4) Hallituksen esitys laiksi alkoholilain muuttamisesta
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Odotin hiukan, että ministeri
olisi kenties esitellyt tämän lakiesityksen, mutta
esityshän on lyhyt ja kaikki voimme helposti ainakin tuon
johdanto-osion lukea. Eli tässä esityksessä ehdotetaan
kumottavaksi alkoholilain pykälä, jonka mukaan alkoholijuomien
pakkauksissa tulee vuoden 2009 alusta olla yleinen varoitus tuotteen
haitallisuudesta terveydelle ja erityinen varoitus tuotteen aiheuttamasta
sikiövauriovaarasta.
Viime kaudellahan todellakin säädettiin tämä laki,
jota nyt ollaan kumoamassa ja jonka mukaan vuoden 2009 alusta pullojen
kyljessä pitäisi informoida siitä, että alkoholi
vaarantaa sikiön kehityksen ja terveyden. Näitä tarroja
on alkanut jo ilmaantua pullojen kylkeen, ja Altia kertoikin, että se
lähti liikkeelle hyvissä ajoin, sillä etikettejä ei
voida uusia yhdessä yössä.
Euroopan unionin komissio antoi oman kannanottonsa merkinnöistä ennen
joulua, mikä nyt on sitten ilmeisesti se pääasiallinen
syy sille, että hallitus otti taka-askeleen näiden
varoitustarrojen suhteen. Komission mukaan nämä Suomen kaavailemat
varoitusmerkinnät ovat EU-normien vastaisia ja sen vuoksi
olisi poistettava tämä yleinen varoitus alkoholista,
vain sikiöhaitoista saisi informoida. Ja tuon komission
lausunnon mukaan pakkausmerkintöjä koskevien kansallisten
vaatimusten on oltava tasapainossa sisämarkkinoiden toiminnan
kannalta ja niissä on vältettävä asettamasta
perusteettomia ja suhteettomia esteitä tavaroiden vapaalle
liikkumiselle sisämarkkinoilla. Samalla komissio kantoi
huolta siitä, että tällaiset varoitusmerkinnät
vaikuttavat kielteisesti sisämarkkinoiden toimintaan ja
merkitsevät lisää rasitetta elintarvikealan
toimijoille. Eli komissio aika avoimesti toi esiin sen, että kysymyksessä ovat
nimenomaan tämän alkoholiteollisuuden intressi
ja EU:n tavaroiden vapaan liikkumisen intressit Euroopan unionin
sisämarkkinoilla. Komissio kyllä myönsi
sen, että alkoholijuomiin liitettäviä terveysvaroituksia
voidaan pitää hyödyllisenä keinona
sikiön alkoholioireyhtymän yleisessä vähentämisstrategiassa,
ja myös komissio totesi, että haitalliset ja vaaralliset
alkoholinkulutusmallit vaikuttavat merkittävästi
kansan terveyteen. Edelleen komission mielestä kansalaisilla
olisi oikeus saada asianmukaista tietoa haitallisen ja vaarallisen
alkoholin käytön terveysvaikutuksista ja erityisistä sikiövaurioista.
Tätä komission lausuntoa kokonaisuudessaan ei
ymmärtääkseni voida pitää kategorisena
kieltona tarroille, joten ihmettelen hiukan sitä, että niin
nopeasti hallitus lähti perääntymään
jo viime kaudella eduskunnan hyväksymästä lainsäädännöstä ja
antoi sitten tämän esityksen lain kumoamisesta.
Sosiaali- ja terveysjärjestöt, A-klinikkasäätiöstä Suomen
Syöpäyhdistykseen, ovat puolestaan vaatineet Suomen
edelleenkin pitäytyvän tässä päätöksessään
laittaa nämä varoitusmerkinnät pulloihin.
Itse kyllä pidän tätä komission
puuttumista kansalliseen lainsäädäntöön jopa ärsyttävänä.
Alkoholin taannoiset veronkevennyspaineet ovat hyvin pitkälti
nimenomaan Euroopan unionin kaavamaisten sisämarkkinasäädösten
syytä, eikä EU-komissio ole millään tavoin
kyennyt estämään kansalaisille aiheutuvia
alkoholihaittoja. Myöskään komission
taholta ei ole tullut mielestäni edes aitoa yritystä riittävän
minimiveron säätämiseksi alkoholille
Euroopan unionin laajuisesti, ja sen vuoksi puuttuminen tähän
nimenomaiseen kysymykseen on asia, johon olisin toivonut hallitukselta
jämäkämpää asennetta.
Nyt voidaan sitten kysyä: onko näistä varoituksista
pullon kyljessä hyötyä? On aivan totta, että ostettua
pulloa tuskin jätetään juomatta sen vuoksi,
että kotona sitten huomataan tämä varoitustarra.
Toisaalta sama pätee kaikkeen muuhunkin tuoteinformaatioon.
Aika harva varmasti kaupassakaan lukee pienellä präntättyä tuoteselostetta
kokonaan läpi ennen ostopäätöstä,
mutta silti tuotesisältö ja haitat on kerrottava.
Voidaan kysyä: mitä haittaa olisi siitä,
että alkoholin haitatkin kerrottaisiin? Sikiöhaitat
ovat kyllä laajalti tiedossa, mutta silti joka vuosi Suomessa
syntyy satoja viinan vaurioittamia vauvoja. No, vähentäisivätkö tarrat
sitten äitien juomista? Jos yksikin lapsi syntyisi varoituksen
ansiosta terveempänä, niin kyllä silloin
tarralaki lunastaisi paikkansa.
Silloin viime kaudella, kun tästä asiasta
keskusteltiin, otin puheessani esiin sellaisen näkökulman,
että tarrojen merkittävin hyöty saattaisi kuitenkin
olla juuri se, minkä vuoksi alkoholiteollisuus vastustaa
esitystä tai tätä tarralakia. Nimittäin
etiketin uusiminen tuottaa kustannuksia ja nostaa tuotteen hintaa
ja toimii silloin ikään kuin veronkorotuksen tavoin.
Eli kyllä tarralain puolesta ja sitä vastaan löytyy
aivan käypiä perusteluja. Alkoholiongelmaa ei
ratkaista näiden tarrojen avulla eikä myöskään
kyllä tätä lakiesitystä kumoamalla.
Kaikkein tärkeintä olisi panostaa siihen, että hintaa
nostettaisiin veronkorotuksen kautta, edelleen rajoitettaisiin alkoholimainontaa.
Mielestäni myös tulisi tarttua siihen keinoon,
että rajoitettaisiin alkoholin saatavuutta. Eli kun puhutaan
nyt tämänpäiväisestä esityksestä,
puhutaan melko pienestä esityksestä tämän
suuren ongelman kannalta, mutta itse olisin kyllä ollut
valmis jättämään kumoamatta
tämän esityksen.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa herra puhemies! Viime eduskuntakaudella lisäsimme alkoholilakiin
33 b §:n. Alkoholipakkaukseen tuli merkitä, että alkoholi
on haitaksi terveydelle ja aiheuttaa sikiövaurioita. Kuitenkin
Euroopan yhteisöjen komissio toimitti Suomelle 21. päivänä joulukuuta
viime vuonna lausunnon, jossa kiellettiin direktiivin 18. artiklan
mukaan jäsenvaltioita asettamasta omia merkintäsäännöksiään
alkoholipakkauksiin. Suunnitelmassa oli tehdä varoitusmerkintä jokaiseen
alkoholipakkaukseen sekä ruotsiksi että suomeksi,
jossa olisi lukenut: "Alkoholi vaarantaa sikiön kehityksen
ja terveytesi". Kuitenkaan mikään tutkimus ei
vahvista, ed. Räsänen, sitä, että tällaisella
pakkausmerkinnällä olisi vaikutusta alkoholinkäyttöön. Lisäksi
alkoholi hyvin kohtuullisesti käytettynä ei vaaranna
terveyttä, vaan päinvastoin sitä on pidettävä jopa
terveellisenä.
Suomessa kuitenkin on viimeisen alkoholiveroalennuksen jälkeen
ajauduttu alkoholinkäytön huomattavaan lisääntymiseen
ja siitä on tullut seurauksena lisääntyvät
alkoholikuolemat, rikollisuus, alkoholisairaudet, kotiväkivalta,
kotihälytykset ja muut epäterveet ilmiöt.
Alkoholihaitoista on vähintään 2 miljardin
euron kustannukset vuodessa.
Alkoholihaittoihin voidaan parhaiten vaikuttaa, kuten ed. Räsänen
sanoi, hinnalla ja saatavuudella. Tämän vuoksi
sosiaali- ja terveysvaliokunta on useissa kannanotoissaan ehdottanut, että alkoholiveroa
tulisi edelleen korottaa, ja todennut sen, että nyt tänä vuonna
toteutettu alkoholiverokorotus ei ole riittävä.
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Suomi on alkoholinkäytön
kuningasmaa. Suomalainen laittaa kurkusta alas 10 litraa puhtaaksi alkoholiksi
muutettua nestettä. Se on paljon, ja vielä tiedämme,
että se ei edes jakaudu tasaisesti, vaan joukossamme on
alkoholin suurkuluttajia. Tästä kertovat vuoden
2006 tilastotiedot, joissa meillä oli 1 650 alkoholiin
kuollutta työikäistä.
Tietenkin meidän yhteinen huolemme on se, millä tavalla
me voimme alkoholistien määrään vaikuttaa.
Harmillista on, että alkoholi on kuin käärme,
joka kiemurtelee salakavalasti isäntäänsä tai
emäntäänsä. Illalla otettu yksi
pullo saattaa yhtäkkiä muuttua viideksi pulloksi.
Kuningas alkoholi selittää mielenterveysongelmien
ja syrjäytymisen ja terveydenhuollon kustannusten nousua.
Sinänsä me olemme tärkeän asian
piirissä puhumassa. Tietenkin yksi keino on ollut nämä tarrat,
ja voidaankin kysyä, ovatko ne todella se kaikista tehokkain
keino. Jos me lähdemme ihan alkoholisairauksia käymään läpi,
jotka johtuvat joko osin tai kokonaan alkoholista, niin lista on
pitkä: lähtien suun ja nielun syövästä,
ruokatorven syövästä, kurkunpääsyövästä,
maksasyövästä, alkoholipsykoosista, verenpainetaudista,
maksakirroosista, päätyen lasten pahoinpitelyihin.
Näillä on erittäin iso hinta meidän
yhteiskunnassamme.
Kun äsken meillä oli päivähoidon
maksukeskustelu, niin jos me ajattelemme, että me voimme
jollain tasolla vaikuttaa tähän alkoholismiin ja
sen aiheuttamiin kustannuksiin yhteiskunnassa, niin meillä varmasti
löytyy myöskin niihin pienituloisiin ja vähävaraisiin
nykyistä paremmat rahallisetkin konstit.
Sen sijaan pohdituttaa se, että meillä on
tässä käsillä tarrat ja nyt
tarralain kumoaminen. Voisikin sanoa, että varoitustarrat
kompastuivat komissioon. Tässä tulee pohdittavaksi
se, mikä on itse asiassa vielä parempi ja tehokkaampi
keino alkoholismin estämiseksi. Toimenpiteenä täällä nousi äsken
alkoholivero. Voidaan sanoa, että se on yksi keino. Jos
pohditaan sitä, se on yksi monista muista keinoista. Sitten
on kysymys, millä tavalla me annamme saataville alkoholia.
Voi kysyä, onko jopa kaksinaismoralismia, että pistetään
tarroja ja samaan aikaan meillä on yhä useamman
lähikaupan kyljessä Alko ja samoin meillä olutta
ja siideriä saa hyvinkin helposti lähikaupasta.
Tänä päivänä niitä on
hyvin näppärästi saatavissa. Samoin jos
ajatellaan tätä Alkon linnoittautumista vähittäiskaupan
kylkeen, sehän johtaa myöskin ad hoc -ostojen
helpottumiseen. On helppo käydä huomiota herättämättä hankkimassa
pullo. Siltä osin voi kysyä, pitäisikö enemmänkin
katsoa, missä meillä alkoholia on saatavilla ja
missä sitä myydään.
Samoin tietenkin tässä tuli esille, että edellisen
hallituksen alkoholiveron hinnanalennus on varmastikin yksi syypää siihen,
että alkoholinkulutus on kasvanut, ja meillä on
tietyissä kohderyhmissä, kuten nuorissa, madaltunut
tietenkin kynnys hankkia alkoholia, kun rahaa ei ole niin paljon.
Muita keinoja on, joita varmasti pitäisi lähteä pohtimaan,
lähtien siitä, miten nykyistä vielä enemmän
lääkärit tekevät interventioita, millä tavalla
me pystymme tekemään päihdetyötä nykyistä paremmin
kouluissa, millä tavalla meillä neuvoloissa puututaan
perheen sisällä oleviin ongelmiin ja päihteidenkäyttöön.
Joten keinovalikoimat löytyvät myöskin
sieltä sosiaali- ja myöskin koulupuolelta.
Toisaalta on hieno asia, että tässä hallituksen esityksessä on
nostettu esiin, että alkoholiveron korotusta tulee nostaa
edelleen. Toivon, että se tapahtuu pikaisesti. Meillä päättäjillä on
vastuu alkoholismiin sairastuvien määrän
alentamiseksi, vaikkakin yksilöhän lopulta sen
päätöksen tekee, käyttääkö alkoholia
vai ei.
Outi Mäkelä /kok:
Arvoisa puhemies! Hallituksen esitys pakkausmerkintävelvoitteen
kumoamisesta on järkiratkaisu. Edellisen hallituksen päätös
asiasta näytti eduskuntakauden alussa jo peruuttamattomalta,
mutta on erittäin lohdullista, että asia lopulta
Euroopan komission lausuntojen myötä on saanut
tämän käänteen. Hallituksen
esityksen johdosta valistusta voidaan toteuttaa jatkossa tolkullisemmalla
tavalla, ja uskoisin, että jopa paljon tehokkaammalla tavalla
kuin alkoholituotteiden pakkauksissa.
Oma maallikkojärkinen näkemykseni on, että valistuksen
ja informaation alkoholin haitoista tulee saavuttaa kuluttaja jo
ennen ostopäätöksen tekemistä eli
siis ennen kauppaan, on se sitten pitkä- tai lyhytripainen,
astumista. Valistustyö alkoholin riskeistä ja
vaaroista on tärkeää, ja siksi on hyvä,
että esitykseen on sisällytetty suunnitelmia korvaavista
tiedotus- ja terveysvalistustoimenpiteistä. Kannatan lämpimästi
hallituksen järkevää esitystä.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Vaikka alkoholijuomien varoitusmerkintöjen
tarkoitus on hyvä, merkintöjen tehokkuutta ei
ole voitu osoittaa. Varoitukset eivät ole tutkimusten mukaan
saaneet ihmisiä vähentämään
juomistaan, ja lisäksi merkintöjen kustannukset
kohdistuisivat väärin: suuret alkoholinvalmistajat
hyötyisivät ja pienet kärsisivät
eniten. Ja koska Euroopan komissio on palauttanut varoitusmerkinnät
takaisin Suomen käsittelyyn, olen esittänyt hallitukselle, että varoitusmerkinnöistä
luovuttaisiin,
ja tässä on nyt sitten se hallituksen esitys tänne
eduskuntaan.
Alkoholin kulutukseen vaikuttavat hinta, saatavuus ja valistus.
Alkoholipolitiikkaa rakennetaan edelleen pitkäjänteisesti
ja tehokkaasti. Alkoholihaittojen ehkäisyä on
edistettävä kuitenkin vaikuttavammilla keinoilla,
koska olen kyllä sitä mieltä, mitä tässä on
aikaisemmissakin puheenvuoroissa oltu, että jos se pullo
ostetaan, niin vaikka siinä olisi mikä kuva, sitä ei
jätetä juomatta.
Alkoholin terveysvaaroista on tiedotettava ja valistettava tehokkaammin
ja myös uusin ideoin. Jotta valistuksella voidaan todella
vaikuttaa väestön juomatottumuksiin, sen on oltava
tarkasti suunnattua ja eri tavoin eri kohderyhmille toteutettua.
Mikä toimii keski-ikäisille, ei varmasti toimi
15—20-vuotiaille nuorille. Huomenna olenkin kutsunut järjestöjä paikalle,
ja keskustelemme, meillä on niin sanottu pyöreän
pöydän keskustelu, mitä metodia olen
nyt alkanut käyttää, että käydään
jonkun asian kimppuun vähän tarkemmin, ja huomenna
aiotaan keskustella nimenomaan valistuksen vaikuttavuudesta eli
siitä, miten me voisimme valistuksen vaikuttavuutta lisätä.
Sitten, arvoisa herra puhemies, alkoholin hinnalla on ratkaiseva
vaikutus alkoholin kulutukseen. Alkoholin verotusta kiristettiin
tämän vuoden alussa, ja hallitus on jo päättänyt,
että sitä tullaan vielä kiristämään
toistamiseen tällä vaalikaudella. Ja siihenhän
meillä on erityinen työryhmä, joka arvioi
tätä alkoholiveron nostoa ja myöskin
aikataulua.
Myös sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisilla
on merkittävä tehtävä alkoholihaittojen ehkäisyssä.
Sekä perusterveydenhuollossa että työterveyshuollossa
on puututtava nykyistä aktiivisemmin tilanteeseen, kun
havaitaan, että asiakkaalla on ongelmia alkoholin kanssa.
Ammattilaisten rooli alkoholihaittojen ehkäisyssä on
tärkeä. Ministeriössä on perustettu
työryhmä kartoittamaan toimia, joilla voidaan
paremmin ehkäistä odottavien äitien ja
pienten lasten vanhempien ongelmajuomista, ja tässäkin
työssä järjestöjen toimet ovat
merkittäviä. Haluan korostaa tässä järjestöjä siitä syystä,
että järjestöt tekevät valtavan
hyvää työtä tämän
asian suhteen, ja on hienoa, että myös huomenna
voidaan heidän kanssaan keskustella.
Mutta viittasin tässä työryhmään,
joka pohtii raskaana olevien, alkoholia runsaasti käyttävien naisten
hoitoa. Meillähän tällä hetkellä hoitojärjestelmä ei
ole niin hyvä kuin sen pitäisi olla. Me nyt pohdimme
siellä, miten rahoitetaan jatkossa ja miten me saamme kaiken
kaikkiaan tämän hoidon järjestymään.
Nyt, kun ed. Anneli Kiljunen tuli paikalle, niin tiedän,
että hänen sydäntään
lähellä on ongelmakäyttäjä-äitien
pakkohoitokeskustelu. Hän on tehnyt siitä lakialoitteenkin
aikoinansa. Tämä työryhmä, josta
tässä nyt mainitsin, pohtii juuri tätä asiaa,
mikä olisi sitten se mahdollisuus ja miten tätä asiaa
voitaisiin viedä eteenpäin, jos mikään
muu keino ei auta.
Nyt kun täällä tuotiin esille se,
että jos yksikin jättäisi näiden
varoitusmerkintöjen vuoksi juomatta, niin kyllä minä nyt
sanon niin, että jossain muualla on vika, jos fertiili-iässä oleva
nainen ei tiedä, että alkoholi on sikiölle
vaarallista. Kyllä se vika on jossain muualla kuin siinä,
että meillä ei ole varoitusmerkintöjä pulloissa.
Kyllä se on todellakin esimerkiksi neuvoloissa tai terveystiedon
opetuksessa tai kotikasvatuksessa tai missä tahansa, mutta
ei se niistä tarroista tai varoitusmerkinnöistä ole
kyllä kiinni.
Nyt kun puhutaan päihteiden väärinkäyttäjien ja
alkoholin ongelmakäyttäjien, esimerkiksi raskaana
olevien, pakkohoidosta, niin siitä meidän työryhmämme
tämän kevään aikana tekee esityksensä ja
mielenkiinnolla sitä odotan. Mutta sanonpa nyt vaan tässä yhteydessä,
että meidän pitää aina suhteuttaa
näitä asioita. Tiedän, että tälle
niin sanotulle pakkohoitoasialle on myös vastustajia, mutta
meidän pitää aina suhteuttaa. Nyt kun
meidän pelityöryhmämmehän on
tehnyt juuri esityksen, että pelien pelaamisen ikärajaa nostetaan,
niin ajatelkaapa sitä tilannetta, mikä meillä tulevaisuudessa
on, että alle 18-vuotias nainen voi vahingoittaa sikiötä ja
itseään, mutta ei saa pelata pajatsoa. Se on minun
mielestäni kyllä erikoinen tilanne. Tämä on
nyt vain yksi esimerkki siitä, miten meillä menee
nämä asiat. Tähän asiaan tullaan
tämän kevään aikana kyllä tarkasti
paneutumaan. Tämä on toisen messun asia, mutta
näin edetään. Kiitos näistä puheenvuoroista!
Erkki Pulliainen /vihr:
Arvoisa puhemies! Oli aika jännittävää kuunnella
ministeri Risikon vastaus ministeri Hyssälälle.
Kun ministeri Hyssälä esitti aikoinaan tätä tarralakia,
niin hän perusteellisesti tuolta samalta postilta perusteli, miksi
sen asian pitää olla näin ja näin
ja näin ja miksi minkäänlainen järjenkäyttö ei
tässä yhteydessä ole mahdollinen eikä koskaan
mahdolliseksi tulekaan ja että tämä tarralappu
ratkaisee meidän suuret alkoholipoliittiset ongelmamme. Ja
nyt ministeri Risikko valtioneuvostosta, jossa ministeri Hyssälä on
edelleen ministeri Hyssälänä, todistaa
sana sanalta, että ministeri Hyssälä on
väärässä ollut, ja tekee sitä koskevan
esityksen. Minä olisin pitänyt tyylikkäänä,
että tätä ei olisi perusteltu ollenkaan,
tämä olisi jätetty meidän harkintaamme
juuri äsken mainitusta syystä. Toteanpahan vain,
että minä toivon hartaasti, että ne puheet,
mitä ministeri Risikko äsken meille esitteli,
johtavat siihen, että kun silloin aikoinaan oli se alkoholipoliittinen
toimenpideohjelma, jonka osana tämä oli, oliko
se yksi niistä neljästä viidestä kohdasta,
niin siihen liittyen ryhdytään nyt todellisiin
toimenpiteisiin, sillä alkoholinkulutus ja kuolemat alkoholin
väärinkäyttöön ovat suorastaan
räjähdysmäisesti lisääntyneet.
Niistä puheista ei pidä antaa periksi!
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa herra puhemies! Keskustelu tosiaankin viime kaudella
oli aika hersyvää tästä aiheesta,
ja kun eduskunta päätöstä teki,
niin täällä useat epäilivät,
että tällä ei voi olla alkoholin kulutuksen
kanssa liiemmälti tekemistä. Ala, elinkeino nimenomaan,
koki myöskin, että tämä on enemmän
kiusantekoa kuin että tällä jotakin kulutusta
pystyttäisiin säätelemään.
Alkoholipolitiikka ja sen tarpeet ovat muuttuneet vuosien saatossa
aivan totaalisesti, ja uudistamista tarvitaan, kulutusta täytyy
hillitä, ja niin kuin ministeri tuossa oivasti toi esiin,
kyllä ihmisilläkin tietysti täytyy olla
oma vastuunsa ja tuntonsa siitä, millaisessa tilanteessa
mitäkin tehdään. Että vain lukisi
siinä purkin kyljessä "raskaana oleva äiti,
et voi nauttia tätä tuotetta", eihän
se näin voi olla. Kyllä minusta mitään
henkseleitä paukuttelematta tämä on erinomaisen
hieno asia, että tässä vedetään
päätös takaisin.
Päivi Räsänen /kd:
Arvoisa herra puhemies! Tämä tarralaki ei
ole minulle mikään sydämen asia. En pitänyt
sitä merkittävänä viime kaudella enkä pidä sitä nytkään
kovin merkittävänä. Mutta silti haluan
kommentoida, kun, ministeri, totesitte, että varoitusmerkintöjen
hyödystä ei ole tutkimusnäyttöä.
Kyllä tämä valitettavasti pitää paikkansa
muuhunkin alkoholi- ja päihdevalistukseen. Esimerkiksi
koulujen päihdevalistuksella ei ole näissä kouluterveystutkimuksissa
todettu olevan vaikutusta siihen, miten nuoret käyttävät
alkoholia. Silti on syytä käyttää alkoholivalistusta
ja toki on syytä tutkia, mikä olisi parhain tapa
valistaa nuoria.
Itse ajattelen, että kaikkein tehokkainta on valistaa
nimenomaan vanhempia, jotta he kykenisivät nuoriaan valvomaan.
Toisaalta myös elintarvikkeiden tuoteselosteita käytetään.
Tuskinpa niistäkään on kaikista tutkittua
tietoa, millä tavalla ne vaikuttavat kuluttajien käyttäytymiseen. Sen
vuoksi en nyt pitäisi mitenkään vaarallisena, vaikka
näitä tarroja käytettäisiinkin.
Kannatan lämpimästi tätä raskaana
olevien, vaikeasti päihdeongelmaisten naisten tahdosta
riippumatonta hoitoa. Olen jokaisella vaalikaudella tehnyt siitä lakialoitteen.
Norjassahan siitä on ollut hyviä kokemuksia jo
vuosikausien ajan. Se on siellä toiminut. Miksei se toimisi
täälläkin?
Sanna Lauslahti /kok:
Arvoisa puhemies! Alkoholismin inhimilliset kärsimykset
ja kustannukset ovat turhia. Siksi on pakko kiittää ministeri
Risikkoa siitä, että hän tarttuu hetimiten
tähän alkoholismiin ja sen estämiseen.
On totta, että tarjonnalla ja hinnalla — ja nostaisin
esiin myöskin valvonnan — on merkitystä alkoholihaittojen
estämiseksi. Valvonnasta ottaisin, kuten tässä aiemmin
tuli esiin, perheen näkökulman, mutta myös
sen, että kun otetaan esimerkiksi nuoret, niin tänä päivänä nuoret
pääsevät alkoholiin kiinni aika helposti.
On paljon henkilöitä, jotka käyvät
ostamassa alaikäisten puolesta alkoholia kaupoista. Enkä ole
montakaan tapausta nähnyt, jossa näistä olisi
saanut kovinkaan suuria rangaistuksia tai yleensä olisi
noussut isompaa juttua. Olen jopa lähipiirissäni
nähnyt, kuinka on lähelle kuolemaa saatettu. Ihmetyttää se, että meillä ei
ole tapauksia, joissa olisi nostettu oikeusasteisiin juttua siitä,
että on eräällä tavalla aiheutettu
kuolemanvaaratilanteita. Samoin nostaisin esille, että meille
olisi tärkeätä, että huomenna,
kun teillä on tämä kokous, me saisimme nuorten
keskuuteen tämmöisen muoti-ilmiön rakennettua:
Pop olla päihteetön.
Anneli Kiljunen /sd:
Arvoisa puhemies! Haluan tässä yhteydessä kiittää ministeri
Risikkoa siitä, että hän on puuttunut
alkoholiongelmista kärsivien, raskaana olevien äitien
kokonaisvaltaiseen hoitoon ja ennen kaikkea tahdosta riippumattomaan
hoitoon. Tällä hetkellä ongelmana on se
myös, että monien nuorten tyttöjen alkoholin käyttö on
lisääntynyt väkevien alkoholijuomien osalta
kaikkein voimakkaimmin, jopa voimakkaammin kuin samanikäisten
poikien. Siinä mielessä kaikki se valistus ja
tieto, jota nämä nuoret tytöt ja nuoret
naiset tarvitsevat, on varmasti hyödyksi. Itsekään
en ole koskaan uskonut tähän tarrajärjestelmään,
vaan me tarvitsemme ihan toisen tyyppistä valistusta.
Päihdeäitien osalta lähtökohtana
tulee aina olla vapaaehtoisuus, hyvä, monipuolinen ja pitkäjänteinen
hoitoprosessi ja -malli. Ja kun puhutaan tahdosta riippumattomasta
hoidosta, niin sen tarkoitus on suojella ennen kaikkea lasta, syntymätöntä lasta,
ettei hän vaurioidu äidin alkoholinkäytön
takia. Tahdosta riippumattoman päätöksen
myötä tarkoitus onkin pysäyttää odottava äiti
pohtimaan sekä lastaan että omaa tulevaisuuttaan
ja sitouttaa hänet tähän vapaaehtoiseen
hoitoon. Tästä haluan kiittää nyt
lämpimästi ministeri Risikkoa.
Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Ei ole varmaan epäilystäkään
siitä, että eduskunnan tulee ryhtyä joihinkin
toimenpiteisiin alkoholin kulutuksen vähentämiseksi
Suomessa. Ja toivoisinkin, että sosiaali- ja terveysvaliokunta
tässä miettisi vaihtoehtoja tilanteessa, jossa
näistä merkinnöistä on nyt päätetty
luopua. Itse asiassa olen sitä mieltä, että varmasti
olisi löytynyt sen tyyppisiä merkintöjä,
joihin ei Euroopan unionilla ole oikeastaan mitään
sanomista. Esimerkiksi miksei voi ajatella niin, että kauppojen
hyllyissä, Alkon hyllyissä, olisi sellaisia tarroja
tai kylttejä, joissa kerrotaan, mikä on suurkulutuksen
annosmäärä viikossa? Miksei voitaisi
ajatella niin, että lähdettäisiin ajamaan
Euroopan unionissa sitä, että alkoholijuomapakkauksissa
olisi tällaisia suurkulutuksen rajasta ilmoittavia tietoja
esimerkiksi selkeästi lasillisten, viinilasillisten, kuvina?
Tiedän, että tämä on erittäin
vaikea ja pitkä tie Euroopan unionissa, mutta sitä pitäisi
kuitenkin edelleen jatkaa.
Ja sitten näistä muista toimista, mihin tulisi mielestäni
ryhtyä, totean, että Terveyden edistämiskeskus
on jättänyt kansanedustajille tänään erittäin
hyvän luettelon, johon sisältyy esimerkiksi se,
että vähittäismyyntiä rajoitettaisiin
niin, että alkoholia saisi myydä vasta kello 9:stä lähtien,
kun nyt kellonaika on 7, ja että paljousalennukset kiellettäisiin
siten, että yhden tuotteen ostaminen ei saa olla kalliimpaa
kuin useamman. Olen käsittänyt niin, että kun
kiellettiin mäyräkoirien alennusmyynti, niin sitten
tämä toteutettiin sillä tavalla, että yksittäisten
pullojen hintaan puututtiin.
Ja sitten on ihan selvää, että esimerkiksi
kaupunkikuvassa on tällä hetkellä semmoisia
mainoksia, jotka mielestäni eivät sovi yhteen
sen kanssa, että kaupungilla on aika paljon juopuneita
nuoria. Esimerkiksi Helsingin kaupungin ulkomainonnassa on mielestäni
semmoisia piirteitä, että Helsingin kaupunki suurena
ulkomainostajana, mainospaikkojen järjestäjänä,
voisi rajoittaa ihan suoraan, jopa lopettaa kokonaan alkoholituotteiden
mainonnan. Se on mielestäni absurdia, että julkinen
taho tällaista tekee, mutta se on tietysti sitten kaupungin
asia.
Sirpa Asko-Seljavaara /kok:
Arvoisa puhemies! Ed. Pulliainen on istunut Suomen eduskunnassa
yli 20 vuotta, eikö niin? Olette varmaan nähnyt
monia virheitä, mitä lainsäädäntötyössä on
tehty. Onneksi nyt tämä tarra-asia saadaan kuitenkin
kumottua ja jäädään odottamaan
sitä, mitä Euroopan unioni ehdottaa meille. Mahdollisesti
tämä raskaana oleva nainen -merkki voisi olla
yksi mahdollisuus. Mutta minun mielestäni suurin virhe
nyt sillä kaudella, kun itse olen ollut täällä viiden
vuoden aikana, oli se, että me alensimme tätä alkoholiveroa
niin paljon, ja siitä nyt alkavat melkein kaikki kansanedustajat
ollakin samaa mieltä.
Kannatan lämpimästi tätä ed.
Anneli Kiljusen ja ed. Räsäsen aloitetta siitä,
että raskaana olevat naiset otettaisiin pakkohoitoon, mikäli
he ovat vahvasti alkoholisoituneet. Sehän ei tarkoita sitä,
että nämä naiset pantaisiin mihinkään
vankilaan, mutta heidät otetaan esimerkiksi gynekologiselle
osastolle sisään, pannaan ovi kiinni ja sanotaan,
että nyt te olette tässä, ja se toimisi
heille semmoisena kimmokkeena, että he mahdollisesti muutaman
päivän kuluttua selviäisivät
siitä tilanteesta. Kyllä se on hyvä,
jos tämä työryhmä saa tämmöisen
esityksen aikaan. Sehän kuitenkin koskee erittäin
harvoja naisia.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Valitettavasti en ollut ihan alussa
mukana. Täällä ed. Hautala viittasi tähän
Terveyden edistämiskeskuksen kirjelmään,
joka ilmeisesti kaikille kansanedustajille on tullut. Mutta sen
kuulin ministerin puheesta, että hän on huomenna
tapaamassa näitä alan edustajia, jotka ovat huolissaan
alkoholipolitiikasta, mikäli nyt kuulin oikein tuossa käytävällä,
kun he olivat pahoillaan siitä, että heitä ei
ollut tämän hallituksen esityksen yhteydessä kuultu.
Arvoisa puhemies! Tämä esitys on aika mielenkiintoinen.
Minä olen aina ollut sitä mieltä, että tällaiset
varoitukset eivät mitään mullista. Jos
ollaan sitä mieltä, että otetaan viinaa,
niin sitä otetaan. Mutta on jäänyt vaan
mieleen se, että kun tuolla kaupassa on käynyt,
niin siellä näissä tupakka-askeissa kyllä on
se varoitusmerkintä. Onko se siellä tehonnut,
siihen en osaa sanoa, itse kun en nyt tässä kymmeneen
vuoteen ole savujakaan vedellyt, mutta minuun ne merkinnät eivät
ole vaikuttaneet.
Mutta eräs asia, arvoisa puhemies, on se, että itse
olen nähnyt sen, että hinta ei vaikuta silloin, kun
henkilö hakee viinaa. Tietysti nuorisoon se saattaa vaikuttaa,
kun hinta nostetaan riittävän korkealle. Mutta
eräs asia on nykyinen lainsäädäntö ja
valvonta tuolla yleisillä paikoilla, kun poliisi ei puutu
enää siihen, vaikka nuoriso kuinka ryyppää siellä ja
kantaa kasseja. Se on eräs esimerkki taas sille nuorisolle,
joka vielä ei siellä notku ja roiku, eli siihen
pitäisi saada resursseja. Tämä on tietysti
tämmöinen vanhakantainen ajatus, että lisää poliiseja
sinne, jotka kaatavat ne viinat maahan, niin kuin ennen vanhaan
tehtiin, jos ei ruveta sakottamaan. Se on esimerkinomaista niille
muille, ja se sana saattaa kiiriä silloin. Mutta nykyinen
järjestelmä, kun poliisiauto on siellä ja
kaksi poliisia seuraa tilannetta ja siinä vedetään
viinaa päähän eikä kukaan puutu,
on minun mielestäni aika huonoa puuttumista taikka meidän
huonoa esimerkkiämme siitä, minkälaista
lainsäädäntöä me täällä hyväksymme.
Reijo Paajanen /kok:
Arvoisa puhemies! Olin tuohon samaan asiaan puuttumassa. Minä en
voi hyväksyä sitä, ja suurta ihmetystä on
tullut ennen kaikkea ulkolaisilta, jotka ovat sitten Helsingissä tai
jossain muualla keskuksissa, kun täällä meillä voi
olutpullot kädessä ja reppu selässä,
joka on ilmeisesti täynnä olutta, juoda kohtuullisen
vapaasti mekkalaa pitäen. Minusta tähän
pitäisi puuttua ehdottomasti. Se pitäisi kieltää lainsäädännöllisin
keinoin, jopa jollakin sanktiolla. Se on yksi keino, että tuollaiseen
yleiseen ryypiskelyyn saataisiin jonkin näköistä kuria.
Kokonaisuudessaan minusta homma lähtee perhekasvatuksesta,
koulukasvatuksesta ja tuolta lastentarhoista ja päiväkodeista,
oikeanlainen kasvatus. Minkään näköisillä hirveillä tarroilla, merkeillä,
me emme saa sitä kuntoon vaan talonpoikaisjärjellä.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Todella kiitos tästä keskustelusta.
Täällä mielestäni tuli hyvin
esille se, että tarvitaan monenlaisia erilaisia toimia,
ja tässä tuli esille tämä työryhmä, joka
pohtii ongelmakäyttäjiä, raskaana olevia naisia,
ja todellakin kaikki toimethan pitää ensin tehdä.
Se on vähän sama juttu. Minä vertaan
tätä lastensuojelulakiin, että ensin
pitää tehdä kaikki avohuollon toimenpiteet,
mutta mikäli ne eivät auta, niin sitten meillä pitäisi
olla mahdollisuus tehdä muita. Minä olen itse
samaa mieltä tästä.
Ed. Vistbackalle, jota olen aina pitänyt hyvin "tolokun"
ihmisenä, sanon, että meillähän
on paljon lainsäädäntöä tällä hetkellä,
mutta mielestäni ennen kuin me huudamme lisää lakia
tähän asiaan, että lailla voitaisiin
korjata tämä alkoholiongelma, tulisi keskittyä ensin
nykyisten lakien toimeenpanoon ja myöskin niiden noudattamiseen ja
valvontaan ja laatia vasta sitten uusia lakeja, koska asenteita
me emme voi lailla muuttaa, ja miettiä sitä, mitä kaikkia
toimenpiteitä me voisimme itse kukin tehdä nuorten
kasvua tukiessa. Tämä on monipiippuinen juttu.
Tällä hetkellä meillä on valtavasti
päihdeongelmia. Meillä on päihdesairauksia,
ja lääkäreitten ennusteiden mukaan meillä on
maksasairauksia erityisesti muutaman vuoden kuluttua.
Raimo Vistbacka /ps:
Arvoisa herra puhemies! Pyysin puheenvuoron ennen ministerin
puheenvuoroa, mutta nämä laitteet ilmeisesti ovat hieman
hitaahkoja.
Mutta, arvoisa puhemies, näihin tarroihin ja muihin
vastaaviin. Tietysti olisin odottanut, miten ministeri vastaa tähän
tupakkavaroitukseen, onko sillä ollut merkitystä,
koska minun mielestäni siellä on, kun on kaupassa
käynyt, aika isoilla kirjaimilla merkitty niitä varoitussysteemejä.
Mutta vielä, kun arvoisa ministeri viittasi nykyiseen
lainsäädäntöön, niin
itse olen kyllä huolestunut siitä, että kunnissa
raittiustyö ei ole arvossa. Kun ministeri edustaa perusturvaa
ja on mukana palvelurakenneuudistuksessa hyvin voimakkaasti terveydenhuollon
osalta, niin toivoisin, että niissä keskusteluissa
ja ohjeistuksessa myös korostettaisiin kunnille sitä,
että se raittiustyö ennalta estävänä myös
olisi arvossaan siellä. Tällä hetkellä sille
ei anneta mitään arvoa.
Peruspalveluministeri Paula Risikko
Arvoisa herra puhemies! Vastaan ed. Vistbackan kysymykseen
tuosta tupakka-asiasta, elikkä nämä tupakka-askeissa
olevat yleiset terveysvaroituksethan on EU:n säädöksien
mukaan tehty. Nythän EU kiinnitti huomiota siihen, että ei
voida tehdä sellaista yleistä varoitusta alkoholiin,
koska ei ole voitu osoittaa, että kaikilla määrillä olisi
negatiivinen vaikutus terveyteen. Tupakassa on hieman eri tilanne,
ja siitä syystä on siellä EU:ssa mennyt
läpi tämän tyyppinen yleinen varoitus.
Mutta aika moni on sitä mieltä, että nämä varoitukset
eivät vaikuta tupakan ostamiseen.
Heidi Hautala /vihr:
Puhemies! Vaikka teitä varmasti hieman jo pitkästyttää,
niin tämä asia on tietysti kansanterveydellisesti
ja monella tavalla aika merkittävä. Sanon nyt
vaan sen, että itselläni pitkäaikaisena
Euroopan parlamentin jäsenenä tuli sellainen kuva,
että nämä tieteelliset lausunnot juuri,
missä vertaillaan esimerkiksi tupakan vaikutuksia alkoholin
vaikutuksiin, eivät ole kaikilta osin ehkä aivan
objektiivisia, vaan myöskin Euroopan unionissa vaikuttaa
erittäin voimakkaita lobbeja, jotka esimerkiksi pyrkivät edistämään
mietojen mallasjuomien käytön lisäämistä tai
sitten vaikkapa votkan käytön lisäämistä,
ja sitten on koko elintarviketeollisuus, joka in corpore on aina
kaikkialla toimimassa niin, että minkäänlaisia
haittoja ei saa liittää alkoholin käyttöön,
koska jokainenhan voi muka itse päättää,
miten sitä käyttää. Mutta me
tiedämme, että se ei näin ole.
Keskustelu päättyi.