10) Lisätalousarvioaloitteet
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Tarkoitukseni on puhua perusradanpidon määrärahojen lisäämisestä,
ja olen tehnyt siitä lisätalousarvioaloitteen
10, jossa esitän, että momentille lisättäisiin
30,4 miljoonaa euroa.
Herra puhemies! Olemme huolissamme liikenteen aiheuttamista
ympäristöongelmista, olemme huolissamme liikenneturvallisuudesta, olemme
huolissamme teollisuuden kuljetuksista ja olemme huolissamme Valtionrautateiden
kilpailukyvystä. Mutta mitä maan hallitus tekee
näiden asioitten hyväksi ja näitten huolten
poistamiseksi? Perusradanpidon määrärahat
ovat budjettikehyksessä alamittaiset. Radanpidon ylläpitovelkaa
vähän laskutavasta riippuen on vähintään 50
miljoonaa, luokkaa 50—1 00 miljoonaa, euroa vuodessa. Rautateiden
sähköistysohjelmista ei ole tietoa. Rautateiden
investointiohjelmat ovat hämärän peitossa.
Valtionrautateiden osinkojakaan ei enää näköjään
palauteta perusradanpitoon, vaikka tämä on ollut
maan tapa jo pitkään.
Herra puhemies! Nyt eduskunnalla on mahdollisuus toimia entisen
käytäntönsä mukaisesti ja tulouttaa
perusradanpitoon tuiki tärkeät 30,4 miljoonaa
euroa VR Osakeyhtiön valtiolle maksamia osinkoja. Tämä on
sikälikin vakava asia — kiinnitän vielä erityisesti
huomiota liikenneturvallisuuteen — että me tiedämme,
että rauta väsyy liikenteen alla. Kuka astuu rivistä vastuunkantajana
esiin, jos pahin mahdollinen toteutuu, kiskot murenevat junaliikenteen
alta? Näin on jo Suomessa tapahtunut. Pitäisi
tämän eduskunnastakin puhutun tekstin mennä perille
niille tahoille, joilla valta on, tässä tapauksessa
maan hallitukselle, että tällaista riskiä ei
kannata kasvattaa ja povellaan pitää. Tämä on
vakava asia tältä suunnalta tutkailtuna.
Herra puhemies! Totean, että salissa nämä aloitteet
kiinnostavat vain ja ainoastaan sosialidemokraattisia kansanedustajia.
Aitiossa ei ole ministereitä, eikä minkään
muun puolueen kansanedustajia ole paikalla. Tämän
asian käsittely on varmaan sitten kunniaksi sosialidemokraateille
ja osoittaa ryhmämme mielenkiintoa myös lisätalousarviota
kohtaan.
Kari Rajamäki /sd:
Arvoisa puhemies! Ed. Saarisen ja sosialidemokraattien lisätalousarvioaloite
10 on todella tärkeästä asiasta. Siinä on muutama
näkökohta: ennen kaikkea todella perusradanpidon
ja raideliikenteen taso ja turvallisuus ja erityisesti ajankohtainen
teollisuutemme kilpailukyky, vientikuljetusedellytysten kunnossapito,
muun muassa vähäliikenteisten ratojen perusparantamistarve
ja 25 tonnin verkon aikaansaaminen muun muassa metsäteollisuuden kehittämisen
näkökulmista.
Toinen keskeinen periaate on se, että eduskunta on
aina edellyttänyt VR:n tuottojen kohdentamista radanpitoon.
Tästä käytiin aikoinaan valtiovarainvaliokunnan
liikennejaoston (Ed. Saarinen: Eduskunnan tahto!) ja valtiovarainvaliokunnan
hallitusryhmien toimesta jo silloisen valtiovarainministerin Niinistön
kanssa kova kädenvääntö, jossa
eduskunta lopulta tämän linjauksen piti, ja myös
edellisen eduskunnan puolella, jossa puheenjohtaja Matti Saarinen
liikennejaostoa veti, näitä asioita pidettiin
arvossa. On todella huolestuttavaa, jos nyt uusi porvarihallitus
ei arvosta myöskään eduskunnan selkeitä tahdonilmauksia
näin tärkeässä, perustavaa laatua
olevassa turvallisuus- ja teollisuuden ja työllisyyden
kysymyksessä.
Herra puhemies! Hallitukselta on löytynyt yllättäen
paljon rahaa hallitusohjelman teossa. Yhtäkkiä löytyi
piikki, johon lyötiin 240 miljoonan euron optio, 100 miljoonaa
euroa suoraa rahaa. Tämä samaan aikaan, kun monia
muita säästö- ynnä muita pienituloisten
toimeentuloon vaikuttavia asioita on vireillä ja maksujen
ja taksojen korotuksia. Kyse on Maatilatalouden kehittämisrahastoon
tehdystä lisäyksestä. Lisäbudjetin määrärahojen
pitää olla yllättäviä,
ei pysyviä, totesi valtiovarainministeri Katainen täällä tätä asiaa
läpikäydessämme viime viikolla. Tässä ei voi
olla kysymys kummastakaan. Kysymys on siitä, että Maatilatalouden
kehittämisrahasto ei ole ollut hallinnassa ja että on
selkeästi kasattu myöntämiskriteerien
ja myöntämisperusteiden epäselvyyden
pohjalta tällainen voimakas rahapiikki.
Minusta maatalouden kilpailukyky ja myöskin tulevat
tarpeet edellyttävät, että tukien pitää olla
perusteltuja, ja kansalaisten hyväksyttävyyden
näkökulmasta myös tämä raha
tulee suunnata tarpeessa oleville nuorille päätoimisille
tilojaan kehittäville maatalouden harjoittajille muun muassa
työvaltaisen maatalouden tarpeita silmällä pitäen.
On erittäin tärkeätä, että tältä osin
selvitetään Maatilatalouden kehittämisrahaston
tukien myöntämisperusteet, jotka ovat tällä hetkellä kestämättömät
tässä lisäbudjettiratkaisussa. Tokko
näitä hallitus on paljon edes käsitellyt, maa-
ja metsätalousministeriöstä yhtäkkiä on
ilmoitettu, että tarvitaan heti 100 miljoonaa euroa ja
kohta lisää vielä 140 miljoonaa euroa.
Sellaiselle momentille, jossa on 15 miljoonaa euroa vuositasolla
ollut rahaa, esitetään nyt 100 miljoonaa heti
ja 140 miljoonaa euroa varausta. Kehyksessä hallitus esittää tämän
15 miljoonan euron tason nostamista 31—34 miljoonaan euroon
jatkossa, kun kehykset muuten ahdistavat. Tässä on tuplakerroin,
perusteluna se, että tämä on arvio, perusteita
ei ole vielä läpikäyty. Minusta tämä on aika
vakavaa — budjettivallan ulkopuolinen rahasto, jonka tukikriteerejä ei
kunnolla käydä läpi. Minusta tämä vaatii
jatkokäsittelyä monessakin mielessä.
Herra puhemies! Lopuksi poliisitoimi, jonka kohdalla edellisellä kaudella
henkilökohtaisesti poliisin toimintatarpeista parhaani
mukaan pyrin vastaamaan. Me pidimme edellisen hallituksen ja eduskunnan
yhteistyöllä huolen siitä, että poliisien
vahvuus säilyy vuoden 2002 tasolla. Myöskään
tuottavuusohjelmalla ei operatiivisen poliisin, rajavartioston ja
hätäkeskuspäivystäjien määriä vähennetty,
päinvastoin niistä pidettiin kiinni.
Nyt tältä osin viime talvena uusien valmistuneiden
poliisien työllistämiseksi valtiovarainministeri
Heinäluoman kanssa neuvoteltiin 2 miljoonan euron lisärahoitus,
johon sisäasiainministeriön puolella poliisiylijohdon
varoista suunnattiin miljoona euroa, ja oli puhe, että valtiovarainministeriö sovitulla
tavalla ohjaa myös vastaavan summan nuorten poliisien työllistämiseen. Nyt
on näperrelty tällä valtiovarainministeriön miljoonan
euron määrärahalla ja leikattu siitä 400 000
euroa pois.
Herra puhemies! Tämä lisätalousarvioaloite
3 tähtää siihen, että valtio
omalta osaltaan, valtiovarainministeriö ja tämä hallitus,
vastaisi siitä linjauksesta, joka nuorten poliisien työllistämiseen
tehtiin viime talvena.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Henkilökohtaisesti en ole tehnyt
yhtään lisätalousarvioaloitetta, mutta
kun tässä voi käydä kehumassa toisten
tekemiä aloitteita, niin tässä aion käyttää sen
tilaisuuden hyväkseni.
Ed. Saarinen on tehnyt hyvän aloitteen tässä perusradanpidon
osalta, siellä rahoja tarvittaisiin lisää.
Kyse on nimittäin siinä liikenneturvallisuudesta,
koska näen sillä tavalla, että raskaan
liikenteen kuljetuksia pitäisi siirtää enemmän
kiskoille. On järjetöntä, että paperirullat
kulkevat sitten tuolla kumipyörillä, mikä rasittaa
tiestöä, ja moni muu raskas tavara, mikä voitaisiin
kuljettaa satamiin ja käyttökohteisiin kiskoja
pitkin. Se on tuhlausta ympäristön osalta, ja
se myös vaarantaa liikenneturvallisuutta. Sen takia radat
pitäisi meillä saada kuntoon. Se on koko kansantalouden
etu ja pitkässä pelissä säästää.
Nimittäin siitä on laskelmia olemassa, mitä tämä kumipyöräliikenne
maksaa, mutta sitä ei kukaan ole laskenut, sillä tavalla
ynnännyt yhteen, että osoittaisi sen, miten järkevää on
kiskoliikenteen kuntoon laittaminen.
Sitten lisätalousarvioaloite 1 on ed. Pentti Oinosen
aloite, jossa hän esittää puoluetuen
tasokorotuksen poistamista. Itse olen samaa mieltä ed. Oinosen
kanssa siitä. Kun vaalit meni, niin heti sitten hallitusneuvotteluissa
yllättäen esitettiin sieltä hallituspuolueiden
taholta hirveän rajua korotusta, siinä ei ollut
enää muutamista prosenteista vaan kymmenistä prosenteista
kyse, ja se on vaikeasti ymmärrettävissä.
Minusta olisi ollut hyvä silloin näiden, jotka
tätä puoluetukea olivat valmiit nostamaan näin
rajulla kädellä, ilmoittaa silloin vaalikampanjan
aikaan, jotta nostetaanpa tässä melkein puolella
puoluetukea, niin että olisivat ihmiset voineet vähän
arvioida sitä tilannetta, mitä se tarkoittaa.
Kysehän on siitä, jotta kun lähdetään
jotain tekemään, onpa kyseessä sitten
vaalikampanja tai joidenkin tuotteiden hankkiminen tai jonkin rakentaminen,
niin sen pitäisi kestää niissä budjeteissa
ja sen mukaan elää. Mutta vaalikampanjoissahan
näköjään hurahdettiin, ei pelkästään eduskuntavaali-
vaan myös pressanvaalikampanjoissa, siten, jotta isolla
rahalla ja suurilla ilmoituksilla lähdetään
viemään läpi ja kaikennäköisellä muulla
krääsällä ja rahan voimalla
tehdään tämä homma ja kansalla
maksatetaan.
Sen tyyppinen ei vaan satu olemaan minun henkilökohtaisen
ajatukseni mukainen. Sen takia näen, jotta toivon mukaan
tuo ed. Pentti Oinosen aloite menee läpi, löytyy
semmoinen tahto täällä, että enemmistö eduskunnasta
on sitä mieltä, jotta siihen voi tehdä pienen
korotuksen mutta ei näin hurjia korotuksia, mitä silloin
on esitetty. Siinähän lisättiin ei pelkästään
puoluetukea vaan byrokratiaa, että lisää,
lisää byrokratiaa, rahaa. Elikkä kun
ministereitä tulee lisää, totta kai niiden
ministereiden pitää saada sitten mustat autot
ja valtiosihteerit ja erityisavustajat, mikä on turhaa,
ylimääräistä byrokratiaa, ylimääräistä hallintoa,
jota ei missään tapauksessa olisi pitänyt
tehdä.
Jossakin tilanteessa voisi katsoa, että siellä on nyt
semmoisia ministereitä, kun tehtäväjakoja katsoo,
että ei puhuta enää salkullisista ministereistä vaan
voisi todeta, jotta melkein muovikassi riittäisi joillekin
ministereille salkuksi. Mutta kuitenkin rekvisiitan pitää olla
mahtava. Siinä pitää olla mustat autot
ja kuljettajat ja kaikki, jotta se näyttää kuitenkin
siltä, kun sitä muovikassia viedään
takapenkille, että ollaan niin kuin ministerit.
Matti Kangas /vas:
Arvoisa puhemies! Tuosta voisi jatkaa, ed. Lahtelan puheesta,
kun on keskusteltu paljon eduskunnan rahankäytöstä ja
kuluista ja yleensä verorahojen käytöstä,
että kun Suomessa on 20 ministeriä ja heillä on
sitten, niin kuin ed. Lahtela totesi, erityisavustajia ja avustajia
ja autonkuljettajia, niin Ranskassa — monin kerroin isompi
maa kuin Suomi — on 15 ministeriä ja pärjäävät
vähemmällä, niin että kyllä siinä nyt
ministereitä nimettiin miettimättä, onko heillä edes
töitä.
Arvoisa puhemies! Olen tehnyt kaksi lisätalousarvioaloitetta.
Lisätalousarvioaloite 14 on määrärahan
osoittamisesta sairaanhoitopiireille henkilöstön
palkkaamista varten. Niin kuin on tiedetty, sairaanhoitopiirit kamppailevat
joka puolella Suomea talousvaikeuksissa, ja kuntien huono taloudellinen
tilanne ajaa nämä sairaanhoitopiirit hyvin ahtaalle.
Henkilöstöä on liian vähän,
sairaanhoidon yksiköitten toimintoja on jouduttu supistamaan äärimmilleen,
ja hoidettavien määrä on päinvastoin
kasvusuunnassa, ja näitä tarpeita ei ole voitu
tyydyttää rahanpuutteen takia. Nykyisessä tilanteessa
kärsivät niin potilaat kuin ylityöllistetty
henkilökunta. On sellaista kovin kyseenalaista se, kun
esimerkiksi Keski-Suomen keskussairaalapiiristä kerrottiin, että on
röntgenlääkäreitä ja
koneisiin on laitettu kiinni miljoonia, mutta ei ole niitä röntgenkoneenhoitajia
tarpeeksi. Samaten kätilöistä on puutetta
ja on muita tällaisia asioita, niin että tämä koulutuspuolikaan
ei näköjään vastaa Suomessa
tähän. Tähän olen esittänyt
5 miljoonaa euroa sairaanhoitopiireille henkilöstön
lisäpalkkaamiseen.
Toinen lisätalousarvioaloite on määrärahan osoittamisesta
omaishoidon tuen korottamiseen, lisätalousarvioaloite 13.
Sosiaali- ja terveysministeriön selvityksen mukaan omaishoitajat
säästävät yhteiskunnan varoja
jopa 300 miljoonaa euroa vuodessa. Omaishoitajia on Suomessa noin 300 000,
joista vain noin 30 000 saa omaishoidon tukea. Omaishoidon
tukea maksetaan useimmiten se minimimäärä,
310 euroa kuukaudessa. Omaishoidon tuesta maksetaan vielä verot,
joten käteenjäävä tuki on hyvin
pieni, kun otetaan huomioon omaishoitajan työn raskaus
ja työaika. Työaika on 24 tuntia, silloin varsinkin,
kun aviopuoliso hoitaa toista. Ehdotan, että eduskunta
ottaa valtion vuoden 2007 lisätalousarvioon lisäyksen
niin, että omaishoidon tukena maksettavaa hoitopalkkiota
voidaan korottaa indeksitarkastuksen verran eli 30 euroa kuukaudessa.
Tässä omaishoidon tuessa on vielä sellainen kummajainen,
että kun eläkkeellä oleva vanhus, joka
hoitaa aviopuolisoaan, voi nyt saada sen 310 euroa kuukaudessa ja
siitä peritään vero, niin jos sama eläkeläinen
tekee muuta työtä, niin hän voi määrätyn
määrän tehdä verovapaasti ja
saa paremman palkan. Väitän, että tällainen
omaishoitotyö, varsinkin aviopuolisoitten kohdalla, on erittäin
raskasta, 24-tuntista, niin että voisi tähänkin
tulla joku sellainen, että voi tehdä määrätyn määrän
niin, ettei tarvitse veroa maksaa. Tässä kohdellaan
ihmisiä eriarvoisesti.
Eero Akaan-Penttilä /kok:
Arvoisa puhemies! Näistä lisätalousarvioaloitteista
kiinnitän kahteen aloitteeseen erityisesti huomiota.
Ensimmäisenä otan esille ed. Jouko Laxellin aloitteen
16, aloitteen määrärahan osoittamisesta kunnille
vaikeavammaisten henkilökohtaisten avustajien palkkoihin — tämä ihan
sen takia, että tämä asia jollain lailla
saataisiin tällä hallituskaudella nyt järjestykseen.
Te, jotka vähänkin olette seuranneet tätä vaikeavammaisten
ongelmatiikkaa Suomessa, tiedätte, että vammaisliikkeen
ykkösasia on ollut kymmenen vuotta saada henkilökohtainen
avustaja kaikille vaikeavammaisille. Viime eduskuntakaudella tästä tehtiin
useampia lakialoitteita, myös talousarvioaloitteita, ja
siitä keskusteltiin budjettien yhteydessä. Käytännössä eduskunta muutamaa ääntä vaille
enemmistöllä meinasi hyväksyä ponnen,
joka olisi tullut velvoittavaksi jo tälle hallitukselle,
mutta näin ei käynyt. Nykyinen hallitus ei ihan
yhtä selkeästi ikävä kyllä tässä ole
asiaa eteenpäin viemässä, on kuitenkin erottamassa
sieltä ilmeisesti kärkiryhmän eteenpäin,
mutta vasta syksyn aika näyttää, kohdistuuko
tähän semmoinen poliittinen ote, että tämä asia
saataisiin purettua.
Tämän koko kehittelytyön aikana on
ikävä kyllä tullut sitten muita elementtejä mukaan, vammaisliikkeen
sisältäkin, jossa nähdään
asioita vähän eri vinkkelistä, ja näyttää jopa
siltä, että Suomessa on vähän
vaikea loppujen lopuksi määritellä, kuka
on vaikeavammainen ja kuka sitä ei ole, ainakin silloin,
kun tullaan tämmöiselle raja-alueelle. Sen takia
on erittäin hyvä, että ed. Laxell nyt
on ottanut tämän täällä esille,
niin että tämä asia ei sinänsä pääse
meiltä unohtumaan. Minulta se ei ole unohtunut, ja olen
tästä peruspalveluministeri Risikon kanssa erikseen keskustellut
ja neuvotellut, ja minulla on semmoinen käsitys ja luottamus,
että vaikein osa tästä vammaispolitiikasta
saadaan hivenen eteenpäin ensi vuoden budjetin yhteydessä.
Mutta kuten sanottu, sen aika näyttää.
Toivon, että ratkaisu kuitenkin on positiivinen.
Lisäksi ed. Kankaan aloitteesta 13 omaishoidon tuen
korottamisesta sanoisin, että siinä kosketellaan
hyvin tärkeää asiaa. Se on inhimillisin ja
halvin ja usein kaikista paras tapa muutoinkin ihmisten hoitaa toisiaan,
mutta näyttää siltä, että Suomessa
siinä joudutaan monta kertaa omaisten kautta liian kireällekin
jousta jännittämään ja toisaalta
kunta ei välttämättä tule vastaan
aina edes taloudellisessa mielessä, niin kuin pitäisi. Tässä tarvittaisiin
suurempia määrärahoja ja sillä lailla
edesautettaisiin väestön normaalin elämän
vaikeita kuvioita.
Kannatettavia lisätalousarvioaloitteita siis molemmat.
Keskustelu päättyi.