6) Valtiontilintarkastajain kertomus vuodelta 2002
jatkuu:
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Tyydyn vain puuttumaan siihen asiaan, mikä on mietinnössä liittyen
valtiovarainvaliokunnan mietintöön 39/2003,
koska se on ollut myöskin ympäristövaliokunnassa
esillä ja se liittyy aravalainoituksen myöntämiseen
asuntojen ja asuinkiinteistöjen perusparannukseen. Näin
ollen on tietysti todettava, että tässä asiassa
ei ole noudatettu silloinkaan, siis vuonna 2002, uskoakseni eduskunnan
kantaa alun pitäen. Eduskunta on aina joutunut sitten itse
omassa toiminnassaan tätä aravalainoitusta vahvistamaan,
ja nyt sitten jälleen tällä hetkellä — eletään
2004:ää — ei myöskään
ympäristöministeriö ole tältä osin
eikä ministeri Manninen ole tältä osin
eduskunnan tahtoa toteuttanut huolimatta viime vuoden mietinnöstä.
Mutta, puhemies, tämä on sinänsä tietysti
ongelmallista, että eduskunnalla on selvä tahto
ja ministeriö ei ole tätä asiaa toteuttanut.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Arvoisa herra puhemies! Valtiontilintarkastajat ovat moniin
asioihin kiinnittäneet huomiota, mutta en koskettele kuin
joitakin.
Ensinnä tämä mielenkiintoinen kysymys
mietinnön sivulla 9 näistä valituksista
ja valitusten käsittelyajoista tällaisissa suurissa
hankkeissa, joita maassa jatkuvasti toteutetaan. Ed. Vapaavuori
piti perjantaina tästä asiasta hyvin mielenkiintoisen
puheenvuoron esimerkkinä Vuosaaren satamahanke. Toivonkin,
että edustajat, jotka eivät sitä kuulleet,
hankkivat tuon puheenvuoron. Hän kertoi kaikki ne toistakymmentä,
oliko peräti 15 erilaista, valitusta, jotka tuon asian
osalta on käsitelty erillisinä, ja aikaa on kulunut
ja niin sanotusti tupakkaa myös valtavasti.
Meillehän on tulossa Århusin sopimus, joka vielä laajentaa
tätä kokonaispalettia. Siinä suhteessa
valtiontilintarkastajat ovat kyllä kiinnittäneet
huomiota vakavaan ja tärkeään asiaan. Omalta
osaltani totean, että hallituksen pitää tähän
kysymykseen paneutua ja yrittää selvittää asia
sillä tavalla mahdollisimman nopeasti, että tällaisesta
valtavasta byrokratiasta päästään
ja valitukset valitusoikeutta sinänsä kunnioittaen käsitellään
laajempina kokonaisuuksina nopeasti ja tehokkaasti. Siinä on
varmasti parantamisen varaa ja tulee myös kustannussäästöjä.
Herra puhemies! Toinen asia täältä on
Määrä- ja osa-aikaiset työsuhteet
-otsakkeella. Täällä todetaan, että eduskunta
on velvoittanut työsopimuslain hyväksymisen yhteydessä valtioneuvostoa
antamaan selonteon. Tuo selonteko ilmeisesti lähiaikoina
tulee.
Ihan ajankohtainen, tähän liittyvä kysymys
on se, että työllisyystilanne meillä ei
ole parantunut, vaan työpaikkojen määrä on
vähenemässä, ja siihen on ratkaisuja
etsitty. Eilen oli esillä hallituksen työllisyysohjelman
johtajan Harri Skogin esitys, joka sai tyrmäyksen ymmärrettävästi
aika moneltakin taholta. Hieman ihmetyttää, että hallituksen
todella tärkeän ohjelman, työllisyysohjelman,
vetäjä, johtaja, esittää tällaisia
ajatuksia, jotka sitten ministeritkin joutuvat tyrmäämään. Totta
kai virkamiehilläkin on oikeus mielipiteisiinsä,
mutta harkintaa pitäisi ehkä olla. Sotkevat asioita
tällä tavalla enemmän kuin selvittävät.
Tämä määräaikaisten
ja osa-aikaisten työsuhteiden ongelma on ihmisten kannalta
varsin suuri, ja pitäisi päästä siihen,
että esimerkiksi valtio ei pätkätöitä vasten
ihmisen tahtoa harjoittaisi, vaan pystyttäisiin järjestämään
ihmisille kunnon työpaikat, niin että niistä myös
toimeentulo tulee. Juuri tämä sama peruste sopii
myös vastauksena mainitun virkamiehen puheenvuoroon; eivät
ilmeisesti palkat ole liian suuria vaan meillä on muita
ongelmia, ja nimenomaan matalapalkka-alojen työvoimakustannusten
kysymys pitää ratkaista, mutta ei niin, että ihmisiä,
työntekijöitä, kurjistetaan.
Herra puhemies! Kolmas asia, johon lyhyesti viittaan, on ohjelmaperusteinen
aluepolitiikka, johon valtiontilintarkastajat ovat kertomuksessaan
kiinnittäneet huomiota. Kun EU-hankkeet aloitettiin 90-luvun
puolivälissä, niin valtava byrokratia lähti
pyörimään. Voi sanoa, että ainakin ensimmäisinä vuosina
alue- ja rakennepolitiikka oli enemmänkin keskitys- ja
tyhjennyspolitiikkaa alueiden kannalta, eikä tuo tilanne
ole korjaantunut tähänkään mennessä.
Se, mitä valtiontilintarkastajatkin toteavat, pitää hyvin
paikkansa: ohjelmaperusteinen aluepolitiikka ei näytä toimivan
vaikeimmassa asemassa olevilla alueilla. Meillä tapahtuu
taaksepäinmenoa laajoilla alueilla, valtavan suurilla alueilla
tässä maassa, ja sitä ei tämä politiikka
ole korjannut.
Mikä on sen tulevaisuus? Nythän unionin alue-
ja rakennepolitiikkaa koheesioraportin pohjalta uudistetaan, ja
siinä tulee eteen kyllä kysymys siitä,
kannattaako meidän kierrättää rahoja
Brysselin kautta, kun entistä enemmän niistä rahoista
jää matkalle. Suomihan on muutaman vuoden kuluttua
valtava nettomaksaja, 880 miljoonaa euroa vuodessa nettomaksaja
pahimmillaan lähivuosina, kun nyt ollaan muutamassa kymmenessä miljoonassa
eurossa. Tämä on poissa meidän alueidemme
kehittämisestä niin kuin myös aikaisemmin
puheena olleesta maataloudesta.
Tähänastiset kokemukset aluepolitiikasta ovat valitettavasti
aika pitkälle sellaiset, että hyviäkin tuloksia
on saatu aikaan, mutta parhaimmat edut ovat saaneet ne suurissa
keskuksissa olevat konsultit, jotka ovat rahastaneet ja laskuttaneet
suuria laskuja tehdessään raportteja, suunnitelmia
ja ohjelmapapereita, jotka sitten ovat kuitenkin lopputulokseltaan
aluepolitiikan varsinaisen tavoitteen kannalta kuivuneet aika vähiin.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa herra puhemies! Ihan kommentti ed. Kankaanniemen puheenvuoroon
koskien määräaikaisia ja pätkätöitä.
Tässä mietinnössähän
todetaan, että vuonna 2000 hyväksyessään
joulukuussa työsopimuslain eduskunta edellytti, että seuraavan
vaalikauden alkupuolella tuodaan selonteko eduskunnan käsittelyyn
koskien työelämän kysymyksiä.
Kun nyt ajatellaan, että ensimmäinen vuosi on
mennyt, niin itse asiassa hallituksen, jos se aikoo toteuttaa tämän
eduskunnan aikoinaan edellyttämän tahdon selonteosta,
pikkuhiljaa pitäisi lähteä sitä selontekoakin
valmistelemaan. En tiedä, vaikka näin olisi tapahtumassakin.
Arvoisa puhemies! Se asia, jota aion käsitellä, koskee
vetämäni jaoston tehtäväkenttää valtiovarainvaliokunnassa
elikkä asuntopolitiikkaa ja tyhjien vuokra-asuntojen ongelmaa,
jota valtiontilintarkastajat ovat käsitelleet. He ovat
lähteneet kertomuksessaan siitä, että ympäristöministeriön
ja Asuntorahaston pitäisi entistä ja nykyistä voimakkaammin
ohjata ja tukea kuntien asuntostrategioita, asuntopoliittisia ohjelmia
jne. Erityistä panostusta pitäisi osoittaa niihin
kuntiin, joissa muuttotappio on jatkuvaa ja joissa on tyhjiä vuokra-asuntoja
paljon. Tarvitaan uusia keinoja näiden ongelmien voittamiseksi.
Hallitusohjelmassa todetaan, että hallituksen tarkoituksena
on jatkaa tyhjilleen jäävien aravavuokratalojen
pääomamenojen helpottamista ja käyttö-
ja luovutusrajoituksista luopumista sekä etsiä uusia
keinoja taloudellisissa vaikeuksissa olevien aravavuokra-asuntotalojen
ongelmien ratkaisemiseksi. Nythän tammikuun lopulla hallitus
hyväksyi asuntopoliittisen ohjelman, jossa on konkreettisia
ehdotuksia aravalainojen osittaisesta anteeksiannosta ja purkuavustusten
saamisista. On myöskin tarkoitus aloittaa kerrostalovaltaisten
alueiden laadun kehittämisprojekti, tehdä muutoksia
asumisoikeusasuntojen asukasvalintakriteereihin sekä käyttö-
ja luovutusrajoituksiin. Vielä tämän
kevään aikana tarkoituksena on parantaa korkotukihankintalainoituksen alueellisia
käyttömahdollisuuksia väljentämällä kunnan
sisäistä alueellista rajausta.
Nämä kaikki toimenpiteet ovat varmaan ihan tarpeellisia,
mutta täytyy todeta, että eduskunta on aiemmin,
niin kuin ed. Tiusanen viittasi, kantanut huolta tyhjien asuntojen
ongelmista ja siitä, että peruskorjausta on tehtävä nykyistä enemmän.
Nämä suunnitelmat on toteutettava, niin kuin täällä mietinnössä todetaan,
viipymättä. Aikataulusta on pidettävä kiinni.
Mutta yksi asia, joka aiheuttaa ongelmia, on se, että jollei
asuntoja peruskorjata, jollei niiden tasosta ja laadusta pidetä kiinni,
se herkästi johtaa sellaiseen kierteeseen, että epäviihtyisistä,
huonovarusteisista asunnoista asukkaat lähtevät,
tyhjien asuntojen ongelmat kärjistyvät, ja sitten,
kun ei ole vuokranmaksajia, entistä vaikeampi on tehdä korjauksia.
Tämä johtaa ja on johtanut monella paikkakunnalla
aika vaikeaan kierteeseen ja siihen, että kokonaisia kerrostaloja,
jopa kokonaisia kerrostaloalueita, on jossakin tyhjillään.
Itse olen aikoinaan käynyt tutustumassa muun muassa Suomussalmella
alueeseen, jossa kerrostaloja oli niin sanotusti koipussissa. Se
on jotenkin lohdutonta.
Tähän liittyy se, että monessa kunnassa,
joka on pysyvää muuttotappioaluetta, ihan aiheellisesti
on mietitty, että voisi olla sen kunnan taajaman, imagon,
viihtyvyyden ja koko tällaisen kokonaisuuden kannalta järkevämpää,
että niitä taloja esimerkiksi puretaan, sen sijaan
että ne jököttävät
muistuttamassa menneisyydestä ja ovat tällainen
taakka koko ajan, sekä taloudellinen taakka että myöskin
muuten ongelma. Näissä purkuavustuksissa on syytä todella
mennä eteenpäin, niin kuin hallituksen tarkoituksena
on, ja myöskin tehdä näitä muita
toimenpiteitä. Mutta tärkeintä on se,
että asunnoista huolehditaan ja peruskorjauksista huolehditaan.
Noin reilu vuosi sitten edellinen hallitus kävi kovaa
kädenvääntöä siitä,
parannetaanko aravalainojen ehtoja vai eikö. Se oli erittäin
kovaa vääntöä. Siinä sitten
pitkin hampain valtiovarainministeriön, sanon tässä sitaateissa,
jotkut jäärät antoivat periksi ja edellinen
hallitus päätti, että aravalainaehtoja
eduskunnan tahdon mukaisesti parannetaan: korkotasoa lasketaan jne.
Siinä yhteydessä kuitenkin eräällä tavalla
kompromissina vaadittiin, että tehdään
samalla päätös siitä, että aravalainoitusta
ei myönnetä enää perusparantamiseen.
Eduskunta viime syksynä hyväksyessään
tässä salissa budjetin tälle vuodelle
päätti palauttaa budjettiin tehdyllä muutoksella
aravalainoituksen myös perusparantamiseen tämän
vuoden budjettiin. Kun aikaisempi hallitus oli päättänyt, että aravalainoitusta
ei enää peruskorjaukseen myönnetä,
myöskin peruskorjauksen aravalainaehdot jäivät
tietenkin korjaamatta siinä yhteydessä, kun korjattiin
uudisrakentamisen lainaehtoja, joita tämä uusi
hallitus, kiitos sille, vielä uudelleen paransi viime syksynä.
Mutta ongelmaksi jäi se, että perusparannuksen
aravalainoituksen ehdot ovat ne vanhat huonot ehdot, jotka ovat
aikoinaan olleet muullakin aravarakentamisella. Se oli ongelma,
johon eduskunta sitten mietinnössään puuttui
ja edellytti, että perusparannusaravalainojen lainaehdot
uudistetaan niin, että ne ovat nykyistä kilpailukykyisempiä markkinaehtoisiin lainoihin
verrattuna. Tämä päätös
on edelleen voimassa.
Tässä mietinnössä tätä asiaa
koskeva viimeinen lause kuuluu: "Valiokunnan mielestä on
välttämätöntä, että hallitus
uudistaa lainaehdot eduskunnan edellyttämällä tavalla."
Tämä on varsin selkeätä tekstiä.
Nyt on erittäin huolestuttavaa, että sekä valtiovarainministeriön
suunnasta että ikävä kyllä myöskin
ympäristöministeriön suunnasta on viestitetty,
että eduskunnan tahtoa ei aiota toteuttaa. Sillä niin
sanotusti pyyhitään pöytää tai
mitä pyyhitäänkään.
Tämä on erittäin valitettavaa, koska
hallitus usein jättää ponsia täyttämättä.
Mutta viime vuonna, kun tämän vuoden budjetti
hyväksyttiin, se oli selkeä budjettimuutos. Eduskunta
päätti palauttaa aravalainoituksen perusparantamiseen
ja siinä sitten edelleen edellytti ihan johdonmukaisesti,
että myöskin ehdot pitää tämän
päätöksen seurauksena samalla tavalla
korjata kuin ne on korjattu uudisrakentamispuolellakin. Kyllä,
arvoisa puhemies, tulen muistuttamaan hallitusta tästä niin kauan
kuin tämä eduskunnan selkeä tahto ja
päätös on toteuttamatta.
Matti Ahde /sd:
Herra puhemies! Viime perjantaina täysistunnossa ed.
Puisto, joka on tuleva Valtiontilintarkastajien puheenjohtaja, käytti
puheenvuoron, johon halusin esittää muutaman kommentin.
Kun hän kuvasi tilintarkastajien työskentelyä,
hän halusi tuoda esille huolensa sellaisista suunnitelmista,
joita on olemassa, että tarkastustoimi mahdollisesti muuntuisikin
byrokraattisemmaksi, mahdollisesti yhdistettäisiin useita
tarkastustoimia yhteen valiokuntaan tai työryhmään,
joka käytännössä ei kykene,
ei varmasti kykene, paneutumaan samassa määrin
näihin valvontatehtäviin, vaan edustajat ovat
muodollisesti sen johdossa ja valiokunnassa ja siirrämme
virkamiesten valvonnan virkamiehille. Toivon, että ne,
jotka istuvat nyt näissä suunnitteluryhmissä,
miettivät tarkasti, mitä tarkoittaa edustuksellinen
valvonta, mitä tarkoittaa parlamentarismi ja mitä tarkoittaa
se, että hallituksen, olkoon se minkä värinen
hyvänsä, ohjelman mahdollisimman puolueeton oikeudenmukainen valvonta
säilyy emmekä ole siirtämässä sitä vain siirtämisen
takia byrokraattiselle etäiselle valiokunnalle.
Kun toimin tämän työryhmän
puheenjohtajana, ajattelin ihan lyhyesti vaan kertoa eduskunnalle,
minkälaisesta tehtävästä ja
toimeksiannosta tässä työssä on
kysymys.
Ensinnäkin lähtökohta on parlamentaarisen budjetti-
ja taloudellisen valvonnan tehostaminen. Tämän
puhemiesneuvoston päätöksen asettaa erillinen
toimikunta selvittämään tätä kysymystä ja
tekemään ehdotus jopa perustuslain muutoksesta,
että voitaisiin tulevaisuudessa yhdistää Valtiontilintarkastajien
ja eduskunnan valtiovarainvaliokunnan hallinto- ja tarkistusjaoston
tehtävät ja poistaa tällä tavalla
päällekkäisyyttä, tämän
koko toimeksiannon, lähtökohta on se, että parlamentarisoidaan
budjettivalvontaa, vahvistetaan sitä. Eivät valiokunnat
ole etäisiä eduskunnalle, vaan tämän
talon ulkopuolella toimivat organisaatiot ovat jollakin tavalla
tietenkin etäisempiä kuin tämän
talon sisäpuolella ja ytimessä toimivat valiokunnat.
On tarkoitus palauttaa valtion budjetti- ja talousvalvonta eduskuntaan
ja rakentaa tämän toimeksiannon mukaan uusi, entistä vahvempi
valiokunta valvomaan valtiontaloutta, jotta veronmaksajien varat tulevaisuudessakin
ohjautuisivat oikein ja että tätä varojen
käytön valvontaa tehostetaan.
Eräs asiantuntija tässä työryhmässä esitti,
että valvontavaliokunnan pitäisi ottaa myös
tutkintavaliokunnan tehtäviä itselleen ja että tehtäväksi tulisi
määritellä se, 1) että valiokunta
käsittelisi valtion tilinpäätöskertomuksen
ja Valtiontalouden tarkastusviraston kertomuksen ja valmistelisi
niistä mietinnön; 2) käsittelisi Valtiontalouden tarkastusviraston
erityiskertomukset ja valmistelisi niistä tarpeen mukaan
mietinnöt; 3) seuraisi valtiontaloutta ja sen hoitoa; ja
4) tekisi tutkintavaliokuntana teemakohtaisia arviointitutkimuksia
siten, että niitä olisi käytännössä kahdesta neljään
vuosittain. Arviointitutkimuksissa valiokunta laatisi erillisen
raportin, jossa olisi omana kohtanaan valiokunnan kannanotot ja
ehdotukset eduskunnan valtiopäiväpäätöksiksi
asian johdosta.
Tämän lisäksi eräässä asiantuntijalausunnossa
todettiin, miksi valtiontalouden parlamentaarisen valvonnan uudelleenorganisointi
on tärkeää. Tämä oli
entisen kansanedustajan Aulan lausunto. Hän piti tärkeänä sitä,
että tällä uudistuksella voitaisiin vähentää päällekkäistä työtä, suunnata
energia tehokkaasti eduskunnan sisällä, parantaa
eduskunnan kannanottojen vaikuttavuutta, kun ja tällä tavalla
vältettäisiin muun muassa ristiriitaisia kannanottoja.
Tämän lisäksi hän kiinnitti
huomiota kansainväliseen kehitykseen, jossa monissa eurooppalaisissa
parlamenteissa nimenomaan valtiontalouden valvontavaliokunnasta
on muodostunut usein kaikkein tärkein ja monella tavalla
vaikutusvaltainen valiokunta parlamentteihin.
Myös meidän eräs valtiosääntöasiantuntijamme
sanoi näin: "Ymmärtääkseni tällaisen
hahmotellun valtiontalouden tarkastusvaliokunnan tai taloustarkastusvaliokunnan
houkuttelevuus liittyy juuri pitkän tähtäyksen
mahdollisuuteen kehittää eduskunnan sisäiseen
organisaatioon elin, johon yhtäältä keskitettäisiin
kaikki eduskunnan organisaatiossa tarvittava valtiontalouden valvonta
ja tätä valvontaa koskevien päätösten
valmistelu ja joka toisaalta hyvin istuisi siihen eduskunnan toimintojen
järjestelyn keskeiseen periaatteeseen, josta on säädetty
perustuslain 40 §:ssä, että täysistunnon
päätökset pohjaavat valiokunnan valmisteluun."
Itse asiassa tämän kaltaisia periaatteita
sisältyy tämän tarkastus- tai valvontavaliokunnan, uuden
valiokunnan, perustamiseen tähtäävän
toimikunnan työhön. Työ valmistuu tämän
vuoden loppuun mennessä, ja uskon, että tällä tavalla
rakennamme mahdollisuudet huomattavasti nykyistä paremmalle
valtiontalouden ja budjetin parlamentaariselle valvonnalle.
Mikko Elo /sd:
Puhemies! Valtiovarainvaliokunta on mietinnössään
Valtiontilintarkastajien kertomuksesta kiinnittänyt huomiota
moniin tärkeisiin seikkoihin, joista otan esille vain kaksi varsin
lyhyesti eli kuntien yhteistyön ja tieverkon nykytilan
ja kehittämistarpeet.
Puhemies! Lainaan kolmea kohtaa aivan lyhyesti valiokunnan kannanotoista,
jotka koskevat kuntien yhteistyötä.
Ensimmäinen suora lainaus: "Valtiontilintarkastajat
ovat ennakoineet kuntien yhteistyön lisääntyvän
lähitulevaisuudessa, mikä johtaa siihen, että erityisesti
pienten kuntien asukkaiden yhteys palvelun tuottajaan muuttuu välilliseksi. Tämä puolestaan
vaatii joko kuntarakenteen voimakasta muuttamista tai seutu- ja
maakuntatason hallinnon kehittämistä - - ."
Puhemies! Toinen oleellinen kohta on se, missä valiokunta
toteaa kannanotossaan seuraavaa: "Onkin ilmeistä, että tarkoituksenmukaisin
tapa edistää kuntien yhteistyötä peruspalveluissa
on tukea seudullisen yhteistyön kehittämistä vielä nykyistäkin
voimakkaammin. Tähän saakka kunnat ovat olleet
melko varovaisia omien tehtäviensä seudullistamisessa."
Puhemies! Kolmas suora lainaus: "Kuntarakennetta uudistettaessa
tulee käyttää koko toimenpidevalikoimaa,
jossa kuntien yhdistäminen on yksi vaihtoehto muiden joukossa."
Puhemies! Oma sanomani on se, että me olemme paljon
Suomessa keskustelleet kuntien yhdistämisestä keinona
saada säästöjä aikaan. Henkilökohtaisesti
en ole varma siitä, että tämä on
ainoa keino. Se voi olla eräs keino, mutta se ei välttämättä ole
ainoa keino. Otan esimerkin maasta, jonka hyvin tunnen, ja se on
Ranska. Siellä on 36 000 kuntaa ja Suomen oloihin
sovellettuna se tarkoittaisi, että olisi noin 3 500
kuntaa asukaslukuun suhteutettuna. Meillä on vain 10 prosenttia
tästä eli 443 kuntaa kai tällä hetkellä.
Puhemies! Se, minkä haluan nyt viestittää,
on se, että kun Ranskassa sitten seuraa, minkälainen on
byrokratia kunnissa, se on aivan eri luokkaa kuin Suomessa. Ranskassa
on pieniä, muutaman sadan asukkaan kuntia, joissa on pormestari
ja hänellä ei minkään näköistä henkilökuntaa.
Hän itse oikeastaan pistää rahojaan edustamiseen, kun
meillä jokaisessa pienessäkin kunnassa, 1500—2000
asukkaan kunnassa, on vähintään kunnanjohtaja,
kunnansihteeri ja sen lisäksi vielä sektorijohtajia.
Se on aivan selvä, että tällaisessa tilanteessa,
jos tällainen byrokratia säilytetään,
me tarvitsemme kuntien yhdistämisiä.
Mutta ei kuntien yhdistäminen suinkaan ole ainoa toimenpide,
vaan se, että tosiaan nyt lähdettäisiin
katsomaan, onko tällainen valtava kuntabyrokratia tarpeen,
tarvitaanko joka kunnassa, pienessäkin kunnassa, kunnanjohtajaa, kunnansihteeriä,
sektorijohtajia. Näistä vaan sitten kertyy ne
ylimääräiset menot, jotka voitaisiin karsia.
Puhemies! Toivoisin, että Suomessa enemmän tartuttaisiin
tähän. Olen havainnut, että monissa pienissäkin
kunnissa on pelko suorastaan siitä, että nyt isompi
kunta tulee ja ottaa haltuunsa tämän
pienen kunnan. Niin kuin totesin, se ei minun mielestäni
ole suinkaan ainoa lähtökohta.
Mitä sitten tulee toiseen asiaan, tieverkon nykytilaan
ja kehittämistarpeisiin, niin varmaan me kaikki kansanedustajat
olemme samaa mieltä, että tämä Konginkankaan
hyvin traaginen onnettomuus sai kansanedustajat ja maan hallituksen miettimään
aivan uudelta näkökulmalta tieverkon kehittämistarpeita
ja nimenomaan tiestön ja myöskin rautateiden tilaa,
mitä voidaan tehdä.
Jos katsotaan, mitä on tapahtunut tierahojen osalta,
niin voidaan todeta seuraavaa: Vuodesta 1990 vuoteen 2004 tiemäärärahojen
osuus bruttokansantuotteesta on suunnilleen puolittunut. Reaalisesti
määrärahat ovat vähentyneet
noin kolmanneksen, mikä vuoden 2003 hintatasossa vastaa
suurin piirtein 300 miljoonan euron vähennystä.
Kun me katsomme vielä erästä toista lukua,
joka on se, mitä tieliikenne maksaa veroina valtiolle,
niin tieliikenne maksaa noin kuusinkertaisesti sen, mitä tiestön
kehittämiseen ja kunnossapitoon tarvitaan. Eli tieliikenne
on todella suuri veron ylimääräinen maksaja.
Me olemme sen monessa suhteessa hyväksyneet, eikä siitä sen
enempää. Mutta varmaan tänä päivänä me kaikki
kansanedustajat olemme samaa mieltä siitä, että meidän
tiestömme tarvitsee nyt aivan uusia toimenpiteitä ja
valitettavasti on niin, että ilman rahaa tiestöä ei
saada parempaan kuntoon.
Puhemies! Haluan myös verrata Ruotsin tilanteeseen.
Meillähän nyt budjettikehyksiä täällä käsiteltiin
viikko sitten, noin 30 miljoonaa euroa vuosille 2005—2008
uusiin kehittämishankkeisiin, ja määrärahatarpeet
voivat olla 1,2 miljardia euroa kaiken kaikkiaan. Rahaa siis tarvitaan. Paremmat
tiet ja myöskin rautatiet, haluan sitä korostaa,
ovat tärkeitä kansalaisten turvallisuuden näkökulmasta,
mutta myöskin elinkeinoelämän kannalta.
Kun suurelta osin suomalaiset valtatiet on rakennettu 1950-luvulla,
niin kuin esimerkiksi se tie, jota itse kuljen, Valtatie 2 Porin ja
Helsingin välillä, niin eihän niitä ole
tehty nykypäivän tarpeisiin. Erityisesti haluan
korostaa, mikä sinänsä on erinomaisen
hyvä merkki Suomen talouselämän kyvystä toimia,
että suuria rekkoja kulkee niin Valtatie 2:lla kuin muillakin valtateillä,
joiden päässä on satamia. Kyllähän tosiasia
on se, että ei 1950-luvulla voitu arvata sitä,
missä tilanteessa ollaan 2000-luvulla. Sen takia me tarvitsemme
pikaisesti toimenpiteitä.
Puhemies! Kaikkien toimenpiteiden ei suinkaan tarvitse olla
moottoritiehen tähtääviä, vaan paljon
pehmeämmillä toimenpiteillä voidaan saada
nopeasti aikaan sekä tehokkuutta että ennen kaikkea
turvallisuutta. Mutta ennen tätä haluaisin kuitenkin
mainita, että Ruotsissa oli hyvin mielenkiintoinen avaus:
Ruotsin sosialidemokraattinen hallitus päätti
budjetin ulkopuolisesta 8,5 miljardin kruunun panostamisesta teiden
rakentamiseen, ja Ruotsi on jo meitä huomattavasti edellä,
ja kaksinkertaisesta määrästä eli
17 miljardista kruunusta rautateiden kehittämiseen. Me
olemme infrastruktuurin osalta yhä enemmän kehitysaluetta
läntisessä Euroopassa. Suomi erikoispiirteineen,
iso maa, missä vientiteollisuus on hyvin tärkeää ja
missä talvet ovat pitkät ja aiheuttavat aikamoisia
ongelmia kaikille kansalaisille, me olemme vielä erityistilanteessa.
Puhemies! Yksi keino tietysti näitä pehmeitä toimenpiteitä on,
että me rakennamme lisää ohituskaistoja,
me teemme näitä keskikaiteita, niin kuin Ruotsissa
on jo satoja kilometrejä, Suomessa taitaa olla aivan muutama
kilometri. Näillä me jo pystymme paljon tekemään
liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden parantamiseksi. Mutta kaikkea
tietysti ei näinkään voi tehdä.
Voidaan myöskin ajatella sitä, että raskasta
kuljetusta mahdollisuuksien mukaan siirretään
rautateille, ja minun mielestäni siinä olisi sekä ympäristöllisesti
että kansantaloudellisesti oikea suunta.
Puhemies! Lopetan tämän puheenvuoron toteamalla
vain sen, että kaikesta siitä huolimatta, mitä olen
sanonut pehmeistä toimenpiteistä, tarvitaan myös
lisää rahaa, tarvitaan uusia rahoituslähteitä,
niin kuin valiokunnan mietinnössä todetaan, ja
tarvitaan vaihtoehtoisia rahoitusmuotoja. Mutta pelkät
puheet ja lupaukset siitä, että jotain tehdään
tulevaisuudessa, ei kauan meitä lämmitä.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan nopeasti tähän vielä.
Täällä ed. Kankaanniemi viittasi ed.
Vapaavuoren puheenvuoroon aikaisemmalta käsittelyajalta,
ja tuo viittaus näihin valituksiin, mihinkä ed.
Vapaavuori oli keskittynyt, on kohdasta "Tieverkon nykytila". Kuitenkaan
valtiontilintarkastajat eivät ole vaatineet eivätkä esittäneet
valitusmahdollisuuksien vaikeuttamista: "Valittamisen pitää sinällänsä olla helppoa.
Ratkaisu on löydettävä valitusten nopeamman
käsittelyn kautta, esim. lyhentämällä lausuntojen
antamisaikoja." Siis tämä oli se asia, joka oli
itse tilintarkastajien kertomuksessa. Siis he kiinnittivät
huomiota lähinnä pitkiin aikoihin, mitä menee
näiden valitusten käsittelyyn, mutta eivät
halunneet valitusten teon vaikeuttamista.
Mitä tulee Vuosaaren satamaan ja valittamiseen, niin
lähtökohtaongelmahan on myöskin ajan
pituuden suhteen se, että on ollut erilainen seutukaavamerkintä nykyisessä maakuntakaavassa.
Se on "muuna kuin teollisuusalueena" ja näin ollen jouduttiin
myös seutukaava muuttamaan eli nykyinen maakuntakaava,
ja tämä asia ilman valituksiakin olisi vienyt
oman aikansa. Näin ollen Vuosaari tässä suhteessa
ei ole kovin hyvä esimerkki. Tässä sitä paitsi
siis valtiontilintarkastajat puhuivat teistä, tielinjauksista
ja tieverkon kehittämisestä.
Kun ed. Vapaavuori on helsinkiläinen kansanedustaja,
vaikkei nyt olekaan paikalla, niin kuitenkin viittaisin siihen,
että erityisesti helsinkiläisten kansanedustajien,
mitä tulee Vuosaareen, olisi syytä olla huolissaan
tbt:stä eli tributyylitinasta ja sen määrästä Vuosaaren
telakka-alueen sedimenteissä, koska niitä läjitetään
ympäristöön ja se on aito ympäristöongelma,
joka kyllä mielestäni ansaitsisi myös
paikallisten kansanedustajien huolen.
Mutta takaisin vielä tähän valtiovarainvaliokunnan
mietintöön. Tässä todellakin
tieverkon nykytilaan viitataan, ja ed. Elo käytti hyvän
puheenvuoron, muutkin nimenomaan resursseista, ja aivan oikein,
meidän tulisi Suomessa katsoa sitä, ettemme me
menetä kansallisvarallisuuttamme siinä, että tieverkosto
koko ajan rapistuu ja rappeutuu kokonaisuudessaan, nimenomaan hiukankaan
alemman tason infra. Siis ehkä pidämme huolta
E18:sta, ei kokonaan siitäkään, mutta
nimenomaan alemman tason tieverkko sitten rapistuu vielä nopeammin.
Samalla se, mikä erityisesti nyt on jäänyt
ulkopuolelle huomiomme, on rataverkko, ja nimenomaan, vaikka huomiotakin
on kiinnitetty, niin rahaa ei ole tullut. Ratahallintokeskuskin
on linjannut tulevaisuuden nimenomaan heikentyvästi niin,
että vähemmän käytetään
varoja rataverkon ylläpitämiseen kuin se vaatisi.
Tämä on ollut tietoinen valinta. Sitten tulee
nopeusrajoituksia, akselipainorajoituksia jne. Tämän
lisäksi vielä on erityisesti kehityskatveessa
uusien ratalinjauksien avaaminen, joka olisi kestävän
kehityksen kannalta ja alueiden kehittämisen kannalta ensisijaista.
Viittaan edelleen siihen, että Pääkaupunkiseudulta
itään ei ole ratayhteyttä, ei ole kiskoja.
Tämä on todellakin kaakkoisimmalle Suomelle suuri
menetys, toisaalta tulevaisuuden uhka. Se, että meillä on
oikorata, on sinänsä hyvä asia, mutta
se ei kuitenkaan ole peruste sille, että me kaikki muut
tulevaisuuden ratahankkeet, uudet hankkeet, ikään
kuin katsoisimme turhiksi. Se ei ole mikään korvausinvestointi
niille. Tässä tuli esiin, miten Ruotsissa on laajasti
katsottu asioita, ja samalla tavalla meidän tulisi laajasti
katsoa myös Suomessa.
Pekka Kuosmanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Liikennejaoston ja kauppa- ja teollisuusjaoston
jäsenenä haluan kommentoida valtiontilintarkastajien
kertomusta viime vuodelta kahden eri seikan osalta.
Ensinnäkin on syytä kiinnittää huomiota,
niin kuin täällä on ollut monen edustajan
puheenvuorossa, tieverkon nykytilaan ja erityisesti sen kehitystarpeisiin.
Todettakoon alkuun, että sekä useitten eri selvitysten
että kokemusten perusteella maamme tie- ja rataverkon nykykunto
on riittämätön ja se aiheuttaa lisäkustannuksia,
ongelmia sekä turvallisuusriskejä teillä liikkujille.
Liikenneväylistä huolehtiminen ei tällä hetkellä ole
alueellisesta näkökulmasta tasapuolista, ja tämän
ovat huomanneet myös valtiontilintarkastajat. Laajennus-
ja kunnossapitovaroja ei ole ohjattu sinne, missä niitä olisi
kipeimmin tarvittu. Tie- ja rataverkon kunnossapitoon ei myöskään
ole osoitettu riittävästi määrärahoja,
ja Tiehallinnon eilisen kommentin perusteella kaikki uudet tiehankkeet
saattavat viivästyä jopa usealla vuodella. Tähän
meillä mielestäni todellakaan ei ole varaa.
Hallituksen pitäisikin ymmärtää,
että nimenomaan maantieliikenteellä on maassamme
erityisen suuri merkitys muun muassa metsäteollisuuden
kilpailukyvyn sekä alueellisen elinvoimaisuuden kannalta,
ja teistä on silloin pidettävä erittäin
hyvää huolta.
Valtiontilintarkastajat puuttuvat kertomuksessaan tiehankkeiden
osalta myös valitusten käsittelyaikoihin. Valtiovarainvaliokunta
yhtyy niin ikään tähän kantaan.
Ongelmana näissä valituksissa on erityisesti se,
että suurissa tiehankkeissa valittaja voi olla useassa
eri vaiheessa sama henkilö ja monessa eri asiassa ja näin
ollen hankkeiden eteneminen voi viivästyä jopa
useilla vuosilla. Tämä on merkittävien
tiehankkeiden viivästymisen todellinen ja erityisen suuri
ongelma, ja siihen tulee jatkossakin meidän kiinnittää huomiota.
Liikennemääristä maanteillä:
Liikennesuorite tavarakuljetuksen osalta kumipyöräliikenteen osalta
on 440 miljoonaa tonnia vuodessa ja rautateitten osalta noin 60
miljoonaa tonnia vuodessa. Täällä monet
edustajat ovat suositelleet, että tavaraliikennettä,
raskasta liikennettä, olisi siirrettävä maanteiltä rautateille,
mutta silloin meidän täytyy muistaa sisävesikuljetuskapasiteetti, mikä tällä hetkellä
on
vain 2 miljoonaa tonnia vuosittain. Sinne voisi minun mielestäni
siirtää raskasta liikennettä.
Koko tavaraliikenteen kuljetuspotti on 44 miljardia euroa vuodessa,
ja sitten tieliikenteeltä valtio perii polttoainemaksuja
ym. noin 6 miljardin euron edestä, eli yhteensä 50
miljardin edestä rahaa liikkuu maanteillä. Tieinvestoinnit
olivat Lipposen ykköshallituksen aikana 1,1 miljardia markkaa
ja Lipposen kakkoshallituksen aikana 1 miljardi, ja nyt Vanhasen
hallituksen aikana määrä on edelleen
1 miljardi. Toisin sanoen 50-kertaisesti enemmän rahaa
liikkuu maanteillä kuin maanteiden investointeihin siirretään
valtiovallan taholta.
Mielestäni olisi kiinnitettävä jatkossa
huomiota päätieverkoston pullonkauloihin. Esimerkiksi E18:n
Koskenkylä—Loviisa-moottoritien rakentamista pitäisi
kiirehtiä, sen toista kaistaa, samoin Loviisa—Kotka-välin
rakentamista ja samoin Hamina—Vaalimaa-välin rakentamista moottoritieksi.
Sitten, herra puhemies, toiseksi haluan kiinnittää huomiota
valtiontilintarkastajien huomioihin kauppa- ja teollisuusministeriön
hallinnonalalta, jossa tarkastajat keskittyvät syystäkin
kahteen aiheeseen. Toinen kosketti kaivannaisteollisuutta ja toinen
valtion tavoitteita pääomasijoitustoiminnassa
ja näiden tavoitteitten toteutumista. On mielestäni
hyvin tärkeää, että sinne, missä markkinaehtoinen
rahoitus ei ole riittävän kattavaa, suunnataan
valtion toimintoja entistä tehokkaammin myös riskien
ottamisen kannalta. Teollisuussijoitus on hyvä esimerkki
tästä. Se on sataprosenttisesti valtion omistama,
ja siellä vuoden 2003 alusta minun mielestäni
yritysten siemenrahoitus on lähtenyt hyvin käyntiin.
Haluaisin tässä kuitenkin tuoda esille huoleni yleisestä talouden
tilasta Suomessa ja siitä, miten saisimme yritystoimintaa,
talouskasvua ja sitä kautta hyvinvointia elvytettyä.
Erityisesti huomiota tulisi kiinnittää siihen,
millä tavalla luodaan uutta yritystoimintaa sekä edistetään
nykyisten yritysten kasvua ja kehitystä. Myös
investointitoimintaa mielestäni tulisi vauhdittaa. Yritysten
investointien poisto-oikeutta pitäisi nostaa 100 prosenttiin
seuraavan kolmen vuoden aikana, jos me haluamme säilyttää teollisuuden investoinnit
Suomessa, koska teollisuuden kokonaistuotannon kasvu 1990-luvulla
oli 8 prosenttia ja nyt 2000-luvulla vain alle 1,5 prosenttia. Teollisuuden
taseet ovat erittäin vahvat. Jos jotain porkkanaa investoinnin
suhteen valtio ei teollisuudelle tee, pelkään,
että teollisuuden investoinnit siirtyvät yhä enemmän
ulkomaille ja lähinnä Aasiaan, missä on
markkinat ympärillä ja halpa työvoima.
Työllisyyskehityksen este on myös hallituksen
kaavailema yritysverouudistus, joka uhkaa myös ajaa tuotantoa
ja yrityksiä pois Suomesta. Lisäksi veromuutoksia
odoteltaessa yritysten taseet tyhjenevät osingonjakojen
myötä. Ihmettelenpä vaan, voidaanko tällaisilla
veropäätöksillä luoda uutta
kasvua ja kehitystä Suomen taloudelle ja hyvinvoinnille.
Epävarmuus johtaa siihen, että yrityksissä ei
uskalleta todella investoida eikä työllistää.
Jos meillä ei ole yrityksiä, ei myöskään
ole tuotantoa eikä työtä eikä verotuloja.
Kun nämä on menetetty, tervemenoa myös hyvinvointiyhteiskunta.
Kari Uotila /vas:
Arvoisa puhemies! Ihan pari lyhyttä kommenttia: Kun
täällä näistä liikennemäärärahoista
on monessa puheenvuorossa puhuttu, niin täytyy todeta se,
minkä olen todennut myöskin valtiovarainministeri
Kalliomäelle, että kyllä liikenne- ja
viestintäministeriön kehys on katastrofaalisen
heikko ja vajavainen. Se on totta, ja se on totta monta kautta.
Se on rautatieliikenteen, se on tieliikenteen, se on vesiväyläliikenteen
ja se on ylläpidon, kunnossapidon ja myöskin liikenneturvallisuuden
kannalta kestämättömällä tasolla.
Mutta se puheenvuoro, jonka valtiovarainvaliokunnan varapuheenjohtaja
ed. Ahde käytti täällä, aiheuttaa
tämän toisen kommentin: Työryhmä,
jota hän vetää, on minun mielestäni
ainakin päätymässä oikean suuntaiseen
ratkaisuun siltä pohjalta, mitä hän puheenvuorossaan
asiaa tarkasteli. On varmasti jämäkämpää eduskunnan kannalta
ja eduskunnan roolin vahvistamista ja tätä kautta
parlamentarismin vahvistamista se, että tällainen
tarkastustoiminta olisi kiinteämmin eduskunnan yhteydessä ja
erityisesti tällaisen muodostettavan valiokunnan käsissä.
Turhaa päällekkäisyyttä, kaksinkertaista
käsittelyä, poistettaisiin.
Arvostan toki valtiontilintarkastajien toimintaa. He tekevät
arvokasta työtä. Usein he ovat aiemmin täällä eduskunnassa
toimineita ja sittemmin eduskunnasta pois jättäytyneitä tai
jätettyjä edustajia. Mutta uskon sen kuitenkin,
että vaikka he ovat tehneet hyvää työtä,
vähintäänkin yhtä hyvää työtä pystytään
tekemään ihan olemassa olevan eduskunnan toimesta,
jos tähän tarkoitukseen erillinen tarkastusvaliokunta
tavalla tai toisella muodostetaan.
Pentti Tiusanen /vas:
Arvoisa puhemies! Vielä lyhyt huomio lähinnä myöskin
ed. Kuosmasen puheenvuoron pohjalta. Viittaan Valtiontilintarkastajien
kertomuksen sivulle 234 vielä uudelleen ja totean, että itse
valitusoikeuden heikentämistä ei Valtiontilintarkastajat
kuitenkaan esitä, ei myöskään
valtiovarainvaliokunnan mietintö. Tätä haluaisin
painottaa. Nämä ongelmat pitkissä valitusajoissa,
mihinkä ed. Kuosmanen viittasi, ovat sinänsä kyllä olemassa.
Mutta vielä myöskin näihin infrastruktuurin rahoituskohteisiin:
Kyllä nykyaikainen laajakaistainen moottoriliikennetie
on varsin hyvä vaihtoehto moottoritielle silloin, kun on
olemassa tilanne, että rahoitus ei anna mahdollisuutta tällaiseen
moottoritiehen eivätkä liikennemäärät sitä vaadi
ja edellytä.
Kun kansanedustaja Kuosmanen viittasi tuonne Kaakkois-Suomen
E18:aan, niin kyllä nimenomaan Haminan ohitustie on tärkeä asia.
Se jäi mainitsematta.
Keskustelu päättyy.