Minna Sirnö /vas(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Eilen ja tänään
valtiovarainvaliokunnassa ja sen jaostoissa on käsitelty
muun muassa lisätalousarviota ja kehystä. Omaksikin yllätyksekseni
eräässä liitetiedostossa oli tieto, kuinka
hurjissa määrin itse asiassa tällä hetkellä ja
muutaman viime vuoden aikana perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon
palveluita on niin sanotusti ulkoistettu eli ostetaan ulkopuolelta.
Tämä lisääntyminen itsestään
lisää sitä huolestumista, mitä esiintyi
silloin aikoinaan, kun tein tämän samaisen lakialoitteen
pari vuotta sitten. Siihen huolestumiseen liittyen nimittäin ehkä vielä ajankohtaisempaa
on nyt kuin pari vuotta sitten miettiä sitä, mitä tapahtuu
hoitoketjuissa hoitovastuulle, hoitotietojen siirtymisille, potilaan
asemalle ja potilasasiakirjoille.
Potilaan asemaan on jo joitakin aikoja kaavailtu tarkennuksia.
Pääministeri Lipposen toisen hallituksen aikana
muun muassa Etelä-Suomen lääninhallitus
tuotti vuonna 2002 perusteellisen Potilaan aseman vahvistaminen -työryhmäraportin
osana sosiaali- ja terveysministeriön käynnistämää terveydenhuollon
kehittämisprojektia. Potilaan aseman vahvistamista pohtinut
työryhmä totesi, että potilaan oikeuksia
koskeva lainsäädäntö on periaatteessa
kattava, mutta siihen jää liian isoja aukkoja
potilaiden tasavertaisten oikeuksien toteutumiseksi kaikissa terveydenhuollon yksiköissä
tasalaatuisesti
eettisten ja asenteellisten kysymysten sekä käytännön
toimintamallien osalta. Työryhmä laati myös
käytännönläheisen toimenpideohjelman,
johon kirjattiin konkreettisia kehittämistapoja muun muassa
potilaan tiedonsaannin ja itsemääräämisoikeuksien
ja potilasasiamiestoiminnan saralla. Ehdotusten toteuttaminen pysähtyi
hyvän alkustartin jälkeen viime hallituskaudella,
vaikka nopeita kehittämistoimia selkeästi jo silloin
olisi kaivattu.
Arvoisa puhemies! Suomi on maailman ensimmäinen maa,
jossa ylipäätään on säädetty
laki potilaan asemasta ja oikeuksista. Vaikka voimassa olevan lain
henki on potilaan oikeuksien ja yksilönsuojan kannalta
oikeansuuntainen, se ei ainutlaatuisuudestaan huolimatta ole käytännössä osoittautunut
riittäväksi terveydenhuollon toimintayksiköiden
toimintatapojen ohjeistukseksi. Ei potilas eikä edes häntä hoitava
lääkäri tällä hetkellä esimerkiksi
tiedä, ketkä ovat päässeet katsomaan
potilasasiakirjoja ja missä tarkoituksessa. Joissakin terveydenhuollon
toimintayksiköissä ei myöskään
riittävällä tarkkuudella valvota potilastietojen
oikeellisuutta, ajantasaisuutta tai luottamuksellisuutta.
Pääministeri Vanhasen ensimmäinen
hallitus otti ohjenuorakseen tehostaa terveydenhuoltoamme muun muassa
siirtämällä sitä entistä enemmän
digiaikaan. Asia ei kuitenkaan ole täysin mutkaton, vaikka
tekniikan ostoon ja henkilöstön koulutukseen löytyisikin
rahaa. Asiaa mutkistaa se, että kyse on ennen kaikkea potilaan
oikeuksista ja potilaan asemasta. Asiaa mutkistaa myös
se, että digitaaliseen terveydenhuoltoon liittyy merkittäviä tietoturvariskejä.
Kiihtyvästi lisääntynyt uuden teknologian
käyttöönotto sekä muutama vuosi
sitten voimaan astunut hoitotakuu pirstaloituneine hoitoketjuineen
ovat entisestäänkin korostaneet selkeiden pelisääntöjen tarvetta,
jotta potilaan tiedonsaantioikeus ja toisaalta yksilönsuoja
toteutuisivat.
Potilaan oikeusturvan sekä valvonnan kannalta on vahingollista,
ettei tällä hetkellä tietoa tiedonsaantioikeuksien
tai potilasasiakirjoihin liittyvien velvollisuuksien rikkomisesta
koota keskitetysti. Samoin on ongelmallista, ettei esimerkiksi potilasasiamiesten
tietoon tulleita potilasvahinkotapauksia tai potilaiden yhteydenottoja kattavasti
tilastoida. Terveydenhuollon yksiköihin kohdistuvia muistutuksia
ja kanteluita ei myöskään systemaattisesti
kerätä, vaikka terveydenhuollon laatutyön
kehittäminen sitä ehdottomasti edellyttäisi.
Tämän lakialoitteen yhteydessä on
haluttu myös kiinnittää huomiota siihen,
ettei yksityisen terveydenhuollon toimintayksiköiden potilasasiakirjojen
säilyttämisvastuuta tai potilasasiakirjojen arkistointia
ole määritelty laissa. Pahimmillaan potilastietoja
arkistoidaan silppuriin, vaikka hoitoketjujen monipolvistuminen
vaatisi, että potilasasiakirjat olisivat olemassa ja käytettävissä riippumatta
siitä, tuottaako terveydenhuollon palvelun julkinen sektori
tai yksityinen klinikka, yksittäisistä keikkalääkäreistä puhumattakaan.
Arvoisa puhemies! Valitettavasti myöskään potilasasiamiestoimintaa
ei meillä valvota edes valtakunnallisesti. Vaikka potilasasiamiesjärjestelmä onkin
ollut käytössä jo pitkään,
se ei yksinkertaisesti ole toteutunut riittävän
hyvin. Käytännössä potilasasiamiestoiminnan
järjestäminen on tapahtunut sangen kirjavasti.
Toteutus vaihtelee, potilasasiamiestoimintaa tehdään
joko palkalla tai palkatta. Osassa terveydenhuoltoyksiköistä kuka
tahansa kelpaa oman työn ohessa potilasasiamieheksi, toisaalla
taas toiminnasta vastaa keskitetysti ja ajan hermolla pysyvästi
koulutettu ja ammattilainen kokopäivätyöntekijä.
Potilasasiamiehille ei ole asetettu pätevyysvaatimuksia,
eikä potilasasiamiestoimintaa ole ryhdytty systemaattisesti
seuraamaan tai rekisteröimään. Niinpä potilaiden
välinen yhdenvertaisuus ei tällä hetkellä toteudu
alkuperäisen lain hyvästä tarkoituksesta
huolimatta. Jopa sosiaali- ja terveysministeriö on havainnut
omissa selvityksissään potilasasiamiestoiminnan
sisältävän puutteita ja epäkohtia,
joiden korjaamiseksi kaivataan pikaista lakimuutosta. Keskeisimmät muutostarpeet
ovat potilasasiamiehen koulutus- ja pätevyysvaatimuksissa,
esteellisyyskysymyksissä sekä potilasasiamiestoiminnan
seurannassa ja valvonnassa.
Tällä hetkellä potilasasiamiehille
ei ole edes laadittu suosituksia asiakaspotentiaalin enimmäismäärästä.
Asiakasmäärän vaihdellessa nollasta rajattomaan
on vaikea arvioida potilasasiamiesten määrällistä tarvetta
tai potilasasiamiesten työhönsä tarvitseman
ajan määrää. Ilmiselvästi
onkin aiheellista laatia valtakunnallinen ohjeistus potilasasiamiesten
määrästä suhteutettuna potilasmäärään
tai väestömäärään.
Käytännön työ on myös
paljastanut, että potilasasiamies tarvitsee työssään
lääke- ja oikeustieteen asiantuntemusta,
tietoa sosiaalilainsäädännöstä sekä asiakontakteihin
liittyviä vuorovaikutustaitoja. Nämä kirjaukset
nykyisestä laista puuttuvat. Siksi potilaiden oikeusturvan
ja yhdenvertaisuuden kannalta on keskeistä kirjata vähintäänkin
minimikelpoisuusvaatimukset lakiin. Vastaava kirjaushan on olemassa
potilasasiamiesten kanssa hyvää yhteistyötä tekevien
sosiaaliasiamiesten kohdalla.
Vuonna 2004 ilmestynyt valtakunnallinen "Puun ja kuoren välissä" -potilasasiamiesselvitys
esittää, että potilasasiamiehille on
luotava kelpoisuusvaatimukset. Selvitys myös esittää, että potilasasiamiehille
on taattava riippumaton asema ja toimintaedellytykset potilaslain
määrittämien tehtävien hoitoon
asianmukaisella tavalla. Selvitys suosittaa, että työyksiköissä esiintyvien
jääviysongelmien välttämiseksi
potilasasiamiehen ei pitäisi osallistua potilaan hoitoprosessiin.
Potilasasiamiehenä ei tulevaisuudessa saisi toimia myöskään
terveydenhuollon yksikön johtaja tai muu hallinnollisessa
esimiesasemassa oleva henkilö. Näihin suosituksiin
on helppo yhtyä.
Arvoisa puhemies! Lakialoitteeni tarkoituksena on siis selventää potilaan
tiedonsaantioikeutta, potilasasiakirjoihin liittyviä määräyksiä sekä luoda
yhteiset ja selkeät säännöt
potilasasiamiehen kelpoisuusvaatimuksille ja tehtävänkuvalle sekä potilasasiamiestoiminnan
seurannalle ja valvonnalle. Ja ennen kaikkea lakialoitteeni tarkoituksena
on vauhdittaa tarpeellista kokonaisuudistusta, jonka pääministeri
Vanhasen edellinen hallitus itse asiassa jo lupasi toteuttaa omalla hallituskaudellaan.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Sirnön
lakialoite on kyllä osittain oikeaan osunut, mutta vähän
jälkijättöinen, kuten hän itsekin
sanoi, että hän on tehnyt sen pari vuotta sitten.
Nythän, kun meillä on tämä laki
kansallisesta sähköisestä potilastietojärjestelmästä,
kyllä nämä asiat tulevat siinä korjautumaan,
kun saadaan tämä tietojärjestelmä voimaan
vähintäänkin neljän vuoden sisällä.
Silloin on aivan selvää, että nämä tiedot
säilyvät paljon paremmin salassa. Jokainen ymmärtää sen,
että jos tiedot ovat paperilla, niin niitä kyllä voi
hyvinkin moni henkilö lukea, mutta sitten kun ne ovat sähköisessä muodossa,
niin siellä on niin tarkat tunnisteet ja jää semmoiset
sormenjäljet sinne, että voidaan heti sanoa, kuka
on katsonut ne; mutta paperitietojen osalta se ei ole mahdollista.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Kritiikki on osittain oikeaan osunut. Olen
tietoinen, että kyseinen laki viime kaudella säädettiin.
Ongelma on vain se, että niin kuin me kaikki tiedämme,
paperiton toimisto on täynnä paperia eli jo tälläkin
hetkellä digitaalisia tietoja printataan ja niitä myös
voidaan jakaa.
Minun lakialoitteeni pääsisältö ei
suinkaan ole digitaalisesti tehtävä potilastietojen
siirto, vaan potilaan oikeudet ja asema sekä toisaalta
terveydenhuoltoyksikön velvollisuudet potilasta kohtaan.
Ennen kaikkea, lähtökohtaisesti, lakialoite lähtee
siitä, että on suorastaan hävettävää,
että tällä hetkellä potilasasiamiehenä voi
toimia terveydenhuoltoyksikön johtajan tytär tai
poika, jolla ei ole minkäänlaista koulutusta tai
pätevyyttä tälle alalle. Me kaikki tiedämme,
että hoitotakuu on tehnyt sen, että terveydenhuoltoketjut ovat
monipolvistuneet ja seuranta on vaikeata. Me kaikki tiedämme,
että meitä lähestytään
tällä hetkellä huomattavasti enemmän
potilasvahinkoasioilla ja ylipäätänsä terveydenhuoltoon
liittyvillä asioilla kuin ehkä muutama vuosi sitten.
Olisi toivottavaa, että kun Suomessa on olemassa jo
hyvä järjestelmä, on olemassa jo pohjalaki,
niin meillä olisi myös tämmöinen
virallinen taho, jonka puoleen kääntyä,
sen sijaan, että käännytään
kansanedustajien puoleen. Mielestäni olisi hyvä,
että potilasasiamiehet saatettaisiin samaan asemaan kuin
tällä hetkellä sosiaaliasiamiehet ovat.
Keskustelu päättyi.