5) Hallituksen esitys laeiksi viranomaisten toiminnan julkisuudesta
annetun lain sekä kuntalain 50 §:n muuttamisesta
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! Julkisuuslaistahan tehtiin selonteko eduskunnalle,
miten se on toiminut. Siinä havaittiin muutamia tarkistamisen
tarpeita ja niitä on nyt sitten työstetty hallituksen
esitykseksi. Tämän hallituksen esityksen mukaan
tiedon saaminen viranomaisen asiakirjasta olisi nykyiseen tapaan
maksutonta silloin, kun tietoja annetaan suullisesti tai asiakirja
annetaan viranomaisen luona luettavaksi taikka lähetetään
sähköpostin välityksellä. Näissäkin
tapauksissa voitaisiin kuitenkin periä asiakirjan esille
hakemisesta aiheutuneet kustannukset, siis todelliset kustannukset,
jollei asiakirja ole löydettävissä viranomaisen
käyttämän luokittelun tai tietojärjestelmän
hakutoiminnon avulla. Tämä merkitsisi jossakin
määrin nykyistä laajempaa maksullisuutta.
Asiakirjan esille hakeminen voi aiheuttaa kustannuksia, jos pyydetty asiakirja
yksilöidään niin, että sen löytäminen edellyttää asiakirjojen
tarkastelua ja seulomista. Jos asiakirjan antaminen puolestaan kuuluu
viranomaisen normaaliin neuvonta-, kuulemis- tai tiedotusvelvoitteen
piiriin, sen saisi aina maksutta. Tässä siis kysymyksessä on
aika lailla harvinainen tapaus, että teetetään
todella iso työ viranomaisella jonkin dokumentin kaivamiseksi
ja silloin siitä aiheutuva ylimääräinen
työ voi johtaa maksun perimiseen.
Asiakirjasta annettavista kopioista ja tulosteista perittävien
maksujen tulisi esityksen mukaan vastata enintään
viranomaisille aiheutuneita kustannuksia. Säännös
koskisi niin valtion kuin kuntienkin viranomaisia. Viranomaisen
olisi etukäteen määriteltävä asiakirjakopioista
ja tulosteista perittävät maksut ja julkistettava
ne Internetissä. Kopion tai tulosteen hinta voitaisiin
määritellä erikseen tavanomaisia ja erityisiä toimenpiteitä vaativia
asiakirjapyyntöjä varten. Tavanomaisena pidettäisiin
kopion antamista sellaisesta asiakirjasta, joka on löydettävissä esimerkiksi
tietojärjestelmän hakutoimintojen avulla ja joka
on kokonaan julkinen tai josta voi vaivatta poistaa salassa pidettävät
osat. Erityistoimia vaativia olisivat tilanteet, joissa asiakirjan
esillehaku ja salassa pidettävien tietojen poistaminen
teettävät tavallista enemmän työtä.
Kustannusvastaavuuden periaatetta ei tarvitsisi noudattaa silloin,
kun viranomainen luovuttaa salassa pidettäviä tietoja
tai tuottaa tietoaineistoja esimerkiksi tieteellistä tutkimusta,
tilastointia tai viranomaisen selvitystehtäviä varten.
Tällöin maksu voitaisiin periä liiketaloudellisin
perustein. Julkisuuslakiin ehdotetaan otettavaksi säännös,
jonka perusteella kunnan toimielin, esimerkiksi lautakunta, voisi
saada oikeuden siirtää asiakirjan antamista koskevaa
ratkaisuvaltaa viranhaltijoille. Tämä nopeuttaisi
asiakirjapyyntöjen ratkaisemista.
Salassapitoaika tulisi nykyistä laajemmin riippuvaiseksi
käyttöajasta. Viranomaisten asiakirjojen yleinen
25 vuoden salassapitoaika on osoittautunut liian lyhyeksi silloin,
kun on kysymys pitkäaikaisessa käytössä olevia
rakennuksia ja laitteita koskevista tiedoista. Esityksessä ehdotetaankin,
että kiinteistöä, laitteita tai menetelmiä koskevat
tiedot, jotka liittyvät maanpuolustukseen, kriisioloihin
varautumiseen tai väestönsuojeluun, tulisi voida
pitää salassa tarvittavan ajan. Myös
ydinlaitoksia ja lentoasemia koskevat ... (Hälinää)
Ensimmäinen varapuhemies:
(koputtaa)
Anteeksi, ministeri. — Pyydän salia hiljentymään. Täällä on
aikamoinen sorina koko ajan, se häiritsee puhujaa. — Ministeri
Koskinen, olkaa hyvä, jatkakaa.
Kiitos, puhemies! Siis myös ydinlaitoksia ja lentoasemia
koskevat turvallisuusjärjestelyt voitaisiin pitää salassa
niin kauan kuin ne ovat käytössä, samoin
kansainväliset sopimukset voivat edellyttää tiettyjen
tietojen salassapitoa pidempään kuin 25 vuotta.
Julkisuuslaissa on määrätty vaitiolovelvollisuus
virkamiehelle ja muulle viranomaisissa toimivalle, joka saa tietoa
salassa pidettävästä viranomaisen asiakirjasta.
Poliittisessa toiminnassa ja hallinnossa saattaa kuitenkin tulla
tilanteita, joissa on perusteltua antaa tietoa salassa pidettävästä asiakirjasta
muillekin kuin viranomaisille. Tämän vuoksi esitetään,
että vaitiolovelvollisuus koskisi myös sitä,
jolle viranomainen on asiaan liittyvän painavan yleisen edun
vuoksi ja salassapitosäännöksissä sallitun harkintamahdollisuuden
puitteissa ilmoittanut muutoin salassa pidettäviä tietoja.
Painava yleinen etu voi johtua tämän perustelun
mukaan esimerkiksi tarpeesta varmistaa poliittisen järjestelmän
toimivuus, muodostaa yhteiset käsitykset kansallisen edun
kannalta merkittävissä asioissa tai turvata viranomaisen
riittävä tietopohja päätöksenteolle.
No, julkisuudessahan on yhtä tapausta käsitelty,
mutta on tietysti enemmänkin näitä tilanteita, joissa
ikään kuin suurempi etu vaatii salassa pidettävän
aineksen, tiedon, siirtämistä jollekin henkilölle,
ja tällä hetkellä ei ole ollut selvää salassapitonormia
sitten tälle, ettei tämä henkilö voi
kertoa siitä eteenpäin. Tässä suhteessa
nyt ehdotettava muutos paikkaisi tämän aukon ja mahdollistaisi
järkevän toiminnan salassa pidettävän
tiedon kanssa.
Hyvää tiedonhallintatapaa koskevia julkisuuslainsäännöksiä ehdotetaan
täsmennettäviksi viranomaisten tietojärjestelmien
yhteensopivuuden parantamiseksi. Lisäksi viranomainen voitaisiin
asetuksella velvoittaa osallistumaan yhteisiin verkkopalveluihin,
joiden avulla kansalaisten asiointi ja asioiden valmistelun seuraaminen helpottuu.
Tämä liittyy taas erilliseen selvitykseen, jossa
koko valtiokokonaisuuden tiedotustoimintaa on pyritty kohentamaan.
Sitä olennaisesti helpottaa, jos pystytään
hiukan, sanoisiko, keskusjohtoisemmin varmistamaan se, että tieto kulkee
kansalaisille. Nämä velvoitteet koskisivat valtionhallintoa
ja lainkäyttöviranomaisia. Niitä ei sovellettaisi
kunnallisiin viranomaisiin, valtion liikelaitoksiin eikä julkisoikeudellisiin laitoksiin,
kuten Suomen Pankkiin ja Kansaneläkelaitokseen. Toki niidenkin
olisi hyvä seurata samoja periaatteita omassa julkisuustyössään.
Tämä ehkä eniten tuon julkisuuslain
selonteon yhteydessä huomiota koonnut asia olivat nämä ylihinnoittelut
maksujen perimisessä, kun on kopioitu joitakin laajoja
asiakirja-aineistoja. Tämä julkinen polemiikki
asian ympärillä jo on saanut aikaan sen, että näitä maksuperusteita
on laitoskohtaisesti tarkistettu, mutta nyt laki antaisi selvät
edellytykset, selvän toimeksiannonkin tarkistaa nuo maksuperusteet
siten, ettei kohtuutonta maksujen perintää tapahdu
silloin, kun julkisista asiakirjoista otatetaan kopioita ja sillä lailla
hankitaan tietoa laajemmin käytettäväksi.
Jatkossakin on toki seurattava, että nämä sovellettavat
taksat, maksut ovat lain hengen mukaisia. Kovin tarkastihan ei lain
tasolla pystytä sitä kertomaan, mikä euromäärä tai
senttimäärä kustakin kopiosta voidaan
periä, vaan se jää erikseen arvioitavaksi
sitten hallinnonalakohtaisesti, kun nämä maksuperusteet
yksilöidään. Mutta tämä laki
antaa selvän toimeksiannon tosiaan siitä, että maksujen
pitää olla kohtuullisia ja todellisiin kustannuksiin
perustuvia, että tämä julkisuuslain perimmäinen
tavoite, avoimen kansalaiskeskustelun tiedonsaannin varmistaminen,
ei vaarannu.
Astrid Thors /r:
Värderade talman, arvoisa puhemies! Sinällään
on hyvä, että me saamme tämän
uuden julkisuuslakiesityksen ja että sillä puututaan
niihin epäkohtiin, mihin oikeusministeri Koskinen viittasi.
Det är också intressant att man snabbt har
reagerat på Rusi-fallet och tar in den här sekretessbestämmelsen.
Det har regeringen reagerat snabbt på.
Däremot ser jag det som en stor brist att regeringen
inte har reagerat på att Europeiska människorättsdomstolen
eller den så kallade Strasbourgdomstolen 15.7.2003 i fallet
med dåvarande Neste, sedermera Fortum, mot staten Finland
har konstaterat att våra regler om offentlighet i en förvaltningsprocess
inte uppfyller de stadganden om en rättvis process som
förutsätts i artikel 6 i den europeiska människorättskonventionens
instrument. Det här borde Finlands regering ha reagerat
på för vi vet att allt fler av människornas egentliga
rättigheter faktiskt avhandlas i förvaltningsprocesser.
Många gånger är detta mycket mera genomgripande än
det som kommer i dagen i samband med civil- och brottmålsprocesser.
Hyvät ystävät, minä kysyn
siis, miksi hallitus, kun se reagoi erääseen hyvin
ajankohtaiseen asiaan elikkä Rusi-tapaukseen, esittää siellä salassapitovelvollisuutta
silloin, ja kun myös joku muu yksityinen taho, niin kuin
hallituksen esityksessä todetaan, esimerkiksi oppositiojohtaja,
saa salaista tietoa, hän olisi salassapitovelvollinen.
Tähän hallitus on reagoinut nopeasti, mutta minkäänlaista
reaktiota Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen langettavaan päätökseen
kesältä 2003 ei ole tässä yhteydessä tuotu
esiin. Silloin kesällä 2003 todettiin, että suomalainen
hallintoprosessi ja asianosaisen oikeus saada asiakirjoja eivät
täytä Euroopan ihmisoikeussopimuksen asianomaisen
instrumentin 6 §:ää, oikeutta oikeudenmukaiseen
oikeuskäsittelyyn. Kansalaisen kannalta tällä on
erittäin paljon merkitystä, ja moni kansanedustaja
on viitannut tähän asiaan ja kiinnittänyt
siihen huomiota.
Sanotaan, että nyt tällä hetkellä on
erittäin ajankohtaista muun muassa se, miten alueelliset ympäristökeskukset
määrittelevät suojeltavia pohjavesialueita,
tai me tiedämme kaikki, kun mainitsen Naturan, mitä asiakirjoja
asianosainen on siinä saanut. Kun meillä on muun
tyyppisiä oikeusprosesseja, asianosaisen oikeus voi kumota
salassapitosäännöksiä, mutta
hallintoprosessissa näin ei ole. Tämä on
kummallisuus, johon toivoisin eduskunnan nyt käsittelyn
aikana lausuvan jotain. Toivoisin myöskin, että olisi
mahdollisuus vähän laajemmin katsoa tätä asiaa.
Miksi hallintoprosessissa ei ole asianosaisella samaa oikeutta saada
asiakirjoja kuin on siviili- ja rikosasioissa?
Täytyy sanoa, että ehkä meidän
on kiireellisesti korjattava se hyväntahtoinen muutos,
minkä me teimme täällä viime
viikolla arvopaperimarkkinalainsäädännössä,
jossa me olimme pakotettuja muuttamaan valitustietä rikosoikeudellisesta
tai korkeimman oikeuden mukaisesta valitustiestä ja totesimme,
että tässä perustuslaki edellyttää,
että asia viedään korkeimpaan hallinto-oikeuteen,
ja siinä samalla ehkä miettimättä ja tahtomatta
myöskin asianosaisten oikeus saada asiakirjoja supistui.
Tältä osalta toivoisin, että me harkitsisimme
ja että oikeuspoliittiseen keskusteluun otettaisiin tämä asia.
Kyllä meidän on reagoitava silloin, kun Euroopan
ihmisoikeustuomioistuin on todennut, että meidän
oikeusprosessimme ei täytä niitä vaatimuksia,
mitä kohtuudella on vaadittava.
Det är verkligen så att människorättsdomstolen
den här gången har pekat på en öm
punkt, som jag tror att vi som riksdagsledamöter har blivit
rätt mycket kontaktade om.
Jag nämnde här frågan om grundvattenskyddet
som just nu är ytterst aktuell i de regionala miljöcentralerna.
Genom så kallad cross compliance vet vi att det väldigt
mycket påverkar också den enskilda jordbrukarens
möjligheter att odla. Han eller hon skall i sin odling
beakta vilka områden som är särskilt
skyddade grundvattenområden. Till min kännedom
har kommit att han eller hon har mycket svårt att få reda
på på vilka grunder områdena har definierats
som sådana, framför allt kan det om han eller
hon går vidare i en förvaltningsprocess vara ytterst
svårt att få fram de här uppgifterna.
Bästa vänner! Därför måste
vi se till att man kan få förvaltningsprocessen
att mera uppfylla kravet på en rättvis domstolsbehandling,
som europeiska regler och ett skäligt rättsskydd
skulle förutsätta.
Till slut vill jag konstatera att jag tror också att offentlighetsstadgandena
i det här förslaget föranleder oss att
modernisera till exempel riksdagens egna arkiverings- och internetsystem,
eftersom det inte är så klart för en
utomstående när man kan få handlingar.
Här finns ju ett stadgande att om det inte förutsätter
extra arbete så ges de gratis, men många gånger
verkar det nog som om medborgarna skulle ha rätt så svårt
att få tag på exakt de dokument som de söker.
Det är också speciellt intressant att notera
hur mycket influerad vår offentlighetslagstiftning håller
på att bli av de internationella reglerna både
genom säkerhetsbestämmelserna men också genom
EU:s direktiv om offentliga sektorns information, där också det
direktivet har medverkat till att vi måste ha bestämmelser
om skäliga kostnader.
Tässä voidaan todeta, että EU:stakin
on jotain erityistä hyötyä tavalla, jota
ehkä emme kaikki olleet aikaisemmin voineet oivaltaa, kun
julkisen sektorin informaatiodirektiivi myöskin vaikuttaa
näihin maksusäännöksiin.
Timo Soini /ps:
Arvoisa herra puhemies! EU:sta nyt ei ole mitään
hyötyä vaan menoja, mutta ed. Thorsin puheenvuoro
oli muuten ansiokas ja hyvin kokosi näitä ongelmia,
joita hallintoprosesseihin liittyy. Kansalaisilla on paljon sanottavaa
oikeusturvapuutteista ja oikeudesta saada tietoja ja asiakirjoja.
Tältä osin ed. Thorsin puhe oli hyvä.
Muun muassa Natura-asioissa ollaan jatkuvassa suossa ja oikeusturvakysymysten
ja asiakirjojen saannin suhteen on selvää tyytymättömyyttä. Tämä vaatisi
selkeyttä. Jos kerran EU pystyisi tuomaan jotain järkevyyttä,
ottaisin sen ilolla vastaan, koska se olisi ensimmäinen
asia, jossa minä katsoisin, että EU:sta on hyötyä ollut.
Lauri Oinonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Ed. Thors toi erittäin tärkeän
asian esille, että myös hallintoprosesseissa asianomaisten,
joita asiat koskevat — esimerkiksi Natura on yksi tämmöinen
asia ja eräät muut vastaavan kaltaiset — on ehdottomasti
saatava asiakirjoja ja tietoja itseään tai omistamiaan
maa-alueita koskevista asioista. Tämän näkökohdan
pidän hyvin tärkeänä ja välttämättömänä,
että tämä tulee kirjattua.
Näissä ei ole sen kaltaisista salaisuuksista
kyse, että näillä mitään
maan turvallisuutta vaarannetaan tai kenenkään
toisen turvallisuutta, mutta on kyllä luonnollista ja välttämätöntä,
että asianomaista itseään koskevat asiat
saadaan tietoon.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiinnitin ed. Thorsin äskeisessä puheenvuorossa huomiota
näihin pohjavesialueisiin ja pohjavedensuojeluasioihin.
Siinähän on kaksi ulottuvuutta. Ensinnäkin
on historiallinen ulottuvuus, joka tarkoittaa sitä, että kun
aikaisemmin ei ole tehty niin kuin nyt pyritään
tekemään, niin meillä on menetetty pohjavesialueita
paikoitellen jopa siinä määrin kuin — kuten
tiedän ed. Thorsin tietävän — on
Hollannissa käynyt jo perustavaa laatua olevalla tavalla.
Meidätkin kerran täältä eduskunnasta
kutsuttiin sinne eräänlaisiksi asiantuntijoiksi.
Sitten toisekseen se, että näissä asioissahan perusteet
ovat minusta hyvin selvät ja objektiiviset. Tieto on merkittävää laatua
olevaa, ja eihän niissä periaatteessa ole mitään
salattavaa, hyvänen aika, koska se koskettaa meitä kaikkia
periaatteessa, ja näitä varoja meillä ei
ole liikaa.
Astrid Thors /r:
Talman! Bara helt kort till riksdagsledamot Pulliainen: Grunderna
för grundvattenområdena skall vara klara, men
när det har kommit till min kännedom att personer som är
parter inte har fått från de regionala miljöcentralerna
de uppgifter som de behöver, så tycker jag att
den här konflikten som finns mellan sekretess och parts
offentlighet måste beröras. Det här kommer
ju särskilt fram i situationer där det gäller
ett uttryckligt sekretesstadgande och parts offentligt. Vi vet att
detta infördes för några år
sedan i offentlighetslagen — det torde ha varit i samband
med totalrevisionen som vi nu ser över när vi
gör en delrevision — som man införde
mera hemlighet för naturuppgifter. Den här konflikten
måste lösas.
Jag har därför varit förvånad över
att regeringen inte har berört de här fallen,
när vi ändå fick en fällande
dom från Strasbourg.
Hyvät ystävät, otin tämän
pohjavesiasian esille, koska minulle on kerrottu, että asianosaiset
eivät ole saaneet niitä perusteita, mihin ed.
Pulliainen viittasi. Toisaalta tässä on ehkä tämä vastakkainasettelu,
joka on tietysti luonnollisesti olemassa, kun on toisaalta salassa
pidettävää ja toisaalta asianosaisen
julkisuusasia, joka on noussut esille juuri tässä Fortum—Neste-tapauksessa.
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Arvoisa puhemies! En ole nyt hiljattain tarkistanut tätä ed.
Thorsin esille nostamaa ratkaisua, mikä sen suhde juuri
julkisuuslakiin on, mutta vanha muistikuvani asiasta on sen kaltainen,
että kyseessä ei ole julkisuuslain sisältöön
liittyvä ongelma vaan tulkinta käytännöstä,
miten on hallintoprosessissa sitten toisaalta yleisiä julkisuusperiaatteita
ja toisaalta asianosaisjulkisuutta koskevaa periaatetta ja vielä sitten
sektorilainsäädäntöä tulkittu.
Ilmeisesti siinä tarkentamisen paikka, jos lainsäädäntöön
tarkistuksia tarvitaan, löytyisi enemmänkin sieltä sektorilainsäädännön
puolelta, mutta tämä on syytä tarkistaa
vielä. Jos siinä on jotakin tähän
esitykseen liitettävää, niin periaatteessa
myös eduskuntakäsittelyn aikana voidaan tämmöinen
vähäisempi tarkistus tehdä.
Ed. Soinille lohdutukseksi, että tässä ei
ollut kyseessä EU-tuomioistuin vaan Strassburgin Euroopan
neuvoston ihmisoikeustuomioistuin, joten tässä ei
ed. Soinin uskonkappaleita tarvitse, vaan apu tulee Strassburgista
eikä Brysselistä tässä tapauksessa. — (Ed.
Soinin välihuuto) — Molemmista on sitten hiukan
eri asioissa apua.
Mutta tärkeätä on, niin kuin tässä keskustelussa
on viitattu, että näitä pelisääntöjä saataisiin selkeytettyä joka
tapauksessa. Kyllähän asianosaisen osalta tilanne
on erilainen kuin yleisen julkisuuden osalta. Hyvin monissa asioissa
pitäisi olla ja onkin lain mukaan laajempi oikeus saada
sellaista tietoa, joka muuten olisi salassa pidettävää,
sellaiselle henkilölle, jonka asioita hyvin konkreettisesti
jossakin hallintoratkaisussa käsitellään.
Se koskee niin näitä Natura-ohjelmiin liittyviä tilanteita
kuin sitten hyvin erityyppisiä asioita, joissa ratkaisun
vaikutus menee hyvin syvälle yksittäisen henkilön,
kansalaisen, oikeusasemaan. Silloin juuri niiden tietojen paikkansapitävyyden
tarkistamiseksi ja arvioimiseksi tällainen normaalista
julkisuusperiaatteesta poikkeava, vielä pidemmälle
menevä asianosaisjulkisuus on hyvin perusteltua.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ministeri Koskinen kerkisi jo osaltaan vastata
tähän ed. Thorsille. Minulla on hyvin tuttu tapaus Keski-Pohjanmaan
alueelta, jossa kutsuttiin paikalle, ja kuvaus yleisesti ottaen
oli hyvin samanlainen kuin ed. Thorsilla äskeisissä puheenvuoroissa,
mutta siellä ei ollut kysymys tästä lainsäädännöstä ollenkaan.
Siinä oli siis kyse ihan ulkopuolisen suhtautumisesta
tähän asiaan. Se viljelijä, maanomistaja,
jonka maaperästä oli kysymys, pohjaveden sijoittumisesta
ja siihen liittyvistä viljelyrajoituksista, sai kaiken
mahdollisen tiedon ihan nykyisen lainsäädännön
mukaan, ei mitään ongelmia. Sitten on se tarkoituksenmukaisuus.
Pieni näkökohta siellä jossakin aina
tulkitaan, mutta sillä ei ole tämän kanssa
mitään tekemistä.
Astrid Thors /r:
Arvoisa puhemies! En halua olla näsäviisas,
mutta en voi olla, sanotaan, lainaamatta julkisuuslain 11 §:ää,
jossa todetaan, että jos asia kuuluu riita- tai rikosasiain
oikeudenkäyntiaineistoon, oikeudenkäynnin asianosaisella
on kuitenkin salassapitosäännösten estämättä oikeus
saada tietoa. Tämä erottelu nimenomaan, jos puhutaan
vain riita- ja rikosoikeudenkäyntiaineistosta, on nimenomaan
se, joka liittyy tähän Fortum-tapaukseen.
Jag vill alltså inte var näsvis i det här
sammanhanget, men när jag nu råkar ha offentlighetslagstiftningen
här så konstaterar jag att 11 § 2 eller
3 mom. — nu ser jag inte vilket här — säger
att i straff- och civilmål går parts offentlighet
förbi vissa sekretessbestämmelser. Det var ju
den här åtskillnaden mellan straff och process
och förvaltningprocess som ledde till det slutresultat som
vi fick från Strasbourgdomstolen sommaren 2003.
Keskustelu päättyy.