11) Hallituksen esitys laiksi vahvasta sähköisestä tunnistamisesta
ja sähköisistä allekirjoituksista sekä eräiksi
siihen liittyviksi laeiksi
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Sähköisten palveluiden ja
sähköisen asioinnin palveluiden kehittyminen on
ollut Suomessa ja muuallakin Euroopassa hitaampaa kuin vuosituhannen
vaihteessa arvioitiin. Tilanteen muuttumista on ennustettu niin
kauan, että syytä perusteltuunkin skeptisismiin
saattaa löytyä. Väitän kuitenkin, että tällä hetkellä me
olemme vedenjakajalla. Sähköisten palveluiden
kysyntä tulee lisääntymään
voimakkaasti aivan lähivuosina. Tähän
on ainakin kaksi syytä.
Ensinnäkin, ihmisille alkaa vähitellen kertyä käyttökokemusta
sähköisistä palveluista. Niiden kysynnän
kasvu on seurausta niiden käyttäjilleen tarjoamista
hyödyistä. On ylivertaisen mukavaa hoitaa asioitaan
kotoa käsin ilman jonoja ja aukioloajoista piittaamatta.
Toiseksi, ensimmäinen todellinen internet-sukupolvi alkaa
olla täysi-ikäinen ja ryhtyy täysipainoisesti
hoitamaan omia asioitaan. Tälle sukupolvelle on suuren
hämmästyksen paikka se, että jotakin
palvelua ei mahdollisesti edelleenkään ole saatavilla sähköisesti.
Sähköisten palveluiden kysynnän kasvua
pyritään tukemaan voimakkaasti julkisen vallan
toimenpitein. Hallitusohjelman mukaan "hallitus edistää kansalaisten
ja yritysten luottamusta arjen tietoyhteiskunnan palveluihin", ja
yhtenä keinona tämän luottamuksen edistämiseksi
on se, että "helppokäyttöistä sähköistä tunnistamista koskevaa
lainsäädäntöä uudistetaan".
Suurin osa sähköisistä palveluista
ei edellytä sähköistä tunnistamista
tai sähköistä allekirjoitusta. Osassa
sähköisiä palveluja voidaan kuitenkin
muun muassa tehdä erilaisia oikeustoimia. Tällaiset
sähköiset palvelut edellyttävät
osapuolten välisen luottamussuhteen olemassaoloa aivan
toisella tapaa kuin perinteinen, fyysisessä kontaktissa
tapahtuva asioiminen. Palvelun käyttäjän
on voitava luottaa siihen, että palvelun tarjoaja on palvelunsa
rakentaessaan ottanut huomioon tietoturvan ja yksityisyyden suojan
vaatimukset. Palvelun tarjoajan on puolestaan voitava luottaa siihen,
että etäyhteyden päässä oleva palvelun
käyttäjä on se, joka hän väittää olevansa.
Palvelujen määrän mutta erityisesti kirjon
lisääminen edellyttää siten
jatkossa yhä useammin luotettavaa sähköistä tunnistamista.
Olemassa ei ole yleistä sääntelyä,
joka määrittelisi, milloin sähköisessä palvelussa
on käytettävä vahvaa sähköistä tunnistamista.
Tämä lakiehdotus ei myöskään
sellaista sääntelyä sisällä,
eikä se ylipäätään
ole tarpeen. Sen sijaan olemassa on jo jonkin verran tapauskohtaista
sääntelyä, jossa tällaisia tai
tämäntapaisia edellytyksiä asetetaan. Lisäksi
käynnissä on parhaillaan joitain lainsäädäntöhankkeita,
kuten esimerkiksi kulutusluottoja koskevan lainsäädännön
uudistaminen, joissa etäyhteyksillä tapahtuvan
palvelutarjonnan edellytykseksi kaavaillaan vahvaa sähköistä tunnistamista.
Tällaisen lainsäädännön
määrä tullee lähivuosina kasvamaan,
ja jotta järjestelmä voisi toimia, täytyy
olla olemassa myös sellainen säännöstö,
jossa määritellään luotettava
eli vahva sähköinen tunnistaminen ja sitä koskevan
palvelutarjonnan perusedellytykset.
Käsillä olevan ehdotuksen laiksi vahvasta
sähköisestä tunnistamisesta ja sähköisestä allekirjoituksesta
tavoitteena on luoda perussäännöstö niin sanotun
vahvan sähköisen tunnistamisen palveluiden tarjonnalle
Suomessa. Tämä sääntely muodostaa
kehikon, jonka päälle voidaan rakentaa sähköisiä palveluita
ja sähköistä asiointia koskevaa yksityiskohtaisempaa
lainsäädäntöä ja sitä kautta
rakentaa tietoyhteiskuntaamme.
Ehdotetun lain tavoitteena on lisäksi luoda puitteet
toimiville vahvan sähköisen tunnistamisen
palveluiden markkinoille. Tällä hetkellä markkinoilla
on tarjolla pankkitunnuksia ja Väestörekisterikeskuksen
kansalaisvarmenteita. Pankkitunnuksilla tehdään
noin 99 prosenttia vahvan sähköisen tunnistamisen
tapahtumista. Markkinat eivät siis suinkaan toimi optimaalisella
tavalla. Tavoitteena on, että Suomessa olisi jatkossa muutama
kappale ehdotetussa laissa tarkoitettuja tunnistuspalvelun tarjoajia,
joiden tarjoamista tunnistusvälineistä jokainen
meistä voisi valita sellaisen, joka tuntuu itsestä helppokäyttöiseltä ja
mukavalta, ja sen saman tunnistusvälineen avulla voisi
käyttää mahdollisimman monia sähköisiä palveluita.
Toimivat markkinat pitäisivät muun muassa huolen
riittävän edullisista tunnistustapahtumahinnoista.
Näitä mainittuja pankkitunnisteita ja kansalaisvarmenteita
käytetään varmasti vielä pitkälle tulevaisuuteen.
Kuitenkin jo nyt voidaan havaita, että niiden käyttäminen
ei kenties sovellu parhaalla mahdollisella tavalla esimerkiksi ihmisten yhä liikkuvammiksi
käyviin käyttötarpeisiin.
Ehdotetun lain, joka luo selkeät puitteet tunnistuspalvelun
tarjoamiselle, odotetaan samalla rohkaisevan myös uusien
innovaatioiden syntymiseen ja uusien palveluntarjoajien tulemiseen. Uusista
palveluntarjoajista pisimmällä suunnitelmissaan
ovat teleyritykset mobiilivarmenteineen. Parhaassa tapauksessa meidän
on mahdollista hankkia kännyköihimme turvallisia
mobiilivarmenteita vielä ennen vuodenvaihdetta, jolloin
kaikenlainen sähköisten palveluiden käyttö irtoaa
yhä enemmän aika- ja paikkasidonnaisuudesta.
Arvoisa puhemies! Ehdotetun lain keskeiset sisällölliset
ehdotukset sisältyvät 3. ja 4. lukuun.
Vahvalla sähköisellä tunnistamisella
tarkoitetaan henkilön sähköistä tunnistamista
perustuen vähintään kahteen seuraavista
kolmesta vaihtoehdosta: salasanaan tai johonkin muuhun sellaiseen,
minkä tunnistusvälineen haltija tietää;
sirukorttiin tai johonkin muuhun sellaiseen, mikä tunnistusvälineen
haltijalla on hallussaan; tai sormenjälkeen tai johonkin
muuhun tunnistusvälineen haltijan yksilöivään
ominaisuuteen. Tämä laki kohdistuu luonnollisten
henkilöiden tunnistamiseen. Luonnolliset henkilöt
voivat edustaa toista luonnollista henkilöä tai
oikeushenkilöä, mutta roolitiedon liittäminen
tunnistamiseen ei kuulu ehdotetun lain soveltamisalaan. Nämä palvelut
ovat toistaiseksi vielä kehitysvaiheessa.
Ehdotetun lain mukaan Suomeen sijoittautuneiden vahvan sähköisen
tunnistuspalvelun tarjoajien on tehtävä Viestintävirastolle
ilmoitus palvelun tarjonnasta. Viestintävirasto merkitsee ilmoitukset
tehneet palveluntarjoajat internet-sivustoltaan löytyvään
rekisteriin, ja tästä rekisteristä niin
tunnistusvälineen hankkimista harkitseva kansalainen kuin
tunnistuspalvelua käyttävä palveluntarjoajakin
voi tarkistaa lähtökohtaisesti luotettavat palveluntarjoajat
omakohtaisesti välineen tai palvelun hankkimista harkitessaan.
Laki sisältää myös säännökset
yleisesti vahvan sähköisen tunnistamisen kulmakivenä pidetystä henkilön
ensitunnistamisesta. Pääsääntönä on
se, että vahvan sähköisen tunnistuspalvelun tarjoajan
on tunnistettava tunnistusvälineen hakija toteamalla henkilöllisyys
voimassa olevasta Euroopan talousalueen jäsenvaltion, Sveitsin
tai San Marinon viranomaisen myöntämästä passista
tai henkilökortista. Tämän ensitunnistamisen on
tapahduttava henkilökohtaisesti, paitsi jos vahvan sähköisen
tunnistuspalvelun tarjoajat ovat tehneet keskenään
sopimuksen mahdollisuudesta luottaa toistensa tekemään
tunnistukseen. Ensitunnistamisen varsinainen ketjuttaminen ei siten
ole mahdollista, vaan alkuperäisen ensitunnistamisen tehneen
palveluntarjoajan on aina oltava mukana sopimusjärjestelyissä.
Tunnistusvälineellä voidaan tehdä oikeustoimia
osapuolten niin halutessa, ellei lainsäädännössä ole
erityisiä muotovaatimuksia kyseisen oikeustoimen osalta.
Suomessa tällaiset oikeustoimet ovat huomattavassa vähemmistössä.
Oikeustoimien tekeminen voidaan kuitenkin kieltää osapuolten
välisessä sopimuksessa, tai niille voidaan asettaa
oikeustoimen laatua tai euromääriä koskevia
rajoituksia.
Arvoisa puhemies! Sähköinen tunnistaminen ja
sen kehittäminen ei ole itseisarvo, vaan sähköinen
tunnistaminen on portti muihin sähköisiin palveluihin.
Käsissämme on esitys, jolla on huomattava merkitys
tietoyhteiskuntakehityksemme edistäjänä.
Ehdotettu laki on ensimmäinen laatuaan Euroopassa ja tiettävästi
myös muualla maailmassa. Tätä jos mitä voidaan
pitää eturintamassa olemisena.
Jyrki Kasvi /vihr:
Arvoisa puhemies! Tämä laki on yksi tärkeimmistä,
mitä hallitus tällä vaalikaudella eduskunnalle
esittää. Tietoyhteiskunnan palveluiden kehittymiselle
on ensiarvoisen tärkeää, että henkilö voi
netissä tai muissa sähköisissä palveluissa
tarvittaessa varmistaa olevansa juuri se, jona esiintyy. Sähköisen
tunnistamisen ja allekirjoituksen lainsäädäntö on
kuitenkin ollut hajanaista ja puutteellista, mikä on käytännössä jarruttanut
palveluiden kehitystä vuosilla. Tähän
yllättävän pitkään
viipeeseenhän viestintäministeri Lindén
kiinnitti puheenvuorossaan perustellusti huomiota. Pelisääntöjä odotellessa palveluita
ei ole uskallettu ryhtyä kehittämään, koska
ei ole oltu varmoja, joudutaanko ne suunnittelemaan uudestaan tulevaisuudessa.
Tämä hallituksen esitys onkin monilta osiltaan
todellakin ensimmäinen laatuaan paitsi Suomessa, myös
Euroopassa ja maailmassa, ja sitä tullaan todennäköisesti
käyttämään mallina myös
muiden maiden vastaavalle lainsäädännölle.
Onkin sääli, että se on mahtunut illan
esityslistalla vasta sijalle 11. Jos jokin hallituksen esitys vaatisi
laajan ja monipuolisen lähetekeskustelun valiokuntakäsittelyn
pohjaksi, niin tämä. Kyse ei ole sen vähemmästä kuin
siitä, millä pelisäännöillä suomalaiset
tulevaisuudessa käyvät kauppaa, käyttävät
julkisia ja yksityisiä palveluita ja tekevät sopimuksia.
Laki sähköisestä tunnistamisesta
ja sähköisestä allekirjoituksesta on
todellakin välttämätön. Sähköisten
palveluiden määrä ja kirjo laajenee jatkuvasti.
Samalla on kuitenkin muistettava, että monissa palveluissa
tunnistaminen ei ole lainkaan tarpeellista ja että turhat
tunnistautumiset muodostavat tietoturvariskin. Niinpä tunnisteita vaativia
palveluita tuleekin ylilyöntien välttämiseksi
seurata tarkasti. Tässä esityksessä ollaankin
antamassa Viestintävirastolle tärkeä rooli vahvan
sähköisen tunnistuspalvelun tarjoamista valvovana
viranomaisena. Toivonkin, että valiokunta kiinnittää huomiota
Viestintäviraston voimavaroihin, joita valvonta ja tarkastukset
vaativat. Tarkastuksia on pystyttävä tekemään
osana viraston normaalia päivittäistä toimintaa
eikä niistä saa muodostua syytä epäillä -kynnyksen takana
olevaa erikoistoimintaa, johon sitten siirretään
voimavaroja muusta päivittäistoiminnasta.
Arvoisa puhemies! Sähköinen tunnistaminen on
keskeinen osa maailman nopeimmin kasvavaa rikollisuuden lajia eli
identiteettivarkauksia. Tietoverkoissa meidän identiteettimme,
meidän tosi nimemme, on meidän tärkein
omaisuutemme ja suurin salaisuutemme. Eikä identiteettivarkaus
sinänsä ole tietosuojavaltuutetun näkemyksen
mukaan Suomessa edes rikos. Meidän identiteettimme on nykyisessä lainsäädännöllisessä
tilanteessa
luvallista riistaa, kunhan sitä ei käytä mihinkään.
Valtioneuvoston tuore periaatepäätös
sähköisestä tunnistamisesta kiinnittää onneksi
huomiota myös identiteettirikollisuuteen, vaikka se ei
tässä lakiesityksessä suoraan näykään.
Hallituksen sähköisen turvallisuuden ohjelmassa
ja identiteettiohjelmassa identiteettirikollisuutta tullaan käsittelemään,
mutta asialla alkaa olla todella kiire. Odotan joka tapauksessa näiden
ohjelmien pohjalta mahdollisesti säädettävää lainsäädäntöä mielenkiinnolla
ja kiireellä.
Arvoisa puhemies! Nyt käsittelyssä oleva laki koskee
ainoastaan vahvoja sähköisiä tunnistuspalveluita.
Tunnistamiseen vahvoissa tunnistamispalveluissa mahdollisesti käytettäviä biometrisiä
tunnisteita
käytetään kuitenkin myös monissa
yritysten sisäisissä tunnistusjärjestelmissä jo nyt.
Esimerkiksi kuntosaleilla ja videovuokraamoissa on tällaisia
laitteita. Vaikka tunnistustekniikka on sama, ne eivät
lakiteknisesti kuitenkaan rinnastu vahvaan tunnistamiseen. Tästä syystä nämä tunnistusjärjestelmät
onkin rajattu tämän esityksen ulkopuolelle ja
niitä koskevat säännökset ollaan
sijoittamassa hallituksen sähköistä tunnistamista
koskevan periaatepäätöksen mukaisesti
henkilötietolakiin.
Toivon hallituksen kiirehtivän henkilötietolain
uudistamista, sillä biometristä tunnistamista koskevat
pelisäännöt vaativat ehdottomasti selkeyttämistä.
Riskinä nimittäin on, että pian joka kuntosalista
ja dvd-vuokraamolta löytyy korvaamattoman arvokasta tietoa
ihmisten biometrisistä tunnisteista. Paikkojen tietoturva
voi olla retuperällä aina perinteisestä murtosuojauksesta
alkaen. Näiden tietokantojen kautta rikolliset voivatkin
periaatteessa hankkia tietoja, joiden avulla he pystyvät
esiintymään toisena henkilönä myös
virallisissa, vahvoissa tunnistamisjärjestelmissä.
Biometriset tunnistetietonsa menettäneellä ei
ole mahdollisuutta vaihtaa sormenjälkiään tai
verkkokalvoaan, vaan se identiteetti on menetetty lopullisesti.
Timo Heinonen /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Kasvi nosti erittäin hyvin erään
tärkeän huomion esille, biometriset tunnisteet
näissä elokuvavuokraamoissa, joissa se kovaa vauhtia
yleistyy, toisena kuntosalit, ja niissä ilmenevät
ja piilevät vaaratekijät. On hyvä, että eduskunnasta
löytyy ed. Kasvin tapaisia asiantuntijoita, jotka myös täällä sitten
hyvää lainsäädäntöä vielä tarkastelevat
ja myös nostavat esille niitä haasteita, joita internet-maailmassa,
sähköisen viestinnän maailmassa, koko
ajan uusia tulee.
Tietysti tämä on maailma, jossa paljon on
asiantuntijoita, ja monta kertaa käy niin, että ne
asiantuntijat ovat jopa meitä nuorimpiakin kansanedustajia
paljon nuorempia, ja näin käy monessa kodissakin.
Tässä ollaan myös hyvällä tavalla vastaamassa
siihenkin haasteeseen, että perheissä voitaisiin
tietää hyvin, miten kauppaa netissä käydään,
kuka sitä kauppaa käy, ja toisaalta pystytään
vastaamaan siihen, että lapset eivät tee esimerkiksi
vanhempiensa nimissä taikka joillain tekaistuilla nimillä kauppaa
sellaisissa paikoissa, joissa se tällä hetkellä on
mahdollista.
Netin turvallisuus on hyvin olennainen kysymys. Palvelut siirtyvät
koko ajan yhä enemmän nettiin sen takia, että lähipalvelut
vähenevät, mutta myös sen takia, että me
haluamme käyttää niitä palveluita
kodin läheltä, painaa nappia ja tilata kenkiä,
tilata dvd:itä, kaikkea muuta mahdollista. Ja on hyvä,
että siihen nyt luodaan vahvan tunnistamisen keinot, jotka
ovat sitten meidän kaikkien, itse kunkin, identiteettiä turvaamassa
myös internetissä, jossa tällä hetkellä se on
hyvin kyseenalaista.
Laissa yksityiskohdat on varsin hyvin läpikäyty,
siitä kiitokset viestintäministeri Lindénille,
ja uskon, että tästä tulee, niin kuin
ed. Kasvi totesi, vahva malli, jolla Euroopassa tullaan etenemään.
Mutta varma olen myös siitä, että tähänkin
lakiin saamme palata ja joudumme palaamaan varmasti lähitulevaisuudessa,
kun sähköinen maailma, internet-maailma, ottaa
seuraavan ison askelen jälleen eteenpäin.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä on todellakin äärimmäisen
tärkeä laki, ja sinänsä on ihan
hyvä huomio ed. Kasvilta, että tänne
olisi pitänyt saada ehkä enemmän väkeä keskustelemaan
ja pohjustamaan tätä valiokuntakäsittelyä. Osaltani
näen, että tähän sähköiseen
asiointiin on ollut todella tarvetta jo pitkään,
ja lakiesitys on sen puolesta erittäin tervetullut viimeistään
tässä vaiheessa, kun palvelurakenteita ollaan
julkisella sektorillakin rajusti uudistamassa ja tarve on kova.
Turhanaikaisesta asiointipisteisiin jonottamisesta ja erilaisista
paperikäytännöistä pitää päästä eroon.
Ja kuten ed. Heinonen toi esiin, on tarve myös julkisella
sektorilla asiointiin ilman tiettyjä virastoaikoja ja joustavasti
siellä, missä ihmiset ovat. Tämä laki
tuo myös kaivattua turvaa ja myös kaivattuja rajoja
sähköiseen asiointiin ja internet-maailmaan. On
tärkeää, että voidaan asettaa
rajoja ja oikeita ikärajoja, joilla voidaan valvoa ja turvata
myös lastemme asiointia internet-maailmassa.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Julkisen sektorin tuottavuuden kasvua on mahdollista
lisätä tietotekniikan paremmalla hyödyntämisellä.
Luonnollisesti myös verkkopalveluiden ja sähköisten
asioiden lisääntyminen lisää kuluttajien
valinnanvapautta. Ed. Kasvi ja ministeri Lindén omassa
avauspuheenvuorossaan kävivät hyvin seikkaperäisesti
läpi tätä hallituksen esitystä,
ja haluaisinkin korostaa, että verkon käyttäjien
tietoturva, yksityisyydensuoja ja kuluttajansuoja ovat luonnollisesti
keskeisiä asioita, joista on huolehdittava.
Tätä vahvistaa myös F-Securen teettämä vuotuinen
verkkohyvinvointia koskeva kysely. Sen mukaan useimmat ihmiset suhtautuvat
esimerkiksi edelleen epäluuloisesti luottokortin käyttöön
internetissä. Yleisesti ottaen ihmiset kokevat, että pankkiasioiden
hoitaminen verkossa on turvallisempaa kuin luottokortin käyttäminen verkko-ostosten
maksamiseen.
Ministeri Lindén otti myös esiin tulevaisuudessa
mobiilivarmenteen, joka voisi olla myös vahva sähköinen
tunnistamiskeino. Siitä itse asiassa Kuopion yliopistossa
väitteli kaksi viikkoa sitten Konstantin Hyppönen
informaatioteknologian ja kauppatieteiden tiedekunnasta, ja hänen väitöksensä aihe
on identiteetin hallinta ja mobiilimaksut matkaviestimillä.
Tämän väitöstutkimuksen keskipisteenä on
matkapuhelimen käyttö henkilöllisyystodistuksena
ja maksutapahtuman mahdollistavana laitteena. Tutkijan kehittämät
tekniset ratkaisut perustuvat sim-kortin hyödyntämiseen
henkilö- ja maksutietojen tallennuspaikkana. Tutkimuksessa
näytetään, että matkapuhelin
voi monessa tapauksessa korvata tavalliset viralliset henkilöllisyystodistukset
ja tarjota parempaa yksityisyydensuojaa ja turvallisuutta.
Vielä lopuksi: Ed. Kasvi otti aivan perustellusti esiin
identiteettivarkaudet. Todellakin on näin, että henkilötietolain
muutosta on syytä kiirehtiä, jotta emme joudu
törmäämään näihin
varkauksiin entistä useammin.
Keskustelu päättyi.