Täysistunnon pöytäkirja 36/2006 vp

PTK 36/2006 vp

36. TORSTAINA 6. HUHTIKUUTA 2006 kello 16.30

Tarkistettu versio 2.0

Valtiovarainministerin ehdottama veromalli

Pehr Löv /r:

Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! En fråga till minister Heinäluoma:

Ministern har föreslagit en ny skattemodell där skatteinkomsterna inte skulle cirkulera genom statliga system. Vad innebär modellen i praktiken? Skulle modellen innehålla ett utjämningssystem och skulle speciella omständigheter, som till exempel skärgårdsförhållanden beaktas?

Ministeri Heinäluoma on ehdottanut uutta veromallia, missä verotulot eivät kiertäisi valtionosuusjärjestelmän kautta. Minkälaisesta mallista on käytännössä kyse? Sisältääkö se tasoitusjärjestelmän, liittyykö siihen erityisolojen huomioon ottamista, kuten esimerkiksi saaristo-olosuhteiden?

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma

Arvoisa puhemies! Tässä on hyvin yksinkertainen ajatus. Se lähtee siitä, että vahvistetaan kuntien taloutta ja myös kunnallista itsemääräämisoikeutta. Tehdään kuntien toiminta pitkäjänteisemmäksi, vähemmän riippuvaiseksi valtion kainalosauvoista. Hallituksessa on kehysriihen yhteydessä sovittu, että kuntauudistuksen yhteydessä tehdään valtionosuuksiin liittyvä uudistustyö ja samassa yhteydessä katsotaan kunnallisverotuksen kehittämistarpeita. Tämä työ tullaan siis tässä yhteydessä arvioimaan. Lähtökohtana täytyy olla, että kaikissa vaihtoehdoissa tulemme tarvitsemaan tasausjärjestelmää, koska kuntien olosuhteet ovat erilaisia, eli kunnallisverotuksen tasaus tulee olemaan jatkossakin. Kun tämä valmistelutyö on tehty ja saadaan vähän lisää tietoa, niin on aihetta ottaa sitten konkreettisemmin kantaa.

Pehr Löv /r:

Värderade herr talman, arvoisa herra puhemies! I nuvarande system kan staten i viss mån styra innehållet i vården och grundutbildningen.

Kan man enligt ministern lita på att kommunerna tar ansvar för att resurserna tryggas för de här basserviceformerna i det nya systemet?

Nykyisessä järjestelmässä valtio voi jonkin verran ohjata terveydenhuollon ja peruskoulutuksen sisältöä. Voidaanko ministerin mielestä luottaa siihen, että kunnat kantavat vastuun näitten peruspalvelujen resursoinnista uudessa järjestelmässä?

Valtiovarainministeri Eero Heinäluoma

Arvoisa puhemies! Meillähän on jo aikaisemmin tehty merkittävä muutos, jossa on siirrytty järjestelmään, että nämä valtionosuuksina tulevat rahat tulevat kuitenkin kunnan yhteiseen kassaan ja kunta jo tällä hetkellä tekee itse päätöksen viime kädessä, miten se näitä rahoja niin kuin muitakin tulojaan käyttää. Tämä nykyinen valtionosuusjärjestelmä on osoittautunut erittäin monimutkaiseksi, ja sen hallinta ei ehkä ole ollut riittävän hyvällä tasolla. Tässä tehtävät uudistukset eivät sinänsä tule merkitsemään sitä muutosta, että kuntien itsehallintoa tai kuntien oikeutta käyttää varoja uudelleen rajattaisiin. Jos on tarve puuttua esimerkiksi siihen palvelutasoon, jota kunnissa tehdään, vaikkapa vanhustenhuollossa, sen täytyy tapahtua sitten sitä kautta, että annetaan täsmällisempiä laatuohjeita, mikä on hyväksyttävä minimitaso. Tämmöinen menettelyhän meillä tehtiin tämän terveysprojektin yhteydessä. Kansallinen terveysprojekti pitää sisällään määräaikoja, miten hoitoon pitää päästä.

Toinen varapuhemies:

Kysymys on loppuun käsitelty.