7) Hallituksen esitys laiksi kaupallisista tavarankuljetuksista
annetun lain muuttamisesta
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajat! Ensinnäkin
totean, että näin taloudellisesti tiukkoina aikoina,
kun ollaan taantumassa, jos ei taloudellisessa kriisissä syvemminkin,
on tärkeää, että teemme sellaisia
säädösmuutoksia, joilla pyrimme varmistamaan
ja vahvistamaan sen, että suomalainen kuljetusala pääsee
tämän laman yli ja selviää jatkoon,
koska tällä hetkellä kuljetukset ovat
monin paikoin pahasti vähentyneet. Tämä lakiesitys
on viralliselta nimeltään hallituksen esitys eduskunnalle
laiksi kaupallisista tavarankuljetuksista annetun lain muuttamisesta. Mutta
voisin suomentaa tämän hallituksen esityksen osalta,
että kysymys on kabotaasilaista eli kysymys on siitä,
miten muiden EU-maiden kuljetusyritykset saavat ajaa Suomen sisäisessä liikenteessä
kuljetuksia.
Menen tähän esitykseen nyt sitten seuraavaksi todeten
kyllä sen, että meillähän on
tällä hetkellä se tilanne, että sitä ei
ole säädelty, ja kuten hyvin läsnä olevat
edustajat tietävät, kuljetusala on toivonut, että meillä olisi
tämmöistä omaa kansallista säätelyä,
ennen kuin tämä EU-esitys, joka on tehty komission
puolelta, astuu asetuksen kautta tänne Suomeen voimaan.
Tämä toive on ollut hyvin meillä tiedossa
ja pidemmän aikaa. Mutta sitten siitä, miten paljon
kabotaasia tällä hetkellä esiintyy, on
vähän vaihtelevia käsityksiä kaiken
kaikkiaan ollut.
Nyt hallituksen esitys lähtee siitä, että esittäisimme,
että kabotaasia saisi harjoittaa Suomessa korkeintaan viikon
ajan ja sellaisella kuljetusalan yrityksellä, joka tuo
Suomeen ensin kansainvälisen kuljetuksen, olisi oikeus
viikon verran harjoittaa täällä kabotaasia.
Se tarkoittaa siis sitä, että ei voi tulla tyhjänä tänne
ja täällä sitten ruveta ajelemaan, jos
tämän tällä tavalla vähän
arkikielellä määrittelee. Nythän
on todellakin niin, että EU:n piirissä, komission
piirissä ja myös liikenneministerineuvostossa,
jossa myös itse olen ollut mukana, on kanta, että sen
pitää olla säädelty ja että se
on yksi viikko ja korkeintaan kolme kuljetusta sen viikon aikana.
Kun valmistelimme tätä lakiesitystä,
omakin lähtökohtani oli aluksi se, että meidän
pitäisi tehdä suoraan niin, että olisi
se kolmen kerran sääntö tässä.
Mutta sitten virkamiesvalmistelussa ja sen myötä,
kun tämä oli lausuntokierroksella, valmistelijat
tulivat siihen tulokseen, että me emme pysty sitä nyt
tässä yhteydessä tekemään, koska
se valvominen kolmen kerran osalta olisi hankalaa. Saksahan ottaa
nyt käyttöön tämän, että korkeintaan
kolme kertaa, ja samalla he säätävät
pakollisesta rahtikirjasta. Meidän lausuntokierroksemme
osoitti, että poliisi erityisesti sanoo, että valvonta
ilman tämmöistä rahtikirjan määräämistä on
hankalaa, jos ei mahdotonta. Siksi tässä on niin
sanotusti vasta ensimmäinen askel tähän
eli viikon verran saa meillä tätä harjoittaa.
Asia on kesken EU:n toimielimissä, eli tällä hetkellä komissio
käy Euroopan parlamentin kanssa sovintomenettelyä siitä,
mikä tulisi olemaan se sisältö. Käsitykseni
mukaan nyt huhtikuun aikana, tässä kuussa, Euroopan
parlamentti vielä äänestää siitä,
tuleeko kompromissiesitykseksi nimenomaan se, että yhden
viikon ajan ja kolme kertaa viikossa sisäisiä kuljetuksia.
Arvoisa puhemies! Totean vielä sen, minkä verran
tätä tällä hetkellä Suomessa
on. Tosiaankin Skalilla on ollut semmoinen käsitys, että se on
paikoitellen erittäin runsasta. Mitä taas meidän
ministeriö on tehnyt tässä selvitystä,
niin meillä on selvitys vuodelta 2007, joka vielä oli kyllä aika
niin sanotusti voimakkaan talouskasvun aikaa, ja silloin kabotaasin
osuus oli Suomessa vain 0,04 prosenttia maanteiden 26 miljardista
tonnikilometristä eli erittäin vähän,
ainakin se tiedetään, että paljon vähemmän
kuin suomalaiset kuljetusyrittäjät harjoittavat
kabotaasia EU-maissa tai sitten vaikkapa Norjassa.
Mutta, arvoisa puhemies, tämä on nyt kuitenkin
tässä näin, ja toivon, että tämä saa
eduskunnassa myönteisen käsittelyn.
Haluan tässä yhteydessä ottaa vielä toisen
asian esille, joka vaikuttaa pieneltä asialta, mutta minusta
se pitää korjata nyt saman tien, kun täällä eduskunnassa
tämä laki on auki. Tässä aivan viime
viikolla, viime viikon torstaina, minuun oltiin epävirallisesti
yhteydessä eduskunnassa — ed. Kyllönen
tuli juuri paikalle, hän muun muassa — asiasta,
että nyt Postin eli siis Itellan kuljettajilta vaaditaan
vähintään 2 tonnin painoista autoa, että he
voivat jakaa postia. Se on määritelty tässä samaisessa
laissa. Lupasin sitä asiaa selvittää.
No sitten, kun pääsin tästä pois,
kuulin jo, että täällä on ed.
Pulliaisen lakialoite tästä samasta asiasta eli
korjaava lakialoite, että tähän kabotaasilain
7 §:ään sisällytettäisiin
lisäys, joka mahdollistaisi sen, että voi myös
alle 2 000 kilon autoilla jakaa postia. Minun kantani tässä asiassa on,
kun olen selvittänyt tätä alkuviikosta
nyt ministeriöstä, että jos on vaivattominta
tehdä niin kuin ed. Pulliainen esittää,
se voidaan valiokunnassa tehdä. Mutta tämä on
nyt tekniikkaa, mitenkä se hoidetaan, mutta totta kai hoidetaan,
kun asia on täällä auki.
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Aivan sama asia, mitä ministeri äsken
puhui ja mikä tässä on tullut esille
jo aiemmin, oli minullakin tämä postiasia, ja
se tuli nyt varmaan käsiteltyä, että se
siitä.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Kiitoksia ministerille siitä, että se
hoitaantuu, niitten puolesta, joita se koskee, siis yli 50:tä Postin
ajajaa, joille tämä olisi taloudellinen katastrofi,
jos ei näin hoidettaisi, koska määräaika on
30.6. tänä vuonna, jolloin tämän
asian pitää olla kunnossa. Hyvä niin.
Tästä asiasta, tästä kabotaasista.
Tämähän oli sellainen juttu, että ollessani
liikennevaliokunnan vetäjänä me selvittelimme,
kuinka isoja dieselpolttoainetankkeja näissä kansainvälisten
kuljetusten autoissa on, ja kyllä sieltä suurin
piirtein viikon polttoaineet tulee, elikkä valtavat tankit on
rakennettu näihin autoihin. Siis toisin sanoen tämä on
eräällä tavalla hyväntekeväisyyttä,
mutta nyt se on säädeltyä hyväntekeväisyyttä.
Minun puolestani olkoon näin ja pääasia,
että sitä nyt säännellään,
että se ei ole villin lännen hommaa. Kyllä sitä on
tutkiskeltu, ja tässä on jännittävä tilasto
siitä, että ei se nyt vuonna 2007 niin kovin hurjaa
ollutkaan.
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Ministerin esittely oli kyllä sinänsä ihan
oikea ja tarkoitusperä ihan hyvä, mutta valitettavasti
tällä lailla sitä ei pystytä toteuttamaan.
Näillä määräyksillä ja
näillä eväillä tätä ei
pystytä toteuttamaan. Kyse on siitä, että tällä hetkellä ollaan
tilanteessa 2009, jossa kuljetusten määrä suomalaisten
osalta on romahtanut totaalisesti. Hinnat on poljettu täysin
alas, noin 70 senttiä ovat halvimmat kilometrihinnat, ja
kun joku vertaisi sitä taksihintaan, minkä verran
taksi veloittaa, niin voidaan päästä suunnilleen
oikeaan summaan. Ne ovat ainakin suunnilleen puolessa siitä,
mitä pitäisi maksaa, tällä hetkellä tehdään
noita puoliperäpetoja siihen hintaan pisimmillä matkoilla.
Tämä on viime viikon tieto.
Kyse on myöskin siitä, että harmaata
taloutta pyöritetään erittäin
reippaasti erityisesti näissä irtoperähommissa,
joissa vedetään näitä periä eri puolille.
Siellä firmat vaihtavat omistajaa ja nimeä, ja
jostain kumman syystä meidän lupaviranomaisten
toiminta on täysin olematonta. Siinä ei ole minkäänlaista
ryhtiä. Kaiken maailman konnat ja rikolliset saavat näitä lupia
vaikka kuinka paljon, valitettavasti. Siinä ei ole minkäänlaista
tolkkua tällä hetkellä. En tiedä,
onko tämä lääninhallitusten
tai muitten lupaviranomaisten käyttäytyminen sellaista,
että varallisuusvaatimukset ja muut on jätetty
tutkimatta, että niitä myönnetään
isoissa nipuissa.
Minun mielestäni myös sen kolmen kuorman määrittäminen
viikon aikana, kun sitä meillä liikennevaliokunnassa
yhdessä vaiheessa esiteltiin, kun se oli U-kirjelmän
osalta, jätti avoimeksi, mikä on sitten kuorma.
Mitä tarkoittaa sana "kuorma"? Saman voi kysyä tässä kohtaa
ministeriltä, mitä tarkoittaa kuorma. Onko se
kuorma sitä, että jos virolainen autonkuljettaja
nostaa siihen apumiehen penkille paketin, joka on lähetetty
Suomeen Virosta, niin se on yksi kuorma? Se on voinut jättää sen
irtoperävaunun tänne Helsinkiin perjantaina, mennä sillä vetoautollaan,
kun se on halvempi viedä yli meren, ja tulla maanantaiaamuna
sen vetoauton kanssa, ja sillä on se paketti siinä apumiehen
penkillä. Se käy viemässä sen
perille, jolloinka sillä on sen jälkeen viikko aikaa
ajaa täällä sen kärryn kanssa.
Pitäisi sitten myöskin määritellä se,
mitä se yksi kuorma on. Onko se sitä, että ottaa
tästä täyden kuorman ja vie sen johonkin,
mihinkä viekin? Jos tästä normaaliin
tapaan vanhasta muistista alan puhua, niin saattoi olla niin, että kun
ajoin silloin Pohjanmaan ja Kymenlaakson väliä,
niin kun tuolta Kotkasta otin ensimmäiset tavarat kyytiin,
niin viimeiset purin Kokkolassa. Sekö oli yksi kuorma ja
sitten taas toisinpäin, vai onko se sitten se yksi purkupaikka?
Kuka sen määrittelee, ja mikä sen kuorman
koko on? Onko se kuorma, jos Torniosta viedään
kirjekuori Haaparantaan ja tullaan takaisin? Miten se kuorma määritellään? Siitä tässä
ei
puhuta mitään. Ymmärrän kyllä sen, että ei
sitä myöskään poliisi pysty
valvomaan.
Kyllä tässä ollaan semmoisten asioitten
kanssa tekemisissä, ja kun tiedän tämän
yrittäjäkunnan, niin on muuten kekseliästä porukkaa,
miten näitä asioita ruvetaan hoitamaan ja miten
lakia ruvetaan vääntämään.
Valitettavasti tällä asialla ei kyllä pystytä estämään
kabotaasia ja se tulee meillä lisääntymään.
Se ei lisääntyisi, mutta meidän omat
huolintaliikkeet, jopa valtionyritykset, Transpoint Oy ym., kaikki
käyttävät. Nyt kun täällä Baltiassa
on vielä huomattavasti kovemmat lamaelkeet olemassa kuin
Suomessa, niin sieltä on tänne tulossa. Jos joku
sanoo, että meidän kuljettajakustannukset ovat
samanlaisia, niin höpö höpö.
Nehän elävät täällä viikon
varastolla. Kun kuljettajat tulevat tänne tuolta ulkomailta, niin
niillä on hytissä jääkaapit
ja pelit ja pensselit, ne eivät osta Suomesta mitään,
koska se on kallista. He pystyvät niillä eväillään
elämään.
Ed. Pulliainen sanoi tankeista. Suunnilleen 1 000 litran
tankkeja maksimissaan sieltä löytyy, ja sillä 1 000
litralla puoliperävaunuveturi kulkee noin 3 000
kilometriä, kun se suunnilleen kolmekymppiä vie
ainetta, niin 3 000 kilometriä. Kyllä nyt
3 000:lla aika pitkän aikaa vetelee tässä halvemmalla
polttoaineella. No, saattaa olla, että Baltian maissa polttoaine
ei kovin paljon halvempaa ole, Venäjällä se
on mutta ei Virossakaan Suomeen verrattuna. Kyllä tässä tulee
ongelmia olemaan, jos tätä halutaan valvoa.
Minä kuitenkin osoittaisin suurimmalla sormella suomalaisia
huolintaliikkeitä, jotka tämän pystyisivät
heti laittamaan poikki, jos ne haluaisivat, ja myöskin
kansainväliset huolintaliikkeet, jos niillä olisi
eväs siinä, että tänne ei oteta
kabotaasia ajamaan ulkomaalaisia. Se loppuisi siihen paikkaan, koska
yksikään virolainen tai baltti tai puolalainen
ei muuten mene suomalaiseen yritykseen kyselemään,
onko teillä keikkaa johonkin myydä, ei sitä tapahdu.
Ei niiden firmojen kanssa asioida suoraan, vaan se on huolintaliikkeet,
jotka siinä välissä pelaavat, tai sitten
nämä kännykällä toimivat
välppärit, jotka näitä asioita hoitavat.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ed. Rönni kiinnitti aivan oikein
huomiota tähän, mitä se rahti on, onko
se kirjekuori, ja se on tietysti suhteetonta, jos sitä perävaunurekalla
kuljetetaan. Tässähän mainitaankin näissä perusteluissa
tämä rahtikirjajuttu. Nyt tietysti, jos sellaiselle
ammattilaiselle kuin ed. Rönni, joka on meistä superhenkilö näissä asioissa
tiedon puolesta koko porukassa, väheksymättä arvoisan
ministerin tietoa näistä asioista, niin ... Minusta
liikenne- ja viestintävaliokunnassa pitää kirjoittaa
tämä rahtikirjahomma niin avoimesti ja oikein
ohjeistavasti, että siitä ei jää epäselvää.
Kyllä tätä peliä jo tällä sektorilla
on aivan liikaa.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! On erinomaisen hyvä, että tämän
esityksen myötä kabotaasiliikenteeseen saadaan
nyt vihdoin jonkinlainen rajaus myös meillä Suomessa,
ja on hyvä, että kuljetusalan toiveita ja näkemyksiä on kuultu.
Samaan aikaan todellakin, kuten kuulimme, on komissio antanut tämän
esityksen, jossa on myös kolmen kuljetuskerran rajaus.
Koska asia on nyt niin akuutti, niin olisi todella hyvä ja suotavaa,
että lain valiokuntakäsittelyn yhteydessä lisärajauksien
mahdollisuuksia edelleen tarkoin selvitetään ja
harkitaan.
Tämä esityksessä ongelmalliseksi
koettu kotimaan rahtikirja ei voi olla kynnyskysymys, koska jonkinlainen
valvontadokumentti viimeistään EU-asetuksen voimaantulon
myötä on luotava.
Lisäksi valiokuntakäsittelyssä olisi
syytä kiinnittää huomiota maahantulon
valvontaan ja siihen liittyviin asiakirjoihin ja tositteisiin.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Aluksi haluan kiittää ministeriä,
että hän tuo tämän lain tänne
nopealla aikataululla, ja erityisesti haluan kiittää ed.
Rönniä, että hän kuljetusalan
ammattilaisena varsin perusteellisesti korosti niitä ongelmakohtia,
joita tässä kabotaasitoiminnassa on.
Kabotaasia on ollut vuonna 2007 melko vähän,
ja en osaa siihen ottaa kantaa, mihin suuntaan se on menossa, mutta
haluan siihen kiinnittää huomiota, että kun
taloudellinen tilanne on todella tiukka sekä meillä että meitä halvemman hintatason
maissa, Baltian maissa ja Puolassa, mistä kuljettajia tänne
tulee, niin senkin takia jotenkin näkisin, että meillä olisi
hyvinkin tarkkaan rajattu se, miten kabotaasia saa Suomessa harjoittaa.
Ed. Pulliainen otti jo esille tuon harmaan talouden. Kun me
teemme valtavasti töitä, että saamme
rakentamisesta harmaan talouden kitkettyä, niin toivoisin,
että se harmaa talous ei pääsisi rehottamaan
kuljetusalalla. Kabotaasin tarkoituksenahan on ollut alun perin
kuljetustalouden parantaminen, mutta nyt tuntuu siltä,
että välillä ollaan menossa aika lailla
päinvastaiseen suuntaan.
Myös valvonnan puutteesta on ollut jo puhetta ja miten
se mahdollisesti lisää epätervettä kilpailua,
ja toivon todellakin, että saamme lisää asiantuntijanäkemyksiä näihin
pakollisiin kuljetusasiakirjoihin ja miten rajalla pystytään
valvontaa tehostamaan.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tämä kabotaasiasia on erittäin
tärkeä, että se tulee. Näkisin
kuitenkin, että Suomen pitää välittömästi
myös tehdä tämä kolmen kuljetuksen rajoitus
eikä tämä viikkorajoitus vaan jäisi
voimaan pelkästään, koska ongelmaksihan
muodostuu, että maanantaista tullaan tänne ja
perjantaihin ajetaan viikko täällä rahtia,
ja se ei voi olla näin suomalaisen kuljetuselinkeinon kannalta. Toivon,
että Suomessa pystytään tekemään
tämä kolmen kuljetuksen rajoitus. Silloin pystytään valvomaan
hyvin tätä kabotaasiliikennettä.
Se, että suomalaiset ajavat kabotaasia Euroopassa,
on totta, mutta he ajavat sitä laillisin toimenpitein,
ja heilläkin on omat rajoituksensa siellä. Kyllä minä näkisin,
että tässä Suomen pitää nyt
toimia niin kuin muutkin EU-maat ja Saksan esimerkin mukaan, että kolme
kuljetusta ja sitten pois.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! On äärimmäisen
hyvä asia, että postikuljetusjuttu lähtee
nyt selviämään, ja haluan lämpimästi
kiittää ministeriä myönteisestä suhtautumisesta
asian eteenpäinvientiin ja käsittelyyn tässä talossa.
Ihan semmoinen maalaisjärkinen huomio vaan tähän
kabotaasiin liittyen. Tuolla liikenteessä yhä useammin
vastaan tulevat irtoperävaunukuljetukset ovat ulkomaalaisessa
rekisterissä, ja kyllä on vahva epäilys
siitä, että se harmaa talous siellä entistä suurempana
pyörii nimenomaan ulkomaalaisten toimijoitten osalta. Oikeastaan
ed. Rönnin ja Skalinkin lausunnon pohjalta haluaisin esittää ministerille
kysymyksen: Kun tämä kolmen kuljetuksen rajoitus
tuntuu nyt jäävän kuitenkin ainakin tässä vaiheessa
vielä hiljaisuuteen, niin miten turvataan jatkossa rehellisen
suomalaisen kuljetusyrittäjän toiminta yhä kiristyvillä kuljetuskilpailumarkkinoilla
niin, ettei suomalaisten tarvitse lähteä luistamaan
periaatteistaan työnsyrjässä pysyäkseen?
Tero Rönni /sd:
Arvoisa puhemies! Jäi tuossa äsken sanomatta
vielä, että minä ihmettelen tätä rahtikirjan
teon vaikeutta, että mikä siinä niin
kauhean vaikeata on, kun itse nyt sentään melkein
30 vuotta tuolla tien päällä olen ollut
ja aina on ollut joka paketista rahtikirja. Siis se ei ole minun
mielestäni mitenkään vaikeaa. Niitä oli
yleensä meillä autossa aina nippu, jotta voitiin
jopa kirjoittaa itse, mikä tietenkin sitten myöskin
tekee sen, että sen voi myöskin väärentää,
mutta ei sitäkään kovin pitkälle,
ja tietenkään suomalaista rahtikirjaa ei nyt ulkomaalainen
pysty väärentämään.
Mutta tämän kokonaisuuden ottaen vielä yksi asia,
että kyllä tämän valvonnan pystyy
tekemään, mutta kyllä se vaatii sitten
ammattitaitoisen väen. Tässä kohtaa minun
täytyy viitata niihin moniin esityksiin, joita olen tehnyt
ammattimaisen valvontayksikön perustamisesta, joka pelkästään
keskittyisi raskaan liikenteen valvontaan, jolloinka olen väittänyt,
että kymmenen miestä, joista toinen puolikas olisi
poliiseja ja toinen muuten keskittynyt siihen, olisi semmoinen nyrkki,
joka pystyisi sitä hoitamaan ja ei tekisi turhia pidätyksiä ja
pysäytyksiä ja tietäisi aina tarkkaan,
mistä otetaan kiinni ja mikä. Meikäläinen
kyllä melkein voisi tuolta tieltä mennä sanelemaan
aina, mikä auto otetaan ja mikä ei, nimetä sieltä,
että otetaanpa nämä tästä ja
nämä tästä, eikä tarvitse
ketään turhaan pysäyttää.
Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Vielä muutama kommentti. Toistan
myös sen, että myöskään
minä en ole eri mieltä tästä kolmen
kerran rajoittamisesta, sen jo kerroin, mutta meillä sanoivat
virkamiehet, että tässä aikataulussa,
miten tämä nyt valmisteltiin, me emme ole saaneet
tätä nyt tuoduksi, ja me toimme siksi tämän,
että rajoitetaan tällä viikolla.
Sitten tähän valvontakysymykseen. Minä myös
arvostan ed. Rönnin asiantuntemusta tällä alalla
erittäin paljon, mutta se on tietysti se, että kun
täällä poliisin puolella on tätä valvontatehtävää muutenkin
ihan todella riittämiin, niin kuin me kaikki tiedämme,
niin kyllä minun tietysti, jos heidän lausunnossaan
korostetaan sitä kovasti, on vaikea sanoa, että ei
kun vaan, siinä vaan nyt pistätte muita asioita
syrjään vaikka vähän liikenneturvallisuus
kärsisi, mutta tätä te valvotte ja kunnolla.
Mutta samalla tavalla myös kysyn sitä, onko se
rahtikirja sitten niin hirveän ongelmallinen kysymys, mitä tässä on
tuotu esille.
Näistä kabotaasin tavoitteista totean sen,
että tietysti ainakin itse olen ministerinä kokenut
kyllä aika virkistäväksi sen, että joutuu
katsomaan asioita vähän laajemmasta perspektiivistä kuin tästä meidän
oman maan näkökulmasta, että miten meillä on
pitkät matkat ja pitäisi saada logistisia kustannuksia
alemmaksi ja tehokkaita kuljetuksia. Niin ne katsovat siellä Keski-Euroopassakin,
mutta kun niitten kartta on ihan erinäköinen, niin
totta kai on järkevää, että käytetään
mahdollisimman tehokkaasti myös tätä raskasta
liikennettä, ettei tule tyhjää ajoa ja
taas sitten sitä kautta kuormiteta ympäristöä ja
aiheuteta ruuhkia. Se on taas sitten heidän puolestaan
ollut tärkeä keskustelun peruste.
Harmaa talous: Se on varmasti niin, että nyt kun tilanne
on ollut täysin villi, niin varmaan tässä ei
enemmin ruveta nyt maalailemaan mitään kauhukuvia,
mutta kun ei jää minkäänlaista
jälkeä siitä, kun tulet tänne
joko tuosta laivalla tai sitten Ruotsin tai Norjan puolelta Suomen
puolelle, niin kyllähän se totta on, että mitenkä sitä valvot,
mitä siihen sisältyy ja noudatetaanko suomalaisia
lainsäädäntöön liittyviä kysymyksiä.
Se on todella hankalaa, mutta minä pidän tätä kuitenkin
parannuksena siihen suuntaan, että nyt meillä jää jälki.
Suurimmalta osalta, kun tullaan maahan, se jää siitä sitten
viimeistään vaikka tulliin tai näin,
että se tullaa, mutta joka paikassahan ei jää.
Eihän meillä siellä pohjoisessa jokaisesta
autosta, joka sieltä tulee, tämmöistä evidenssiä jää,
mutta sitten tietysti jos on ammattimaista harmaata taloutta ja
on myös yli valtakunnan rajojen, niin kyllähän
tämä, että tosiaankin sitten rajoilla
on merkki siitä, auttaa myös poliisiyhteistyötä siinä selvittämässä sitten
näitäkin kysymyksiä.
Mutta minä toivon, että tässä voitaisiin
mennä nyt kuitenkin eteenpäin, ja valiokunta tietysti aina
omassa viisaudessaan harkitsee, mitä se siellä täsmentää vai
ei, mutta tämä oli esittelevänä ministerinä perustelu,
miksi tämä on tässä vaiheessa.
Keskustelu päättyi.