Tero Rönni /sd:
Puhemies! Nyt on jo paksu nippu paperia, kun tätä esitystä lueskelin
tuossa päivän aikana ja katselin sitä läpikotaisin
ja tein siihen sitten havaintoja hyvästä ja pahasta,
jos näin voisi sanoa.
Kyseessähän on hallituksen esitys 24 kaupallisia
tavarankuljetuksia ja maantieliikenteen liikenneyrittäjäkoulutusta
koskevan lainsäädännön uudistamiseksi.
Tässä on merkittävä uudistus
tämän kaupallisen tavarankuljetuksen osalta, ainakin
pitäisi olla. Eivät nämä nyt
kauhean suuria nykykäytäntöön
ole, mutta kuitenkin sellaisia, joista on havaittu, että erimielisyyksiä on noussut
maan eri puolilla, ja myöskin tämän laittoman,
luvattoman liikenteen esiintyminen. Sen kokonaismääräähän
on hyvin vaikea selvittää, ja näitä tulkinnanvaraisia
asioita on esille tullut vaikka kuinka paljon, ja niitä tässä nyt
koitetaan sitten paikata tällä lakiesityksellä.
Yleensä näihin liittyy myöskin tämä harmaa
talous erittäin kiinteästi. Valitettavasti täytyy
sanoa, että kyllä näillä kaikilla
toimilla myöskin osansa näkyy näihin
surullisen kuuluisiin onnettomuuksiin, mitä eri puolilla
maata on ollut ja mitä esiintyy jatkuvasti lehdissä,
kun yhdistelmäajoneuvot ovat joutuneet jos jonkinlaisiin
onnettomuuksiin ja sieltä on tavattu sitten kaikennäköistä vipeltäjää autojen
ratista ja mitään lakeja ei ole noudatettu, vaan
on rikottu vähän järjestään
joka ainoata lakia. Kun onnettomuus sattuu, niin piirturin kiekko
syödään noin kymmenessä sekunnissa. Se
on eräitten kuljetusyrittäjien vaatimus, jotta pääsee
töihin, että kiekon pystyy syömään
nopeasti niin, että siitä ei jää mitään
jäljelle.
Puhemies! Jos lähtisi perkaamaan tätä esitystä,
niin kirjailin tuohon nämä hyvät asiat,
joita minun mielestäni täällä löytyy.
Aloitetaan siitä, että on esiintynyt eri puolilla
maata, erityisesti tässä Uudellamaalla, tämmöisiä muuttokuljetukseen
liittyviä erimielisyyksiä siitä, lasketaanko tämä purkaus-
ja lastauskuvio muuttoon ja rahdin hintaan. Yleensä olen
tottunut, kun itse olen 25 vuotta tavaraliikenteessä ollut,
siihen, että kyllä se kuljettajan osuus siinä rahdin
hinnassa on aina ollut, mutta tästä on ollut vähän
erilaisia tulkintoja, ja syyttäjät ovat jättäneet
syyttämättä aika isojakin muuttohommia.
Tässäkin täytyy sanoa, että julkisyhteisöt
ovat olleet tässä tekemässä,
kun eräät yksityiset yhdistykset ovat näitä asioita
tehneet. Nyt tänne on kirjattu selvästi, että kuljettajan
osuus purkaukseen ja lastaukseen kuuluu nimenomaan siihen rahdin
hintaan ja se on oleellinen osa sitä kuljetussuoritetta.
Kaikkihan lähtee siitä, että se on kaupallista
tavarankuljetusta.
Sitten se, mikä on täällä myöskin
hyvää, on tämä lupien peruuttaminen
eräitten rikkeitten ja konkurssien yhteydessä.
Täytyy sanoa, että nyt on luvattoman paljon semmoisia
yrityksiä, joissa nimi on vaihtunut säännöllisesti
vuoden välein, jopa tiheämpään
tahtiin, kaikki maksut on jätetty maksamatta ja velvoitteet
yhteiskunnalle hoitamatta, ja silti luvat on aina myönnetty.
Lääninhallitukset sanovat, että ei voida
myöntää. Korkein oikeus on tehnyt jonkinlaisen
tulkinnan erään tämmöisen velkasaneerauksen
yhteydessä tässä muutama vuosi sitten.
Silloin ainakin Keski-Suomessa Jyväskylän lääninhallitus
on tehnyt semmoisen tilanteen, että se on nostanut kädet pystyyn
eikä uskalla peruuttaa keltään lupia.
Nyt siellä on selvät eväät siitä,
mitä sillä vakavaraisuudella tarkoitetaan, ja
myöskin siitä, mitkä rikkeet sitten voivat
peruuttaa luvan. Se on minusta kaikkein tehokkain keino esimerkiksi
ajo- ja lepoaikarikkomusten, ylikuormien ynnä muitten piittaamattomuuksien
kohdalla. Kun lupa otetaan pois, niin silloin sitä liikennettä ei
niin helposti ainakaan harjoiteta eteenpäin, vaikkakin, täytyy
sanoa, että kaikki niitä lupia eivät
tarvitse. Osa ajelee tuolla ihan minkälaisilla papereilla
tahansa, ja lupia tuodaan sitten näytille, jos niitä sattuu
jostain löytymään. Yhdessä autossa
voi olla lupa, mutta useammalla harjoitetaan liikennettä.
Valitettavasti tämäkin on totuutta.
Myöskin se täytyy sanoa positiivisena asiana, että jälleen
täällä lukee, että sen luvanhaltijan nimi
täytyy laittaa auton kylkeen, joka liikennettä harjoittaa.
Enää ei ole tämmöisiä pimeitä ajoneuvoja.
Nyt siellä liikkuu niitä, joissa ei ole minkäänlaista
nimeä. Olisin toivonut myöskin, kun esille ovat
tulleet nämä tilanteet, että useammalla
autolla, kuin lupia on, harjoitetaan liikennettä, että olisi
palattu tässä siihen vanhaan käytäntöön,
jossa ajoneuvorekisteriin, rekisteriotteeseen merkitään
aina, mikä on luvan numero, taikka sitten siihen lupaan
merkitään se ajoneuvon rekisterinumero ja ne vaihdetaan,
kun autot muuttuvat. Ei se ole liian vaikeata ollut silloin aikaisemminkaan.
Se olisi ainakin takuu siitä, että ylimääräisiä vehkeitä ei
ole liikenteessä.
Sitten hyvänä näen myöskin
sen, että siellä on liikenteestä vastaavan
johtajan taikka liikenteestä vastaavan henkilön
määritelmissä tarkennusta. Siihen on
tullut vähän tarkennuksia, kuka siinä voi
olla ja miten sitä asiaa eteenpäin viedään ja
minkälaisella vastuulla siinä pelataan.
Sitten näitä puutteita ja kielteisiä kommentteja:
Edelleen tämä 30 prosentin osuus, joka on sitten
vähän semmoinen laskennallinen kuvio. Muistan
jo tuolta 70-luvulta, kun näitä prosentteja laskettiin
eräitten urakoitten kohdalla maansiirtoliikkeissä,
ja kyllähän laskentatavalla saadaan muuttumaan
se prosenttiosuus, 10 prosenttia heittämään
helposti puoleen tai toiseen, jos vaan haluja on. Mutta ilmeisesti
tämän asian kokonaisuuden saamiseksi jonkinlaiseen
järjelliseen tilaan tarvitaan tätä prosenttiosuutta
siinä, ja se täytyy hyväksyä.
Mutta se, missä mielestäni on menty metsään ja
mistä täällä täytyy
liikennevaliokunnalle antaa ohjeet, että asiaa tarkastellaan
erittäin kriittisin äänenpainoin, on
3 luvun 7 §, Ilman lupaa sallittu kaupallinen
liikenne, kohta 5: "maa-, metsä-, eläin- tai kalatalouden
kuljetusta näiden alojen elinkeinon harjoittajan hallinnassa
olevalla liikennetraktorilla yhden kunnan alueella". Siinä ollaan
kyllä avaamassa jälleen vähän
semmoista peliä, että ei ole ihan oikeilla raiteilla.
Valitettavasti meillä on aika laajoja kuntia tässä maassa,
ja sitä voidaan aika isolla repertoaarilla hoitaa. Tässäkään
valvonta ei tule olemaan helppoa. Samoin tässä samassa
pykälässä on tämä kotihoidon
palveluun liittyvä kuvio. Nyt siellä on hyvä palvelu
-yrityksiä, jotka joittenkin kuntien ruokahuoltoa hoitavat
ajoneuvolla ajamalla ruokia ees sun takaisin ympäri kuntaa.
Onko se nyt sitten ongelma vai ei, mutta vähän
täytyy miettiä, olisiko se sittenkin oikein luvanvaraista
kuljetusta tästä eteenkinpäin?
Sitten tätä 7 kohtaa minä en oikein
ymmärrä tässä pykälässä,
kun tässä puhutaan "tien- ja kadunpitoon liittyvän
maa-aineksen, veden, suolan tai muun vastaavan aineen levittämisestä tielle tai
kadulle", että kuinka laajalla repertoaarilla tätä lasketaan.
Nyt, kun meillä on perustienpitoon tarkoitetut rahat, joilla
meillä tehdään aika isojakin remontteja,
jos tämä nyt on perustienpitoon liittyvä asia,
niin sinne voidaan vetää puoli metriä kerrosta
jossain vaiheessa eräin paikoin, ja siinä ei tarvita
lupia, kun ajetaan sitä mursketta siihen pintaan. Jos tätä tulkitaan
näin, niin minusta tässä lain henki saattaa
olla se, että jos sitä aurataan tai höylätään,
niin se ei vaadi luvallista ajoneuvoa. Sillä ilmeisesti
nämä virolaiset toverit tuolta eteläpuolelta
nyt sitten näitä urakoitaan pääsevät
tänne hoitamaan, kun eivät tarvitse lupia niihin
autoihinsa, millä he tulevat hoitamaan näitä.
Mutta kyllä tämä on tulkinta tästä niin,
ja miten asfalttimassan levittäminen, kun sitä asfalttimassaa
ajetaan asfalttiasemilta siihen, lasketaan tähän
mukaan?
Kyllä tässä liikennevaliokunnalla
on todella tehtävää, että se
miettii, onko tämä ihan oikeilla raiteilla. Näitä asioita
ovat tähän asti minun mielestäni ihan
Ktk:n sora-autot hoitaneet luvallisilla autoilla, ja se on ollut
aika monelle pelkästään sitä työtä,
mitä he ovat ympäri vuoden tehneet. Nyt, jos tämä avataan
tällä tavalla, niin kyllä tässä taas
markkinat ovat sen suuntaisia, että ei hyvältä näytä.
Muutenkin näitten maansiirtoliikkeitten kohdalla julkisyhteisöjen,
muun muassa Rauman kaupungin, saamissa tarjouksissa tälle
vuodelle, kun tuntiajoon on autoja haettu, on ollut mukana sellaisia
maansiirtoliikkeitä, joilla ei ole yhtään ainutta
liikennelupaa koko firmassa. Kaikki ovat maansiirtoajossa, ja tarjotaan
kuitenkin autoja tuntiajoon kaupungin toimintaan. Varmaan tässä on
julkisyhteisöillä myöskin puutetta siinä,
että ei ole ammattitaitoa näitten asioitten tarkistamiseen,
mutta pitäisi sitten kysyä joltain muulta, jos oma
taito ei riitä. Kyllä tässä vähän
tuntuu siltä, että asenteetkin ovat pielessä aika
pitkälle ja kokonaan tämä kunnioitus
tätä liikennelupajärjestelmää vastaan
ja sen puolesta ei ole kaikista parhaimmillaan.
Puhemies! Ehkä viimeisenä voisi sanoa, että luku
sinänsä ovat nämä tässäkin
lakiesityksessä mainitut luvat esimerkiksi tuonne Venäjän
liikenteeseen ja se, miten niitä kuljetuslupia myönnetään
ja kuinka se on mennyt. Siinä ollaan täysin kädet
levällään. Veli venäläiselle
annetaan luvat, ja meidän omat hakijamme joutuvat odottelemaan
ja jonottelemaan niitä kuukausikaupalla. Jos he sattuvat
luvat saamaan, sittenkin ne rahastetaan siellä Venäjän
puolella. Jos ei autoja ryöstetä, niin ainakin
rahastetaan joka kopilla niin, että mahdollisuutta ei ole.
Me täällä emme osaa laittaa niille autoille
jonkinlaista tiemaksua. Minusta, jos he eivät tänne
kerran mitään jätä — eivät
polttoainetta osta, eivät kahvia osta — niin voitaisiin
heille jonkinlainen kilometrihinta laittaa tuohon, kuten kaikki
muut maat tässä Euroopan unionissa tekevät.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan samoihin asioihin kiinnitin huomiota
kuin ed. Rönni. Tämän asian historiasta
voidaan palauttaa mieliin se, että nämä asiat
olivat erittäin voimallisesti esillä edellisellä vaalikaudella. Nämä asiat
olisivat jo muuttuneet, nämä luvanvaraisuudesta
poistamiset olisivat toteutuneet jo edellisellä vaalikaudella,
jollei kerta kaikkiaan olisi pistetty aika rankimman mukaan hanttiin siinä asiassa.
Silloin ylijohtaja Cavén ilmoitti, että siinäpähän
nyt vaan touhuilette, te vaihdutte ja minä pysyn ja minä hoidan,
että kyllä löytyy sellainen ministeri,
joka vie nämä hänen ajatuksensa ja esityksensä eduskuntaan,
ja siellä minä ajan ne sitten läpi. No,
siinä prosessissa ollaan nyt juuri parasta aikaa, ja juuri
ne kohdat, mihin ed. Rönni kiinnitti äsken huomiota,
olivat siis silloinkin esillä.
Siihen listaan voisin vain lisätä yhden, nimittäin
sen, että nyt siis luvanvaraisuudesta vapautettaisiin alle
2 400 kilon kokonaispainoiset ajoneuvot. Nyt se raja on
1 700 kiloa. Tästä asiasta käytiin
valtava ottelu. Siitä oli sellainen suuren konsiilin seminaarikin
yhden sunnuntaipäivän ajan täällä,
jossa oteltiin Cavénin ja hänen adjutanttiensa
kanssa. Silloin se ottelu päättyi sitten loppujen
lopuksi siihen, että ministeri uskoi, että nyt
tätä muutosta ei toteuteta. Mutta nyt se esitys
on täällä ihan tismalleen sellaisena
kuin se silloin oli esillä. Cavénin lupaus on
toteutunut, että nyt löytyi sellainen ministeri,
jonka osalta tämä hanke meni läpi, ja
nyt se on täällä sitten.
Täällähän on nyt sitten
ikään kuin lievittämään
tätä tuskaa otettu seuraava kohta: "Harmaan talouden
ehkäisemiseksi ehdotetaan, että EU-säännösten
mukaisen kuljettajatodistuksen puuttuessa poliisi voisi keskeyttää kuljetuksen." Elikkä
on
otettu joitakin hienoja sanoja tänne, jotka kertovat, että nyt
ollaan harmaan talouden torjunnassakin mukana, ja nyt on keksitty
se konsti, millä ollaan harmaan talouden torjunnassa mukana
elikkä tällä tavalla toteutetaan sitä periaatepäätöstä ja
ohjelmapäätöstä, jonka valtioneuvosto
iltakoulussaan teki viime vuoden, olikohan, marraskuussa.
Elikkä tässä olen siis täysin
samaa mieltä kuin ed. Rönni, että nyt
liikenne- ja viestintävaliokunnassa joudutaan syvällisesti
paneutumaan tähän. Katsotaan nyt sitten, kuinka
pitkälle Cavén tällä kertaa
saa nämä hankkeensa läpi.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! En ole ehtinyt kokonaisuudessaan käydä läpi
tätä hallituksen esitystä, mutta monelta
osin voin yhtyä siihen, mitä ed. Rönni
totesi. Esimerkiksi tämänhetkinen tilanne on se,
että vakavaraisuus-käsite on tulkinnanvarainen,
koska korkein hallinto-oikeus teki päätöksen,
että yrityssaneerauksessa olevalta yhtiöltä ei
voida ottaa lupia pois, kun on päästy yrityssaneeraukseen.
Sen jälkeen tilanne kehittyi siihen, että siellä lähiympäristössä meni
useampia yrityksiä suoritustilaan sen johdosta, että tämä yhtiö pääsi
kilpailemaan epäterveellä tavalla eli taksat olivat
mitä sattui. Siitä ei kuitenkaan tullut mitään
monessa muussakaan tilanteessa, missä yrityssaneeraus on tullut.
Ed. Rönni totesi, kuinka tässä välillä on
päästy jopa siihen, että samalla luvalla
pystyy olemaan useampia ajoneuvoja liikenteessä. Kun on yksi
lupa, niin voidaan pyörittää useampaa
ajoneuvoa siellä liikenteessä. Ed. Rönni
toi esiin keinoksi, että vaikka siellä käy
viranomaisten luona merkityttämässä siihen
lupaan sen ajoneuvorekisterin, jolla liikutaan, niin silloin ainakin viranomaisilla
on vahva tieto ja luottamus siihen, että nyt ollaan oikealla
asialla liikenteessä.
Kun itse olen liikenne- ja viestintävaliokunnan jäsen,
en halua tässä vaiheessa vielä sen enempää lähteä analysoimaan
näitä eri ongelmakohtia, mutta kun nopeasti lukee
ja silmäilee 7 §:n, jossa on nimenomaan
mainittu tämä kaupallinen liikenne, johon ei tarvitse
lupaa, niin kyllä voi arvioida jo tässä vaiheessa,
että siellä on monia sellaisia ongelmakohtia,
jotka käytännön elämässä tulevat
tuottamaan suuria ongelmia. Uskon näin, että valiokunnalla
on kyllä työtä sorvata tästä sellainen
esitys. Ainakin, jos valiokunnan puheenjohtajalla on tarkoitus saada yksimielinen
mietintö, niin siinä voi olla työtä ja tuskaa.
Keskustelu päättyy.