7) Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi kuntalain muuttamisesta
Kauko Tuupainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Entisenä — korostan,
entisenä — reviisorina, tilintarkastajana ja sisäisenä tarkastajana, kiinnitän
tässä kuntalain uudistuksessa huomiota nimenomaan
tilintarkastuskohtaan, ja olen pannut asiasta paperille seuraavaa:
Sisäisen valvonnan tarpeellisuus ollaan nyt vihdoinkin
ottamassa vakavasti. Merkittävä parannus nykytilaan
on, että valtuusto antaa ohjeet eli päättää kunnan
ja kuntakonsernin valvonnan ja riskienhallinnan perusteista. Sen
lisäksi, mitä lain perusteluissa esiin tuodaan,
on paikallaan korostaa seuraavia asioita:
Kuntalain perusteissa tulee olla selkeästi sanottu,
että sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan toiminnan
tulee perustua kunnassa eri vastuualueille ennalta laadittuihin
suunnitelmiin, joissa lähtökohtana ovat valtuuston
vahvistama talousarvio, nykyinen organisaatio, taloustilanne, tehdyt
sitoumukset ja päätökset sekä tiedossa
olevat ulkoiset ja sisäiset uhkatekijät unohtamatta
koko kuntakonserniin kuuluvien yksiköiden toiminnan vaikutusta
peruskuntaan. Kunnanhallituksen on varmistettava, että valvonnasta
ja riskienhallinnasta syntyy kirjallista dokumentointiaineistoa,
jonka pohjalta johtavien viranhaltijoiden toimesta laaditaan määräajoin
yhteenvetoraportit merkittävistä poikkeamista
tai riskeistä lautakunnille, johtokunnille, kunnanjohtajalle
ja kunnanhallitukselle toimitettavaksi.
Arvoisa puhemies! Kunnanhallitukselle on erittäin merkityksellistä saada
kirjallista tietoa pitkin vuotta valvonnan tuottamista huomioista, jotta
se voi täyttää lainmukaisen velvollisuutensa
raportoida toimintakertomuksessa kertomusvuoden sisäisen
valvonnan ja riskienhallinnan järjestämistä sekä arvioida
tulevaa kehitystä. Oleellista on myös se, että hallitus
itse muodostaa toimintakertomukseen näkemyksensä riskeistä.
Perusteluissa tulee myös korostaa toiminnallisten tavoitteiden
toteutumisen ajantasaista seurantaa sekä palvelutarpeiden
muutosten ennakointia.
Ongelmaksi saattaa muodostua kuntien omistamista osakeyhtiöistä saatava
sisäisen valvonnan ja riskienhallinnan dokumentoinnin sisältö. Minusta
valtuuston tulisi vaatia, että yhtiöiden antama
dokumentointi kunnan konsernijohdolle on samantasoista kuin se on
yhtiön omalle hallitukselle.
Sisäisen valvonnan pitää vihdoin
päästä irti eurojen käyttöön
painottuneesta seurannasta. Valvonnassa nykyistä keskeisemmälle
sijalle tulee asettaa itse tuotetun tai ulkoa ostetun palvelun saatavuuden,
laadun ja riittävyyden seuranta ja niissä tapahtuvat
muutokset, etenkin heikennykset.
Pienten kuntien sisäisen valvonnan taso on ollut ja
on edelleenkin hyvin eritasoista. Useimmilta kunnilta puuttuu sisäinen
tarkastaja, joka koordinoi tarvittaessa, ohjaa valvonnan ja riskienhallinnan
sekä suunnittelua että toteutusta. Ulkoisen tilintarkastajan
näkökulmasta suurin ongelma on saada luotettava
käsitys todellisesta valvonnasta, koska sisäisen
valvonnan ja riskien-hallinnan suunnitelmia ei ole aina laadittu
kaikille toimialueille, ja jos on, niin valvontatoimenpiteitä ja
havaittuja epäkohtia sekä mahdollisia toimenpiteitä epäkohtien
korjaamiseksi ei ole muistettu riittävästi dokumentoida.
Tilintarkastaja on tähän asti joutunut muodostamaan
tilintarkastuskertomukseen tulevan kantansa liiaksi omiin tarkastushavaintoihinsa
ja viranhaltijoiden suullisiin, sitaateissa, vakuutteluihin perustuen.
Arvoisa puhemies! Lakimuutos antaa jatkossa ulkoiselle tarkastukselle
selkeästi paremmat lähtökohdat arvioida
tilintarkastuskertomuksessa kunnan ja kuntakonsernin sisäisen
valvonnan järjestämisen asianmukaisuutta. Tilintarkastusasia
on lakiehdotuksessa mielestäni kaikin puolin ok. On ollut
järjetöntä, että kaikki Suomen kunnat
ovat kilpailuttaneet tilintarkastuksensa samanaikaisesti. Tämä on
aiheuttanut tilintarkastusyhteisöille monenlaisia ongelmia,
muun muassa tilauskanta on muuttunut radikaalisesti melkein yhtenä yönä.
Tästä on seurannut merkittäviä henkilöstöongelmia,
yllättävää resurssipulaa pätevistä tarkastajista
ja muita sopeuttamistarpeita.
Sauli Ahvenjärvi /kd:
Arvoisa puhemies! Nyt käsiteltävänä oleva
hallituksen esitys kuntalain uudistukseksi on mitä ajankohtaisin
ja tarpeellisin. Kuten lakiesityksen yleisperustelujen luvussa 2
todetaan, kunnan toiminnassa erityisesti riskienhallinta on usein
aivan liian heikoissa kantimissa. Monessa tapauksessa ei virkamiehillä sen
paremmin kuin luottamushenkilöilläkään
ole riittävää käsitystä kunnan
toimintaan ja tehtäviin päätöksiin
liittyvistä riskeistä tai ris-kien arvioinnista,
ei edes riskien arvioinnin tarpeellisuudesta, saati riskienhallinnan
menetelmistä.
Allekirjoitan täysin lakiehdotuksen yleisperusteluissa
esitetyn arvion siitä, että kunnanhallituksilla
ei useinkaan ole riittävää tietoa kunnan eri
toimintoihin ja konserniyhteisöihin liittyvistä riskeistä,
toimintatapojen puutteista ja heikkouksista. Kun otetaan huomioon,
miten suuria esimerkiksi joidenkin kunnan toimintaan välittömästi
kytkeytyvien liikelaitosten investoinnit voivat olla, on päätöksiin
liittyvien riskien analysoinnin kunnollinen hoitaminen ehdottoman välttämätöntä.
Eräs liike-elämän johtotehtävissä pitkään
palvellut ja sittemmin kunnallispolitiikkaan siirtynyt tuttavani
kauhisteli, miten ohuilla tiedoilla luottamushenkilöt saattavat
silmää räpäyttämättä tehdä johtavan
virkamiehen esityksestä kymmenien miljoonien investointipäätöksiä.
Pahimmassa tapauksessa päättäjille esitellään
vain yksi ratkaisuvaihtoehto: ota tai jätä. Miten
esitys on valmisteltu, millaisia riskejä tehtävään
päätökseen sisältyy ja missä porukassa valmistelu
on tehty, voi jäädä arvoitukseksi. Kunnollinen
riskienhallinta tuo näin ollen päätöksentekoon
paitsi laatua myös läpinäkyvyyttä ja
vahvistaa siten paikallistason demokratiaa.
Arvoisa puhemies! Tervehdin ilolla hallituksen tekemää lakiesitystä ja
toivon sille asiantuntevaa ja nopeaa valiokuntakäsittelyä,
jotta asiassa päästään kuntakentässä mahdollisimman
pian konkreettisiin toimenpiteisiin.
Markus Lohi /kesk:
Arvoisa puhemies! Elämme juuri niitä aikoja,
kun kunnat julkaisevat viime vuoden tilinpäätöstietojaan,
ja kun noita tietoja lukee lehdistä ja saa esimerkiksi
tiedon, että se ja se kunta on tehnyt positiivisen tilinpäätöksen,
niin ilman että on alan asiantuntija, ei pysty siitä vielä kyllä valitettavasti
päättelemään, miten tosiasiassa
kunnan taloudella menee.
Tämä ongelmahan johtuu siitä, että kunta, joka
tekee positiivisen tuloksen, saattaa samaan aikaan voimakkaastikin
velkaantua. Osittainhan taustalla on se, että kun poistokäytäntö on
ollut se, että tehdään suunnitelman mukaiset
poistot siitä poistopohjasta, taseen summista, mitä siellä nyt
kulloinkin sitten hankintamenona on ollut, niin ne poistot eivät
vastaa miltään tasolta uudisinvestointien ja korvausinvestointien
tasoa.
Tässähän taustalla on vanha historia
ja valtionosuusjärjestelmäkin, joka on hankintamenot tavallaan
asettanut niin alas, että poistojen määrä on
kohtuullisen alhainen yleensä kunnissa. Tämä on
ongelma myös kuntalaisille: eihän tämä — vaikka
tehtäisiinkin, niin kuin tässä esitetään, muutoksia
siihen, että lisätään nimenomainen maininta
siitä, että tilinpäätöksen
tulee antaa oikeat ja riittävät tiedot myös
kunnan rahoituksesta — vielä välttämättä tavalliselle
kuntalaisille aukaise ollenkaan, missä kunnantalous menee.
Tämä on tietenkin ongelma, johon ei helposti löydy
ratkaisua. Kuten täällä hallituksen esityksessä todetaankin, kun
sitä lukee, tätä poisto-ongelmaa on laajasti
pohdittu ja mietitty eri vaihtoehtoja, niin että on täysin
ymmärrettävää, että ei
siihen ratkaisua ole löytynyt.
Toinen, johon tämä hallituksen esitys tulee
tekemään muutosta, on tilintarkastajien toimikauden
irrottaminen nimenomaan tuosta valtuuston toimikaudesta. Tämä esitys
on mielestäni myös erittäin hyvä.
Kuten täällä edustaja Tuupainen totesi,
niin ei ole tarkoituksenmukaista, että samaan aikaan kaikissa
336:ssa — vai montako niitä kuntia tarkalleen
tänä päivänä onkaan — tulee kilpailutettavaksi
tilintarkastus. Meillähän kuitenkin auktorisoitujen
tilintarkastusyhteisöjen määrä on
kohtuullisen pieni Suomessa, ja on monessakin mielessä ongelmallista,
että yhtä aikaa, samanaikaisesti, joudutaan todella
kaikki tarjoukset käsittelemään.
Kaiken kaikkiaan, arvoisa puhemies, olen tyytyväinen
siihen, että vaikka hallitusohjelmassa todetaankin, että tullaan
tekemään tämän hallituskauden
aikana kuntalain kokonaisuudistus, niin näitten asioitten,
joita nyt ollaan esittämässä, osalta
ei jääty odottamaan tätä kokonaisuudistusta,
vaan tuotiin ne jo nyt tänne. Nämä ovat
järkeviä ja tarpeellisia uudistuksia, ja on hyvä,
että ne saatetaan, kuten edustaja Ahvenjärvi totesi, mahdollisimman
nopeasti voimaan.
Keskustelu päättyi.