4) Hallituksen esitys laiksi osakeyhtiölain muuttamisesta
annetun lain eräiden siirtymäsäännösten
muuttamisesta
Oikeusministeri Johannes Koskinen
Herra puhemies! Tällä hallituksen esityksellä ehdotetaan,
että osakeyhtiölain muutoksella vanhojen osakeyhtiöiden
velvollisuutta korottaa osakepääomaansa nykyiselle 8 000
euron tasolle lykättäisiin. Alkujaanhan tuo vähimmäispääoma
on ollut 50 000 markan suuruisena, mutta rahauudistuksen
yhteydessä hiukan pudotettiin elikkä 8 000
euron tasolle. Esityksen mukaan korotusvelvollisuuden voimaantuloajankohdasta
säädettäisiin erikseen lailla, jolloin
vanhojen yhtiöiden velvollisuus osakepääoman
korottamiseen voitaisiin toteuttaa valmisteilla olevan osakeyhtiölain
kokonaisuudistuksen yhteydessä. Tämä osakeyhtiölain
kokonaisuudistusta koskeva hallituksen esitys on tarkoitus antaa
eduskunnalle ensi vuoden aikana, ja uudistus voisi tulla voimaan
aikaisintaan vuoden 2006 alusta.
Voimassa olevan osakeyhtiölain siirtymäsäännösten
mukaan ennen 1. syyskuuta 1997 perustettujen yhtiöiden
on korotettava osakepääomaansa vähintään
8 000 euroon tai muutettava yritysmuotoaan viimeistään
tämän vuoden elokuun lopussa, muutoin yhtiö asetetaan
selvitystilaan. Nyt kaupparekisterin tietojen mukaan on havaittu,
että Suomessa on yli 50 000 toimivaa osakeyhtiötä,
joiden osakepääoma on edelleen alle 8 000
euroa. Monissa tapauksissa osakkaat joutuvat joko sijoittamaan lisää rahaa
yhtiöön osakepääoman korottamiseksi
tai käyttämään jakokelpoisia
varoja korotukseen. Joidenkin yhtiöiden toiminta saattaisi
korotusvaatimuksen takia kokonaan loppua tai vaarantua. Lisäksi
meillä on rekistereissä yli 70 000 kokonaan
toimimatonta osakeyhtiötä, joilla on alle 8 000
euron osakepääoma ja jotka pitäisi asettaa
selvitystilaan, jos ne eivät korota osakepääomaansa.
Jollei korotusvelvollisuutta lykättäisi hallituksen
esityksen mukaisesti, sen toteuttaminen aiheuttaisi yhtiöiden
suuresta määrästä johtuen merkittäviä ongelmia
kaupparekisterin toiminnalle. Tämän lykkäyksen
johdosta sellaiset elinkelpoiset, alle 8 000 euron osakepääomalla
toimivat osakeyhtiöt, jotka eivät tuohon osakepääoman korotukseen
kykene elokuun loppuun mennessä, voivat jatkaa toimintaansa
ja saavat lisäaikaa hankkia pääomaa.
Lisäaika myös parantaa mahdollisuuksia yhtiö-
ja erityisesti verolainsäädännön
kehittämiseen siten, että osakeyhtiön
toimintaa on osakepääoman korottamisen sijasta
mahdollista jatkaa henkilöyhtiömuodossa. Nämä säännökset
ovat keskeisiä tuossa osakeyhtiölain uudistamisessa.
Ylipäänsä tarvitaan keinoja, helpohkoja
keinoja, yhtiömuodon muuttamiseen yrityksen tarpeita vastaavasti,
mutta myös siinä tilanteessa, että ei
haluta tällaista osakepääoman korotusta
tehdä, pienimpien yhtiöiden muuttamista kommandiitti-
tai avoimiksi yhtiöiksi.
Ajan kuluminen vähentää joka tapauksessa
takautuvan korotuksen kohteena olevien yhtiöiden lukumäärää,
koska osa yhtiöistä korottaa muuten osakepääomaansa
tai lopettaa virallisestikin toimintansa. Lisäaikana on
myös mahdollista ryhtyä tehokkaisiin toimiin toimimattomien
yhtiöiden poistamiseksi kaupparekisteristä sekä informoida
toimivia yhtiöitä korotustarpeesta. Tällaista
yhtiörekisterin siivoamista olisi kaivattu jo aiemmin,
mutta siihen on tällä hetkellä tehokkaita
sisäisiä esteitä rakennettu. Esimerkiksi
Säädöskokoelman ja Virallisen lehden
hinnoittelu näistä osakeyhtiölain edellyttämistä ilmoituksista
esimerkiksi selvitystilassa on kohtuuttoman kova ja aiheuttaisi
Patentti- ja rekisterihallitukselle merkittäviä budjetointiongelmia.
Näitä hallinnollisia esteitä pitää raivata
ja myöskin tehokkaalla viranomaistoiminnalla tähdätä siihen,
että kaupparekisteri olennaisesti nykyistä paremmin antaisi
ajantasaista tietoa. Meillä pitää harkita
vakavasti myös siirtymistä sellaiseen vuosi-ilmoitukseen,
joka olisi olennaisesti halvempi kuin nykyiset ilmoitukset kaupparekisteriin,
mutta joka varmistaisi sen, että kaikista ja kaiken kokoisista yrityksistä olisi
ajantasaiset tiedot niin yhtiöjärjestyksistä,
pääomasta kuin sitten esimerkiksi hallituksen
kokoonpanosta. Tällaista ajantasaista tietoa lainsäädäntö jo
nyt edellyttää, mutta juuri nämä luvut,
joita äsken mainitsin, osoittavat, että kovin
heikosti meillä tämä elinkeinoelämän kannalta
keskeinen rekisteripalvelu toimii.
Edelleen tänä aikana voidaan harkita muita toimia,
joilla porrastetaan korotusilmoituksia ja siten tasataan kaupparekisteriviranomaisen
työtä, että ei tule muutamassa kuukaudessa
kymmeniätuhansia käsiteltäviä osakepääoman
korotuksia. Voidaan välttää kaupparekisterin
ruuhkautuminen, joka vaikeuttaisi kaikkien yritysten toimintaa.
Verohallinto ja muun muassa poliisi ovat pitäneet tärkeänä talousrikollisuuden
vastaisen työn osana, että tästä peruslinjasta
kuitenkin pidetään kiinni, että osakepääoman
vähimmäistaso on sen verran tuntuva, että ihan
tällaisen paperiyhtiön pyörittäminen
vaikeutuu ja vähenee. Silloinhan vuonna 97 korotettiin
15 000 markasta 50 000 markkaan tuo vähimmäispääoma,
ja sen jälkeen perustetut yhtiöthän ovat
kaikki tämän 50 000 markan tai 8 000
euron osakepääoman joutuneet osoittamaan ja keräämään.
Tämän vanhan yhtiökannan suuruus
osoittaa, että meillä on todella tämmöistä joko
laatikoissa viruvaa tai sitten tosiasiallisesti toimintansa lopettanutta
yhtiökantaa, mutta muutoin nämä ovat rekisteri-ilmoituksensa
laiminlyöneitä yhtiöitä. On
todella tärkeätä tämän
tulevan parin vuoden aikana putsata kaupparekisteri siten, että se
kertoisi oikeat tiedot oikeista, toimivista osakeyhtiöistä.
Tapani Mäkinen /kok:
Arvoisa puhemies! Tuohon ministerin puheenvuoron jatkoksi voisi todeta
sen, kun hän puhui Patentti- ja rekisterihallituksesta
tänä päivänä, että täytyy
todella myöskin yhtyä siihen, että Patentti-
ja rekisterihallitus ei ole enää mikään
yrittäjien tai yhtiöiden, suomalaisten yritysten,
kyykytyslaitos, niin kuin se vielä kymmenen vuotta sitten
ehkä oli. Tänä päivänä se
on yrityksiä palveleva organisaatio. En tiedä keitä kaikkia
kiittää, mutta pääjohtajaa varmasti
pitää kiittää, että hän
on saanut laitoksen sille tasolle, mikä tänä päivänä tämmöiseltä palveluorganisaatiolta,
viranomaisorganisaatiolta myöskin, vaaditaan: auttaa ja
pyrkiä edistämään suomalaisen
yrittäjän onnistumista. Toki toimintaa voi edelleenkin
kehittää ja tietotekniikan mukanaan tuomat ja
mahdollistamat ratkaisut pitää ottaa huomioon
kaikilla tavoilla.
Arvoisa puhemies! Kuten ministeri totesi, vuonna 97 osakeyhtiölain
muutoksella vähimmäisosakepääomaa
korotettiin kaikissa, siis myös jo ennen vuotta 97 perustetuissa,
osakeyhtiöissä 50 000 markkaan eli 8 000
euroon. Tähän korottamiseen annettiin aikaa 7
vuotta eli tämän vuoden elokuun loppuun.
Tässä tilanteessa meillä, kuten kuulimme,
on yli 50 000 toiminnassa olevaa osakeyhtiötä,
jotka toimivat vielä tällä alle 8 000
euron osakepääomalla. Tällä vähimmäisosakepääoman
niin sanotulla takautuvalla korottamisvaatimuksella haluttiin silloin
estää se, ettei silloisen osakeyhtiölain
uudistuksen yhteydessä ennen lain voimaantuloa olisi perustettu
suurta määrää pöytälaatikkoyhtiöitä varastoon.
Tällaisia 15 000 markan osakepääoman
yhtiöitä olisi sitten voitu myydä pitkän
aikaa tulevina vuosinakin. Takautuva korottaminen teki silloin tehtävänsä,
eikä pöytälaatikkoihin voitu perustaa
alhaisen osakepääoman yhtiöitä näin
varastoon.
Arvoisa puhemies! Mielestäni nyt tuo päämotiivi
korottamisen takautuvuudelle on poistunut. Suomessa on 220 000
yritystä, joista muistaakseni yli 93 prosenttia on alle
yhdeksän henkilöä työllistäviä yrityksiä.
85 prosenttia niistä 220 000 on alle kolme henkilöä työllistäviä yrityksiä.
Arvoisa puhemies! Hyvin pienistä yrityksistä,
useassa tilanteessa hyvin pienistä perheyrityksistä,
on tällöin kysymys.
Nyt osakepääomaansa korottaneet osakeyhtiöt
ovat useimmissa tapauksissa kyenneet tekemään
tämän muutoksen korottamisen laittamatta niin
sanottua uutta rahaa yhtiöön eli ovat voineet toteuttaa
korottamisen rahastosiirtona käyttämällä siis
yhtiössä jo olevaa varallisuutta. Ne yhtiöt, jotka
eivät ole korottamista vielä tehneet, lienevät
suurelta osin esimerkiksi palvelualoilla toimivia tai muutoin sellaisia
pieniä yrityksiä, näitä kolmen
tai alle henkilön yrityksiä, että niissä toiminnan
luonteen vuoksi ei ole tarvetta sitoa pääomia
investointeina yrityksiin ja sen takia niin sanottu rahastokorotus
ei useinkaan ole ollut mahdollinen. Näissä yrityksissä tarvittaisiin
aidosti siis riihikuivaa rahaa osakepääoman korottamiseen
ja se raha tällöin otetaan tämän
yrittäjän omasta selkänahasta eli heidän
omista varoistaan.
Arvoisa puhemies! Oikeusministeriö asetti 8. päivänä lokakuuta
2003 työryhmän selvittämään tätä osakepääoman
takautuvaa korottamista ja näihin liittyviä kysymyksiä.
Työryhmä sai paljon lausuntoja hyvin usealta eri
taholta, ja olen ymmärtänyt, että useat
tahot ovat lausunnoissaan tuoneet julki sen, että tästä takautuvasta
korottamisesta pitäisi myös luopua. Nyt tämä hallituksen
esitys, mikä sinänsä on hyvä tässä vaiheessa,
on varsin tervetullut ja ihan paikallaan antaen aikalisän.
Niin kuin ministeri totesi, käsittelyssä olevassa
osakeyhtiölain muutoksessa tätä asiaa
harkitaan uudemman kerran. Nyt onkin tässä yhteydessä tärkeää,
että lain valmistelun aikana harkitaan hyvin vakavasti
sitä tilannetta, onko enää niitä vaatimuksia
tai paineita siihen, että tämä korotus
takautuvasti pitäisi toteuttaa, enää olemassa.
Niin kuin totesin, lausunnonantajista useat eri tahot, muun muassa
Suomen Yrittäjät, ilmaisivat kantanaan, että tämä tarve
olisi tältä osin poistunut. Kun se korotus tehdään,
se on vain tämmöinen hallinnollinen velvoite.
Se ei palvele enää näiden yritysten toimintaa
siinä muodossa kuin aikanaan sitä ajateltiin.
Tämä korottamisvaatimuksen poistaminen ei varmasti myöskään
mitenkään estäisi sitä, että harmaata taloutta
voitaisiin tältä osin kitkeä pois. Harmaan
talouden poiskitkentä kulkee omia polkujaan.
Arvoisa puhemies! Kuten totesin, tämä korottamisvaatimus
ei miltään osin edistäisi yritystoimintaa.
Päinvastoin se voisi pahimmillaan aiheuttaa joillekin yrityksille
todellisia vaikeuksia. Tasavallan hallituksen tavoitteena on 100 000 uuden
työpaikan synnyttäminen, ja tämä velvoite
ei ainakaan omalta osaltaan missään määrin
tulisi näitä työpaikkoja lisäämään.
Ehkäpä sen vaikutus olisi päinvastainen.
Siis, arvoisa puhemies, on hyvä, että tämä aikalisä nyt
otetaan, ja toivon totisesti, että tämän uuden
osakeyhtiölain käsittelyn yhteydessä päädyttäisiin
siihen, että korottamisvaatimuksesta tultaisiin luopumaan.
Erkki Pulliainen /vihr(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Olen ed. Mäkisen kanssa nyt eräiltä osin
aivan eri mieltä, ja aivan erikoisesti siitä,
mikä merkitys tällä operaatiolla, jota hallitus
suunnittelee, on harmaan talouden, sanoisinko nyt, kitkemiseen,
käyttääkseni samaa ilmaisua, mitä te
käytitte. Olen nyt seurannut tätä harmaan
talouden kehittymistä ja sen operointia lepäävillä yrityksillä ja
kaikella tällä instrumenttivalikoimalla kymmenkunta
vuotta, ja jos ei tätä korotusta tehdä,
niin eräs keskeinen väline hävittää harmaa
talous tavallaan jää käyttämättä.
Minä tähdennän, arvoisa ed. Mäkinen,
sitä, että tässä on kysymys
reilusta kilpailusta. Minä en ymmärrä sitä,
miksi Suomen Yrittäjät ry ei halua reilua kilpailua,
vaan haluaa harmaata taloutta suojella, niin kuin tuosta äskeisestä puheenvuorostakin
kävi
oikein hyvin ilmi.
Tapani Mäkinen /kok(vastauspuheenvuoro):
Arvoisa puhemies! Niin kuin omassa puheenvuorossani totesin,
tällä ei ole merkittävää yhteyttä harmaan
talouden kitkemiseen. Elikkä haluan vaan tuoda julki sen,
että olen ed. Pulliaisen kanssa ehdottoman eri mieltä.
Haluan korostaa sitä, että niin kuin mainitsin
näistä tunnusluvuista suomalaisten yrityskentän
suhteen, 220 000 yrityksestä 85 prosenttia on
alle kolme henkilöä työllistäviä yrityksiä.
Siellä on pieniä parturi-kampaajia, erilaisia
palveluyrityksiä joka lähtöön.
On erilaisia tuotantoyrityksiä myöskin. Ne valmistavat
erilaisia hyödykkeitä, mistä kukin meistä sitten
aika ajoin hyötyy. Niissä yrityksissä aidosti
on vaikeuksia yrittäjällä löytää se
raha sijoittaa siihen yritykseen, osakepääoman
korottamisen takia aiheutuva sijoitusongelma. Elikkä tämä on
aidosti ongelma, mikä tällä hetkellä yrityskentässä on
olemassa. Sen nähdäkseni Suomen Yrittäjät
muun muassa välittää.
Puhetta on ryhtynyt johtamaan ensimmäinen
varapuhemies Markku Koski.
Toimi Kankaanniemi /kd:
Herra puhemies! Marraskuussa 1998 eduskunta hyväksyi
lainmuutoksen, jolla yksityisen osakeyhtiön osakepääoman
vähimmäismääräksi säädettiin
8 000 euroa. Tarkoituksena oli tuolloin nostaa kynnystä perustaa
tarpeettomia osakeyhtiöitä pöytälaatikkoihin
ja saada suurempi sitoutuminen yhtiöiden osakkaille. Lainmuutoksen
yhteydessä hyväksyttiin siirtymäsäännös,
jonka mukaisesti kaikkien vanhojen yhtiöiden tulee korottaa
osakepääomansa vähintään
8 000 euroon vuoden 2004 syyskuun alkuun mennessä.
Uusien yhtiöiden vähimmäisosakepääomien osalta
lainmuutos on toiminut siten kuin oli tarkoitettukin, eli harkintakynnys
osakeyhtiön perustamisessa on noussut riittävästi
ja tarpeettomien yhtiöiden perustaminen on vähentynyt.
Vanhojen yhtiöiden osalta muutos ei ole toteutunut aivan
toivotulla tavalla. Kaupparekisterin mukaan vielä peräti
125 000 yritystä, joista 50 000 taisi
olla toimivia ja 75 000 toimimattomia yrityksiä,
on osakepääoman osalta minimirajan alapuolella.
Määrä on siis puolet kaikkien osakeyhtiöiden
määrästä. Korotuksen lykkääminen
siirtymäajan loppuun kertoo sen, että yrittäjät
eivät koe korotusta mielekkäänä silloin,
kun korotusosuudelle ei ole tiedossa mitään järkevää käyttöä.
Mikäli tästä korotusvaatimuksesta
pidettäisiin kiinni ja siirtymäsäännöksestä sen
myötä, niin kaikkien osakeyhtiöiden tulisi
korottaa osakepääomansa vaadittuun vähimmäismäärään.
Tällöin ne tarvitsisivat rahaa laskelmien mukaan 700
miljoonaa euroa osakepääomien korottamiseen. Patentti-
ja rekisterihallitukselle tulisi muutoksista maksaa byrokratiamaksuina
yhteensä 35 miljoonaa euroa. 700 miljoonaa euroa ja 35
miljoonaa euroa ovat valtavia summia. Näin, kun talouselämässä ei
ole erityisen selkeää kasvusuuntausta, on perusteltua
kysyä, onko järkevää vaatia
tällaisia sijoituksia, kun ne tarvittaisiin mieluummin
kotimaisen kysynnän elvyttämiseen kuin pienyrittäjien
mielestä tarpeettomaan tasenumeroiden kaunisteluun.
Voitaneen olettaa, että ne osakeyhtiöt, jotka eivät
vielä ole korottaneet osakepääomaansa, ovat
kaikkein pienimpiä ja sellaisia, joita useasti käytetään
palkkatyön ohessa sivuelinkeinon harjoittamiseen. Kun uuden
hallitusohjelmankin mukaan pienyritysten toimintaedellytyksiä tulee parantaa,
tavoitteeseen sopii hyvin huonosti tarpeeton pääoman
sitominen osakepääomaan ja tarpeettomien kulujen
maksaminen sekä valtion virastoille että lakimiehille
ja konsulteille.
Herra puhemies! Nämä perusteet ovat aivan faktaa,
joilla hallitus esittää nyt osakeyhtiölain muuttamista
siirtymäsäännösten osalta, eli
tavoite on oikea, välttämätön,
jotta ei ajeta pois meillä pieniä yrityksiä,
joilla ei ole mitään tarvetta nostaa osakepääomaansa
siitä, mikä se on, mikäli se on alle
8 000 euron tulevan syyskuun alussa.
Tältä pohjalta voin todeta, että hallituksen
esitys on aivan perusteltu. Sen sijaan se, mikä on menetelmä asian
korjaamiseksi, aiheuttaa kysymyksiä. Toinen mahdollisuus
olisi se, että osakeyhtiölain 1 §:n 3
momentti muutettaisiin niin, että tästä vähimmäismäärän
korottamisen vaatimuksesta luovuttaisiin kokonaan. Kysynkin: Mitä haittaa
siitä olisi? Jos ed. Pulliainen olisi paikalla, hän
sanoisi, että harmaa talous saisi siitä edelleen
jatkotoimintamahdollisuuksia. Onko näin, sitä on
hieman vaikea sanoa, mutta kun ajattelee 125 000 yrityksen
tilannetta, niin en jaksa uskoa, että niissä olisi
harmaan talouden harjoittamiseen tarkoitettuja yrityksiä kuitenkaan
kovin suurta osuutta. Ehkä muut keinot harmaan talouden
kitkemiseen, joka sinänsä on tavattoman arvokas
ja tärkeä asia — tämä kitkeminen — kannattaa
harkita ja niitä edellyttää hallitukselta,
mutta olisin kannustamassa talousvaliokuntaa, kun se tätä lakiesitystä käsittelee,
harkitsemaan sitä, että otettaisiinkin käsittelyyn sellainen
lähtökohta, että osakeyhtiölain
1 §:n 3 momenttia muutettaisiin ja luovuttaisiin kokonaan
tästä minimiosakepääoman korotusvaatimuksesta,
jolloin hallitus ei ainakaan olisi ajamassa tilannetta siihen, että meiltä kymmeniätuhansia
pienyrityksiä häviää ja niiden
mukana ehkä lukuisa määrä sellaisia
yrityksiä, joilla kuitenkin on tärkeä työllistävä ja
ihmisten toimeentulon turvaava merkitys.
Katri Komi /kesk:
Arvoisa herra puhemies! On hyvä, että pienipääomaisten
osakeyhtiöitten siirtymäaika tämän
hallituksen esityksen myötä jatkuu ja pienten
osakeyhtiöitten asemaa on mahdollisuus miettiä kokonaisuudessaan
uudelleen. Tämän hallituksen esityksen myötä osa
osakeyhtiöistä voi uudelleenaktivoitua tänä lisäaikana — kuten
täällä on aikaisemminkin todettu, yrittäjiähän
meillä ei ole yhtään liikaa — ja
osa ehtii miettiä, mitä tekee tällä hetkellä pöytälaatikossa olevan
firman suhteen. Kyseessähän voi olla myös
osakeyhtiön nimen säilyttäminen esimerkiksi
perheen sisällä vaikkapa tulevaa nuorta polvea
varten.
On vain sääli, että tämä esitys
tulee näin myöhään ja viestiä ministeriön
suunnalta ei saatu aiemmin. Nyt osa tähän asti
toimineistakin yrityksistä on ehkä ehtinyt vuodenvaihteen
tiimoilla miettiä ja tehdä strategisiakin muutoksia
omaisuuden myynnin ja selvitystilaan asettamisen suhteen, mikä on
sääli.
Pekka Nousiainen /kesk:
Arvoisa puhemies! Myöskin minä yhdyn niihin
näkemyksiin, jotka toteavat sen, että tämä osakeyhtiölain muuttamiseen
tarkoittama hallituksen esitys on oikean suuntainen ja oikea, kun
ehdotetaan tuon vähimmäisosakepääoman
korotuksen siirtymäajasta säädettäväksi
erikseen lailla. Todella on huomionarvoista se, että 125 000
yritystä on tavallaan ollut odottamassa tätä siirtymäsäännöstä ja
uusia ratkaisuja. Ennen kaikkea nämä ovat pieniä yrityksiä,
joitten yrityksen laatu ja laajuus eivät ole olleet vaatimassa
niin korkeata osakepääomaa, ja on hyvä,
että nyt osakeyhtiölain kokonaisuudistuksen yhteydessä tämä arvioidaan. Minusta
on merkittävää se, että yhtiömuotoinen yritystoiminta
on mahdollista myöskin jatkossa, kun halutaan ennen kaikkea
yrittäjiä lisää, jolloin nämä samat
etuudet, jotka suurilla osakeyhtiöillä on, on
mahdollisuus saavuttaa myöskin pienen yhtiön kautta,
mutta on syytä harkita se, onko osakepääoma
rinnastettava sitten siihen, että yrityksen laatu ja laajuus
ratkaisevat sen, minkälaista pääomaa
ne tarvitsevat, ja sitä kautta tuo asia tulee varmasti
ratkaistuksi.
Esko Ahonen /kesk:
Arvoisa herra puhemies! Tätä lakiesitystä kun
katsoo ja muistelee tuota aikaa, mitä 90-luvun puolivälin
jälkeen elettiin, niin lakiesitys oli kyllä paikallaan
silloin. Jo Aleksis Kivikin teoksessaan Nummisuutarit toteaa, että aika
muuttuu, Eskoseni. Niin on tässäkin asiassa käynyt
seitsemän vuoden aikana. Meillä on tilanne muuttunut
aika paljon. Meillä on hyvin tärkeää,
niin kuin täällä monissa puheenvuoroissa
on todettu, työllistävä vaikutus tänä päivänä.
Meidän pitää saada syntymään
työpaikkoja. Nimenomaan tällainen pk-sektori,
missä tämä ongelma kaikkein eniten kärjistyy,
on todella tärkeä meidän tulevien vuosien
kannalta, ja tämä hallituksen esitys, mikä on
tehty siirtymäsäännöksen muuttamisesta,
on aivan perusteltu.
Keskustelu päättyy.