2) Euroopan neuvoston Suomen valtuuskunnan kertomus Euroopan
neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta vuonna 2013
Maria Guzenina-Richardson /sd(esittelypuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Käsittelemme Euroopan neuvoston
parlamentaarisen yleiskokouksen vuoden 2013 toimintakertomusta.
Heti tähän alkuun on hyvä palauttaa mieleen,
että Euroopan neuvosto on laajin ja vanhin eurooppalainen
poliittinen yhteistyöjärjestö. Se perustettiin jo
vuonna 1949, ja vaikka ensimmäisinä vuosikymmeninä Euroopan
neuvostoa pidettiin enemmänkin länsimaiden järjestönä ja
vain osa Euroopan maista oli sen jäseniä, nykyään
kaikki Euroopan maat lukuun ottamatta Valko-Venäjää ja Kosovoa
ovat mukana. Suomi liittyi Euroopan neuvostoon 1989, Venäjä 1996.
Jäsenmaita on yhteensä 47.
Euroopan neuvosto on nykyään siis hyvin ainutlaatuinen
ja tärkeä poliittinen kohtaamispaikka, ja sen
asema sekä poliittisena järjestönä että ihmisoikeuksia
puolustavana järjestönä on korostunut
entisestään viimeaikaisten Euroopan, Ukrainan
ja Venäjän tapahtumien myötä.
Sen huomaa myös, kun tarkastelee vuoden 2013 toimintaa
ja tällä hetkellä niin sen eri komiteoissa kuin
ensi viikon yleiskokouksessa esillä olevia aiheita. Esimerkkinä voi
tähän alkuun todeta, että ensi viikon
viisipäiväisessä yleiskokouksessa puhuu
muun muassa Ukrainan pääministeri ja sen aikana
käsitellään muun muassa Venäjän
delegaation asemaa Euroopan neuvostossa.
Arvoisa puhemies! Minun on vaikea kuulla omaa puhettani. (Hälinää — Puhemies
koputtaa)
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Yritetäänpäs uudestaan, jos se kuuluisi
paremmin.
Kiitos, arvoisa puhemies! (Välihuutoja — Ilkka
Kanerva: Alusta!) — Tiedän, että edustaja
Kanerva kyllä kuuli. (Anni Sinnemäki: Demarit
eivät kuunnelleet!) — Ei, kyllä se oli
RKP, joka ei kuunnellut.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ehkä nyt kuitenkin menemme siihen puheeseen.
Kiitos, arvoisa puhemies! — Jäsenyys Euroopan
neuvostossa on ehdollinen. Liittyessään jäsenmaa
on sitoutunut noudattamaan järjestön perusperiaatteita,
noudattamaan oikeusvaltioperiaatteita ja kunnioittamaan kansalaisten perusoikeuksia.
Euroopan neuvosto myös seuraa, miten jäsenmaat
ovat noudattaneet sitoumuksiaan. Tämä seuranta
koskee kaikkia jäsenmaita, myös Suomea. Valvontamekanismeja
on useita sekä hallitustenvälisellä puolella
että parlamenttitasolla.
Yleiskokous tarkastelee jäsenvelvoitteiden noudattamista
perusarvojen toteutumisen kannalta. Jäsenmaiden heterogeenisuus
ja erilaisuudet maiden demokratiaperinteissä johtavat usein hyvinkin
vilkkaaseen keskusteluun, varsinkin viime vuosien aikana. Yleiskokous
on kertomusvuonna keskustellut muun muassa siitä, miten kansainvälinen
talouskriisi ja säästötoimenpiteet ja
menoleikkaukset ovat vaikuttaneet kansalaisten perusoikeuksien toteutumiseen
muun muassa yhdenvertaisuuden periaatteen näkökulmasta. Keskustelu
viime kesänä esimerkiksi OECD:n muuttuvasta roolista
globaalin eriarvoisuuden vähentäjänä kannusti
talousjärjestöä ottamaan entistäkin
rohkeampia askelia kohti kestävän talouden tietä,
jossa äkkivääriä julkisen sektorin leikkauksia
pyritään vähentämään
ja pyritään panostamaan rakenteellisiin ja pitkällä aikavälillä hyvinvointia
parantaviin toimiin.
Maahanmuuttajien ja pakolaisten tilanne on ollut hyvin usein
esillä. Suomen delegaation jäsen Anne-Mari Virolainen
toimi viime vuonna maahanmuutto- ja pakolaiskomitean puheenjohtajana
ja sai laajaa kiitosta raportista, joka käsitteli kielteisen
turvapaikkapäätöksen saaneiden maahanmuuttajien
oikeuksien valvonnan toteutumista palauttamisen aikana.
Sosiaali- ja terveys- ja kestävän
kehityksen komiteassa on viime vuonna käyty keskustelua muun
muassa Suomessakin paljon puhuttaneesta lastensuojelusta. Valmistelussa
on ollut Venäjän delegaatioon kuuluvan Olga Borzovan
raportti, jossa Britannian, Romanian ja Suomen lastensuojelu on
otettu tarkasteluun, ja se tulee olemaan myöskin ensi viikon
yleiskokouksessa keskustelussa.
Viime vuoden ehkä eniten keskustelua herättänyt
aihe oli Syyrian tilanne. Se on koskettanut ja vaikuttanut ja tulee
koskettamaan ja vaikuttamaan pitkään Euroopan
neuvoston jäsenmaihin. Vaikka tällä hetkellä Syyrian
tilanne on mediassa jäänyt Ukraina-uutisten varjoon,
on Euroopan neuvoston jatkettava aktiivisuuttaan Syyrian ihmisoikeuksien
toteutumisen puolesta.
Arvoisa puhemies! Sen lisäksi, että Euroopan neuvosto
keskustelee lähialueidensa tilanteesta, keskustelu jäsenvelvoitteiden
noudattamisesta yksittäisissä jäsenmaissa
on ollut hyvin vilkasta. Yleiskokouksen seurantakomitean monitorointikomitean
työskentely tapahtuu niin sanotusti "in camera" eli ’suljettujen
ovien takana’, mutta loppuraporteista keskustellaan ja
jatkotoimenpiteistä päätetään
yleiskokouksessa. Monet monitorointikomitean työlistalla
olevista kymmenestä maasta ovat olleet tarkkailun alla
jo kymmenen vuotta, ja nyt Euroopan neuvostossa on selkeästi painetta
muuttaa tätä monitorointijärjestelmää. Se
ei tyydytä kaikkia jäsenmaita, ja näin
ollen on tärkeää, että Suomi
on mukana myöskin tässä prosessissa.
Nyt onkin voimakkaita paineita myöskin katsoa, millä tavalla
eri jäsenmaat kokevat tämän monitorointijärjestelmän
itseään kohtaan epäoikeudenmukaisena.
On syytä selvittää, millä tavalla
heidät voi saada myöskin tämän
yhteisen pöydän ääreen.
Vaikka jäsenvelvoitteiden seurantaa ei tapahdu yhdessäkään
EU-maassa, viime vuonna monitorointikomitea esitti kuitenkin Unkarin
asettamista tarkkailuun. Itse voin omasta puolestani sanoa, että valitettavasti
tämä esitys kaatui kuitenkin äänestyksessä,
mutta Unkarin tilannetta seurataan nyt poliittisessa komiteassa.
Yleiskokouksen vaalitarkkailut ovat osa jäsenvelvoitteiden
seurantaa, eli yleiskokous lähettää valtuuskuntia
seuraamaan parlamentti- ja presidentinvaaleja jäsenmaissaan,
jotka ovat monitoroinnin kohteena. Vaalitarkkailua ei pääsääntöisesti
tehdä muissa maissa, ja sen vuoksi esimerkiksi Euroopan
neuvosto ei tarkkaile sunnuntaina parlamenttivaaleja Unkarissa,
jonne lähtee kuitenkin valtuuskunta Etyjin yleiskokouksesta.
Euroopan neuvoston yleiskokouksen seuraava istunto on siis jo
ensi viikolla Strasbourgissa. Kokouksen kiireelliseksi lisäaiheeksi
on ehdotettu Ukrainan tilannetta. Siitä tullaan tekemään päätös
maanantaina. Ukrainan tilannetta ja sen vaikutuksia maan demokraattisten
instituutioiden toimivuuteen on syytäkin arvioida. Maanantaina
alkavassa istunnossa äänestetään
myös kahdesta hyvin poikkeuksellisesta aloitteesta, joista toisessa
esitetään Venäjän valtuuskunnan
valtakirjojen hylkäämistä ja toisessa
venäläisjäsenten äänioikeuden
poistamista. Istunnon vieraspuhujina ovat, kuten ehkä jotkut
teistä tietävät, Ukrainan pääministeri
Arseni Jatsenjuk ja EU:n ministerikomitean puheenjohtajamaan Itävallan
presidentti Fischer. Lisäksi ihmisoikeusvaltuutettu Nils
Muizhnieks esittää parlamentaarikoille vuoden
2013 toimintakertomuksensa.
Istuntoviikolla käsitellään myös
kahden suo-malaiskansanedustajan raportteja: varapuheen-johtaja Kimmo Sasin raportti
koskee
Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen tilapäispäätösten
toimeenpanon puutteita joissakin jäsenmaissa, ja siinä esitetään
toimenpiteitä tilanteen korjaamiseksi, ja kansanedustaja
Jaana Pelkosen raportti "Oikeus internetin saatavuuteen". Siinä todetaan,
että internet on ihmisoikeuksien toteutumisen mahdollistaja,
ja siksi valtioiden tulisi valmistaa ja varmistaa internetin tasavertainen saatavuus
kehittämällä lainsäädäntöä ja
internet-infrastruktuuria. Tämä edustaja Pelkosen
raportti käsitellään samanaikaisesti
kyberturvallisuutta ja käyttäjäsuojaa
koskevan raportin kanssa.
Arvoisa puhemies! Vielä haluan kiittää meidän
Suomen valtuuskuntaamme aktiivisesta toiminnasta. Valtuuskunnan
jäsenet ovat olleet hyvin aktiivisia sekä täysistunnoissa
että komiteatyössä. Valtuuskunta on lisännyt
yhteydenpitoa tärkeiden sidosryhmien ja asiantuntijoiden
kanssa. Meillä on ollut säännöllisiä tapaamisia
viimeksi eilen tasavallan presidentin kanssa, ulkoministerin kanssa
viime viikolla, ulkoministeriön ja luonnollisesti Suomen
pysyvän edustuston kanssa Strasbourgissa.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Hyvä raportti, kiitoksia, antoi hyvän
kuvan siitä, missä mennään ja
osin vähän samalla alueella, missä Suomen
Etyj-valtuuskunta ja parlamentaarinen Etyj muutoinkin toimii. Päällekkäisyyksiä ei
ole häiritsevästi mutta tangeeraavia kohtia kovin
monia.
Poliittisesti luonnollisesti mielenkiintoisin kysymys on se,
mihin valtuuskunnan puheenjohtaja viittasi. Se on kysymys siitä,
miten Venäjän valtuuskuntaan tullaan suhtautumaan.
Niin kuin hän mainitsi, on kaksi eri aloitetta, joilla
molemmilla on ikään kuin poliittisena signaaliarvona hyvinkin
iso merkitys ja vaikutus. Minä oikeastaan olisin halukas
tiedustelemaan puheenjohtajalta sitä, minkälainen
on Suomen valtuuskunnan kanta, kun ensi viikolla näihin
kysymyksiin otatte linjaa pidettäväksi tulevassa
kokouksessa, ja minkälaista osviittaa tasavallan presidentti
teidän eilisessä tapaamisessanne toi esille argumentaationa
tähän kysymykseen.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin on todettava se, että valtuuskunnan
puheenjohtaja Maria Guzenina-Richardson kesken kauden tulleena on
hyvin oivallisella tavalla päässyt näihin
asioihin käsiksi. (Ben Zyskowicz: Kyllä!) — Kiitoksia,
edustaja Zyskowicz, joka varmaan on kuullut, että näin on.
Mutta täällä edustaja Kanerva kiinnitti
ihan oikealla tavalla huomiota näihin tärkeisiin
asioihin. Euroopan neuvostohan tulee ensi viikolla olemaan se paikka,
jossa Venäjä ja muu Eurooppa kohtaavat. Tässä mielessä tämä tulee
olemaan erittäin tärkeä ja nimenomaan
se kysymys siitä, millä tavoin me valtuuskuntana
ja sen yksittäisinä jäseninä tulemme
suhtautumaan näihin kahteen aloitteeseen, jotka koskevat
Venäjän valtuuskunnan oikeuksia. Minusta — puheenjohtaja
täällä puhuu kohta — on tärkeätä se,
että Venäjän valtuuskunta täysin
oikeuksin on siellä mukana, koska me tarvitsemme nyt enemmän
kuin koskaan keskustelua Venäjän kanssa myös
Euroopan neuvostossa.
Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aivan kuten edustaja Kanerva totesi, Euroopan
neuvoston foorumi on hyvin poikkeuksellinen juuri siinä, että siellä on
EU ja siellä on Venäjä ja siellä on myöskin
Ukraina paikan päällä. Se on hyvin uniikki
debatin foorumi siinä mielessä, että siellä uskalletaan
hyvin avoimesti ja rehellisesti käydä tätä keskustelua
siitä, millä tavalla konflikti saataisiin ratkaistua.
Jos nyt sitten Venäjä suljetaan tämän
foorumin ulkopuolelle, en kyllä näe, millä tavalla
se hyödyttäisi Suomea, hyödyttäisi Eurooppaa,
hyödyttäisi Ukrainaa, saatikka globaalissa mittakaavassa
yhtään ketään. Päinvastoin
meillä täytyy olla hyvä neutraali foorumi, jossa
kaikki osapuolet tuntevat olevansa rakentavassa ilmapiirissä,
jossa asioista voidaan keskustella.
Tapaaminen tasavallan presidentin kanssa, ulkoministerin kanssa
on antanut meille, Euroopan neuvoston Suomen delegaatiolle, hyvin
selkeät osviitat siitä, millä tavalla
Suomella on tasapainoinen ja hyvin laaja ymmärryksen näkemys
siitä, millä tavalla me voimme myöskin
olla mukana tässä dialogissa, ei pois sulkemalla
vaan ottamalla osaa.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Meidän lähtökohtahan
suomalaisten osalta on se, että olemme valtavirrassa mukana
ja pyrimme rakentamaan. Tosin toisaalta täytyy sanoa, että olennaista
on se, että Euroopan neuvoston pitää pyrkiä myöskin
ratkomaan ongelmia. Silloin kun Venäjä valloitti
Etelä-Ossetian ja Abhasian, niin siinä yhteydessähän
tietysti Georgian koskemattomuuden loukkaaminen tuomittiin voimakkaasti
mutta tehtiin hyvin kohtuullinen ohjelma, jolla pyrittiin ihan humanitäärisiä ongelmia
korjaamaan, muun muassa antamaan mahdollisuus ihmisille palata entisiin koteihinsa.
Valitettavasti Venäjä ei ole toteuttanut tuosta
ohjelmasta, vaikka toiveita oli, yhtään minkäänlaista
osuutta.
Nyt ollaan siitä tilanteessa, että tietysti
Euroopan neuvostossa, joka on ihmisoikeus- ja demokratiaorganisaatio,
on mahdoton hyväksyä sitä, että jokin
valtio valloittaa yhden osan toisesta valtiosta. On täysin
selvää, että neuvoston pitää voimakkaasti
reagoida tähän Venäjän ei-hyväksyttävään
käyttäytymiseen, mutta tärkeätä on
se, että Suomi on tältä osin yhteisessä eurooppalaisessa
rintamassa.
Timo Soini /ps(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa herra puhemies! On erittäin hyvä,
että tässä salissa käydään
tämä keskustelu, ja pitäisin äärimmäisen
arvokkaana, että kun Suomen valtuuskunta sinne menee, se
muodostaa yhteisen kannan. Se on se, mikä on vaikuttavaa,
jos mikä, että Suomella on kanta. Mutta näitä kuullessani
jotenkin ajattelen, onkohan meillä yhteistä kantaa tai
tässä tapauksessa teillä. Silloin kun
kansainvälisillä foorumeilla esiinnytään,
yksimielisyys on voimaa.
Markus Mustajärvi /vr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Soini ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajana
piti pari viikkoa sitten erittäin harkitun, maltillisen
ja perustellun puheenvuoron Ukraina-tilanteeseen liittyen. Mutta
on aivan niin kuin edustaja Soinikin kysyi: ei täällä ole
vielä sanottu selvästi sitä, onko Suomen
valtuuskunnalla yhteinen kanta. Jos niitä erilaisia kantoja
on, niin mikä on kanta siihen, tukeeko joku suomalaisen
valtuuskunnan edustaja sitten jopa semmoistakin äärimmäistä ratkaisua,
että venäläiset suljetaan tämän
kokouksen ulkopuolelle? Toivon kyllä, että se
kanta tuotaisiin täällä reippaasti esille,
jos sellainen on, tai sitten valtuuskunnan puheenjohtaja kuvaisi vielä paremmin
tätä valtuuskunnan kantaa ja sen mahdollista yksimielisyyttä.
Olen kuitenkin ymmärtänyt, että ulkopoliittinen
johto presidentti Niinistöä myöten on
sitä mieltä, että tämmöisiin äärimmäisiin
ratkaisuihin ei pitäisi mennä.
Antti Kaikkonen /kesk(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Tämä Venäjän
tormakoituminen oli kyllä havaittavissa eri tavoin Euroopan
neuvostossakin jo viime vuonna, ja muun muassa tämä lasten
huostaanottokysymys nousi siellä esille. Mutta sanoisin,
että meillä valtuuskunta ja muukin Suomi, viranomaiset
täällä, toimivat fiksulla tavalla ja
se asia on saatu Suomen kannalta aika hyvälle mallille.
No, on selvää, että nyt ensi viikolla
keskustellaan kovastikin Ukrainasta. Omasta puolestani ajattelen
niin, että en näe kovin viisaana, että Venäjä pois
potkittaisiin tuolta foorumilta, enkä sen mukaan tule itse
työskentelemään, mutta totta kai on signaali
annettava siitä, että emme hyväksy niitä toimia,
mitä Krimillä on tapahtunut.
Tasavallan presidentti ja valtuuskunta tosiaan tapasivat. Ei
ehkä ole sopivaa suoraan siteerata häntä,
mutta viisaita ratkaisuja hän kannusti luonnollisesti tekemään.
Ukraina oli esillä monin tavoin myöskin viime vuonna.
Euroopan neuvostossa pyrittiin myöskin ottamaan kantaa
sen puolesta, että ex-pääministeri Julija
Tymošenko vapautettaisiin vankilasta, ja monella muullakin
tavoin itse asiassa Ukrainan tilanne oli esillä jo aikaisemminkin.
No, tämän päällä olevan
tilanteen lisäksi ei kuitenkaan pitäisi unohtaa
muita tärkeitä asioita. Puheenjohtaja viittasi
Syyrian tilanteeseen, ja siellähän on huikea tragedia
päällä koko ajan. Emme saisi sulkea silmiämme
tämmöisiltäkään asioilta
tälläkään hetkellä,
tai vaikkapa Valko-Venäjän tilanteelta. Siellä on
(Puhemies koputtaa) jääkiekon MM-kisat pian edessä.
Epäilenpä, että noitten kisojen jälkeen
Valko-Venäjä jatkaa presidenttinsä johdolla
diktatuurisia otteita kansalaisiaan vastaan. Emme saa sulkea silmiämme tämmöisiltä
ilmiöiltä.
Anni Sinnemäki /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! On mielestäni selvää,
että jos joku valtio Venäjän tavoin sotilaallisella
voimalla uhaten liittää itseensä osan
toisesta valtiosta, niin tämä tulee totta kai
kaikilla foorumeilla tuomita. On kuitenkin mielestäni myös
luontevaa, että ne toimet, joihin Suomi osallistuu, ovat
sellaisia, joista on sovittu yhdessä Euroopan unionin kanssa,
ja on etukäteen myös julkilausuttu Venäjälle
tiedoksi, että näin tulemme toimimaan.
Yleisesti ajattelen niin, että parlamentaariset kokoukset
ja parlamentaariset foorumit ovat sellaisia, joissa nimenomaan vaikeissakin
kansainvälisissä jännitystilanteissa
ja erimielisyystilanteissa dialogia tulee ylläpitää.
Näiden seikkojen johdosta pitäisin hyvin outona,
että venäläiset suljettaisiin ulos Euroopan
neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen toiminnasta. Sinänsä toivon,
että Suomen valtuuskunta on hyvin selkeäsanainen
siinä, että emme pidä Venäjän
toimia hyväksyttävinä.
Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Suomen ulkopoliittisen johdon viesti valtuuskunnalle
on ollut hyvin selkeä: Venäjän delegaation
poissulkeminen Euroopan neuvoston foorumilta ei ole viisasta. Tämän
vuoksi nyt haluan tässä ihan julkisesti kysyä edustaja
Sasilta, joka on Euroopan neuvoston valtuuskunnan varapuheenjohtaja:
haluaako siis edustaja Sasi, toisin kuin muu valtuuskunta, että venäläiset
poissuljetaan tältä foorumilta? (Ilkka Kanerva:
Ei hän niin sanonut!)
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Ensinnäkin Euroopan neuvostossa päätökset
tehdään poliittisesti ryhmittäin eikä kansallisten
valtuuskuntien toimesta. Suurin poliittinen ryhmä on EPP-ryhmä,
johon kokoomus kuuluu Euroopan neuvostossa. Arvioimme tilannetta
sunnuntaina illalla ja maanantaina, miten nyt tämän
asian osalta toimitaan. Lähdemme siitä, että kokoomuslaiset
ovat EPP-ryhmän ratkaisussa mukana. Olemme kuitenkin Suomessa
hankkineet informaatiota päätöksenteon
pohjaksi. Olemme keskustelleet presidentin kanssa ja myöskin
ulkoministerin kanssa, ja tietysti ne näkemykset, joita
heillä on, otetaan tässä valmistelutyössä ilman
muuta huomioon.
Mutta tietysti olennaista tässä suhteessa
on se, että jos halutaan, että venäläisten
kanssa on dialogia, pitäisi olla jonkinlainen sitoumus
myöskin Venäjältä siitä,
että se dialogi johtaa johonkin lopputulokseen. Jos puhumme
tyhjille seinille, niin voi kysyä, mitä hyötyä siitä dialogista
on, eli myöskin venäläisten täytyy
sitoutua siihen prosessiin, jolloin niitä ongelmia yksinkertaisesti kyetään
ja pyritään ratkaisemaan. Ja olennaista neuvostossa
on myöskin se, että Ukrainan perustuslain uudistamisessa
neuvosto on erittäin aktiivisesti mukana.
Ilkka Kanerva /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Aioin juuri sanoa, että Euroopan
neuvosto tuskin kykenee tätä nykyistä Euroopan
sydämessä vellovaa kriisiä ratkaisemaan. On
hyvä, että Euroopan neuvosto keskittyy niihin
asioihin, joissa sillä on ylivoimaisesti paras kapasiteetti,
mikä silloin tarkoittaa juuri sitä, mihin edustaja
Sasi äskeisessä puheenvuorossaan viittasi. Siellä on
olemassa alueita, erityisesti perustuslain uudistaminen, jossa Euroopan
neuvostolla on arvokasta annettavaa tähän prosessiin.
Minusta Euroopan neuvosto ei ole oikea paikka tuomioistuimeksi.
Se ei ole se foorumi, jossa ikään kuin Venäjä eristämällä kuvitellaan
ratkaisun löytyvän. Siinä on periaatteessa
kaksi raidetta: joko poliittisen dialogin raide tai sotilaallinen raide,
ja meidän täytyy luonnollisesti olla edistämässä sitä,
että kyetään edesauttamaan poliittisen
ratkaisun syntymistä. Siinä kyllä Euroopan neuvostolla
on paljon tehtävää ja annettavaa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Vielä vastauspuheenvuoro edustajille Guzenina-Richardson,
Skinnari, ja sitten puhujalistaan.
Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Edustaja Sasille: Kyllä se niin
on, että jos dialogista suljetaan jo lähtökohtaisesti
pois, niin ei se ole sen jälkeen dialogi, se on köyhempi
keskustelu, ja pahimmassa tapauksessa se on monologi. Näin
ollen ei pystytä kuulemaan sitten toista kantaa eikä pystytä edesauttamaan
sitä, että lopputulema olisi parempi. Näin
ollen Venäjän poissulkeminen Euroopan neuvoston
areenalta olisi hyvin lyhytnäköistä.
Jouko Skinnari /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen samaa mieltä, mitä täällä puheenjohtaja
Guzenina-Richardson totesi, ja samaa mieltä myös
siitä, mitä minusta edustaja Kanerva täällä viitoitti.
Kyllä meidän pitää saada ilmapiiri
ja olosuhteet sellaisiksi, että tämä diplomaattinen
tie niin Etyjin puitteissa kuin muutoinkin vahvistuu ja ennen kaikkea
eurooppalainen osallistuminen olisi vahvempaa kuin tällä hetkellä.
Onhan se noloa, että Venäjä ja Yhdysvallat käyvät
keskustelua siitä, miten Euroopan sydämessä oleva
kriisi ratkaistaan. Kyllähän meidän täytyy
siinä mielessä mennä itseemme: miten näin
on päässyt tapahtumaan?
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Näyttää vielä olevan tarvetta
parille vastauspuheenvuorolle.
Kimmo Sasi /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olennaista tässä koko asiassa
on se, että Suomi ei saa näyttäytyä Venäjän
advokaattina tässä asiassa. Kysynkin oikeastaan nyt
Guzenina-Richardsonilta: onko näin, että te haluatte
te ajaa Venäjän asiaa, vai ajammeko yhteistä eurooppalaista
asiaa? Se on se olennainen, ja siitä syystä Suomen
pitää olla siinä yleisessä eurooppalaisessa
linjassa mukana, mikä se kuitenkin sitten tulee olemaan,
kun suuret ryhmät tekevät päätökset
tuolla Euroopan neuvostossa. Se on tärkeätä,
että me pyrimme vaikuttamaan siihen, että se yleinen
linja on sellainen linja, jossa pyritään siihen
keskusteluun.
Mutta keskustelua ei synny, jos toinen osapuoli ei sitoudu siihen
keskusteluun. Sen takia tärkeätä on,
että tässä valmisteluvaiheessa pyritään
myöskin ottamaan venäläisten sitoumus
siitä, että kun keskustelua käydään,
se keskustelu aidosti voi johtaa johonkin, missä esimerkiksi niitä inhimillisiä ongelmia,
joita Krimin valtauksesta syntyy, pyritään aidosti
ratkaisemaan ja ottamaan huomioon ne kannanotot, joita neuvostolla
asiassa on.
Maria Guzenina-Richardson /sd(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Vaikka edustaja Sasi edustaakin tässä ääripäätä,
niin se ei tarkoita, että me muut olemme ääripään
toisella puolella. On olemassa myös keskitie. Minun mielestäni
Suomi on aina näillä foorumeilla kyennyt löytämään
nimenomaan sen keskitien. Meillä on pitkät perinteet
keskitiestä, me olemme olleet lännen ja idän
puristuksessa niin pitkän aikaa. Me olemme onnistuneet
hyvinkin luovimaan sitten suomettumisen vuosien tässä hyvin
vaikeassa tilanteessa ja nautimme myöskin kansainvälisillä foorumeilla
nimenomaan tällaisen välittäjän
roolia ilman, että ollaan kumartuneena kumpaankaan suuntaan.
Tätä samaa asennetta kyllä peräänkuuluttaisin
myöskin ensi viikon Euroopan neuvoston yleiskokouksessa.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
No niin, nyt jatkamme puhujalistasta. — Edustaja Pelkonen,
olkaa hyvä.
Jaana Pelkonen /kok:
Arvoisa puhemies! Tästä erittäin
mielenkiintoisesta ja tärkeästä ajankohtaisdebatista
sukeltaisin takaisin tähän Suomen valtuuskunnan
viime vuoden kertomukseen ja erityisesti internetasioihin. Internetyhteydestä on
tullut kiinteä osa meidän jokaisen arkipäivää. Peruspalvelut
ovat yhä enemmän saatavilla verkossa, ja netistä on
muodostunut kanava päivittäisasioiden, kuten terveydenhoidon
ja pankkipalvelujen, järjestämiseen. Myöskään
työnteko ei olisi monellekaan meistä mahdollista
ilman toimivaa nettiyhteyttä.
Suomessa internet nähdään jo jokaiselle
turvattuna peruspalveluna ja perusoikeutena. Valitettavasti tilanne
ei ole yhtä hyvä maamme rajojen ulkopuolella.
Vapaa media, ilmaisun vapaus ja internet ovat puhuttaneet paljon
Euroopan neuvoston kokouksissa, kuten tästä käsittelyssä olevasta
kertomuksestakin käy hyvin ilmi. Olen itse keskittynyt
Euroopan neuvosto -työssäni paljolti juuri internetiin
ja valmistellut raporttiani, joka käsittelee kaikkien oikeutta
internetin saatavuuteen, ja tästä jo valtuuskunnan
puheenjohtaja esittelypuheenvuorossaan mainitsi.
Mahdollisuus käyttää nettiä on
perusedellytys sille, että ihmiset voivat toteuttaa perusoikeuksiaan,
erityisesti oikeutta saavuttaa, ottaa vastaan ja välittää tietoa
netin välityksellä ilman viranomaisten puuttumista.
Vapaa internetin käyttö edistää paitsi
sananvapautta myös muiden ihmisoikeuksien toteutumista.
Internet edesauttaa esimerkiksi taloudellisten, sivistyksellisten
ja sosiaalisten oikeuksien sekä kansalais- ja poliittisten oikeuksien
toteuttamista. Nettiin pääsyllä on myöskin
tärkeä rooli opetuksellisena työkaluna sen
tuodessa tiedon ja tieteellisen tutkimuksen laajan yleisön
tavoitettavaksi.
Raportissani korostan myös sitä, että samalla kun
julkishallinto siirtää palveluja nettiin, sen
tulee myös varmistaa netin saatavuus kaikille. Muuten tasa-arvo
ei toteudu ja eriarvoistuminen vain lisääntyy.
Kaikki ei kuitenkaan ole sallittua netissä, ja sananvapautta
voidaan ja pitää rajoittaa, jos sitä käytetään
lainvastaisesti.
Arvoisa puhemies! Osana raportin valmistelua olen laatinut yhteistyössä muun
muassa Helsingin yliopiston tutkijan Riikka Koulun kanssa Euroopan
neuvoston jäsenmaille suosituksia internetin saatavuuden
varmistamiseksi. Kommentointiin ovat voineet osallistua kaikki halukkaat. Raportin
käsittelyn yhteydessä perustettiin nimittäin
avoin Facebook-sivu, jossa oli mahdollista kommentoida raporttini
tavoitteita.
Oikeus internetin saatavuuteen oli myös viime marraskuussa
järjestetyn eurooppalaisten viestintäministerien
konferenssin pääteemoja. Sain ilon ja kunnian
pitää tuossa kokouksessa Suomen puheenvuoron siitä,
miten netin saatavuus on elinehto perusoikeuksien toteutumiselle.
Raporttini "The right to Internet access" on käsittelyssä Euroopan
neuvostossa ensi viikolla, ja siihen voivat kaikki halukkaat tutustua
tarkemmin Euroopan neuvoston nettisivuilla.
Elisabeth Nauclér /r:
Herr talman! De konflikter som i dag sysselsätter
oss mest är som bekant interna. Historien bakom dem är
av stor betydelse men inte alls lätt att förstå.
Missuppfattningarna om vad som gäller eller borde gälla är många
och det finns mycket god vilja till att sprida ut osanningar och
villfarelser. Då är fakta viktigt. Vi lever i
en ytlig värld där medierna lätt sprider
en förenklad bild.
Ungern är ett land som inte kontrollerats särskilt
men sedan plötsligt sattes under lupp efter att oro för
demokratins utveckling väckts hos många. Många
kritiserade de lagstiftningsåtgärder som vidtogs,
och här spelade pressen en stor roll. Vi har alla stött
på kraftiga fördömanden av Ungerns politik
och samtidigt mötts av lika många delegationer
som försökt övertyga oss om att inget är
fel, allt har gått rätt till, all kritik bygger
på missuppfattningar.
Hur ska man själv hinna bilda sig en korrekt bild
byggd på fakta? Där spelar Europarådet
en oerhört viktig roll. Det har en stab som kan få fram
fakta och deras kritik är trovärdig.
Ungern var bara ett exempel. Vem har egentligen rätt
till sitt språk i Ukraina och på Krim, vem är
minoritet och vem är majoritet, vem har enligt internationella
standarder rätt att ge medborgarskap till sin diaspora
och vem har inte, etc. Vad gäller denna konflikt kunde
mycket ha gjorts, men mycket kan fortsättningsvis göras.
Minoriteter, flerspråkighet, minoritetsrättigheter,
självstyrelse, ursprungsbefolkning — Finland har
den erfarenhet som behövs. Som tidigare sagts handlar det
inte bara om Krim utan om Transnistrien, Abchazien, Sydossetien
etc., och jag behöver väl inte säga att
de har alla besökt Åland. Problemen och de områden
det gäller är ofta desamma för Europarådet
och OSSE. Därför gäller det att vi håller
jämna steg och ger samma signal, som så riktigt
påpekas, men särskilt viktigt är det
just nu när vi har kriser nära inpå oss.
Ett genomgående tema i rapporten är hur den långvariga
recessionen påverkar individernas rättigheter.
Man är orolig för medborgarnas jämlikhet.
Särskilt tillgången till social- och hälsovårdstjänster
och övrig grundtrygghet hotas av de nödvändiga
sparåtgärderna. Av rapporten kan vi läsa
att de finansiella åtstramningarna i Europa allt mer spänner
snaran kring de svagaste människorna i samhället.
Hit hör åldringar, sjuka, barn, marginaliserade
grupper, flyktingar etc.
Den ekonomiska krisen drabbar också samhällets
intakthet. Vi ser allt mer samhällen i europeiska länder
som polariseras i sociala skikt. Vi vill inte få ett Europa
som liknar Brasiliens Rio, för att ta ett vanligt exempel.
Den ekonomiska krisens sparkrav försvårar dessutom
finansieringen av stödåtgärder för kvinnor
som utsätts för våld. I en rapport om
situationen i Europa konstateras att trots att nästan 30
procent av kvinnorna utsatts för våld någon gång
i livet, tyvärr, som det också konstateras i rapporten,
så förringas ofta förekomsten av detta våld
i hemmet, och det gäller inte minst i Finland.
Europarådets konvention om förebyggande och
bekämpning av våld mot kvinnor och våld
i hemmet, den så kallade Istanbulkonventionen, hör
till Europarådets område. Den har inte Finland
ratificerat och det finns det anledning att kritisera, men den internationella
kritiken av Finland är inte alltid korrekt. Jag anser att
den metod som Finland använder är den rätta,
att först ändra lagstiftningen och genomföra åtgärderna, men
nu är det dags att slutföra. Vid utgången
av 2013 hade konventionen ratificerats av åtta medlemsländer,
men det krävs ännu två ratificeringar
för att den ska träda i kraft. I Finland pågår
just nu arbetet med det, och det är viktigt att det sker så snart
som möjligt.
Avslutningsvis: En sak som skulle ha behövt mer uppmärksamhet är
cyberspionaget som är alarmerande för både
individernas integritet och myndigheternas verksamhet. Cyberspionage
bör tas på största allvar och ägnas
större uppmärksamhet.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Tässä Euroopan neuvoston
Suomen valtuuskunnan kertomuksessa on oma kappaleensa Ukrainasta,
ja siihen liittyen tuli mieleen Joonas Pörstin kirjoitus
Ulkopolitiikka-lehdessä vuodelta 2008, jossa hän
hyvin osuvasti kuvasi, mitä tuleman pitää,
ja myöskin sen, mikä on Venäjän
lähtökohta Ukrainan tilanteessa. Kun hän,
tämän raportin kirjoittaja, esitti yhden ainoan
vaihtoehdon siitä, mitä hän ennustaa
tulevaksi, niin kyseessä oli paljon muutakin kuin veikkaus.
Se kyllä perustui aika lailla syvään
asiantuntemukseen ja osaamiseen.
Mutta sitten jos ajatellaan näitä kipupisteitä, niin
Georgian kriisin jälkeenhän Yhdysvallat ja Ruotsin
nykyinen ulkoministeri Carl Bildt sopivat siitä, että Venäjä erotetaan
jo tuolloin Euroopan neuvostosta, ja Wikileaks teki kyllä palveluksen
demokratialle, kun toi tämän keskustelumuistion
julkisuuteen. No, nyt on sitten ihan samanlaisia pyrkimyksiä,
ja ne, jotka haluavat rangaista venäläisiä kansanedustajia
erottamalla heidät Euroopan neuvostosta, eivät
ymmärrä, että ilman Venäjä-edustusta
Euroopan neuvosto menettää käytännössä merkityksensä,
ja jos ymmärtävät, niin silloin nimenomaan
halutaankin sitä, että Euroopan neuvosto nykyisessä muodossaan
tuhoutuu.
Yhdysvalloillahan ei ole äänivaltaa tässä yleiseurooppalaisessa
järjestössä, mutta Yhdysvaltoja on pitkään
harmittanut Euroopan neuvoston aktiivisuus muun muassa kuolemantuomioitten
vastaisessa taistelussa, samoin kuin Euroopan neuvosto on ollut
eturintamassa paljastamassa CIA:n salaisia ja laittomia vankikuljetuksia
ja pidätyskeskuksia esimerkiksi Puolassa, Romaniassa ja Liettuassa.
Toivon kyllä, että Suomessa löytyisi
malttia, kaukokatseisuutta niin paljon, että Suomen edustajien
kanta olisi yhdenmukainen ja samanlainen kuin se kuulostaa olevan
nytten presidentti Niinistöllä.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Oikeastaan kolmesta eri asiasta muutama huomio.
Ensin tästä kysymyksestä, miten meidän
tässä tilanteessa tulisi ja kannattaa suhtautua
Venäjään. Kuten tuossa keskustelussa
aikaisemmin jo sanoin, pidän itse tärkeimpänä sitä,
että Suomi toimii yhtenäisesti, yhdessä Euroopan
unionin kanssa ja että Venäjän toiminta
tuomitaan — mielestäni se toiminta on tuomittavaa
ja se kannattaa tuomita — niin, että se tehdään
ennen kaikkea niillä toimin, jotka on yhdessä muiden Euroopan
unionin maiden kanssa sovittu.
Kysymys dialogista on mielestäni tässä kohtaa
mielenkiintoinen. Osittainhan on niin, että Euroopan neuvoston
parlamentaarinen kokous ei ole se foorumi, jossa todennäköisesti
juuri tätä kriisiä ratkotaan. On mielestäni
kuitenkin tärkeää muistaa, että tässä ei
ole kysymys ikään kuin mistä tahansa
ikään kuin täysin vapaasta dialogista,
vaan kyllähän on kysymys ikään
kuin meidän puoleltamme siitä, että emme
hyväksy sitä, että sotilaallisella voimalla
Krim on otettu haltuun. Eli kysymys ei ole ikään
kuin siitä, että vaihdetaan vain tässä nyt
mielipiteitä, vaan meillä täytyy olla
tähän asiaan kanta. Mutta olen itse sitä mieltä,
että kuitenkin venäläisten parlamentaarikkojen
ulossulkeminen kokonaan Euroopan neuvoston parlamentaarisen yleiskokouksen työstä
olisi
ehkä tässä kohtaa ikään
kuin ylimääräinen toimenpide ja se tehokkaampi
politiikka suhteessa Venäjään tapahtuu
muilla tavoin.
Arvoisa puhemies! Sitten toinen asia... (Puhuja siirtyi puhujakorokkeelle) — Arvoisa
puhemies! Jatkan tästä. — Toinen asia
koskien Ukrainaa: Uskon, että Euroopan neuvostolla on paljon annettavaa
siihen tilanteeseen, missä Ukraina nyt on. Uskon myös,
että Suomen valtuuskunta eri poliittisissa ryhmissään
varmasti tulee tekemään parhaansa, jotta työ Ukrainan
perustuslain uudistamiseksi ja ukrainalaisen yhteiskunnan uudistamiseksi
saisi kaiken sen avun, mitä se todellakin tarvitsee, jos
ajatellaan ikään kuin hyvän ja demokraattisen
yhteiskunnan toimivia rakenteita. Euroopan neuvostolla on tässä kohtaa
varmasti paljon annettavaa, ja uskon, että valtuuskunta
tulee tässä asiassa olemaan aktiivinen.
Arvoisa puhemies! Sitten se kolmas asia, jonka halusin nostaa
tässä kohtaa esille. Kertomuksessa käsitellään
sitä työtä, mitä Euroopan neuvostossa
on tehty, kun on arvioitu taloudellisen kriisin sosiaalisia vaikutuksia,
sitä, millä tavalla säästöpolitiikka
ja leikkaukset ovat vaikuttaneet eri väestöryhmiin,
ja pohdittu sitä, millä tavalla myös
taloudellisesti tiukoissa olosuhteissa tulee tehdä sellaista
politiikkaa, joka turvaa ihmisten ihmisoikeudet, myös sosiaaliset
oikeudet. Kiitän omalta osaltani valtuuskuntaa tästä työstä.
Tämähän on tematiikka, jonka myös
suuri valiokunta nosti mietinnössään
esille, kun se reagoi hallituksen EU-selontekoon.
Suomen nykyinen hallitus on sopeuttanut julkista taloutta, on
tehnyt säästöpäätöksiä.
Se on tehty niin, että on koko ajan pidetty silmällä sitä, että tuloerot
Suomessa eivät näiden säästöpäätösten
myötä kasva. Se on tehty sillä tavalla,
että on haluttu ottaa erityisesti huomioon heikoimmassa asemassa
olevien ihmisten tilanne. Toivon, että Suomen valtuuskunnan
jäsenet varmasti omalta osaltaan voivat tätä Suomen
oppia myös viedä eteenpäin.
Itse uskon siihen, että silloinkin kun julkista taloutta
sopeutetaan, on aina monia vaihtoehtoja tehdä se. On tärkeää huolehtia
siitä, että veropohjaa laajennetaan ja veroja
kerätään riittävästi.
Sosiaalisesti oikeudenmukaista politiikkaa voidaan tehdä taloudellisesti
hyvin erilaisissa olosuhteissa, ja meidän täytyy
kaikkien työskennellä sen eteen, että tämä sosiaalinen
peruskirja tulisi ratifioiduksi ja että sitä myös
valvottaisiin kaikkialla Euroopassa. Ei ole pidemmän päälle
hyvä tilanne se, että ikään
kuin valvotaan vain joidenkin maiden osalta ihmisoikeuksien toteutumista. Vaikka
tilanteet ovat joissain maissa parempia kuin joissain toisissa,
niin meillä on kaikilla itse asiassa tekemistä sen
eteen, että myös koulutukselliset, taloudelliset
ja sosiaaliset oikeudet toteutuvat.
Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Euroopan neuvosto on ihmisoikeusjärjestö,
ja Suomi onneksi Euroopan kahtiajaon murruttua vuonna 1989 saattoi
liittyä tuon Euroopan neuvoston jäseneksi. Ydin
koko Euroopan neuvoston järjestelmässä on
ihmisoikeussopimus, jossa Suomikin on jäsenenä ja
on myöskin ratifioinut kaikki lisäpöytäkirjat,
ja tuota ihmisoikeussopimuksen noudattamista valvoo Euroopan ihmisoikeustuomioistuin.
Täytyy sanoa, että apulaisoikeuskansleri oli ottanut
suvivirsiratkaisussaan kantaa Euroopan ihmisoikeustuomioistuimen
ratkaisuihin ja oli mielestäni tulkinnut selkeästi
väärin näitä ratkaisuja. Nimittäin
Laustin tapauksessa, jossa katsottiin, että Italiassa luokan
seinällä voi olla krusifiksi, lähdettiin
nimenomaan siitä, että ihmisoikeussopimus sallii
laajan kansallisen harkintavallan. Alempi jaosto oli ottanut toisen
kannan, mutta koko plenum tuomioistuimessa halusi ottaa asian ratkaistavakseen,
ja tämä oli merkkitapaus, jossa juuri katsottiin,
että kansallisilla traditioilla on erittäin suuri
merkitys ja niitä voidaan edelleen ylläpitää ihmisoikeussopimuksen puitteissa.
Tältä osin täytyy sanoa, että apulaisoikeuskanslerin
tulkinta, mihinkä suuntaan ollaan menossa, oli virheellinen.
Olennaista tässä suhteessa on myöskin
se, että tämän jälkeen on hyväksytty
niin sanottu Brightonin deklaraatio, jossa nimenomaan kiinnitetään
huomiota oikeusjärjestelmän kehittämiseen,
ja sen johdannossa korostetaan nimenomaan kansallisen harkintavallan
merkitystä. Me näemme tuomioistuimen kehityskaaressa,
että kansalliselle harkintavallalle annetaan jatkuvasti enemmän
ja enemmän liikkumavaraa, ja se merkitsee sitä,
että meilläkin on, mitä tulee koulujen uskonnollistyyppisiin
tilaisuuksiin ja suvivirteen, enemmän liikkumavapautta,
ja tältä osin apulaisoikeuskansleri kuvasi tilanteen
virheellisesti ja ollaan juuri menossa päinvastaiseen suuntaan
kuin hän pyrki kirjoituksessaan lausumaan.
Mutta, arvoisa puhemies, täällä on
otettu myöskin esille kysymys Unkarin tapauksesta. Me,
jotka olimme enemmistössä ratkaisemassa tätä,
olimme sitä mieltä, että se, että rangaistaan Unkaria
siten, että laitetaan maa monitorointiin yleisesti sanomatta,
mitä pitää tehdä, olisi ollut väärä ratkaisu,
ja me lähdimme siitä, että kerrotaan
täsmälleen Unkarille, missä ongelmat
ovat, ja neuvosto valvoo, että tapahtuu näillä alueilla korjausliikkeitä,
joilla turvataan se, että Unkari täyttää korkeat
ihmisoikeusstandardit. Tämä työ on menossa
tällä hetkellä positiivisesti eteenpäin,
ja uskon, että tämä valittu linja tässä suhteessa
oli varmasti selkeästi oikea.
Nyt olennaista neuvostossa on se, että pyrimme auttamaan
erityisesti Ukrainaa, ja oikeastaan silloin, kun tämä Maidanin
kriisi oli hyvin ajankohtainen, siinä tilanteessa neuvoston
pääsihteeri oli aktiivinen ja hänen myötävaikutuksellaan Ukrainassa
perustettiin ryhmä, jonka tehtävänä oli
pyrkiä selvittämään, mitä tuolla
Maidanin torilla Kiovassa tosiasiassa tapahtui. Nyt tuo selvitystyö sen
jälkeen, kun presidentti pakeni Venäjälle,
on jonkinlaisessa välitilassa, mutta olennaista on se,
että tieto tuosta saadaan. Tällä tavalla
Euroopan neuvostolla voi olla konkreettista merkitystä.
Sanoisin, että nyt kaikkein tärkein, mitä Ukrainan
suhteen Euroopan neuvosto voi tehdä, on se, että nyt
kirjoitettaisiin mahdollisimman nopeasti vuoden 2004 perustuslain
sijaan uusi perustuslaki, jossa erittäin huolellisesti
pidetään huolta siitä, että vähemmistöjen
oikeudet, erityisesti kielelliset oikeudet, tulevat viimeistä pistettä myöten
turvatuiksi ja että tältä osin Ukraina
noudattaa myöskin viimeistä pistettä myöten
Venetsian komission antamia lausuntoja sitten, kun tuota perustuslakia
ollaan kirjoittamassa. Olennaista on se, että maassa on
päästy jo siihen, että presidentin valtaa
on onneksi supistettu siitä, mikä se Janukovytšilla
oli, mikä merkittävästi vahvistaa demokratiaa
Ukrainassa.
Mitä Venäjään tulee, Venäjän
osalta meidän ongelmamme on se, että vielä aikaisemmin
meillä oli hyvä yhteistyö Venäjän
kanssa mutta viimeisen parin vuoden aikana tuo yhteistyö käytännössä ei
ole oikein tahtonut toimia. Venäjä ei halua toteuttaa
niitä suosituksia, mitä neuvosto antaa, ja sen
lisäksi esimerkiksi, kun joka toinen vuosi niistä maista,
jotka ovat monitoroinnin kohteena, tehdään raportti,
Venäjä viivytti raporttinsa valmistumista niin,
että se vasta viiden vuoden kuluttua valmistui. Meidän
täytyy saada ehdottomasti neuvostossa parempi suhde Venäjään,
mutta se edellyttää myöskin toimia Venäjältä,
koska uskon, että muilla neuvoston jäsenmailla
on valmiutta tuohon yhteistyöhön, joka olisi erittäin
tärkeätä Venäjän oman
kehityksen vuoksi mutta myöskin tilanteen rauhoittamiseksi Euroopassa.
Lopuksi, puhemies, haluan vain todeta sen, että Yhdysvallat
on neuvostossa tarkkailijajäsenenä ja tällä tavalla
osallistuu epäsuorasti neuvoston työhön.
Muun muassa Grecossa Yhdysvallat on varsinaisena jäsenenä,
ja tietysti niissä elimissä, joissa tehdään
yleistä atlanttista yhteistyötä, Yhdysvalloilla
on merkittävä rooli, ja tästä syystä voidaan
sanoa, että neuvoston ja Yhdysvaltojen välinen
suhde on varsin myönteinen ja rakentava.
Pirkko Mattila /ps:
Arvoisa herra puhemies! Kiitoksia kertomuksen esittelystä valtuuskunnan
puheenjohtajalle ja kiitos myös valtuuskunnalle kuluneesta
työstä, jota on tehty. Se myös jatkuu
tämän ihmisoikeusjärjestön parissa, josta
myös tilastot kertovat kieltään oikeusvaltioperiaatteen
edistämisestä, joka on, kuten kertomuksessa todetaan,
olennainen osa demokratian ja ihmisoikeuksien toteutumisen kannalta. Kenttä on
laaja, kysymyksiä käsitellään
arabikevään jälkimainingeista kuntakysymyksiinkin, sillä ovathan
muun muassa muutamat Suomen kunnat kirjelmöineet alueiden
komitealle Suomen hallituksen lainsäädännöstä koskien
kuntauudistusta, muun muassa Salla, Savukoski, Sulkava, Sysmä.
Kenttä on laajenemassa, kuten olemme huomanneet Krimin
kriisin tilanteen kärjistyneen kohtalaisen nopeastikin.
Tämähän on kuin kylmän sodan
henkäys lämpöisten olympiakisojen jälkeen.
Diplomatian tie olkoon Suomen tie. Se lienee varmasti myös
Euroopan neuvoston tie aloittaa kriisin ratkaisua, ja niin varmaan
tämäkin yleisistunto alkaa ja toivon mukaan todellakin
niitä aitoja ratkaisuja etsien kaikkien jäsenmaiden
jäsenvelvoitteiden noudattamiseksi.
Tämän ison asian sivussa tietysti keskeneräinen
työ jatkuu muun muassa koskien Istanbulin sopimusta väkivallan
ehkäisemiseksi tai koskien sitä, mitä täällä kuluneena
vuotena on käsitelty.
Kertomuksessa otsikko "Yhteiskunnan muutos ja uudet ihmisoikeushaasteet"
kertoo mielestäni juuri sen Euroopan neuvoston toiminnan
ytimen: vaikka paljon Euroopan valtioissa on tehty lainsäädäntötyötä,
hyvää lainsäädäntötyötä asioiden
parantamiseksi, niin muutos on pysyvää ja muutos
luo yhteiskunnille uusia haasteita.
Valtuuskunnan puheenjohtajakin viittasi muun muassa OECD:n mainioon
raporttiin, joka koskettelee laajasti talouden ongelmien heijastumista
ympäröivään yhteiskuntaan, ja
talouskriisi on aina loppukädessä demokratian
kriisi. Tällä hetkellä eurotalous on
taantumassa ja Eurooppaa vaivaa paha nuorisotyöttömyys.
Samoin on mielestäni kiinnitettävä huomiota juuri
OECD:n raportinkin esiin tuomien asioiden valossa korruption tasoon
edelleen Euroopan alueella. Erityisesti jos unionimaita tarkastellaan
tilastollisesti — tämä on käynyt
ilmi valtioneuvoston selonteosta Suomen EU-politiikasta — niin
on todettu, että EU:n budjetin verran löytyy harmaata
taloutta ja korruptiota unionin maista.
Mutta lopuksi vielä: Kiitos vielä kerran delegaatiolle
ja delegaation puheenjohtajalle. On ilo jatkaa työtä ensi
viikolla Strasbourgissa yleisistunnossa.
Jouko Skinnari /sd:
Arvoisa puhemies! Ensi viikolla on todellakin hyvin merkittävä Euroopan
neuvoston kokous, jossa Venäjä ja muu Eurooppa
ovat läsnä keskustelemassa näistä kysymyksistä niin
itse istuntosalissa kuin näissä komiteoissa ja
erityisesti sitten käytävillä. Tämä keskusteluhan
on tärkeätä, ja minusta Suomen linjan
pitää olla sellainen, että me luomme
edellytyksiä sille, että diplomaattisin toimenpitein pystytään
tämä Ukrainan ympärillä oleva
kriisi ratkaisemaan.
Täällä jo aikaisemmin totesinkin
siihen oman kantani: Venäjää ei tule
eristää, vaan sen pitää olla
mukana kaikissa tilanteissa. Jo yksistään venäläisten
näkökulmastahan Euroopan neuvosto on tärkeä.
Suurin osa Euroopan ihmisoikeustuomiostuimen kanteluista ja valituksista
on nimenomaan venäläisten. Tässäkin
suhteessa olisi väärin, että me sulkisimme
pois kansakunnan, joka on Euroopan neuvoston valtuuskunnista kaikista suurin,
ja sen edustajat — onhan Venäjällä 142 miljoonaa
ihmistä eli enemmän kuin missään muussa
Euroopan neuvoston jäsenmaassa.
Olen itse tässä sosiaali- ja kestävän
kehityksen ja talouskomiteassa ottanut esille — ja siitä tehtiin
selvityskin — pankkikriisin vaikutukset Euroopan neuvoston
jäsenmaihin. Tämä on jo näissä kriisimaissa
myös ihmisoikeuskysymys, koska ihmisten toimeentulon taso
on laskenut niin paljon, että voidaan kysyä myös
ihmisoikeuksien perään. Ei tarvitse mennä muihin
maihin, kun pysyy vain euromaissa ja katsoo, mikä siellä on
kansalaisten tilanne, niitten, jotka kadulla mellakoivat työttöminä jo
useamman vuoden olleina. Tämä on yksi tällainen
ihmisoikeusasia, tämä pankkikriisi, joka on oikeastaan
monen asian taustalla. Se on myös Ukrainan taustalla.
Ja kun täällä on tullut puhetta tästä,
millä tavoin Suomi Ukrainaa taloudellisesti tukee, niin osana
Euroopan unionin eri elimien rahoitustukia Suomi on aina mukana
omalla vajaan 2 prosentin osuudellaan. Euroopan unionihan on nyt 200
miljoonaa euroa laittanut likoon, 400 on vielä tulossa,
ja sitten on luvattu 11 miljardia lähivuosina. En tiedä,
mistä rahoista nämä annetaan, koska pankkikriisi
ja Euroopan unionin jäsenmaiden omatkin tarpeet täytyy
ottaa huomioon. Mutta näin joka tapauksessa komissio ja
sen puheenjohtaja ovat esittäneet. Missä on se
raja, kuinka paljon Euroopan unionin ulkopuolista maata tuetaan?
Se on tässä se yksi olennainen kysymys.
Täällä on Unkaria jo käsiteltykin.
Unkarissa tämä ihmisoikeusasia on aika mielenkiintoinen siinä mielessä,
että muodollisesti kaikki tapahtuu demokraattisesti mutta
tämä valtapuolue on saanut sellaisen vallan, että sivistynyt
vallankäyttö joutuu kuulemma monesti vaikeuksiin
siinä mielessä, että vallanpitäjät
voivat menetellä sillä tavoin kuin ei pitäisi.
Näin unkarilaiset itse kertovat, ja se on myös
otettava huomioon.
Syyrian osalta ei Euroopan neuvostokaan ole paljon pystynyt
tekemään eikä myöskään
Valko-Venäjän osalta. Arabikeväässäkin
eurooppalaiset olivat aktiivisesti mukana, ja kun olen itse ollut
arabien kokouksessa, niin he ovat kysyneet, että missäs
se Euroopan unioni ja muut nyt ovat, kun meille on tullut talvi.
Tämä arabikevät ei ollutkaan käytännössä sellainen
menestys kuin uskottiin, vaan se on ollut monelle arabille ja arabimaalle
enemmänkin koettelemus.
Ensi viikolla todellakin meillä on tärkeä kokous,
ja täytyy toivoa, että pystymme siellä saamaan
aikaan sellaisia ratkaisuja, joissa myös tämä Suomen
etu tulee otetuksi huomioon.
Anne-Mari Virolainen /kok:
Arvoisa puhemies! Tässä on jo useassa puheenvuorossa
tullut esiin se, kuinka tärkeässä yleiseurooppalaisessa poliittisessa
keskustelufoorumissa Euroopan neuvosto on, kun keskustellaan ihmisoikeuksista tai
sitten moniarvoisesta demokratiasta tai vaikkapa oikeusvaltioperiaatteen
turvaamisesta ja erityisesti sen kehittämisestä.
Puheenjohtaja Guzenina-Richardson kiitti valtuuskuntaa aktiivisesta
toiminnasta tuossa esittelypuheenvuorossaan, mutta minun mielestäni
myös meidän valtuuskunnan jäsenien pitää kiittää puheenjohtajaa
siitä, että hän hyppäsi niin sanotusti
liikkeellä olevaan junaan ja hyvin nopeasti pääsitte
mukaan tähän toimintaamme. Se ei välttämättä kaikille
olisi ollut niin helppoa.
Tämä kertomus kuvaa hyvin sitä toimintaa, mitä viime
vuonna on ollut ja aiempinakin vuosina. Mutta haluaisin vielä nostaa
erityisesti sen toiminnan, mitä valtuuskunta tekee näiden
istuntoviikkojen ja kokousten ulkopuolella: nämä useat
eri sidosryhmätapaamiset, on sitten kysymys valtion johdon
tapaamisesta, presidentistä, ulkoministeristä tai
muiden maiden valtuuskuntien tapaamisesta. Ja erityisen merkittävänä pidän
erilaisten kansalaisjärjestöjen tapaamisia. Siellä me saamme
kuulla niitä erittäin syvällisiä ongelmia, mitä useisiin
ihmisoikeuskysymyksiin liittyy.
Haluan myös nostaa esiin Suomen valtuuskunnan maltillisen
otteen, ja uskon, että se maltillinen ote tulee olemaan
myös ensi viikolla käytössä.
Monissa raporteissa, kun käymme keskustelua siellä,
tuomme myös suomalaisen näkökulman, miten
Suomessa on tehty asioita. Se tulee esiin myös meidän
tekemissämme raporteissa kuten edustaja Pelkosella nyt
ja omassa pakolaisraportissani viime vuonna. Suomen menettelytavat
ovat sellaisia, mitä me useasti haluamme tuoda eurooppalaisiin
pöytiin ja kertoa niitä hyvinä esimerkkeinä muille.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Ihmisoikeuksien toteutumista voi edistää niin
monella eri tavalla. Suomen valtuuskunta on tehnyt sitä niin
omilla raporteillaan kuin sillä työskentelyllään
näissä erilaisissa komiteoissa ja yleiskokouksen
puheenvuoroissa, aivan kuten edustaja Virolainen totesi, myöskin
sidosryhmätapaamisten kautta. Tämä on äärimmäisen tärkeää työtä,
jota ei pidä missään tapauksessa vähätellä.
Edustaja Sinnemäki nosti esille tämän OECD:n
raportin, jota on Euroopan neuvostossa käsitelty hyvinkin
perusteellisesti. Haluan nostaa tässä esille yhden
termin, joka nousi siellä, se on hysteresis. Tämä hysteresis
tarkoittaa lyhyen aikavälin toimia ja niiden vaikutuksia
pitkällä aikajänteellä. Tämä on
tärkeä muistaa silloin, kun me pyrimme sopeuttamaan
taloutta niin täällä Suomessa kuin muualla
Euroopassa ja Euroopan neuvoston maissa ja globaalistikin, että me emme
tee mitään sellaisia äkkivääriä liikkeitä, jotka
aiheuttavat sitten tulevina aikakausina enemmän hallaa
kuin hyötyä. Tässä on ehkä vähän
samanlaisesta hysteresis-ilmiöstä kysymys, kun
me puhumme siitä, pitäisikö Venäjän
delegaatio poissulkea Euroopan neuvoston foorumilta. Se saattaa
siinä hetkessä joistain vaikuttaa hyvältä toimenpiteeltä,
mutta pitkällä aikavälillä se ei
tuota kyllä — en usko, että tuottaa — sellaista hyvää tulosta,
joka olisi sitten eduksi maiden välisille suhteille saatikka
sitten Euroopan neuvoston omalle arvovallalle.
Monitorointijärjestelmän kehittäminen:
Edustaja Sasi on jo poistunut täältä salista,
mutta siinä hän osui kyllä oikeaan, että tätä monitorointijärjestelmää täytyy
kehittää niin, että kaikki jäsenmaat
kokevat sen oikeutetuksi eivätkä koe, että silloin,
jos joutuvat monitoroinnin kohteeksi, se on loukkaus heitä kohtaan,
vaan että se on heidän omien ihmisoikeuksienkin
toteutumisen kannalta, siellä heidän omissa parlamenteissaan, apuväline,
jotta kansanedustajat voivat sitten paikallistasolla olla vaatimassa
ihmisoikeuksien toteutumista ja niiden edistämistä. — Kiitos.
Markus Mustajärvi /vr:
Arvoisa puhemies! Olen aina yrittänyt kommentoida silloin,
jos kuulen, että tässä salissa käydään
tuloerokeskustelua liian löysästi. Jos suomalainen
vientituote muihin maihin on pohjoismainen hyvinvointivaltio ja
malli siitä, niin se on hieno asia, mutta en toivo, että se
vientituote olisi tämän hallituksen harjoittama
talous-, työllisyys- ja sosiaalipolitiikka, sillä on
aivan eri asia puhua tuloeroista silloin, jos rikkaimman kansanosan
tulot dramaattisesti pienevät lamasta johtuen tai verotuksellisista syistä.
Se ei vielä kerro yhtään mitään
siitä, kuinka iso osa kansasta elää taloudellisten
vaikeuksien keskellä.
Edustaja Skinnari nosti hyvin esille tämän EU:n
pankkikriisin, ja siihen samaan voi ottaa myöskin pankkituen
ehdot, jotka tulevina aikoina aivan varmasti monessa Euroopan unionin
jäsenmaassa kasaavat valtavia sosiaalisia vaikeuksia. Jos
nuorisotyöttömyys alkaa olemaan vuosikausia 50:tä prosenttia
tai jos esimerkiksi jossain Portugalissa yli 2 miljoonaa ihmistä elää alle
350 euron kuukausitulolla, niin on aivan varma, että nämä sosiaaliset
riskit realisoituvat ennemmin tai myöhemmin.
Mutta vielä tästä Ukrainasta ja Venäjästä muutama
sana. Minun on nyt siinä mielessä suhteellisesti
helppo puhua aiheesta, että minulla ei ollut veljespuoluetta
Neuvostoliitossa eikä sitä ole Venäjällä,
vaan olen yrittänyt arvioida asioita ihan sillä kokemuksella,
mitä minulla on tähän ikään
ja näissä tehtävissä kertynyt.
Jos eivät suomalaiset entiset diplomaatit, kokeneet poliitikot kelpaa
oppi-isiksi, niin kannattaa vaikka kurkata, mitä on Saksan
liittotasavallassa aikoinaan liittokanslerina toiminut Helmut Schmidt
sanonut Ukraina-kriisistä. Olen kyllä tyytyväinen
siitä, että ainakin Suomen valtuuskunnan puheenjohtaja,
niin kuin valtaosa jäsenistäkin, näyttää olevan
hyvin kartalla ja hyvillä linjoilla suhteessa Ukrainaan
ja Venäjään.
Anni Sinnemäki /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei varmasti ole paikallaan laajentaa tätä keskustelua
nyt aivan valtavasti kotimaiseksi keskusteluksi, mutta edustaja
Mustajärvelle kuitenkin totean, että tuloerothan
kuvaavat nimenomaan tuloeroja ja ne eivät ole tyhjentävä kuvaus
köyhyydestä tai sosiaalisista ongelmista, mutta
ne tuloerot ovat silti tärkeä mittari seurata
ja käyttää silloin, kun tehdään
politiikkaa, koska se, miten tuloerot vähän lyhyemmällä ja
pidemmällä aikavälillä kehittyvät,
kertoo yhteiskunnan eheydestä. Suomessahan tuloerot kasvoivat
voimakkaasti 90-luvun lopulla. 2000-luvulla ne eivät enää ole
vastaavasti kasvaneet. Koskien niitä päätöksiä,
joita tämä hallitus on tehnyt, mikään
tämän hallituksen budjetti- tai kehyspäätös
ei ole päätöksenä ollut tuloeroja
kasvattava, ja yhteiskunnan muukin taloudellinen kehitys näyttää siltä, että tuloerot
eivät tämän hallituksen aikana tule kasvamaan.
Tämä hallitus on pitänyt tätä hyvin tärkeänä asiana
ja sen takia myös seurannut tekemiensä päätösten
vaikutuksia hyvin tarkasti.
Ensimmäinen varapuhemies Pekka Ravi:
Ehkä tästä teemasta jatkamme esimerkiksi
ensi tiistaina.
Maria Guzenina-Richardson /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan kiittää edustaja
Mustajärveä tästä luottamuksen
osoituksesta. Meillä todellakin on erittäin hyvä delegaatio,
Euroopan neuvoston Suomen delegaatio, jossa kokonaisvaltaisesti
käydään keskusteluja ja yleensä pidetään kyllä se
järki siinä kaiken päätöksenteon
pohjana.
Vaikka täältä nyt suuri osa edustajista
onkin lähtenyt, niin ehkä on syytä tässä yhteydessä huomauttaa,
että vaikka suomalaiset parlamentaarikot toimivat siellä Euroopan
neuvoston foorumeilla poliittisissa ryhmissään,
niin meillä on aika vahva vaikutusvalta meidän
omissa poliittisissa ryhmissä. Näin ollen jokainen
suomalainen parlamentaarikko pystyy myöskin vaikuttamaan siihen
oman ryhmänsä mielipiteeseen. Edustaja Sasilla
on poikkeuksellisen hyvä asema EPP-ryhmässään.
Näin ollen hän pystyy myöskin siellä puhumaan
omille puoluetovereilleen järkeä. Näin
ollen sieltäkin toivoisi löytyvän maltillinen ratkaisu.
Keskustelu päättyi.