3) Valtiontilintarkastajain kertomus vuodelta 2002
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnassa on laadittu mietintö valtiontilintarkastajien
kertomuksesta vuodelta 2002. Valtiontilintarkastajathan tällä haavaa,
tämän kertomuksen laatijat, ovat henkilöitä,
jotka eivät itse enää ole eduskunnan
jäseniä. Mietintö on valiokunnassa laadittu sillä tavalla,
että sitä on itse asiassa käsitelty kattavasti
kaikissa jaostoissa eli eri jaostot ovat perehtyneet niihin kysymyksiin,
jotka koskevat niiden omaa toimialaa.
Esittelen tässä nyt erityisesti niitä asioita,
mitä hallinto- ja tarkastusjaosto on käsitellyt,
ja sitten toivon mukaan kannustan myös muiden jaostojen
puheenjohtajajäseniä esittelemään
omia johtopäätöksiään.
Hallinto- ja tarkastusjaostossa itse asiassa suurin asiakokonaisuus,
johon perehdyimme, on kuntien yhteistyö. Kysymyshän
on sen laatuinen, että se ei tietenkään
minkään yhden ainoan valtiopäiväasiakirjan
mukana karkaa käsistä.
Valtiontilintarkastajat olivat kiinnittäneet huomiota
eri puoliin kuntien yhteistyössä ja erilaiseen
ohjaukseen, kun ohjataan yhteistyöhön. Ehkä eräs
huomion arvoinen seikka oli se, että todettiin, kuinka
informaatio-ohjaus ja kannustaminen kuitenkin tuottaa huomattavasti
laihempia tuloksia kuin aivan lainsäädäntöön
perustuva ohjaus.
Eräs mielenkiintoinen näkökulma,
jonka valtiontilintarkastajat ottivat esiin, oli demokratia-aspekti,
millä tavalla, kun palveluita tuotetaan seudullisella yhteistyöllä tai
kun palveluita on ulkoistettu, kuntien asukkaiden rooli demokratian käyttäjinä tai
demokraattisina henkilöinä toteutuu. Kun käsittelimme
tätä asiaa, katsoimme aika paljon myös
eteenpäin emmekä vaan arvioineet sitä,
mitä valtiontilintarkastajat olivat todenneet. Tällä hetkellä demokratia-aspektista
on sisäasiainministeriössä työryhmä,
jossa pohditaan juuri näitä kysymyksiä,
ja valiokuntakin tässä yhteydessä toteaa,
että tämä demokratian säilyminen kuntien
murroksissa on erittäin tärkeä asia.
Toinen työryhmä, joka sisäasiainministeriössä tällä hetkellä on,
on kuntajaotusta ja kuntarajoja ylittäviä kunnallisia
toimintoja käsittelevä työryhmä,
jossa sitten pohditaan sekä kuntien yhdistymistä että muita
mahdollisia tapoja tuottaa palveluita yli kuntarajojen. Tässä yhteydessä ministeri
Manninen totesi, että missään nimessä hän ei
enää tule nostamaan niitä summia, joita
tarvitaan porkkanaksi kuntien yhdistymisessä, vaan pikemminkin
tekemään porrastuksia tässä asiassa.
Tästäkin me olimme ihan tyytyväisiä.
Erillisenä asiana käsittelimme vielä pelastustointa,
joka on yksi esimerkki yhteistyöstä, johon on
pakotettu lainsäädännöllä.
Mietintöön on kirjattu kaikki ne perusteet, joita
pelastustoimen tämänhetkiseen kustannusten nousuun
meille selityksinä annettiin. Johtopäätöksissä valiokunta toteaa,
että vaikka nämä kustannusten nousun
selitykset olivat uskottavia, kuitenkin pitkällä aikavälillä tästä yhteistyöstä pitäisi
sitten koitua myös tuloksia, että taloudellisesti
voidaan tuottaa nämä palvelut hyvin.
Tämän lisäksi hallinto- ja tarkastusjaosto
käsitteli valtuusmenettelyä ja sen toimivuutta
talousarviossa. Se on aiheena ehkä vähän
tylsä ja tekninen. Siinäkin itse asiassa uudistuksia
on jo meneillään. Valtuuksien käytöstä oikeastaan
ollaan sitä mieltä, että on paikkoja
ja asioita, joissa valtuuksia on hyvä käyttää,
mutta toisaalta selkeyden ja talousarvion läpinäkyvyyden
ja myös eduskunnan budjettivallan kannalta on olennaista
kehittää niitä tapoja, joilla valtuuksia
käytetään. Ne tulisi esittää mahdollisimman
yhtenäisesti, ja informaation tulisi olla mahdollisimman läpinäkyvää.
Silloin kun tehdään hankintoja, on tärkeää,
että valtuudet otetaan budjettiin vasta siinä vaiheessa,
kun hankinnat on valmisteltu niin pitkälle, että voidaan
jo sanoa, mikä tulee olemaan hankintojen kokonaiskustannus.
Tässä yhteydessä olivat esillä esimerkiksi
puolustusministeriön hankinnat.
Tämän lisäksi hallinto- ja tarkastusjaosto
käsitteli ohjelmaperusteista aluepolitiikkaa, joka oli
asiakokonaisuutena sellainen, että valtiontilintarkastajat
olivat teettäneet siitä tilaustutkimuksen, jossa
oli itse asiassa asiakaslähtöisesti tehty kysely
niille tahoille, jotka tätä aluepolitiikkaa ja
sen instrumentteja pyrkivät käyttämään hyväkseen.
Ehkä yleisesti voisi todeta, että nykymuotoisen
ohjelmaperusteisen aluepolitiikan osalta siihen ovat tyytyväisempiä keskukset kuin
periferia-alueet. Valtiontilintarkastajat pohtivat ja mekin pohdimme
sitä, että ehkä periferiapolitiikassa
sitten joidenkin uusien ja uudenlaisten lähestymistapojenkin
löytäminen olisi paikallaan.
Yksi mielenkiintoinen seikka oli se, että ohjelmaperusteisessa
aluepolitiikassa ja siinä, minkälaisia hankkeita
rahoitetaan, ilmeisesti ollaan aika perinteisillä linjoilla.
Palvelualat eivät ole niin hyvin olleet esillä,
ja osittain näyttää siltä, että työpaikat,
joita syntyy, näyttävät enemmän olevan
miestyöpaikkoja kuin naistyöpaikkoja. Tämä on
varmasti myös sellainen asia, joka tulevaisuudessa pitää ottaa
huomioon. Lopuksi vain pohditaan sitä, että aluepolitiikan
vaikuttavuus on vaikea kysymys arvioida. On vaikea erottaa, mitä aluepoliittisilla
toimenpiteillä on saatu aikaan ja minkälainen
kehitys mahdollisesti muuten olisi kyseessä. Niin kuin
monella muullakin alalla, vaikuttavuuden tutkiminen on semmoinen,
johon jatkossa varmasti tulisi panostaa.
Tässä olivat ne osuudet, mitä hallinto-
ja tarkastusjaosto oli käsitellyt. Sen lisäksi
mietinnössä on käsitelty muun muassa
tutkimusta, yliopistojen tulosohjausjärjestelmää,
liikunnan koulutuskeskuksia, kestävää metsätaloutta,
tieverkon kehittämistarpeita, valtion tavoitteita pääomasijoittamisessa,
julkisen sektorin tuottamien palvelujen ohjausta, valvontaa ja saatavuutta,
määrä- ja osa-aikaisia työsuhteita,
jotka ovat olleet valiokunnallamme kestoaihe, vammaisten ja vajaakuntoisten
työllistämispalveluja ja tyhjiä aravavuokra-asuntoja.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Täällä eduskunnassa
käytiin keskustelua silloin, kun Leopard-panssarivaunujen
hankinnasta Suomeen päätettiin, käytiin
keskustelua hinnasta ja myöskin niiden tarpeellisuudesta.
Erityisesti tämä hintakysymys askarrutti silloin
kansanedustajia, ja jälkeenpäin ilmeni, että hinta
oli esimerkiksi Puolan hankkimiin panssarivaunuihin nähden
moninkertainen. Vaikka kauppa sinänsä ei ole täysin
vertailukelpoinen, niin hinnan korkeutta voi pitää kyllä täysin
kohtuuttomana.
Mielenkiintoiseksi asian teki se, että valtiontilintarkastajat
tekivät selvityksen näiden Leopard-panssarivaunujen
hintakysymyksestä, ja se, että nämä samat
kansanedustajat äänestivät täällä Leopard-panssarivaunukaupan
puolesta ja sitten tekivät selvityksen siitä,
että hinta oli oikea. Siihen he päätyivät
selvityksessään. Tämä oli aika
mielenkiintoinen episodi tässä hyvinkin arvokkaassa
asiassa.
Toisena asiana haluan ottaa esille tämän valtuusmenettelyn.
Valtuusmenettelyhän osittain vie eduskunnalta budjettivaltaa
pois. Nyt esimerkiksi asehankinnat on sidottu indeksiin, ja kun erityisesti
Puolustusvoimat käyttää tätä valtuusmenettelyä pitkäaikaisissa
hankintasopimuksissa, mitä joissakin asioissa voi pitää myöskin
puolusteltavana ja oikeana menettelynä, eduskunta päättäessään
hankinnasta ei tiedä kaupan lopullista hintaa. Tämä esimerkiksi
Hornet-hävittäjäkaupassa tuli selvästi
esille. Hintahan kohosi jatkuvasti kuin pullataikina hiivalla. Näin
ollen eduskunnan budjettivalta tässä valtuusmenettelyssä hämärtyy.
Eduskunta ei tiedä lopullista hintaa eikä sitä,
minkälaisiksi muutoinkin nämä kustannukset
muodostuvat. Näin ollen tämä valtuusmenettelyasia
kyllä aiheuttaa keskustelua ja on syytä miettiä,
miten sitä jatkossa noudatetaan.
Edelleen, kun valtioneuvosto antoi kehysselonteon tulevasta
budjetista, siinä on jo ennakoitu indeksikorotuksia asehankintoihin
16,6 miljoonaa euroa. Tämä osoittaa sen, että tällainen menettely
ja sitten se, että asehankinnat sidotaan indeksiin, nostaa
näitä hintoja. Kun muita menoja, esimerkiksi sosiaaliturvaa,
ei ole sidottu indeksiin, niin tämä tuntuu aika
erikoiselta menettelyltä. Valtiontilintarkastajat ovat
valtuusmenettelyyn kiinnittäneet huomiota ja myöskin
valiokunta mietinnössään. Aivan tällaisessa
järjestyksessä tämä valtuusmenettely
kyllä ei ole kohdallaan.
Virpa Puisto /sd:
Arvoisa puhemies! Myös palautekeskustelun yhteydessä on
syytä kiittää valtiontilintarkastajia
erittäin hyvin tehdystä työstä.
Siitä huolimatta, että tällä kertaa
tämän kertomuksen jättäneet
tilintarkastajat eivät ole enää kansanedustajia,
he ovat tehneet tämän hyvin eduskuntaläheisesti,
mikä onkin juuri heidän tehtävänsä.
Eli on muistettava, että valtiontilintarkastajat ovat eduskunnan
edustajia tarkastamassa, miten hallituksen tavoitteet ja valtion budjetti
kohtaantuvat ja ovatko luvatut toimenpiteet toteutuneet.
Valtiontilintarkastajat ovat ottaneet menettelytavan, jossa
he aina edellisenä syksynä tapaavat kaikkien valiokuntien
puheenjohtajat, ja sen pohjalta tehdään tutkimussuunnitelmat
ja sen pohjalta tehdään tarkastuskysymykset, ja
siitä syntyy valtion tarkastusviraston viranhaltijoiden ja
tarkastajien yhteistyönä tämä tarkastuskertomus.
Se on erittäin laaja, ja en lähde sen kaikkia kohtia
käymään läpi. On helppo ed.
Sinnemäen ja ed. Kuopan puheenvuoroihin yhtyä,
jotka koskivat kuntataloutta ja valtuuksia. Erityisesti olen pahoillani
siitä, minkä ed. Kuoppa toi esiin, että puolustusmäärärahojen
osalta valtuudet on sidottu indeksiin ilman, että olisimme
koskaan todellisuudessa eduskunnassa sitä päättäneet,
mutta se on asia, joka tuntuu elävän omaa elämäänsä.
Osio, josta myös olen erittäin mielissäni,
on tärkeä, tällä hetkellä kehitysvaiheessa
oleva julkisen sektorin palvelujen ohjaus, valvonta ja saatavuus.
Olen tyytyväinen siitä, että tilintarkastajat
ovat puuttuneet valvontakysymykseen sekä kilpailuttamisen
että ostopalvelujen tuottamisen osalta. Merkittävää on
se, että kantelukohteeksi valtionosuusuudistuksen toteutuessa
me nimesimme täällä viime hetkellä,
kun todettiin, ettei ollut mitään kantelukohdetta
tai valvontainstituuttia, paperitiikerinä perusturvalautakunnan, joka
ei ole koskaan toiminut. Nyt se STM:n työryhmän
työskentelyn perusteella ollaan lopettamassa ja sen sijaan
ollaan siirtämässä lääninhallituksille
enenevässä määrin valvontaa.
Ongelma on se, että lääninhallituksissa
ei ole resursseja. Ohjantatyö tapahtuu STM:n kautta, ja
resurssit tulevat sisäasiainministeriön kautta,
ja nämä kaksi asiaa eivät kohtaa.
Teon, Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen, asema oli vahvasti
sosiaali- ja terveysjaoston työskentelyssä tutkimuksen
kohteena. En kuitenkaan jaa niitä ajatuksia, joissa katsottiin, että tarvittavat
voimavarat Teolle, resurssilisäys, otettaisiin Stakesista.
Ei auta terveydenhuollon kehittämistä ja tutkimusta
kolikkojen siirtäminen taskusta toiseen.
Iloinen olen myös siitä, että valtiontilintarkastajat
tuovat keskusteluun vammaisten aseman ja vajaakuntoisten työllistämisen,
kehitysvammaisten palvelut. Nämä ovat juuri ajassa
olevia asioita vammaispalvelulain ollessa kehittämisen
kohteena. Kehitysvammalaki ollaan yhdistämässä vammaispalvelulakiin.
Nämä ovat erittäin merkittäviä asioita.
Arvoisa puhemies! Koska halusin kuvata vain muutaman hyvin käytännönläheisen,
kaikkia kansalaisia koskevan asian, jotka sisältyvät
tähän tilintarkastuskertomukseen, haluan lopuksi myös,
kun kuvasin tilintarkastajien työskentelyä, tuoda
esiin huoleni siitä, että on ilmassa suunnitelmia
siitä, että tarkastustoimi mahdollisesti muuntuisikin
byrokraattisemmaksi. Mahdollisesti yhdistettäisiin useita
tarkastustoimia yhteen valiokuntaan tai työryhmään,
joka käytännössä ei kykene,
ei varmasti kykene, paneutumaan samassa määrin
näihin valvontatehtäviin, vaan edustajat ovat
muodollisesti sen johdossa ja valiokunnassa ja me siirrämme
virkamiesten valvonnan virkamiehille. Toivon, että ne,
jotka istuvat nyt näissä suunnittelutyöryhmissä,
miettivät tarkasti, mitä tarkoittaa edustuksellinen
valvonta, mitä tarkoittaa parlamentarismi, mitä tarkoittaa
se, että hallituksen, olkoon se minkä värinen hyvänsä,
ohjelman mahdollisimman puolueeton, oikeudenmukainen valvonta säilyy,
emmekä ole siirtämässä sitä vain
siirtämisen takia byrokraattiselle, etäiselle
valiokunnalle.
Kyösti Karjula /kesk:
Arvoisa puhemies! On helppo yhtyä niihin edellä esitettyihin
huomioihin, että valtiontilintarkastajat ovat jälleen tehneet
hyvää työtä, valinneet eri hallinnonaloilta
hyvin ajankohtaisia aihealueita tarkastustoiminnan piiriin.
Keskityn tässä omassa puheenvuorossani
kauppa- ja teollisuusministeriön hallinnonalaan.
Nimittäin tarkastajat keskittyivät kahteen
aiheeseen: toinen kosketti kaivannaisteollisuutta ja toinen valtion
tavoitteita pääomasijoitustoiminnassa ja näiden
tavoitteiden toteuttamista. Erityisesti pääomasijoitustoiminnan tavoitteiden
toteutuminen on erittäin ajankohtainen asia.
Tällä hetkellä kansallisen innovaatiojärjestelmän
toimivuus on hyvin monella tavalla kovan paineen alaisuudessa ja
sillä tavalla kovalla koetuksella. Erityisesti tässä tulee
esille se, millä tavalla saamme liikkeelle uutta yritystoimintaa, millä tavalla
edistämme nykyisten yritysten kasvua ja kehitystä ja,
ehkä kolmantena erityisenä alueena, millä tavalla
saamme nimenomaan investointitoiminnan vauhdittumaan.
Tällä kertaa tässä tilintarkastajien
tarkastelussa on erityinen huomio kiinnitetty Suomen Teollisuussijoituksen
toimintaan. Suomen Teollisuussijoituksen tehtävä on
erityisesti poistaa niitä markkinapuutteita, jotka koskettavat
siemenvaiheen ja käynnistysvaiheen yrityksiin keskittyvää rahoitusta.
Varsin olennaista on se, että Suomen Teollisuussijoituksesta
on tehty kansainvälinen arviointi, joka sinällään
jo tarttuu siis tämän toiminnan tehostamiseen
ja vauhdittamiseen. Aivan samalla tavalla valiokunta kiinnittää huomiota
siihen, että on äärimmäisen
tärkeää, että tällä alueella,
millä suomalaiset rahamarkkinat eivät toimi elikkä markkinaehtoinen
rahoitus ei ole riittävän kattavaa, valtion toiminnot
suuntautuvat nykyistä tehokkaammin ja jopa niin, että valiokunta
omassa kannanotossaan kannustaa nimenomaan riskien jakamiseen ja
riskin ottamiseen. Niin kuin tässä mietinnössä todetaan,
julkisen pääomasijoittamisen tulee valiokunnan
mielestä toimia erityisen aktiivisesti ja kattavasti alueilla,
joilla markkinaehtoinen rahoitus ei toimi.
Mutta erityisesti haluan kiinnittää huomiota siihen,
johonka myös valiokunta tarttui omassa mietinnössään,
että tällä hetkellä esimerkiksi Teollisuussijoituksen
toiminta tapahtuu tietyllä tavalla ristiriitaisten tavoitteiden
puitteissa. Toisaalta on elinkeinopoliittiset tavoitteet ja toisaalta
sitten tämän hyvin vaativan yritystoiminnan käynnistämisvaiheen
rahoittaminen, jossa oletettavatkin tuottotavoitteet jäävät
hyvin alhaisiksi ja jopa se riski, että joudutaan ottamaan
harteille tappioita, on hyvin todennäköinen. Sen
vuoksi valiokunta otti tähän ihan selkeän
kannan ja toteaa, että Teollisuussijoitukselle asetettuja
omistajapoliittisia tavoitteita tulisi arvioida uudelleen ja ryhtyä tarvittaessa
jopa toimenpiteisiin lainsäädännön
muuttamiseksi. Tämä on erittäin tärkeä tehtävä,
mikä on Teollisuussijoituksella, ja nyt tämän
vuoden aikanahan on jo vahvistettu 50 miljoonalla eurolla Teollisuussijoituksen
mahdollisuutta tulla nimenomaan näihin alkuvaiheen yrityshankkeisiin
mukaan.
Arvoisa puhemies! Toisena asiana haluan lyhyesti puuttua julkisen
sektorin tuottamien palveluiden ohjaus-, valvonta- ja saatavuuskysymykseen.
Jos tämä pääomasijoitustoiminta
varmistaa sen, että kansallinen tulonmuodostus etenee riittävän
vahvoista lähtökohdista, niin julkisen sektorin
valvonnan tehostaminen, ohjauksen tehostaminen, on äärimmäisen
tärkeää nimenomaan siinä mielessä,
että menotalous pidetään kurissa. Erityisesti
kiinnitän huomiota siihen, että erityissairaanhoidon
piirissä eri sairaanhoitopiirien alueilla kustannusten
erot ovat hämmästyttävän suuria.
Osaltaan tähän vaikuttaa se, että ohjaus
ja ohjeistus valtion toimesta on erittäin heikkoa. Sen
vuoksi toivon, että jatkossa enemmän kiinnitetään
huomiota siihen, mitenkä rakenteeltaan sinällään
kevyt valtion ote ohjauksessa olisi huomattavasti vahvempi.
Otan tähän käytännön
esimerkin, sen, millä tavalla tietoteknisiä mahdollisuuksia
on kyetty terveydenhuollossa ja terveyspalveluissa hyödyntämään.
On hämmästyttävää,
mitenkä satoja erilaisia yhteensopimattomia ohjelmia on
edelleen käytössä ja peruste on se, että jokaisen
yksikön pitää voida riittävän
itsenäisesti tehdä näitä valintoja.
Otan vertauksen yksityisen yritystoiminnan alueelta: Jos ajatellaan
suomalaista pankkijärjestelmää, me saamme
tällä hetkellä ylpeillä sillä,
että meillä on ehkä yksi maailman tehokkaimmista
pankkijärjestelmistä juuri sen vuoksi, että on
keskitetty käytäntö, millä tavalla
tietotekniset palvelut hoidetaan. Jos ajatellaan kaupan keskusliikkeiden
logistisia järjestelmiä, aivan samalla tavalla
on luotu keskitetysti yhtenevät puitteet, jotta voidaan
saada tehokkuutta aikaiseksi. En sano, että terveydenhuollon
alueella voidaan mennä täysin samaan käytäntöön,
mutta jotain opittavaa tällaisesta ohjauksesta on, jotta
saavutettaisiin sellaiset palvelut, sellaiset käytännöt, jotka
voivat myös alentaa kustannuksia.
Arvoisa puhemies! Viimeisenä huomiona lyhyesti kommentoin
sitä tutkimustoimintaa, jota myös Valtiontilintarkastajien
rahoittamana toteutetaan. Tässä kertomuksen lopussa
on muutama erittäin hyvä tutkimusyhteenveto, ja
erityisesti kiinnitän huomiota ohjelmaperusteisen aluepolitiikan
merkitykseen alueellisen kehityksen tasapainottajana ja yhteen yhteenvedonomaiseen
havaintoon, jonka valtiontilintarkastajat olivat todenneet, elikkä nämä käytännöt
ovat tavallaan jääneet puolitiehen, mikä merkitsee
sitä, että nykyisillä rahoituskäytännöillä köyhimmillä kunnilla
ei ole varaa edes osallistua näitten ohjelmien toteutukseen,
koska ne eivät pysty irrottamaan näitä omarahoitusosuuksia.
Minusta tämä huomio on sillä tavalla
tärkeä, että toivon, että tämä otetaan
jatkotoimenpiteissä huomioon.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kun Valtiontilintarkastajain kertomus vuodelta
2002 oli lähetekeskustelussa, käytin sangen pitkän
ja perusteellisen, ainakin omasta mielestäni perusteellisen,
puheenvuoron, jossa annoin positiivisia arvioitani siitä kertomuksesta,
miten se oli tehty. Minun mielestäni se oli tehty todella
perusteellisesti ja siitä ainakin itselleni oli monessa
asiassa opiksi otettavaa.
Mutta ihan lyhyesti haluaisin todeta valiokunnan mietinnöstä sen,
että siinä on mielenkiintoisella tavalla käsitelty
kuntien yhteistyötä nimenomaan seudullisella tasolla
ja todettu, että tällä hetkellä pisimmällä ollaan
aluekeskusohjelman puitteissa. Eräs mielenkiintoinen havainto
on nimenomaan siitä, että vaikka näitä ohjelmia
tehdään sisäasiainministeriön
johdolla, niin kuin tässä todetaan, kuntapoliittisin
keinoin, niin on todettu kuitenkin, että sektorikohtaisissa
yhteistyömuodoissa on ollut puutteita. Kun tarkoitus on
edistää nimenomaan kuntien yhteistyötä peruspalveluissa
myöskin seudullisesti, niin tiedän sen, että esimerkiksi
omalla alueellani jotkut kunnat ovat halukkaita siihen, mutta sitten
taas on eräitä kuntia, jotka eivät siihen
lähde jostakin syystä. Se on jollakin tavoin hieman
outoa. Kun eilisen päivän lehdestä luin,
millä tavalla esimerkiksi kustannukset oppilasta kohden
vaihtelevat seudullisestikin eri kunnissa erittäin paljon,
niin minun mielestäni tällaista seudullista yhteistyötä kannattaisi
harkita enemmänkin. Sen johdosta minun mielestäni
täällä on ihan oikein todettu, että ellei
tällainen vapaaehtoinen toimintamalli johda tuloksiin,
niin, kuten valtiontilintarkastajatkin ovat todenneet, joillakin
hallinnonaloilla voitaisiin harkita myös jopa lainsäädännöllisiä toimia
siltä osin, että tällaista yhteistyötä lähdettäisiin
seudullisesti viemään eteenpäin.
Aika mielenkiintoisella tavalla tässä mietinnössä todetaan
näistä kuntien yhdistämisistä, joista
aikoinaan puhuttiin hyvinkin paljon. Eilenhän keskustelussa
kävi ilmi, että kuntaministeri ei enää suosi
nimenomaan porkkanoita ikään kuin tänne
kuntien yhdistämiseen, vaan nämä olisi
muuten vietävä eteenpäin. Mietinnössä todetaan
kuitenkin ihan oikein tietysti, että yksi keino on tietysti
kuntien yhdistäminen. Mutta kun tiedän, että monessa
pienessä kunnassa on ikään kuin imagokysymys
koko yhdistämisajatus, niin seutukunnallisena yhteistyönä minun mielestäni
voitaisiin peruspalveluja parantaa ja saada myöskin tasapuolisemmin
sitten se kustannustaso hoidettua.
Herra puhemies! Mielenkiintoinen jakso on kestävä metsätalous
ja metsänhoidon toimivuus. Mietin ed. Sinnemäen
reviiriajattelua monessa asiassa, ja kun luin tämän
osuuden tästä, jäin miettimään
kahta eri asiaa. Täällä on aivan oikein
todettu näistä aiheista, millä tavoin
pystytään lisäämään
metsäntuottoa jne. Täällä puhutaan
Kansallisesta metsäohjelmasta ja siinä asetetusta
tavoitteesta pieniläpimittaisemman harvennus- ja taimikonhoitopuun
ja hakkuutähteiden, kuten oksien, kantojen ja latvusten,
polttoainekäytön lisäämiseksi
ja sitten tavoitteena on 5 miljoonan kuutiometrin käyttö.
Nyt paikalla on ed. Pulliainen, joka tuntee nämä asiat
paljon paremmin kuin itse. Jäin pohtimaan vain sitä,
että olen nähnyt, kun teiden varsilla on kerätty kantoja
ja kaikki hakkuutähteet niputettu. Kun täällä kuitenkin
todetaan, että valiokunnan saaman arvion mukaan Kansallisen
metsäohjelman tavoite ei vielä aiheuta ravinnetasapaino-ongelmia
esimerkiksi lisääntyvänä lannoitustarpeena, niin
itse olen jäänyt pohtimaan sitä, että ennen vanhaan
ainakin vanhat isännät sanoivat usein nimenomaan,
että kun puu lahoaa sinne ja maatuu ja siinä on
ravinteita, niin se on hyvä tuleva kasvualusta. Olen vain
miettinyt sitä, että kun kaikki sieltä viedään
pois, kun on hakattu, kaikki oksat ja kannot mukaan lukien, niin
jos tätä jatkuvasti pyöritetään,
mistä se ravinto sitten tulee, ilmastako ne sen ottavat.
Minä olen luullut, että niillä on juuret
sitä varten, mutta saattaa olla, että olen ihan
väärässä tältä osin.
Kiinnitin vain huomiota nimenomaan tähän seikkaan.
Kun liikkuu maakunnissa, niin siellä näkee tosiaan
näitä kasoja.
Herra puhemies! Tässä olisi tietysti monia muitakin
mielenkiintoisia asioita. Kun ed. Puisto otti esille vammaisten
ja vajaakuntoisten työllistämisen, niin mielestäni
on ihan oikein, että myös tällaisessa
mietinnössä niin kuin myöskin valtiontilintarkastajien
kertomuksessa on kiinnitetty huomiota siihen, että koskaan
ei tällaisten vaikeuksissa olevien ihmisten asioita tuoda
esille riittävästi ja painokkaasti, koska heidän ääntään ei
kyllä useinkaan kuulla. Mielestäni valiokunnan
viimeinen kappale on erittäin positiivinen ja oikeaan osunut
siinä, että henkilö voi olla osa-aikaisessa
työssä sairaudesta huolimatta ja sairausloman
jälkeen palata vähitellen työelämään,
eli tältä osin mielestäni ihan oikein
ja kannustavasti todettu.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Kun ed. Vistbacka provosoi vastaamaan tavallaan
tuohon kysymykseen, niin tämä ongelmahan, jos
se nyt ongelma ylipäätään olisi,
koskisi kuusikoita ja päätehakkuun kuusikoita.
On laskettu, että tuota ongelmaa ei ole, minkä ed.
Vistbacka hahmotteli. Me joudumme jopa tekemään
niin, ja jopa eduskunta on siitä tahtonsa ilmaissut, että otetaan
jopa ne kannotkin pois, jotta juurikääpä pystyttäisiin
saamaan kuriin niin, että se metsikön terveydentilaa tällä tavalla
parantaa.
Arvoisa ed. Vistbacka, tämä asia on hallinnassa.
Jukka Vihriälä /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontilintarkastajien kertomus vuodelta 2002
on nyt käsittelyssä valiokunnan mietinnön pohjalta,
ja haluaisin muutamaan pääluokkaan tässä kiinnittää huomiota.
Tärkeä asia, mihin valtiontilintarkastajat ovat
puuttuneet nytkin lausunnossaan, on lakien valmistelu, miten lakien valmistelu
viime vuosina on kehittynyt, mitä siinä on tapahtunut.
Ennen kaikkea tämän paikanhan tehtävä on päättää laeista,
mutta kyllähän ministeriöiden ja virkamiesten
siellä tulee valmistella meille riittävän
täysipainoisia lakeja, joita voidaan täällä sitten
asiallisesti käsitellä. Nyt on kyllä käynyt
viime vuosina niin, että ministeriöissä työn
painopiste on siirtynyt hallinnon kehittämiseen ja myös
päätöksen toimeenpanoon ja tähän
lain valmisteluun ei ole ollut riittävästi aikaa
tai ehkei myöskään riittävästi
voimavaroja, vaan sitten on monen lain kohdalla käynyt
niin, että eduskunta on lähes pykälittäin
joutunut kirjoittamaan lain täysin uudeksi. No totta kai
se täälläkin käy, mutta kyllä kai
tämä meidän hallintojärjestelmämme on
sellainen, että meille valmistellaan hallituksen ja ministeriöiden
kautta lakiesitykset ja sitten eduskunta käsittelee ja
tekee niihin tarvittavat muutokset. Mutta onko nyt käynyt
niin, että tehdään hyvin paljon lakeja
ja määrä onkin tärkeämpi
eikä lain laatu, sitä on syytä myöskin pohtia.
Ehkä tavallaan myöskin EU-lainsäädäntödirektiivit
ovat tuoneet tähän taloon lisäpaineensa.
Kuviteltiin aikaisemmin, että täällä lainsäädäntötyö vähenisi,
kun mennään Euroopan unioniin, mutta näinhän
ei suinkaan ole käynyt, vaan me olemme saaneet myöskin
tähän taloon sieltä tärkeitä lisätehtäviä,
jotka on täällä myöskin syytä käsitellä.
Herra puhemies! Ihan muutama huomio kannanottoihin, mitä valtiontilintarkastajat
ovat esittäneet, ensiksi kuntapuoleen ja yhteistoimintaan, mitä kuntapuolella
tänä päivänä tapahtuu.
Niin kuin valtiovarainvaliokunnan mietinnössä todetaan,
tarkoituksenmukaisin tapa edistää kuntien yhteistyötä peruspalveluissa
on tukea seudullisen yhteistyön kehittämistä vielä nykyistä voimakkaamminkin.
Täällä on jo edellisissä puheenvuoroissa
viitattu siihen, vaatisiko se jopa lainsäädännöllisiä toimenpiteitä.
Minusta vapaaehtoisuuden pohjalla voidaan paljon tehdä,
mutta valitettavasti tällä hetkellä on
myöskin sellaisia mielipiteitä olemassa eikä vain
mielipiteitä vaan toimenpiteitä siitä,
että yhteistyötä, jota pitäisi
rakentaa, puretaan. Ehkä menetelmät ovat vanhakantaisia.
Voin täällä todeta, kun olen nyt
tällä paikalla, että oman alueeni kansanterveystyön
kuntayhtymä, Seinäjoen seudun kuntayhtymä,
on juuri sellaisessa vaiheessa, että Seinäjoen
kaupungissa ja Peräseinäjoen kunnassa, joka liittyy
ensi vuonna Seinäjoen kaupunkiin, katsotaan, että tällä hetkellä on
viisainta purkaa tämä kuntayhtymä, jossa
ovat olleet myöskin mukana Nurmo ja Ylistaron kunnat, neljän
kunnan kuntayhtymä. Kaupunki katsoo, että paremmin
pystytään palvelut turvaamaan seinäjokisille
ja Peräseinäjoelta tuleville kuntalaisille kuin
nykyisen kuntayhtymän puitteissa. Saattaa näin
olla. Me — myöskin itse Nurmon kunnallispäättäjänä — olemme
sen tilanteen edessä, että kun voimakkain kunta
on sitä purkamassa, niin näinhän se tietenkin
on tehtävä. Mutta miten me löydämme
sitten uuden mallin, että me hoidamme nämä peruspalvelut
kansalaisille, kuntalaisille, yhtä hyvin kuin ne ovat toimineet
tähän saakka? Voi sanoa ainakin Nurmon kuntalaisena,
että ne palvelut, mitä perusterveydenhuoltoon
Seinäjoen terveysyhtymä on voinut antaa — totta
kai aina on moitteen sijaa — pääsääntöisesti
ovat toimineet kuitenkin hyvin, ja tällä hetkellä Kansallinen
terveysohjelma voimakkaasti vaatii sitä, että me
tarvitsemme entistä suurempia perusterveydenhuollon yksiköitä ja niitä pitää kehittää.
Mutta tämänkin asian kanssa on elettävä ja
löydettävä esimerkiksi siellä meidän
alueellamme sitten uudet yhteistyömuodot, että nämä peruspalvelut
voidaan turvata.
Herra puhemies! Sitten maa- ja metsätalousministeriön
pääluokkaan:
Valtiontilintarkastajat kiinnittivät kahteen tärkeään
asiaan huomiota. Siellä oli toisena hevostalous, jota on
hyvin harvoin käsitelty valtiontilintarkastajien kertomuksessa,
ja tuodaan hevostalouden merkitys erittäin hyvällä tavalla
esille tässä kertomuksessa.
Toinen asia oli kestävä metsätalous
ja metsänhoidon toimivuus. Tässähän
jo ed. Vistbacka tähän puuttui. Keskeisenä asiana
on se, mistä me saamme riittävät voimavarat
eli taloudelliset varat, että pystytään
nuoren metsän hoitotöitä tekemään
ja saadaan metsästä kaikki se käyttökelpoinen
aines, mitä sieltä on otettavissa myöskin energiantuotantoon,
riittävän tehokkaasti pois. Tähän
asiaan tässä mietinnössä on
puututtu ja viitataan myöskin niihin työryhmiin,
jotka kauppa- ja teollisuusministeriö on asettanut, joilta
tulee nyt mietinnöt ensi kuun loppuun mennessä ja jotka
liittyvät niin sanottuun ydinvoimaratkaisuun ja vielä niin
sanottuun risupakettiin, että hallitus toteuttaisi sitten
sen tahdon, mitä eduskunta silloin päätti.
Mutta se tietää sitä, että nämä rahat,
mitä kestävään metsätalouteen
nyt on sijoitettu, eivät valitettavasti riitä,
vaan sinne tarvitaan selvästi lisäpanostusta seuraavien
vuosien budjeteissa.
Herra puhemies! Ihan muutama sana tieverkon nykytilasta ja kehittämistarpeista,
joihin valiokunnan mietinnössä viitataan. Tästä on
puhuttu ja todettu myöskin se, että alueellisesti
tämä ei ole kunnossa, perustienpito ja kehittämishankkeet,
ja kaikki me tiedämme, että rahaa on riittämättömästi.
Kun juuri olemme tulossa kelirikkokauteen, niin erityisesti tuolla
syrjäseuduilla tiedetään, mikä ongelma
on huono tie. Kyllä on perusteltua vaatia sitä,
että jo lisäbudjetissa mutta ennen kaikkea ensi
vuoden budjetissa voitaisiin osoittaa lisää määrärahoja
ennen kaikkea nyt perustienpitoon mutta myöskin teiden
kehittämiseen.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Valtiovarainvaliokunnan sosiaali- ja työjaostossa käsiteltiin
varsin perusteellisesti valtiontilintarkastajien kannanotot. Täällä on
jo puututtu niistä yhteen eli julkisen sektorin tuottamien
palvelujen ohjaukseen, valvontaan ja saatavuuteen. Siltä osin
valiokunta yksiselitteisesti totesi, että tällä alueella
tarvitaan resurssien vahvistamista tavalla tai toisella joko niin,
että istuvan työryhmän ehdotusten pohjalta
Terveydenhuollon oikeusturvakeskusta kehitetään
tähän suuntaan, tai niin, että lääninhallituksella
on riittävät resurssit. Tänä päivänä tarve
valvontaan ilmenee muun muassa sitä kautta, että kantelujen
määrä lääninhallitukselle
on kasvanut varsin nopeasti.
On tärkeää eduskunnan näkökulmasta,
että kun täällä esimerkiksi
budjettikäsittelyn yhteydessä kirjataan budjetin
perusteluihin, että kunnille osoitettavien valtionosuuksien
lisäysten tarkoituksena on kohentaa juuri tiettyä toimialaa, esimerkiksi
lasten hyvinvointipalveluja, lasten psykiatrisia palveluja, omaishoitajien
asemaa tai jotain muuta vastaavaa, pitää olla
mahdollisuus myös seurata sitä, onko näillä panostuksilla
ollut toivottu tulos. Sitä varten tarvitaan esimerkiksi ed.
Karjulan mainitsemaa tiedonkeruuta, tehokkaampia tietojärjestelmiä.
Tietojärjestelmien merkitys on luonnollisesti varsin olennainen myös,
kun pyritään saamaan enemmän tehoa irti nykyisestä palvelujärjestelmästä ilman,
että se revittäisiin irti työntekijöiden
selkänahasta. Eli tältä osin valmistelua
on vireillä myös terveydenhuollon kansallisen
hankkeen puitteissa. Toivottavasti esimerkiksi tämä sähköinen
potilastietojärjestelmä saadaan koko Suomessa
yhteensopivaksi niin, että tieto voi liikkua perusterveydenhuollon
ja erikoissairaanhoidon välillä kitkatta.
Toinen kysymys, mihin perehdyimme valtiontilintarkastajien esitysten
pohjalta, oli kysymys määrä- ja osa-aikaisista
työsuhteista, pätkätöistä. Täälläkin
on useaan otteeseen eri yhteyksissä tuomittu perusteettomat
pätkätyöt muun muassa perhepolitiikan
näkökulmasta eli siitä syystä,
että akateemisesti koulutetut ja muuten koulutetut nuoret
naiset lykkäävät ensimmäisen
lapsen hankintaa sinne lähelle 30:tä, ylikin,
siitä syystä, että tulevaisuus on epävarma.
Jotta tästä asiasta on riittävän
kattavaa ja luotettavaa tietoa, sitä pitää seurata.
Jaostolle tuli aikamoisena yllätyksenä se, että tätä tietoa
ei systemaattisesti kerätä. Työsuojelupiirit
tilastoivat näitä asioita ainoastaan silloin,
kun sinne tehdään asiasta huomautuksia, tai tarkastuskäyntien
yhteydessä. Valiokunta korostaakin mietinnössään
sitä, että tämän tietojenkeruun
pitää olla systemaattista. Toivon mukaan siinä selonteossa,
joka on edellytetty eduskunnalle annettavaksi työsopimuslain
toteutumisesta, saadaan tätä hyvin tärkeätä seurantatietoa
ja tämä tiedonkeruu viimeistään
nyt polkaistaan käyntiin, jotta tähän
selontekoon saadaan tältä osin riittävää faktaa
eduskunnalle.
Kolmas asia, johon perehdyttiin, oli vammaisten ja vajaakuntoisten
työllistäminen niin työministeriön
osalta kuin myös sitten työnantajien henkilöstösivukulujen
osalta. Tämä on tietysti tavattoman tärkeä asia
työllisyysasteen nostamisen näkökulmasta,
eli niiden esteiden poistaminen, jotka estävät
vajaakuntoisia ja vammaisia työllistymästä.
Niitä on tietysti asennetasolla, mutta niitä on
myös esimerkiksi niiden vastuiden osalta, jotka velvoittavat
työnantajia sitten hoitamaan ennenaikaiset eläkkeet,
työkyvyttömyyseläkkeet. Saimme varsin
perusteellisen selvityksen siitä, minkälainen
taloudellinen riski vajaakuntoinen ja vammainen on siinä tapauksessa,
että hän tulee työkyvyttömäksi
ennen normaalia vanhuuseläkeikää. Tässä asiassa
on tapahtunut jo sinänsä myönteistä kehitystä muun muassa
ensi vuoden alusta voimaan astuvan eläkeuudistuksen myötä,
mutta edelleenkin on varmasti tarpeen saada voimaan erisuuruisten
työnantajien yhteisvastuuta. On tärkeätä,
että on muun muassa saatu aikaan se lievennys, että työnantaja
ei joudu maksamaan omavastuumaksua lainkaan silloin, kun työntekijän
työsuhteen kesto on ennen eläkkeen alkamista lyhyt
tai kyseessä on palkattu ikääntynyt työntekijä,
joka tulee työkyvyttömäksi kolmen vuoden
kuluessa.
Toinen tärkeä asia on myös valmistelun
alla oleva asia eli kysymys siitä, että voi olla
osa-aikaisesti sairauslomalla. Tämä on erittäin
tärkeä asia esimerkiksi siksi, että yhä useampi
työkyvyttömyyseläke myönnetään
mielenterveyssyistä, mielenterveyden sairauksien vuoksi.
Nykytilannehan on on—off, joko olet kokonaan poissa työstä tai
sinnittelet vajaakuntoisenakin työssä. Tämä osa-aikainen
sairauspäiväraha antaisi mahdollisuuden palata
työelämään pikkuhiljaa takaisin,
niin sanotun pehmeän laskun, ja valiokunta varsin aiheellisesti
on kiirehtinyt tämän uudistuksen voimaansaattamista.
Jan Vapaavuori /kok:
Arvoisa puhemies! Kiinnitän huomiota
vain yhteen asiaan.
Valtiontilintarkastajat kiinnittivät kertomuksessaan
huomiota suuriin tiehankkeisiin liittyvien valitusten käsittelyaikoihin.
Valtiovarainvaliokunta omalta osaltaan yhtyi tähän
kantaan ja pitää ongelmallisena sitä,
että hankkeiden käynnistys saattaa viivästyä useita
vuosia erilaisten valitusten vuoksi. Valiokunta jatkaa: "Kun suurissa
hankkeissa on mahdollista valittaa useissa eri vaiheissa, voidaan
valitusten avulla viivyttää hankkeen käynnistymistä useita
vuosia." Tämä kaikki pitää paikkansa.
Sen jälkeen valiokunta kuitenkin jatkaa viitaten hallitusohjelmaan
ja sen jälkeen oikeusministeriön asettamaan työryhmään,
joka on jo istunut ja päättänyt työnsä — muistio
"Valitusten käsittelyn nopeuttaminen yhteiskunnan tai alueiden kehittämisen
kannalta merkittävissä asioissa" on valmistunut
tammikuun lopussa tänä vuonna — ja toteaa
siihen viitaten, että "valitusten käsittelyä ei
voida nopeuttaa yksittäisillä toimenpiteillä,
vaan tarvitaan useita erilaisia kehittämistoimia". Tämä pitää paikkansa.
Itse asiassa tämä oikeusministeriön työryhmäraportti
on varsin ansiokas. Se hälventää paljon
epäluuloja ja korjaa myös tiettyjä väärinkäsityksiä.
Ongelma ei näitten isojen hankkeitten osalta ole se, että valitusten
käsittelyaika olisi liian pitkä. Sen sijaan ongelma
on se, mihin valiokunta hyvin lyhyesti puuttuu, eli se, että suurissa
hankkeissa on mahdollista valittaa useissa eri vaiheissa.
Konkretisoin, mistä on kysymys. Suurin hanke, joka
Suomessa tällä hetkellä on meneillään, on
Vuosaaren satamahanke. Sataman osalta on tähän
mennessä valitettu seuraavista päätöksistä: 1)
seutukaava; 2) asemakaava; 3) Kaakkois-Vantaan osayleiskaava; 4)
Helsingin yleiskaava; 5) valtakunnalliset alueiden käyttötavoitteet;
6) poikkeus Natura-alueen heikentämiskiellosta; 7) sataman
ja meriväylän vesioikeudellinen lupa; 8) Natura-alueen
rajaus; 9) vesi- ja kalataloudellisen tarkkailuohjelman hyväksyminen;
10) sataman ympäristölupa; 11) ratasillan vesioikeudellinen
lupa; 12) tiesuunnitelman hyväksymispäätös;
13) radan lunastuspäätös; 14) ratapihatöiden meluilmoitus;
15) meriväylän rakentamista koskeva meluilmoitus.
Lisäksi on tehty kaksi hallintopakkohakemusta, yksi vetoomus
Euroopan parlamenttiin ja kolme kantelua Euroopan komissiolle.
Ongelma ei ole se, että nämä käsittelyajat
tuomioistuimissa olisivat liian pitkiä, vaan se, että voidaan
valittaa aivan liian monesta asiasta. Toivoisin, että sekä valtiontilintarkastajat
että oikeusministeriö jaksaisivat jatkossa kiinnittää huomiota
tähän asiaan, joka on näitten yhteiskunnallisesti
merkittävien hankkeitten viivästymisen todellinen
ja suuri syy.
Puhemies:
Asian käsittely keskeytetään.