3) Hallituksen esitys uudeksi asunto-osakeyhtiölainsäädännöksi
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Uudessa asunto-osakeyhtiölaissa
otetaan huomioon taloyhtiöiden ja osakkaiden muuttuneet
tarpeet. Tarkoitus on lisätä asunto-osakeyhtiömuotoisen
asumisen turvallisuutta ja tehokkuutta sekä kannustaa myös
osakkaita pitämään huolta huoneistoistaan.
Nykylaki valmisteltiin 1960-luvulla, sitä paikkailtiin
1970- ja 1980-luvuilla, jolloin yli 60 prosenttia nykyisestä asuntokannasta
rakennettiin. Nyt tiedämme paremmin taloyhtiöiden
ja osakkaiden tarpeet kunnossapidon ja kehittämisen suhteen.
Edellinen oli enemmänkin ehkä rakentamisen ja
alun tarpeita painottava, mutta nyt siis pysyvämmän,
kestävämmän, myös ympäristön
kannalta kestävämmän, asumisen näkökulmasta
tehty. Myös päättäjien ja viranomaisten näkemykset
ovat selventyneet sen suhteen, miten väestörakenteen,
asumistarpeiden, alueellisen kehityksen ja elinympäristön
muutokset otetaan huomioon parantamalla rakennusten elinkaarta ja
vähentämällä ympäristörasitetta.
Uudella lailla ei muuteta nykylain pääperiaatteita
eikä muuteta olennaisesti yhtiön tai osakkaiden
oikeuksia tai velvollisuuksia. Kaikkea ei siis tarvitse opetella
uusiksi, ja hyvä niin, koska kysymys on hyvin arkisesta
ja suomalaisille tutusta asiasta. Noin puolet meistä asuu
asunto-osakeyhtiöissä. Sen sijaan tarvittavia
muutoksia on ja ne liittyvät lähinnä menettelytapojen
ja sääntelyn selvennyksiin taikka johtuvat esimerkiksi
taloyhtiöiden ja osakkaiden teettämien rakennustöiden yleistymisestä,
asumismieltymysten muuttumisesta sekä rakennustekniikan
ja rakentamista koskevien vaatimusten kehittymisestä, myös
uusista tarpeista asua ekologisesti kestävämmin, muun
muassa säästää vettä.
Uudella lailla parannetaan osakkaiden tiedonsaantia, mikä edistää kiinteistönhoidon
jäntevyyttä.
Ehkä kaikista tärkein osa tätä uudistusta,
ja tästä myös asuntoministeri Vapaavuori
oli kanssani samaa mieltä, on se, että uudistuksen
myötä vaaditaan lähimmän 5 vuoden
korjaustarpeen käsittelyä yhtiökokouksessa
ja lisäksi yhtiökokoukseen osallistuminen sekä päätöksentekoehdotuksen
ja muiden kokousasiakirjojen saatavuus tulee helpottumaan. Mutta
varsinkin tämä 5 vuotta eteenpäin on
joka yhtiökokouksessa katsottava. Se tulee jäntevöittämään
sitä tapaa, millä suomalaisesta keskeisestä varallisuudesta,
taloista, pidetään huolta, niitä remontoidaan
ajoissa ja remontoinnissa katsotaan myös pitkällä tähtäimellä sitä,
mikä on järkevää energiankulutuksen
vähentämiseksi, hyvän asumisen laadun
saavuttamiseksi.
Läpinäkyvyyden lisääminen
helpottaa korjausten ja uudistusten ajoitusta. Vältytään
niiltä tilanteilta, joita nyt harvinaisen usein, vielä valitettavan
usein, nähdään, että ollaankin
sitten pakon edessä ja käytännössä ei
ole juurikaan ostajan markkinat, kun putkiremonttia tilataan, vaan
ollaan aivan myöhään liikkeellä ja
on myyjän markkinat. Näin myös osakkaan
asumiskustannusten kehitysten ennakointi tulee helpottumaan. Taloyhtiöiden
toiminnan tehostamiseksi selvennetään edellytyksiä,
joilla yhtiö voi päättää hissin
jälkiasennuksesta ja tietoliikennepalveluista. — Mukavaa,
että näen täällä myös
asiasta vastaavan ministeri Lindénin juuri saapuneeksi. — On
erittäin tärkeätä, että me
tällä lailla pystymme helpottamaan yksinkertaisella
päätöksenteolla niitä normaaleja,
modernin tietoyhteiskunnan palveluita, joita asunnoissa tarvitaan.
Niin ikään paitsi hissit ja tietoliikenne,
niin myös sitten, kun osakas on tehnyt omassa huoneistossaan
sellaisen remontin, josta tosiasiassa on hyötyä yhtiölle
sitten, kun yhtiö tekee siihen liittyvän remontin,
niin selkeytetään sääntöjä siitä,
että osakas näissä tilanteissa, mutta
tietysti vain näillä edellytyksillä,
on oikeutettu sitten kustannustenjaossa saamaan hyvitystä jo
tekemästään työstä.
Kaupunkirakenteen ympäristöystävällisyyden
tiivistämisen, järkevän asuntopolitiikan
ja joukkoliikennepolitiikan — näin täällä ministeri Vehviläisenkin
juuri — kannalta on tärkeätä,
että asunto-osakeyhtiölaki ei muodostu ongelmaksi silloin,
kun halutaan olemassa olevalle tontille, jolla on rakennusoikeutta,
rakentaa lisää. Tämä on käytännössä ollut
este joissakin järkevissä kaupunkirakenteen tiivistämishankkeissa,
ja nyt tällä esityksellä tehdään
selvemmät säännöt rakentamattoman
alueen luovuttamisesta. Näin tuemme myös järkevää,
ekologisesti kestävää kaupunkirakennetta.
Asumisturvaa edistetään myös selventämällä sallitun
toiminnan rajoja uusien asuntojen rakentamisen ja vastikerajojen
sijoittamisen suhteen.
Arvoisa puhemies! Todellakin ministeri Vapaavuoren kanssa pohdimme,
että tämä 5 vuoden sääntö on
varmaankin suomalaisen rakentamisen laadun, asumisen ja viisaan
toiminnan kannalta keskeistä. Mutta varmasti ikääntyvän väestön
näkökulmasta se, että jatkossa hissipäätökset
syntyvät helpommin, kun hissien kulut voidaan laillisesti
jyvittää laissa tarjotulla vaihtoehdolla, jossa
hissistä suuremman osan maksavat ne, jotka siitä eniten
hyötyvät, eli ylempien kerrosten asukkaat, ja
vastaavasti alempien kerrosten asukkaat maksavat selvästi
vähemmän, tuo tähän hissipäätökseen,
joka on keskeinen kysymys ikääntyvän
kansakunnan ja myös tietysti erittäin tärkeä vammaisten
perusoikeusnäkökulmasta, semmoista järjestystä ja
helppoutta. Näin voimme arvioida. Näin ovat myös
hissiasiamiehet ja muut hissialan asiantuntijat arvioineet, että viimeinkin
pääsemme rakentamaan hissejä, niin että ikäihmiset
voivat jatkaa kotona asumistaan, lapsiperheiden elämä helpottuu
ja erityisesti vaikeavammaisten arki paranee. Näin ollen
saattaa olla, että tämän 5 vuoden säännöllä on
vakava kilpailija ja se on nämä hissisäännöt
ja se, että hissejä jatkossa voidaan rakentaa
helpommin.
Mutta vähäistä merkitystä ei
ole silläkään, että jatkossa
yksinkertaisella enemmistöllä voidaan päättää huoneistokohtaisista
vesimittareista. Niissä taloissa, joissa tätä on
kokeiltu, pelkällä huoneistokohtaisella vesimittariston
käyttöönotolla on vedenkulutus laskenut
saman tien 30 prosenttiin aiemmasta. Semmoinen se ihminen vaan ruukaa
olemaan: kun lasku tulee itselle, niin silloin kummasti se oma käytös
muuttuu.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin tuli mieleen, että tämän
lakitekstin ja hallituksen esityksen kirjoittajana on täytynyt olla
ainakin yksi sellainen henkilö, joka on toiminut muutamassa
asunto-osakeyhtiössä, joista yhdessä ei
ole ollut hissiä ja on ollut hissihanke vireillä,
ja sitten mielipidejohtajatyypit kuuluvat ryhmiin kelmi ja Poirot.
Nimittäin kyllä tämä niin ovelasti
on kirjoitettu, että tässä suorastaan elää asunto-osakeyhtiön
arkipäivää, kun lukee tätä tekstiä.
Ja samalla minusta tuli vannoutunut omakotiasuja; minä en
halua enää yhdessäkään asunto-osakeyhtiössä asua.
Tämä hallituksen esitys on 424 sivua, omakotiasuja
pääsee paljon vähemmällä opiskelulla.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan esittää kiitokset
oikeusministeri Braxille, jonka ansiosta laki asunto-osakeyhtiöstä on
eduskunnan käsiteltävänä. Kysymyksessä on
lakiesitys, joka koskee satojatuhansia kansalaisia.
Suurin osa 1960—1970-luvuilla rakennetusta asuntokannasta
on parannusten ja peruskorjaamisen tarpeessa. Haasteena ovat myös
ilmastonmuutoksen hillitseminen, energiankäytön
tehostaminen ja säästäminen. Myös
väestön ikääntyminen vaatii
uusia ratkaisuja asuntoyhtiöiltä. Sen takia on
hyvä, että lain avulla turvataan edellytykset
toimivaan päätöksentekoon ja asuntoyhtiön
kehittämiseen. Mielestäni hallituksen lakiesitys
on toimiva ja hyvä. Ainoastaan kritisoitavaa löytyy
tilintarkastajan valinnasta. Mielestäni vain silloin asunto-osakeyhtiöt
tarvitsevat tilintarkastajat, kun asuntoyhtiössä on
vähintään 50 osakkeenomistajien hallinnassa
olevaa huoneistoa.
Arvoisa puhemies! Osakkaiden ja yhtiön johdon välisen
luottamuksen kannalta on tärkeätä, että pieni
asuntoyhtiö valitsee itselleen ammattitaitoisen toiminnan
tarkastajan. Kun näin meneteltäisiin, pienissä asuntoyhtiöissä tilintarkastaja valittaisiin
vain siinä tapauksessa, ettei enemmistö osakkaista
luota yhtiön taloudenhoitoon. Tärkeänä pidän
myös lakiesityksessä olevaa velvoitetta yhtiön
kunnossapitotarpeen jatkuvaan seurantaan, jonka perusteella asumiskulujen
pitemmän tähtäimen kehitystä voitaisiin
paremmin arvioida. Tulevien 5 vuoden kunnossapitotarpeita selvitetään
kerran vuodessa yhtiökokouksessa. Myös osakkeenomistajien
omaa aktiivisuutta huoneiston kunnossapitämiseksi korostetaan.
Timo V. Korhonen /kesk:
Arvoisa puhemies! Kun tätä esitysnippua katsoo,
niin jollakin tavalla harmittaa, että otin vastuulleni
ympäristövaliokunnassa oman ryhmäni osalta
tämän lain sisällön käsittelyn.
Mutta joka tapauksessa on todella äärettömän
hyvä asia, että vihdoin ja viimein asuntoyhtiölaki
muutetaan vastaamaan niitä muuttuneita olosuhteita, mitä tuossa
ministeri myös lävitse kaiken kaikkiaan kävi.
Ihan korostaakseni muutamaa kohtaa totean sillä selauksella,
mitä olen nyt tehnyt, että on todella tärkeää,
että tällä lailla ihan aidosti todella pyritään
muun muassa parantamaan osakkaitten tiedonsaantioikeutta. Se on äärettömän
tärkeä asia. Osakkaalle pyritään
antamaan oikeaa, etukäteistä tietoa asunto-osakeyhtiön
tilasta. Muun muassa tuo lakiesityksen 5 vuoden kunnossapitotarveselvitys
on erittäin hyvä, ja kun se käydään vielä lävitse
jokaisessa yhtiökokouksessa tai sääntömääräisessä yhtiökokouksessa,
niin tämä on tavattoman hieno asia.
No, asunto-osakeyhtiöissä on ollut huomattavan
paljon ongelmia muun muassa huoneistojen korjausvastuista, ja nyt
tällä lakiesityksellä näköjään
annetaan osakkaille hyvin yksityiskohtaiset kunnossapito- ja muutostöitten
menettelytapaohjeet. Ja on toivottavaa, että tällä lakimuutoksella nyt
sitten vältetään todella niitä mittavia
ongelmia, joita näitten muutostöitten osalta usein
taloyhtiöissä on ollut.
Mutta kaiken kaikkiaan on erittäin hyvä asia, että vihdoin
ja viimein lakia on päästy muuttamaan, ja tämä näyttää monella
tavalla erittäin hyvältä.
Oikeusministeri Tuija Brax
Arvoisa herra puhemies! Vielä kun ed. Pulliainen ja
myös edellinen puhuja viittasivat tähän
esityksen laajuuteen ja sivumäärään,
niin en käy nyt kertomaan yksityiskohtia, mutta koska osakeyhtiölakia
on tässä välissä viimeisten
20 vuoden aikana muutettu, niin sitä koskevat muutokset
on nyt tässä yhteydessä tuotu myös
soveltuvin osin. Ja kuten näkyy, niitä soveltuvia
osia on paljon, ne on ikään kuin päivitetty
samassa syssyssä, ihan ei tarvitse säikähtää,
että joka sivulla on tosiasiassa jotakin uutta, tai sen
takia muuttaa toiseen asuntoon.
Mutta on tarpeen kertoa myös ehkä tästä valmistelusta,
koska kysymys on hyvin suuren omaisuusmassan hyvästä hoidosta
ja asiasta, joka koskee hyvin suurta joukkoa suomalaisia. Voitte
arvata, että siitä on myös monta mielipidettä,
asiantuntijamielipidettä ja mielipidettä, ja vielä kun
ed. Pulliainen mainitsi, että yhtiökokoukset voivat
joskus olla aika värikkäitä ja koko ihmismielenkin
kirjo saattaa tulla esiin joissakin asunto-osakeyhtiöiden
päätöksentekotilanteissa, onneksi ei
kaikissa yhtiöissä, niin valmisteluun on poikkeuksellisen
paljon uhrattu aikaa ja käytetty aivan uusia tapoja kerätä kansalaisilta
mielipiteitä. Esimerkiksi saimme Helsingin Sanomat julkaisemaan
pyynnön — se ei ollut maksettu ilmoitus — mutta
he kertoivat, että tämmöinen laki on
tulossa, ja pyysimme vielä erikseen kansalaisilta vapaamuotoisia
näkemyksiä siitä, minkä he katsovat
olevan tämän päivän tietoyhteiskunnassa
normaalitaso, joka pitäisi voida sitten yksinkertaisella
enemmistöllä päättää.
Samoin alan sidosryhmien kuulemisiin on käytetty poikkeuksellisen
paljon aikaa, ihan vielä emme sitten tehneet sitä lopullista
temppua, mikä mielestäni olisi ollut kaikista
paras tapa saada kiinni jokainen kansalainen, että meillä olisi
oikeusministeriössä varaa ostaa parin viikon maitopurkkien
kannet ja laittaa niihin ilmoitus, että nyt nettisivuilla
on katsottavissa luonnos asunto-osakeyhtiölaiksi, tässä tärkeimmät
seikat, olkaa hyvä ja kommentoikaa.
Mutta muilta osin ja siltä osin kuin metodit eivät
merkittävästi maksaneet, niin valmistelija Jyrki
Jauhiainen joukkoineen on kyllä tehnyt poikkeuksellisen
paljon vaivaakin vaatinutta työtä siinä,
että tämän valmistelussa on kuultu kaikkia
tahoja, useita moneenkin kertaan.
Keskustelu päättyi.