4) Hallituksen esitys laiksi lääkelain muuttamisesta
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! HE 21/2009 käsittelee
lääkelain muutosta kolmessa eri asiassa. Ensiksi
parannetaan mahdollisuuksia torjua vakavia eläintauteja. Tämä lainosa
täytyy saada voimaan mahdollisimman pian. Toiseksi helpotetaan
annosjakelua lääkkeissä siten, että lyhytaikainen
hinnanalennus koneellisessa annosjakelussa on mahdollinen, ja kolmas
lakimuutos on 15 c §, joka käsittelee pitkälle
kehitettyä terapiaa ja näiden lääkkeiden
valmistuksen valvontaa. Pitkälle kehitetyllä terapialla
tarkoitetaan geeniterapiatuotteita, soluterapiaa ja kudosmuokkaustuotteita.
Nämä valmistetaan kudoslaboratoriossa yksittäisille potilaille,
esimerkiksi onkolyyttistä adenovirushoitoa on annettu jo
sadalle syöpäpotilaalle. Näille tuotteille
ei voi asettaa teollisen standardin mukaisia vaatimuksia eli gmp-vaatimuksia, mistä
olemmekin
huomauttaneet mietinnössämme. Lääkelaitos
kuitenkin valvoo näiden tuotteiden valmistusta ja näille
tuotteille vaaditaan myyntilupa. Tuotteiden valvonta olisi Lääkelaitokselle
uusi tehtävä, ja se vaatii erityistä asiantuntemusta.
Suomen Lääkelaitos oli vielä viime
syksynä Euroopan tehokkain ja erittäin merkityksellinen lääkevalvontaviranomainen,
ja se antoi lääketutkimuksia myös muille
Euroopan unionin maille. Tämä oli mitä parhainta
aivovientiä Suomesta. Tämä Lääkelaitoksen
toiminta ei aiheuta lisääntyviä kustannuksia
Suomen valtiolle, koska kaikki toimintamenot katettiin lupamaksuilla
eli asiakasmaksuilla.
Tammikuussa ministeri Hyssälä ilmoitti, että Lääkelaitos
alueellistetaan, jolloinka ylijohtaja Wahlroos erosi tehtävästään,
ja tämän jälkeen 30 huippuasiantuntijaa
on lähtenyt pois Lääkelaitoksesta. Tästä on
seurauksena se, että esimerkiksi tämän
lain 15 c §:ää ei voida panna voimaan,
koska Lääkelaitoksella ei ole näitä asiantuntijoita.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Voisi oikeastaan ihmetellä sitä eettistä tasoa,
jos tosiaan näin korkeatasoinen kuin Suomessa on tällä alalla
meillä lääketieteessä ja lääkärien
keskuudessa eettinenkin ammattitaito ollut ja yleensä tämmöinen
eettinen suhtautuminen siihen, miten asioita hoidetaan, jos nyt
tämmöinen poliittinen kikkailu aiheuttaa romahtamisen
jossain lääkärien etiikassakin. Tämä kuulosti
jo, äskeisen puhujan juttu, siltä. Täytyy
kyllä ihmetellä sitä, eikö tosiaankaan
ole muusta enää kyse kuin rahasta ja lähinnä siitä,
että saa asua täällä Etelä-Suomessa,
koska muutenhan tämä laki on ihan oikean suuntainen,
nyt kun tässä laissa puhutaan ja pysytään.
Mutta tosiaan vielä sen verran sanoisin, että kun
tämä kolmas osa koski tätä geeniterapiaa, niin
tässä on hyvä nähdä,
että terapiaa voidaan tosiaan käyttää tässäkin
merkityksessä, kun lääketieteen alueella
yleensä psykiatrit, jotka määräävät
niin sanottuihin mielisairauksiin, joita ei koskaan ole varsinaisesti
hyväksytty psykologian eikä mielentutkimuksen
alalla minkäänlaiseksi sairaudeksi, käyttävät
terapia-käsitteitä täysin huolimattomasti
ikivanhan perinteen jatkumolla täysin Suomen Kelan ja lääkärien
kielietuilun ansiosta väärin.
Geeniterapiassa se on oikeassa paikassa, kun on kyse jostain
solutason, fysiikan, kemian jutusta, jossa nämä hoidon
tehot ovat todettavissa, mutta muuten tämä kuuluisi
kokonaan toiseen yhteyteen, joten vaan mainitsinkin sen ja lopetan lyhyeen.
Kiitos, ja hyvää pääsiäistä!
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Tämä lakiesitys on sinänsä paikallaan
ja mielestäni sosiaali- ja terveysvaliokunnassa saimme
myös hyvän mietinnön aikaan, jolla pyritään
turvaamaan nimenomaan näiden pitkälle kehitetyissä terapioissa
käytettävien lääkkeiden mahdollistaminen. Otimme
kantaa muun muassa siihen, että valvontakustannusten ei
tule olla kohtuuttomia ja laatutestauksissakin tulee käyttää järkeä silloin,
kun puhutaan tällaisesta yksilöllisestä terapiasta
ja siihen valmistettavasta, vielä kokeellisesta lääkkeestä.
Mutta kyllä tämän lain toteutumista,
jossa siis Lääkelaitokselle siirretään
lisää näitä lupamenettelytehtäviä ja
laatuvaatimusten valvontaa, varjostaa Lääkelaitoksen
sekava tilanne, suorastaan kriittinen tilanne. Ja olen kyllä edelleenkin
toivonut sitä, että hallituksessa otettaisiin
järki käteen ja todettaisiin tilanne nimenomaan
tämän lääketurvallisuuden näkökulmasta.
Mielestäni kunniallinen perääntymistie
ministeri Hyssälälle olisi se, jos lääkevalvonta
ja lääketurvallisuudesta vastaaminen siirrettäisiin vaikka
Valviran alaisuuteen ja sitten lääketutkimuksen
voisi alueellistaa sinne Kuopioon, jos näin halutaan.
Paavo Arhinmäki /vas:
Arvoisa puhemies! Ed. Pertti Virtanen täällä ihmetteli
lääkäreiden etiikkaa, kun he ovat muuttamassa
pois Helsingistä. Kyllä kysymys on siitä,
että ihmisillä, ovat he Kemijärveltä,
Kajaanista, Kaskisista, pitää olla oikeus asua
ja elää omalla kotipaikallaan, siellä missä on
perhe, siellä missä ovat ystävät, siellä missä ovat
sosiaaliset siteet. Silloin jos me täällä haluamme
puolustaa, niin kuin minä haluan puolustaa, vahvaa aluepolitiikkaa
ja oikeutta asua ja elää ja tehdä töitä omalla
kotipaikkakunnallaan, niin kyllä sen pitää koskea
myös helsinkiläisiä. Sen vuoksi minusta
on kohtuutonta epäillä lääkäreiden
etiikkaa, jos he haluavat pitää kiinni perheestään
ja kotipaikasta.
Nyt kysymys, aivan kuten ed. Asko-Seljavaara täällä nosti
esiin, on siitä, miten me saamme ratkaistua tämän
Lääkelaitoksen tilanteen, että se asiantuntemus
ei katoa. Kun ihmiset ymmärrettävästi,
aivan kuten eivät halua muualtakaan Suomesta, eivät
halua muuttaa pois omalta kotipaikaltaan, niin tämä oikeus
ja mahdollisuus taattaisiin myös helsinkiläisille
Pääkaupunkiseudulla, tällä alueella,
asuville ihmisille. Sen vuoksi nyt pitää löytää tässä Lääkelaitos-kysymyksessä sellaisia
ratkaisuja, joilla pystytään tämä asia
hoitamaan järkevästi ja myös työntekijöiden
kannalta oikeudenmukaisesti.
Matti Saarinen /sd:
Herra puhemies! Mielestäni tässä asiassa
on kähmitty. Aluepolitiikkaa harrastetaan tämän
asian yhteydessä kovilla panoksilla ja kovilla riskeillä.
Esimerkinomaisesti palautan mieliin muutaman asian, jotka liittyvät
tällaiseen aluepoliittiseen päätöksentekoon.
Tässä ajassa moneen kertaan on perusteltu
sitä, että Itä-Suomessa ei ole hammaslääkäreitä, kun
koulutus on Varsinais-Suomessa, että nämä tarpeet
eivät kohtaa. Hyvä niin. Olen valmis hyväksymään
sen, että lisätään hammaslääkärikoulutusta
Kuopion suunnalla.
Mutta kun aikanaan, silloinkin oli muuten porvarihallitus 1990-luvun
alussa, revittiin auki eduskunnan tekemä sijoituspäätös
Pelastusopiston osalta, silloin se piti perustaa Pääkaupunkiseudulle — ja
siitä oli eduskunnan päätös — sen tähden,
kun koulutustarpeet olivat täällä, mutta aluepoliittisin
perustein tämä oppilaitos, niin kuin tiedätte,
sijoitettiin Kuopioon.
Nyt me tiedämme, miten siinä kävi.
Koulutustarpeet ja koulutuspaikkakunta eivät kohtaa. Koulutustarve
on täällä etelässä pääosin.
Ne ihmiset eivät hakeudu sinne Kuopioon oppilaitokseen.
Täällä järjestetään
hätäapukursseja, että saadaan hätäkeskuksiin
päivystäjiä, kun oppilaitos on aluepoliittisin
perustein aikanaan väkisin viety Itä-Suomeen,
vaikka siitä oli jo eduskunnan päätös,
että se rakennetaan ja perustetaan tänne etelään,
mitä kaikki asiantuntijat silloin kannattivat. Tehtiin
vaan poliittinen päätös, kiitos porvarihallituksen,
ja jälki näkyy.
Nyt ollaan tekemässä tätä.
Emme vielä tiedä, minkälaiseen katastrofiin
tämä johtaa. (Ed. Asko-Seljavaara: Se on jo katastrofi!)
Toivottavasti ei johda, mutta tässä on astian
makua, ja tässä asiassa on kähmitty,
ja en kannata tämän kaltaista kähmintää päätöksenteossa.
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Ed. Asko-Seljavaara aivan oikealla tavalla
kytki nyt tämän lain käsittelyn Lääkelaitoksen
alueellistamiseen, elikkä toisin sanoen sen käytäntöön soveltamisessa,
mistä nyt päätetään,
olennaista on se, pystytäänkö se tekemään
vai ei.
Arvoisa puhemies! Kun tätä asiaa käsiteltiin tarkastusvaliokunnassa
alueellistamisen kartoituksen yhteydessä, kuultiin asiantuntijana
selvityshenkilöä, joka oli ollut tuossa puuhassa
määrättynä, ja siinä hän
sanoi, että kaikki on ok. Mutta sen jälkeen on
käynyt harvinaisen selväksi julkisuuden kautta
ja muutoinkin, että ei oo, vaan on asian laita juuri niin
kuin äsken ed. Asko-Seljavaara tässä totesi.
Viisas on sellainen, joka ottaa asiallisesti taaksepäin
muutaman askeleen silloin, kun on hakkaamassa muuten päätänsä betoniseinään.
Pentti Oinonen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Lääkelaitoksen siirtäminen
Kuopioon oli aivan oikea ratkaisu. Ihmettelen suuresti helsinkiläisten
lääkärien vastahakoisuutta siirtyä töihin
Kuopioon. Vuosikymmenten ajan on Itä- ja Pohjois-Suomesta
muuttanut työvoimaa Etelä-Suomeen ja näin
pitänyt Etelä-Suomea pystyssä. Tätä taustaa
vasten ihmettelenkin kyllä suuresti sitä vastahakoisuutta,
mikä lääkäreillä on
Kuopiota kohtaan. Kyllä sieltä Kuopiosta ja muualta
Suomesta löytyy päteviä lääkäreitä,
vaikkei heitä sinne täältä Helsingistä saataisikaan.
Pertti Virtanen /ps:
Arvoisa puhemies! Olen edustajien Pulliaisen ja Asko-Seljavaaran
kanssa tässä suhteessa linjoilla kyllä,
mutta sitä taas ihmettelen, että tuolta vasemmistosta
taas ed. Arhinmäki käytti niin sanottua suomalaista
poliittista metodia eli ei ollenkaan kuunnellut, mistä puhuin.
En puhunut koko asiasta suoraan sanoen, puhuin aivan eri tasolla
...
Puhemies:
Nyt olisi hyvä pysyä asiassa.
No niin, eikö totta? (Ed. Arhinmäki: Minä myönnän,
etten aina ymmärrä, mitä he puhuvat!) — Puhuin
ainoastaan tästä lääkärin
etiikasta, arvoisa puhemies, sillä lailla, että siihen nyt
vaikuttaa ratkaisevasti sijaintipaikka tai se, kuinka korkeita hinnat
ovat, tai nyt kun on ollut puhetta, että siirrytään
vaan taas hinnoittelussa erilaisuuteen. Meillä nyt Fortumin
suhteen, arvoisa puhemies, en eilen päässytkään
puhumaan; vaikka kriteeriksi on sanottu se, että on käsitellyt,
niin kuin minä, kaksi vuotta tätä asiaa — olen
jauhanut ministeri Pekkariselle — niin varapuhemies ei
antanut puheenvuoroa. Nyt voin sanoa tästä kuitenkin
sen verran, että — oikeastaan unohdin koko jutun,
mutta korjasin sen, mitä ed. Arhinmäki puppua
puhui. (Naurua)
Esa Lahtela /sd:
Arvoisa puhemies! Kyllähän tämän
lain toteutuminen vaatii, jotta meillä Lääkelaitos
toimii. Kun tässä nyt on tämmöinen pattitilanne
olemassa, niin kyllä minusta tässä pitäisi
nyt etsiä semmoinen sovitteluratkaisu, jolloin pitäisi
ottaa askel tai kaksikin taaksepäin ja katsoa, (Ed. Asko-Seljavaara:
Hyvä, Lahtela!) vaikka sitä siirtoa tehdäänkin,
että se olisi semmoinen liukuva tai portaittainen tai miksi
sitä kutsutaan. Mutta kuitenkaan välttämättä sitä kokonaan
ei tarvitse vetää takaisin, mutta olisi hitaampi
aikataulu, jolloin ihmiset voisivat sopeutua siihen ja täyttää ne
paikat sitten pikkuhiljaa Kuopioon. Vapaassa maassa semmoinen ajattelu,
että siirretään ihmisiä pakolla,
ei satu kyllä menemään ihmisten oikeustajuun.
Siitä huono esimerkki oli silloin, kun oli sairaanhoitolakko.
En tykännyt sitä pakkolaista siinäkään
yhteydessä. Vaikka hallituksella oli hyvä tarkoitus
siinä, semmoinen pakkoajattelu ei sovi vaan suomalaiseen
yhteiskuntaan. Se nostaa vastarinnan ja sen takia tässä pitäisi
löytää semmoinen ratkaisu, jossa kokeillaan
saada vaikka vähän pitemmällä aikajanalla
oleva ratkaisu, joka on hyvä, eikä vaaranneta
lääketurvallisuutta.
Markku Rossi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tässä lääkealan
keskuksen perustamisen ja alueellistamisen kysymyksessä näyttää vallitsevan
melkoinen hämmennys. Lääkelaitoksesta
on irtisanottu syyskuusta lähtien yhteensä 26
henkilöä, mukaan lukien entinen ylijohtaja. Osa
viroista on jo täytetty, osassa tehtäviä on
jaettu uudelleen. Parasta aikaa on menossa rekrytointi neljän ylilääkärin
ja yhden erikoistutkijan virkojen osalta. Tiedän, että alueellistamissijoituspaikkakunnalta
Kuopiosta on runsaasti hakijoita ja tulijoita. Kaiken kaikkiaan
työvoiman saanti Kuopiossa lääkealan
keskuksen suhteen on tulevaisuudessa turvattu. Yliopistoista valmistuu
vuosittain 130 lääkäriä, 160
farmaseuttia, 50 proviisoria ja 30 lääketieteen
ja farmasian tohtoria. Eli asiantuntijoita löytyy, ja kaiken
kaikkiaan yliopisto on erityisesti profiloitunut biologisten lääkkeiden
kehittämiseen ja tutkimiseen.
Arvoisa puhemies! Kun täällä lääkelaki
nyt sitten kytketään alueellistamiskysymykseen,
niin siihen toki löytyy tarttumapinta, mutta on syytä huomata,
että nykyisellä Lääkelaitoksen
henkilöstöllä on viiden vuoden siirtymäaika.
Ed. Lahtela, miltä muulta ryhmältä vastaava
sitten löytyy? Ymmärrän tietysti sen
henkilöstön huolen, joilla on omat kodit, juuret
ja perheet jne., ei se sen kummempaa ole kuin mitä maassa
muutoinkin on tapahtunut. Tässä suhteessa tietysti
täytyy toimia myös hyvän työnantajan
tavoin. Kuinka edesautetaan kyseisten henkilöiden siirtymistä? Ja
jos ei sitten onnistu, niin yleensä sille alalle on löytynyt
varsin hyvin työpaikkoja. Kuitenkin se kiertotahti on ollut
Lääkelaitoksen keskuudessakin varsin kova.
Arvoisa puhemies! Tässä vielä ennen
pääsiäisviikon alkua ed. Saariselle täytyy
todeta, että Kuopion Pelastusopisto on yksi huippukouluista,
huippuopistoista tässä maassa. (Ed. Saarinen: Väärässä paikassa!) — No,
minä ymmärrän teidän katkeruutenne
siitä, että se on Kuopiossa eikä esimerkiksi
Lohjalla. — Mutta joka tapauksessa se oli eduskunnan päätös
ja se oli hyödyllinen päätös
aikoinaan, kun Pelastuskoulun yhteyteen eduskunta äänesti
muuten Pelastusopiston sijoittamisesta. Tänä päivänä nämä ja
myös Kriisinhallintakeskus, joka on siellä yhtenä uutena osana,
ovat tuoneet todella kansallisen ja kansainvälisen koulutuskeskittymän
tälle alalle.
On totta se, minkä mainitsitte, tämä hätäkeskuspäivystäjäongelma.
Se on ongelma, johonka pitää löytää ratkaisuja,
mutta se on yksi pieni osa tätä kokonaisuutta.
Rakel Hiltunen /sd:
Arvoisa herra puhemies! Lääkelaitos ei ole
kappaletavaravarasto, joka voidaan hyllyt tyhjentäen VR:n
raiteita pitkin siirtää Helsingistä Kuopioon.
Lääkelaitos on osa sitä kansallista osaamispääomaa,
joka syntyy sekä korkeasti koulutettujen, hyvin työhönsä motivoituneiden
ihmisten osaamisesta Lääkelaitoksen sisällä että siitä verkostosta,
joka on kansallisesti ja kansainvälisesti muodostunut.
Näissä perusteluissa ei ole näkynyt yhtään
sisällöllistä syytä, miksi tämä siirto
tulee toteuttaa. Minä koen, että kysymys on keskustapuolueen
harjoittamasta aluepolitiikasta, jonka alttarille nyt Lääkelaitos
ja tämä osaamisen mahdollinen heikentäminen
sitten uhrataan. Olen sitä mieltä, että tätä hanketta
ei tule toteuttaa. Eduskunnan tulee täysin vielä paneutua
erilaisiin vaihtoehtoihin, joilla päästään
kunniallisesti vielä perääntymään
tässä hankkeessa.
Korostan vielä, että tämän
prosessin aikana on käynyt niin, että vastakkain
tiedotusvälineissä eri puolilla ovat kuopiolaiset
ammatti-ihmiset ja helsinkiläiset Lääkelaitoksen
ammatti-ihmiset. Sen sijaan ministerin poliittinen vastuunkantokyky on
tässä ollut heikkoa.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa puhemies! Kannatan lämpimästi alueellistamispolitiikkaa,
ja meillä on myös hyviä esimerkkejä onnistuneista alueellistamisista.
Mutta tässä tapauksessa Lääkelaitoksen
kohdalla ongelmana on se, että Lääkelaitoksen
nimenomaan lääketurvallisuudesta vastaavilla asiantuntijoilla
on sellaista työssä saatua asiantuntemusta, jota
ei todellakaan tule sieltä koulun penkiltä farmaseutiksi
tai lääkäriksi valmistuttua, joka on
monien vuosien kokemuksen tulosta. On todellakin suuri vahinko,
että jo noin 30 tällaista henkilöä on
irtisanoutunut, ja Suomen Lääkäriliitto
viime viikolla ilmaisi vakavan huolensa tämän
tilanteen vuoksi nimenomaan potilasturvallisuuden näkökulmasta.
Kyllä täytyy muistaa se, kun ajatellaan näitä henkilöitä,
että heillä on perheet, heillä on puolisot,
joilla on työpaikka täällä Pääkaupunkiseudulla,
heillä on myös lapset, joilla on kaverit ja koulut
täällä. Ei noin vain voi irrottautua
niistä omista kuvioista, tai ainakin on väärin
syyttää epäeettiseksi näiden
henkilöiden toimintaa, kun he tekevät raskaan
ratkaisun irtisanoutua tästä mielekkäästä työpaikastaan
ja etsiä muita töitä.
Lyly Rajala /kok:
Arvoisa puhemies! Ihmettelenpä suuresti, että kristillisdemokraattien
puheenjohtaja olettaa, että lapsia eikä kavereita
ole muilla kuin helsinkiläisillä lapsilla. Niitä on
ollut iän kaiken Hangosta Inariin, sillä välillä,
lapsia ja kavereita. Tällaista alueellistamista on tehty
iät kaiket. Joku väitti täällä jossakin
keskustelussa aikoinaan, että ei kannettu vesi kaivossa pysy.
Tuolta on tullut kymmeniätuhansia ellei satojatuhansia
ihmisiä Pohjois-Suomesta, Itä-Suomesta tänne
etelään, ja hyvin on pysynyt kannettu vesi täällä päin.
Mutta ihmettelen tätä Räsäsen juttua.
(Ed. Räsänen: Eikö kavereiden pysyvyydellä ole
merkitystä?)
Alueellistamisesta voi olla hyviä tai huonoja seurauksia.
En ota niinkään hirveästi kantaa tuohon
Lääkelaitokseen sinällään.
Alueellistaminen on ihan hyvä asia, etteivät kaikki
valtion työpaikat ole pelkästään
Helsingin ympäristössä.
Sen sijaan järki täytyy olla sielläkin
kädessä ja myös tällä hetkellä.
Tasan kymmenen vuotta sitten oli hammaslääketieteen
opetusta Helsingissä, Oulussa, Turussa, Kuopiossa, ja Turku
ja Kuopio lopetettiin. Nyt ollaan avaamassa Kuopio uudestaan. Koko
Itä-Suomen hammaslääkärivajaus
on 37 hammaslääkäriä, ja sitä varten
ollaan avaamassa 90 miljoonaa euroa maksava uutuushanke takaisin
sinne. Siinä ei ole järjen häivää,
ei todellakaan. Se voitaisiin tehdä nopeammin. Se koulutus
kestää useita vuosia. Vasta seitsemän
vuoden päästä pääsevät
sitten ensimmäiset sinne kouluun menevät opiskelijat työnsä ääreen,
joten tämä voitaisiin tehdä huomattavasti
nopeammin esimerkiksi antamalla jatkokoulutusta Eta-maissa koulutetuille
hammaslääkäreille. Se kestäisi
vain vuoden eikä maksaisi juuri mitään,
ja vuoden kuluttua homma olisi hallussa.
Puhemies:
Tämän asian käsittely joudutaan nyt keskeyttämään
suuren valiokunnan kokouksen vuoksi.