18) Laki työttömyysturvalain 9 luvun 2 §:n muuttamisesta
Esko-Juhani Tennilä /vas(esittelypuheenvuoro):
Herra puhemies! Vasemmistoliiton eduskuntaryhmän ryhmäaloitteessa
ehdotetaan, että yhdistelmätukea korotetaan 30
prosenttia, siis silloin kun sitä käytetään
työttömän palkkaamiseen, ja nimenomaan
siihen palkan korottamiseen.
Tämän esityksen tekniikkana on se, että korotettaisiin
sitä työmarkkinatukea, joka käytetään yhdistelmätuen
toisena osana palkkauksen tapahtuessa. Tämän esityksen
taustana on huoli siitä, että palkalla pitää myös
elää edes kohtuullisesti. Nyt meillä on
kasvamassa sellaisten työntekijöiden määrä,
jotka eivät sillä palkallaan elä, ja
yhdistelmätukea saavat ja sillä palkatut kuuluvat
tähän ryhmään.
Meillä on laajeneva köyhyysongelma. Viime vuonna
Suomessa maksettiin toimeentulotukea 262 000 kotitaloudelle,
joissa oli 440 000 henkilöä. Siis köyhyys
on laajaa. Köyhyyden torjumisessa tärkeintä on
työllistäminen, mutta niin kuin sanottu, kunnon
palkalla, niin että sillä palkalla myös
elää.
Minä odotan erityisesti vasemmistolta ja ammattiyhdistysliikkeeltä ja
näiden yhteistyöltä päättäväistä asennetta
siihen, että matalapalkkasektori torjutaan tästä maasta,
ja kun sitä jo on olemassa, niin ryhdytään
toimiin näitten matalimpien palkkojen korottamiseksi. Sitä me
nimenomaan, niin kuin sanottu, tässä lakialoitteessamme
esitämme eli yhdistelmätuen korottamista.
Mikko Kuoppa /vas:
Herra puhemies! Yhdistelmätukijärjestelmä luotiin
aikoinaan auttamaan erityisesti erilaisten yhdistysten, niin sanotun
kolmannen sektorin, työllistämishankkeita. Valitettavasti
vain tällä kolmannella sektorilla, näillä yhdistyksillä,
on useimmiten niin vähän omia varoja, että eivät
ne pysty maksamaan lisää palkkaa, mikä olisi
täysin mahdollista kyllä lain mukaan. Näin
ollen olisi perusteltua, että yhdistelmätukea,
työmarkkinatuen osuutta, korotettaisiin. Siitä maksettaisiin
työnantajalle enemmän, jotta tämä yhdistelmätuella
oleva työntekijä saisi sellaisen palkan, että hän
tulisi toimeen sillä palkalla, eikä hänen
tarvitsisi tukeutua kunnalliseen toimeentulotukeen, kuten nyt käy.
On selvää, että työmotivaatio
kärsii selvästi siitä, että on
työssä, ollaan maksavinaan palkkaa, mutta kuitenkaan
ei makseta sellaista palkkaa, millä edes kohtuullisen toimeentulon
saavuttaisi. Näin ollen olisi välttämätöntä,
että työmarkkinatuen osuus korotetaan, kuten tässä ed. Tennilän
nimellä jätetyssä aloitteessa esitetään, ja
sitä kautta turvattaisiin näille usein jo aikaisemmin
pitkään työttöminä olleille
ihmisille edes siksi työssäolojaksoksi sellainen
toimeentulo, että he tulisivat sillä palkalla
toimeen, ettei tarvitsisi kunnan toimeentulotukeen turvautua.
Markus Mustajärvi /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Tennilän ehdotus on paikallaan
siitäkin syystä, että jo 1990-luvun alussa
työttömien joukko jaettiin kahtia: niihin, jotka
saavat työttömyysturvaa, ja niihin, jotka saavat
työmarkkinatukea, mikä tarkoitti sitä,
kun kyseessä oli säästölaki,
että aika ison joukon työttömiä tulotaso puolittui.
Sen jälkeen tehtiin sitten kahdet tukityömarkkinat,
tukityömarkkinat niille, jotka saivat työttömyysturvaa,
ja tukityömarkkinat työmarkkinatuelle tipahtaneille,
jolloinka siitä seurasi sitten taas se, että niiden,
jotka ovat olleet yhdistelmätuella, palkka puolittui. Tämän
lisäksi työssäoloehto karttui aikaisemmin
vain kolmasosasta työaikaa ja nyt parannuksenkin jälkeen vain
puolesta aikaa. Sen lisäksi sen laskentaperusteena oleva
palkka on ollut aivan surkea.
Nyt tässä esityksessä on hyvää se,
että korotus koskee nimenomaan työmarkkinatukipuolta
eli koko mahdollista yhdistelmätukiaikaa ja rahoituslähde
ei vähentäisi työvoimatoimistojen työllisyysmäärärahoja,
niitä käytössä olevia määrärahoja.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Minusta tämä esitys
on hyvä, mutta tähän toivoisi sitten,
kun tuolla valiokunnassa toivon mukaan tämä otetaan
käsittelyyn, liitettäväksi sen, jotta
kaiken kaikkiaan yhdistelmätuessa tämä toinen
vuosi on ollut ongelma. Tällähän sitä ei
sinällään korjata, koska palkka tulee
jäämään hyvin matalaksi toisen
vuoden osalta, kun silloinhan maksetaan pelkästään
työmarkkinatuki, ja vaikka tätä korotettaisiin
30 prosentilla, se jää kovin matalaksi.
Minusta koko se laki oli siinä mielessä virhe silloin,
kun se tehtiin. Itse olin kyllä työasiainvaliokunnassa,
nykyisessä työelämävaliokunnassa,
ja sitä yritin vääntää ja
jotkut meistä yrittivät vääntää viimeisen
päälle, että saataisiin se toinen vuosi
myös siten, jotta järjestöt saisivat
sen saman korvauksen kuin ensimmäiseltäkin vuodelta
eli saisivat työllistämistuen ja työmarkkinatuen
suuruisen korvauksen, mutta jostain ihmeen syystä ei vain
ollut voimaa sen läpiviemiseen. Sehän tarkoittaa
tällä hetkellä sitä, jotta järjestöt pystyvät
palkkaamaan ensiksi, jos katsoo järjestön talouden
kannalta, yhdeksi vuodeksi. Silloin se ihminen heitetään
ulos sieltä. Sillä on tietysti oikeus tähän
työmarkkinatukeen toisen vuoden osalta, mutta kukaan ei
sitä palkkaa sinne.
Jotkut kunnathan ovat ottaneet käyttöön
tämmöisen kuntalisän. Useimmissa tapauksissa
kuntalisän suuruus on joku tuommoinen 330 euroa. Minusta
se on hyvä lisä, jolla on pyritty samaan kuin
ed. Tennilän aloitteessa eli siihen, jotta ihmisen ei tarvitsisi
mennä toimeentuloluukulle, saisi kohtuullisen, hyvin pienen,
palkan siitä huolimatta, mutta saisi tämmöisen
minimipalkan siitä työstään
ja kokisi edes jonkin verran ihmisarvoa ja työn tekemisen
iloakin. Minä kyllä kannatan tätä ja
toivon, että edes tämä saataisiin läpi,
mutta sen lisäksi näitä muutamia korjauksia,
mitkä liittyvät tähän toisen
vuoden osalta.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Vuoden 87 eduskunnassa oli semmoinen epävirallinen
eri puolueiden kansanedustajista koostuva työryhmä,
jossa vasemmistoliitosta oli ed. Marjatta Stenius-Kaukonen jäsenenä.
Ed. Tennilä ainakin muistaa varmasti sen työryhmän.
Ideana oli se, että siirryttäisiin yhden luukun
periaatteeseen. Kokoomuskin oli siinä mukana, mutta sosialidemokraatit
elikkä tässä vieressäni istuva ed.
Jouko Skinnari veti länget kaulaan viime hetkellä.
Niin se hieno yritys meni silloin pipariksi.
Mutta minä olen ymmärtänyt ed. Tennilän
lukuisat puheenvuorot tässä eduskunnassa niin, että hän
ajaa siis sellaista palkkatasoa, että sillä elää ja
että se ottaa yhdistelmätukiasioissa ja muissa
näitten kolmannen sektorin järjestöjen kantokyvyn
huomioon. Tämähän on tämän
yhden luukun periaatteen mukaista, eikö niin, että elää palkallaan
eikä tarvitse toimeentuloturvan luukulle mennä sitä lisärahaa
anomaan, kun se yhteiskunnalta kuitenkin tulee. Elikkä minä siinä katsannossa
kannatan lämpimästi näitä vasemmistoliiton
ja erikoisesti ed. Tennilän julki tuomia ajatuksia.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Täytyy sanoa se, että mielestäni
tämä lakialoite on hyvä ja tarpeellinen.
Kun miettii esimerkiksi meidän hallitusohjelmaamme tällä hetkellä,
niin hallitusohjelman yhtenä tärkeänä tavoitteena
on saada 100 000 uutta työpaikkaa. Minun mielestäni
tämä lakialoite on omalta osaltaan tukemassa sitä hallituksen
tärkeintä tavoitetta, nimenomaan työllisyyttä.
Olen itse henkilökohtaisesti ollut järjestön
sekä sosiaalityön näkökulmasta
nimenomaan tämän tyyppisissä toiminnoissa
mukana. Siinä mielessä tämä asia
on minulle henkilökohtaisesti tuttu.
Kun tukityöllistämisestä puhutaan,
lähtökohtanahan yleisesti tulisi olla yksilön
ja yksilön arvojen ja yksilön tarpeiden. Tukityöllistäminen yhdistelmätuenkin
kautta kohdistuu nimenomaan pitkäaikaistyöttömiin
ja sitä kautta on myös omalta osaltaan tukemassa
sitä kuntouttavaa ja aktivoivaa työtoimintaa,
jota myös hallitusohjelmassa haetaan.
Yhdistelmätukihan on myös eräänlainen
tukityöllistämistoimi. Mutta se, mikä siinä on
mielestäni hyvää, on nimenomaan se, että se
ei kohdistu sellaiseen niin sanottuun vaikeimmin työllistettävien
ytimeen, vaan nimenomaan niihin, jotka ovat kohta putoamassa sinne.
Nämä ovat yleensä niitä ihmisiä,
joitten mahdollisuus tulevaisuudessa työllistyä normaaleille
työmarkkinoille syntyy nimenomaan tämän
yhdistelmätuen kautta. Siinä mielessä toivoisi,
että tätä yhdistelmätukea myös
lainsäädännöllisesti kehitettäisiin
laadullisesti siihen suuntaan, että se tukisi näitten
henkilöitten työllistämistä ja
sitä kautta myös toisi kannustavuutta työllistämiseen.
Nimenomaan näitten yhdistysten näkökulmasta voisi
sanoa myös sen, että näitten henkilöitten saatavuus
on suhteellisen vaikeaa nimenomaan sen takia, että tarve
ei kohtaannu työmarkkinoille. Tämä laki
tukisi myös sitä.
Keskustelu päättyy.