12) Hallituksen esitys laeiksi eräiden radiotaajuuksien
huutokaupoista sekä viestintämarkkinalain 4 ja
12 §:n muuttamisesta
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Käsiteltävänä on hallituksen
esitys eduskunnalle laiksi eräiden radiotaajuuksien huutokaupoista
sekä viestintämarkkinalain 4 ja 12 §:n
muuttamisesta.
Käsittelyyn tulevassa hallituksen esityksessä on
kysymys huutokauppamenettelyn kokeilemisesta suomalaisilla viestimarkkinoilla.
Huutokauppamenettelyssä radiotaajuuksien käyttöoikeus
myönnetään yritykselle tai yhteisölle,
joka tekee siitä huutokaupassa korkeimman tarjouksen. Esityksen
tavoitteena on osaltaan toteuttaa hallitusohjelmaan sisällytettyä päämäärää,
jonka mukaan radiotaajuuksien käyttöä uudistetaan maltillisesti
joustavampaan ja tehokkaampaan suuntaan. Taajuuksien hallinto voidaan
järjestää useammalla eri tavalla. Suomessa
kaikkien toimilupien myöntämiseen käytetään
puhtaasti viranomaisharkintaa ja vertailuun perustuvaa niin sanottua
kauneuskilpailua.
Euroopan unionissa ollaan siirtymässä markkinalähtöiseen
lähestymistapaan radiotaajuuksien hallinnassa. Käyttöoikeudet
myönnetään joko huutokaupalla tai sellaisella
muulla valintamenettelyllä, jossa taajuuksien käyttöoikeudesta maksettavalla
hinnalla on suurin vaikutus toimiluvan saajan valintaan. Suomi on
Länsi-Euroopan viimeisiä maita, joissa toimilupien
myöntämiseen käytetään
viranomaisharkintaan perustuvaa kauneuskilpailua ilman merkittäviä maksuja.
Taajuuksien kaupallistumisen pääasiallisena tavoitteena
ei ole ollut rahan kerääminen. Lain tavoitteena
on kilpailun edistäminen ja taajuuksien tehokkaan käytön
varmistaminen. Huutokaupassa resurssit allokoituvat tehokkaasti,
kun taajuudesta on valmis maksamaan eniten se taho, joka pystyy
käyttämään sitä hyväkseen
tehokkaimmalla mahdollisella tavalla. Yritysten välinen
kilpailu huutokaupassa lisää taajuuksien tehokkaan
kohdentumisen todennäköisyyttä. Mallin
keskeisenä etuna on myös prosessin läpinäkyvyys
ja selkeys, kun ainoastaan taajuuksista maksettava hinta ratkaisee.
Arvoisa puhemies! Hallitus teki joulukuussa 2008 periaatepäätöksen,
jonka mukaan taajuushuutokauppoja kokeillaan vuonna 2009 osana kansallista
laajakaistaohjelmaa pääasiallisesti langattomaan
laajakaistaan varatuilla radiotaajuuksilla taajuusalueella 2 500—2 690
megahertsiä. Tämä taajuusalue soveltuu
hyvin uudenlaisten taajuuksien myöntämismenettelyjen
käyttöön. Alue on Euroopan laajuisesti
harmonisoitu jo useammassa maassa. Alue on otettu tai tullaan ottamaan
kaupallistamisen piiriin. Suomessa kyseessä olevat taajuudet
ovat tähän asti olleet lähinnä radiolinkkien
käytössä. Suomessa koko taajuuskaista
voidaan ottaa käyttöön vuoden 2010 alusta
radiolinkkikäytön lakattua.
Huutokaupattava taajuusalue soveltuu sekä umts-lte-
että wimax-pohjaisiin ratkaisuihin. Todennäköisimmin
taajuusaluetta käytettäisiin suurta kapasiteettia
vaativien langattomien laajakaistapalveluiden tarjoamiseen. Huutokauppamenettely
rajattaisiin ainoastaan tietylle taajuusalueelle, koska tarkoituksena
olisi hankkia kokemuksia toimiluvan myöntämisestä huutokaupalla
ja arvioida sen perusteella huutokauppamenettelyn soveltumista suomalaisille
viestintämarkkinoille.
Huutokauppa olisi tarkoitus järjestää marraskuussa
2009. Viestintävirasto järjestäisi huutokaupan,
ja viestintämarkkinalaissa säädetystä toimilupamenettelystä poiketen
taajuuksien käyttöoikeuden myöntäminen
perustuisi käyttöoikeudesta maksettavaan hintaan.
Toimilupa myönnettäisiin yritykselle tai yhteisölle,
joka tekee huutokaupan kohteesta korkeimman hyväksytyn
tarjouksen. Ehtona on lisäksi, ettei lupaviranomaisella
ole erityisen painavia perusteita epäillä toimiluvan
myöntämisen kyseiselle hakijalle vaarantavan ilmeisesti
kansallista turvallisuutta.
Viestintäverkkojen varma ja turvallinen toiminta on
tärkeää tietoyhteiskunnan elintärkeiden toimintojen
kannalta. Taajuudet ovat kiistatta kaikkein kriittisintä infrastruktuuria
viestintämarkkinoilla, koska lähes kaikki viestintäpalveluiden
tarjonta edellyttää taajuuksia. Viestintäverkot
muodostavat nykyisin niin sanotun kriittisen infrastruktuurin, jonka
varassa toimivat useimmat yhteiskunnan, kansalaisten, yritysten ja
yhteisöjen kannalta välttämättömät
palvelut, joiden on toimittava luotettavasti ja turvallisesti. Näin
ollen on välttämätöntä,
että myös huutokauppaan perustuvassa toimilupamenettelyssä voidaan
ottaa huomioon kansalliseen turvallisuuteen liittyvät seikat.
Huutokaupan keskeisenä periaatteena olisi taajuuksien
käyttöoikeuden edelleensiirrettävyys.
Toimiluvan haltija voisi halutessaan myydä tai vuokrata
huutokaupassa voittamansa käyttöoikeuden eteenpäin
kolmannelle osapuolelle. Tähän tarvittaisiin kuitenkin
valtioneuvoston hyväksyntä.
Esityksen tavoitteena olisi myös kilpailun edistäminen.
Kilpailun turvaamiseksi taajuuksien tulisi päätyä mahdollisimman
monelle eri yritykselle tai yhteisölle. Taajuuksia voitaisiin myöntää enintään
50 megahertsiä yritystä tai yhteisöä kohden.
Huutokauppaan saisi konsernista osallistua ainoastaan yksi yritys.
Yritys tai yhteisö, jolle toimilupa myönnetään,
olisi velvollinen suorittamaan toimilupamaksun, joka on yrityksen
tai yhteisön huutokaupassa tekemä korkein tarjous.
Huutokaupasta saatavia tuloja ei voida tarkasti arvioida. Vastaava
huutokauppa tuotti Norjassa 25 miljoonaa euroa ja Ruotsissa 230
miljoonaa euroa. Suhteuttaen nämä huutokaupat
maiden väkilukujen perusteella Suomeen voidaan otaksua,
että Suomen valtiolle kertyisi huutokauppatuloja noin 30—130
miljoonaa euroa.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Hyvät edustajatoverit! Kuten hallituksen
esityksen perustelutekstissäkin todetaan, tosin hyvin suppeasti
ja vain kapea-alaisesta näkökulmasta, näillä taajuuksilla
on parhaillaan käynnissä kova kisa. Mutta sitä kovaa
kisaa ei käydä pelkästään isojen
yritysten tai televisioyritysten tai puhelinyritysten välillä,
vaan tätä kisaa tällä hetkellä käydään
kovasti sellaisten toimijoiden kesken, joista osalla toki on puhtaasti
kaupallisia perusteita, mutta isolla osalla on ihan puhtaasti myös sivistyksellinen
tehtävä.
Toinen näkökulma näihin perusteluteksteissä mainittuihin
asioihin on se, että hallitus kovin myönteisessä sävyssä kertoo,
miten Euroopassa juuri näitten taajuuksien, joita tämä hallituksen esitys
koskee, kaupallistaminen tai luovuttaminen markkinavoimien valtaan
on edistymässä, mutta itse asiassa näinhän
ei ole. Komission taajuussuositusluonnos ei ole edistynyt tavalla,
jota on odotettu, vaan siihen on ilmestynyt aika isojakin kapuloita
rattaisiin. Nimittäin komission luonnosesitys jättää markkinavoimien
ratkaistavaksi taajuuksien mahdollisen tehokkaan käytön,
mutta samalla tämä esitys edistää toista
elinkeinoa toisen elinkeinon kustannuksella. Niinpä esimerkiksi
tällä hetkellä eurooppalaiset langattomien
mikrofonien valmistajat ovat vaatimassa juuri tämän
komission luonnoksen eteenpäin menemiselle aikalisää.
Suomessa nyt tämä käsitteillä oleva
hallituksen esitys on jo aiheuttanut sen, että taajuuksilla 2 500—2 690
megahertsiä liikkuvat langattomat mikrofonit ovat alennusmyynnissä.
Niitä tarjotaan tällä hetkellä tahoille,
jotka eivät todellakaan tule olemaan mukana tässä marraskuussa järjestettävässä huutokauppakisassa.
Miksi olen huolissani siitä, että mikkejä tällä hetkellä tarjotaan
tahoille, jotka eivät ole huutokaupassa mukana? Siksi,
että näitä mikkejä aika todennäköisesti
tullaan käyttämään tahoilla,
joiden toiminta perustuu kuuluvuuteen. Suurimmassa osassa kannettavista
mikrofoneista ei käyttäjä voi määritellä,
millä taajuusalueilla kyseinen mikrofoni toimiin.
Hallituksen esitys on siis lähtökohdiltaan
niin, että tämä huutokauppakokeilu rajoitettaisiin
koskemaan 2 500—2 690 megahertsin taajuuksia. Kuitenkin
ongelmaksi muodostuu se, että samalla sekä lakiesityksen
pykälä 20, jossa puhutaan täydennyshuutokaupasta,
että samalla täälläkin äsken
ministerin suulla esille tuotu ajatus taajuuksien siirrättävyydestä ja
ennen kaikkea se osa perusteluteksteistä, jossa käsitellään
uhf-taajuuksien kohtaloa tulevaisuudessa, avaavat sen kysymyksen,
mitä on tapahtumassa muille taajuuksille ja missä aikataulussa.
Hallitus valittelee omassa perustelutekstissään,
että uhf-taajuudet tulevat mahdollisesti kaupalliseen käyttöön
vasta 2—3 vuoden päästä, koska
joudutaan neuvottelemaan muiden Pohjoismaiden kesken tai naapureittemme
kesken. Itse valitan sitä, että edes ajatus näitten
taajuuksien avaamisesta vapaalle kilpailulle on edelleenkin olemassa
liikenne- ja viestintäministeriössä, vaikka
asiaa on monta kertaan liikenne- ja viestintäministeriltä suorastaan
kirjallisten kysymysten muodossakin tivattu. Nimittäin
näille taajuuksille sattuvat myös osumaan kotimaisten
elokuvien, teatterien ja vaikkapa suomalaisten kotimaisten jari
sillanpäitten käyttämät mikrofonit. Ja
tarkoitus ei varmaankaan ole vaientaa tai tehdä miimikoiksi
isoja kulttuuritapahtumia tai vaikkapa yliopistojen massaluentoja,
joiden suuntaan yhä enenevässä määrin
yliopistot valitettavasti rahoituksen puutteen vuoksi ovat menossa.
Nimittäin juuri näissä langattomissa
mikrofoneissa käytetään taajuuksia 806—810
megahertsiä, jotka ovat juuri näitä uhf-taajuuksia.
Koska siis jo tähän lakiesitykseen sisältyy
oireita siitä, että se on kovin kapea-alaisesta
näkökulmasta valmistettu ja se avaa keskustelun
siitä, että tulevaisuudessa hyvin pitkälti
meidän radioaaltojemme käyttöä säädellään
ainoastaan ja vain markkinavoimien näkökulmasta
ja silloinkin vain kapeasti tiettyjen markkinavoimien näkökulmasta,
niin on suuri huoli siitä, että tämän prosessin
aikana unohtuu todella tämä sivistyksellinen tehtävä,
joka radioaaltojen käyttäjillä on myös
mukana.
Tämän johdosta esitän, että esitys
lähetetään liikenne- ja viestintävaliokuntaan,
jolle sivistysvaliokunnan on annettava lausuntonsa siitä näkökulmasta,
että tämä hallituksen esitys jo avaa
pelin itse asiassa kulttuurin kentällä.
Merja Kyllönen /vas:
Arvoisa puhemies! Aivan ensiksi kannatan ed. Sirnön
tekemää esitystä. Me vasemmistoliitossa
haluamme huomioida, että myös kulttuurin toimiala,
joka helposti jää huomiotta näissä radiotaajuusasioissa,
tulee kuulluksi ja nähdyksi. Kun peli nyt ollaan avaamassa
radiotaajuuksien huutokaupasta, tulee myös rajausten olla
järjestyksessä ja ajan tasalla. Esittävän
taiteen laitoksissa, kulttuuritaloissa, oppilaitoksissa ym. on satoja
kannettavia mikrofoneja, jotka ovat korvaamattoman tärkeitä toiminnan
kannalta. Suuressa osassa näitä mikkejä ei
aaltotaajuutta voida edes tänä päivänä säätää. Mikäli
tämän kokeilullisen huutokaupan jälkeen tilannetta
jatketaan ja huutokauppaa laajennetaan, tulee ehdottomasti huolehtia
siitä, että kannettavien mikkien käyttämät
jaksoluvut eivät siirry kauppojen kautta pois käytöstä,
sillä tämän alueen toimijat eivät
pysty siihen julkiseen tarjouskisaan ja menettäisivät
sitä kautta pahimmassa tapauksessa korvaamattoman työvälineen ja
myös joutuisivat ylivoimaisiin vaikeuksiin uusien investointien
kautta, joten mikäli kauppa laajenee, niin riittävät
siirtymäajat ovat vähimmäisvaade, jotta
esimerkiksi kulttuurialan toimijat voisivat kohtuullisten menetysten
ja kohtuullisten taloudellisten vaikeuksien välttämiseksi selviytyä tässä kisassa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Pari näkökohtaa. Ensinnäkin,
kun tämä ajatus ensimmäisen kerran tuli
esille kansanedustajien piiriin, siis liikenne- ja viestintäministeriön
puolelta, kun oli kysymys näitten taajuuksien tulevista käytöistä,
niin tämä näkökohta, mihinkä tässä nyt on
kiinnitetty huomiota, oli keskeisesti silloin esillä, ja
se piti olla otettuna niin huomioon, että tämmöistä diskrepanssia
ei voi olla olemassa. Kun tämä asia oli hallituspuolueiden
ryhmissä valmistelussa, kiinnitin toistuvasti huomiota
näihin tämän laatuisiin rajoittaviin
tekijöihin niin, että ei missään
nimessä tehdä kansallisesti tässä vahinkoa
itselle. Muuten en vastusta tätä hanketta, olisin
sen tehnyt muutoin siinä valmisteluvaiheessa, mutta tämä huoli
on olennainen ja myöskin se, että ei missään
nimessä huutokaupassa eniten tarjonnut voi olla sellainen
niin sanotusti kansainvälinen toimija, jonka toiminta voisi
olla vaaraksi Suomen omalle viestintäjärjestelmälle. Ja
sehän on nyt ehtona tähän otettu mukaan,
tosin esittelyssä arvoisa ministeri olisi voinut sen todeta
jo heti alussa eikä vasta 6. minuutin jälkeen.
Minä ajattelin, että unohtuuko se ihan kokonaan.
Puhetta oli ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Seppo Kääriäinen.
Viestintäministeri Suvi Lindén
Arvoisa puhemies! Mielestäni edustajat Sirnö ja
Kyllönen nyt turhaan ovat huolestuneita tästä langattomien
mikrofonien tulevaisuuden käytöstä. Jo
viime kesänä, kun valtioneuvosto muutti taajuusasetusta
käytiin tämä keskustelu, ja lähtökohta
on, että Euroopan unionin tasolla ollaan hakemassa yhtenäistä taajuusaluetta,
josta hyötyvät kaikki Euroopan unionin maat siten,
että kun samalla taajuudella toimivat langattomat mikrofonit
eri maissa, voidaan myös sitten teknillisesti laitteita kehittää,
jotka sitten toimivat kaikissa maissa eivätkä ole
sidonnaisia kunkin maan valitsemiin taajuuksiin. Aivan varmasti
hallitus, niin tämä kuin tulevakin hallitus, tulee
huolehtimaan siitä, että langattomilla mikrofoneilla
on riittävästi taajuusalueita varattu käyttöön,
niin että toiminta ei missään olosuhteissa
vaarannu.
Mutta haluaisin korostaa, että koska taajuudet ovat
niukka luonnonvara, niin on järkevää,
että niitä allokoidaan tehokkaasti ja järkevällä tavalla,
ja juuri siihen pyritään niin Suomessa kuin EU-tasolla,
että ne taajuudet, jotka sopivat parhaiten matkaviestintoimintaan,
allokoidaan sinne. Ne taajuudet, jotka sopivat parhaiten televisiotoiminnan
lähettämiseen tai radiotoimintaan, käytetään
tähän, jotta saadaan ikään kuin
paras teho irti kustakin taajuudesta. Tätä on
Suomen hallitus tehnyt, ja tätä tehdään
yhteistyössä myös EU-tasolla. Edustajien
Sirnö ja Kyllönen tuoma huoli kyllä on
sellainen, että en usko, että missään
EU-jäsenmaassa realisoituisi sellainen tilanne, että syntyy
ikään kuin hetki, jolloin langattomat mikrofonit
eivät toimi, eli siltä osin huoli on turha.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on kertaluontoinen,
yhteen huutokauppaan tähtäävä esitys, jonka
pohjalta sitten arvioidaan jatkoa ja tulevaisuutta huolehtien niistä reunaehdoista,
joita hallituksen esityksen perusteluissa on ja joita sitten eduskunta
omalta osaltaan mahdollisesti vielä lisäevästää.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Meidän huolemme on kuitenkin se,
mikä itse asiassa on erittäin vallitseva tällä hetkellä kulttuuri-
ja opetuskentällä, nimittäin jo tälläkin
lakiesityksellä itse asiassa luodaan paineita tai joudutetaan sitä,
että osa kannettavat mikkinsä hankkineista tahoista
joutuu uusimaan mikrofoninsa. Kyse ei ole kuitenkaan kulttuuri-
tai opetuslaitokselle mistään halvasta operaatiosta.
Yhtenäisten taajuusalueitten hahmottaminen on varmaan
pitkällä tähtäimellä,
jos puhutaan 10—15 vuoden tähtäimestä,
erinomainen tavoite ja varmasti takaisi kulttuurin tai opetuksen
tarpeet. Ongelma on vaan se, että ei ole kyse pelkästään
tarpeitten tyydyttämisestä vaan siitä,
miten mahdollistetaan kahdelle köyhälle eli kulttuurille
ja sivistykselle langattomien mikkien käyttö. Se
edellyttäisi myös sitten toisaalta panostusta siihen,
että sekä opetuksen että sivistyksen
ja kulttuurin alalla tuettaisiin näitä investointihankkeita.
Valitettavasti ainakaan edes tämän lain kohdalla
näin ei ole hallitus esittänyt. Hallitus ei ole
tullut minkäänlaisella tarjouksella kulttuuritahoja
tai opetustahoja kohti, että nyt kun teillä on
vääränlaiset mikit käytössä,
jotka toimivat väärillä taajuuksilla,
niin tässä teille rahaa korvaukseksi, niin että voitte
jatkossakin luoda Suomessa kukoistavaa kulttuuria tai kasvattaa
sivistyneitä ihmisiä.
Mielestäni se, että me toivomme ja esitämme, että sivistysvaliokunta
jo tämän lakiesityksen kohdalla ottaa kantaa ja
linjaa niitä suuntia, mitä kohti kulttuuria ja
sivistystä teknologian suhteen ollaan kehittämässä,
ei ole mahdoton asia eikä mielestäni ole myöskään
ministerin itsensä edustamien tahojen edun vastaista, päinvastoin.
Uskoisin, että tämä hedelmällinen
vuoropuhelu eri teknologian käyttäjien välillä olisi
se, jota myös ministeriö toivoisi.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys langattomien laajakaistojen
radiotaajuuksien huutokaupasta on täysin perusteltu. En
halua lainkaan väheksyä kulttuuria tai sivistystä,
en halua nyt puuttua siihen, vaan nimenomaan keskittyä tähän
teknologiseen vaihtoehtoon. Käsitykseni mukaan näistä kaupattavista
radiotaajuuksista kolme käytettäisiin lte-verkkolupaan
elikkä neljännen sukupolven matkapuhelintekniikkaan
ja yksi mobiili-wimax-lupaan. Meillä on Turun suunnalla
toimiva ict-klusteri, jossa on jo vuosikausia hyödynnetty
wimax-teknologiaa ja testattu useita eri mobiilisovelluksia siinä.
Erittäin hyvät ovat kokemukset. Sen lisäksi
haluaisin vielä huomauttaa, kun saaristoalueella useasti
langattomat yhteydet eivät oikein tahdo toimia, että wimax-teknologialla
pyöritetään Turunmaan saariston ja Kustavin ympäristössä olevia
internetpalveluita.
Itse asiassa ministeri käveli juuri ovesta ulos. Olisin
halunnut kysyä häneltä, kun hän
on jossain artikkelissa väläytellyt, että huutokaupasta saatavat
tulot siirretään nopeiden laajakaistayhteyksien
tukemiseen syrjäseudulla, onko mahdollista korvamerkitä rahaa
siihen, mutta ehkä saan vastauksen tuolla käytävillä.
Minna Sirnö /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Virolainen, mielestäni ei ole
epäolennaista se, mitä kulttuurille ja sivistykselle
tässä kohdassa tapahtuu. Nimittäin mihin
sitä hienoa teknologiaa jatkossa käytetään,
missä ovat ne sisällöt, joita näillä uusilla,
upeilla tekniikoilla, uusilla laajakaistoilla tai puhelinverkoilla,
siirretään? Kyse on sisällön
tuottamisesta. Osana sitä sisällön tuottamista
pitää myös taata, että niillä toimijoilla,
jotka tuottavat sisältöä, on toimintamahdollisuudet omana
itsenään. Niinpä näen, että tässä aivan
aidosti on kytky siihen kehitykseen, että pahimmillaan
tulevaisuudessa teatterit, konsertit ja elokuvat kadottavat toimintamahdollisuutensa
Suomessa lyhyellä tähtäimellä.
Ehkä sitten siinä utopiassa, mihin ministeri Lindén
viittasi, jolloin Eurooppa on laatinut yhteiset säännöt,
mitkä taajuudet ovat kulttuurin ja sivistyksen käytettävissä,
ehkä siinä 15—20 vuoden päästä meidän kulttuurimme
ja sivistyksemme saa sellaisen hallituksen, joka takaa sen tyyppiset
rahoitukset, että nämä investoinnit,
mitä näitten tahojen on tehtävä,
ovat mahdollisia. Mutta tässä todellisuudessa
tänään ja nyt jo tämä hallituksen
esitys aiheuttaa sekä sivistykselle että kulttuurille
kustannuksia, joita ei ollut huomioitu selvästikään
pätkääkään tätä hallituksen
esitystä laadittaessa.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Yritin sanoa sitä, että en
halua mitenkään väheksyä kulttuuria
ja sivistystä, mutta en halunnut puuttua siihen sisällöllisesti.
Itse asiassa joudun toteamaan, että olen vuodesta 1997
lähtien työskennellyt sisältötuotannon
parissa sähköisissä medioissa. Halusin
vaan tukea tätä syrjäseuduilla tuotettavaa
laajakaistateknologiaa, mutta pidän myös siitä huolen,
että esittämänne huolenaihe tulee varmasti
huomioiduksi valiokuntakäsittelyssä.
Keskustelu päättyi.