Liikenneministeri Anu Vehviläinen
Arvoisa puhemies! Viina tappaa liikenteessä, ja siksi
haluan lyhyesti esitellä tämän alkolukkolain,
hallituksen esityksen alkolukon vakinaistamisesta. Meillä on
ollut kolme vuotta käytössä alkolukkokokeilu,
jolla on pyritty estämään rattijuopumuksia.
Viime vuonna noin 27 000 henkilöä oli
juopumuksen alaisena liikenteessä — eli rattijuopumustapauksia — ja niistä noin
60 prosenttia oli törkeitä rattijuopumuksia eli
1,2 promillen ylittäviä rattijuopumuksia oli noin
15 000 henkilöllä. Nyt tämä esitys, joka
tässä lähetekeskustelussa on esillä,
ei poikkea kovin paljon siitä kokeilulaista. Mutta haluan
vähän tuoda esille kuitenkin sen kokeilun muutamia
vaikutuksia, joiden pohjalta olemme tätä kokeilulakia
muuttaneet hieman toisenlaiseen suuntaan.
Ensinnäkin tämä kokeilulaki oli umpeutumassa
nyt kesäkuun lopussa tänä vuonna, eli
meillä on todellakin tarve uudistaa ja tehdä pysyvä laki, jos
niin haluamme. Tätä kokeilua on seurattu erittäin
tarkasti. Kokeilussa oli kaiken kaikkiaan mukana noin 300 rattijuopumukseen
syyllistynyttä kuljettajaa, ja jos katsotaan tätä kolmen vuoden
aikaa, niin eniten heitä oli viimeisenä vuonna,
mistä voi vetää sen johtopäätöksen,
että kun kokeilu tuli paremmin ihmisten tietoon, niin siihen
tuli myös enemmän sitten halukkaitakin. Tulokset
kokeilusta ovat olleet varsin myönteisiä. Kysymyshän
on siitä, että henkilö, jota epäillään
rattijuopumuksesta, voi itse ilmoittautua käyttämään
alkolukkoa ja sitten voi säilyttää sitä kautta
valvotun ajo-oikeuden. Eli edelleenkin esitys on niin, että rattijuopumuksesta
epäilty pyytää itse alkolukkoajo-oikeutta
ja vastaa myös itse kustannuksista.
Kustannuskysymys on kyllä kieltämättä mielestäni
ongelmallinen. Tällä hetkellä meillä on kaksi
maahantuojaa, jotka vastaavat näitten riittävän
tasoisten alkolukkojen tuonnista. Tällä hetkellä alkolukon
ostohinta asennettuna on 1 850 euroa tai vaihtoehtoisesti
kuukausivuokra 80—130 euroa. Edelleen tässä hallituksen
esityksessä esitetään, että jos
auton käyttö on henkilölle erityisistä syistä tarpeellista,
esimerkiksi työssäkäynnin takia, hän
voi saada kunnan harkinnan mukaan täydentävää toimeentulotukea
alkolukon hankintaan ja sen käyttöä varten.
Sitten nämä muutamat poikkeukset tähän
kokeiluun verrattuna. Ensinnäkin tähän
asti on ollut niin, että alkolukkoajo-oikeus on aina alkanut vasta
tuomioistuimen päätöksellä.
Nyt on tarkoitus niin, että poliisi voisi jatkossa määrätä valvotun
ajo-oikeuden alkamaan säädetyillä edellytyksillä ja
tuomioistuin sitten sen vahvistaisi. Edelleen tuomioistuin tekee
lopullisen päätöksen ja määrää koetusajan
pituuden. Tähän asti koetusajan pituus on ollut
aina yksi vuosi, ja nyt olisi tarkoitus niin, että koetusaika
olisi 1—3 vuotta. Tähän saakka kokeilussa
alkolukko-oikeus rajoittui vain B-luokan ajokorttiin. Jatkossa valvottu
ajo-oikeus olisi laajempi. Alkolukko voitaisiin asentaa ensinnäkin
yhteen tai useampaan ajoneuvoon ja myös linja- tai kuorma-autoon taikka
traktoriin. Lisäksi alkolukolla valvotun ajo-oikeuden piiriin
kuuluisivat myös niin sanotut uudet autoilijat, joilla
on vasta lyhytaikainen ajo-oikeus olemassa. Kokeilusta poiketen
laajasta alkolukon käyttöön liitetystä päihderiippuvuuden
arviointiohjelmasta luovuttaisiin, koska tämä ei
ole tuottanut toivottua tulosta, mutta on kuormittanut kovasti terveydenhuoltoamme.
Ennen valvotun ajo-oikeuden alkamista kuljettajan olisi kuitenkin
käytävä yhdellä vastaanottokäynnillä,
jossa käytäisiin läpi päihteidenkäytön
ongelmia ja myös hoitomahdollisuuksia.
Arvoisa puhemies! Alkolukon käyttö on laajentunut,
ja sitä edelleen laajennetaan myös muilla toimenpiteillä.
Ensinnäkin elokuussa 2006 tuli voimaan LVM:n asetus koulukuljetuksista,
johon sisältyy alkolukkosuositus. Nyt ensi syksynä selvitämme
sen, miten käyttöönotto on edennyt. Jos
suosituslinja ei tuota tulosta, voidaan harkita alkolukkopakkoa
koulukuljetuksiin. Voin todeta, kun olen lähes vuoden ollut
ministerin tehtävissä, niin itse muistan ainakin
kaksi kertaa, että olen huomannut, että koululaiskuljetuksen
kuski on ollut promilleissa. Mielestäni yhtäkään
tapausta ei saisi sallia. Edelleen LVM:n johdolla on käynnissä ammattiliikenteen
alkolukkopilotti, jossa erityyppiset yritykset testaavat alkolukkoa.
Siellä on pieniä ja suuria yrityksiä mukana.
Tähän liittyvän tiedotuksen kautta yritetään
lisätä laajemminkin alkolukon vapaaehtoista käyttöä.
Arvoisa puhemies! Vielä totean lopuksi sen, että meillä on
käyty keskustelua ministeriössä ja myös
hallituksen piirissä laajemmin myös alkolukon
laajentamisesta ja siitä, voisiko alkolukko olla jossain
tilanteessa myös pakko, alkolukkopakko, eikä vain
vapaaehtoinen. Aiomme tulevina kuukausina käydä vielä tätä alkolukon
laajentamisasiaa läpi. Kuten tiedätte, rattijuoppoustapaukset
toistuvat samoilla henkilöillä erittäin usein,
ja pidän itse mahdollisena, että pohtisimme ainakin
sitä, että tämmöisissä toistuvissa
tapauksissa voisimme myös määrätä alkolukon
pakollisena.
Keskustelu pöydällepanosta päättyi.