esittämäämme malliin, jos olen nyt oikein
ymmärtänyt tämän hallituksen
mallin, suurin ero on se, että meidän mallimme
olisi ollut enemmän progressiivinen ja verottanut nimenomaan
niitä suuria osinkoja enemmän ja olisimme käyttäneet
sieltä syntyvän varan siihen, että listattujen
yhtiöiden pienet osingot olisivat olleet verovapaita johonkin
euromäärään saakka. Siellä on
paljon työntekijäomistajia, siellä on
eläkeläissijoittajia ja niin edespäin,
jotka pientä osinkoa nauttiessaan nyt maksavat kohtuuttoman
suuren veron siitä. Olisimme käyttäneet
sen sinne. Tämä on se suurin ero.
Mutta haluan kysyä valtiovarainministeriltä sitä,
miten tämä valmistelu meni. Olivatko lobbaajat
tässä voittajia, vai eikö ymmärretty,
mistä on kysymys? Miksi sinne jäi tämä suurten
osinkojen veroale?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin pääministeri totesi aikaisemmin,
hallitus kehysriihen yhteydessä teki hyvin merkittäviä päätöksiä niin
yritys- kuin osinkoverotuksenkin kokonaisuuden uudistamiseksi. Silloin
me löimme lukkoon tuon uudistuksen päälinjat,
joiden tavoitteena on synnyttää Suomeen uusia
työpaikkoja, myöskin luoda talouskasvulle edellytyksiä.
Mutta on totta, että tuossa yhteydessä meidän päätöksiimme
jäi myös valuvikoja. Näiden valuvikojen
osalta hallitus on tänään tehnyt korjauksia,
ja pidän hyvin tärkeänä, että näiden
korjausten myötä verotuksen oikeudenmukaisuus
lisääntyy ja estetään myös
se, että Suomeen syntyisi uutta verorälssiä.
Mitä tulee tähän valmisteluun niin
kehysriihen verolinjausten osalta kuin tämänpäiväistenkin
linjausten osalta, valmistelu on tapahtunut valtiovarainministeriössä virkatyönä.
Kaikki ne laskelmat ja vaikutusarviot ja mallit, jotka meillä on
ollut käytettävissä päätöksentekoon,
ovat tulleet virkatyönä valtiovarainministeriöstä.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Veropolitiikan pitäisi olla pitkäjänteistä ja
ennustettavaa, mutta täyttyvätkö nämä kriteerit,
jos hallitus muuttaa veroratkaisujaan kahden viikon välein?
Kehysratkaisussa EK ja kokoomus saivat tuplajättipotin:
osinkoverotusta muutettiin oleellisella tavalla ja yhteisöveroalennus
oli 4,5 prosenttiyksikköä, ja tämä tapahtui
ilman minkäänlaista vastaantuloa, vastiketta työmarkkinoitten toiselle
osapuolelle. Yhteisöveromuutos tekee 960 miljoonaa euroa,
ja sitä on perusteltu dynaamisilla vaikutuksilla, mutta
olennaista on, että ne dynaamiset vaikutukset — jos
niitä tulee ensinkään — tulevat
pitkällä viiveellä, eli uudet investoinnit
ja uudet työpaikat. Millä te aiotte täyttää tämän
vuosi vuoden jälkeen kertautuvan vajeen valtion verotuloissa?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Ei tässä kenellekään
mitään annettu, vaan muutettiin suomalaista verotusta
niin, että tänne syntyy lisää työpaikkoja.
Jos työ ei ole perusarvo, niin sitten ei tietysti kannata
tehdä mitään, mutta jos uskoo työhön, niin
silloin pitää olla valmis tekemään
toimenpiteitä, että sitä työtä saadaan
lisää. Sen takia me olemme näitä muutoksia
tehneet. Ei tämä ole mikään,
että annetaan jollekin. Ne ovat veronmaksajien omia verotuloja,
mitä me käsittelemme. Meille työ on keskeinen
arvo, tärkeä arvo, ja sitä me haluamme
tähän maahan lisää, sen takia
näitä uudistuksia tehdään. Näitä uudistuksia
ei tehtäisi, ellei niillä olisi käyttäytymisvaikutuksia. Sen
takia on perusteltua ajatella, että niitä lasketaan
myös osittain hyödyksi. Mutta osinkovero kiristyy,
siitä keräämme osan. Käyttäytymisvaikutukset,
joihin pyritään, tuovat osan. Eihän verotusta
kannata muuttaa, ellei se johda johonkin parempaan. Me uskomme,
että tämä malli johtaa parempaan.
Maria Tolppanen /ps:
Arvoisa puhemies! Nyt todellakin haluaisin tietää,
kuinka paljon siellä nukutaan niitä kuuluisia
päiväunia, kun näitä päätöksiä tehdään.
Täällä puhutaan kovin paljon nyt
siitä, että näillä päätöksillä luodaan
työpaikkoja. Se on erittäin hyvä asia,
että luodaan työpaikkoja, mutta minkälaisia
työpaikkoja? Ei työpaikkoja luoda työpaikkojen
takia. Työpaikkoja luodaan kysynnän takia, työpaikkoja
luodaan kulutuksen takia ja työpaikkoja luodaan viennin
takia. Millä tavalla tämä päätös
edesauttaa vientiä? Millä tavalla tämä päätös
auttaa kotimaista kulutusta? Jos me luomme vain työpaikkoja,
niin siinä käy niin, että vasemmisto
pesee paidat ja oikeisto silittää paidat. Ei se
mitään tuota tähän maahan. Missä ovat
teidän ratkaisunne siihen, että tulee kestävää kehitystä,
että meidän vientimme kasvaa, mikä synnyttää työpaikkoja,
tai että meidän kotimainen kulutuksemme pysyy
edes sillä tasolla, millä se tällä hetkellä on?
Nyt vaikuttaa siltä, että kehysriihessä ei
ole tähän asiaan puututtu millään
tavalla eikä otettu tätä huomioon.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Jokaisella on tietysti oma arvomaailmansa
ja filosofiansa. En minä kyllä työpaikkoja
luo kulutuksen takia vaan sen takia, että minä uskon
työhön. Sillä on merkittävä rooli
ihmisen elämässä. Työllä on
arvo, sillä on itseisarvo, ei se ole mikään
kulutus. (Sirkka-Liisa Anttila: Senhän me kaikki tiedämme!)
Eli työtä pitää pystyä luomaan
sen takia, että työllä on iso arvo ihmisen
elämälle.
No, mitä nämä ratkaisut tekevät
tälle työlle? Yksi asiakokonaisuus on työtulovähennyksen kasvattaminen,
eli että myös pienipalkkaisen työn tekeminen
on aina kannattavaa, vastaanottaminen on aina kannattavaa. Tämä on
yksi pointti, mutta toinen on sitten teollisuuden kilpailukyvyn
vahvistaminen. Me uskomme siihen, että tämä maa
on teollisuusyhteiskunta myös jatkossa. Sen takia me haluamme
vahvistaa uusiutuvan, modernin teollisuuden kasvualustaa alentamalla
yhteisöveroa. Eli kun teollisuuden tuotoksesta ja työntekijöiden
työn tuloksesta jää enemmän
viivan alle yritykseen, (Puhemies koputtaa) yritys pystyy palkkaamaan
lisää työntekijöitä ja investoimaan.
Se on tämä meidän filosofiamme.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Pääministeri on tänään
moneen otteeseen kertonut, mitä te yrititte tehdä jo
kaksi viikkoa sitten, mutta silloin epäonnistuitte. Käytännössä kaksi
viikkoa sitten te ajoitte piensijoittajat ja suuremmat omistajat
vastakkain. Te ajoitte pienyrittäjät ja isommat
yrittäjät vastakkain. Te ajoitte palkansaajat
yrittäjiä vastaan ja tämän kahden viikon
myllerryksen aikana olette aiheuttaneet yrittäjäkentälle
imagotappioita. (Martti Korhonen: Höpö höpö!)
Hyvä, että korjaatte virheenne. Siitä voin
teitä onnitella.
Mutta, valtiovarainministeri Urpilainen, tällä kertaa
minä uskon teitä. Te sanoitte, että kaikki laskelmat
tulivat virkavalmisteluissa. Uskon siihen, koska yksikään
lobbari tässä maassa ei uskaltanut edes toivoa
ja uneksia niin avokätisistä veronkevennyksistä suurten
osinkojen saajille, mitä te kaksi viikkoa sitten esititte.
Voitteko vielä kertoa, miksi teitte tuon virheellisen esityksen — miksi?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Niin kuin jo aikaisemmin totesin edustaja
Sipilälle, niin koko tämä verouudistus,
tämä iso verouudistus, joka koskee sekä yhteisöveroa
että osinkoveroja, tehdään sen takia,
että me olemme niin huolissamme Suomen talouden tunnusluvuista,
että me näemme, että tähän
maahan tarvitaan ilmapiirimuutos. (Mauri Pekkarinen: Tästähän
me olemme yhtä mieltä!) Me tarvitsemme tähän
maahan uusia investointeja. Me tarvitsemme tähän
maahan kasvuhalukkuutta yrityksiin. Me haluamme tähän
maahan uusia työpaikkoja. Sen takia se on ainoa syy, minkä takia
tämä uudistus tehdään. (Mauri
Pekkarinen: Muttei mitä tahansa uudistusta!)
Arvoisa puhemies! Tämän uudistuksen valmisteluun
on käytetty, uskon näin, Suomen parhaita asiantuntijoita,
jotka sijaitsevat valtiovarainministeriössä, ja
näiden asiantuntijoiden toimesta hallitukselle on tehty
erilaisia malleja, ja näiden mallien pohjalta hallitus
kehysriihessään teki päätökset
tämän uudistuksen päälinjoista. Mutta
on totta, että tähän uudistukseen jäi
myöskin valuvikoja, ja minusta sekin on rehtiä,
reilua suomalaisuutta, että nuo valuviat sitten hallitus myöskin
tänään on korjannut.
Kimmo Tiilikainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hyvä valtiovarainministeri, ymmärrän, että tuo
on ehkä paras tunnustus, mitä voimme odottaa niistä virheistä,
mitä kaksi viikkoa sitten teitte, ja kiitos, että tunnustitte
virheenne, kiitos, että korjasitte esitystänne.
Mutta menen hieman konkreettisempaan kysymykseen. Olisiko nyt jo mahdollista
saada vastaus siihen kysymykseen, että millä tavalla
yritysten poisto-oikeuksia muutetaan? Minkäkaltainen esitys
teiltä on tulossa? Millä tavalla ja kuinka paljon
se heikentää yritysten kannattavuutta tai investointihalua?
Joko tästä on malli valmiina vai onko se vasta
hautumassa?
Valtiovarainministeri Jutta Urpilainen
Arvoisa puhemies! Edustaja Tiilikainen entisenä ministerinä varmasti
erittäin hyvin tuntee myöskin lainsäädäntövalmistelun.
Edustaja Tiilikainen, kaksi viikkoa sitten hallitus on tehnyt poliittiset
linjaukset. Tämän jälkeen lähtee
normaali lainsäädäntövalmistelu
liikkeelle niin tämän yritysverotuksen uudistuksen
osalta kuin kaikkien muidenkin hallituksen kehysriihen päätösten osalta.
Meillä ei ole mitään konkreettisia esityksiä vielä tällä hetkellä antaa,
mutta olen varma, että jossain vaiheessa tätä vuotta
nuo esitykset tullaan myöskin eduskunnalle antamaan.
Annika Lapintie /vas:
Herra puhemies! Silloin kehysriihen jälkeen tässä yritys-
ja osinkoverouudistuksessa oli meidän mielestämme,
vasemmiston mielestä — kun ne laskelmat tarkentuivat — selvästi
kaksi isoa epäkohtaa. Ensimmäinen oli se, että varakkaista
listaamattomista yrityksistä olisi halutessa voitu nostaa
ihan taivaaseen asti olevia suuria pääomatuloja
pienellä, olemattomalla verotuksella, ja tämä oli
suuri huoli. Kysyisin nyt vielä, että onko tämä porsaanreikä nyt
varmasti tukittu niin, että tämä 150 000
euron vuotuinen raja tekee sen, että siitä summasta
lähtien maksetaan normaalia 32 prosentin pääomaveroa,
joka on paljon suurempi kuin se 8 prosenttia.
Toinen huoli oli se, että holdingyhtiöiden kautta
oli suuri houkutus kierrättää työtuloja myös
tällaisiksi kevyemmin verotetuiksi pääomatuloiksi.
Onko myös tämä porsaanreikä tukittu?
Onko nyt nämä kaksi suurinta huolenaihettamme
poistettu?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Huomautan, että kyselytunnin aikana ei ole tapana liikkua
salissa. Pyydän edustajia siirtymään
omille paikoilleen.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Tämä 150 000
euron raja, jos ymmärsin oikein edustaja Lapintien ensimmäisen huolen
koskien pörssilistattujen osinkojen... (Eduskunnasta: Listaamattomien!) — listaamattomien,
okei. No, joka tapauksessa se koskee listaamattomia ja listattuja
ihan samalla tavalla. Eli se on tehty, ja sen jälkeen on
sitten normaaliveron mukaan osinkoja, (Mauri Pekkarinen: Mutta mikä se
prosentti on?) ja 85-prosenttisesti on tämä veronalaista.
Nämä muut kysymykset, kuten nyt esimerkiksi
tämä palkkatulon vääntäminen,
tai kääntäminen, pääomatuloksi,
ovat niitä asioita, joita normaalin lainvalmistelun yhteydessä valmistellaan niin
kuin tähänkin saakka. Siihen on tehty korjauksia,
kaikki ei ole aina toiminut. Minä uskon, että tämä yhtiövero-
ja yritysverouudistus, osinkoverouudistus itsessään,
jo tekee tilannetta terveemmäksi, ettei kikkailla sitten
sillä, että palkkatuloa käännetään
pääomatuloksi.
Osmo Soininvaara /vihr:
Arvoisa puhemies! Minusta on hyvä, että tätä on
muutettu, ja myös vihreiden eduskuntaryhmä sitä vaati.
Mutta kun tässä on oltu huolissaan näitten
henkilöyhtiöitten verotuksesta, niin sitä huolta
kannattaa miettiä myös toisinpäin, koska
nämä yhtiöt nyt varmaan kaikki muutetaan
osakeyhtiöiksi. (Mauri Pekkarinen: Se on totta!)
Nyt jos ajatellaan esimerkiksi pientä, yhden hengen
asianajotoimistoa, joka tähänkin asti on ollut
osakeyhtiönä, se on voinut maksaa pienen siivun
itselleen osinkoa hyvin vähän verotettuna, ja
loput on kannattanut maksaa palkkana — tai vaikka maksaisi
osinkona, sitten se verotetaan ansiotulona. Mutta tämän
jälkeen sitä aletaan verottaa pääomatulona,
ja kokonaisveroasteeksi tulee silloin 42 prosenttia, jolloin kolme
tonnia kuussa kannattaa maksaa palkkaa ja loput 42 prosentin marginaaliverolla
51 prosentin sijasta. Ei kai tämä voi olla tarkoitus,
laskea henkilöyrittäjiltä marginaaliveroa
51:stä 42 prosenttiin?
Pääministeri Jyrki Katainen
Nämä asiat katsotaan normaalin lainvalmistelun
yhteydessä, että mikä vaikutus näillä on.
Jouko Jääskeläinen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Kehysriihessä päätetyt
uudistukset sekä yhteisöveron että osinkoveron
osalta tehtiin siksi, että parannettaisiin yritysten kilpailukykyä Suomessa,
samoin lisättäisiin investointeja, ja sitä varten,
että yritykset voisivat työllistää entistä enemmän
ihmisiä. Tämähän on ollut hyvin välttämätön
päätös, jotta voisimme saada aikaan kestävää talouskasvua,
ja nyt tämän hallituksen erittäin rohkean
päätöksen jälkeen on aivan aiheellista
odottaa yrityksiltä erityisesti työllistäviä toimenpiteitä.
Kysyisinkin: miten hallitus aikoo seurata ja valvoa sitä,
että verouudistukset tuovat näitä toivottuja
vaikutuksia sekä työllistymisen että investointien
suhteen ja että erityisesti suomalainen työllisyys
lähtee kasvuun nyt olevan pienen notkahduksen jälkeen?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Vielä kerran: siis on sovittu, että kyselytunnin
aikana salissa ei liikuta, vaan edustajat istuvat omilla paikoillaan
tai poistuvat salista.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Hallitushan ei tietysti voi pakottaa ketään
työllistämään toista tai tekemään
investointeja, mutta sen me tiedämme, että tällä hetkellä me
menetämme työpaikkoja, ja se ei johdu pelkästään
taloussuhdanteista, vaan se johtuu monesta muusta kysymyksestä,
lähinnä rakenteellisista ongelmista, eli että Suomeen
ei katoavien alojen tai työpaikkojen rinnalle synny uutta, tänne
ei investoida, ja sen takia juuri tämä koko verouudistus
tehdään, jotta ilmapiiri muuttuisi, jotta ihan
konkreettiset, kouriintuntuvat mahdollisuudet investoida ja palkata
toisia ihmisiä töihin paranisivat. Minä uskon,
että tällä on positiivinen vaikutus.
Suomi on ollut vähän alisuoriutuja muutaman vuoden
ajan. Koulutetuin kansakunta, vakaa, stabiili hyvinvointiyhteiskunta,
hyvä innovaatiojärjestelmä, mutta me
emme saa sijoitetulle, tälle pääomalle
riittävää tuottoa eli työpaikkoja,
verotuloja, ja sen takia tämä uudistus tehdään.
Minä uskon, että tämä toimii.
Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kehysriihessä päätettiin
myös sote-uudistuksen jatkosta, mutta siinäkin
on jäänyt nyt epäselväksi, että montako
sote-aluetta tähän maahan luodaan. Kuntauudistuksen
perusteenahan on se, että alle 20 000 asukkaan
kunnat eivät saisi jatkossa järjestämisvastuuta
sote-palveluista lainkaan. Noin 20 000 asukkaan kunnilla
olisi sitten osa nykyisistä sote-palveluista järjestettävänään,
perusterveydenhuollon ja sosiaalipalveluiden osalta siis, ja sitten
tulisi isäntäkunta-mallilla näitä suuria
sote-alueita.
Kysyisinkin nyt ministeri Guzenina-Richardsonilta, että onko
tässä kyseessä välivaihe: Minkä takia
nämä sote-alueet on linjattu perustettavaksi isäntäkunta-mallilla?
Onko tässä todellisuudessa tavoitteena, kun hallituksen
tavoite on ollut vahvat peruskunnat, tehdä tähän
maahan ne 20 vahvaa peruskuntaa? Onko se nyt todellinen tavoite?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Käsittelyssä ei ollut kuntauudistus, vaan
hallituksen yritysveropäätökset, ja pidän
tästä linjasta kiinni. Tähän
kysymykseen vastataan sitten, kun tämä asia on
käsittelyssä.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kaksi viikkoa sitten siellä hallitusaitiossa oltiin
hyvin ylimielisiä, kehotettiin perehtymään vähän
paremmin tähän esitykseen tai heräämään päiväunilta,
mutta kiitos siitä, että kuitenkin ne meidän
viisauden siemenemme sinne hallitukseen päin etenivät
ja tätä osinkoveropäätöstä nyt on
muutettu.
Mutta kun kokonaan tätä veropäätöstä ei
ole niitten viestien mukaan päätetty, ja meillä taas
oli muutama minuutti aikaa perehtyä tähän
uuteen malliin, niin haluaisin tuoda keskustan huolen siitä,
että pääomatuloverotuksen piirissä olevien yritysten
ja osakeyhtiömuotoisten yritysten verotus eriytyvät
hyvin paljon nyt toisistaan. Pyytäisin, että hallitus
nyt asiallisesti miettisi tätäkin dilemmaa ja
toisi parannusehdotuksia.
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa herra puhemies! Kiitos kiitoksista, kiitos asiallisesta palautteesta.
Minä luulen, että nämä tänä päivänä tehdyt
tarkennukset saattaisivat tuohon vaivaan tuoda vähän
helpotusta. Toiseksi, mihin se malli tuo ilmiselvästi helpotusta,
listautumiskynnys ei tule niin suureksi kuin mitä se muussa
mallissa olisi voinut tulla. Eli että annetaan mahdollisuus
kasvuun myös sen jälkeen, kun yritys haluaa kasvaa
niin, että se haluaa olla julkisesti noteerattu listayhtiö eli
lähteä vielä suurempaan kasvuun.
Ensi viikolla meillä on jälleen mahdollisuus tätä kokonaisuutta
arvioida. Hyvin mielenkiinnolla odotan esimerkiksi perussuomalaisten
näkemyksiä. Yhteisöveroalennus, tehän
olette vastustaneet sitä, eli muun muassa sitä,
että teollisuusyritykset pystyisivät investoimaan
Suomessa, että Suomi olisi kasvavan teollisuuden maa, jossa
teollisuustyöpaikkoja syntyy katoavien tilalle, ja että vaikkapa
puhtaiden teknologioiden, ympäristöystävällisten
innovaatioiden kautta Suomeen tulisi uutta teollisuutta. Te olette
vastustaneet tätä yhteisöveron laskua.
Se tarkoittaa sitä, että jos teidän linja
voittaisi, niin yrityksillä ei olisi mahdollisuutta palkata
ihmisiä töihin eikä kehittää sitä teollisuuden
alaansa, (Puhemies koputtaa) mitä ne tässä meidän
mallissa pystyvät tekemään.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! Helpotan pääministerin
tuskaa: ryhmäkokouksessa juuri päätimme,
että kokenut ammattimies Jari Lindström esittää meidän
vaihtoehdon kehysriihessä teille, ja riemumielillä tulemme
katsomaan, kuinka te siitä nautitte.
Mutta, arvoisa puhemies, nyt kun hallituksella on keskustalainen
kuiskaaja, teidän oopperalla, joka kuiskasi Arhinmäelle,
missä epäkohta on, niin onnittelen teitä siitä,
että teidän oopperallanne on kuiskaaja vielä näennäisoppositiosta.
(Naurua)
Mutta, arvoisa puhemies, kuinka tämä osinkoverouudistus
nyt maksetaan ja kuka sen maksaa? Me tiedämme sen, kuka
teidän kehysriihen maksaa: sähkönkäyttäjä,
kuntalainen, joka joutuu valtionapuleikkausten kautta maksumieheksi. Kuka
maksaa tämän tämän päivän
tarjouksen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Kehysriihen muut linjaukset pysyvät
ennallaan. Eli tästä elinkeinoverokokonaisuudesta, jossa
siis yhtiön veroa alennetaan merkittävästi ja
osinkoveroa tietyiltä osin kiristetään,
tämä osinkoveron kiristys kattaa osan, mutta käyttäytymisvaikutukset,
jotka ovat itse asiassa se syy, minkä takia tämä koko
uudistus tehdään, tuo osan.
Tämän lisäksi me joudumme valtion
velkaantumisen taittamiseksi ja sitten itse asiassa menojen uudelleenkohdentamiseksi,
sanotaan nyt vaikkapa, koulutuksen, ammatillisen koulutuksen, oppisopimuskoulutuksen
kohentamiseksi, työllisyystoimien parantamiseksi tekemään
lisäleikkauksia, joidenkin verojen korotuksia. Me olemme
yrittäneet valita sellaisia veroja — joita korotetaan — joilla
on vähiten haittaa työllisyydelle. Jokainen veronkorotus
tarkoittaa sitä, että joku maksaa enemmän.
Valitettavasti. Mutta kun me olemme päättäneet,
että tästä maasta ei tule ylivelkaantuvaa
maata, niin silloin pitää uskaltaa tehdä päätöksiä,
pitää uskaltaa kantaa vastuuta.
Sampsa Kataja /kok:
Arvoisa puhemies! Yli 800 000 suomalaista osakesäästäjää kiittää hallitusta
tästä ratkaisusta. Kaikkia palautetta antaneita
on myös syytä kiittää siitä,
että osakesäästäjien verotus
ei kiristy, vaan yhteisövero ja osinkovero yhteenlaskettuna
pysyvät entisellä tasollaan. Bonuksena tähän
sitten tulee tämä peruslinja, eli työllisyyttä,
investointeja kannustetaan, kun yrityksille jää enemmän
varoja omaan käyttöönsä. Kuinka
paljon, arvoisa pääministeri, uskotte, että nämä dynaamiset
vaikutukset kattavat näistä tehtyjen veromuutosten
kustannuksista?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Me saimme tämän osinkovero-
ja elinkeinoverokokonaisuuden valmistelun yhteydessä valtiovarainministeriön
arvion, että noin 50 prosenttia yhteisöveron alennuksesta
tulee käyttäytymisvaikutusten kautta takaisin.
He perustavat sen sekä suomalaiseen että kansainväliseen aineistoon.
Eräät suomalaiset tutkijat tai tutkimuslaitokset
ovat sanoneet, että noin 70 prosenttia, mutta varovaisuusperiaatetta
käyttäen otimme sen alhaisemman kannan.
Sitä on tietysti vaikea sanoa, mitä tämä tekee keskipitkällä aikavälillä,
kuinka paljon lisää tulee, koska aina kun tulee
uutta menestystä, uutta kasvua, uusia työpaikkoja,
se ruokkii aina sitä. Eli me haluamme saada hyvän
kierteen päälle, ja sen takia semmoinen ajattelu,
että jollekin annetaan, on täysin väärä.
Nyt yritetään saada hyvän kierre päälle,
että ne osaavat suomalaiset työntekijät,
yritykset, (Puhemies koputtaa) innovaattorit saavat itselleen luovemman
ympäristön tuottaa sitä hyvää,
mistä me kaikki voimme sitten nauttia.
Juha Sipilä /kesk:
Arvoisa puhemies! Edustaja Soinille voisin todeta, että kyllä vinkit
ovat edelleenkin käytössä, jos ne johtavat
tähän, että valuvikoja korjataan ja saadaan
asioita eteenpäin ja oikeaan suuntaan.
Mutta olisin palannut vielä tähän
edustaja Kalmarin kysymykseen, jota ilmeisesti pääministeri ei
ymmärtänyt oikein. Sanoitte, että tämä nyt tänä päivänä tehty
ratkaisu tuo myöskin helpotusta henkilöyhtiöiden
ja osakeyhtiöiden välisen verokuilun kasvamiseen.
En nyt kyllä oikein ymmärrä, mitä kautta
se toisi tähän helpotusta. Pääomaverotuksen
progressiivisuus kiristyy, mikä vaikuttaa nimenomaan henkilöyhtiöiden
verotukseen, ja kun osakeyhtiöiden alentuu, niin tämä gäppi
kasvaa. Suomi on jo nyt ehkä Euroopan osakeyhtiöistynein
maa, ja tämä ehkä vie sitä kehitystä edelleen
siihen suuntaan. Voisitteko vielä täsmentää,
mitä tarkoititte tällä, että tämä tuo myöskin
tähän asiaan helpotuksen?
Pääministeri Jyrki Katainen
Arvoisa puhemies! Pahoittelen, ymmärsin väärin
edustaja Kalmarin kysymyksen. Vastasin itse asiassa siihen, että listaamattomien
ja listattujen verokohtelu on nyt samankaltainen, eli siihen vastasin väärin.
Itse asiassa henkilöyhtiöiden kohdalla ei
tässä tapauksessa ole tulossa muutoksia, koska
henkilöyhtiöt tai ne yrittäjät
pääsääntöisesti saavat
tulonsa palkkatuloina. (Pentti Kettunen: Ei kun ruoskaa vain!) Mutta
uskon silti, että tämä ratkaisu vahvistaa
noin pääsääntöisesti
suomalaista yrittäjyyttä. Pienistä yrityksistä on
helpompi kasvattaa suuria. Siellä on myös kannusteet
kasvattaa suuria yrityksiä, koska suuret yritykset maksavat
voitostaan enemmän verotuloja yhteiskunnalle ja luonnollisesti
työllistävät toisia suomalaisia. Eli
kaikkiin vaivoihin tämäkään
malli ei ole ratkaisu, mutta aika moneen vaivaan se on.