3) Laki perusopetuslain 4 ja 25 §:n muuttamisesta
Anni Sinnemäki /vihr(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aloitteessani esitetään
lain tasolla määriteltäväksi
tilapäisellä oleskeluluvalla eli niin kutsutulla
B-luvalla maassa oleskelevien lasten oikeus koulunkäyntiin.
Tällä hetkellähän tällaisia
tilapäisellä oleskeluluvalla olevia ihmisiä Suomessa
on jonkin verran ja osa heistä on lapsia. Tyypillinen B-luvalla
oleskelija on Afganistanin, Irakin tai Somalian kansalainen, mutta kyllä nämä ihmiset
voivat tulla muualtakin. Suomessa oikeus koulunkäyntiin
ei sinänsä koske vain lapsia, jotka ovat Suomen
kansalaisia, mutta käytännössä koulunkäyntioikeus
liittyy siihen, minkä kunnan asukas kyseinen lapsi on,
ja koska tilapäisellä oleskeluluvalla oleskelijoilla saattaa
olla epäselvyyksiä siitä, minkä kunnan asukkaita
he itse asiassa ovat, niin on myös esiintynyt jonkin verran
vaikeuksia näiden lasten osalta kouluun pääsyn
suhteen. Suurimmalle osalle näistä lapsista on
järjestynyt mahdollisuus käydä koulua
siinä kunnassa, jossa he oleskelevat, mutta mielestäni
olisi kuitenkin hyvä ja vastaisi Suomen kansainvälisiäkin
sitoumuksia taloudellisiin, sosiaalisiin ja sivistyksellisiin
oikeuksiin, että olisi lain tasolle kirjattu näiden
lasten oikeus koulunkäyntiin. Tilapäinen oleskelulupa
myönnetään yleensä vuodeksi,
ja jos sen jälkeen ihminen ei ole voinut palata takaisin kotimaahansa,
niin tilapäinen oleskelulupa voidaan myöntää myös
toiseksi vuodeksi, jonka jälkeen yleensä saa pysyvän
oleskeluluvan. Mutta on tietenkin selvää lasten
kehityksen kannalta, että jo yksi vuosi kouluikäisellä lapsella
on aivan liian pitkä aika olla käymättä koulua.
Lasten koulunkäyntioikeus on vain yksi niistä ongelmista,
joihin tilapäisellä oleskeluluvalla Suomessa turvapaikanhakijoina
asuvat joutuvat. Tämä statushan on siitäkin
erikoinen, että esimerkiksi aikuisilla ei ole oikeutta
tehdä työtä, vaikka he saisivat työpaikan
periaatteessa. Toivottavasti nämä kysymykset,
sekä työssäkäyntioikeus että oikeus
terveydenhuoltoon tai sosiaaliturvaan, tulisivat laajemminkin käsiteltäväksi, koska
selvästikään meidän käytäntömme
nykyisenään ei ole kovinkaan hyvä. Mutta
lakialoite on nyt kirjoitettu nimenomaan koskien perusopetuslain
muuttamista ja siinä tähdätään
siihen, että ainakin näiden lasten osalta tilanne
tulisi kertaheitolla selväksi. Vaikka suurin osa lapsista
on voinut käydä koulua, niin kuitenkin ongelmia myös
on ollut. Kaikki kunnat eivät ole hyväksyneet
tilapäisen oleskeluluvan saaneita lapsia oppilaaksi, ja
tällä hetkellä on meneillään
ainakin yksi oikeusprosessi liittyen näihin asioihin.
Maija Perho /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Sinnemäki on tehnyt hyvän
aloitteen. Tilannehan on todella siinä mielessä erikoinen,
että tällaiset perusoikeudet tältä ryhmältä puuttuvat.
Aikanaan, kun tämä status, tämä tilapäinen
oleskelulupa, lainsäädäntöön
on tullut, oletettiin näitä tilanteita olevan
hyvin vähän. Nyt niitä on, niin kuin
aloitteen perusteluista näkyy, viime vuonna 259 hakijaa,
ja lähinnä he ovat Afganistanista, Irakista ja
Somaliasta, joista yhdessäkään maassa
tämä tilanne ei ole sillä tavalla vakiintunut, että voisi
sinne palata turvallisin mielin. Polttavin kysymys on todellakin
näiden lasten oikeus opetukseen. Mielestäni se
on syytä kaikille turvata, ja myös olisi toivottavaa,
että jonkin näköinen mahdollisuus työntekoon
olisi tänä aikana, joka todella voi venyä kahdeksikin
vuodeksi. Samoin tämä oikeus terveydenhuoltoon
on kysymys, joka pitäisi ratkaista. Tämän
vuoden budjettimietinnössä valtiovarainvaliokunta
kiinnitti tähän kysymykseen huomiota ja edellytti
asianomaisilta ministeriöiltä täsmennyksiä ja
parannuksia tähän tilanteeseen.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Lakialoite on ihan periaatteessa oikein hyvä,
mutta sitten mietityttää vaan käytännön
tilanteissa kunnissa. Kun ajatellaan, että tässä kumminkin
sitten laajennetaan ja tehostetaan ikään kuin
tätä oppivelvollisuuden täyttöä uusiin
piireihin, niin tietäen kuntien asenteet tänä päivänä ja
sitten taas toisaalta valtiovallan ja kunnankamreerien asenteet
sille, että nämä ovat kaikki kumminkin
lisämenoa tähän nykyisyyteen, käykö niin,
että jos tänne tämän lain perusteella
tulee velvoitteita ja kuluja, niin sitten toisaalta se vedetään
jostakin muusta samalta sektorilta pois?
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Tämä ed. Sinnemäen
lakialoite on kyllä paikallaan. Täytyy tietenkin
sanoa, että aika monessa kunnassa tämä asia
on järjestetty. Esimerkiksi omassa kunnassani Vantaalla
meillä jo opetetaan tällä hetkellä muistaakseni
35:tä kieltä. Silloin siinä ovat myöskin
somalilapset ja lapsia niistä maista, mitä tässä mainitaan.
Mutta todellakin katson itse myöskin, että tämä on
erittäin tarkoituksenmukaista, koska nämä oleskeluajat saattavat
olla aika pitkiäkin, etteivät nämä lapset sitten
jää ulkopuolelle tämän perusopetuksen. Usein
sitten vielä, vaikka olisi mahdollisuus palatakin takaisin
kotimaahan, niin he saattavat jäädä sitten
tänne meidän omaan työelämäämme jatkamaan
täällä oleskeluaan sitten, kun luvan mahdollisesti
saavat. Kyllä tämä todellinen ongelma
on. Tämähän tulee tietysti sivistysvaliokuntaan,
ja täytyy katsoa, miten me voimme siellä sitten
menetellä tämän asian kanssa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Äskeisellä kyselytunnilla
kävi harvinaisen hyvin esille se, millä tavalla
eriarvoisuus syntyy. Jos ajatellaan kehitystä nyt viimeisten
kymmenen vuoden aikana, niin sehän on edennyt juuri sillä tavalla,
että on tullut tarve lainsäädännön
muuttamiseen, ja juuri tämä kuntien taloudellisen
tilanteen ja poliittisen tahdon diversiteetti on synnyttänyt
tätä eriarvoistumiskehitystä. Kun tämä tilanne
tiedetään, niin kysyn ed. Drombergiltä, joka
on ollut valtioneuvoston jäsenenä sellaisessa
ministeriössä, jossa näitä asioita
käsitellään, onko siellä ollut
esillä sellaista, että esimerkiksi Kuntaliitto
vastustaisi tällaista lainsäädännön muutosta.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Aivan lyhyenä kommenttina ed. Kauppilalle:
Jos me ajattelemme, että esimerkiksi viime vuonna, kuten
tässä todetaan, oli yhteensä 250 ihmistä, joille
myönnettiin tilapäinen oleskelulupa, joista hyvin
pieni osa kuitenkin — tai sanotaan murto-osa — on
lapsia, ja näistä valtaosa on suomalaisissa kunnissa
aivan hyvällä tavalla otettu jo kouluihin oppilaiksi,
en usko, että tämä on nyt se kohta, johon
kuntatalous kunnissa kaatuu tai pysyy pystyssä, vaan enemmänkin
tässä olisi kysymys siitä, että näiden
lasten oikeudet sitten oikeasti perustuisivat lakiin, jotta epäselviä tilanteita
ei syntyisi. Hyvä asiahan tässä sinänsä on se,
niin kuin ed. Drombergkin totesi, että valtaosassa on toki
tehty niin, että on katsottu, että myös
näillä lapsilla on oikeus koulunkäyntiin. Jos
itse olisin jossain töissä ja muuttaisin vaikka Brysseliin
vuodeksi asumaan, niin en varmasti tekisi niin, että en
laittaisi lastani kouluun siksi vuodeksi. Tässä on
kuitenkin kysymys vielä lapsista, joiden perheillä on
traumaattisia kokemuksia, joten varmasti koulunkäynti olisi
hyvä ja se, että se oikeus olisi selkeä näille
lapsille.
Kaarina Dromberg /kok:
Arvoisa puhemies! Tietysti silloin, kun olin valtioneuvoston jäsenenä,
hoidin kulttuuriasioita mutta olin sivistyspoliittisessa ministerityöryhmässä.
Siellä ei kyllä kertaakaan ollut tämän
tyyppisiä asioita esillä, ja tämän
tyyppistä aloitetta muistaakseni ei ollut ainakaan olemassa
siellä. Siinä mielessä on hyvä,
että tämä lakialoite on tehty tällä hetkellä ja
että tähän asiaan voidaan pureutua tarkemminkin,
koska tällaisella perheellä on jo muutenkin tarpeeksi
ongelmia. Onhan meillä kotouttamislaki tietenkin, joka
myöskin tukee näiden maahanmuuttajien ja nimenomaan
tämän tyyppisten tapaustenkin tilapäisoloa
täällä. Siinä mielessä on
erittäin tärkeää, että he
oppisivat suomen kielen ja ymmärtäisivät
Suomen kulttuurin. Tämä vastustus, mikä usein
on tällaisia kohtaan, lähtee sieltä perheestä,
koska heillä on erilaiset elämäntavat.
Siinäkin mielessä olisi hyvä, että tämä koulutus
tulisi tukemaan myöskin sitä, että he
integroituvat ainakin siksi ajaksi, koska ne ajat jäävät
hyvinkin pitkiksi, kun he täällä ovat. Siinä mielessä olisi
tärkeätä saada tämä asia
kuntoon.
Matti Kauppila /vas:
Arvoisa puhemies! Ainakin Lahdessa on tiettyjä kokemuksia
pelkästään inkeriläisistä ja
heidän koulunkäynnistään ja niistä asenteista,
mitä kouluviranomaisilla on nimenomaan heitä kohtaan.
Mietin vaan, että jos nyt työvoiman liikkuvuus
1.5. lähtee jollakin tavalla voimistumaan, niin perheethän
sieltä tulevat mukaan ja sitä kautta sitten nämä.
Mietin vaan, jos esimerkiksi ed. Lahtelan kuntaan tulee vaikka viisilapsinen
perhe ja nämä ongelmat, niin mitkähän
siellä ovat ne kunnan asenteet. Nyt tämä on
se, mitä minä tarkoitin kysymyksellä, onko
tahtoa sitten. Rahasta se ei varmaan ole kiinni.
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa herra puhemies! Sinällään
tämä lakialoite on ihan hyvä ja se, että se on
tehty, ja tuleepahan selvitettyä tämäkin
asia. Tämä ei koske pelkästään
lapsia, mutta kun meillä on kotouttamislaki olemassa ja
tiedän omaa seutukuntaani läheltäkin
tämmöisiä pikku kuntia ja yhteenkin kuntaan
on jostakin Thaimaasta tullut ihmisiä, niin se on vaikeata,
kun sieltä ei löydy sitten semmoista opettajaa
edes, että pystytään opettamaan sitä kieltä.
Tämmöisiä vaikeuksia siinä on
olemassa, ja varmaan tässäkään
Pääkaupunkiseudulla ja isommilla paikkunnilla
sitä ongelmaa ei tule. Pienissä kunnissa ja syrjäisimmillä seuduilla
sitä asiantuntemusta ei ole esimerkiksi tämän
kielen suhteen olemassa, ja silloin varmaan tulee vaikeuksia, miten
saadaan edes ymmärrettyä, mitä opetetaan.
Keskustelu päättyy.