Heidi Hautala /vihr:
Arvoisa puhemies! Huomasin, että ed. Skinnari eli
talousvaliokunnan puheenjohtaja on vetänyt puheenvuoronsa tästä pois.
Hän ei voi olla täällä keskustelussa paikalla
eikä esittelemässä mietintöä.
Tämä on tietysti valitettavaa, koska tämän
mietinnön käsittelyn yhteydessä paljastui
eräs hyvin merkittävä seikka.
Voidaan katsoa, että sinänsä tässä lakiehdotuksessa
lähinnä päätetään
hyvinkin teknisluontoisista asioista, myöskin lainsäädäntöteknisistä asioista.
Mutta valiokunta havaitsi, että vuoden 2005 ydinvastuulakia,
joka täällä on säädetty,
ei ole voitu panna voimaan siitä syystä, että kyse
on kansainvälisen sopimuksen ratifioinnista, niin sanotun
Pariisin sopimuksen, jota ei ole voitu ratifioida sen takia, että 15
sopimusvaltiota on jättänyt tämän
saattamatta voimaan.
Ja mistä onkaan kysymys? Kysymys on siitä, että vakuutusyhtiöt
eivät ole valmiit lisäämään omaa
vastuutaan ydinonnettomuuksista. Nyt tietysti herää kysymys,
miksi ne eivät ole valmiita tällaiseen. Epäilemättä ne
oivaltavat, että pahimmillaan ydinonnettomuus voi aiheuttaa
erittäin merkittäviä korvausvastuita,
ja varmaankin siellä myös on todennäköisyyslaskelmia
siitä, että tällainen onnettomuus todella
voi tapahtua ja pienemmätkin ydinvoimaonnettomuudet ovat
vaikutuksiltaan tietysti erittäin suuria. Meidän
ei tarvitse edes puhua Tšernobylin onnettomuuden kaltaisesta
onnettomuudesta.
Valitettavasti tilanne on siis se, että samalla, kun
tässä maassa on vireillä ainakin kolme
ellei neljä ydinvoimahanketta — ympäristövaikutusten
arviointiselvityksiähän on meneillään
useampia, niitä on tiettävästi meneillään
kuusi kappaletta — niin samaan aikaan eduskunnalle selviää,
että tällainen perustavan laatuinen asia kuin kolmansien
tahojen vastuu ydinvoimaonnettomuuksista on täysin alkutekijöissään.
Mielestäni tämä on vakava signaali siitä,
että eduskunnan todella täytyy perehtyä siihen,
onko ylipäätänsä näissä olosuhteissa
realistisia edellytyksiä edes tämän korvausvastuun
osalta ottaa vastuuta sen tyyppisistä päätöksistä,
jotka ehkä tulevat tällä vaalikaudella — saattavat
tulla hyvinkin pian — hallituksen ja eduskunnan eteen,
eli kyse on mahdollisista uusista ydinvoimalahakemuksista.
Se, mikä tässä on erityisen mielenkiintoista, on
se, että kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen
on aivan hiljattain saanut aikaan melkoisia reaktioita sillä,
että hän on todennut, että näissä olosuhteissa
valtion tulee lisätä merkittävästi
takausvastuutaan ydinvoimaloissa, jolloin valtion rahoja voitaisiin
tarvittaessa käyttää mahdollisissa onnettomuustilanteissa.
Ministeri Pekkarinen on sanonut, että ilmeistä on,
että ainoa mahdollisuus täyttää aukot
vakuutuksissa ja siten tyydyttää uuden pöytäkirjan
ja uuden ydinvastuulain määräykset on
hankkia valtiontakaus niin meillä kuin todennäköisesti
ainakin valtaosassa sopimusvaltioista. Tämä kävi
ilmi, kun ministeri Pekkarinen vastasi kansanedustaja Janina Anderssonin
ja ed. Markku Uusipaavalniemen kirjalliseen kysymykseen, miksi ydinvastuulain
muutosta vuodelta 2005 ei ole saatettu voimaan ja milloin se tulee
voimaan.
On todella vahinko, että näin ison mittaluokan kysymyksestä keskustellaan
tällä tavalla illan päätteeksi
ja edes talousvaliokunnan puheenjohtaja ei voi olla täällä paikalla
selostamassa, mistä oikein on kysymys.
Mutta sitten, arvoisa puhemies, toiseksi, kun tämä hallituksen
esitys kuitenkin kattaa myös kysymyksiä ydinjätehuollosta,
niin haluaisin kiinnittää huomiota siihen, että Säteilyturvakeskuksen
pääjohtaja Jukka Laaksonen on tänä talvena pienelle
paikallislehdelle, ei tosin mille tahansa paikallislehdelle, vaan
Loviisan Sanomille antamassaan haastattelussa antanut ymmärtää,
että Suomessa joudutaan harkitsemaan kokonaan uudestaan
myös ydinjätehuoltoa. Hän on melko selväsanaisesti
viitannut siihen, että Suomessa eduskunnan päättämä loppusijoitusratkaisu
eli korkea-aktiivisen ydinjätteen eli käytetyn
polttoaineen hautaaminen kallioluolaan puolen kilometrin syvyyteen
lopullisesti ei tule olemaan lopullinen ratkaisu, vaan hän
katsoo, että kun maailmassa on syntynyt kiinnostusta ydinvoiman
lisärakentamiseen — hän muuten kiinnittää huomiota
siihen, että tämä kiinnostus on aivan
tavattoman valtaisaa kehitysmaissa, ja tämäkin
on meille mielenkiintoinen signaali siitä, haluammeko todella,
että kehitysmaat ottavat laajamittaisesti käyttöön
ydinvoimaa — tämä laaja kiinnostus ydinvoimaan
tulee aiheuttamaan sen, että täytyy niin sanotusti
ryhtyä kierrättämään
uraania, jolloin sitä riittää pidemmäksi
aikaa.
Mitä tämä tarkoittaa? Tämä tarkoittaa
sitä, että ydinvoimaloiden käytetystä polttoaineesta
erotetaan edelleen halkeamiskelpoiset materiaalit ja niistä tehdään
uutta polttoainetta. Tämähän kuulostaa
erittäin hyvältä, mutta kaikki, mitä me
tiedämme vuosikymmenten ajalta ydinjätteen jälleenkäsittelystä — ja
siitä tässä olisi kysymys — antaa
syyn olla huolestuneita siitä, että tämän
jälleenkäsittelyn riskit ja ympäristöhaitat
ovat erittäin mittavia alkaen siitä, että silloin
ydinmateriaalia joudutaan kuljettamaan edestakaisin paikasta toiseen,
käytettyä polttoainetta viedään
laitoksiin, joissa niitä voidaan jälleenkäsitellä,
ja sitten uusi polttoaine taas viedään voimalaan,
ja tästä jälleenkäsittelystä syntyvät
korkea-aktiiviset jätteet on haudattu jonnekin.
Mikä on mielenkiintoisinta, on se, että pääjohtaja
Laaksonen katsoo nyt, että kyllä kuitenkin kaikesta
huolimatta, vaikka aivan ilmeisesti tätä perusratkaisua
joudutaan arvioimaan uudelleen, kannattaa rakentaa tämä Olkiluodon
niin sanottu luola, loppusijoituspaikka, koska sitä tullaan
joka tapauksessa hänen mielestään tarvitsemaan
siihen, että jälleenkäsittelyn yhteydessä syntyvät korkea-aktiiviset
jätteet sitten on haudattava jonnekin.
No, sitten asian seuraava puoli on se, että erään
televisio-ohjelman mukaan, MOT-ohjelman, joka esitettiin viime vuonna,
on myöskin selvää, että Stuk
on ottanut aika merkillisen roolin välittäjänä Euroopan
unionin ja Venäjän välillä ydinjätehuoltokysymyksessä.
Vaikuttaa nimittäin siltä, että Stukin
pääjohtaja Laaksonen on petaamassa sellaista ratkaisua,
että Länsi-Euroopan valtiot, jotka kärsivät
siitä, että niillä ei ole minkäänlaisia
poliittisia edellytyksiä ratkaista ydinjäteongelmaa,
voisivat tulevaisuudessa selvitä tästä ongelmasta
viemällä ydinjätteensä jälleenkäsiteltäväksi
Venäjälle.
Mitä tämä sitten tarkoittaa? Se ensinnäkin
tarkoittaa sitä, että Itämerellä tulevat,
jos näin käy, radioaktiivisten ja muuten vaarallisten
aineiden kuljetukset lisääntymään
voimakkaasti. Ja, arvoisa puhemies, tänään
on Helsingin ohittanut laiva, jossa on uraania ja siihen liittyen
vaarallista heksafluoridia, joka on kemiallinen myrkky.
Stukin pääjohtaja oli sitä mieltä edellä mainitussa
televisio-ohjelmassa, että nämä tällaiset
laivakuljetusten riskit eivät ole mitään
verrattuna öljyonnettomuuden riskiin. Mutta ajatellaanpa nyt
tilannetta Itämerellä. On aivan selvä,
että Itämerellä kulkee jo niin paljon
aluksia, että on vain ajan kysymys, että tapahtuu
joku vakava tör-mäys esimerkiksi Helsingin ja
Tallinnan reitin ja idästä länteen kulkevan
reitin risteyskohdassa, juuri Helsingin kohdalla keskellä kapeata
Suomenlahtea. Se voi silloin olla myös aivan hyvin öljykuljetus,
mutta myöskin nämä uraani- ja heksafluoridikuljetukset
ovat ympäristövaarallisia siitä syystä,
että jos esimerkiksi tällaisella aluksella sattuu
tulipalo, niin silloin voi syntyä tällainen reaktio,
jonka tuloksena myöskin lämmön vaikutuksesta
syntyy saastepilvi, jossa heksafluoridi pääsee
vapaaksi, ja sitä voi kulkeutua helposti leijuvana aineena
hyvinkin pitkien etäisyyksien päähän.
Näyttää siltä, että eduskunnassa
todellakin olisi syytä käydä hyvin periaatteellista
keskustelua siitä, mitä tämä Suomen
markkinoima innostus ydinvoiman lisärakentamiseen kansainvälisesti itse
asiassa tarkoittaa.
Lopuksi haluaisinkin sanoa, että on täysin mahdotonta
puhua enää tänä päivänä mistään
kotimaisesta tai kansallisesta ydinvoimasta tai ydinvoimapolitiikasta.
Ydinvoimapäätökset eivät ole
missään mielessä vain Suomen asia, vaikka
niitä täällä, tässä talossakin,
tekisimme tulevaisuudessa antamalla lupia uusien ydinvoimaloiden
rakentamiseen.
Erityisesti on oltava varovaisia juuri siksi, että täältä haetaan
esimerkkiä. Tämän on Stukin pääjohtaja
kyseisissä haastatteluissaan tehnyt selväksi,
että Suomeen kohdistuu tällaista ydinvoimaturismia
aivan samalla tavalla kuin meille on tullut Pisa-turisteja ottamaan
selvää, miksi me olemme niin edistyksellinen maa
koulutusasioissa, ja ne maat, jotka tänne erityisesti haluavat
tulla oppia saamaan, ovat kehitysmaita.
Pitäisi todellakin puhua siitä, onko ydinvoima lainkaan
mikään merkittävä ratkaisu esimerkiksi maailman
ilmasto-ongelmiin. (Puhemies: 10 minuuttia on kulunut!) Vihreiden
kanta tähän asiaan on aivan selvä.
Toinen varapuhemies:
Meillä on menossa yleiskeskustelu, mutta ei ydinenergiasta,
vaan ydinenergialain muuttamisesta ja siihen liittyvistä kysymyksistä.
Yleiskeskustelu päättyi.