8) Hallituksen esitys laiksi taksinkuljettajien ammattipätevyydestä ja
eräiksi siihen liittyviksi laeiksi sekä laiksi
kuorma- ja linja-autonkuljettajien ammattipätevyydestä annetun
lain muuttamisesta
Jouko Laxell /kok:
Arvoisa puhemies! Aluksi luulin, että tässä hallituksen
esityksessä on liian vaativat tavoitteet, mutta sain asiasta
lisätietoa. Esimerkiksi Taksiliitosta sanottiin, että on neuvoteltu
suotuisasti ja tilanne paranee ammattitaidon ja laadunvalvonnan
osalta eikä muutos aiheuta paljoakaan kustannuksia yrityksille.
Tero Rönni /sd:
Puhemies! Tässä on toinen liikennevaliokunnan
käsittelyyn tuleva asia, ja lueskelin kanssa aika tarkasti
tuota esitystä, tuossa vaalilain keskustelun yhteydessä plarasin
lävitse, ja ensimmäisenä kohteena tuli
mieleen, että tässä tulee samanlainen
koulutusvelvoite kuin linja- ja kuorma-autonkuljettajien kohdalla, mutta
sitten sieltä löytyykin tosiaan oikeat mittasuhteet.
Tässähän on kyse siitä, että lisäkoulutusta
olisi yksi päivä viidessä vuodessa, mikä nyt varmasti
on ihan paikallaan, ja sitä ei tule väheksyä ollenkaan.
Sinänsä perusteluista löytyy aika
hyvät esimerkit siitä, miten lupaviranomaisten
toiminta on ollut erittäin sekavaa ja ei ole minkäänlaista yhteneväistä käytäntöä
eri
puolilla maata. Tämä kuvastaa yleensäkin
meidän toimintaamme, kuten tuossa edellisen lain yhteydessä puhuin,
miten meillä viranomaiset ja erityisesti lupaviranomaiset
toimivat. Jos meillä jotain on määrätty
ja jostain syystä pitää lupa peruuttaa,
niin sitä ei näy pystyvän tekemään
mitenkään. Jopa useamman rattijuopumuksen jälkeen
ei ole saatu taksilupaa pois, ja se ei minusta ole oikea periaate.
Me emme tarvitse tällaisia liikkujia maantiellä ammattimaisessa
liikenteessä missään nimessä.
Mutta kyllä minua hämmästytti myöskin
eräs asia, mikä on tyypillistä viranomaistoimintaa meillä.
Lukekaapa sieltä valtiovarainministeriön kommentit,
mitä he kertovat tästä lakiesityksestä.
Siellä puhutaan tuottavuusohjelmasta ja siitä, että ei
saa tulla missään nimessä kustannuksia valtiolle
näitten lupien myöntämisestä.
Jäi se kappale nyt tuonne pöydälle, mutta
kehotan kaikkia lukemaan. Kyllä se on niin kuin puhdasta VM:n
ideologiaa ja tekstiä minun mielestäni. Jos toimintaa
jotenkin laajennetaan, niin he vaan esittävät,
että mistään ei saa tulla mitään
kustannuksia ja mikään ei saa maksaa. Siinä on
ideologia jälleen oikein kohdallaan, ja se, että he
ovat kehdanneet sen oikein vielä tänne lakiesitykseen laittaakin,
kuvastaa sitä tilannetta.
Mutta sitten toisena kommenttina tässä on
esitetty myöskin kuorma- ja linja-autonkuljettajien koulutuksen
osalta lain muuttamista, ja tässä on rangaistuskäytännön
muuttaminen. Siellä on kyllä aika kovat pykälät.
Täytyy sanoa, että melkoinen nosto, että jopa
vankeusrangaistukseen, jos koulutusvelvollisuudet eivät
ole täyttyneet ja ajetaan silti vaan. Se kyllä asettaa
semmoisen uhan, että veikkaisinpa, ettei kovin moni uskalla
enää sen jälkeen rattiin tarttua, kun
tämä lopullinen laki tulee tältä puolen
voimaan vuonna 2013, linja-autopuolella vuonna 2012 — vai
oliko 2013 linja-autopuolella ja 2014 kuorma-autopuolella, niinköhän
se nyt menee, kun oikein ruvetaan laskemaan? Mutta kuitenkin sen
viiden vuoden ajan suhteen, kun 2008 syksyllä tuli tämä linja-autopuolen
vaatimus voimaan ja nyt tänä vuonna tämä kuorma-autopuolen
koulutusvaatimus, tämä muutos kyllä edellyttää sitä,
että jokainen ottaa varmaan tosissaan, jos meinaa lappunsa
säilyttää. Kyllä tässä koulutukseen
on hakeuduttava, ei muuta voi.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Tähän taksialan kuljettajakoulutukseen
on toki syytä suhtautua myönteisesti. Kaikenlainen koulutus
on tarpeellista, ja turvallisuus on takseillekin hyvin tärkeää.
Tilanne on kuitenkin huomioitava näin, että on
myös kuljettajia, jotka tuolla syrjäseudulla toimivat
taksiautoilijoina. Samaten on kuljettajia, jotka toimivat täällä Helsingissä,
ja toivon, että tässä kurssituksessa,
koulutuksessa huomioidaan nämä asiat, ettei tule
sellaista tilannetta, että syrjäseudun autoilijat
eivät saa tilapäiskuljettajia sen takia, etteivät
ne pääse tämän tyyppisille kursseille.
Elikkä se, missä näitä kursseja
järjestetään ja kuka niitä järjestää,
on hyvin tärkeää. Samaten nykyiset tilausvälityskeskukset
tai autoilijoiden yhdistykset olisivat oivallisia kurssijärjestäjätahoja,
mikä tässä olisi mielestäni
huomioitava, niin kuin tuolla tekstissä on kyllä hyvin
mainittukin.
Mitä nämä kurssit sitten maksavat,
niin sen uskon kyllä, että valtio tai kurssin
järjestäjä osaa tuon hinnoittelupolitiikan.
Kun pelkkä luvan uusimisen jatkokäsittelyn hyväksyminenkin
tänä päivänä maksaa
300 euroa, niin en minä usko, että tässä kurssin
hinnoittelussakaan tulee mitään ongelmia, niin
että kyllä se hinta sille löytyy.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Esitys on varmasti perusteltu ja toivottavasti
vaikuttaa tavoitellulla tavalla turvallisuuteen ja asiakaspalveluun,
vaikkei itselläni taksin osalta ole koskaan ollut mitään
moittimista.
Mutta linja-autoliikenteen ja raskaan liikenteen osalta olisin
halunnut kysyä ministeriltä — hän
vain kerkesi nyt jo lähteä — kun ymmärsin jossain
vaiheessa, että tämän lain yhteydessä olisi
tullut myös esitys liittyen linja-auton ja raskaan liikenteen
kuljettajan 70 vuoden ikärajan poistamiseen, tai muutos
siihen, mutta nyt sitä ei tässä näy
olevan. Olisin kysynyt, koska tämä esitys mahdollisesti
tulee vai onko sitä ylipäätään tulossa.
Elsi Katainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esityksessä arvioidaan
taksinkuljettajien ammattipätevyyden nykytilaa siten, että monet
ammattiajoluvan hakijoista ovat saaneet vapaaehtoista koulutusta
mutta sen sisältö ja kesto vaihtelevat eri puolilla
maata. Niinpä lupaviranomaiset ja kuljetusten tilaajat
ovat toivoneet koulutusvaatimuksen asettamista ja koulutukseen enemmän
muun muassa koulukuljetuksiin liittyvää sisältöä.
Vähän aikaa sitten tuli julkisuuteen ikävä uutinen
juopuneena koululaisia kuljettaneista taksiautoilijoista. Tällä hetkellä vain
harva kunta vaatii koululaiskuljetuksissaan alkolukkoa, vaikka sitä suosittava
asetus tuli voimaan jo lähes kolme vuotta sitten. Kuntien
olisi myös mahdollista ottaa alkolukon käyttö kilpailutuksen
perusteeksi, mutta sitäkään ei käytetä monessa
kunnassa. Evästäisinkin tätä asiaa
valiokuntakierroksille, eli mietittäisiin tätä koululaisten
turvallisuuteen oleellisesti liittyvää asiaa ammattikuskien
koulutuspakettiin sisällytettäväksi.
Valistukseen meidän kai on edelleenkin luotettava, vaikkei
se ilmeisesti olekaan purrut toivotulla tavalla.
Tuo koulutuksen sisällön ja keston alueittainen
vaihtelu herättää myös huolta.
Toivon myös, että valiokuntakäsittelyssä kiinnitettäisiin
siihen vakavaa huomiota.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ihan muutama muistelus vaan niiltä ajoilta,
kun tämä asia tuli vireille tuolla EU:n puitteissa.
Olin silloin vetämässä silloista
liikennevaliokuntaa ja ne komission alkuperäiset ehdotukset olivat
kyllä aika reippaita. Niissä lähdettiin
suurin piirtein siitä, että jos on joka ikinen
päivä liikenteessä ammattikuskina, niin
siinä samalla menettää autolla-ajokykynsä,
siis niin, että mitä enemmän kilometrejä,
sitä kehnommaksi se ajaminen muuttuu ja valppaus häviää pois.
Sitä pientä lievää opetusta
sitten harjoitettiin komission suuntaan, että jos se saattaisi
kuitenkin olla lievästi jopa toisinpäin. Sitten
se merkitsi sitä, kun tämä oivallettiin
silläkin puolella, että nämä koulutusmäärät
tulivat jonkunlaiseen kohtuullisuuteen ja järkeviin puitteisiin
ja ovat nyt sillä tasolla.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä esityksessä on
paljon hyviä toimenpiteitä, kuten tuo ammattipätevyyden
määrittely, ja toki on rehellisyyden nimissä muistettava,
että aina näillä on vaikutusta kyllä myös
hintoihin. Siinä tietysti loppukädessä maksajina
ovat palveluiden käyttäjät ja erityisesti
näissä kilpailutetuissa palveluissa usein kunnat
ja muut toimijat.
Täällä varsin hyvin käydään
läpi ei pelkästään taksinkuljettajan
ammattipätevyyttä vaan myös taksinkuljettajan
sopivuutta. On erittäin hyvä, että täällä nostetaan
esille myös se, että kuljettajan rikostaustassa
huomioitaisiin erityisesti liikennerikkomukset, väkivaltaista
käyttäytymistä osoittavat rikkomukset
ja muut vastaavat turvallisuuden ja kuljettajan luotettavuuden vaarantavat
teot. Erittäin oleellista olisi myös nostaa esille
rikokset, jotka ovat kohdistuneet lapsiin, erityisesti koulukuljetusten
kohdalla. Olisin sitä mieltä, että tämä erityinen
taustojen selvittäminen, joka nyt tapahtuu kouluissa ja
kasvatusammattilaisten keskuudessa, ulotettaisiin myös
taksinkuljettajiin, jotka koulukuljetuksia tekevät.
Olen ed. Elsi Kataisen kanssa samaa mieltä siitä,
että tämä alkolukkojen vapaaehtoinen
käyttöönotto ei ole kunnissa edennyt
niin kuin sen pitäisi edetä. Ymmärrän
sen, että se vaikuttaa myös hintoihin, mutta olisi
ehkä tässä vaiheessa myös pohdittava
sitä, pitäisikö koulukuljetusten ohella myös
vammaisten kuljetuksissa ottaa käyttöön pakolliset
alkolukot, eli kun kuljetetaan sellaisia henkilöitä,
jotka eivät itse pysty välttämättä vaikuttamaan
siihen, kuka auton rattiin hyppää, ja tekemään
niitä johtopäätöksiä,
mitä me aikuiset pystymme tekemään.
Markku Pakkanen /kesk:
Arvoisa puhemies! Jatkoksi vielä tähän
edustajien Elsi Katainen ja Timo Heinonen keskusteluun alkolukosta. Se
on varsin tärkeä asia, ja on syytä varmaan
se huomioida. Kuitenkin siinä vaiheessa, jos alkolukko
määrätään pakolliseksi,
täytyy varmistaa se, että se on tänä päivänä kohtuuhintainen
ja kaikkiin automerkkeihin soveltuva laite. Mikäli se on
jokin merkkikohtainen ratkaisu, niin uskon, että sen vaikutus
auton hintaan on kohtuuttoman suuri, jos se pidetään
pakollisena. Sen pitäisi myös näkyä siellä taksapuolella,
ja varmistettaisiin tällä ne käytännön
asiat. Mutta periaatteessa kyllä alkolukko koulukuljetuksiin,
ja toisaalta kuljettajan sopivuuskin on syytä varmistaa.
Toisena asiana vielä täällä tulee
tämä 70-vuotiaan ammattikuljettajan ajokortti.
Tämä on ollut keskustelussa erityisesti yrittäjillä ja
raskaalla liikenteelläkin. Toivoisin, että tässä yhteydessä voitaisiin
myös sitä asiaa tutkiskella, vaikka se hiukan
tästä otsikosta poikkeaakin.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että tämän
lain myötä taksinkuljettajan ammattitaitoa ja
sopivuutta sekä lisäksi paikallistuntemusta koskevia
vaatimuksia tarkennetaan. Ennen kaikkea on myös erittäin
hyvä, että tämän luvan myöntää paikallinen
poliisi tai poliisiviranomaiset, jotka arvioivat sopivuutta ja paikallistuntemusta.
Mutta ennen kaikkea liittyen siihen, mitä ed. Pakkanen
tuossa ei äskeisessä puheenvuorossaan mutta sitä edellisessä puheenvuorossaan koulutuksen
ja kurssituksen osalta totesi, tulee varmaan kyllä meille
maaseudulla ja maaseutukunnissa ongelmia tämän
koulutuksen suhteen. Jos tämä koulutus järjestetään
vain ja ainoastaan isoilla paikkakunnilla, niin se kyllä tuo
ongelmia tähän koulutuspuoleen. Itse tunnen hyvin
paljon taksiyrittäjiä ja tiedän, että he
haluavat osaltaan kouluttautua, mutta jos se kynnys pannaan liian korkeaksi,
niin se kyllä heikentää meidän
taksiyrittäjiemme vapaapäivien tuuraajien lupa-asioita.
Keskustelu päättyi.