9) Hallituksen esitys laiksi etuostolain muuttamisesta
Ympäristöministeri Jan-Erik Enestam
Arvoisa herra puhemies! Ympäristöministeriö on
hallitusohjelman mukaisesti ja yhteistyössä Suomen
Kuntaliiton kanssa rohkaissut kuntia käyttämään
täysimääräisesti kaavoitus-
ja maapolitiikan välineitä riittävän, kohtuuhintaisen
ja laadukkaan asuntotuotannon edistämiseksi. Tämä on
tarpeen, koska erityisesti omakotitonttien kysyntä kasvukeskuksissa
jatkuu vilkkaana. Tiedossa on, ettei tonttien tarjonta varsinkaan
Pääkaupunkiseudulla alkuunkaan vastaa niiden kysyntää.
Ongelmalliseksi uusien alueiden rakennuskäyttöön
saamisessa on osoittautunut erityisesti kunnallistekniikan rahoitus.
Myös kuntien raakamaatilanteen on havaittu heikentyneen.
Kuntien maapolitiikan aktivointitoimista huolimatta tonttitarjonta
kasvukeskuksissa ei ole lisääntynyt. Tämä on
johtunut osaksi siitä, että eräät
kunnat ovat tonttien tarjontaa rajoittamalla hillinneet yhdyskuntarakentamisesta
ja palveluiden tuottamisesta aiheutuvia kustannuksia. Tonttien niukka tarjonta
on johtanut yhdyskuntarakenteen hajoamiseen sekä pidentyneisiin
työ- ja asiointimatkoihin. Lisääntynyt
liikenne puolestaan aiheuttaa oloissamme tarpeetonta ympäristön
kuormittumista ja vaaratekijöitä. Tämän
vuoksi on tarpeen, että kehitykseen puututaan kaikin käytettävissä olevin
keinoin.
Etuosto-oikeus kiinteistön kaupassa antaa kunnalle
mahdollisuuden hankkia alueita tonttituotantoa varten. Etuosto-oikeus
ohjaa jo olemassaolollaan yhdyskuntarakentamista varten tarvittavien
alueiden tarjontaa kunnille. Vain melko harvoissa tapauksissa kuntien
on ollut tarpeen turvautua lain sallimaan etuostoon. Etuostolain
käytännön soveltamisessa on kuitenkin
havaittu ongelmia, joihin on syytä nyt lainsäädäntötoimin
puuttua.
Lakiesityksen tavoitteena on ensiksi edistää kuntien
tarpeiden huomioon ottamista valtion myydessä sille tarpeettomia
alueita. Tämän vuoksi kunnille ehdotetaan etuostomahdollisuutta
valtion myymiin alueisiin samoin edellytyksin kuin yksityistenkin
myymiin alueisiin. Ehdotus noudattaa muussa maapoliittisessa lainsäädännössä noudatettua
periaatetta, jonka mukaan kunnalla on mahdollisuus maapoliittisten
keinojen käyttöön kiinteistön
omistajatahosta riippumatta. Etuosto-oikeuden ulkopuolelle ehdotetaan
rajattavaksi sellaiset luovutukset, joissa eduskunta on kaupalle
antamassaan suostumuksessa nimennyt luovutuksen saajan. Ehdotuksessa
on vielä huomioitu erityisesti valtion määräysvallassa
olevien yhtiöiden ja eräiden valtiota lähellä olevien
yhteisöjen toiminnalliset tarpeet.
Toiseksi lakiehdotuksen tavoitteena on varmistaa kunnan etuostomahdollisuuden
käyttäminen ilman, että kaupan osapuolet
toimenpiteillään estävät sen.
Etuostolain mukaan kunta menettää etuosto-oikeuden,
jos se ei ole määräajassa kaupanteosta
toimittanut etuostopäätöstä tiedoksi
kaupan osapuolille. Tämä on käytännössä antanut
kiinteistön ostajalle mahdollisuuden tiedoksiantoa välttelemällä estää kunnan
etuosto-oikeuden käyttäminen.
Etuostolakiin ehdotetaan lisäksi tarkistuksia, jotka
poistaisivat kiinteistön omistajan mahdollisuuden kohtuuttomaan
taloudelliseen hyötyyn etuostotilanteessa. Lakiesityksessä myös
korostetaan, että kiinteistön ostajalla on oikeus
saada korvausta kiinteistön kunnossapidosta siihen saakka,
kunnes kunnasta on tullut virallinen omistaja.
Puhemies! Vastuu riittävästä kaavoituksesta
ja tonttituotannosta on ensisijaisesti kunnilla. Valtiovallan tehtävänä on
huolehtia tonttituotannon edellytyksistä ensisijaisesti
turvaamalla sen lainsäädännölliset
edellytykset. Maapoliittinen lainsäädäntömme
tarjoaa kunnille hyvät edellytykset maan hankkimiseen rakentamista
varten sekä yhdyskuntarakentamisesta aiheutuvien kustannusten
kattamiseen. Käsityksemme mukaan tonttipulassa ei ole kyse
maapoliittisten keinojen puutteesta, vaan pikemminkin haluttomuudesta käyttää niitä.
Ympäristöministeriö seuraa tiiviisti
tonttimarkkinoiden kehitystä ja ryhtyy tarvittaessa vielä mahdollisiin
lainsäädännöllisiin toimenpiteisiin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa herra puhemies! Onnistunut maapolitiikka yhdistettynä oikeaan kaavoituspolitiikkaan
on ratkaissut erittäin monessa kunnassa suuria peruskysymyksiä ja
ongelmia. Yhdyskuntien suunnittelun ja rakentamisen osalta on hyvin
ratkaisevaa se, että kunnilla on oikeassa paikassa oikeaan
aikaan kohtuuhintaista kaavoitettua maata. Edellä oleva
tavoite saavutetaan suurimmalta osaltaan vapaaehtoisin kaupoin ja
sopimuksin. Korostan tässäkin yhteydessä tuota
vapaaehtoisuutta ja riittävän aikaista liikkeellelähtöä nimenomaan
yksityisten maanomistajien kanssa. Siinä onnistuminen on
monta kertaa kiinni juuri virkamiesten ja päättäjien
oikeista asenteista. Meillä on paljon hyviä esimerkkejä kunnista,
jotka ovat tuon oivaltaneet ja pystyneet kehittämään
kuntiansa, hankkimaan maata, kaavoittamaan pientalotontteja, lisäämään asukkaita,
palveluita, yleensä kehittämään
kuntia. Toisaalta meillä on myöskin kielteisiä esimerkkejä kunnista,
jotka ovat hyvin yksisilmäisesti suhtautuneet maapolitiikkaan
nimenomaan aina pakkokeinot mielessään. Ne ovat
kyllä yleensä olleet epäonnistuneita
kuntia.
Käytännön elämässä tulee
eteen kuitenkin tilanteita, joissa yhteiskunta joutuu puuttumaan
tai voi puuttua tehtäviin tai tehtyihin kauppoihin. Eräs
näistä tilanteista on juuri etuosto-oikeuden käyttö,
jota me nyt täällä hiukan tarkistamme
ja jonka ministeri meille äsken juuri esitteli. Maapolitiikan
hoitamisen kannalta ei ole ollut hyvä se nykyinen tilanne,
ettei kunnalla ole ollut etuosto-oikeutta, jos kiinteistön
myyjänä on ollut valtio tai sen laitos. Valtion
omistuksessa on ollut maapolitiikan kannalta hyvinkin ratkaisevia kiinteistöjä ja
on edelleenkin. Sen vuoksi on tärkeää,
että kunnat pystyvät suhtautumaan tasapuolisesti
sekä valtioon että yksityisiin kiinteistönomistajina.
Tuota tasapuolisuutta luonnollisesti rajoittavat tässäkin
muutoksessa esillä olevat yksityiskohtaiset määräykset
siitä, milloin etuosto-oikeuden käyttömahdollisuutta
ei ole.
Haluan tässä yhteydessä korostaa
valtion vastuuta kiinteistöjen omistajana. Aivan erityisesti on
syytä korostaa valtion omistusta taajama-alueilla. Valtion
tulisi näyttää hyvää esimerkkiä yhteistyöstä kuntien
kanssa kaavoitus- ja maapolitiikkaa hoidettaessa. Jarruttajan mainetta
ei valtion ole syytä hankkia itselleen milloinkaan. Siitäkin
on valitettavia esimerkkejä menneiltä vuosilta.
Muun muassa viime aikojen Puolustuslaitosta ja sen kiinteistöjä koskeneet
ratkaisut ja päätökset antavat mahdollisuuden
tukea menettävässä asemassa olevien kuntien
kehittämistä. Tarkoitan tällä sitä,
että kun Puolustuslaitokselta jää kiinteistöjä,
rakennuksia ja maata, olisi hyvin tarkkaan mietittävä sen
yhdyskunnan kannalta, jossa ne sijaitsevat, miten ne kaavoitetaan,
suunnitellaan ja toteutetaan, jotta sen, mitä nämä kunnat
ovat menettäneet, ne myös saisivat tätä kautta
takaisin.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa herra puhemies! On hienoa, että ympäristöministeri Enestam
esittelee hallituksen esityksen 24 henkilökohtaisesti.
Mielestäni hän kiinnitti esittelypuheenvuorossaan
tärkeisiin asioihin huomiota. Kaavoitus todella ontuu,
ja kohtuuhintaista maata kaavoitukseen Pääkaupunkiseudulla
ei ole juuri ollut. Kun ajatellaan nyt viime päivien tietoja esimerkiksi
Helsingin Eiranrannan kaavoituksesta, niin yksinomaan maan hinnan
vaikutus tontin neliömetrihintaan on todella suuri, yli 3 000
euroa. Tämä on todella kallista maata, mitä kaavoitetaan.
Toinen tärkeä asia, mihinkä ministeri
viittasi, on yhdyskuntarakenne: millä tavalla se kehittyy, miten
kaavoitus ohjaa sitä ja maankäyttö ohjaa sitä.
Liikenteen lisääntyminen, työpaikkojen
ja asumisen eriytyminen toisistaan ovat asioita, jotka eivät
ole sopusoinnussa Suomen kansallisen ilmastostrategian ja tavoitteiden
kanssa, joita Kioton sopimus esimerkiksi Suomelle asettaa. Kaavoitus
ja maankäyttö ovat todella keskeisessä asemassa,
myös laajemmin maakuntakaavat, kuten myös valtakunnalliset
alueidenkäytön tavoitteet. Pääkaupunkiseutu
on erityisen kiintoisa alue. Missään muualla Suomessa
ei ole niin pitkiä työssäkäyntimatkoja
kuin on nimenomaan Pääkaupunkiseudulla, vaikka
toisin voisi äkkiseltään ajatella.
Tämä on tärkeä esitys siinä mielessä,
että jos esitys todella edistää kuntien
mahdollisuutta saada kaavoitettavaa maata, edistää kohtuuhintaista asumista
myöskin ympäristöllisesti ja kestävän kehityksen
näkökulmasta hyvällä tavalla,
niin todella asia on syytä nopeasti ja perusteellisesti
käsitellä myös ympäristövaliokunnassa.
Tässä on tässä mielessä kysymys
tärkeästä hallituksen esityksestä.
Kun ed. Vielma viittasi esimerkiksi Senaatti-kiinteistöjen
omaisuuteen tällä hetkellä ja ehkä tulevaisuudessa
ilman varsinaista käyttöä joutuneeseen
omaisuuteen eli näihin tyhjiin Puolustusvoimain maa- ja
rakennusalueisiin, niin voidaan tietysti tässä yhtyä juuri
siihen, mitä hän totesi, ja myös niin,
että koko alueen näkökulmasta käyttötarkoituksen
pitäisi olla alueen, ei vain yhden kunnan vaan sen talousalueen,
menestystä tukevaa.
Mutta takaisin hallituksen esitykseen 24, puhemies. Tämä on
tarkoitettu tulemaan voimaan mahdollisimman pian, ja uskon, että aikataulu
pitää.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Viime päivien uutiset ovat kertoneet,
kuinka energian reaalihinta on ollut räjähdysmäisessä nousussa.
Ajatellaan, mitä raakaöljy maksoi viime keväänä ja
mitä se maksaa nyt, siis lähentelee jo 60:tä USA:n
dollaria barrelilta. Se on hyvin paljon. Tämä merkitsee
vain tässä yhteydessä sitä,
että yhdyskuntarakenteeseen joudutaan kiinnittämään
aivan erityistä huomiota. Ministeri Enestamilla ympäristöministeriön
pomona on kyllä tässä suhteessa erittäin
suuri vastuu katsoa, että kaikki ne esteet, jotka tällä hetkellä ovat
olemassa järkevän yhdyskuntarakenteen kehittämiselle,
saadaan poistettua, mikäli ne eduskunnan avulla ovat poistettavissa.
Tämä lainsäädäntöesitys,
joka nyt on ministeriöstä tullut, on erinomaisen
paikallaan.
Erikoisen viehättävänä suorastaan
pidän tässä sitä kohtaa, jossa
sanotaan, että kiinteistönostaja ei etuostopäätöksen
tiedoksiantoa välttelemällä voi estää kuntaa
käyttämästä etuosto-oikeutta. Tämä on
erinomaisen hyvä muutos sen takia, että näitä tapauksiahan
pulpahtelee silloin tällöin aina esiin ihan tuoreeltaankin,
tuossa juuri ed. Vihriälä kuiskasi tuoreesta esimerkistä Etelä-Pohjanmaalta.
Toisin sanoen, kun valiokunnan puheenjohtaja sanoi, että homma
hoidetaan nopeasti, niin hoitakaa tämä homma nopeasti
takaisin saliin.
Ahti Vielma /kok:
Arvoisa puhemies! Kun me puhumme Helsingin seudun ongelmista,
niin me puhumme kyllä aivan erityisongelmista koko maata
kattaen maapolitiikan ja kaavoituksen osalta. Täytyy muistaa,
että eri kaupungeilla, eri kunnilla, on jo kokonsa puolesta
erilaiset mahdollisuudet kehittää kaavoitus- ja
maapolitiikkaa. Jyväskylä on noin 100 neliökilometriä ja Rovaniemi
yhdistymisen jälkeen on 8 000 neliökilometriä.
Se on 80-kertainen Jyväskylään verrattuna.
Jyväskylä on liian pieni kaupunki maapoliittisesti
ajateltuna, jotta pystyisi mahdollisimman paljon ja monipuolista
tarjoamaan sen alueen asukkaille. Sama vaiva on Helsingin seudulla.
Sekin totuus pitäisi jossain vaiheessa tunnustaa.
Haluan korostaa vapaaehtoisten sopimusten merkitystä,
joilla Suomessa on monien paikkakuntien tilanne ratkaistu jo 80-luvulla,
jo silloin, kun väitettiin, että kaavoitussopimusten
tekeminen on lainvastaista. Nyt maankäyttö- ja
rakennuslain mukaan voidaan tehdä näitä sopimuksia. Niitä pitäisi
myöskin tehdä, oli kysymys sitten Helsingistä,
Jyväskylästä, Kuopiosta, Oulusta, mistä tahansa
kunnasta Suomessa. Sitten ennen kaikkea: pitää riittävän
ajoissa olla liikkeellä tekemässä kauppoja
yksityisten ihmisten kanssa ja vasta hätätilanteessa
tarttua pakkokeinoihin.
Ed. Pia Viitanen merkitään
läsnä olevaksi.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Äsken ajan puutteen takia jäi
tämä kommentti ed. Vielmalle esittämättä.
Se tulee tässä nyt näistä vapaaehtoisista
kaupoista. Hän on äärimmäisen oikeassa
tässä asiassa, mutta mikä meillä onkaan siinä väline?
Meillä äsken ed. Vielman mainitsema Oulun kaupunki
on erittäin havainnollinen esimerkki tässä suhteessa.
Siis kaupunkikunta on aikoinaan saanut ja hankkinut valtavan määrän niin
sanottua raakamaata elikkä se on voinut tällä tavalla
rauhallisesti neuvotella vapaaehtoiset kaupat ja hoitaa kaavoituksen
niin, että ei tule suuria ristiriitoja. Tässä se
juju on. Mutta nyt sitten on tapauksia, joissa ei tämä homma
onnistu näin, ja silloin tarvitaan kuntatasolla sellaista
etuosto-oikeuslainsäädäntöä,
josta tässä on kysymys.
Keskustelu päättyy.