Tuomo Puumala /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Viime päivinä Suomessa
on puhuttu erittäin paljon koulurauhasta, ja hyvä näin.
Aihe on äärimmäisen tärkeä.
Muutamassa päivässä adressi on kerännyt
jo yli 200 000 nimeä koulurauhan puolesta. Lainsäädännön
pitää olla kunnossa, ja ensimmäinen kysymys
ministeri Gustafssonille kuuluu tietysti: aiotteko jollakin tavalla
nyt muuttaa tuota lakiesitystänne niin, että tällaiset tilanteet
pystyttäisiin vastaisuudessa poistamaan ja niitä pystyttäisiin
merkittävästi vähentämään?
Mutta tämän lisäksi kysymys ei ole
pelkästään lainsäädännöstä,
vaan myöskin arvoista, siitä, mitä me
yhdessä hyväksymme ja mitä me emme hyväksy.
Ajattelen niin, että jatkossakin yhteiseen sopimiseen pitää suomalaisen
yhteiskunnan perustua, ei valvontakameroihin tai metallinpaljastimiin.
Miten erilaisia, hyviä käytäntöjä eri
puolilta Suomea voitaisiin levittää niin, että kaikkialla
voisimme yhdessä sopia asioista ja yhdessä ajatella
vanhempien ja kodin kanssa, miten koulurauha kaikkialla turvataan?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Edustaja Puumala tekee tärkeitä, ajankohtaisia
kysymyksiä. Ihan näistä hyvistä käytännöistä,
niin meillähän nyt on ollut käynnissä jo
tämä ministeri Kalliomäen aikanaan käynnistämä Kiva
Koulu -hanke, kiusaamisesta vapaat koulut, joita on mukana
yli 90 prosenttia meidän peruskouluistamme. Sitä kautta
on levitetty näitä tärkeitä käytäntöjä,
joilla tähän tärkeään
koulukiusaamisasiaan voidaan puuttua.
Mitä sitten tulee tähän ajankohtaiseen
keskusteluun koulujen työrauhaongelmista ja siihen kokonaisuuteen,
olen esittänyt julkisuuteenkin sen kannanoton, että nämä voimatoimenpiteet
ovat tärkeitä ja opettajilla on nykylainsäädännönkin mukaan
siihen oikeus tietyin edellytyksin. Mutta sittenkin kaikkein tärkeintä on
luoda ennalta ehkäisevin toimin lapsille kasvuedellytykset
ja opettajille työrauha, ja vain ääritilanteissa — korostan
sitä — voi tulla kyseeseen tällaisten
voimatoimenpiteitten käyttö. Ne on tämänhetkisessä perusopetuslaissa
36 b §:ssä määritelty
ja rajattu varsin hyvin. Itse asiassa olen tarkasti myöskin
seurannut käytyä julkista keskustelua, ja sellaisia
hyvin eksakteja, täsmällisiä muutosesityksiä en
ole juurikaan löytänyt nimenomaan näitten
voimatoimenpiteitten käyttöön. Jos sellaisia
tulee, harkitsemme niitä ministeriössä vakavasti.
(Sirkka-Liisa Anttila: 2 minuuttia!)
Tuomo Puumala /kesk:
Herra puhemies! Yksi asia, joka on julkisessa keskustelussa
ollut vähemmällä huomiolla, on se, että tähän
asiaan on tietysti myöskin tausta, miksi nämä asiat
ovat nyt kärjistyneet erityisesti viime vuosina, ja yksi tausta
todennäköisesti on se, että perusopetuslakia
muutettiin. Ja jos sen kansankielellä sanoo, miten sitä muutettiin,
niin sillä tavalla, että vanhat tarkkikset poistettiin
käytöstä, vanhat klinikkaopetukset poistettiin
käytöstä ja pyrittiin integroimaan oppilaat
yhteen ryhmään, yhteen luokkaan, joka monesti
on paljon isompi luokka.
Tämä ajatushan on tärkeä,
hyvä, totta kai kannatettava ja kaunis, mutta siinä samassa
yhteydessä eduskunta vaati, että tämä vaatii
merkittävästi lisäresursseja koulutukseen
ja opetukseen. Ilman rahaa tämä homma ei hoidu,
koulut eivät selviä tästä vaativasta
tehtävästä. Tämä oli
eduskunnan tahto. Oletteko te nyt lisänneet tai lisäämässä resursseja?
Minun mielestäni suomalaisessa koulutuksessa on menossa
päinvastainen kehitys. Kaikkialta leikataan, ja resurssit
ovat vähenemässä. Kunnat saavat kohta
eteensä lähes miljardin säästöt,
(Puhemies koputtaa) ja se vaikeuttaa kuntien mahdollisuutta. Miten
te, ministeri, aiotte tämän asian korjata?
Puhemies Eero Heinäluoma:
Ja myös ministerin vastauspuheenvuoroonhan oli 1 minuutin määräaika. — Olkaa
hyvä.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Johtuen tästä valtiontalouden
vakavasta tilanteesta myös opetuksen ja koulutuksen sektorilla
on jouduttu valitettavasti säästöjä tekemään.
(Sirkka-Liisa Anttila: Se on kuntarakenne, joka ajaa teidät
säästöihin!) Niistä on hallitusneuvotteluissa
yhteisesti sovittu, ja arvioisin kyllä näin, että jos
keskustapuoluekin olisi ollut hallitusohjelmaneuvotteluissa, niin
tuskinpa ne säästösuuruusluokat olisivat
kovin paljon toisenlaisia olleet. Sen sijaan olen tyytyväinen
ja ylpeä hallituksesta siltä osin, että peruskoulu
on ollut meidän erityisen silmänpidon kohteena,
ja nytkin tälle vuodelle olemme kohdentaneet yhteensä,
huom., 83 miljoonaa euroa käytettäväksi
opetusryhmien koon pienentämiseen ja koulujen välisten
oppimiserojen tasoittamiseen. Se on historiallisen iso summa, jollaista
ei ole koskaan aikaisemmin ollut käytettävissä.
Annika Saarikko /kesk:
Arvoisa puhemies! Parhaimmillaan oppilaan, lapsen tai nuoren,
ympärillä on koko kylä, joka kasvattaa,
ja ennen muuta koulu ja lapsen vanhemmat, jotka tekevät tiivistä yhteistyötä.
Meillä on Suomessa varmasti jokaisen puolueen ansiosta
hyviä poliittisia päätöksiä tehty
sen puolesta, että meillä on maailman paras neuvola ja
pienten lasten terveydenhuolto ja perheiden tukeminen pienen lapsen
synnyttyä. Mutta mitä vanhemmaksi lapsi käy,
sitä vähemmän perheille löytyy
tukea arjen haasteissa, ja kasvatuskumppanuutta yhteiskunnan puolelta
tarjotaan varsin vähän. Siitä ilmiöinä tietysti
erityisesti kuntatasolla ovat vaikkapa kunnallisen kotiavun heikentäminen
ja lapsiperheiden varhaisen puuttumisen tuen vähäisyys.
Haluaisin tiedustella peruspalveluministeriltä, mitä ajattelette
tämänkaltaisten tapausten taustoista, joihin kysymyksellämme
viittaamme. Miten vanhemmuutta voitaisiin tukea paremmin, jotta
koulussakin olisi helpompaa? Koulu, vanhemmat ja nuori (Puhemies
koputtaa) voisivat tehdä yhteistyötä.
Peruspalveluministeri Maria Guzenina-Richardson
Arvoisa puhemies! Se on juuri näin, niin kuin edustaja
toteaa: mitä aikaisemmin perheitä pystytään
tukemaan, sitä paremmin pystytään välttymään
niiltä myöhäisemmiltä ja vaikeammilta
ongelmilta.
Meillä sosiaali- ja terveysministeriössä on
ollut valmisteilla sosiaalihuoltolaki. Vaikka taloudellinen tilanne
tällä hetkellä Suomessa on niukka, niin
olen tehnyt sellaisen päätöksen, että tuon sosiaalihuoltolain
osalta juuri se perheille kohdistuva matalan kynnyksen palvelu tulee
olemaan tällä hallituskaudella se asia, jota viedään eteenpäin.
Perheet tarvitsevat tukea arjessaan. Semmoinen perinteinen kodinhoitajien
apu, joka voidaan ottaa esimerkiksi synnytyksen jälkeen väsyneelle äidille,
on sellaista arkijärjen käyttöä, jota
perheet tarvitsevat, ja siihen hallitus on nyt panostamassa.
Ritva Elomaa /ps:
Arvoisa puhemies! Mielestäni opettajan erottaminen
oli ylireagointia. Mitä tässä tapauksessa
olisi sitten voinut tehdä oikein? Miten ministeri näkee
tämän, Gustafsson?
Kehitys, työrauhan häiriöiden lisääntyminen, on
ollut nähtävissä jo vuosia. Pelkästään
Helsingin kouluissa raportoidaan vuosittain 400 häiriötapausta.
Tällä hetkellä opettajan keinot häirikkökäyttäytymisen
hillitsemiseksi ovat heikot ja epätarkatkin. Häirikköoppilaan
vaikeudet ovat syntyneet usein jo varhaisessa lapsuudessa, ja syyt
ovat syvällä, kotioloissakin. Ryhmäkoot päiväkodeissa
ja kouluissa ovat aivan liian suuret, jotta yksilöllinen
lapsen ja nuoren huomioiminen olisi tehokkaampaa. Onko tähän
tulossa radikaalia parannusta?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Noin yleisellä tasolla sanoisin,
että tuskin mitään radikaalia parannusta
on tulossa. Meillähän on nyt työskentelemässä varhaiskasvatuslakia
uudistava työryhmä, ja odotan myöskin
henkilökohtaisesti erittäin paljon tältä varhaiskasvatuslain
uudistamiselta, koska uskon, että olemme samaa mieltä siitä,
että hyvin paljon jo nämä kasvu-, oppimis-
ja muut ongelmat näkyvät jo siellä pienten
lasten elämässä, toiminnoissa, jopa leikeissä,
ja on tärkeää, että hyvin varhaisessa
vaiheessa voidaan puuttua näihin kasvu- ja muihin kipuihin,
eikä niin, että törmäämme
niihin vasta sitten peruskoulun yläasteella tai lukiossa
tai ammatillisessa koulutuksessa. Johtuen nyt tästä vakavasta
taloustilanteesta mitään ylenpalttisia resursseja
en tietysti uskalla tältä osin luvata, (Puhemies
koputtaa) mutta parhaamme teemme.
Inkeri Kerola /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Minusta kuulostaa huolestuttavalta,
että ministeri asettaa vastakkain talouden ja lapset. Se ei
ole minusta hyvä signaali tämän päivän
keskustelussa. Siksi kysyn ministeriltä, kun hän
viittaa tuossa aivan oikein mahdollisimman varhaiseen puuttumiseen,
mitä ohjeita ministeri antaa siihen vaiheeseen, kun lapsi
on lähdössä koulutielle. Se on se tärkein
vaihe, jolloin voidaan puuttua myös lapsen ongelmiin. Ryhmäkoko
ei ole aina se suurin vaikuttava tekijä, vaan myös
se ryhmän koostumus vaikuttaa kyseisiin tilanteisiin. Elikkä kysymyksenä:
mitkä olisivat ne toimenpiteet, jotka ministeri olisi valmis
tekemään nyt jo tässä ensimmäisessä vaiheessa,
kun lapset aloittavat koulutiensä?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! On vaativa kysymys. Meillähän
on käytössä nyt esiopetusjärjestelmä,
jossa on mukana suurin osa meidän lapsista, ja siinä totta
kai pyritään myöskin näitä oppimisvalmiuksia
parantamaan. Haluan uskoa, että meidän osaavat opettajat,
lastentarhanopettajat, hoitohenkilöstö haluavat
kiinnittää huomiota juuri niihin lapsiin, jotka
eniten apua ja tukea tarvitsevat. Itse näkisin, että tämä olisi
just se tärkeä kohta, jota pitää voimavaraistaa
myöskin resursseilla, jos ja kun niitä näihin
asioihin pitäisi kohdentaa.
Minä olen viimeinen henkilö, joka asettaa
lapset ja talouden vastakkain. Senpä vuoksi tänään viimeksi
sivistyspoliittisessa ministerivaliokunnassa käsiteltiin
opiskelijahuoltolakia, joka on hallitusohjelmaneuvotteluissa sovittu.
Se on aivan uusi laki. Siihen on varattu 13 miljoonaa euroa rahaa,
(Puhemies koputtaa) jolla voidaan palkata koulukuraattoreja ja psykologeja
niin peruskouluun, lukioon kuin (Puhemies koputtaa) ammatilliseen
koulutukseenkin.
Anne Kalmari /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Kun ministeri Gustafsson on viimeinen henkilö,
joka laittaa lapset ja rahat vastakkain, niin toivon nyt sitten
todellakin, että esimerkiksi pienten lukioiden karsimissuunnitelmat
perutaan, (Jouko Skinnari: Kepun aikaiset!) koska on tietenkin oppilaille
parempi olla kohtuullisen kokoisissa yksiköissä.
Samoin toivottavasti myös ammattikorkeakoulu- ja ammattikoulupaikkojen leikkaukset
perutaan, samoin nostetaan se oppisopimusraha sille tasolle, millä se
ennen tämän hallituksen leikkauksia alun perin
oli.
Mutta varsinainen kysymykseni koskee kouluruokailua. Silläkin
on merkitystä koulurauhaan, nimittäin jos oppilaat
eivät syö kunnolla, he saattavat myös
käyttäytyä heikommin. Esimerkiksi pääkaupunkiseudulla
yli 10 ja jopa 25 prosenttia jättää säännöllisesti
kouluruoan syömättä (Puhemies koputtaa)
ja jopa 80 prosenttia ei sitä toisinaan syö. Mitä ministeri
aikoo tehdä tälle asialle?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Tämä kouluruokailu, ylipäätänsä ruokailu,
on itse asiassa suurempi ongelma kuin me ehkä nyt osaamme
arvioidakaan. Me käsittelimme sosiaalipoliittisessa ministerivaliokunnassa
tutkimusta, jossa todettiin se, että meillä on karkeasti
puolet lukiolaisista, ammattikoululaisista niitä, jotka
eivät syö säännöllisesti
aamupalaa lähtiessään kouluun. No, tämä on
isompi yhteiskunnallinen kysymys, kertoo perheiden tilasta, perhekulttuurista
ja käytännöistä, mutta meillä olisi
erittäin iso valistus- ja muu tehtävä palauttaa
perheisiin tällaista perinteistä ruoka- ja yhteisolokulttuuria,
johon kuuluu kunnon aamupala ja myöskin se, että iltaruoka
syödään mahdollisuuksien mukaan yhdessä.
Raija Vahasalo /kok:
Arvoisa puhemies! Haluan ensiksi todeta edustaja Puumalalle,
että sellaista lakia ei ole tehty eikä ole olemassa,
jonka nojalla voitaisiin lakkauttaa erityisluokkia tai erityiskouluja.
Ne ovat ihan kuntien omia päätöksiä,
jos näin on tehty.
Mutta tähän koulujen työrauha-asiaan
liittyen haluaisin kysyä ministeriltä: kun tulee
akuutti tilanne koulussa ja oppilas on vaaraksi sekä itselleen
että aivan koko koulun muulle väelle, niin olisiko
mahdollista saada sellainen pykälä aikaiseksi,
joka mahdollistaisi sen, että oppilas voidaan poistaa koulusta
esimerkiksi kolmeksi päiväksi rauhoittumaan, niin
sanotusti jäähylle, jotta tämä turvallisuus
koulussa voitaisiin taata jokaiselle siellä olevalle?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Otan nyt vauhtia kuitenkin vielä siitä,
kun minua suoraan sanoen eilen harmitti, kun iltauutisissa katselin
tätä opettajien mielenilmaisua, jonka sinällään
ymmärrän, kun yksi opettaja sitten vastasi tv-toimittajalle,
että nyt sitten ei ole enää mahdollisuutta
puuttua tällaisiin konkreettisiin tilanteisiin ja jos puuttuu,
niin sitten saa potkut. Näin ei ole. Meillä on
nykyisessä perusopetuslaissa selvästi todettu,
että tietyissä tilanteissa opettajilla on oikeus
voimatoimenpiteisiin. Kuitenkin se edellyttää sitä,
että pitää arvioida se ikä,
tilanteen vakavuus ja myöskin sitten sen uhkaavuus ja sen
jälkeen tehdä kokonaisarviointi.
Minusta on aivan selvää, että opettajalla
on oikeus ottaa lasta kädestä kiinni, viedä ulos
luokasta, käydä taluttamaan olkapäästä,
viedä ulos, ja erityistilanteissa (Puhemies koputtaa) totta
kai pitää voida myöskin rauhoittaa tilanne,
mutta tällaiseen aggressiiviseen väkivaltaisuuteen
ei opettajalla ole oikeutta. (Ilkka Kanerva: Entäs vastaus
kysymykseen?)
Laila Koskela /ps:
Arvoisa puhemies! Koulussa tulee taata oppilaille tarvittava
työrauha ja turvallisuus. Opettajille ja rehtoreille on
turvattava tarvittavat oikeudet puuttua kaikenlaiseen häirintään,
kiusaamiseen ja uhkailuun. On aivan selvää, että levottomuus
lisääntyy jo siitäkin syystä, kun
luokkien oppilasmäärät ovat kasvaneet
liian suuriksi. 40 oppilasta on liian suuri luokkakoko. Joukossa
on aina yksi taikka useampia häiritsevästi käyttäytyviä oppilaita.
Opettajan tulee saada riittävän selvät
ja kattavat ohjeet ja valtuudet turvatakseen muiden oppilaiden työrauhan.
Heillä on siihen oikeus.
Häiriökäyttämiselle on monia
syitä, jotka eivät välttämättä johdu
koulutyöskentelystä taikka opettajasta. Se voi
olla myös oppilaan hätähuuto, että tulisi
kuulluksi tai huomioiduksi hänen ongelmissaan. Arvoisa
ministeri, on syytä paneutua vakavasti näihin
ongelmiin, sillä oppilailla on oikeus rauhalliseen opiskelutyöskentelyyn.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Olen oikeastaan pitkähkön
koulutus- ja sivistyspoliittisen urani aikana jatkuvasti korostanut
sitä, että lapsilla tulee olla luovuttamaton oikeus
rauhalliseen ja turvalliseen oppimisympäristöön.
Se on luovuttamaton oikeus. Sen takia olen lähtenyt jo
puolitoista vuotta sitten liikkeelle, kun tutustuin OAJ:n tutkimukseen,
että 70 prosenttia opettajista on sitä mieltä, että heillä ei
ole riittäviä työkaluja puuttua näihin
työrauhaongelmiin. Käynnistin lainvalmistelun,
vaikkei siitä hallitusohjelmassa sovittu, yhdessä Opetushallituksen
ja opetus- ja kulttuuriministeriön virkamiesten kanssa,
ja nyt lakiesitys on käytännössä lähes
valmis, se on tulossa eduskunnan käsittelyyn noin kahden
viikon kuluttua. Sivistysvaliokunnan arvostetulle puheenjohtajalle
sanoisin, että siinä yhteydessä on mahdollisuus,
totta kai, jos löytyy jotain oivallisia, uusia näkökulmia
asiantuntijalausuntojen kautta, sitä jo erinomaisen hyvää lakiesitystä,
totta kai, parantaa.
Itse olemme suhtautuneet tähän kolmen päivän
erottamiseen varsin kriittisesti, (Puhemies koputtaa) koska jokainen
voi oivaltaa sen, että minkä ratkaisun se tuo,
että häiriintyneesti käyttäytynyt
oppilas laitetaan kolmeksi päiväksi koulusta pois.
Se vaatisi vahvat tukitoimenpiteet sen rinnalle, ja sen takia tähän
yksittäiseen OAJ:n esitykseen olen suhtautunut ja olemme
suhtautuneet kriittisesti. — Näin, edustaja Kanerva,
vastasin Vahasalonkin kysymykseen.
Puhemies Eero Heinäluoma:
Sitten toivoisin, että ministeri Gustafsson saisi
tämän yhden minuutin vielä jatkossa kokoon,
niin että ne vastaukset tulisivat minuutin aikana, kun
se on se minuutin ohje kaikille täällä.
Tytti Tuppurainen /sd:
Arvoisa puhemies! On jotenkin hyvin surullista, että suomalaisen hyvinvointiyhteiskunnan
pinnan alla meidän maailmallakin menestystä herättäneessä peruskoulussa
muhii tämänkaltaista pahoinvointia. On todella
surullista, että lapset joutuvat opiskelemaan levottomissa
luokissa ja että on kiusaamista ja järjestyshäiriöitä.
Se jättää jotenkin mielen aivan ymmälleen.
Haluan kuitenkin kiittää ministeriä siitä,
että hän on tehnyt voitavansa ja on esitellyt
helmikuun alussa koulurauhapaketin, joka systemaattisesti tuo uusia
työkaluja luokkien ja koulujen toimintaan, miten järjestystä voitaisiin
palauttaa. Tämäkin Alppilan tapaus osoittaa, että on
erittäin tärkeätä myös
opettajien oikeusturvan kannalta, että meillä on
systemaattiset prosessit ja menetelmät tiedossa, kuinka
toimitaan, miten puututaan ja miten siitä esimerkiksi raportoidaan,
jotta opettajien oikeusturva voidaan turvata. Aiotaanko nyt laatia
systemaattiset menetelmät, jotta opettajien oikeusturva
voidaan järjestyksen häiriöihin puututtaessa
turvata?
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! Meillä on kieltämättä ongelma
se, että toimintakäytännöt kouluissa
ja oppilaitoksissa vaihtelevat. Sanoisin noin yleisellä tasolla, että meillä on
tämä lainsäädäntö kohtuullisen
hyvä. Sitä tullaan nyt noin 10 pykälämuutoksella korjaamaan,
mutta sen lisäksi korostaisin sitä, että sitten
kun se laki täällä valmistuu ja lähtee koulutuksen
kautta niin sanotusti kentälle, niin erittäin
tärkeä vaihe on sitten näitten koulun
järjestyssääntöjen tekeminen,
jonne tuodaan ikään kuin se lainsäädännön
sisältö ja henki. Ne järjestyssäännöt
tehdään yhdessä oppilaiden, oppilaiden
vanhempien, opettajien ja rehtorin kanssa. Siinä on sitten
ihan avainkohta sopia ne yhteiset pelisäännöt,
joilla mennään.
Aila Paloniemi /kesk:
Arvoisa puhemies! Kurinpitotoimien selkiyttämisen
lisäksi tässä asiassa kyllä on
kysymys paljon isommasta kokonaisuudesta, mikä täällä on
jo osittain tullut esillekin. Meillähän on tällä hetkellä tilanne,
että näissä varhaisen tuen palveluissa,
joihin ministerikin viittasi, muun muassa oppilashuollon palveluissa,
mielenterveyspalveluissa, lasten, nuorten ja perheiden tukemiseen
liittyvissä palveluissa, näissä kaikissa
on tavattoman vähän resursseja tänä päivänä.
Tätä tilannetta ei ainakaan paranna se, että kuntien
valtionosuuksia leikataan näin rajusti kuin tämä hallitus
tekee. Tilannehan tulee entisestään tässä mielessä huononemaan.
Istun nyt itse siellä lastensuojelun laatutyöryhmässä,
ja suurin ongelma nyt on tällä hetkellä se, että avohuollon
tukitoimia eivät saa oikeastaan ketkään.
Ne ovat hyvin hajallaan, palvelut ovat hyvin sektoroituneita, järjestelmät
eivät keskustele keskenään jne. Tässä on
kyllä kovasti työtä nyt kaikilla ministeriöillä saada
tätä asiaa edes jollakin tavalla kuntoon.
Opetusministeri Jukka Gustafsson
Arvoisa puhemies! On helppo olla edustaja Paloniemen kanssa
samaa mieltä. Kun on käytössä osin jopa
niukkenevat resurssit, niin on tärkeää tehdä tätä poikkihallinnollista
yhteistyötä. Näkisin itse näin,
että kun meillä on paljon esimerkiksi kouluterveydenhuollossa
erilaisia ammattikuntia — lääkäreitä,
terveydenhoitajia, kuraattoreja, psykologeja jne., myöskin
sosiaalityöntekijöitä — niin
olisi hyvin tärkeä nyt osata sopia ja löytää sopiva,
oikea palvelu mahdollisimman joustavilla järjestelyillä.
Nyt meillä menee paljon varmaan aikaa ja rahaakin hukkaan
ja se lapsi ei saa heti siltä oikealta asiantuntijalta
palvelua, vaan niin sanotusti pallotetaan.